* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
636 svar till detta ämne
Postad 04 August 2009 - 22:28
SwedishBadger
-
SwedishBadger
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Svarar mig själv efter att ha skummat igenom tråden lite till, duh...  "On the connection side there are actually five inputs (2xS/PDIF & 2x Toslink and 1x USB) but this is highly deceptive as although ONLY one can be connected at one time thus the unit will not act as a switching digital selector.....I have an old audiolap DAC from 1990 that will do this!). The manual even says don’t plug in multiple input cables at the same time...even if off!"
Så att köpa två kanske är ett alternativ?
Postad 05 August 2009 - 13:48
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Svarar mig själv efter att ha skummat igenom tråden lite till, duh... 
Så att köpa två kanske är ett alternativ? 
Tycker två st dacmagic vore väldigt onödigt. Då borde ju en optiskt switch där du kan växla mellan två enheter. Borde bli en betydligt billigare lösning kanse värt att prova iaf.
Postad 06 August 2009 - 23:21
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Jag har airport 11g och inte 11n. Jag har jämfört den inbyggda dac:en mot dac:en som finns i Z-5450 (med högtalare) och DacMagic (kopplad till X-CanV8 och med hörlurar).
Den inbyggda dac:en i 11g Airport Express är dålig. Det finns inte så mycket mer att säga. Instängd ljud med dålig dynamik och upplösning. Jag har inte testat DacMagic med högtalare eftersom jag har inga högtalare som är "värda" att testa. Itunes -> Airport är bit-perfect. Airfoil likaså.
Tack för svaret, ska testa mellan tisdag och onsdag.
Postad 07 August 2009 - 19:17
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Är det någon av er DacMagic-ägare som jämfört ljudet mellan den och H/K HD990?
Postad 08 August 2009 - 23:42
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
har läst lite av och till i denna tråd än så länge. Jag är inte alls hemma på detta med dacar och skulle bara vilj att någon vänlig och insatt person beskrev för mig vad jag skulle ha för fördel med en DacMagic. Jag har en H/K avr 255, H/K DVD 29 till att spela upp både dvd i 5.1 i och cd skivor i 2.1. Utöver detta har jag en canal digital HD-box till tv tittande. Är lite i funderingar av att använda min dator Fujitsu simens amilo xi 1554 för musiklyssning, gör dock inte detta idag. På lite sikt byter jag troligtvis ut projektorn till full HD och får väl då också anledning att byta ut min dvd 29 till blurayspelare och då kör jag väl även cd-skivor genom den anntar jag. Vart kommer Dacmagic till sin rätt för mig, om den gör det? Kan jag skicka tex mp3 via datorn med hjälp av tex squeesbox till recivern och med hjäålp av dacmagic få högre upplöst ljud? Får jag med hjälp av dacmagic mellan dvd 29 och avr 255 bättre ljud med cd skivor än jag får utan? kan nån vänlig reda ut detta lite, är nyfiken på detta
Postad 21 August 2009 - 22:19
Hanspettersson
-
Hanspettersson
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Mitt ljudkort har pajjat i htpc´n, borde gå att kunna köra enbart med denna då till min förstärkare om jag använder usb ifrån datorn till dacén och sedan till förstärkaren.
Postad 22 August 2009 - 08:55
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Mitt ljudkort har pajjat i htpc´n, borde gå att kunna köra enbart med denna då till min förstärkare om jag använder usb ifrån datorn till dacén och sedan till förstärkaren.
Japp.
Postad 22 August 2009 - 09:32
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Japp.
Men inte flerkanal utan det är stereo som gäller då.
Postad 22 August 2009 - 10:50
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Men inte flerkanal utan det är stereo som gäller då.
Well spotted. Tänkte inte på att han kanske vill köra film med surroundljud också. Isåfall får man ju mixa ner det till tvåkanals, så det funkar ju att se på film, men som sagt, något surroundljud blir det inte tal om.
Postad 22 August 2009 - 10:56
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Well spotted. Tänkte inte på att han kanske vill köra film med surroundljud också. Isåfall får man ju mixa ner det till tvåkanals, så det funkar ju att se på film, men som sagt, något surroundljud blir det inte tal om.
Men om förstärkaren har decoder fungerar det väl även med surround? Dvs DacMagic skickar vidare Dolby/DTS-signalen opåverkad ("pass through")?
