Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 *

681 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Förstärkare) 2 9 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Förstärkare) 4 7.833332 (5) Inga priser
Denon AVR-4810 (Förstärkare) 6 8.75 (3) Inga priser
Denon Avr-4310 (Förstärkare) 0 9.642856 (13) Inga priser
42 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Denon Avr-4810 vs Onkyo TX-NR5007 (9 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 16 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 30 January 2010 - 21:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Min fråga är då kan det vara något fel någonstans då denna mäktiga pjäs inte kan ge bättre ljud än min 10 år gamla förstärkare?

Förstår inte att du drar den slutsatsen utan att ha lärt dig förstärkarens funktioner.

Om din gamla hade 10 år på nacken så saknade den HDMI, rumskorrigering och massor med andra funktioner som du har i den nya. Det första du ska testa är som sagt att stänga av Audyssey. Om man inte är noggrann när man kör kalibreringen så kan det bli som du beskriver. Frekvensgången blir helt enkelt fel.

Sen har du inte skrivit vad du har för högtalare och kringutrustning i övrigt. Det underlättar, om det nu mot förmodan skulle bero på något annat än rumskorrigeringen.

Postad 30 January 2010 - 22:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ageve
Man kan inte nog upprepa saker :D

JBL har han enligt vad han skrev

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 30 January 2010 - 22:59.

Postad 31 January 2010 - 02:17

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Var förbi HI FI Klubben idag och köpte en Denon 3310.
Har kopplat in den och blev ett stort lyft gämfört med min Yamaha 661. Massa nya funktioner som man får pilla på och ställa in. En riktigt trevlig receiver för den som går i uppgraderings tankar nu.

Så jag tycker denna receiver är riktigt bra. Detaljerna i ljudet bara sprudlar fram hade först funderat att även uppgradera mina högtalare men det känns lite överflödigt nu.

Men vet ej om jag kommer gå dit igen och köpa något mer. Det första säljaren sa var att de var slut p.g.a att priset var så lågt så det fanns bara elva kvar i hela skandinavien. Sen när jag fråga om de hade NAD747 som man kunde provlyssna så hade de inte heller några sådana hemma. Jag pratade med honom att jag ville ha en receiver med mer kraft än vad min gamla hade och prisklass runt 10 000.

Men medans vi gick runt i butiken så sa han du ska inte ha en NAD 785 då de är riktigt bra. Min kommentar var nja den kostar lite mer än vad jag vill lägga ut. Då skratta han. Sen gick vi runt lite till och han sa nja det enda vi har hemma som inte kostar är en Denon 1610 den kommentaren kändes lite överflödig för det var ju inte det jag var ute efter.

Misstro mig inte Denon 1610 är säkert en jätte bra receiver om man är ute efter något billigare men effekten är sämre i den än i min gamla Yamaha. Vi fortsatte att gå runt och då såg han samtidigt som jag att det stog en 3310 i en hylla. Han fråga om jag ville köpa den. Ja det skulle vara bra sa jag eftersom det var en sådan jag var ute efter från början. Sen började han prata om deras och elgigantens priskrig om dessa och jämförde de med Statoils och OKQ8's priskrig om bensin priset. Jaja tänkte jag har de sänkt priset så får de väll stå för det. Sen så sa säljaren att de kommer höja priset igen om någon vecka till katalogspris. Ok sa jag så trevligt.

Efter han varit och hämtat de saker som tillhörde receivern så frågade han om jag hade en Blu-ray spelare och pekade på en Denon för 6500 och sa att den kan du ju köpa, riktigt bra för cd skivor också och berättade att kraften i receivern jag köpte funkar riktigt bra med den. Men jag sa att jag får ta det en annan gång har inte de pengarna just nu.

Sedan när vi står vid kassan så frågade han om jag hade HDMI kablar för det måste man ju ha så man kan koppla allt via receivern. Ja det har jag sa jag har allt inkopplat via HDMI nu nu tittade han på mig lite stött. Är det ingate annat du behöver sa han med lite förargad röst. Då sa jag att jag behövde en bättre kabel för förgrening till 2 st subbar den jag har är en vanligt snik som man köper på ON OFF men de hade han inte. Sen när jag ska betala så sa han att jag kunde få köpa till en försäkring för en 1000 lapp om någon skulle spilla något på den eller liknande. Nej svarade jag det behövs inte jag har drulle fösäkring på min hemförsäkring. Då blev han lite sur och svarade att hoppas den går sönder inom ett år då annars kommer de dra av 20% av priset. Sen betalade jag och gick i väg med min fina Denon 3310.

Jag tror att han var lite grumpen för att han inte tjänade något på att sälja bara receivern till mig men en positivare attetyd hade kanske fått mig känna mig väkommen att komma någon annan gång och köpa en BLU RAY eller nya högtalare eller liknande. Jag kommer säkert gå dit ändå för jag gillar deras sortiment och det ligger rätt nära där jag bor. Men detta besök var inte så trevligt.

