Samsung PS50B551
613 svar till detta ämne
Postad 04 januari 2010 - 21:46
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag sitter 3 m ifrån min. Inga problem med digitalt. Analogt ser inte bra ut men det gör det inte på någon platt-tv vad jag har sett. Jämfört med min gamla pansonic så är det minst lika alt kaske något bättre.
Låter ju bra, är digitalt tittbart även om du flyttar dig närmare till typ 2- 2,5 meter? Vet att vissa kanaler är sämre än andra, ser tex 6:an ok ut? Du kanske inte har den. Det har varit snack om att det ska synas en markant skillnad mellan svärtenivån mellan 50- och 60hz, är det något du märkt av? Slits mellan denna tv och Panasonic X10, just nu lutar det mot Samsungen, det enda jag oroar mig för är svärtan, det är omöjligt att få en uppfattning om hur bra den är när man är i butik. Folk i denna tråd verkar tycka att den är "okej". Kan ingen lägga upp en bild på hur svärtan blir på denna i ett mörkt rum? Det kanske inte går att bilda sig en uppfattning baserat på en bild heller, men det vore ju ett riktmärke i alla fall.
Postad 04 januari 2010 - 22:43
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Jag kör bara SD och kan inte testa 60 Hz. Skulle gissa att svärtan är bättre på Pannan X men har inte sett den så jag kan egentligen inte uttala mig.
Postad 05 januari 2010 - 00:17
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Låter ju bra, är digitalt tittbart även om du flyttar dig närmare till typ 2- 2,5 meter? Vet att vissa kanaler är sämre än andra, ser tex 6:an ok ut? Du kanske inte har den. Det har varit snack om att det ska synas en markant skillnad mellan svärtenivån mellan 50- och 60hz, är det något du märkt av?
Slits mellan denna tv och Panasonic X10, just nu lutar det mot Samsungen, det enda jag oroar mig för är svärtan, det är omöjligt att få en uppfattning om hur bra den är när man är i butik. Folk i denna tråd verkar tycka att den är "okej". Kan ingen lägga upp en bild på hur svärtan blir på denna i ett mörkt rum? Det kanske inte går att bilda sig en uppfattning baserat på en bild heller, men det vore ju ett riktmärke i alla fall.
Svärtan är väl just "okej" men det är väldigt subjektivt. Vill du ha siffror ligger Panasonic på ca 0.04-0.05 cd/m2, Samsung på ca 0.06-0.07 och LG runt 0.1. Vid nästan en helt svart bild tycker inte jag att svärtan är så svart men i normala scener eller där svarta områden är lite mindre på skärmen är det verkligen kolsvart. Frågan är om någon plasma ser svart ut i ett mörkt rum med en helt svart bild, det är inget jag vet. Att fota en tv säger inte mycket. Tror inte någon bild på en tv är rätt exponerad på forumet. Ofta ser svärtan ut att vara långt mycket bättre än vad dom är eftersom kameran justeras efter de ljusa partierna på skärmen. Inställningar man kan utgå efter har jag postat på sidan 10 men man kanske vill dra ned cell light. Om det hjälper dig något så är de svarta partierna i denna scen väldigt svarta (vlc snapshot):
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 11:34.
Postad 05 januari 2010 - 01:27
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
OK, mina första intryck... Jag har kopplat in den med samma kontakter som min gamla LCD. Ingen HDMI-källa inkopplad ännu, HTPC via VGA som faktiskt funkar pixelmappat 1080p/60Hz även om bilden blir lite matt. HDMI från HTPCn går just nu till projektorn, får se om jag orkar koppla om. Snygg TV, kanterna in mot bildytan är kanske lite för blanka - man kan få reflexer från bilden. Hyfsat användargränssnitt - PLug & PLay - blixtsnabb installation DVB-C (när man kan sin leveratörs parametrar). OK bild från DVB-C, dock lite "beslöjad" out of the box. Ska bli intressant att jämföra bilden från den inbyggda tunern med HTPC via HDMI. Jag får återkomma när jag fixat detta. SVT HD 720p ser riktigt bra ut! Svärtan verkar "normal" utan att imponera. Kalibrering behövs, och jag tror att det går att klämma ut mer ur den. Har ändrat lite på känn, och tycker det blir bättre och bättre. Ska köra DVE när jag får tid. Har kollat lite film på HTPC VGA 1080p 60Hz och det ser lovande ut, men eftersom det är HDMI som gäller så är det bara en teaser. Wii på komponent 480p ser bra ut. Jag är hatar störande ljud, men kan leva med den tunna buzzning som kan höras när det är tyst i huset, volymen är på noll och man är nära. Vid alla normala former av TV-tittande eller spelande så hörs det inte. Hade inte tänkt på det överhuvudtaget om det inte var för alla skriverier i formuet ;-) Alla har ju olika syften med sin TV. I mitt fall är den främst till för min familj att kolla SD-TV och spela Wii m m. Vi sitter mellan 3 - 6 m från TVn. "Hemmabio" kör vi projicerat på 104". Jag hade ursprungligen tänkt att köpa en 52" LCD för max 15kkr (Sony W5500/Philips 7404) men båda föll på att de var för tjocka och hade tveksamma betraktningsviklar (Philips 7404). Jag behöver något som går bakom filmduken när den är neddragen, max 12,5 cm totalt inklusive väggfäste. Denna fyller detta syfte med bravur (ca 11 cm inkl väggfäste). Som extra bonus har den ganska klent ljud, vilket motiverar inköp av nya högtalare m m För mig är detta den mest prisvärda TVn för 9000:-. Om man letar fel så hittar man det säkert, men jag är nöjd. What you pay is what you get https://www.minhembi...c_id=330730.jpg
Postad 05 januari 2010 - 11:33
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
"ta bort"
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 11:35.