Postad 22 August 2009 - 11:57
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det borde det göra. Enligt manualen skickas signalen helt opåverkad. Jag har inte testat så jag vågar inte garantera något däremot.
Postad 25 August 2009 - 19:32
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har i dag en Pioneer PD-D9-J med twin wolfson dacar 24/96khz "8741"
Cambridge dac magic har ju nästan samma omvandlare fast de heter "8740"
Betyder det att Pionees spelare är bättre?
Postad 26 August 2009 - 14:27
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har i dag en Pioneer PD-D9-J med twin wolfson dacar 24/96khz "8741" Cambridge dac magic har ju nästan samma omvandlare fast de heter "8740" Betyder det att Pionees spelare är bättre?
Nej, det behöver det inte alls göra. Det är mycket mer som påverkar ljudkvaliteten en ett av chippen i apparaten.
Postad 26 August 2009 - 15:49
Unregistered6c9772c4
-
Unregistered6c9772c4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej!
Jag hoppas att någon på detta forum kan hjälpa mig med en fråga. Idag har jag en gammal cdspelare från nad (c540) som behöver antingen uppgraderas (dacmagic) eller bytas ut mot en ny cdspelare för en 4-5000kr.
Är en dagmagic bättre än en ny cdspelare för 4-5000kr, rent ljudmässigt? Den nya cdspelaren som jag sneglar på är en nad c545bee.
Vore tacksam om någon härinne kunde svara på min fråga ganska så snabbt..
Väl mött / Mats
Postad 27 August 2009 - 23:18
Unregistered5a63d35d
-
Unregistered5a63d35d
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Att köpa en DAC är väl egentligen kanske bland det sista man ska göra i en ljudanläggning.
Bättre att lägga pengarna på en källa och lite akustik istället.
Mina två ören...
Postad 28 August 2009 - 09:16
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Att köpa en DAC är väl egentligen kanske bland det sista man ska göra i en ljudanläggning. Bättre att lägga pengarna på en källa och lite akustik istället. Mina två ören...
Nja, det beror väl lite på förutsättningarna. För min del ville jag ha bra ljud från datorn och ljudkortet i min Mac Mini är ingen höjdare så de 2000:- jag betalade för Dacmagic för väl investerade pengar. Hade det bara gällt från cd/dvd så hade det varit en annan sak.
Postad 28 August 2009 - 09:22
ypsilon
-
ypsilon
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Att köpa en DAC är väl egentligen kanske bland det sista man ska göra i en ljudanläggning. Bättre att lägga pengarna på en källa och lite akustik istället. Mina två ören...
Det beror på hur risig källan är. DacMagic är källan i min anläggning. Det beror på att jag använder en dator som musikspelare. Där ligger hela min skivsamling i FLAC-format. Jag använde tidigare ett (annat) externt ljudkort som källa, Terratec Producer Phase 26, men DacMagic låter väsentligt bättre i mina öron. Som de mest uppenbara skillnaderna vill jag nämna bättre kontroll i basregistret och högre signalnivå.
Postad 28 August 2009 - 10:41
Unregistereda0c3eb70
-
Unregistereda0c3eb70
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej,
Kanske lite off topic men är det nån som vet vad det sitter för dac i en macbook?? Jag har en vit MB 2,2ghz från 2007 om det hjälper..
Anledningen till att jag undrar är att jag precis gått över till 2 kanal och bytt upp mig lite..
Sålde mitt 5.1 H/K system med infinity och har inhandlat en Naim XS och ett par Dynaudio X16.. Och när jag lånade hem grejerna för test så lånade jag även en usb-DAC (Musical Fidelity) eftersom jag uteslutande spelar musik(mp3 + lossless) från datorn och måste säga att det var svårt för att inte säga omöjligt att höra någon avsevärd skillnad..
(obs.. testet genomfördes ganska sent på kvällen så det var inte så hög volym..)
Jag funderar ändå skarpt på en DacMagic för anslutningarna skull men vill ju gärna att ljudet förbättras om det går..