Postad 31 January 2010 - 08:16

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Gör man fel när man kör inställningarna för Audyssey kan det bli så
Se också till att du inte har dynamisk volym och annat skit aktiverat

Det gäller att se över alla inställningar och veta vad man gör, för annars kan det bli många fel
med de nya förstärkarna som har fler inställningar än watt

Håller med. Manualen ger tyvärr inte mycket hjälp, men BATPIG'S DENON-TO-ENGLISH DICTIONARY SETUP GUIDE AND FAQ kan verkligen rekommenderas.

Postad 31 January 2010 - 09:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
anteqwerty

Grattis till nya stärkaren

Vilken Hifiklubb är det ?

Maveric

Postad 31 January 2010 - 11:00

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Verkligen sjukt det här med priserna. 2310:an som är mest aktuell för mig ligger ju på tok för högt i pris jämfört med de andra. Och det är ju så klart att den inte utsatt för priskonkurrens än.

Om man tar listpriserna som jag hittade på Denons USA-sida och jämför med vad 1910:an och 3310:an kostar nu så borde 2310:an ligga på runt 6 000-6 500 eller. Då börjar den bli lite prisvärd känns det som.

Redigerat av stevenD, 18 February 2010 - 22:48.

Postad 31 January 2010 - 17:31

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

anteqwerty

Grattis till nya stärkaren

Vilken Hifiklubb är det ?

Maveric

Det var affären i Malmö. Som sagt fin affär fint sortiment men kändes lite fel med attetyden.

Postad 31 January 2010 - 18:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Var det Moblilia så blir jag förvånad, Hansa har en annan mentalitet och den butiken gillar jag inte

Maveric

Postad 31 January 2010 - 22:08

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Det var Mobilia jag handlade den i. Men som sagt de tjänade nog inte mycket på den affären och alla deras recivrar Denon 3310 är nästan slut i skandinavien så möjligtvis vill man ju helst sälja något man tjänar på. Men just den dan just det tillfället jag kom in så var de nog inte på topp humör. Men säger du att Hi Fi klubben på mobilia är bra annars så kommer jag säkert åka dit igen när jag ska köpa en stationär blu-ray spelare. Sitter nu med en PS3:a som går på högvarv med fläkten tack vare att ventilationen inte är den bästa.

Men min nya receiver levererar kraft och ljud som jag vill ha det så där är jag inte missnöjd.

Postad 31 January 2010 - 23:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nu skall vi inte bli mer OT här ... men de måste fått någon virus eller något sådant

Jag skall hälsa på dom i dagarna och då skall de få sig en blåsning :)

Maveric

Postad 01 February 2010 - 12:17

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Men säger du att Hi Fi klubben på mobilia är bra annars så kommer jag säkert åka dit igen när jag ska köpa en stationär blu-ray spelare.

Det tycker jag absolut att du INTE ska göra om du inte vill betala pengar för märket eller designen på blu-ray spelaren.
Låt mig förklara.
Jag antar att ljudet ska ut genom din 3310:a och att du har hdmi på tv:n samt att det är blu-ray och dvd-video som gäller. Annars gäller inte delar av följande resonemang.
Det enda en blu-ray spelare behöver klara (när det gäller att spela blu-ray eller dvd) är Följande:
Ljud: Skicka ut ljudet så som det är lagrat på skivan direkt till receivern över hdmi. Det kan vad jag vet alla blu-rayspelare (inkl 1000 Kr noname). Här kan det inte bli fel, blir det ljud så kommer rätt ljud fram.
Bild: Dekoda bild enligt bildkodningsstandarden (VC-1 eller H.264 för blu-ray, mpeg2 för DVD) samt skicka ut bilden på hdmi utan att göra något åt den. Detta klarar alla spelare när det gäller blu-ray. För DVD vill man helst ha en som kan skicka ut 576i på hdmi så du kan låta din 3310 skala upp bilden. Långt ifrån alla (även många riktigt dyra) kan göra detta. Tips: Philips BDP3000 (ca 1500 Kr). Inte heller här kan det inte bli fel, blir det bild så kommer rätt bild fram.
BD profil 2.0: Det har de allra flesta om man är intresserad av bonus-material och sånt.
Vanlig CD: Det ska också ut digitalt på hdmi till 3310:an. Funkar finfint på de flesta spelare.

Vill du kunna spela DVD-Audio, SACD eller annat exotiskt så blir det andra förutsättningar.
Eller typ mkv över nätverk eller liknande (tips: LG BD390)

Summa:
Alla dessa fina DAC:ar m.m. som dyra blu-ray spelare från denon och liknande har är av noll och ingen nytta när man kör heldigitalt. Särskilt inte när en 3310 eller liknande kan sköta även uppskalning av dvd:er.
Sen om man vill betala för skrytfaktor eller design eller märke så är det naturligtvis upp till var och en. Men tekniken behöver man inte betala mer än ca 1000-1500 Kr för.