Postad 05 januari 2010 - 11:53
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Svärtan är väl just "okej" men det är väldigt subjektivt. Vill du ha siffror ligger Panasonic på ca 0.04-0.05 cd/m2, Samsung på ca 0.06-0.07 och LG runt 0.1. Vid nästan en helt svart bild tycker inte jag att svärtan är så svart men i normala scener eller där svarta områden är lite mindre på skärmen är det verkligen kolsvart. Frågan är om någon plasma ser svart ut i ett mörkt rum med en helt svart bild, det är inget jag vet. Att fota en tv säger inte mycket. Tror inte någon bild på en tv är rätt exponerad på forumet. Ofta ser svärtan ut att vara långt mycket bättre än vad dom är eftersom kameran justeras efter de ljusa partierna på skärmen.
Inställningar man kan utgå efter har jag postat på sidan 10 men man kanske vill dra ned cell light.
Om det hjälper dig något så är de svarta partierna i denna scen väldigt svarta (vlc snapshot):
Det är ju faktiskt så att man sällan har en nästintill helsvart bild uppe, ser mycket "mörka" filmer dock. Hade en Samsung LE40A656 tidigare och den är väl min referenspunkt så att säga, ser nu att den är uppmätt till 0.05 cd/m2 så jag antar att 551:an är markant sämre på svärta, nåja man får ju alltid vad man betalar för. Nej, jag misstänkte just det att foton aldrig ger en rättvis bild av verkligheten men det ser ju bra ut på bilden du postade nu iaf. Var du en av de som hade märkt en markant förbättring av svärtan i 60hz? Hur nära tycker du att man kan sitta framför tv:n vid visning av SD(comhem)? Kommer sitta 2,5 - 3 meter från tv:n, kommer det att funka eller ska man kanske gå ner på 42"? Hittade ett par exempel på två Panasonic apparater med svarta statiska bilder i ett mörkt rum, vilken av dessa apparater liknar 551:an mest, är svärtan lika dålig som på den nedre apparaten?
21ms00g.jpg 199,65K
1 Antal nerladdningar
s30vsz.jpg 220K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Hassezilla, 05 januari 2010 - 11:59.
Postad 05 januari 2010 - 12:07
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
OK, mina första intryck...
Jag har kopplat in den med samma kontakter som min gamla LCD. Ingen HDMI-källa inkopplad ännu, HTPC via VGA som faktiskt funkar pixelmappat 1080p/60Hz även om bilden blir lite matt. HDMI från HTPCn går just nu till projektorn, får se om jag orkar koppla om.
Snygg TV, kanterna in mot bildytan är kanske lite för blanka - man kan få reflexer från bilden. Hyfsat användargränssnitt - PLug & PLay - blixtsnabb installation DVB-C (när man kan sin leveratörs parametrar).
OK bild från DVB-C, dock lite "beslöjad" out of the box. Ska bli intressant att jämföra bilden från den inbyggda tunern med HTPC via HDMI. Jag får återkomma när jag fixat detta. SVT HD 720p ser riktigt bra ut!
Svärtan verkar "normal" utan att imponera. Kalibrering behövs, och jag tror att det går att klämma ut mer ur den. Har ändrat lite på känn, och tycker det blir bättre och bättre. Ska köra DVE när jag får tid.
Har kollat lite film på HTPC VGA 1080p 60Hz och det ser lovande ut, men eftersom det är HDMI som gäller så är det bara en teaser.
Wii på komponent 480p ser bra ut.
Jag är hatar störande ljud, men kan leva med den tunna buzzning som kan höras när det är tyst i huset, volymen är på noll och man är nära. Vid alla normala former av TV-tittande eller spelande så hörs det inte. Hade inte tänkt på det överhuvudtaget om det inte var för alla skriverier i formuet ;-)
Alla har ju olika syften med sin TV. I mitt fall är den främst till för min familj att kolla SD-TV och spela Wii m m. Vi sitter mellan 3 - 6 m från TVn.
Bra recension! Såg du nån skillnad på svärtan mellan 50- och 60hz signal? Ser du nån tillstymmelse till inbränningar, dvs ligger någon kanallogga kvar? Hur nära tv:n kan du sitta vid visning av DVB-C(inte SVT HD) innan det ser gräsligt ut? Funkar 2,5 meter?
Postad 05 januari 2010 - 12:24
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Det är ju faktiskt så att man sällan har en nästintill helsvart bild uppe, ser mycket "mörka" filmer dock. Hade en Samsung LE40A656 tidigare och den är väl min referenspunkt så att säga, ser nu att den är uppmätt till 0.05 cd/m2 så jag antar att 551:an är markant sämre på svärta, nåja man får ju alltid vad man betalar för. Nej, jag misstänkte just det att foton aldrig ger en rättvis bild av verkligheten men det ser ju bra ut på bilden du postade nu iaf. Var du en av de som hade märkt en markant förbättring av svärtan i 60hz?
Hur nära tycker du att man kan sitta framför tv:n vid visning av SD(comhem)? Kommer sitta 2,5 - 3 meter från tv:n, kommer det att funka eller ska man kanske gå ner på 42"?
Hittade ett par exempel på två Panasonic apparater med svarta statiska bilder i ett mörkt rum, vilken av dessa apparater liknar 551:an mest, är svärtan lika dålig som på den nedre apparaten?
21ms00g.jpg 199,65K
1 Antal nerladdningar
s30vsz.jpg 220K
3 Antal nerladdningar
Bilden ser ungefär ut som den högra av apparaterna, kanske något bättre, svårt att säga. MEN bilderna du bifogar verkar det vara något skumt med. Visst, den ena är typ bäcksvart men man ser inte heller detaljerna som den ljustare av apparaterna visar..eller är det inbränning?
Postad 05 januari 2010 - 12:24
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hittade ett par exempel på två Panasonic apparater med svarta statiska bilder i ett mörkt rum, vilken av dessa apparater liknar 551:an mest, är svärtan lika dålig som på den nedre apparaten?