Postad 28 August 2009 - 13:33
Stereo_Björn
-
Stereo_Björn
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag hoppas att någon på detta forum kan hjälpa mig med en fråga. Idag har jag en gammal cdspelare från nad (c540) som behöver antingen uppgraderas (dacmagic) eller bytas ut mot en ny cdspelare för en 4-5000kr. Är en dagmagic bättre än en ny cdspelare för 4-5000kr, rent ljudmässigt? Den nya cdspelaren som jag sneglar på är en nad c545bee.
Vore tacksam om någon härinne kunde svara på min fråga ganska så snabbt..
Väl mött / Mats
Det är en intressant fråga. Jag funderade själv på att uppgrader min CD-spelare eller rättare sagt köpa en CD-spelare istället för den DVD-spelare jag nu änvänder för musikuppspelning. Men vad jag förstår så används en DAC till att översätta digitala signaler till analoga. Det finns alltså en DAC i alla digitala musikspelare, så även i min DVD-spelare. Men min DVD-spelare har även en digital utgång. Den borde kunna skicka den information som finns på skivan direkt till t.ex. en extern DAC. På så sätt så borde (om nu avläsningen från CD_skivan är korrekt = ingen information missas) DAC:en helt avgöra kvaliten på ljudet (förutom då stereon och högtalarna). Så egentligen borde vilken CD/DVD/Bluray spelare med digital utgång fungera och DAC:en avgör om ljudet blir bra. DacMagic fungerar dessutom till USB (dator), digitalmottagare för Comhem(optisk). Min teori, som jag tror är korrekt, kommer jag gå efter (om jag inte hittar motbevis). :-) Har dock inte köpt en DAC ännu, men det kommer nog snart. :-)
Postad 28 August 2009 - 14:19
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Det är en intressant fråga. Jag funderade själv på att uppgrader min CD-spelare eller rättare sagt köpa en CD-spelare istället för den DVD-spelare jag nu änvänder för musikuppspelning.
Men vad jag förstår så används en DAC till att översätta digitala signaler till analoga. Det finns alltså en DAC i alla digitala musikspelare, så även i min DVD-spelare. Men min DVD-spelare har även en digital utgång. Den borde kunna skicka den information som finns på skivan direkt till t.ex. en extern DAC. På så sätt så borde (om nu avläsningen från CD_skivan är korrekt = ingen information missas) DAC:en helt avgöra kvaliten på ljudet (förutom då stereon och högtalarna). Så egentligen borde vilken CD/DVD/Bluray spelare med digital utgång fungera och DAC:en avgör om ljudet blir bra.
DacMagic fungerar dessutom till USB (dator), digitalmottagare för Comhem(optisk).
Min teori, som jag tror är korrekt, kommer jag gå efter (om jag inte hittar motbevis). :-) Har dock inte köpt en DAC ännu, men det kommer nog snart. :-)
Funderar som du gällande detta. Spelar också upp via dvd-spelare (H/K DVD29) DVD spelare har ofta inga påkostade dacár eftersom de generellt används digitalt in och digitalt ut. Då tror jag att det är bättre att låta min reciver göra omvandlingen från digitalt till analogt (H/K AVR 255). Följdaktligen blir frågeställningen för mig om dacmagic gör ett bättre jobb än dac i min reciver? ..just nu sitter jag dock och lägger in hela min cd-samling till FLAC i datorn och kör musik till 255án via squeezbox. SB tror jag har bättre dac än min reciver så jag kör SB analogt. Frågan är om jag skulle vinna på att koppla in en dacmagic mellan SB och min 255'a?? Är så pass osäker på om vinsten blir mer än marginell att jag inte vågat gå till köp. Ska vid tillfälle låna hem en dacmagic om jag får möjlighet.
Postad 28 August 2009 - 15:26
Stereo_Björn
-
Stereo_Björn
-
Rookie
-
2 inlägg
Precis, det mynnar ut i vilken apparat har den bästa DAC:en. Det är ju här som olika CD-spelare/DVD-spelare osv borde skilja sig ljudmässigt. Skillnaden blir ju hur DAC:en tolkar den digitala signalen och bygger upp den analoga. Det är ju upp till den som gör DAC:en att finslipa hur ljudet ska presenteras.
Men som sagt hur stor skillnaden är kan man bara själv testa sig fram till..
För min del så kör jag en del spotify, och vill gärna få in ljudet från datorn till stereon så länge det inte finns någon separat spelare för spotify. Och köper jag en DacMagic får jag in resten av apparaterna också.
