Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Bullerbekämparen Svenska AB Absoflex Palett (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser

#351

Postad 11 januari 2010 - 16:01

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

walle, heltäckningsmatta inget alternativ? eller åtminstone mkt mattor?

Om det är uteslutet så kan man göra som du tänkt i taket, men jag skulle hellre sätta takabsorbenterna längs rummets kanter. Väggabsorbenterna ser väl bra ut.
Hur är basen i ditt rum? Går inte högtalarna så djupt eller har du en jättebumlig lågbas? (40Hz). Vad är väggarna gjorda av?


Heltäckningsmatta är verkligen inte ett alternativ. Har ganska nyslipat parkettgolv ^_^
Det kan bli ett gäng runda ikea-mattor som ett L framför högtalarna och in mot bakväggen liksom men dom lär väl inte göra så stor skillnad när dom är så tunn.

Varför ska man sätta taksbsorbenterna längs kanterna? Är det inte bättre att sätta dom symmetriskt för att få jämn dämpverkan?

Jag har ett par Canton Vento 890 så dom går ganska djupt. Rummet är i betong. Har en baspuckel runt 42-44 hz nånting har jag för mig när jag testat. Men den kan man väl dämpa bort med kvartsvågspipor?



MVH Martin

#352

Postad 11 januari 2010 - 16:49

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Om du har betongväggar borde din baspuckel vara ganska rejäl med tanke på rummets mått. Kvartsvågspipor funkar men du lär behöva en hel del för att rå på puckeln. Är den störande?

Att sätta takabsorbenterna längs kanterna är för att deras uppgift är att ta ner efterklangen. Rummet kan låta lite dovt och tråkigt i klangen om man dämpar för mkt i taket så jag skulle sätta dem i kanterna för att få dem att mest dämpa sena studsar.

#353

Postad 11 januari 2010 - 17:24

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Om du har betongväggar borde din baspuckel vara ganska rejäl med tanke på rummets mått. Kvartsvågspipor funkar men du lär behöva en hel del för att rå på puckeln. Är den störande?

Att sätta takabsorbenterna längs kanterna är för att deras uppgift är att ta ner efterklangen. Rummet kan låta lite dovt och tråkigt i klangen om man dämpar för mkt i taket så jag skulle sätta dem i kanterna för att få dem att mest dämpa sena studsar.


Med dessa högtalare är den faktiskt inte särskilt störande, det var värre med mina ergo RC-L jag hade före men det funkade ganska bra det också. Har jag sub så blir det mer framträdande men har ingen sådan för tillfället.

Ja, det är ju det man är lite rädd för. Att det ska bli för stumt så ljudet blir tråkigt istället. Men vill man inte dämpa första reflexen i taket iaf?

Kanske man skulle börja med 1 st 60x60 fyrkant i varje hörn i taket och bygga vidare på det om man tycker det behövs mer?
Eller kanske tre på rad ovanför högtalarna och tre på rad ovanför soffan, så man tar bort den i högermitten och vänstermitten på ritningen ovan?


MVH Martin

#354

Postad 11 januari 2010 - 17:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Börja med en i varje hörn tycker jag låter sunt, då kan du själv succesivt känna när efterklangen i rummet är lagom. Hur mycket efterklang man vill ha kan vara subjektivt, men de flesta vill ha betydligt kortare efterklang än vad ett "modernt" ganska kalt vardagsrum ger.

Tror kanske ännu mer på att börja med 2 plattor i varje hörn vid högtalarna och bygga vidare på en rad längs högtalarväggen (och inte ha något dämp alls längs bakväggen).

Redigerat av Erik_a80, 11 januari 2010 - 17:30.


#355

Postad 11 januari 2010 - 18:37

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Provade att slänga ut två täcken framför högtalarna. Sedan tog jag kuddarna från ryggstödet på soffan och stapla på varann bakom högtalarna så det blev lite högre än högtalarna.

Det är ju helt otroligt vilken skillnad det blir på ljudet, röster blir så naturligt fylliga och alla detaljer kommer fram. Mellanbasen blev MYCKET kraftigare, nästan för mycket. Misstänker att den dränks i allt eko som skapas i rummet. Då har jag ju ändå bara tillfört två täcken, kuddarna blev ju flyttade så efterklangen i rummet påverkas nog inte så mycket. Men att dämpa bakom frontarna verkar vara enormt effektivt. När man tar bort kuddarna igen känns det som man kör "hall" eller "arena" eller nåt liknande DSP-mode på försteget ;)

Det blir att jag kör som ovan ritning men med 60x60 cm plattor i varje takhörn istället för att köra så många som visas där. Då har man nog en bra grund att bygga vidare på om det skulle behövas. Ska försöka hitta några passande mattor och dämpa golvet lite mer istället. 5-6 st såna här borde ju göra lite. Dom är ju lite tjockare än dom där vanliga runda.