Enligt mitt subjektiva (obs! subjektiva) bedömande ser det närmast ut som på den övre bilden. Dock utan det mönster (bildkomprimeringen?) som syns. Definitivt inte som den nedre som dessutom verkar ha någon sorts image retention (spökbild?) eller möjligen burn in? Min TV har varit igång i 10 timmar nu, mest Disney Channel och Wii. Finns inte någon tendens till spökbilder eller liknande. Har kört lite "plasma break in" bildsekvenser, men det känns som overkill och jag tror inte att det behövs över huvudtaget. Kanske motionerar den lite mer för säkerhets skull. Känner mig för tillfället inte oroad så barnen får full access till TV och spel från och med nyss. Storlek/avstånd SDTV via den inbyggda DVB-C mottagaren? För mig funkar det att sitta på 2,5-6 meter +-45 grader, och jag tycker att 42" är för litet även på 2,5 meter. Det är också otroligt stor skillnad mellan en modern produktion på SVT/TV4 och någon gammal sunkig TV3-serie i 4:3.
Redigerat av Friskytten, 05 januari 2010 - 12:33.
Postad 05 januari 2010 - 12:31
_jonte
-
_jonte
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jättebra minirecension, stort tack! Som sagt intressant hur nöjd du blir efter kalibrering med DVE, återkom gärna! Vad har du för DVE-skiva föresten? DVD eller blue-ray? Kan låna en DVD sen till min kalibrering, men har ännu ingen blue-ray-spelare och vet inte om jag ens vill skaffa nån... (Kör HTPC) Så frågan är väl om det duger med DVD-skivan till en full-HD apparat? OK, mina första intryck... .....................................
För mig är detta den mest prisvärda TVn för 9000:-. Om man letar fel så hittar man det säkert, men jag är nöjd.
What you pay is what you get 
Redigerat av _jonte, 05 januari 2010 - 12:32.
Postad 05 januari 2010 - 12:42
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Enligt mitt subjektiva (obs! subjektiva) bedömande ser det närmast ut som på den övre bilden. Dock utan det mönster (bildkomprimeringen?) som syns. Definitivt inte som den nedre som dessutom verkar ha någon sorts image retention (spökbild?) eller möjligen burn in?
Min TV har varit igång i 10 timmar nu, mest Disney Channel och Wii. Finns inte någon tendens till spökbilder eller liknande. Har kört lite "plasma break in" bildsekvenser, men det känns som overkill och jag tror inte att det behövs över huvudtaget. Kanske motionerar den lite mer för säkerhets skull. Känner mig för tillfället inte oroad så barnen får full access till TV och spel från och med nyss.
Storlek/avstånd SDTV via den inbyggda DVB-C mottagaren? För mig funkar det att sitta på 2,5-6 meter +-45 grader, och jag tycker att 42" är för litet även på 2,5 meter. Det är också otroligt stor skillnad mellan en modern produktion på SVT/TV4 och någon gammal sunkig TV3-serie i 4:3.
Vilken tur att svärtan ändå är på såpass hyfsad nivå! Jo bilderna är lite skumma med IR, men om man bortser från den så funkar dom ju som referenspunkt vad gäller svärtan. Var orolig att svärtan skulle vara såpass kass som på den ljusare av bilderna. Om den nu är nära den bättre av de två bilderna så är det ju egentligen inget att fundera på! Jo jag förstår att det är skillnad mellan kvalitet på sändningarna, vill ju att det ska gå att titta på de sämre utan att man ska må illa iaf. Kommer köra analog kabel-tv temporärt ett tag, antar att det kommer se gräsligt ut.
Postad 05 januari 2010 - 12:46
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Bilden ser ungefär ut som den högra av apparaterna, kanske något bättre, svårt att säga. MEN bilderna du bifogar verkar det vara något skumt med. Visst, den ena är typ bäcksvart men man ser inte heller detaljerna som den ljustare av apparaterna visar..eller är det inbränning?
"Den högra", menar du då den ljusare av de två? Om så är fallet så är det ju illa.:/ Enligt Friskytten som skriver här i tråden så tycker han att nivån på svärtan är nästan som den övre, mörkare, bilden. Ni kanske kör olika inställningar? Jo bilderna ser lite konstiga ut, men man kan ju ändå avgöra hur ljus tv:n är i ett mörkt rum med dessa två bilder som referenspunkt.
Postad 05 januari 2010 - 12:53
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Det är ju faktiskt så att man sällan har en nästintill helsvart bild uppe, ser mycket "mörka" filmer dock. Hade en Samsung LE40A656 tidigare och den är väl min referenspunkt så att säga, ser nu att den är uppmätt till 0.05 cd/m2 så jag antar att 551:an är markant sämre på svärta, nåja man får ju alltid vad man betalar för. Nej, jag misstänkte just det att foton aldrig ger en rättvis bild av verkligheten men det ser ju bra ut på bilden du postade nu iaf. Var du en av de som hade märkt en markant förbättring av svärtan i 60hz?
Hur nära tycker du att man kan sitta framför tv:n vid visning av SD(comhem)? Kommer sitta 2,5 - 3 meter från tv:n, kommer det att funka eller ska man kanske gå ner på 42"?
Bilden behöver inte vara helsvart för att kännas grå utan mörka filmer ser gråa ut enligt mig. Det är inte förren det finns kontrast mellan ljus och mörker som det svarta ser riktigt svart ut. Bilden jag postade i förra inlägget kan ju inte fånga mina inställningar på tv:n men den är från en typisk scen där svärtan ser otroligt bra ut. Jag har bara uppmärksammat att andra har sagt att 60hz skall ge bättre svärta. Har knappt inte tittat på min TV men sitter ca 2.5 meter ifrån den. Vissa analoga kanaler ser ganska ok ut medan andra är för suddiga och jobbiga. DigitalTV går säkert bra. Du kan lätt se denna TV i butik och jag tycker du kan åka dit och bedöma mycket själv vilket är bäst. Hmm, mätresultat verkar variera beroende på vem som mäter. Kollar man på Digital Versus så verkar de ha något högre värden än alla andra. Det viktiga är väl att de använt samma mätinstrument. Den äldre A-serien LE55A956 och LE32B651 ligger på 0.1 cd/m2 där plasman B550 ligger på 0.07-0.09. LG:s ps6000/8000 ligger på 0.13. Alla dessa värden är nog lite högre än snittet men det är iaf samma sida som mätt upp värdena. Iof vet man inte hur kompetenta dom är. Det stämmer väl att Samsungs plasma har bättre svärta än lcd:erna och LG:s plasmor eftersom det verkar vara den allmänna uppfattningen samt vad som skrivs. Jag hittade dock testet du refererar till där de skriver att din lcd har 0.05 cd/m2.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 13:37.