Postad 29 August 2009 - 22:03
Michael08
-
Michael08
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Inbyggda DACen i en hemmabio receiver brukar oftast inte låta särskillt bra i stereolyssning.
Har ett äldre Primare P-30 försteg med inbyggd processor och även jag en Harman Kardon DVD29 vid denna anläggning mest för att mina barn skall kunna titta på sina filmer medans vi lagar mat. Detta försteg kostade 25000kr för några år sedan har även lånat hem en Benchmark DAC1 över sommaren och jämfört mellan Primare P30och DAC1 så är den sistnämnda mycket bättre. Till denna anläggning så har jag haft en kinesisk original CD2008 cdspelare och den spelar bättre än DAC1 med sina inbyggda dac, väldigt liten skillnad men lite bättre timing och musikalitet än med benchmarken. Växlar man över till DVD29 så är skillnaden som natt och dag går inte lyssna på DVD29 jämfört med CD2008 har även testat DAC1 med DVD29 men fick inte det att funka bra av någon anledning testade både streaming och pcm. Håller precis på att byta ut min Primare P30/A30.2 och den kinesiska spelaren mot en Primare I30 med en Primare DVD30. DVD30 är en nedgradering i ljud mot CD2008 även om denna kostar 25000kr ny, testade med att koppla in DAC1 till denna istället och det var en uppgradering inte så stor skillnad men doch bättre att köra DVD30 med extern DAC som Benchmark.
Postad 06 September 2009 - 18:39
Unregistered3ac9dc1a
-
Unregistered3ac9dc1a
-
Rookie
-
6 inlägg
Har precis inhandlat en Dacmagic, men stött på ett stort problem. Med ojämna mellanrum på 5 sek - 1 min uppstår "hack" precis som om dac:en förlorar signalen några millisekunder. Felsökning som jag gjort: - Problemet uppstår endast när jag kör Spotify via Airport Express med toslink. - Problemet uppstår inte när jag kör iTunes med samma uppsättning. - Problemet uppstår inte när jag kopplar ur DacMagic och kör analog rca kabel från Airport Express till förstärkaren. - Problemet uppstår inte när jag kopplar MacBooken till DacMagic fysiskt via USB. Kan detta bero på att signalen från Spotify ibland har viss latency som dac:en i Airport Express kan kompensera för, men när man kopplar förbi denna och kör signalen optiskt till DacMagic uppstår ovan beskrivna problem? Någon som stött på samma problem? Förslag på åtgärd? Mitt system består av: MacBook med iTunes & Spotify Airport Express kopplad med toslink till DacMagic HK 970 Dynaudio Audience 42 Tacksam för hjälp! /Jonas
Postad 06 September 2009 - 18:50
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Någon som stött på samma problem? Förslag på åtgärd?
Känner inte igen problemet, enda förslaget jag kan komma på är att testa med en toslink till coax-adapter och se om problemet kvarstår. Förutsätter att du enbart har optisk utgång eftersom du inte redan testat coax.
Postad 06 September 2009 - 18:58
Unregistered3ac9dc1a
-
Unregistered3ac9dc1a
-
Rookie
-
6 inlägg
Känner inte igen problemet, enda förslaget jag kan komma på är att testa med en toslink till coax-adapter och se om problemet kvarstår. Förutsätter att du enbart har optisk utgång eftersom du inte redan testat coax.
Tack för ditt förslag, kanske testar det. Airporten har, precis som du skriver, tyvärr ingen coax utgång.
Postad 06 September 2009 - 20:13
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har i dag en Pioneer PD-D9-J med twin wolfson dacar 24/96khz "8741" Cambridge dac magic har ju nästan samma omvandlare fast de heter "8740" Betyder det att Pionees spelare är bättre?
Har svaret själv har nämligen testat Cambridge Dac Magic i helgen!  Den är betydligt bättre än min Pioneer, det trodde jag aldrig!? Blir en Dac Magic för min del! Tack för lånet kompis!!
Postad 07 September 2009 - 10:31
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har precis inhandlat en Dacmagic, men stött på ett stort problem. Med ojämna mellanrum på 5 sek - 1 min uppstår "hack" precis som om dac:en förlorar signalen några millisekunder.