MVH Martin

#356

Postad 11 januari 2010 - 18:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Provade att slänga ut två täcken framför högtalarna. Sedan tog jag kuddarna från ryggstödet på soffan och stapla på varann bakom högtalarna så det blev lite högre än högtalarna.

Det är ju helt otroligt vilken skillnad det blir på ljudet, röster blir så naturligt fylliga och alla detaljer kommer fram. Mellanbasen blev MYCKET kraftigare, nästan för mycket. Misstänker att den dränks i allt eko som skapas i rummet. Då har jag ju ändå bara tillfört två täcken, kuddarna blev ju flyttade så efterklangen i rummet påverkas nog inte så mycket. Men att dämpa bakom frontarna verkar vara enormt effektivt. När man tar bort kuddarna igen känns det som man kör "hall" eller "arena" eller nåt liknande DSP-mode på försteget :P

Det blir att jag kör som ovan ritning men med 60x60 cm plattor i varje takhörn istället för att köra så många som visas där. Då har man nog en bra grund att bygga vidare på om det skulle behövas. Ska försöka hitta några passande mattor och dämpa golvet lite mer istället. 5-6 st såna här borde ju göra lite. Dom är ju lite tjockare än dom där vanliga runda.


MVH Martin


Jepp, det är en jäkla skillnad! :lol:
Kul att det blev så bra med "fulgrejjer", lär bli smaskigt sen när du köper absorbenter!
Jag vet hur det känns, provade också lite fram och tillbaka när det begav sig. När jag tog bort mina absorbenter här hemma kändes det som om hela ljudbilden ramla ihop som ett korthus.

Håller med om att fästena från akustikmiljö var finare.


Börja med med mattorna och absorbenter bakom frontarna annars, det är lätt att flytta runt och testa.
Taket är svårare att testa, märkte det själv.......utan att borra eller nåt.

Du kanske kan tejpa upp täcket i taket eller nåt och prova? ;)


Lycka till!

Redigerat av genstruktur, 11 januari 2010 - 18:53.


#357

Postad 11 januari 2010 - 19:37

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Jepp, det är en jäkla skillnad! :lol:
Kul att det blev så bra med "fulgrejjer", lär bli smaskigt sen när du köper absorbenter!
Jag vet hur det känns, provade också lite fram och tillbaka när det begav sig. När jag tog bort mina absorbenter här hemma kändes det som om hela ljudbilden ramla ihop som ett korthus.

Håller med om att fästena från akustikmiljö var finare.


Börja med med mattorna och absorbenter bakom frontarna annars, det är lätt att flytta runt och testa.
Taket är svårare att testa, märkte det själv.......utan att borra eller nåt.

Du kanske kan tejpa upp täcket i taket eller nåt och prova? ;)


Lycka till!


Jag ska åka på rusta till helgen kanske och kolla hur dom där mattorna ser ut i verkligheten. Ser dom bra ut så kanske det blir några.

Frakten från akustikmiljö går på 500 spänn så jag köper hellre för många plattor så man inte kommer på att man behöver fler sen och ska lägga ut en femhundring till i frakt. De som blir över kan man ju sätta upp i taket andra rum.

Hahaha, tejpa upp täcket i taket :P Det skulle se ut det. Det är ju bara hoppas att det inte kommer någon då om man skulle göra det.


MVH Martin

Redigerat av walle_1, 11 januari 2010 - 19:38.


#358

Postad 12 januari 2010 - 11:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag ska åka på rusta till helgen kanske och kolla hur dom där mattorna ser ut i verkligheten. Ser dom bra ut så kanske det blir några.

Frakten från akustikmiljö går på 500 spänn så jag köper hellre för många plattor så man inte kommer på att man behöver fler sen och ska lägga ut en femhundring till i frakt. De som blir över kan man ju sätta upp i taket andra rum.

Hahaha, tejpa upp täcket i taket :) Det skulle se ut det. Det är ju bara hoppas att det inte kommer någon då om man skulle göra det.


MVH Martin


Jo 500:- är ändå en absorbent så det är lika bra att göra som du säger.
He he, ja du behöver inte bjuda över pinglor just då kanske :D

#359

Postad 12 januari 2010 - 19:51

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Akustikmiljö har nu 20% på sina LÄTT Bygelabsorbent, 272 kr för en dikt monterad och 307 kr för en med 5 cm luftspalt.

Jag kommer sätta deras SINGLE med 5 cm luftspalt bakom högtalarna inklädd i detta tyg:
Postad bild


Sedan blir det LÄTT bygelabsorbent dikt monterad i taket.



Såhär ser egenskaperna ut för dom olika plattorna.
Postad bild



SINGLE verkar dämpa i princip fullt ut ner till 250 hz och även hyfsat vid 125hz, verkar vara en bra dämpskiva. Längtar verkligen till man får prova detta, märks det? :)



MVH Martin

#360

Postad 12 januari 2010 - 19:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser riktigt fint ut, tror det blir svinabra. :)
Mätvärdena skiljer sig inte så mycket åt verkar det som bland det seriösa handlarna, ser liknande ut som BB.