Det kan inte bli bättre bild eller ljud än det digitala som finns på skivan och som skickas direkt över hdmi från spelaren.
Säljare på diverse butiker kommer självklart att påstå annat. Annars skulle de inte få sälja något. :)
Så jag tipsar fortfarande om Philips BDP3000. Klarar blu-ray och DVD och att skicka ut allt i native-format på hdmi och det är ju allt som behövs... Funkar dessutom finfint med denon's receivers (bara testat med 1610, 1910 och 2310 iofs) vilket inte t.ex. LG gör.
Eller kör vidare på PS3, du får inte bättre bild eller ljud på blu-ray (även om du har gamla PS3:an) ur en standalone blu-rayspelare.

Redigerat av matbl, 01 February 2010 - 12:21.

Postad 01 February 2010 - 14:38

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det tycker jag absolut att du INTE ska göra om du inte vill betala pengar för märket eller designen på blu-ray spelaren.
Låt mig förklara.
Jag antar att ljudet ska ut genom din 3310:a och att du har hdmi på tv:n samt att det är blu-ray och dvd-video som gäller. Annars gäller inte delar av följande resonemang.
Det enda en blu-ray spelare behöver klara (när det gäller att spela blu-ray eller dvd) är Följande:
Ljud: Skicka ut ljudet så som det är lagrat på skivan direkt till receivern över hdmi. Det kan vad jag vet alla blu-rayspelare (inkl 1000 Kr noname). Här kan det inte bli fel, blir det ljud så kommer rätt ljud fram.
Bild: Dekoda bild enligt bildkodningsstandarden (VC-1 eller H.264 för blu-ray, mpeg2 för DVD) samt skicka ut bilden på hdmi utan att göra något åt den. Detta klarar alla spelare när det gäller blu-ray. För DVD vill man helst ha en som kan skicka ut 576i på hdmi så du kan låta din 3310 skala upp bilden. Långt ifrån alla (även många riktigt dyra) kan göra detta. Tips: Philips BDP3000 (ca 1500 Kr). Inte heller här kan det inte bli fel, blir det bild så kommer rätt bild fram.
BD profil 2.0: Det har de allra flesta om man är intresserad av bonus-material och sånt.
Vanlig CD: Det ska också ut digitalt på hdmi till 3310:an. Funkar finfint på de flesta spelare.

Vill du kunna spela DVD-Audio, SACD eller annat exotiskt så blir det andra förutsättningar.
Eller typ mkv över nätverk eller liknande (tips: LG BD390)

Summa:
Alla dessa fina DAC:ar m.m. som dyra blu-ray spelare från denon och liknande har är av noll och ingen nytta när man kör heldigitalt. Särskilt inte när en 3310 eller liknande kan sköta även uppskalning av dvd:er.
Sen om man vill betala för skrytfaktor eller design eller märke så är det naturligtvis upp till var och en. Men tekniken behöver man inte betala mer än ca 1000-1500 Kr för.

Det kan inte bli bättre bild eller ljud än det digitala som finns på skivan och som skickas direkt över hdmi från spelaren.
Säljare på diverse butiker kommer självklart att påstå annat. Annars skulle de inte få sälja något. :P
Så jag tipsar fortfarande om Philips BDP3000. Klarar blu-ray och DVD och att skicka ut allt i native-format på hdmi och det är ju allt som behövs... Funkar dessutom finfint med denon's receivers (bara testat med 1610, 1910 och 2310 iofs) vilket inte t.ex. LG gör.
Eller kör vidare på PS3, du får inte bättre bild eller ljud på blu-ray (även om du har gamla PS3:an) ur en standalone blu-rayspelare.

Tack för dessa åsikter. Det var inget i texten som jag faktist inte visste om redan men det kan vara till hjälp för andra så det var bra att du skrev det. Jag är helnöjd med med ljuden och bilden jag har men jag köpte en dörr till min tv möbel och sågade upp baksidan på den för att få in luft men PS3:an går på högvarv på fläkten det har den aldrig gjort förut därför tänkte jag köpa en Blu-ray spelare. Sen har HI FI klubben bra priser på vissa Blu-Ray spelare. Jag har oftast handlat via ON OFF eller liknande men de kan inget och jag hade hoppats att de på HK var mindre sälj tänkande och mer kund orienterade men det intrycket fick jag inte när jag var där så jag vill självklart ge dem en andra chans.

Men nu till produkten som det gäller. Jag har som sagt köpt en 3310 i lördags och har hunnit testat den nu.