Felsökning som jag gjort: - Problemet uppstår endast när jag kör Spotify via Airport Express med toslink. - Problemet uppstår inte när jag kör iTunes med samma uppsättning. - Problemet uppstår inte när jag kopplar ur DacMagic och kör analog rca kabel från Airport Express till förstärkaren. - Problemet uppstår inte när jag kopplar MacBooken till DacMagic fysiskt via USB.
Kan detta bero på att signalen från Spotify ibland har viss latency som dac:en i Airport Express kan kompensera för, men när man kopplar förbi denna och kör signalen optiskt till DacMagic uppstår ovan beskrivna problem?
Någon som stött på samma problem? Förslag på åtgärd?
Mitt system består av:
MacBook med iTunes & Spotify Airport Express kopplad med toslink till DacMagic HK 970 Dynaudio Audience 42
Tacksam för hjälp!
/Jonas
Hej jonla501 Har inte fått min dacmagic än. Kommer på torsdag eller fredag så då skall jag se om jag får samma problem. Nu kör jag med spotify -> airfoil -> Airport express -> optiskt till min Yamaha reciver använder dacen i denna ->Naim nait. Detta fungerar för mig utan problem. Men som sagt jag hör av mig när jag provat med dacmagic i stället för Yamahan. /Simz
Postad 07 September 2009 - 15:31
Unregistered3ac9dc1a
-
Unregistered3ac9dc1a
-
Rookie
-
6 inlägg
Eventuellt kan det vara ett nätverksproblem, kör 802.11g hemma.
Men då borde problemet dykt upp även när jag kör iTunes.
Även webbradio via Airfoil uppvisar samma problem som Spotify.
Postad 07 September 2009 - 16:23
Unregistered6c9772c4
-
Unregistered6c9772c4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej Jag hade samma problem med min dacmagic, dvs att den tappade signal och hackade lite då och då. Jag körde cd som transporter och det visade sig (fick en ny) att dacmagic:en inte kunde låsa fast signalen.. dvs fel på dac:en. Fick som sagt en ny och den fungerar klanderfritt.
Väl mött.
Postad 07 September 2009 - 20:37
Unregistered3ac9dc1a
-
Unregistered3ac9dc1a
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej Jag hade samma problem med min dacmagic, dvs att den tappade signal och hackade lite då och då. Jag körde cd som transporter och det visade sig (fick en ny) att dacmagic:en inte kunde låsa fast signalen.. dvs fel på dac:en. Fick som sagt en ny och den fungerar klanderfritt.
Väl mött.
Tack för ditt svar...jag höll på att bli tokig av allt felsökande. Ska byta DacMagicen i veckan.
Postad 07 September 2009 - 21:26
Unregistered3ac9dc1a
-
Unregistered3ac9dc1a
-
Rookie
-
6 inlägg
En ironisk twist på denna historien är att jag under mitt felsökande upptäckte att min CD-spelare (HK HD-970) har två digitala ingångar för att kunna nyttjas som DAC. Denna setup funkar klockrent för både iTunes och Spotify/Airfoil.
Ljudkvalitén är (i mina öron) marginellt sämre jmf. med DacMagic, men ett stort steg upp från Airportens DAC.
Med tanke på att signalen från Spotify inte direkt är i audiofil-klass känns detta som en acceptabel kompromiss.
Jag tycker fortfarande att DacMagic är en bra produkt, men för min del blir det retur.
Tack till er som kommit med svar.
Postad 09 September 2009 - 18:22
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Undrar hur dom menar med fasen i dtta testet, den ska tydligen ha betydelse hur man vänder den enligt testet. Men jag kan inte tyda hur man ska sötta den, är det någon annan sm fattar?? " Resultatet var väldigt tydligt, fasen i eluttaget ska vara till höger på transformatorn" Höger sida? Från vilket håll? http://testklubben.s...r-dacmagic.aspx
Postad 10 September 2009 - 21:20
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har nu fått min dacmagic och jag har samma problem med att det hackar.
Vi är nu flera som har samma problem så man undrar om det är dacen som är trasig eller något med airfoil.
/Simz
Redigerat av Simz, 10 September 2009 - 21:21.
