TViX N1
1086 svar till detta ämne
Postad 24 augusti 2010 - 21:09
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Läste igenom hela tråden tidigare idag och har bestämt för mig att detta problem avhandlats av en hel del personer på tidigare sidor.
Orkar inte leta men sök på i tråden på "stärkare" eller dylikt så hittar du nog rätt
Har kört en ctrl + f genom hela tråden och det folk har problem med är att få till HD-ljuden. Det är ingen som inte får ljud alls. Har nu provat med SPDIF också. Fick ljud genom det om jag ställde allt till analogt, men inget digitalt. HDMI analogt gav inget.
Postad 25 augusti 2010 - 06:29
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Har kört en ctrl + f genom hela tråden och det folk har problem med är att få till HD-ljuden. Det är ingen som inte får ljud alls.
Har nu provat med SPDIF också. Fick ljud genom det om jag ställde allt till analogt, men inget digitalt. HDMI analogt gav inget.
Markerar förstärkaren att den får något ljud från TViX'en? (lyser några symboler eller lampor som indikerar att signal tas emot?) //BC
Postad 25 augusti 2010 - 07:57
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Markerar förstärkaren att den får något ljud från TViX'en? (lyser några symboler eller lampor som indikerar att signal tas emot?)
//BC
Nix, får inte ens det där välbekanta "knäppet" som alltid brukar komma när man kör något genom revicern. Den får bara bild (är känslan) och inget ljud alls... känns märkligt. Har kollat inställningar så att rätt HDMI-port för ljud och bild är sammankopplade.
Postad 25 augusti 2010 - 08:02
Palle_123
-
Palle_123
-
Rookie
-
8 inlägg
Det låter som en bra idé. Mycket troligt att Bose-systemet är med och spökar. - Kan du testa att koppla TViX'en direkt till TVn?
Har inte någon erfarenhet av externa HDMI switchar, men kjell & co har några modeller som är billiga, så det kan ju vara värt att prova en sån, utan att lägga en förmögenhet på det.
HD-ljuden har för hög bitrate för att köra över SPDIF, men om din förstärkare/receiver ändå inte klarar att koda av dem så spelar det ju inte någon roll. DD, DTS och Stereo blir samma.
Inga problem! hoppas du får fason på grejerna!
//BC
Puhh nu fick jag det till att stämma nästan. Inställningarna för att ställa in bilden för menyn och videon var in helt identiska upptäckte jag igår. Kan passa på att skriva vad som skiljer de åt och hur man gör i fall någon skulle få samma problem som jag fick. När man ställer in bilden för Menyn på N1:an använder man sig utav Höger/Vänster/Upp/Ner pil. Oftast så ser man en mindre ruta mitt på bilden som två streck på den undre och övre kanten. Då är det tecken att det är över scannat på sidorna av bilden. För att ställa in bilden på menyn finns det två steg. Första steget är att få in vänster kanten. Det gör man genom att trycka ner höger pil tills en vit streck på med blåa hörn dycker upp på vänster kanten. Steg två blir att ställa in höger kanten och då använder man sig utav vänster pil. Man håller ner vänster pil tills en vit streck med blåa hörn dycker upp på höger kanten av tv. Skulle det vara så att du råka komma in lite mer in på bilden kan du justera det med motsat pil rikting. Skulle du ha oversvan på den övre och nedre kantern då är det pil upp och ner som gäller tills vita streck dycker upp med blå hörn. När man ställer in bilden för Video på N1:an använder man sig utav Höger/Vänster/Upp/Ner pil. Inställningen går ut på 2 steg här med. Viktigt att tänka på är att olika tv överscannar i olika mängder. Min tv en Philips 37PF9830 hade riktigt grov över scanning. För att allt skall vara korrekt så skall du ha två rutor på din bild en mindre i mitten och en