Postad 05 januari 2010 - 13:08
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Bilden behöver inte vara helsvart för att kännas grå utan mörka filmer ser gråa ut enligt mig. Det är inte förren det finns kontrast mellan ljus och mörker som det svarta ser riktigt svart ut. Bilden jag postade i förra inlägget kan ju inte fånga mina inställningar på tv:n men den är från en typisk scen där svärtan ser otroligt bra ut.
Jag har bara uppmärksammat att andra har sagt att 60hz skall ge bättre svärta. Har knappt inte tittat på min TV men sitter ca 2.5 meter ifrån den. Vissa analoga kanaler ser ganska ok ut medan andra är för suddiga och jobbiga. DigitalTV går säkert bra. Du kan lätt se denna TV i butik och jag tycker du kan åka dit och bedöma mycket själv vilket är bäst.
Hmm, mätresultat verkar variera beroende på vem som mäter. Kollar man på Digital Versus så verkar de ha något högre värden än alla andra. Det viktiga är väl att de använt samma mätinstrument. Den äldre A-serien LE55A956 och LE32B651 ligger på 0.1 cd/m2 där plasman B550 ligger på 0.07-0.09. LG:s ps6000/8000 ligger på 0.13. Alla dessa värden är nog lite högre än snittet men det är iaf samma sida som mätt upp värdena. Iof vet man inte hur kompetenta dom är.
Det stämmer väl att Samsungs plasma har bättre svärta än lcd:erna och LG:s plasmor eftersom det verkar vara den allmänna uppfattningen samt vad som skrivs. Jag hittade dock testet du refererar till där de skriver att din lcd har 0.05 cd/m2.
Okej man kanske kan leva med tv:n fastän den kan se lite grå ut ibland, du har personligen inte ångrat köpet på grund av svärtan? Såg du de två bilderna jag postade här i tråden ett par inlägg upp, kommer svärtan upp på samma nivå som den mörkare av bilderna? Kollade på Digital Versus nu och LE40A656 och 551:an ligger där på samma nivå, dvs 0,09cd/m2 vilket borde vara en bra riktilinje då jag var rätt nöjd med svärtan på min förra A656. Visst kan jag kolla i butik, har kollat på denna i butik(556, men antagligen lika), de kör alltid HD- material vilket gör att man inte kan bedöma hur en SD signal ser ut. Samtidigt kan man ju inte bedöma svärtan heller i ett rum med strålkastare vilket är anledningen att jag besvärar er med mina frågor.  Har du testat 24hz signal på din tv, judder?
Postad 05 januari 2010 - 13:27
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag har inte ångrat köpet. Tycker inte man kan få en bättre tv runt 10000:- ..nu 9000:-
Ne, svärtan blir svår att bedöma men jag bad dem visa SD samt att jag tog dosan och pillade själv. Hade även ett usb-minne med filmer fast körde dom på en B650 som iof har en annan bildprocessor men är ändå snarlik. Jag har bara sett 1080p 24fps via USB-sticka på min B551 men skall koppla in en htpc snarast. Judder har jag ej sett.
Jag skulle säga att svärtan är ljusare än den översta bilden men inte lika grå som den nedersta. Det är iaf betydligt större skillnad mellan ramen på tv:n och bildytan än vad det är på den översta bilden men den är ju inte heller korrekt exponerad.
Edit: jag ska också lägga till att jag bara bedömt svärta när jag sett på dvd via scart och film via USB och då är inställningarna begränsade som tex hdmi black level., även cell light via usb är borta. Enligt movieman skall den vara låg om man har mörkt i rummet. Som sagt, bra inställningar finns på sidan 10 i denna tråd som man kan utgå efter. Ljus, kontrast och cell light och färger justeras beroende på videospelaren och ljusförhållanden i rummet.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 14:46.
Postad 05 januari 2010 - 14:14
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Ja, man kanske lurar sig lite då ramen är svartare är svart. Sitter och kollar nu, tv:n är ej på och det är lagom ljust i rummet och ändå är panelen lusare än ramen.
Ni som har 551. Vad är det för skillnad på inställningarna för celljusstyrka och gamma? Vad skall man ställe de inställningarna på? Vilken färgton skall man köra när man kaliberar? Vilket färgläge skall man använda (auto, ursprunglig)?
Obs! mina kommentarer på bilden på tvn är byggda på mina intryck på en okalibrerad tv. Det enda jag gjort är att dragit ner ljusstyrkan och kontrasten vilken kan göra att den ser gråare ut än vad den är.
När jag drar upp kontrasten så kommer kanske just de kontrasterade "färgerna" svart och ljust/vitt göra att det svarta känns svartare.
Postad 05 januari 2010 - 14:43
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Ja, man kanske lurar sig lite då ramen är svartare är svart. Sitter och kollar nu, tv:n är ej på och det är lagom ljust i rummet och ändå är panelen lusare än ramen.
Ni som har 551. Vad är det för skillnad på inställningarna för celljusstyrka och gamma? Vad skall man ställe de inställningarna på? Vilken färgton skall man köra när man kaliberar? Vilket färgläge skall man använda (auto, ursprunglig)?
Obs! mina kommentarer på bilden på tvn är byggda på mina intryck på en okalibrerad tv. Det enda jag gjort är att dragit ner ljusstyrkan och kontrasten vilken kan göra att den ser gråare ut än vad den är.
När jag drar upp kontrasten så kommer kanske just de kontrasterade "färgerna" svart och ljust/vitt göra att det svarta känns svartare.
Om jag var du skulle jag testa inställningarna flatpanels har kalibrerat fram på b850, de har bland annat satt celljusstyrka till 6. Skulle vara intressant att höra vad du tycker om bilden med dessa inställningar. http://www.flatpanel...p;id=1245146937Efter kalibrering fick de upp b850 till denna nivån på svärta, kanske går att få b551 i närheten också?
Redigerat av Hassezilla, 05 januari 2010 - 14:57.
Postad 05 januari 2010 - 15:22
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag tror inte på att rummet är så mörkt att man knappt inte ser tv-ramen. Det ser snarare ut så här och då stämmer svärtan bättre mot hur jag uppfattar den. (troligtvis ser man fler detaljer i mörkret än på bilden jag justerade)
Bifogad fil(er)
-
2.jpg 17,56K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 15:24.
Postad 05 januari 2010 - 15:41
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Om jag var du skulle jag testa inställningarna flatpanels har kalibrerat fram på b850, de har bland annat satt celljusstyrka till 6. Skulle vara intressant att höra vad du tycker om bilden med dessa inställningar.
http://www.flatpanel...p;id=1245146937
Efter kalibrering fick de upp b850 till denna nivån på svärta, kanske går att få b551 i närheten också?
Jag kan inte i texten hitta någon om vilken färgtemperatur som användes (kall, neutral, varm) och inte heller någon om inställning för gamma. Tycker Chippes bild är ganska nära sanningen om hur jag uppfattar svärtan vid helt svart bild.
Postad 05 januari 2010 - 16:29
_jonte
-
_jonte
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har du även kikat igenom tillhörande forumtråd? 19 sidor lång, så jag orkar inte gå igenom den själv, men kanske den har mer info... Jag kan inte i texten hitta någon om vilken färgtemperatur som användes (kall, neutral, varm) och inte heller någon om inställning för gamma.
Tycker Chippes bild är ganska nära sanningen om hur jag uppfattar svärtan vid helt svart bild.
Postad 05 januari 2010 - 16:37
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Har suttit och följt en forumtråd på Avforums där flera ägare till denna noterar ett irriterande "brightness flicker" i movie mode(Filmläget?), alltså en blinkade effekt. Finns en kort video som demonstrerar detta här. http://www.davidmbel..._tv_flicker.movÄr det någon som noterat detta fenomen?
Postad 05 januari 2010 - 16:46
_jonte
-
_jonte
-
Användare
-
-
114 inlägg
Kan du länka till tråden? Har suttit och följt en forumtråd på Avforums där flera ägare till denna noterar ett irriterande "brightness flicker" i movie mode(Filmläget?), alltså en blinkade effekt. Finns en kort video som demonstrerar detta här.
http://www.davidmbel..._tv_flicker.mov
Är det någon som noterat detta fenomen?
Postad 05 januari 2010 - 17:26
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Har suttit och följt en forumtråd på Avforums där flera ägare till denna noterar ett irriterande "brightness flicker" i movie mode(Filmläget?), alltså en blinkade effekt. Finns en kort video som demonstrerar detta här.
http://www.davidmbel..._tv_flicker.mov
Är det någon som noterat detta fenomen?
Sitter och kollar på star wars på tv nu och det är mycket mörka scener och jag har också detta fenomen på min tv. Jag ska testa i standardläge och se om det blir bättre. Grymt irriterande. Läste tidigare i denna tråd en som hade samma fenomen men det försvann när han kopllade med hdmi eller om det var hdmi+standard.
Redigerat av bo_man, 05 januari 2010 - 17:32.
Postad 05 januari 2010 - 17:28
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Kan du länka till tråden?
Absolut, http://www.avforums....dtv-review.htmlJag läste om detta i slutet av tråden, i början diskuterar de mest 50hz tearing-fenomenet som 551:an verkar vara befriad från.
Postad 05 januari 2010 - 17:38
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Jag testade också att dra upp kontrasten från 50 till 60 och den upplevda svärtan blev mycket bättre.
Postad 05 januari 2010 - 17:40
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
När vi ändå är igång och undersöker. Hur många ser små små gröna prickar som rör på sig i mellanmörka områden om ni står nära tv:n?
Jag ser dem upp till 1 meters avstånd ungefär och tror inte dem skall vara där.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 17:41.
Postad 05 januari 2010 - 18:14
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag testade också att dra upp kontrasten från 50 till 60 och den upplevda svärtan blev mycket bättre.
Intressant, noterade att flatpanels hade satt kontrasten till 95 på b850, har du testat det? Förresten så ska tydligen skärpan vara nollad på dessa, enligt recensionen på Avforums.
Redigerat av Hassezilla, 05 januari 2010 - 18:14.
Postad 05 januari 2010 - 18:14
Nikoz
-
Nikoz
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Någon som har kalibrerat sin tv och kan säga inställningarna eller länka till en annan sida.
Postad 05 januari 2010 - 18:19
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
När vi ändå är igång och undersöker. Hur många ser små små gröna prickar som rör på sig i mellanmörka områden om ni står nära tv:n?
Jag ser dem upp till 1 meters avstånd ungefär och tror inte dem skall vara där.
Från vilken källa upplever du detta? Polaren har en LG PS8000 och där syntes detta fenomen, men enbart på DVB-C.
Postad 05 januari 2010 - 18:31
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Intressant, noterade att flatpanels hade satt kontrasten till 95 på b850, har du testat det? Förresten så ska tydligen skärpan vara nollad på dessa, enligt recensionen på Avforums.
Testade kort och tycker att den upplevda svärtan och även färgerna blir bättre med höjd kontrast, så kontrast gör verkligen själ för namnet. 95 upplever jag som lite för ljust. Skulle tippa på att runt 80-85 skulle vara lagom. Testade också standardläge och upplevde då inte brightness-blinkandet. Någon som har kalibrerat sin tv och kan säga inställningarna eller länka till en annan sida.
Detta är mina inställningar just nu (SD-tv. Comhembox via scart): Läge: Standard Cellljusstyrka: 4 (ganska ok) Kontrast: 60 (kommer slutligen ligga någonstans runt 80 färdigkalibrerat tror jag) Ljus: 45 (kanske kan höjas något för att få fram fler detaljer) Färg: 48 (ganska ok) Skärpa: 15 (svårt att säga. beror på sändning. kan nog dras ner. inte så stor skillnad vad man än väljer)
Postad 05 januari 2010 - 18:41
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Från vilken källa upplever du detta? Polaren har en LG PS8000 och där syntes detta fenomen, men enbart på DVB-C.
USB :-) ..ska försöka ta mig tid att koppla in en htpc dvi-hdmi men jag tycker inte det borde spela någon roll. Vi får se! Har sett detta på olika plasmor. Senast tittade jag på en Samsung B555 på mediamarkt och den hade det inte vilket fick mig att fundera om jag verkligen skall se dessa. Har hört att plasman är defekt om man ser dem. För övrigt har jag inte sett flimmer och då har jag studerat bilden noga. Kör i läget movie och warm2 och lite andra inställningar som jag har postat på sidan 10.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 19:08.
Postad 05 januari 2010 - 18:45
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Är detta senaste firmware: http://www.samsung.c...ame=PS50B551T3WKollar jag min tv så står det: Aktuell version 2009/11/12_002007 Hur vet man vilken som är senaste versionen?
Postad 05 januari 2010 - 19:30
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Är detta senaste firmware:
http://www.samsung.c...ame=PS50B551T3W
Kollar jag min tv så står det: Aktuell version 2009/11/12_002007
Hur vet man vilken som är senaste versionen?
Du har alltså T3W? Min är T3P. Kolla på Samsungs global download center: T3W T3PSenaste för T3W verkar vara 2008 så vitt jag kan se, men någon annan kanske vet bättre?
Postad 05 januari 2010 - 19:36
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Du har alltså T3W? Min är T3P.
Kolla på Samsungs global download center: T3W T3P Senaste för T3W verkar vara 2008 så vitt jag kan se, men någon annan kanske vet bättre?
Har kollat på kartongen nu och det är T3P. Var kan man hitta senaste uppdatering till T3P? Redigering: Missade länken. Verkar vara en några dagar nyare uppdatering än den jag har. Ska tanka ner den så får jag se om jag orkar uppdatera. Måste bara kommentera igen. Den lilla justeringen av kontrasten jag gjorde gav oändligt bättre bild än innan. Blir nog mycket bra när det är färdigkalibrerat.
Redigerat av bo_man, 05 januari 2010 - 19:39.
Postad 05 januari 2010 - 19:43
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
USB :-) ..ska försöka ta mig tid att koppla in en htpc dvi-hdmi men jag tycker inte det borde spela någon roll. Vi får se!
Har sett detta på olika plasmor. Senast tittade jag på en Samsung B555 på mediamarkt och den hade det inte vilket fick mig att fundera om jag verkligen skall se dessa. Har hört att plasman är defekt om man ser dem.
För övrigt har jag inte sett flimmer och då har jag studerat bilden noga. Kör i läget movie och warm2 och lite andra inställningar som jag har postat på sidan 10.
Vad menar du med proffskalibrering på sidan 10?
Postad 05 januari 2010 - 19:45
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Har kollat på kartongen nu och det är T3P. Var kan man hitta senaste uppdatering till T3P?
Redigering: Missade länken. Verkar vara en några dagar nyare uppdatering än den jag har. Ska tanka ner den så får jag se om jag orkar uppdatera.
Måste bara kommentera igen. Den lilla justeringen av kontrasten jag gjorde gav oändligt bättre bild än innan. Blir nog mycket bra när det är färdigkalibrerat.
Du har redan den senaste som är 2007 (t3p) Jag hade tydligen 2006 och har inte brytt mig om att uppdatera. bo-man, vad säger du om dessa gröna små prickar jag pratar om i mellanmörka områden. Något du ser om du ställer dig nära tv:n? Inställningarna på sidan 10 är för denna plasma, justerad med kalibrator. Man kan dock inte använda exakt samma värden gällande ljus, kontrast, färg/vitbalans och cell light av flera anledningar.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 19:56.
Postad 05 januari 2010 - 20:14
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Du har redan den senaste som är 2007 (t3p) Jag hade tydligen 2006 och har inte brytt mig om att uppdatera. bo-man, vad säger du om dessa gröna små prickar jag pratar om i mellanmörka områden. Något du ser om du ställer dig nära tv:n?
Inställningarna på sidan 10 är för denna plasma, justerad med kalibrator. Man kan dock inte använda exakt samma värden gällande ljus, kontrast, färg/vitbalans och cell light av flera anledningar.
Kan inte så några gröna prickar. Ska kolla närmare när det visas någon film med mörka partier. Vilken spelare har du som du körde med? Med "karlibrator" menar du skivan? Du har redan den senaste som är 2007 (t3p) Jag hade tydligen 2006 och har inte brytt mig om att uppdatera. bo-man, vad säger du om dessa gröna små prickar jag pratar om i mellanmörka områden. Något du ser om du ställer dig nära tv:n?
Inställningarna på sidan 10 är för denna plasma, justerad med kalibrator. Man kan dock inte använda exakt samma värden gällande ljus, kontrast, färg/vitbalans och cell light av flera anledningar.
Kollade nu igen. Det är pyttesmå gröna prickar om man typ håller näsan mot skärmen. Tror inte det är något man behöver bry sig om.
Postad 05 januari 2010 - 20:30
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Kan inte så några gröna prickar. Ska kolla närmare när det visas någon film med mörka partier.
Vilken spelare har du som du körde med? Med "karlibrator" menar du skivan?
Nein! Det är ett "proffs" som testat denna tv och skrivit en review som jag inte kan minnas. Man sätter alltså en liten dosa på skärmen som är kopplad till en dator vilket läser av värdena, därefter justerar man bilden. Han använder ISF-certifierad utrustning men det finns enklare att köpa till datorskärmar tex. Blåläget på denna tv är utmärkt att använda tillsammans med bilden jag postade på sidan 10. Hur man använder en sådan är en annan historia men det är enklare än vad man kanske först tror. http://www.videouniv...d-how-to-use-emKollade nu igen. Det är pyttesmå gröna prickar om man typ håller näsan mot skärmen. Tror inte det är något man behöver bry sig om.
Ok, dom finns där alltså. Man ser dom ju inte efter 1 meters avstånd så det är väl ingen större fara men jag undrar om de skall vara där eller ej.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 20:44.
Postad 05 januari 2010 - 20:43
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Nein! Det är ett "proffs" som testat denna tv och skrivit en review som jag inte kan minnas. Man sätter alltså en liten dosa på skärmen som är kopplad till en dator vilket läser av värdena, därefter justerar man bilden. Han använder ISF-certifierad utrustning men det finns enklare att köpa till datorskärmar tex.
Ok, dom finns där alltså. Man ser dom ju inte efter 1 meters avstånd så det är väl ingen större fara men jag undrar om de skall vara där eller ej.
Ok. Grymt med äkta kalibrering. Då kan man ha det som utgångsvärden, absolut. Som sagt. Prickarna såg jag inte först. Stod kanske en halvmeter ifrån. Undra om det försvinner när man kör blueray? Såg tidigare magentafärgade prickar när det kom extremt vit bild, ice age, dvd uppskalat till 1080p. Också när man stod nära.
Postad 05 januari 2010 - 20:45
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Testade kort och tycker att den upplevda svärtan och även färgerna blir bättre med höjd kontrast, så kontrast gör verkligen själ för namnet. 95 upplever jag som lite för ljust. Skulle tippa på att runt 80-85 skulle vara lagom.
Testade också standardläge och upplevde då inte brightness-blinkandet.
Blev svärtan markant mycket bättre? Skönt om det är så! När du ändrar kontrasten till det högre, tror du att hela skärmen blir mörkare även om man som diskuterats tidigare sätter en helsvart bakgrundsbild? Jag vill som bekant få mörka filmer att se mörka ut, inte gråa. Skönt att du blev av med blinkandet, men det verkar ju som att Chippe klarat sig undan detta problem, han skriver ju här att han inte upplever blinkade i movie läget? Skumt, verkligen. Vågar fan inte beställa om man får en blinkade tv, jag vill ju inte bli begränsad så till vida att jag alltid måste köra i standardläge. Om jag minns rätt så var det en person tidigare i tråden som också kom undan blinkandet genom att välja "standard", men då blev tydligen svärtan försämrad, kanske bara skitsnack.
Postad 05 januari 2010 - 20:55
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Blev svärtan markant mycket bättre? Skönt om det är så! När du ändrar kontrasten till det högre, tror du att hela skärmen blir mörkare även om man som diskuterats tidigare sätter en helsvart bakgrundsbild? Jag vill som bekant få mörka filmer att se mörka ut, inte gråa.
Skönt att du blev av med blinkandet, men det verkar ju som att Chippe klarat sig undan detta problem, han skriver ju här att han inte upplever blinkade i movie läget? Skumt, verkligen. Vågar fan inte beställa om man får en blinkade tv, jag vill ju inte bli begränsad så till vida att jag alltid måste köra i standardläge. Om jag minns rätt så var det en person tidigare i tråden som också kom undan blinkandet genom att välja "standard", men då blev tydligen svärtan försämrad, kanske bara skitsnack.
Svärtan blev inte bättre men det upplevs som bättre i kontrast då det vita blev vitare, om du förstår vad jag menar. Det blev inte svartare i sig. Jag märkte ingen skillnad i svärta när jag bytte från film till standard. Jag måste kolla mer film med mörkt i för att 100% bekräfta att blinkandet försvunnit helt. Standardinställningen verkar passa mina ögon bättre. Känns nu när jag går tillbaka till filminställning att det blir som en grå hinna på så jag fortsätter mina inställningar i standardläget.
Postad 05 januari 2010 - 21:31
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Movieläget skall vara bäst men det kanske inte passar alla. Det är ju viktigast att man tycker om bilden själv men det
är många som upplever en ISF-kalibrerad TV som lite mörk och kanske grå. Jag antar att starka, klarare färger men mindre korrekt tilltalar ögat lättare. Jag ska själv testa standardläget och se om det är något för mig.
Hihi.. jag svarar på ditt nästa inlägg här bo_man: vet faktiskt inte vad som skiljer lägena åt. Jag trodde att det bara var förinställda inställningar som skiljde dem åt men kanske finns det olika alternativ i menyerna när man valt färgläge. tex olika färgtemperaturer.
Redigerat av Chippe, 05 januari 2010 - 21:50.
Postad 05 januari 2010 - 21:42
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Vad skiljer egentligen lägena åt? Borde det inte bara vara att man kan göra olika inställningar på dem?
Är det några dolda funktioner som aktiveras beroende på vilken man väljer?
Postad 05 januari 2010 - 22:57
Nikoz
-
Nikoz
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Någon som har haft problem med att ljudet inte synkar med bilden på grund av Samsungs bildförbättrare ? Jag har själv precis köpt PS50B555 nyligen och titta på min första dvd film ikväll, det va något förjävligt rent ut sagt. Det kommer jag inte kunna stå ut med,just nu känns det som att ja kommer att åka och lämna tillbax den imorgon om det är så här.Det ända jag har kunnat hitta om det här problemet är https://www.minhembi...howtopic=250305Eller kan det finnas någon enkel lösning? Ja kör med en monster HDMI kabel till ett lite äldre Pannasonic hemmabiosystem som ska klara upp till 1080p
Postad 05 januari 2010 - 23:26
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Någon som har haft problem med att ljudet inte synkar med bilden på grund av Samsungs bildförbättrare ?