När kommer prylarna då? :D


En bakom varje front(?) och hur många i taket?

Redigerat av genstruktur, 12 januari 2010 - 20:05.


#361

Postad 12 januari 2010 - 20:10

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Ser riktigt fint ut, tror det blir svinabra. :)
Mätvärdena skiljer sig inte så mycket åt verkar det som bland det seriösa handlarna, ser liknande ut som BB.

När kommer prylarna då? :D


Faktiskt om du jämför med BB:s diagram så har single-absorbenten samma dämpverkan fast en oktav ner. Det BB har vid 250hz har single vid 125 hz, det BB har vid 125 hz har single vid 63 hz så single verkar vara lite bättre faktiskt. Sen om värdena stämmer kan man ju aldrig veta, dom kanske är ganska likvärdiga ändå.

Tyget är beställt, dyrt som attan men jag tyckte det var så snyggt så jag köpte det ändå. 1500 kr inkl. frakt för en bit på 180x150 cm :)

Absorbenterna ska beställas antingen i slutet på veckan eller i början på nästa.



MVH Martin


EDIT:

En bakom varje front(?) och hur många i taket?

Ja, en bakom varje front. Hur många det blir i taket har jag inte bestämt riktigt. Verkar finnas lite olika åsikter där. Men börjar nog med en 60x60 platta i varje takhörn och bygger vidare från det.

Redigerat av walle_1, 12 januari 2010 - 20:21.


#362

Postad 12 januari 2010 - 20:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Faktiskt om du jämför med BB:s diagram så har single-absorbenten samma dämpverkan fast en oktav ner. Det BB har vid 250hz har single vid 125 hz, det BB har vid 125 hz har single vid 63 hz så single verkar vara lite bättre faktiskt. Sen om värdena stämmer kan man ju aldrig veta, dom kanske är ganska likvärdiga ändå.

Tyget är beställt, dyrt som attan men jag tyckte det var så snyggt så jag köpte det ändå. 1500 kr inkl. frakt för en bit på 180x150 cm :D

Absorbenterna ska beställas antingen i slutet på veckan eller i början på nästa.



MVH Martin


Jepp, det har du rätt i. Den är bättre i den lägre medans BB`S är bättre i den högre frekvenserna.
Hur som helst kommer det bli lysande tror jag! Jag hade också kört på akustikmiljö´s idag, snyggare fästen helt klart.

Angående tyget så skall man själv bli nöjd så då skall man ta det som känns bäst!
Då blir det julafton för dig framöver då!

/Gen

Edit: Såg nu att det står i BB´s diagram "vid 45mm luftspalt", skumt. Absorbenten sitter på 50mm, i alla fall hemma hos mig :) .

Redigerat av genstruktur, 12 januari 2010 - 20:25.


#363

Postad 14 januari 2010 - 21:44

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt absorbenter, det blev totalt 10 st 120x60x5 cm. Tog någon extra utifall man får någon mer idé eller bara vill prova runt lite :)


MVH Martin

#364

Postad 15 januari 2010 - 13:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Najs!


Skall bli kul att höra hur det låter sen. :)

#365

Postad 25 januari 2010 - 00:15

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Nu har jag påbörjat akustikbehandlingen, bilder finns i mitt galleri. Mer kommer under veckan.


MVH Martin

#366

Postad 25 januari 2010 - 17:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag påbörjat akustikbehandlingen, bilder finns i mitt galleri. Mer kommer under veckan.


MVH Martin



Har kollat i ditt galleri och jag tycker det ser riktigt snyggt ut! Du verkar nöjd med förbättringen av ljudet också?

#367

Postad 25 januari 2010 - 18:54

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Har kollat i ditt galleri och jag tycker det ser riktigt snyggt ut! Du verkar nöjd med förbättringen av ljudet också?


Japp, mycket nöjd. Nu inser man att man suttit och lyssnat på en massa ekon och tyckt det låtit bra. Riktigt roligt att lyssna på olika musik nu och höra hur tajt ljudet blivit. Ändå har jag ju inte gjort några jättestora förändringar än. Det kommer mera... :P

Man får ju hoppas att fler tar tag i akustiken i sina rum.


MVH Martin

#368

Postad 25 januari 2010 - 22:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Japp, mycket nöjd. Nu inser man att man suttit och lyssnat på en massa ekon och tyckt det låtit bra. Riktigt roligt att lyssna på olika musik nu och höra hur tajt ljudet blivit. Ändå har jag ju inte gjort några jättestora förändringar än. Det kommer mera... :P

Man får ju hoppas att fler tar tag i akustiken i sina rum.