utanför som går med tv:ns skärm och den yttre rutan skall altid ha blåa hörn. I mitt fall så kunde jag bara se två vita streck på den övre och nedre delen av bild skärmen. Steg ett på denna funktion blir att få in alla streck på bild rutan. Här är det viktigt att inte göra samma fel som mig. Jag tryckte ner höger pil och trodde att en vit linje skulle dycka upp på vänstra sidan men så var inte fallet denna gång. Trycker man på höger pil så breddar man bilden på båda sidorna. Så i mitt fall skulle jag hålla ner vänster pil för att minska på bredden. Det tog mig ca en vecka och en massa försök för att förstå detta  När man fått in den vita strecken på kanterna så skall man få de vita strecken på den övre och nedre delen av bilden. Genom att trycka pil ner så minskar man på höjden på den nedre och övre delen av bilden. Skulle man trycka på pil upp då höjer man bilden. Kom nu ihåg att du skall alltid har två rutor då blir det två streck på alla sidor. Den yttre rutan skall alltid ha blåa hörn. Steg 2 på denna inställning går ut på att placera rutorna med vita streck i mitten av bilden. Detta var en lite kort beskriving till folk som har problem med overscan på sin tv. BoneCutter tack för att du hjälpte mig och kom med ider och råd. Innan jag avslutar allt skrivande så har jag några frågor till. Dessa frågor gäller alla som har erfarenhet utav dessa problem  Det första er nu när jag fått min bild stämma så har jag fortfarande problem med Cover Art kanterna. Där överscanner det fortfarande. Är det någon inställning som jag missat eller behöver gör i Tvixie? Eftersom N1:an inte finns med på listan använder jag mig utav M6600 modelens uppsättning. Kunde läsa på forumet att dessa två har samma upplösning. Min problem är att yta på kanterna försvinner misstänker även att det försvinner på den undre och övre delen. Nästa fråga är vilka inställningar skall man ha på Tvixen för bästa möjliga ljud och bild. Kör HDMI. Just nu har jag upplösningen på 1080P 60Hz och hastigheten på 1080P 24Hz. På ljud inställningarna har jag att ljudet skall ut via HDMI och allt digitalt. Samt så har Passthrough inställningen PÅ. Behöver bara lägga in patchen för HD ljud. Öppen på förslag om något vet hur man kan få till bättre bild och ljud än dessa inställningar jag har. Sen det sista jag undrar är HD ljud finns det bara på de full rippade BlueRay filerna som ligger på typ 30-60 GB eller har mkv filer som är på 8-12 GB också HD ljud. Tack på förhand än en gång. //Palle
Postad 25 augusti 2010 - 08:57
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Okej, fick hem min N1 idag. Bild funkar bra, men får inte ut något ljud. Alls. Kör följande setup:
Tvix HD N1 Onkyo TX-SR606 Philips LCD TV Allt kopplas via HDMI
Har uppdaterat till senaste FW (2.0.3), inställningar för ljudet är ställt till HDMI > allt digitalt. Tvingad passthrough på. Volymen på 15 (duh!). Har testat med filmer via nätverket och via USB. Fick ljud i TV när jag körde HDMI direkt till TVn och alltså utelämnade Onkyon, men går det genom stärkaren så är det knäpptyst. Har försökt googla på det, men närmsta jag kom var http://forum.canman....read.php?t=7433 som inte behandlar samma problematik. Någon som har en idé? Har inte provat att köra via optisk kabel än men vill ju kunna nyttja HD-ljuden så helst skulle jag ju vilja ha fungerande HDMI. Kan tillägga att jag kör PS3, HD tv-box från Comhem och blu-rayspelare felfritt genom Onkyon.
Dessutom hackar det ganska rejält när jag streamar över nätverket. Kör NetShare, men tror att det kanske hänger på att jag kör nätverket via strömuttaget. Anyhow, jag kan köra med USB-disk så länge, men det är rätt trist att inte få något ljud.
