hade fundering på att byta hela systemet. AudioPro Black Diamond V.2 eller v.3. verkar som en del tycker förstärkaren e bra till. tråkigt om det skulle visa sig att jag skulle tycka att ljudet i centern blir konstigt då med:)
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
Onkyo TX-SR876
(Förstärkare)
|
5
|
(36)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR1007
(Förstärkare)
|
4
|
(18)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR3007
(Förstärkare)
|
4
|
(17)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR5007
(Förstärkare)
|
8
|
(9)
|
Inga priser | |
Onkyo PR-SC5507
(Försteg)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 05 January 2010 - 19:28
hade fundering på att byta hela systemet. AudioPro Black Diamond V.2 eller v.3. verkar som en del tycker förstärkaren e bra till. tråkigt om det skulle visa sig att jag skulle tycka att ljudet i centern blir konstigt då med:)
Postad 05 January 2010 - 20:19
kanon. slår nog till på en sådan:) får se om det blir någon skillnad:) dalin e en stor pjäs:)
Hej,
Jag har en 1007:a och kör ett par danska Avance Omega 505 till. Dock funderar jag lite smått på att uppgradera till något annat. Prisklass: 5000-10000:-/par. Canton GLE 490 är ett alternativ. Passar dem denna receiver? Har någon tips på fler som matchar?
Önskvärt vore högtalare som inte är alltför djupa, som exvis. Audio Pro Black Diamond. Det ska också finnas en schysst center att köpa till, som spelar som frontarna. Idag tycker jag att min center (också Avance Omega) låter lite instängd, begränsad.
Tack på förhand!
/M
Postad 05 January 2010 - 23:02
Oh, tackar!
Postad 05 January 2010 - 23:46
Monitor Audio RX passar utmärkt till Onkyo
OK tack, ja folk verkar gilla dessa på prisjakt iaf. Hur är det med XTZ 99.36? Dessa är folk oxå rätt nöjda med, men de kanske inte lirar bra ihop med Onkyon?
/M
Postad 06 January 2010 - 09:50
från följade källor och varför
Mpeg
AC3/Dolby 2.0
DTS 5.1
Dolby 5:1
Dolby Tru HD
DTS HD MA
Maveric
Postad 06 January 2010 - 17:48
Det skulle vara intressant att veta vad ni andra använder för ljudinställningar
Mpeg
AC3/Dolby 2.0
DTS 5.1
Dolby Tru HD
DTS HD MA
Maveric
Får man fråga varför det är intressant?
inte ens med någon som har samma högtalare så spelar väl det mindre roll. Eller tänker jag galet nu.
Postad 06 January 2010 - 20:40
Min fråga gäller om man använder
THX cinema eller Neo6 eller annat för DTS HD MA
eller kör det helt rent ..
Maveric
Postad 06 January 2010 - 20:52
Funkar perfekt även vid SD sändningar.
Postad 06 January 2010 - 20:54
Ja du tänker nog på något helt annat
Min fråga gäller om man använder
THX cinema eller Neo6 eller annat för DTS HD MA
eller kör det helt rent ..
Maveric
Ok då är jag med
Trodde du menade på vilka nivåer och liknade andra hade på sina
Postad 06 January 2010 - 21:07
Nja .. du vet väl vid det här laget att jag inte är så korkad
Jonas >
Jag har 7:1 och kör på dessa
Men testar så klart lite av varje för att få en bild av vad som skiljer dom åt
Tycker det skulle vara intressant att höra hur ni andra uppfattar skillnaderna
samt om någon tycker att THX läget ger mer för pengarna ..
Maveric
Postad 10 January 2010 - 01:40
Tack på förhand!
/M
Postad 10 January 2010 - 10:07
Det skulle vara intressant att veta vad ni andra använder för ljudinställningar
Mpeg
AC3/Dolby 2.0
DTS 5.1
Dolby Tru HD
DTS HD MA
Maveric
Nu har jag en 875:a, men det kan kanske kvitta. Jag har en 7.1-uppställning fast med dubbla högtalare per surr kanal (men bara en högtalare per surr back).
Jag kodar av ljudet i BD-spelaren, PS3 och HD DVD-spelaren eftersom det är mer praktiskt än bitstream. Vid bitstream så kan det hända att Late Night går igång på TrueHD-spår, och det vill jag inte. Annars har jag inte kunnat detektera någon kvalitetsskillnad mellan bitstream och PCM, och det var ju väntat.