MVH Martin



Jo visst är det så, man blir förbluffad av förändringen. Kul!!!
Du har mer av det goda att se fram emot sen med fler akustiska förbättringar framöver, smaskens!

#369

Postad 26 januari 2010 - 18:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser att det är några som röstat " att ni ärligt talat inte är så nöjda". Hade varit intressant att höra lite ifrån er, vad är det ni är missnöjda med?

#370

Postad 27 januari 2010 - 16:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Fick precis ett mail från hifi-klubben där man inbjöds till ett evenemang om akustikens inverkan på ljudet.
Nu har även hifihandlarna börjat förstå sig på detta verkar det som! :D

#371

Postad 03 februari 2010 - 12:28

nalberg
  • nalberg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej,
Är inte någon akustikguru, men jag tänkte också tipsa om akustikmiljös absorbent. Står i begrepp att montera den modell de kallar LÄTT. Beställde 2 med vita byglar och 6 med svarta.
När de väl kom visade det sig att de med svart bygel var klädda i svart polyesternonwoven, vilket var en väldigt trevlig överraskning då jag inte behöver ha så bråttom att klä om de med något annat tyg för att matcha mitt mörka vardagsrum :-D

Villa bara dela med mig av detta, eftersom jag själv totalt missat på hemsidan att de fanns i svart.

#372

Postad 03 februari 2010 - 19:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
http://www.akustikmi...d_prod_grp-s1/4

Är lite fattigt med info om detta kitet på deras sida, lite tips om montering/placering.

När man behöver absorbering alt diffusering hade inte vart fel om det stod med på sidan.
Står tyvärr inte ens med hur stor yta det täcker.

Kanske kommer lite pö om pö

#373

Postad 03 februari 2010 - 19:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Japp, mycket nöjd. Nu inser man att man suttit och lyssnat på en massa ekon och tyckt det låtit bra. Riktigt roligt att lyssna på olika musik nu och höra hur tajt ljudet blivit. Ändå har jag ju inte gjort några jättestora förändringar än. Det kommer mera... :)

Man får ju hoppas att fler tar tag i akustiken i sina rum.


MVH Martin

titta på hur soffan är konstruerad så kommer du att få en smärre chock.

#374

Postad 08 februari 2010 - 15:59

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

titta på hur soffan är konstruerad så kommer du att få en smärre chock.

??????
Nu hänger jag inte med, vad menar du?



MVH Martin

#375

Postad 08 februari 2010 - 16:49

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Fick precis ett mail från hifi-klubben där man inbjöds till ett evenemang om akustikens inverkan på ljudet.
Nu har även hifihandlarna börjat förstå sig på detta verkar det som! B)



Var du där? Jag nappade, tyvärr inte så mycket nytt, hade hoppats på mer tekniskt prat.

#376

Postad 09 februari 2010 - 12:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Var du där? Jag nappade, tyvärr inte så mycket nytt, hade hoppats på mer tekniskt prat.


Nej jag var inte där faktiskt, skulle de dock inte börja sälja någon absorbent? Tyckte det lät så i mailet....
Var det mycket folk?

#377

Postad 09 februari 2010 - 12:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Jepp det var en del folk, jo de skulle börja sälja absorbenter från Designfabriken.
Dock tycker jag de var i dyraste laget, 2500:-st, men vi som var där kunde köpa dem för 2200:-.
Jag gav ju 300kr st för mina från bullerbekämparen, dock är dessa lite snyggare men det kan man ju åtgärda med lite tyg.

#378

Postad 09 februari 2010 - 17:26

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Rätt sjukt vilka priser som tas ut för absorbenter nu. Jag skulle definitivt hellre bygga själv än köpa färdiga för smått otroliga 2500 kr/st.

#379

Postad 09 februari 2010 - 17:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jepp det var en del folk, jo de skulle börja sälja absorbenter från Designfabriken.
Dock tycker jag de var i dyraste laget, 2500:-st, men vi som var där kunde köpa dem för 2200:-.
Jag gav ju 300kr st för mina från bullerbekämparen, dock är dessa lite snyggare men det kan man ju åtgärda med lite tyg.


Ahh ok ok, då var det som jag misstänkte då. Bra initiativ i alla fall.....

Rätt sjukt vilka priser som tas ut för absorbenter nu. Jag skulle definitivt hellre bygga själv än köpa färdiga för smått otroliga 2500 kr/st.


Jo visst är det dyrt det håller jag med om, med tanke på vad materialet i dem kostar.
Själv kan jag väl ändå tänka mig att lägga lite mer nästa gång och få det riktigt riktigt fint, nu vet jag inte om de från hifiklubben hamnar i den kategorin iofs. ;)

#380

Postad 09 februari 2010 - 17:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
jag skulle nog kunna tänka mig att betala 2500 för mitt eget tryck. Kan lova att det inte kostar så mycket att göra egna absorbenter, gå till ditt lokala textil tryckeri och be dom screentrycka något i 1 eller 2 färg för mycket mindre, eller varför inte köpa tyg? finns ju massor av fina tyger om man söker och design-studions känns som sånna tyger.