Jag började med att ställa in ljudet vi mikrofonen allt gick smärtfritt tog sin tid men det var det värt.
Sen slängde jag på en film (watchmen) för att ställa in det sista lilla innan man kan vara helt nöjd, men döm till min förvåning när jag satte på filmen och rös till vilken skillnad på ljud jämfört med min Yamaha 661. Jag har haft 2st Pioneer 839 som jag varit helnöjda med den ena sålde jag vidare när jag köpte min Yamaha och den andra kopplade jag in hos min far. Har även haft en lite sämre Pioneer som jag inte kommer ihåg siffrorna på som står och dammar hemma. Jag var aldrig riktigt nöjd med Yamahan kände att den inte hade lika mycket kraft som min pio men det dög tyckte jag. Så efter jag konstaterat att jag inte behövde ställa in mer på min nya Denon så njöt jag av filmen och fick en helt annan upplevelse än innan. Jag hade inte räknat med att ljudbilden skulle ändras utan jag hade mer tänkt att jag skulle få bättre kontroll på högre volym. Så efter filmen så gick jag igenom lite mer av instruktions boken och konstaterade att det fanns massa lull lull man kunde leka med den det fick bli till senare. Så jag ville testa hur den lät med en cd skiva instoppad. Där har jag inte heller något att klaga på den lät bättre en min Yamaha som fick mina bra skivor att låta som MP3 ibland. Ljudet som kommer ur högtalarana är klart och tydligt precis som jag vill ha det med ett shyst bottendrag om man vill dra på. Inget dunka dunka ljud utan ett skönt upplyfftande ljud som jag inte blir trött att lyssna på.

Jag kommer nog återkomma till denna tråd i slutet av denna vecka när jag spelat lite mer. För att jämföra med vad jag skrivit nu och se om det stämmer så det bara inte är någon placebo effekt som jag känner av :).

Postad 02 February 2010 - 02:43

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Denon 1610 är klart billigaste recievern med HD-ljud stöd. Skulle behöva uppgradera min Yamaha RX-V 757 så jag får HDMI och 1610 verkar ha krashat i pris rejält senaste tiden. Är det ett bra köp? Skulle helst fortsätta med Yamaha 7-serien men 5500kr för RX-V 765 och jag har inte i närheten av de pengarna tyvär.

Är 1610 en förbättring eller försämring från min 757 rent ljudmässigt å så? Den har förståss nya funktioner å HDMI och saknar 7.1, 2-zon, multi-channel in, etc som min 757a har men rent ljudmässigt vad skiljer dem åt? Vill ju inte köpa om det skulle visa sig vara en sämre spelare. Gillar min 757a mycket (dock enda reciever jag haft) enda problemet är att den har några år på nacken så den saknar HDMI.

Postad 02 February 2010 - 03:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag måste dock kommentera

Att sitta och prata om att inte en bättre BD spelare gör ett bättre jobb för bilden
än en helt skalad spelare för 1000 kr tyder på total okunskap
Att sedan rekomendera en Philips är ju inte mer begåvat

Det var allt jag ville säga i det ärendet och vill man prata mer om det
så finns det trådar för BD spelare på forumet

Maveric

Postad 02 February 2010 - 08:49

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Denon 1610 är klart billigaste recievern med HD-ljud stöd. Skulle behöva uppgradera min Yamaha RX-V 757 så jag får HDMI och 1610 verkar ha krashat i pris rejält senaste tiden. Är det ett bra köp? Skulle helst fortsätta med Yamaha 7-serien men 5500kr för RX-V 765 och jag har inte i närheten av de pengarna tyvär.

Är 1610 en förbättring eller försämring från min 757 rent ljudmässigt å så? Den har förståss nya funktioner å HDMI och saknar 7.1, 2-zon, multi-channel in, etc som min 757a har men rent ljudmässigt vad skiljer dem åt? Vill ju inte köpa om det skulle visa sig vara en sämre spelare. Gillar min 757a mycket (dock enda reciever jag haft) enda problemet är att den har några år på nacken så den saknar HDMI.

Gör det inte, vänta och spar pengar så du kan köpa en likvärdig receiver du har idag fast med HDMI och HD ljud stöd. Köp inte 1610 bara för att den har HD ljud du kommer känna på direkten att du tappat kraft. Det var det jag gjorde fel när jag köpte min Yamaha den har jag haft i 2år nu medan jag sparade ihop pengar för att köpa en receiver med mer kraft.

Postad 02 February 2010 - 08:58

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag måste dock kommentera

Att sitta och prata om att inte en bättre BD spelare gör ett bättre jobb för bilden
än en helt skalad spelare för 1000 kr tyder på total okunskap
Att sedan rekomendera en Philips är ju inte mer begåvat

Det var allt jag ville säga i det ärendet och vill man prata mer om det
så finns det trådar för BD spelare på forumet

