Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 februari 2009 - 09:04
Postad 09 februari 2009 - 10:47

Postad 09 februari 2009 - 13:39

Adaptern som jag köpte var utan sk. AF confirm, sak nog skaffa en sådan istället då de även kan programmera in vilken brännvidd objektivet har.. för nu fungerar inte SSS och jag saknar det något enormt.
Postad 10 februari 2009 - 10:14
Postad 10 februari 2009 - 12:00
Postad 10 februari 2009 - 17:06

Postad 15 februari 2009 - 20:10
ringde dit..å ett av objektiven tror jag va ett minolta 135/2.8.....fast jag tyckte de sa att den va från 70 talet..kanske är nått annat...
Redigerat av Unregistered8244c3d5, 15 februari 2009 - 20:10.
Postad 18 februari 2009 - 07:29
Har föresten blivit med blixt så nu skall man väl få riktig ordning på inomhuskorten hoppas jag.
Redigerat av Unregistereddacee538, 18 februari 2009 - 07:37.
Postad 19 februari 2009 - 10:46
Postad 19 februari 2009 - 12:14
Postad 19 februari 2009 - 14:56
Eftersom att tillägget av linser påverkar kvaliteten så bör man leta reda på en adapter med högkvalitativa linser ifall man har bra objektiv som ska använda till adaptern.
Postad 19 februari 2009 - 22:07
jag hittade ett objektiv med MD gänga..Vad för adapter bör man ha till detta? Eller ska man bara köra på mellanringar? Det är ett 400mm objektiv vi pratar om.
Antingen köper du konverter MC/MD->AF men den innehåller en lins så du kommer tappa skärpa, eller så konverterar du objektivet till A-mount genom att sno bakstycket från ett annat AF-objektiv.
(har iaf sett exempel på att det ska gå att göra så)
Förresten är det inte gänga på MD

Edit: Av någon anledning såg jag inte de senaste inläggen så det blev visst lite upprepning

Redigerat av (SiC), 19 februari 2009 - 22:08.
Postad 19 februari 2009 - 23:00
Men tror detta kan bli en sak man kommer ha stor nytta av framöver...

Postad 19 februari 2009 - 23:44
Postad 19 februari 2009 - 23:50
Ahhh.. Nu har jag betalt för en liten grej till min kamera.. Hoppas man inte blir besviken...
Nyfiken

Vart kan man få tag på MD/MC till A adapter då? Nej det är inte M42 vi pratar om..
www.l-foto.se - Minolta AF/ Sony Alfa - Objektiv Tillbehör - Adapter f. Minolta MD/MC obj. på Minolta/Sony AF
Finns säkerligen jättemånga på ebay, men detta är enda stället i Sverige jag känner till!
Redigerat av Ponisch, 19 februari 2009 - 23:51.
Postad 19 februari 2009 - 23:56
du tänker på "Adapter f. Minolta MD/MC obj. på Minolta/Sony AF Ny 795:-"? fyfan vad dyrt
Redigerat av Unregisteredbae06969, 19 februari 2009 - 23:58.
Postad 20 februari 2009 - 00:06
Kvick sökning på ebay.uk:
http://cgi.ebay.co.u...2|39:1|240:1318
Har hört det är viktigt att den är så kallad "AF confirmed", vet inte varför...
Postad 20 februari 2009 - 00:20
Postad 20 februari 2009 - 02:12

Jag har ett Zeiss 200/2,8 M42 väntandes hos Posten!

Postad 20 februari 2009 - 07:09
Ahhh.. Nu har jag betalt för en liten grej till min kamera.. Hoppas man inte blir besviken...
Hejsan
Vad har du nu köpt???
/P
Postad 20 februari 2009 - 11:29
Hejsan
Vad har du nu köpt???
/P
Hemlis tills grejen kommer.

Hmmm .... Om grejen kommer vill säga så man inte blivit blåst.Idag kan man tyvärr aldrig vara säker mera vid nätaffärer..Speciellt inte begaffärer...

Men det är inget märkvärdigt direkt.. Men ändå liiite skoj att ha till sin lilla kamera..
Postad 20 februari 2009 - 17:44
Hemlis tills grejen kommer.
![]()
Hmmm .... Om grejen kommer vill säga så man inte blivit blåst.Idag kan man tyvärr aldrig vara säker mera vid nätaffärer..Speciellt inte begaffärer...![]()
Men det är inget märkvärdigt direkt.. Men ändå liiite skoj att ha till sin lilla kamera..
Ok, trevligt
Ja då har jag också köpt en liten sak till min kamera, sen får det vara nock hehe.
/P
Postad 20 februari 2009 - 19:59
Ok, trevligt
Ja då har jag också köpt en liten sak till min kamera, sen får det vara nock hehe.
/P
Och du köpte ??
Postad 21 februari 2009 - 23:49