Först och främst, är det någon med samma modell Onkyo TX-SR606 som får ljudet att fungera via HDMI. Annars är det förmodligen ett problem med HDMI handskakning. (Samma problem som jag har med Sony STR-DA5300ES) Jag rekomenderar att du registrerar problemet hos Dvico på deras support. Dock verkar de inte ha någon jätteprioritet på detta. Jag väntar fortfarande, efter ett STORT antal månader. Stödjer din Onkyo HD-Audio ? Om ja, lämna tillbaka din TVIX omgående, och köp på nytt när de kan bekräfta att din förstärkar fungerar med TVIX. Om nej, pröva följande för att få digitalt ljud via SPDIF. (Om du ej kör HD Audio så är SPDIF helt ok.) I inställningarna för ljud, gå till manuell inställning (ej all analog eller all digital) och i den manuella inställningen väljer du digitalt på de två första, och analogt på den sista. Denna "workaround" fungerar för mig.
Postad 25 augusti 2010 - 09:28
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Först och främst, är det någon med samma modell Onkyo TX-SR606 som får ljudet att fungera via HDMI. Annars är det förmodligen ett problem med HDMI handskakning. (Samma problem som jag har med Sony STR-DA5300ES) Jag rekomenderar att du registrerar problemet hos Dvico på deras support. Dock verkar de inte ha någon jätteprioritet på detta. Jag väntar fortfarande, efter ett STORT antal månader.
Stödjer din Onkyo HD-Audio ? Om ja, lämna tillbaka din TVIX omgående, och köp på nytt när de kan bekräfta att din förstärkar fungerar med TVIX. Om nej, pröva följande för att få digitalt ljud via SPDIF. (Om du ej kör HD Audio så är SPDIF helt ok.) I inställningarna för ljud, gå till manuell inställning (ej all analog eller all digital) och i den manuella inställningen väljer du digitalt på de två första, och analogt på den sista. Denna "workaround" fungerar för mig.
Har ställt frågan till Canman om de vet något nu, men det verkar inte så. Är det på tvix.co.kr > support > My Q&A man ställer frågorna eller? Min Onkyo stödjer HD-formaten, både DTS och DD. Sen kommer jag väl förmodligen inte dra så många blu-ray-isos utan mer MKV-filer där HD-ljud är sällsynt (omöjligt?), så egentligen skulle det funka med SPDIF, men det vore trist att inte ha möjligheten. Särskilt som det delvis var anledningen till att valet landade i en TViX och ingen annan mediastreamer. Ska prova workarounden i alla fall och se om det funkar, tack för tipset!
Postad 25 augusti 2010 - 09:44
Palle_123
-
Palle_123
-
Rookie
-
8 inlägg
Har ställt frågan till Canman om de vet något nu, men det verkar inte så. Är det på tvix.co.kr > support > My Q&A man ställer frågorna eller? Min Onkyo stödjer HD-formaten, både DTS och DD. Sen kommer jag väl förmodligen inte dra så många blu-ray-isos utan mer MKV-filer där HD-ljud är sällsynt (omöjligt?), så egentligen skulle det funka med SPDIF, men det vore trist att inte ha möjligheten. Särskilt som det delvis var anledningen till att valet landade i en TViX och ingen annan mediastreamer. Ska prova workarounden i alla fall och se om det funkar, tack för tipset!
Vet ej om du provat att koppla in din HDMI kabel på de andra HDMI ingångarna som fungerar för dig. Du skrev ju att du hade din PS3 inkopplad och den porten fungerade. Så försök med att skifta och koppla in din Tvix där du har din PS3 och Koppla in din PS3 på den porten du har din Tvix. Jag är inte helt insatt i Onkyo förstärkare men finns det ingen meny system för förstärkaren som du akn få fram på tv? Ibland kan det vara så att det är inställt att inte bild eller ljud skall igenom den porten. Så har jag det på min Bose förstärkare. Lycka till. Palle
Postad 25 augusti 2010 - 09:55
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Vet ej om du provat att koppla in din HDMI kabel på de andra HDMI ingångarna som fungerar för dig. Du skrev ju att du hade din PS3 inkopplad och den porten fungerade.
Så försök med att skifta och koppla in din Tvix där du har din PS3 och Koppla in din PS3 på den porten du har din Tvix.