Postad 10 September 2009 - 21:34
ypsilon
-
ypsilon
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Undrar hur dom menar med fasen i dtta testet, den ska tydligen ha betydelse hur man vänder den enligt testet. Men jag kan inte tyda hur man ska sötta den, är det någon annan sm fattar?? " Resultatet var väldigt tydligt, fasen i eluttaget ska vara till höger på transformatorn" Höger sida? Från vilket håll?
http://testklubben.s...r-dacmagic.aspx
Intressant det om orienteringen av fas och nolla som sagt. Det finns en kort teknisk förklaring på den här länken. Högtalarskrönor och faktaSkulle vilja kommentera några saker i ovan nämnda test... "Direkt efter uppackning kopplades DacMagic in med enbart elmatning med hjälp av den medföljande transformatorn (en Kina-produkt märkt "SY-12150A-GS" som ger 12V likström ut)." Fel. Till att börja med är V (Volt) enheten för spänning, inte ström, och den medföljande transformatorn lämnar 12V växelspänning. "Här kopplades Mac'n till DacMagic via Toslink. Det gav samma resultat som tidigare. Luddigt och oskarpt." Vet inte hur han burit sig åt där. Min toslink-anslutning låter utmärkt. Jag har inte läst några tester som säger att toslink-ingången är dålig, tvärtom. USB-ingången har däremot visat sig vara känsligare för jitter. "Hur är det då att ha datorn galvanisk kopplad till stereoanläggningen? Ger inte det störningar? Vid dessa tester har inga ljud från dator eller hårddiskar upplevts." Menar han att störningen skulle bäras via kopparledaren i coaxialkabeln (S/P DIF) till chassit på DAC:en som slutligen färgar ljudet på utgångarna? I så fall har vi ju en bra anledning att köra signalen optiskt via toslink, d v s utan galvanisk koppling mellan källa och DAC. Vidare undrar jag om han skaffat samma inspelningar i både 44,1 kHz/16bit och 96 kHz/24bit, eller om han kör samma CD-låtar med en 96/24-inställning. I så fall sker ju uppsamplingen i datorn (som han själv varnar för i början av testet), vilket borde ge sämre ljudkvalité än att köra den digitala signalen i sitt ursprungsformat 44100/16bit till DAC:en.
Postad 10 September 2009 - 21:53
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har nu kollat upp problemet och det är ett problem som apple måste fixa.
Här är ett brev från Cambridge.
This an official response from Cambridge Audio UK, July 7, 2009:
"These issues are specific to the AEX which has bad range and sync which widely varies when using the TOSLINK. This can result in intermittent drop outs and causes any external DAC to lose lock since either there is no audio data (packet loss) or the sync signal has varied completely out of tolerance.
Also when there is no music (in between tracks) the AEX sends no audio data or sync which also causes DACs to lose lock (via TOSLINK).
This problem is one that Apple needs to handle so users of the optical out can actually use the feature. This problem is reported so often and has not as yet been fixed by them."
Postad 10 September 2009 - 22:43
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Har nu kollat upp problemet och det är ett problem som apple måste fixa.
Här är ett brev från Cambridge.
This an official response from Cambridge Audio UK, July 7, 2009:
"These issues are specific to the AEX which has bad range and sync which widely varies when using the TOSLINK. This can result in intermittent drop outs and causes any external DAC to lose lock since either there is no audio data (packet loss) or the sync signal has varied completely out of tolerance. Also when there is no music (in between tracks) the AEX sends no audio data or sync which also causes DACs to lose lock (via TOSLINK). This problem is one that Apple needs to handle so users of the optical out can actually use the feature. This problem is reported so often and has not as yet been fixed by them."
Intressant. Undrar bara hur länge folk med detta problem ska få vänta på en lösning.
Postad 11 September 2009 - 13:39
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har idag varit kontakt med Hifiklubben och dragit problemet för dem.
De kommer att kolla med Cambridge om det går att lösa problemet.
Har fått nys på ett mail där Cambridge skriver till en kund att de kan göra en firmware uppgradering som gör att
dacen inte tappar syncen trots dålig signal.
Så har vi tur kan de fixa problemet.
/Simz
Postad 11 September 2009 - 21:05
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag håller på att göra ett test av lite olika ljudkällor ihop med dacmagic. Då jag inte hann klart med testet på grund av att det börja bli för sent på kvällen för att spela kommer första delen av testet här. Nästa får ni i morgon. Efter att jag hittat bästa ljudkällan kommer jag att prova olika dacar. MVH Simz
Redigerat av Simz, 11 September 2009 - 21:05.
Postad 16 September 2009 - 19:34
Unregistereda744b4ff
-
Unregistereda744b4ff
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
har nu använt dac:en en längre tid (4-5månader) och den har nu ett bra tag krånglat med ljudet. Kör Foobar2000 med wasapi pluginnet. Grejen är att ljudet börjar rassla ibland, om det nu är Foobar jag kör igenom så blir det normalt igen om jag stoppar uppspelningen och startar den igen. Förut hade jag bara problemet med foobar, men nu har den börjat uppstå även om jag startar ett spel eller kollar på film (dessa måste också startas om för att få klart ljud). Använder bara Wasapi (eller liknande plugins) med Foobar. En annan sak jag har märkt är att i början när jag fick DAC:en så hoppade den mellan 48kHz till 44.1kHz (när jag körde Foobar/Wasapi), men nu är den vid 44.1kHz fast man spelar eller kollar på film. (förut så stod den alltid på 48kHz, vid uppstart av datorn mm...) Vilket är det som är default`?
Spdif från datorns moderkort till DAC:en, från DAC:en till Nad C325bee
Kör Win7 på datorn, men samma fel även i Vista.
(kan ju va att problemet inte alls är DAC.ens..)
Redigerat av Unregistereda744b4ff, 16 September 2009 - 19:43.
Postad 17 September 2009 - 01:13
Falloutboy
-
Falloutboy
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Ett tips till alla som kör DacMagic via USB är att hämta hem de senaste drivrutinerna för chipet (C-Media CM-108) som sköter kommunikationen mellan datorn och DACen. De kan hämtas här (XP och Vista) : http://www.x-drivers...-108/index.htmlDå får man en kontrollpanel i aktivitetsfältet där man bland annat kan ställa in om den ska skicka ut 44.1 eller 48kHz. Kernelstreaming (XP) i foobar fungerar också med den nyare drivrutinen!
Postad 17 September 2009 - 05:14
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Postad 28 September 2009 - 10:53
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Efter mycken vånda och obeslutsamhet gick jag förbi Hifi-klubben i fredags efter jobbet för att förhöra mig om möjligheterna att låna hem en DacMagic. Genom öppet köp erbjöds jag testa den hemma en vecka så jag slog till där, på stående fot.
Aldrig att jag lämnar tillbaka denna lilla pärla! Jag hade inte möjlighet att ”spela in” den i mer än 24 timmar innan jag gjorde mitt första test men den lär ju inte bli sämre så jag känner mig trygg med att behålla den. Med tanke på priset i förhållande till ljudet är detta nog det mest prisvärda hifi-inköpet jag någonsin gjort.
Jag ska delge mina första lyssningsintryck, dock med en hel massa reservationer för dess riktighet. Jag var själv med mina intryck och gjorde inga anteckningar. Det jag beskriver är alltså mina egna intryck och känslor återgivna på enklaste sätt. Jag hade dock förmånen att kunna göra ganska nivåneutrala A/B-tester mot min Rotel RDV 1050.
Sammanfattningsvis ger DacMagic ett bra stereoperspektiv och jag upplever den som ganska korrekt och analytisk. Jämfört med min Rotel (RDV 1050 som jag alltid tyckt är snäppet bättre än min Yamaha RX-V750) vrider den ut mer i form av detaljer och luft och återger musiken ganska engagerande. Märk dock väl att skillnaden inte är betydande. Själv tycker jag dock att det inte råder något snack om att min förstärkare och mina högtalare kommer mer till sin rätt med DacMagicen. Den erbjuder helt enkelt något som tidigare saknades i min anläggning. Det innebär dock inte att ”jakten på en ny källa” helt är över för min del. Men den känns i varje fall mindre akut nu.
Allt är dock inte guld som glimmar. För någon (inte minst basnarkomaner) kan den uppfattas som lite väl strikt och kanske en del tycker att den rent av är lite ”karaktärslös”. Jag skulle själv inte alls vilja beskriva den som ”vass och burkig” men har själv uppfattat sådana tendenser när den återger ”vassa och burkiga” inspelningar. Då kan ljudet bli ganska mellanregistermättat och "platt".