Nä jag e lat men inte dum-dum, jag kommer att beställa några till hos BB och sen klä om om det e så.

//Micke

#381

Postad 10 februari 2010 - 11:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

jag skulle nog kunna tänka mig att betala 2500 för mitt eget tryck. Kan lova att det inte kostar så mycket att göra egna absorbenter, gå till ditt lokala textil tryckeri och be dom screentrycka något i 1 eller 2 färg för mycket mindre, eller varför inte köpa tyg? finns ju massor av fina tyger om man söker och design-studions känns som sånna tyger.

Nä jag e lat men inte dum-dum, jag kommer att beställa några till hos BB och sen klä om om det e så.

//Micke



Är det någon som hittat ett tryckeri som kan trycka utan att täppa igen tyget då? Kanske jag som inte hänger med :)

#382

Postad 10 februari 2010 - 13:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Är det någon som hittat ett tryckeri som kan trycka utan att täppa igen tyget då? Kanske jag som inte hänger med :)


Självklart blir det ju att man täpper till lite :blink: det kommer man ju aldrig ifrån, men det finns ju tryckfärg som mer eller mindre bara ändrar färg på bomullet, då borde det ju inte täppa till för mycket, annars e nog enda lösningen att väva in tråd?! men det tror jag ingen har gjort :( men det finns vatten löslig färg som borde funka rätt bra, speciellt om man har vitt tyg och inte har tryck som täcker exakt hela absorbeten.

//Micke

#383

Postad 10 februari 2010 - 14:29

Unregistered004600e4
  • Unregistered004600e4
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag har ett problem.
Har flyttat till en trea på 105kvm här i Norge.

Rummet där jag ska ha min stereo har en väldigt lustig form.
Huset är 100år gammalt och många väggar är inte vinkelräta utan liknar romber. Mysigt, men ställer till en del problem. Det är även 3 m till tak. :(
Väggarna är av spånskiva, golvet trä.

Jag har ett par Audiovector M3 Signature som jag ska behålla tills vidare.
Har inte fått alla möbler ännu, men har möblerat lite i CAD för att bli lite klokare.
Får inte göra alltför stora ingrepp då det är en flickvän med i bilden. :)

Bifogad fil  post_44787_1255982025.jpg   42,89K   1 Antal nerladdningar

sweetspot
Bifogad fil  post_44787_1255981390.jpg   63,6K   1 Antal nerladdningar


Tænkte gøra en uppdatering.
Har fortfarande inte fått upp akustikplattor, men efter jag ændrat placering av høgtalarna i någon timme så blev jag till sist nøjd. Upplevde också att ljudet blev bættre av att jag lutade høgtalarna 2-3 grader bakåt med hjælp av superspikes.
Nær båda sofforna var placerade på længden bredvid varandra blev basen vældigt ojæmnt førdelad i rummet.
Basen var generellt låg i hela rummet och verkade førsvinna i utrymmet baok soffan.
Nu låter det faktiskt riktigt bra, men jag saknar akustikplattor på frontvæggen.

Så här ser det ut nu:
Bifogad fil  yyyyy.JPG   128,8K   1 Antal nerladdningar

Har fortfarande inte kunnat byta ut min 32" TV mot något større, men så hær høgt ær det kvar till tak :blink:
Bifogad fil  heee.JPG   20,68K   1 Antal nerladdningar

Hær finns det gott om utrymme før absorbenter.
Min sambo vill att det ska vara snyggt så det måste vara tavelliknande. Jag har kollat lite på AKUart, men de har inte direkt rimliga priser.
Har ni något annat tips? Kan man eventuellt trycka ett motiv på tyg och klæ det runt en vanlig absorbent?

#384

Postad 11 februari 2010 - 01:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Självklart blir det ju att man täpper till lite :P det kommer man ju aldrig ifrån, men det finns ju tryckfärg som mer eller mindre bara ändrar färg på bomullet, då borde det ju inte täppa till för mycket, annars e nog enda lösningen att väva in tråd?! men det tror jag ingen har gjort :P men det finns vatten löslig färg som borde funka rätt bra, speciellt om man har vitt tyg och inte har tryck som täcker exakt hela absorbeten.

//Micke


Jo vattenfärg funkar säkert bra, det tror jag!

Min sambo vill att det ska vara snyggt så det måste vara tavelliknande. Jag har kollat lite på AKUart, men de har inte direkt rimliga priser.
Har ni något annat tips? Kan man eventuellt trycka ett motiv på tyg och klæ det runt en vanlig absorbent?