Postad 22 februari 2009 - 06:46
Nån som vet vart man för en billig peng kan få tag på en HDMI-kabel till A700? JapanPhoto har den för typ 649:-
Denna borde funka (?)
Kjelle
Postad 24 februari 2009 - 14:00
Och bilderna är inte tagna med min systemare.. Utan snabbshots bara med Casio fickkameran..
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 14:02.
Postad 24 februari 2009 - 14:13

Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 14:30.
Postad 24 februari 2009 - 14:29
Så har min lilla kamera fått en ljuspolare.. Komplett med även Bouncer samt i skyddsväskor stativfot för kunna ställa blixten på tex ett bord eller nått o fota med den vid sidan av... Skall nu läras ta blixtfoton också uppe-på all annan teknik man skall lära sig då man egentligen bara fotat inomhus i kasst ljus förr.....
Jasså din sak har dykt upp, va trevligt :-)
Så det blev en blixt, modellen större än min :-)
Lycka till med tekniken...
/P
Postad 24 februari 2009 - 14:51
Ahaa. Du skaffade en 42á ..? Va det din nya grej det??
Japp jag köpte en 42, tyckte den kan räcka till mig.
Nej det var inte min sak, hoppas den kommer i morn.
/P
Postad 24 februari 2009 - 14:52
Nice tillykke med blitzen, altid godt med nyt legetøj
Tack..
Hade väl egentligen tänkt mig den mindre modellen. Fast då jag fann denna lätt beg för samma pris som en ny 42´a så slog jag till på denna... Fick ju änen med bounsern... Och trådlösheten....
Men hade jag haft pay back så hade jag valt en ny 42á..Den hade räckt flera ggr om för mina behov samt kunskap att använda blixt.. Men det hade jag ju inte möjligheten till. Så därmed vart det denna "leksak"..
Men den kommer hjälpa mig många ggr med fota hifi... För snart drar jag igång med lite mer hifi och mindre foto igen.. Hifisuget börjar komma tillbaks.. Så det blir då en stor hjälp att ta bilder utan behöva så ljuskänslig optik.. Samt utan få så kassa blixtbilder som inbyggda ger...

Edit.
Pontiax man.. Du skrev samtidigt som mig.. Som du ser skrev jag att 42án hade räckt för mig med..Men då jag inte hade pay back så vart nypris "samma" som en mycket lätt beg 56á....
Så vad har du på G nu då..??? Nu är vi ju nyfikna ju...

Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 15:11.
Postad 24 februari 2009 - 17:50
Tack..
Hade väl egentligen tänkt mig den mindre modellen. Fast då jag fann denna lätt beg för samma pris som en ny 42´a så slog jag till på denna... Fick ju änen med bounsern... Och trådlösheten....
Men hade jag haft pay back så hade jag valt en ny 42á..Den hade räckt flera ggr om för mina behov samt kunskap att använda blixt.. Men det hade jag ju inte möjligheten till. Så därmed vart det denna "leksak"..
Men den kommer hjälpa mig många ggr med fota hifi... För snart drar jag igång med lite mer hifi och mindre foto igen.. Hifisuget börjar komma tillbaks.. Så det blir då en stor hjälp att ta bilder utan behöva så ljuskänslig optik.. Samt utan få så kassa blixtbilder som inbyggda ger...
Edit.
Pontiax man.. Du skrev samtidigt som mig.. Som du ser skrev jag att 42án hade räckt för mig med..Men då jag inte hade pay back så vart nypris "samma" som en mycket lätt beg 56á....
Så vad har du på G nu då..??? Nu är vi ju nyfikna ju...
Fota hifi????
Skall du köpa hifi eller bara fota??
Jag hoppas min sak kommer imorn :-)
/P
Postad 24 februari 2009 - 18:10
Det är ju där fotohobbyn startade då jag skrev mina bildtrådar.. Sedan lessnade jag på hifi ett tag och fokuserade på foto mera.. Men nu skall man tillbaka till hifi´n då jag fått nytändning ..
Här är ett exempel på bildtråd ifrån GBG hifi-mässan "Arken" i höstas..
http://sweetspotforu...m-about956.html
Föresten ligger det flera skoj saker på lut för fotas och berättas om..
Sedan skall väl Bossieman och jag dra igång en weekend med foto här i Blekingen då våren är här och bokskogarna grönskar... Och då samla flera som skulle vilja delta med oss i en skoj lite träff med foto runtomkring här vid kusten. skogarna osv.. Samt neröver österlen en dagstripp. Sovplatser finns här om man kan stå ut med lite provesurium . Men vi har rätt gott om plats så ett tiotal deltagare torde greja sig galant... Det har vi varit förr på higfiträffar vi haft här hos oss..
Så det ser ut som våren kommer bli skoj med både foto och en del hifi.....

Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 18:12.
Postad 24 februari 2009 - 19:39
Jag gör ju lite då och då lite bildtrådar med hifi som ämne... Och det är lite sådant nytt på G nu.. Bland annat ett rätt "tungt" repotage som skall fotas inom kort... Vilket blir lite häftigt att fota samt visa .. Så där hoppas jag mycket att blixten skall ge mig ett handtag att få bra bilder..
Det är ju där fotohobbyn startade då jag skrev mina bildtrådar.. Sedan lessnade jag på hifi ett tag och fokuserade på foto mera.. Men nu skall man tillbaka till hifi´n då jag fått nytändning ..
Här är ett exempel på bildtråd ifrån GBG hifi-mässan "Arken" i höstas..
http://sweetspotforu...m-about956.html
Föresten ligger det flera skoj saker på lut för fotas och berättas om..
Sedan skall väl Bossieman och jag dra igång en weekend med foto här i Blekingen då våren är här och bokskogarna grönskar... Och då samla flera som skulle vilja delta med oss i en skoj lite träff med foto runtomkring här vid kusten. skogarna osv.. Samt neröver österlen en dagstripp. Sovplatser finns här om man kan stå ut med lite provesurium . Men vi har rätt gott om plats så ett tiotal deltagare torde greja sig galant... Det har vi varit förr på higfiträffar vi haft här hos oss..
Så det ser ut som våren kommer bli skoj med både foto och en del hifi.....
Aha sån hifi, jag är mer hembiokille då.
Tänkte jag skulle slänga in lite nya bilder i galleriet på mina senaste hembio saker, då fotade med nya kameran :-)
Sen skall ju bilen startas upp och då blir det kanske lite nya bilder på den :-)
Ja våren kan bli härlig.
/P
Postad 24 februari 2009 - 20:03
Aha sån hifi, jag är mer hembiokille då.
Tänkte jag skulle slänga in lite nya bilder i galleriet på mina senaste hembio saker, då fotade med nya kameran :-)
Sen skall ju bilen startas upp och då blir det kanske lite nya bilder på den :-)
Ja våren kan bli härlig.
/P
Du får ta V8á knallerten och komma hit på fototräffen du mee i vår.. Så tar vi ut Forden för fotoresorna....

Postad 24 februari 2009 - 20:15
Du får ta V8á knallerten och komma hit på fototräffen du mee i vår.. Så tar vi ut Forden för fotoresorna....
Inte omöjligt.
Bor du i blekinge???
/P
Postad 24 februari 2009 - 21:01

Postad 24 februari 2009 - 21:03
Postad 24 februari 2009 - 21:11
Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 21:13.
Postad 24 februari 2009 - 21:33
Du är väldigt selektiv när du väljer vem du slänger ett par vänliga ord till måste jag säga...Har du inget mer vettigt att gnälla på Joakim än då vuxna mäniskor slänger ett par vänliga ord till varanda på forumet ??
Det handlar inte om att stävja en (för er) trevlig diskussion. Fråga istället dig själv hur mycket diskussionen tillför trådens ämne och om majoriteten av trådens läsare verkligen är intresserad av er diskussion. Självklart måste inte alla inlägg vara strikt on-topic men det börjar bli lite långdraget med alla inlägg om hemlisarna och nu detta.
Jag startar hellre en ny tråd där ni kan ha lite mer fria diskussioner, för er skull såklart. En allmänn 'Off topic'-tråd där man kan surra om vad som helst så länge det har en viss koppling till foto kanske kan vara något? Jag är inte emot diskussionen som sådan, utan bara var den äger rum någonstans.
Postad 24 februari 2009 - 22:51
men Joakim..
Du vill tydligt ha ett helt annat forum med enbart foto och inget annat som ämne i topics.. Inga ot utsvävanden alls..... Och detta är inte mitt forum.. Så rättar in mig i ledet och skall givetvis inte igen drista mig till lite go stämmning med fotopolarna här via snacka fototräff eller sådant lite kort i en befintlig tråd där ämnet kom upp bara....
Och jag är inte selektiv.
För sjutton joakim.. Vi bara lite kort utbytte bostadsort samt en kort berättande om att ev ses på en fotoräff till våren.. Och detta i god ton med värme och fotointresset som orsak..Samt på detta forum där vi deltar för stämmningen oftast är kamratligt god trotts ibland lite käbbel.... Ta lite och fundera om kanske du inte lite för nitiskt utför din roll som moddare trotts allt nu...
Mvh
Tobbe.
Redigerat av mayro, 24 februari 2009 - 23:14.
Postad 24 februari 2009 - 23:07
Vi kanske kan ta de här mer privata dikussionerna någon annanstans, eftersom att de inte tillför trådens ämne så mycket. Känns det rimligt?
Mmmm det kan vi..
Rimligt nä, men vi kan göra det ändå...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar