Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LE40B650 - synk mellan ljud/bild

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 December 2009 - 22:06

randy_
  • randy_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köpte mig en Samsung LE40B650 igår, men ljudet och bilden synkar inte när jag spelar upp från DVD. Kör HDMI mellan DVD:n och TV:n och ljudet går via digital coaxial till recievern. Har någon varit med om detta, eller har någon förslag på åtgärd? Är riktigt irriterande!!

Postad 11 December 2009 - 20:30

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Du får testa dig fram. Ta med dvd-spelaren till en kompis o testa hos honom, synkar det då? Byt ut HDMI-kabeln med scart o se om det fortfarande blir osynk(nu minns jag inte om hdmi har ljud eller ej) Testa kör ljudet direkt ut från tv´n via scart och inte via reciver. När du testar dig ram med att koppla på olika sätt så kommer du snart hitta vad som felar. Sen återstår att forska i varför enheten felar.

Postad 12 December 2009 - 10:40

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Med alla bildförbättringsfunktioner aktiverade har de flesta Samsung-TV ganska hög fördröjning av bilden dvs ljudet från din receiver kommer före bilden.
De flesta receivrar har en lipsync inställning som kan användas för att fördröja ljudet.

En modern receiver som du kör HDMI genom kan tom ha auto-lipsync-funktion.

Postad 13 December 2009 - 21:47

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Junkan här ovan har helt rätt. Samsung har mycket hög input lag på de flesta av sina TV-apparater. Ett annta sätt att förbättra det hela är att helt enkelt sätta på Game-mode. Bilden fördröjs mindre, men å andra sidan har du ingen bildförbättring på.

Redigerat av Unregistered091dcb13, 13 December 2009 - 21:48.

Postad 13 December 2009 - 21:54

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Förresten, har du optisk in på receivern? Om Samsung använder samma fördröjning på audio out som video skulle du kunna koppla TVns audio out optical till en ledig audio in optisk på receivern och därmed bli av med lipsynkproblemet.

Postad 13 December 2009 - 22:06

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Tv:n kan bara skicka stereoljud vidare vid matning med flerkanal-ljud!

Postad 13 December 2009 - 22:17

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Tv:n kan bara skicka stereoljud vidare vid matning med flerkanal-ljud!

Trist!

Postad 15 December 2009 - 22:36

randy_
  • randy_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för era svar! Jag har tillbringat ett par dagar med att mixtra lite nu och det är helt rätt att bildförbättringsfunktionen är boven i dramat. Ju sämre kvalitén är på DVD-filmen ju sämre blir synken. Läppsynkfunktionen på DVD:n förbättrar det hela, men det blir ändå inte riktigt bra. Jag har löst det genom att köra ljudet via hdmi till tv och sedan optiskt från tv till reciver, funkar klockrent! Har för tillfället bara två frontar så det är inget problem om det nu är så (?) att TVn inte skickar vidare flerkanal ljud.

Postad 18 December 2009 - 19:03

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Detta problmen med att det inte synkar är jag sjukt allvarligt, värre än att apparater ger clouding eller liknande om jag får tycka, skulle störa mig sjukt mkt på felsynk.

Postad 21 December 2009 - 22:28

West Texas
  • West Texas
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte en Samsung 7070 för några veckor sedan och har tröttnat på synk problemet.
Har bytt min Harmon/Karbon 255 förstärkare på Mediamarkt idag för de trodde att det var den som var sönder.
Men problemet kvarstår.
Har precis testat att köra HDMI kabeln ifrån HDDVD direkt i TV och problemet försvinner. Bäst blir det om jag använder TV:ns egna högtalare.

Men vilken enhet är det som framkallar problemet?

Postad 21 December 2009 - 22:41

inconsistent
  • inconsistent
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Kolla in mina föräldrars led 46 6050 idag och blev förvånad att det laggade rätt rejält. Har själv en något äldre lcd 46 866 vilket där guitar hero fungerar hur bra som helst.

är de nya led apparaterna myckre sämre inputlagg mässigt? hittade inte heller något game mode, om det finns var hittar jag det?

1 död pixel såg jag också, hur är det med såna på de nya samsung LED-s?

Postad 22 December 2009 - 10:32

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Köpte en Samsung 7070 för några veckor sedan och har tröttnat på synk problemet.
Har bytt min Harmon/Karbon 255 förstärkare på Mediamarkt idag för de trodde att det var den som var sönder.
Men problemet kvarstår.
Har precis testat att köra HDMI kabeln ifrån HDDVD direkt i TV och problemet försvinner. Bäst blir det om jag använder TV:ns egna högtalare.

Men vilken enhet är det som framkallar problemet?

Media Markt är tomtar utan koll, din AVR-255 är inte sönder. Problemet som du får beror på att Samsungens bildförbättrare fördröjer bilden, vilket gör att om du kör ljudsignalen direkt till receivern så kommer ljudet före bilden. Din AVR-255 har en funktion som heter "Adjust Lip Sync", kolla i manualen på sidan 22.

Om man kör med TVns interna högtalare så ser den till att fördröja ljudet så att man inte skall uppleva fördröjningen. Det man kan göra är att man även kopplar ut ljudet _från_ TVn till receivern, vilket då gör att synkproblemet försvinner. Problemet då är (som det skrivits om tidigare) att du inte får ut annat ljud än stereo, vilket är kasst om man nu har ett surroundsystem.

Postad 22 December 2009 - 10:55

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Kolla in mina föräldrars led 46 6050 idag och blev förvånad att det laggade rätt rejält. Har själv en något äldre lcd 46 866 vilket där guitar hero fungerar hur bra som helst.

är de nya led apparaterna myckre sämre inputlagg mässigt? hittade inte heller något game mode, om det finns var hittar jag det?

1 död pixel såg jag också, hur är det med såna på de nya samsung LED-s?

Angående döda pixlar bör det inte vara någon skillnad mot alla andra LCD'er, vilket är precis vad samsungs 46B6050 är. En LCD alltså. Det är inte en LED-TV bara för att de gjort en liten ändring i hur panelen lyses upp, dvs nu med hjälp av lysdioder istället för "lysrör". Angående input lag är just den modellen bedrövlig.

Redigerat av sadfoafs, 22 December 2009 - 10:56.

Postad 22 March 2010 - 19:57

stroy
  • stroy
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej
Jag har sedan igår också skaffat mig en 46B6050 och blev lite paff över det här med ljudfördröjningen. Nu har jag visserligen en väldigt gammal reciever som ska bytas ut inom det närmsta.
Om jag köper en reciever med auto-lipsync. Kommer jag bli kvitt problemet då? Någon som vet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.