Maveric

Nej, så länge vi talar om heldigitalt och native output av bild och ljud så finns det inget som en blu-ray spelare kan göra som inte de billigaste också gör.
Börjar vi däremot tala om bildbehandling och interpolering och sånt så är det en helt annan femma, där finns det säkert mycket att få på vissa dyrare spelare. Likaså om vi pratar om uppspelning av avchd från sd-kort eller mkv eller liknande. Samt om vi pratar om analoga utsignaler. Men nu var det ju native output av bild och ljud på hdmi...
För ren blu-ray vill man ju ha ut 1080p24 (eller i undantagsfall andra format) så som det är lagrat på skivan och inget annat. Och för DVD samma sak, output av 576i50 (eller 480i60 om man kör NTSC skivor). I alla fall om man senare i kedjan har en denon 3310 (som ju var fallet här) eftersom den har en ABT2010 videoprocessor som är trevlig på just uppskalning av DVD (inkl korrekt hantering av 480i60->1080p24).
Eller vad tycker du en dyrare spelare gör bättre vad gäller bilden? Exemplifiera gärna men håll dig till native output på hdmi.
Jag kan ju ha missuppfattat något. Så förklara gärna. Eller peka på tråd som förklarar...

(Anledningen till rekomendationen av philips är just att den har native output inkl 480i/576i på hdmi, föreslå gärna en annan spelare med den funktionen, jag har inte hittat många men det var säkert 5-6 månader sedan som jag letade)

Men nu handlar ju den här tråden om Denon AVR-xx10. Så Maveric eller andra kanske antingen kan svara i PM eller peka på tråd där diskussionen kan fortsätta.

Redigerat av matbl, 02 February 2010 - 10:27.

Postad 02 February 2010 - 09:20

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Nu tycker jag vi går tillbaks till vad den här tråden handlar om.

Redigerat av Tompa123, 02 February 2010 - 09:21.

Postad 02 February 2010 - 10:58

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på om jag gjort rätt med min 2310:a då jag inte får ut något ljud med dts-hd, lampan lyser men ljudet saknas. Denon är inställd på auto under input/decode och LG spelaren på primär genomkoppling. Tacksam för råd och tips :D

Känd bugg med LG:s spelare. Finns en firmware-uppdatering här:

http://firmware.deno...ne.eu/index.php

Om jag förstått rätt, så missar du å andra sidan inget om du låter LG sköta avkodningen.

Postad 02 February 2010 - 11:54

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
AVR-UPEN3310

Postad 02 February 2010 - 13:13

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

AVR-UPEN3310

Skall komma snart. En del uppgifter sade igår, men det stämde inte. Jag har anmält mitt intresse på DenonUK att få ett info-'e-mail' när den är tillgänglig. Jag tar för givet att man då även kommer att få reda på hur mycket den kostar.

Edit:

Mer info - från Denon USA.

Redigerat av Tompa123, 02 February 2010 - 15:58.

Postad 02 February 2010 - 16:41

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
typiskt... Den lär inte komma till 2310:an. Med tanke på prisskillnaden mellan 2310 och 3310 idag, så hade det varit bättre om jag köpt en billigare BD-spelare istället utan nätverk, och lagt pengarna på 3310:an. Men det visste man ju inte då, så det är väl inget att deppa över!

Redigerat av Unregisterede118cf15, 02 February 2010 - 16:42.

Postad 02 February 2010 - 20:25

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Kan man se på tv genom denon 1910 utan att den är påslagen s.k pass thru om man kopplat genom hdmi?

/Pelle

Postad 03 February 2010 - 10:35

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Kan man se på tv genom denon 1910 utan att den är påslagen s.k pass thru om man kopplat genom hdmi?

/Pelle

Ja det ska gå. Sålänge tv-signalen kommer in i 1910:an på hdmi också. Kör man component in så går det inte.

Postad 05 February 2010 - 10:51

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej alla.

Jag har en gammal Yamahastärkare som jag är vansinnigt nöjd med i grund och botten. Min BD-spelare har analog avkodning av de digitala ljudformaten så jag kör 7.1 genom RCA kablar. Det är jag relativt nöjd med. Vad jag däremot undrar är om jag kan dra nytta av uppskalningen i 2310? Jag har en hel del gamla laserdiscar som jag fortfarande spelar, och även om jag inte gör mig några illusioner om kvalitén vore det kul att kunna påverka den i positiv riktning med hjälp av bra uppskalning och bildbehandling. Jag har idag en full-hd 46" Panasonic Plasma. Kommer jag tjäna ngt på att köpa en ny Denon i bildavseende, eller borde jag investera i ett särskilt DVDO uppskalningskit eller dyl?

Postad 05 February 2010 - 16:13

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej alla.

Jag har en gammal Yamahastärkare som jag är vansinnigt nöjd med i grund och botten. Min BD-spelare har analog avkodning av de digitala ljudformaten så jag kör 7.1 genom RCA kablar. Det är jag relativt nöjd med. Vad jag däremot undrar är om jag kan dra nytta av uppskalningen i 2310? Jag har en hel del gamla laserdiscar som jag fortfarande spelar, och även om jag inte gör mig några illusioner om kvalitén vore det kul att kunna påverka den i positiv riktning med hjälp av bra uppskalning och bildbehandling. Jag har idag en full-hd 46" Panasonic Plasma. Kommer jag tjäna ngt på att köpa en ny Denon i bildavseende, eller borde jag investera i ett särskilt DVDO uppskalningskit eller dyl?