När det är 5.1-spår kör jag alltid Dolby PLIIx Movie om det inte är musik, då byter jag till Dolby PLIIx Music. Jag har även testat THX motsvarighet för att göra om 5.1-7.1 men det är ingen större kvalitetsskillnad. Jag valde Dolby eftersom den mixar ut surr-ljudet i stereo i surr bback till skillnad från THX som av någon anledning vill att de bakre högtalarna skall sitta ihop och att de skall gå i mono (alltså i praktiken 6.1).
På äldre filmer med stereo eller mono-spår så går jag mer och mer mot att spela upp den i orginal, dvs utan Dolby PLIIx. Det känns mer äkta och Dolby PLIIx är föga oväntat betydligt bättre på att göra om 5.1 till 7.1 än 2.0 eller 1.0 till 7.1.
När jag ser på TV-sändningar i stereo använder jag i perioder stereo och i perioder Dolby PLIIx Movie. Just nu använder jag stereo då jag tycker att det är lite mer vilsamt för slötittande. Om man vill bli lite mer involverad i en fotbollsmatch med läktarljud i surround eller så kan man byta till Dolby PLIIx...
När jag lyssnar på CD så har jag i perioder använt mycket Dlby PLIIx Music som fungerar förvånandsvärt bra. På sista tiden har jag använt mest Pure Audio. Även här anser jag att det är en humörfråga. Om jag är väldigt aktiv och "på" så är det maffigt med surroundljud, men vid lite lugnt lyssnande är det mer laid back med vanlig stereo. Surround funkar dessutom olika bra beroende på musik. En del musik lever upp och låter fantastiskt i surround, medan annan musik förstörs. Man får ha ett öppet sinne.
Postad 10 January 2010 - 14:31
Postad 10 January 2010 - 23:34
Onkyos PA-MC5500 slutsteg. En sådan plus 5507:an....för i sammanhanget en helt rimlig penning.
Någon som vill ha? Jag räcker upp handen i alla fall!
Edit: ser att det finns en tråd för försteget 5507,ni får väl se detta som spam då!..)
Redigerat av Unregistered76636631, 10 January 2010 - 23:39.
Postad 11 January 2010 - 14:05
Postad 11 January 2010 - 15:11
Jag har precis köpt en Onkyo Nr-1007. Ljudmässigt är jag oerhört nöjd. Men det jag funderar på är det bildmässiga. Denna förstärkare har ju ISF-kalibrering. Jag pratade med en butik i Umeå som utför ISF-kalibrering innan jag köpt Onkyon. De sa att de bildvisare jag har (Panasonic 46 GA11 och Sanyo Z700) inte var värda att ISF-kalibrera, den bildförbättring det skulle bli var inte värd priset helt enkelt. Nu undrar jag om det är värt att utföra en ISF-kalibrering med tanke på mitt förstärkarinköp! Vad tror ni?
Du får ju inte bättre bildvisare för att du kalibrerar förstärkaren. Om du inte har ett rum som är anpassat för optimerad bild så kan du nog skippa ISF-kalibreringen i det här fallet. Förstärkarens bildkretsar tillför inget.
/Ash
Postad 13 January 2010 - 00:32
Någon här som vågat beställa? En kvar, känns dumt att man inte köper men samtidigt så gillar jag inte Marrakezh.. Vad tycker folk?
Jag slog till i torsdags eftermiddag på en NR1007 från Marrakezh. Förstärkare levererades vid min dörr idag vid lunch. Dvs mindre än 3 arbetsdagar senare. Jag var också lite tveksam till företaget så jag valde att betala mot faktura. Kostade mig 35kr extra. Enheten är en svensk/EU modell och verkar fungera hur bra som helst. Dvs 10035kr + 3 arbetsdagars leverans + felfri enhet = Klockrent köp! Bara att slå till.
Postad 13 January 2010 - 11:50
/Ash
Postad 13 January 2010 - 17:29
Dessa kval. Ska man satsa på NR1007, NR3007 eller Integra 70.1? Plånboken säger 1007, men biorummet och framtiden skriker Integra. Vad göra?
/Ash
integra 70.1 ? Tell me more
Redigerat av Evil Homer, 13 January 2010 - 17:30.
Postad 13 January 2010 - 19:17
Onkyos PA-MC5500 slutsteg. En sådan plus 5507:an....för i sammanhanget en helt rimlig penning.
Någon som vill ha? Jag räcker upp handen i alla fall!
Ja tack gärna en sådan kombo.