Postad 04 October 2009 - 13:46
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
HIFi Choice har en grupptest i februarinumret (LÄNK)
Jag har inte läst tidningen men här finns andrahandsinfo (LÄNK)
... och visst verkar det som DM stod sig? 
Jag ser inte artikeln, eller är jag bara dum?
Postad 04 October 2009 - 18:23
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
http://www.avguide.c...ittle-dac-couldIntressant jämförelse av V-DAC och DacMagic en bit ner i texten.
Postad 14 October 2009 - 20:05
Unregistered8ac010ea
-
Unregistered8ac010ea
-
Rookie
-
4 inlägg
Efter installation av Windows 7 har min dacmagic uppfört sig lite konstigt. Jag kör den genom USB-porten. Allt går bra till en början men efter ett tag så börjar det "knastra"/drop outs? Omstart av datorn är det ända som "rättar till problemet" Trodde det var ngt knas med instalationen av windows först. Ominstallerade windows och uppgraderade till 64-bit. Samma resultat. har provat att ladda ner nyare drivrutiner till c-media kortet utan resultat. Hittar inga drivrutiner till winows 7 bara till xp/Vista. Har någon några idéer eller helt enkelt råkat ut för samma problem?
Mvh
Postad 19 October 2009 - 19:16
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Är det bättre att köpa en dacmagic än ett bra ljudkort för 2000:-? Jag använder bara stereohögtalare till min dator.
Mvh
Postad 19 October 2009 - 19:46
Unregisteredcbcde199
-
Unregisteredcbcde199
-
Rookie
-
4 inlägg
Startade just om min HTPC efter en windowsupdate (Vista 32) och nu får jag inget ljud ur min dacmagic genom usb (den visar rätt enhet i windows) men det fungerar om jag kopplar in coax mellan dator- dacmagic men då skickar dacmagicen inte vidare signalen (DD Dts) via passthrough. Allt fungerade innan omstart/winupdate.....vad kan ha hänt ???
Postad 19 October 2009 - 20:02
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Startade just om min HTPC efter en windowsupdate (Vista 32) och nu får jag inget ljud ur min dacmagic genom usb (den visar rätt enhet i windows) men det fungerar om jag kopplar in coax mellan dator- dacmagic men då skickar dacmagicen inte vidare signalen (DD Dts) via passthrough. Allt fungerade innan omstart/winupdate.....vad kan ha hänt ???
Dumt kanske men du har inte råkat sätta ljudlöst någonstans i inställningarna ? Inaktivera det interna ljudkortet (om det finn ett) Vad händer då ? värt att prova iaf:) lycka till
Postad 20 October 2009 - 14:15
Unregisteredcbcde199
-
Unregisteredcbcde199
-
Rookie
-
4 inlägg
Såg det här i ett tidigare inlägg sedan fungerade det igen Ett tips till alla som kör DacMagic via USB är att hämta hem de senaste drivrutinerna för chipet (C-Media CM-108) som sköter kommunikationen mellan datorn och DACen. De kan hämtas här (XP och Vista) : http://www.x-drivers...-108/index.html[/color]
Postad 20 October 2009 - 21:35
ypsilon
-
ypsilon
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är det bättre att köpa en dacmagic än ett bra ljudkort för 2000:-? Jag använder bara stereohögtalare till min dator.
Mvh
Ja, så länge du bara ska använda ljudkortet för uppspelning i två kanaler så är det inget att tveka om tycker jag. Jag upplevde en tydlig skillnad mellan mitt externa ljudkort "Terratec Producer Phase 26" för 1700 kr och DacMagic. Nu är visserligen DacMagic 1 000 kr dyrare. Går man upp i samma prisklass på ett ljudkort kanske skillnaden krymper också. Tänker du skapa musik ska du såklart satsa på ett kompetent ljudkort med vettiga drivrutiner. Det trevliga med ett ljudkort i samma prisklass, är att det har fler funktioner: ingångar för sampling, MIDI, hörlursutgång osv. Du får tänka på att Cambridge har skrapat bort alla finesser och lagt all fokus på ljudåtergivningen. Jag tvivlar på att ett fullfjädrat ljudkort i samma prisklass kan låta lika bra. Vad du ska satsa på beror på dina behov och vad det är för klass på dina befintliga prylar (förstärkare/högtalare).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|