Det första att reda ut är hur kommer signalen från din laserdisc? composite, s-video eller component?
Svaret på din fråga kan bero på svaret på signal-frågan...
Är du villig att investera pengarna så är videobehandlingen i en DVDO Edge betydligt bättre än i en Denon 2310. Trots att det är samma chip i båda (2310:an har nämligen inte alla funktioner påslagna).

Postad 05 February 2010 - 17:05

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Laserdisc lagras och överförs analogt, komposit. Jag skickar ut bilden via S-VHS dock.

Postad 06 February 2010 - 08:34

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Snacka med en på hifiklubben och tyvärr har denon slutat tillverka silverfärgade apparater, ska bara finnas i svart i framtiden

Postad 06 February 2010 - 10:42

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Snacka med en på hifiklubben och tyvärr har denon slutat tillverka silverfärgade apparater, ska bara finnas i svart i framtiden

Känns ganska konstigt det där. Varför inte liksom? :)

Postad 06 February 2010 - 12:46

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
ja det var en bra fråga, jag ville själv ha en silvrig 3310 men han visa på datan att dom silvriga hade utgått ur sortimentet.

Postad 06 February 2010 - 17:31

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Laserdisc lagras och överförs analogt, komposit. Jag skickar ut bilden via S-VHS dock.

Jo det vet jag, snarare utsignalsformatet jag efterfrågade...
Jag tror att du skulle tjäna på en DVDO Edge jämfört med en 2310 vad gäller videoprocessning. Men det beror ju på hur petig du är förstås.
Båda kan ta antingen composite eller s-video in.

Postad 06 February 2010 - 17:32

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Kolla här alla 3310-användare.

Redigerat av Tompa123, 06 February 2010 - 18:09.

Postad 06 February 2010 - 17:50

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har AVR-1610 main-ut för ett 2-kanals slutsteg? Tvekar på det men man vet aldrig.

Main-ut*

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 February 2010 - 17:24.

Postad 06 February 2010 - 22:40

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag tror att det kan vara jag som köpte den sista silvriga 3310 i Sverige. Killen på HK sa att det fanns elva kvar i hela norden efter den jag köpte och alla var svarta. ;)

Postad 07 February 2010 - 17:10

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Har AVR-1610 main-in för ett 2-kanals slutsteg? Tvekar på det men man vet aldrig.

main in? Du menar inte main ut så att du kan använda ett 2-kanals externt slutsteg?
Svaret är nej på den sistnämnda. Om du menar main in så får du nog förklara lite närmare.

Postad 07 February 2010 - 17:25

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

main in? Du menar inte main ut så att du kan använda ett 2-kanals externt slutsteg?
Svaret är nej på den sistnämnda. Om du menar main in så får du nog förklara lite närmare.

Skrev fel, det var main-ut jag syftade på. Var nästan säker på att den inte hade det. Synd, vore perfekt annars :wub:

Redigerat av Unregistereda73534df, 07 February 2010 - 17:25.

Postad 08 February 2010 - 15:31

kittoffe151
  • kittoffe151
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Varför lyser bara HD lampan på denon stärkarna när det är DTS-HD men lyser inte när det är Dolby TrueHD?

Postad 08 February 2010 - 19:36

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Varför lyser bara HD lampan på denon stärkarna när det är DTS-HD men lyser inte när det är Dolby TrueHD?

Vad säger displayen i det sistnämnda fallet då?

Postad 08 February 2010 - 23:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

(inkl korrekt hantering av 480i60->1080p24).

Eftersom att det pratas om både det ena och det andra i denna tråden och då personen i fråga jag citerar
försöker få andra till att tro att det han säger är fakta så nöjer jag mig att svara på en sak

Det finns ingen spelare som kan ge en korrekt hantering av 480i60->1080p24
Resten är också delvis fel ur det perspektiv som 4310 ägare bör se ;)

Detta är svaret på varför man inte skall försöka plocka ut 1080/24p ur en DVD
Att forcera en 50hz film i 24hz blir bara skit med frame drops och judder, att forcera en 59.94 går, men ger ingen som helst fördel över att köra "korrekt", dvs samma som den låg lagrad i - tvärtom riskerar man att få drops då det finns flera olika varianter av 24p, vilket ger en ca:20% chans att den blir lika bra som orginal, men 80% att den inte gör det.

Nu till mitt besök i tråden .. :(

Någon här som forskat i vad som skiljer 4310 åt från 4810 förutom antalet watt
och antalet utgångar ( tex att man kan köra front wide och front high samtidigt på 4810 )

Vad jag är ute efter är vad som skiljer mellan de analoga ljudutgångarna
digital processing av ljud. Avkodning av olika ljudformat som tex flac.
Om det skiljer i strömförsörning till DAC och om det är olika DAC för 2 kanal
osv osv ...