Mmm den kombon måste jag ha
Jag har 5507 men vill nog höra det innan jag skulle fundera på att byta ut mitt 2 kanal och 5 kanals
slutsteg mot detta.
Maveric
Postad 13 January 2010 - 19:26
Att det är onkyos " finare" visste jag redan, du ser att jag har svarat i den tråden
Kan inte annat än att hålla med dig om att den nya integran är fruktansvärt ful, även om den skall vara med påkostad så har den ju (som det ser ut iaf) plastskruvar för högtalarterminalerna.
Känns lite sådära på en integra väl
Postad 16 January 2010 - 11:47
Denna inställning är lite motsägelse fullMed HDMI, testade du LPCM och/eller DSD och då med Audio Adjust->DSD->DAC DIRECT:On? (Off är default)
On/off eller på/on för mig som använder svensk OSD
Det står att inställningen medger "direkt flöde av DSD till DAC"
i svenska manualen så står det ..
dac_dsd.JPG 45.05K
0 Antal nerladdningarI den engelska
dac_dsd_eng.JPG 44.75K
0 Antal nerladdningarNaturligtvis är den engelska rätt, då ON/PÅ medger direkt flöde till DAC
Eller är det någon som har en annan uppfattning ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2010 - 12:15.
Postad 16 January 2010 - 12:38
Nej. Den Engelska varianten låter vettigast tycker jag.Jag fick frågan i Oppo tråden ang SACD
Denna inställning är lite motsägelse full
i svenska manualen så står det ..dac_dsd.JPG 45.05K 0 Antal nerladdningar
I den engelskadac_dsd_eng.JPG 44.75K 0 Antal nerladdningar
Naturligtvis är den engelska rätt, då ON/PÅ medger direkt flöde till DAC
Maveric
Men det är lite udda att du inte hör någon skillnad på den On eller Off...
Jag får en MYCKET stor skillnad när jag går från DSD->DAC DIRECT:Off med listening mode "Direct"
till DSD->DAC DIRECT:On med listening mode "DSD Direct" med källa SACD.
Redigerat av rickardl, 16 January 2010 - 12:51.
Postad 16 January 2010 - 14:08
Jag kör HDMI från Blu-Ray spelare & Satellit mottagare genom förstärkaren. Jag får bild & ljud perfekt till båda HDMI utgångarna till TV & Projektor när jag väljer CBL/SAT (Canal digital).
Men när jag ska titta på film får jag endast bild på tv:n när jag har projektorn igång samtidigt. Jag vill kunna få bild till både TV:n och projektorn utan att behöva ändra vilken utgång jag vill titta på.
Jag får felmeddelande U73 på min Panasonic BD-35 när inte projektorn är igång.
Någon som vet hur jag ska gå till väga?
Postad 16 January 2010 - 15:02
Nej. Den Engelska varianten låter vettigast tycker jag.
Jag får en MYCKET stor skillnad när jag går från DSD->DAC DIRECT:Off med listening mode "Direct"
Klart att DAC Direct borde vara det opåverkade alternativet som låter bäst! På vilket sätt låter lägena annorlunda för dig rickardl?
Ske testa själv senare idag också! Har bara kört "OFF" än så länge.
Postad 16 January 2010 - 15:04
Har du testat varianterna för Monitor Out: Both, Both(Main) och Both(Sub)?Jag har köpt en 1007 och har en fundering.
Jag kör HDMI från Blu-Ray spelare & Satellit mottagare genom förstärkaren. Jag får bild & ljud perfekt till båda HDMI utgångarna till TV & Projektor när jag väljer CBL/SAT (Canal digital).
Men när jag ska titta på film får jag endast bild på tv:n när jag har projektorn igång samtidigt. Jag vill kunna få bild till både TV:n och projektorn utan att behöva ändra vilken utgång jag vill titta på.
Jag får felmeddelande U73 på min Panasonic BD-35 när inte projektorn är igång.
Någon som vet hur jag ska gå till väga?
Redigerat av rickardl, 16 January 2010 - 15:05.
Postad 16 January 2010 - 15:54
Har du testat varianterna för Monitor Out: Both, Both(Main) och Both(Sub)?
Ja, och jag får bild när jag väljer Both(Sub) Har TV:n på Sub och Projektorn på Main. Men då får jag inte bild på Main.
Fast jag är inte säker, har inte testat alla kombinationer ännu. Tänkte mest om någon hade något bra tips på bra inställningar för TV & Projektor via HDMI.