Lite som ovan, det gäller att inte ha ett för tätt tyg och du får inte täppa igen tyget med trycket. Det enklast är väl att klä in i ett snyggt luftgenomsläppligt tyg. Kul att du verkar vara nöjd med ljudet hemma hos dig! :D

Redigerat av genstruktur, 11 februari 2010 - 01:30.


#385

Postad 11 mars 2010 - 19:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Självklart blir det ju att man täpper till lite :D det kommer man ju aldrig ifrån, men det finns ju tryckfärg som mer eller mindre bara ändrar färg på bomullet, då borde det ju inte täppa till för mycket, annars e nog enda lösningen att väva in tråd?! men det tror jag ingen har gjort :P men det finns vatten löslig färg som borde funka rätt bra, speciellt om man har vitt tyg och inte har tryck som täcker exakt hela absorbeten.

//Micke


Jo precis, det beror också på hur stor del av ytan man tänkt att trycket skall ta upp. Säg att man tar upp låt säga 5% av framsidan på en 100x60x5cm absorbent så är nog det inte hela världen om färgen täpper till lite. ;)

#386

Postad 17 mars 2010 - 11:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Provade att slänga ut två täcken framför högtalarna. Sedan tog jag kuddarna från ryggstödet på soffan och stapla på varann bakom högtalarna så det blev lite högre än högtalarna.

Det är ju helt otroligt vilken skillnad det blir på ljudet, röster blir så naturligt fylliga och alla detaljer kommer fram. Mellanbasen blev MYCKET kraftigare, nästan för mycket. Misstänker att den dränks i allt eko som skapas i rummet. Då har jag ju ändå bara tillfört två täcken, kuddarna blev ju flyttade så efterklangen i rummet påverkas nog inte så mycket. Men att dämpa bakom frontarna verkar vara enormt effektivt. När man tar bort kuddarna igen känns det som man kör "hall" eller "arena" eller nåt liknande DSP-mode på försteget :P

Det blir att jag kör som ovan ritning men med 60x60 cm plattor i varje takhörn istället för att köra så många som visas där. Då har man nog en bra grund att bygga vidare på om det skulle behövas. Ska försöka hitta några passande mattor och dämpa golvet lite mer istället. 5-6 st såna här borde ju göra lite. Dom är ju lite tjockare än dom där vanliga runda.


MVH Martin



Nu har jag haft lite semester från den här tråden, kul att titta in igen och se att det är aktivitet ! :P

Roligt att du Walle_1 har upptäckt fördelarna med akustiska åtgärder också!

det du gjorde när du dämpade bakom högtalarna och in mot mitter va att dämpa kammfiltereffekten som grötar till det så att mellanregistret och övre midbasen upplevs som o-rena.
Sedan ät det jätte bra om du kan få upp lite tyger i rumemt för att få ner efterklangen vilket ger bättre stereoperspektiv och ett mindre vasst ljud med mer naturlig klang.
Egentligen så skulle ju soffan ut något från väggen också, egentligen ganska mycket (5-8dm) men lite är bättre än inget alls i detta fallet så om du kunde dra ut soffan 1-2dm från väggen och typ ha någon variant av hylla bakom så vore det grymmt !

någon snygg matta skadar inte heller.. ;)

................................................................


Erik_80, hur är det egentligen med detta med mattor, varför är det så att man häldre ska ha matta längs med kanterna av väggarna istälelt för mitt på golvet, om man nu inte har möhlighet att ha heltäckningsmatta ?!

#387

Postad 24 mars 2010 - 13:31

Unregistered162545b7
  • Unregistered162545b7
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hoppas att jag inte går allt för mycket off topic nu.. (tråden heter ju faktiskt en allmän diskussion om absorbenter!)

Jag är på jakt efter ett par dämpskivor att ha på frontväggen, Inos skivor vore perfekta på alla sätt men dessvärre har jag 40mil enkel resa till Sthlm så det känns lite väl långt för att handla ett par sådana skivor, och för att han ska skicka så måste man beställa minst 6st vill jag minnas. De dyker inte upp på begagnatmarknaden särskilt ofta heller. :)

Vad finns det för andra alternativ, helst via postorder? Vill att skivorna ska vara ca 1x1m (eller 2st 0,5x1m t.ex.), Conrad och HiFikit känner jag till, vilka är att föredra av dom? BRL hade för inte länge sedan 65mm tjocka skivor som rent spontant såg bättre ut än Conrad och Hifikits men nu verkar dom vara slut. Vilka andra säljer skivor som är hyfsat jämnbördiga Inos?

Redigerat av Unregistered162545b7, 24 mars 2010 - 13:32.


#388

Postad 24 mars 2010 - 14:48

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Jag har köpt härifrån http://www.akustikmi.../1/?pager_0_5=1

#389

Postad 28 mars 2010 - 12:42

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Jag köpte mina här , 20euro i enhetsfrakt. Ta modellen som är 60mm djup och i polyester så har du något som är snarlikt Inos paneler.