Någon ?

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 February 2010 - 23:27.

Postad 09 February 2010 - 02:06

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Nu finns uppgraderingen till AVR-3310:an att köpa på Hi-Fi klubben.

Redigerat av Tompa123, 09 February 2010 - 02:11.

Postad 09 February 2010 - 11:13

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det finns ingen spelare som kan ge en korrekt hantering av 480i60->1080p24
Resten är också delvis fel ur det perspektiv som 4310 ägare bör se ;)

I det citerade inlägget så pratar jag om att det video chip (ABT2010) som sitter i denons receivers xx10 (som vi ju diskuterar här) från 2310 och uppåt korrekt hanterar konvertering 480i60->1080p/24. Inte att DVD-spelare skulle göra det (men det finns de som gör, titta på oppo digital t.ex.).
Detta finns uppmätt av de som är betydligt bättre än vi här på sånt. Se: http://www.avsforum....96#post17046496
Vad gäller DVD i 576i som trots allt är det vanligaste här i sverige så ska de såklart skalas till 1080p/50 vilket ABT2010 i denon avr-xx10 också är utmärkt bra på. Se samma länk ovan.
Poäng: Sålänge en blu-ray spelare kan skicka ut bild och ljud på hdmi i ursprungsformat så tillför inte en "dyr" spelare något över en billig om man senare i kedjan har en avr-xx10.
Men PM:a mig gärna om varför jag har fel. :(

Postad 10 February 2010 - 10:32

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag har nu beställt än uppgradering till min 3310 från HK. Jag köpte den för mellanskillnaden som blivit efter jag köpte min 3310 så jag betalade 100 kr för uppgraderingen. Säljarn sa att det kunde ta ett par veckor innan den kom in. Men den som väntar på något gott!

Jag har en fråga är Denon 3310 en för stark receiver för att driva B&W M-1. Jag sa till min flickvän att jag ville byta mina högtalare för diskanten på höger bak högtalare har gett upp och ena sidan på min vänstra dipol har gett upp. Då sa hon att om hon fick välja högtalare nu och givitvis mindre så kunde jag få byta. Sen fick jag köpa vilka jag ville i framtiden när vi kan dedikera ett helt biorum. Så hon valde dessa B&W för de var estetiskt tilltalande. Så jag var på HK igår och fixa beställningen av uppgraderingen till 3310'an så hade de satt upp B&W M-1 i deras provlyssningsrum inkopplat till Denon 1910. Så jag satte mig och provlyssna och de lät bra riktigt bra faktist.

Men är min 3310 för stark för att driva dessa eller funkar de ändå?

Postad 10 February 2010 - 10:35

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Var och hämtade mig en 3310 igår och det känns som en vettig förstärkare. Hade en 2808 för något år sen och nu senaste året har jag haft en Marantz SR-6003 som ju anses vara en av de bästa i det prissegmentet. Men jag tycker nog att 3310 har klara fördelar jämfört med en SR-6003. Bättre videodel med ABT-chip, väldigt smidigt att kunna stream musik och även DTS i WAV-filer fungerar klockrent, bättre mottagning av fjärrkontrollsignaler och fler HDMI ingångar.

Ska hämta en ny subb ikväll men redan utan subb låter det helt ok. Blir till att köra autokalibrering ihelgen när allt står på plats.

Postad 10 February 2010 - 12:57

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Tar bort min text i detta inlägg.

Redigerat av Tompa123, 12 February 2010 - 14:28.

Postad 12 February 2010 - 10:48

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Servicemeddelande ang. DENON AVR-1610, 1910 och 2310

Ja det har varit känt ett tag. Fast hifi-klubben har fattat fel på några detaljer, det rör bara hd-ljud från LG och samsung blu-ray. För korrekt beskrivning se: http://www.avsforum....96#post17512496
2310 behöver dessutom inte skicka iväg för att uppgraderas. Det kan man göra hemma själv eftersom den har en serieport... Här: http://firmware.denon-online.eu/

Så om man som jag har en Panasonic BD-spelare så är det inget som helst problem?
(har en AVR 1610 som jag ännu inte kopplat in)

Dessutom kommer jag endast köra stereo (2.0) till en början, så redan av den anledningen kanske jag inte behöver bry mig om i fall min 1610 har detta problem?

Redigerat av Dunbar, 12 February 2010 - 13:14.

Postad 12 February 2010 - 12:03

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Jag har nu beställt än uppgradering till min 3310 från HK. Jag köpte den för mellanskillnaden som blivit efter jag köpte min 3310 så jag betalade 100 kr för uppgraderingen. Säljarn sa att det kunde ta ett par veckor innan den kom in. Men den som väntar på något gott!