Jag är inte helt insatt i Onkyo förstärkare men finns det ingen meny system för förstärkaren som du akn få fram på tv? Ibland kan det vara så att det är inställt att inte bild eller ljud skall igenom den porten. Så har jag det på min Bose förstärkare.
Lycka till.
Palle
Bra råd, men har tyvärr redan provat dem  PS3 funkar fint i "Tvix-porten" och TViX ger samma ljudlösa resultat i "PS3-porten". Och inställningarna i min Onkyo är att för port 1 - 4 är ljud och bild inställd på resp port. Alltså Bild HDMI 1 och ljud HDMI 1 för port 1. Tack ändå!
Postad 25 augusti 2010 - 10:04
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Puhh nu fick jag det till att stämma nästan. Inställningarna för att ställa in bilden för menyn och videon var in helt identiska upptäckte jag igår....
[förkortat]
...Detta var en lite kort beskriving till folk som har problem med overscan på sin tv.
BoneCutter tack för att du hjälpte mig och kom med ider och råd.
Inga problem! Skönt att du fått fart på det hela! Innan jag avslutar allt skrivande så har jag några frågor till. Dessa frågor gäller alla som har erfarenhet utav dessa problem 
Det första er nu när jag fått min bild stämma så har jag fortfarande problem med Cover Art kanterna. Där överscanner det fortfarande. Är det någon inställning som jag missat eller behöver gör i Tvixie? Eftersom N1:an inte finns med på listan använder jag mig utav M6600 modelens uppsättning. Kunde läsa på forumet att dessa två har samma upplösning. Min problem är att yta på kanterna försvinner misstänker även att det försvinner på den undre och övre delen.
Om du menar själva bakgrundsbilden med filminformation så stämmer det. Någon centimeter försvinner från bilden. Det är iofs en smal sak att göra en template för Tvixie som passar. Nästa fråga är vilka inställningar skall man ha på Tvixen för bästa möjliga ljud och bild. Kör HDMI. Just nu har jag upplösningen på 1080P 60Hz och hastigheten på 1080P 24Hz. På ljud inställningarna har jag att ljudet skall ut via HDMI och allt digitalt. Samt så har Passthrough inställningen PÅ. Behöver bara lägga in patchen för HD ljud. Öppen på förslag om något vet hur man kan få till bättre bild och ljud än dessa inställningar jag har.
Det där ser utmärkt ut. Olika bildvisare är bäst med olika inställningar, men spontant så är det där en bra kombination. //BC
Postad 25 augusti 2010 - 10:26
Palle_123
-
Palle_123
-
Rookie
-
8 inlägg
Om du menar själva bakgrundsbilden med filminformation så stämmer det. Någon centimeter försvinner från bilden. Det är iofs en smal sak att göra en template för Tvixie som passar.
//BC
Jepp menar självaste bakgrundsbilden där det finns information om filmen, vilka skådespelare som är med, IMDB rating och så en bild som är framsidan utav dvd fodralet. Försvinner någon cm utav bilden på vänster sida samt någon cm utav informations texten. Om inte det är för mycket begärt hur skapar man en sån template eller om du kan ge några tips på vad man skall tänka på? Vet du någon ställe där man kan finna ut denna info eller en beskrivning? Har googlat om detta men finner inte den korrekta info jag behöver. Kan hända att jag inte använder korrekta sökord. Har försökt läsa om detta in denna tråd men hitta inget förutom det fanns en som också nämde detta case men fan aldrig svaret på hans bekymer. //Palle
Postad 25 augusti 2010 - 12:04
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Nån som kan berätta lite kort hur Jukeboxen funkar och hurpass snabb den är i Jukebox menyerna?
Postad 25 augusti 2010 - 12:53
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Nån som kan berätta lite kort hur Jukeboxen funkar och hurpass snabb den är i Jukebox menyerna?