Postad 16 January 2010 - 18:04
På tal om ljudlägen, när jag spelar upp Pirates of the Caribbean, Blu-Ray, uncompressed 5.1, genom min PS3:a visar PS3:an "Linear PCM 5.1". Vad ska jag då ha för ljudläge på för att få ut det bästa multikanalljudet ur min 1007:a till mina 5.1 antal högtalare?
Tack på förhand!
/M
Inte någon som har något tips? För info, jag har den "gamla" versionen av PS3:an, inte "slim".
/M
Redigerat av eztoril, 16 January 2010 - 18:04.
Postad 16 January 2010 - 20:13
Redigerat av stifflerman, 16 January 2010 - 20:17.
Postad 16 January 2010 - 23:00
Nej. Den Engelska varianten låter vettigast tycker jag.
Läs vad man skriver påg
Jag skrev ju att den engelska manualen är rätt ... Tom med röd text
Jag skrev också att man inte rättvist kan göra skillnad ( i en annan tråd ) på två saker om man måste stänga ner
ljudet för att ändra inställningar. Skillnad hörs mellan inställningen LPCM resp DSD i Oppon, men inte så stor skillnad som när jag använder mig av de analoga utgångarna.
Men berätta gärna vilken skillnad du hör ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2010 - 14:48.
Postad 18 January 2010 - 00:45
Jag läste vad du skrev och jag svarade "Nej" på din fråga (se nedan)... Läs vad man skriver pågLäs vad man skriver påg
![]()
Jag skrev ju att den engelska manualen är rätt ... Tom med röd text
Notera att det är i kombination med listening mode "DSD Direct" som det blev skillnad.Klart att DAC Direct borde vara det opåverkade alternativet som låter bäst! På vilket sätt låter lägena annorlunda för dig rickardl?
Ske testa själv senare idag också! Har bara kört "OFF" än så länge.
Redigerat av rickardl, 18 January 2010 - 00:42.
Postad 18 January 2010 - 09:11
Jag slog till i torsdags eftermiddag på en NR1007 från Marrakezh. Förstärkare levererades vid min dörr idag vid lunch. Dvs mindre än 3 arbetsdagar senare. Jag var också lite tveksam till företaget så jag valde att betala mot faktura. Kostade mig 35kr extra. Enheten är en svensk/EU modell och verkar fungera hur bra som helst. Dvs 10035kr + 3 arbetsdagars leverans + felfri enhet = Klockrent köp! Bara att slå till.
köpte också från dem för 10k. fick den dagen efter jag beställde!
Postad 19 January 2010 - 13:45
Jag läste vad du skrev och jag svarade "Nej" på din fråga (se nedan)... Läs vad man skriver påg
Men skriv då vad du svarar på påga j-vel
Maveric
Postad 20 January 2010 - 05:47
1 Någon som köpt där ifrån lr ifrån tyskland o om de funkat bra?
2 OSD menyerna, e dom på tyska lr eng kanske till o med finns på svenska?
3 impedens fråga, har Infinity kappa 100 4 ohms fronta, kappa B center 6 ohms, jbl studio L820 8 ohms sur.
mina kappa 100 e lättdrivna men behöver effekt för att kunna sjunga ut, ska köra bi-ampat.
Så för att få ut mest effekt, o klipper stärkaren om den lir för varm om jag har den instäld på 8 ohm.
Mvh igge
Postad 20 January 2010 - 08:18
Jag fick frågan i Oppo tråden ang SACD
Denna inställning är lite motsägelse full
i svenska manualen så står det ..dac_dsd.JPG 45.05K 0 Antal nerladdningar
I den engelskadac_dsd_eng.JPG 44.75K 0 Antal nerladdningar
Maveric
Mvh
Pale
Postad 20 January 2010 - 08:26
Jag har köpt från Tyskland tidigare dock ej från Media-ran, men det fungerade strålande, fick leverans till dörren via UPS, COD tror jag att det var (Cash On Delivery). Nog det smidigaste nätköpet jag gjort, följde leveransen på nätet och en dag så knackade de på dörren med mina paket på en kärra
Vad gäller dina andra frågor så låter jag de med erfarenhet av de nämnda komponenterna svara på dem.
Mvh
Pale
Postad 20 January 2010 - 08:40
2 OSD menyerna, e dom på tyska lr eng kanske till o med finns på svenska?
Hej,
Prova att titta i manualen som finns på Onkyos hemsida.
Där står:
"Denna inställning väljer språk som ska användas för
inställningsmenyerna på skärmen. Du kan välja:
engelska, tyska, franska, spanska, italienska, holländska,
svenska eller kinesiska."