#390

Postad 29 mars 2010 - 08:42

Unregistered162545b7
  • Unregistered162545b7
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Jag köpte mina här , 20euro i enhetsfrakt. Ta modellen som är 60mm djup och i polyester så har du något som är snarlikt Inos paneler.

Tack för tipset!

Är dock mer sugen på 80mm-varianten av denna modellen som har betydligt bättre dämpvärden: http://www.schalldae..._art_id_35.html

Hur viktig är den ojämna strukturen förresten? Jag vill minnas att en del (en liten del) reflekteras mot en plan absorbent, finns det andra nackdelar också?

EDIT: I deras lista över länder som dom skickar till nämns förresten inte Sverige.

Redigerat av Unregistered162545b7, 29 mars 2010 - 09:01.


#391

Postad 29 mars 2010 - 08:59

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Mycket bättre abs i dom lägre hz med 50mm skivor med 50mm lyftspalt från akustikmiljö än en 80mm skiva

#392

Postad 29 mars 2010 - 09:05

Unregistered162545b7
  • Unregistered162545b7
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Mycket bättre abs i dom lägre hz med 50mm skivor med 50mm lyftspalt från akustikmiljö än en 80mm skiva

Inte en särskilt rättvis jämförelse, varför skulle inte 80mm-skivorna förbättras avsevärt med luftspalt?

Men det är klart, 50mm+luftspalt verkar ju dämpa ganska bra. Ganska mycket dyrare är dom dock.

Redigerat av Unregistered162545b7, 29 mars 2010 - 09:07.


#393

Postad 05 juli 2010 - 16:34

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Har varit lite missnöjd med ljudet hemma, och har tom gått i uppgraderings tankar, men så fick jag syn på denna tråd igår kväll.
Idag besökte jag bullerbekämparen i jakten på förbättringar. Antagligen inte speciellt svårt eftersom jag har kala väggar och ingen matta ännu.

Satte 1st bakom varje golvare och det blev lite skillnad direkt, var lite skeptisk om jag skall vara ärlig.
Sången/dialogen blev tydligare, lite bättre bas (korrekt inte mer!), den låg inte kvar utan gjorde lite mer det den skall göra och försvann.

Skall bli spännande när jag satt upp de andra 2 och några i taket (japp precis som trådkaparen =) )
Stor fet ryamatta är beställd och likaså SD-Kuddar.

Känns nästan som lilla julafton

De hade fått ett "visst" uppsving senaste året på just Palett :)

Redigerat av Unregistered53cc092c, 05 juli 2010 - 16:35.


#394

Postad 06 juli 2010 - 08:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har varit lite missnöjd med ljudet hemma, och har tom gått i uppgraderings tankar, men så fick jag syn på denna tråd igår kväll.
Idag besökte jag bullerbekämparen i jakten på förbättringar. Antagligen inte speciellt svårt eftersom jag har kala väggar och ingen matta ännu.

Satte 1st bakom varje golvare och det blev lite skillnad direkt, var lite skeptisk om jag skall vara ärlig.
Sången/dialogen blev tydligare, lite bättre bas (korrekt inte mer!), den låg inte kvar utan gjorde lite mer det den skall göra och försvann.

Skall bli spännande när jag satt upp de andra 2 och några i taket (japp precis som trådkaparen =) )
Stor fet ryamatta är beställd och likaså SD-Kuddar.

Känns nästan som lilla julafton

De hade fått ett "visst" uppsving senaste året på just Palett :wub:



Kul!

Hoppas resultatet blir som du tänkt! Absorbenterna har du nytta av även om du bestämmer dig för att uppgradera hifin. Borde kunna bli ett fint resultat om du nu har så kala väggar och golv, skall bli kul att höra hur det gick! :o

#395

Postad 06 juli 2010 - 10:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Har varit lite missnöjd med ljudet hemma, och har tom gått i uppgraderings tankar, men så fick jag syn på denna tråd igår kväll.
Idag besökte jag bullerbekämparen i jakten på förbättringar. Antagligen inte speciellt svårt eftersom jag har kala väggar och ingen matta ännu.

Satte 1st bakom varje golvare och det blev lite skillnad direkt, var lite skeptisk om jag skall vara ärlig.
Sången/dialogen blev tydligare, lite bättre bas (korrekt inte mer!), den låg inte kvar utan gjorde lite mer det den skall göra och försvann.

Skall bli spännande när jag satt upp de andra 2 och några i taket (japp precis som trådkaparen =) )
Stor fet ryamatta är beställd och likaså SD-Kuddar.