Jag har en fråga är Denon 3310 en för stark receiver för att driva B&W M-1. Jag sa till min flickvän att jag ville byta mina högtalare för diskanten på höger bak högtalare har gett upp och ena sidan på min vänstra dipol har gett upp. Då sa hon att om hon fick välja högtalare nu och givitvis mindre så kunde jag få byta. Sen fick jag köpa vilka jag ville i framtiden när vi kan dedikera ett helt biorum. Så hon valde dessa B&W för de var estetiskt tilltalande. Så jag var på HK igår och fixa beställningen av uppgraderingen till 3310'an så hade de satt upp B&W M-1 i deras provlyssningsrum inkopplat till Denon 1910. Så jag satte mig och provlyssna och de lät bra riktigt bra faktist.

Men är min 3310 för stark för att driva dessa eller funkar de ändå?

Jag köpte dessa ändå. Väldigt trevligt besök faktist han berättade om att de inte var full register högtalare utan man ska komplettera med en bas låda, jag sa att jag hade 2 så det var inga problem. Han sa även att Denon 3310 funkade bra med dessa för att de är lite tröga men de använder 1910 och tyckte det lät bra så 3310 skulle inte vara några problem. Sen hjälpte dem mig att lasta ut 7 st kartonger till min bil och önskade mig ett gott ljud.

Jag har kopplat in alla men inte satt upp dem som jag vill ha dem det gör jag i helgen tror jag. Men än så länge låter de trevliga lite mer detaljer i högtalarna, saknas något i mellan registret vad jag kan urskilja men de är inte inspelade ännu sen kan man plugga dera basport om man vill kanske att föredra om man ska sätta upp dem på en betong vägg. Min receiver satte 90HZ som bryt punkt för basen.

Sen när jag senare ska uppgradera högtalarna om ett par år så har jag ju en stark receiver som klarar att driva dessa också.

Postad 12 February 2010 - 13:28

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag har också samma problem efter uppdateringen. Min lösning är att dra en extra optisk kabel från boxen till förstärkaren.

Om felet fanns innan uppdateringen vet jag inte eftersom uppdateringen var nästan det första jag gjorde efterjag köpt förstärkaren. Innan uppdatering var det problem att få ljudet från boxen genom förstärkaren när den stod i standby. Men nu funkar ljudet från boxen med förstärkaren både igång och i standby.

Är nybliven ägare till en 1910 och är riktigt nöjd hittills. Har dock samma problem som nämnts tidigare med tysta kanaler från min ComHem Humax HD box. Tyckte det kändes bra att köra endast HDMI, både från den och mitt PS3...men det verkar som att jag får lov att blanda in en optisk kabel i leken också.

Kan någon som fått det att fungera förklara hur. Gissar att jag ska ändra vissa inställningar i setupen på förstärkaren. Har HDMI till TV:n och vill att ljudet även ska fungera via TV-högtalarna i standby läge.

Postad 12 February 2010 - 20:16

taaffe
  • taaffe
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Servicemeddelande ang. DENON AVR-1610, 1910 och 2310

Mitt problem löste sig med en uppdatering från Firmware Denon

(Detta gjordes möjligt med hjälp av matbl via pm)

Postad 13 February 2010 - 21:19

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej! Jag är lite dålig på det här med effekt från stärkare till högtalare, någon som vet om jag kan köra
jamo a510 till min 2310:a? 7x105watt i recievern och på högtalarna står det 60 resp 90watt, short term resp long term...

Postad 14 February 2010 - 12:55

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Är nybliven ägare till en 1910 och är riktigt nöjd hittills. Har dock samma problem som nämnts tidigare med tysta kanaler från min ComHem Humax HD box. Tyckte det kändes bra att köra endast HDMI, både från den och mitt PS3...men det verkar som att jag får lov att blanda in en optisk kabel i leken också.

Kan någon som fått det att fungera förklara hur. Gissar att jag ska ändra vissa inställningar i setupen på förstärkaren. Har HDMI till TV:n och vill att ljudet även ska fungera via TV-högtalarna i standby läge.

Du behöver bara koppla en optisk kabel mellan ComHem-boxen och AVR:en, förslagsvis Opt1 på stärkaren. Sen får du gå in i menyn på förstärkaren, Input Assign, har jag för mig, och där får du ställa in vilken ingång som ska användas. Du ska ha två ingångar assignade, dels HDMI och dels Opt1, för Sat/CBL. Så fick jag det att fungera.

Fast nu i veckan fick jag tillbaka felet igen, trots att assign och kablage ser korrekt ut. Vet inte om jag måste resetta förstärkaren, eftersom allt annat ser lika ut som innan... Ljudet verkar inte komma/tas emot via den optiska ingången längre.

Postad 15 February 2010 - 14:25

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tillägg, som Matbl mkt riktigt påpekade på annan plats, du måste också gå in och välja Input Mode = Digital i stället för Auto, annars väljer stärkaren HDMI-ljudet.

Redigerat av Unregisterede118cf15, 15 February 2010 - 14:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.