Postad 20 January 2010 - 12:32
Ok, MaVeRiC, du behöver uppenbarligen lite hjälp, vad är den sista (och enda...) frågan du ställer i nedanstående citat?
Mvh
Pale
Vad är det du undrar över ?
Maveric
Postad 21 January 2010 - 08:36
Men skriv då vad du svarar på påga j-vel
![]()
Maveric
Om jag gör så här då?
MaVeRiC
"Eller är det någon som har en annan uppfattning ?"
rickardl
"Nej"
Mvh
Pale
PS. Hoppas på ett "aha" nu ...
Postad 21 January 2010 - 13:49
Om jag vill köra 9.2 i zon 1 så kan jag inte använda multizone alls? Alltså att pre-out och högtalare out hänger ihop så jag kan inte använda högtalare ut i zon2 samtidigt som jag behåller 9.2 i zon 1 genom att ta den signalen pre-out till ett slutsteg?
Postad 21 January 2010 - 14:19
Hur funkar med de extra zonerna, har kollat materialet men vill också kolla med er att jag fattat detta rätt.
Om jag vill köra 9.2 i zon 1 så kan jag inte använda multizone alls? Alltså att pre-out och högtalare out hänger ihop så jag kan inte använda högtalare ut i zon2 samtidigt som jag behåller 9.2 i zon 1 genom att ta den signalen pre-out till ett slutsteg?
Den har ju separata pre-out för zon 2 och 3, för utom de 9.2 pre-out till zon 1, så man kan tycka att den borde kunna hantera båda samtidigt. Detta måste jag prova på min Integra 70.1 när jag kommer hem från Sälen. Nån som redan provat?
/Ash
Postad 21 January 2010 - 14:31
Men om jag tolkar bilden rätt så är det en högtalarutgång för surr wide/zone2 och en för surr high, så man kopplar in surr high och högtalarna i zon 2 på de olika utgångarna och det enda som sedan kommer hända är att det inte kommer komma något ljud ut surr high just när zone 2 är igång. När zone 2 är avstängd så får man fullt 9.2 som vanligt, eller?
En lite offtopic fråga kanske, men om man använder en squeezebox duet i zone 2 kan man då trigga receivern på något sätt att starta zone 2 när man startar squeezeboxen, och disabla den när SB stängs av? Vet att man kan koppla ett IR-öga till phono-porten eller vad det är på squeezebozen för att sätta på och av en receiver men kan man få den att lära sig att skicka speciella kommandon som "sätt på reciver" + "enabla zone 2"?
Redigerat av Han Solo, 21 January 2010 - 14:32.
Postad 31 January 2010 - 22:16
Tänkte bara ställa en fråga...
Idag har jag en Onkyo 601E förstärkare och B&W DM601 S3 (frontar), LCR60 S3 (center), Gale 3060B (bak) och en liten Cerwin Vega CLS-12SX (bas)..
Vilket jag nu har förstått är att min reciver är i minsta laget till högtalarna...
Så min fråga är om Onkyo 1007 orkar driva dom gamla häckarna till högtalare jag har..
(finns juh bilder o info på min minhembio.com/noffe ... på det jag har idag)
Jag är inne på att skaffa ny förstärkare men behålla högtalarna och byta ut dom vi senare tillfälle... plånboken tillåter inte allt på samma gång..
tackar...
// Noffe
Postad 01 February 2010 - 18:30
Jag har ingen aning om trögdrivna dina högtalare är men med mina så finns det hur mycket kraft som helst. Med fel förstärkare låter dom odynamiskt men inte med 1007an.Hej Hej!
Tänkte bara ställa en fråga...
Idag har jag en Onkyo 601E förstärkare och B&W DM601 S3 (frontar), LCR60 S3 (center), Gale 3060B (bak) och en liten Cerwin Vega CLS-12SX (bas)..
Vilket jag nu har förstått är att min reciver är i minsta laget till högtalarna...
Så min fråga är om Onkyo 1007 orkar driva dom gamla häckarna till högtalare jag har..
(finns juh bilder o info på min minhembio.com/noffe ... på det jag har idag)
Jag är inne på att skaffa ny förstärkare men behålla högtalarna och byta ut dom vi senare tillfälle... plånboken tillåter inte allt på samma gång..
tackar...
// Noffe
Jag tittade på dina bilder och med den placeringen av dina högtalare ,direkt på bänken o centern instoppad i en hylla så finns det mycket att vinna på en bättre placering alldeles gratis
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
12 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?