Jag har själv precis köpt PS50B555 nyligen och titta på min första dvd film ikväll, det va något förjävligt rent ut sagt. Det kommer jag inte kunna stå ut med,just nu känns det som att ja kommer att åka och lämna tillbax den imorgon om det är så här.Det ända jag har kunnat hitta om det här problemet är https://www.minhembi...howtopic=250305
Eller kan det finnas någon enkel lösning?
Ja kör med en monster HDMI kabel till ett lite äldre Pannasonic hemmabiosystem som ska klara upp till 1080p
Jag har inget problem med synkning. Är det så med alla program och filmer? Tv, dvd, HD? Finns det lipsync på hemmabion så du kan justera? Hur har du kopplat ljudet till hembion?
Postad 05 januari 2010 - 23:42
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Blev svärtan markant mycket bättre? Skönt om det är så! När du ändrar kontrasten till det högre, tror du att hela skärmen blir mörkare även om man som diskuterats tidigare sätter en helsvart bakgrundsbild? Jag vill som bekant få mörka filmer att se mörka ut, inte gråa.
Skönt att du blev av med blinkandet, men det verkar ju som att Chippe klarat sig undan detta problem, han skriver ju här att han inte upplever blinkade i movie läget? Skumt, verkligen. Vågar fan inte beställa om man får en blinkade tv, jag vill ju inte bli begränsad så till vida att jag alltid måste köra i standardläge. Om jag minns rätt så var det en person tidigare i tråden som också kom undan blinkandet genom att välja "standard", men då blev tydligen svärtan försämrad, kanske bara skitsnack.
Måste rätta mig själv. Upplever lite djupare svärta i filmläget med samma inställningar som i strandardläget men jag är ganska säker på att man kan återskapa svärtan även i standard genom att ändra inställningarna lite.
Postad 06 januari 2010 - 00:59
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Chippe, Såg att du rätt långt bak i denna tråd påpekat att det hackar vid snabba panoreringar på 24hz material, hur pass illa är det? Måste rätta mig själv. Upplever lite djupare svärta i filmläget med samma inställningar som i strandardläget men jag är ganska säker på att man kan återskapa svärtan även i standard genom att ändra inställningarna lite.
Kanske frågat tidigare, men ser du nån skillnad i svärta mellan 50- och 60hz material? Rätt trött nu så jag minns inte.  Har du testat inställningarna som ska finnas på sidan 10?
Postad 06 januari 2010 - 01:11
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Nu som väntat normalpris hos IW = inte alls längre lika intressant.
Efter fem år med plasmaskärm blir det nog en 46-47" LCD. Den måste ha DVB-C. Samsung 650 på Webhallen, ej DVB-C?
Redigerat av Kung67, 06 januari 2010 - 01:14.
Postad 06 januari 2010 - 01:59
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Chippe, Såg att du rätt långt bak i denna tråd påpekat att det hackar vid snabba panoreringar på 24hz material, hur pass illa är det? ...
Hehe, jag står nog för 75% av alla inlägg i tråden Den uppfattningen fick jag nog på Mediamarkt på en B650 via USB. 24 fps hackar/rycker mer än vad det gör på min datormonitor men en stor skärm bidrar ju mer till den effekten. Troligtvis beror det även på att det inte är optimal hz när man spelar upp via USB. Snabba panoreringar kommer alltid att rycka. Detta är en sak jag ska kolla närmre på då jag fixat htpc och har möjlighet att justera hz. Jag ser det dock inte som något problem längre eftersom den knappast är värre än andra plasmor. Samsungs lcd:er är bättre på denna punkt men de har även en störande elektronisk känsla över sig som gör att film vissa stunder ser amatörmässigt videoaktiga ut plus artefakter. Skulle enbart köpa lcd om det vore för att spela och surfa via datorn samt visa stillbilder. Nu som väntat normalpris hos IW = inte alls längre lika intressant.
Efter fem år med plasmaskärm blir det nog en 46-47" LCD. Den måste ha DVB-C. Samsung 650 på Webhallen, ej DVB-C?
Denna tråd gäller ju plasma B550-555 som är samma tv men jag är ganska säker på att alla lcd:er B650-B655 har DVB-C.
Redigerat av Chippe, 06 januari 2010 - 02:12.
Postad 06 januari 2010 - 10:56
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Chippe, Såg att du rätt långt bak i denna tråd påpekat att det hackar vid snabba panoreringar på 24hz material, hur pass illa är det?
Kanske frågat tidigare, men ser du nån skillnad i svärta mellan 50- och 60hz material? Rätt trött nu så jag minns inte. Har du testat inställningarna som ska finnas på sidan 10?
Jag har inget att testa den inställningen på. Jag har inte kört med de inställningarna då det för min del blir för ljust med celljus 8, så hög kontrast och jag tycker att den nivån på ljuset gör det svarta för grått. Men det skiljer inte mycket i inställningarna och det är väl ganska normalt i olika rum och annan kringutrustning. Jag har just nu: Celljus 5 Kontrast 60 (kommer hamna högre så småningom. runt 80 skulle jag tro) Ljus: 48 Färg: 47 Skärpa: 10 Tycker Chippes inställningar är bra att utgå ifrån och sen justera in efter egna förutsättningar. Chippe: Har du märkt det blinkande fenomenet vid mörka filmer? Märkte igår kväll att det varierade beroende på sändning. Kollade "Rock Hall of Fame" igår och det var kanonbild med mycker svart i och det blinkade inte. Bytte till Seinfeldt där det var dassig grå riktigt dålig inspelning och då blinkade det.
Redigerat av bo_man, 06 januari 2010 - 11:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|