Känns nästan som lilla julafton

De hade fått ett "visst" uppsving senaste året på just Palett ;)


Bra att du upplevt skillnaden med lita akustikfix :o

Hur placerade du dom 2 som du satt upp nu, har du möjlighet att visa på en bild för dom ska inte bara ha dom bakom frontarna utan dom ska vara lite mer in mitten.
sedan så skadar det inte om du har möjlighet att placera 2st till ovanför dom du har nu så att du får som ett "band" hela vägen upp till taket :wub:
att dämpa i taken kan du vänta med tills att du fått in en stor fin matta och testat, saken är den att dämpa i just taket är något som man kan vara försiktig med... sätt då heldra 2st ytterligare extra mellan frontarna för att ta bort första reflexen och sedan 2st för att ta bort första sidoreflexerna så kommer du att tjäna med på det.

#396

Postad 06 juli 2010 - 13:52

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Vill egentligen bara tacka Genstruktur och er andra i tråden för inspiration och intressant läsning. Har blivit några hemmasnickrade varianter hos mig med efter det här. Placering har väl kanske fått stå tillbaka lite för ögats makt också men det är stor skillnad på hur man upplever ljudet i rummet med och utan absorbenterna.

#397

Postad 06 juli 2010 - 15:31

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Har faktiskt gått enbart på Genstrukturs placering, ca 10cm innanför högtalaren startar absorbenterna, har dock kilat fast dom med hjälp av tvbänken, och de andra två står just nu på ryggstöden till soffan.

SD-Kuddarna kom idag, måste såga att detta lilla har gett otroligt stor förändring som jag inte trodde var möjligt! 1200+350kr. Det är löjligt lite för så mycket!

Skall försöka under morgondagen att lägga upp ett eget galleri, så kan jag få lite kostruktiv kritik.

Håller med Martgus utan denna tråden hade jag gått runt missnöjd och i uppgraderingstankar, nu med handen på hjärtat ler jag lite när jag lyssnar på musik, hörde faktiskt ett nytt instrument i en låt idag, ok möjligt att det var för att jag lyssnar efter lite mer detaljer nu?? Men det är klart klart bättre ljud oavset om det gäller musik (diskant, bass, mellanregister) eller film (dialog, explosion).

#398

Postad 07 juli 2010 - 09:32

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Då har jag tagit ngt kort med mobilen och lagt upp i mitt galleri, som ni kan se så har jag sparsamt med tavlor.....

Rummet är 5,1 x 3,7
1 öppning mot hall, en mot sovrum, ena väggen har balkongdörr och 2 stora fönster.

Fundera på att köpa 4st absorbenter och klä in som tavlor och sätta 1 på varje vägg? Eller blir det overkill?
Det är lika stor del att få upp ngt på väggarna som att det kan förbättra ljudet.

#399

Postad 07 juli 2010 - 09:39

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Tycker att det inte kan påpekas mkt nog att matta/mattor är ett måste! Helst täcka hela golvet (men det är ju inte så snyggt), men åtminstone en tjock ryamatta. Även Ingvar Öhman tycker att detta är viktigare än att dämpa framvägg (se intervju på Sonic Design).

Har för tillfället min tjocka stora ryamatta på kemtvätt, och jag saknar den såå när jag lyssnar på musik :D

#400

Postad 07 juli 2010 - 10:07

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Tycker att det inte kan påpekas mkt nog att matta/mattor är ett måste! Helst täcka hela golvet (men det är ju inte så snyggt), men åtminstone en tjock ryamatta. Även Ingvar Öhman tycker att detta är viktigare än att dämpa framvägg (se intervju på Sonic Design).

Har för tillfället min tjocka stora ryamatta på kemtvätt, och jag saknar den såå när jag lyssnar på musik :D


Man behöver inte täcka hela golvet om man man dämpar hela (eller större delen av) taket istället - det räcker ju med att mattan tar förstareflexen från högtalaren, övrigt ljud som inte nåt lyssningsposition på förstareflexen mot golvet måste mer eller mindre reflekteras mot taket innan det kan nå till lyssningsposition.
Den största delen av "tak/golv-dämpning" är att föredra att ha i taket för där behöver man inte gå, ställa möbler etc. Då kan man ha tjocka absorbenter som dämpar effektivt längre ner i frekvens (man behöver t ex ett sammalagt dämpområde - absorbent + ev luftspalt på 40 cm för att dämpa effektivt ner till 200 Hz)

Det kanske inte alltid är det estetiskt mest tilltalande dock och kräver endel ombyggnation. Mattor är ju lättare att bara lägga ut och få det snyggt och hjälper ändå en hel del jämfört med att ha kalt golv och tak.


Fundera på att köpa 4st absorbenter och klä in som tavlor och sätta 1 på varje vägg? Eller blir det overkill?
Det är lika stor del att få upp ngt på väggarna som att det kan förbättra ljudet.


Det är nog inte overkill - nästan oavsett var dom placeras så tar dom ju ner efterklangen, så det kan förbättra en del. Däremot måste dom ju placeras så dom tar förstareflexen från högtalarna om man vill utnyttja dom fullt ut
- det kanske dock inte alltid är estetiskt bästa platsen, om man vill ha dom som tavlor.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.