Vet inte riktigt hur du menar, men ja, den är snabb i menyerna. Att ladda en ny sida med filmomslag tar iofs lite tid. ca 1,5 sekunder. Annars är menyerna så gott som instant. //BC
Postad 25 augusti 2010 - 13:09
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Jepp menar självaste bakgrundsbilden där det finns information om filmen, vilka skådespelare som är med, IMDB rating och så en bild som är framsidan utav dvd fodralet. Försvinner någon cm utav bilden på vänster sida samt någon cm utav informations texten.
Om inte det är för mycket begärt hur skapar man en sån template eller om du kan ge några tips på vad man skall tänka på? Vet du någon ställe där man kan finna ut denna info eller en beskrivning?
Har googlat om detta men finner inte den korrekta info jag behöver. Kan hända att jag inte använder korrekta sökord. Har försökt läsa om detta in denna tråd men hitta inget förutom det fanns en som också nämde detta case men fan aldrig svaret på hans bekymer.
//Palle
Jag kan dra över den template som jag använder. Den är inget mästerverk, men jag tycker att den funkar bra, och är snygg. Sidorna har tillräckligt med utrymme för att "tåla" en del klippning. Den har dock inte supermycket info. Har genererat en exempelbild på hur det ser ut här.Om du tycker att det duger så kan du PM:a mig en mailadress som jag kan skicka den till. //BC
Redigerat av Unregistered2431065f, 25 augusti 2010 - 13:10.
Postad 25 augusti 2010 - 13:35
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Går det bara köra med covers & info om filmerna när man kör med Tvixen i nätverk ??
tänkte börja med att köra min med en extern USB disk. nätverk kommer senare.
Postad 25 augusti 2010 - 13:41
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Går det bara köra med covers & info om filmerna när man kör med Tvixen i nätverk ?? tänkte börja med att köra min med en extern USB disk. nätverk kommer senare.
Nej det går lika bra att göra det från ett USB-minne. Du får alltså köra minnet genom Tvixie i datorn, då genereras alla bilder och spars på minnet. //BC
Postad 26 augusti 2010 - 10:50
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
En liten uppdatering då:
Har provat toslink med manuella inställningar nu, får ut DD 5.1. Men det suger ju att inte kunna spela hd-ljud. Så jag ser följande tre alternativ:
1. Nöja sig med 5.1 så länge och hoppas på en FW-uppdatering för TViXen som löser handskakningsproblemet. Troligheten för det senare ska hända känns inte sådär enorm.
2. Återlämna TViXen och leta efter mer kompatibelt alternativ. Svårt för samma peng känns det som bara.
3. Byta ut min Onkyo-stärkare. Trist alternativ då den funkar bra, men inte otänkbart. Här behöver jag i så fall lite tips på stärkare som ni VET fungerar med N1an, det vill säga de förstärkare som ni har vars setup funkar. Är ute efter förstärkare med:
HD-ljud och därmed 7.1 (alt 7.2)
HDMI-växel med minst 4 in (bonus om det är 2 HDMI ut)
Gärna programmerbar fjärr
Gärna A/D-omvandlare
Gärna uppskalning till 1080p
Pris runt 5 000 kr. Såklart gärna billigare om det går, men det går att tänja lite på den också.
Postad 26 augusti 2010 - 12:47
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Kan man välja så att Jukeboxen startas direkt man sätter på tvixen? Eller måste man gå in i menyer innan man kan köra den?
Postad 26 augusti 2010 - 12:53
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Kan man välja så att Jukeboxen startas direkt man sätter på tvixen? Eller måste man gå in i menyer innan man kan köra den?
Om du startar spelaren med musik-, video- eller photoknappen på fjärrkontrollen så kommer du automatiskt till den spcificerade mappen //BC
Postad 26 augusti 2010 - 14:22
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
En liten uppdatering då: Har provat toslink med manuella inställningar nu, får ut DD 5.1. Men det suger ju att inte kunna spela hd-ljud. Så jag ser följande tre alternativ: 1. Nöja sig med 5.1 så länge och hoppas på en FW-uppdatering för TViXen som löser handskakningsproblemet. Troligheten för det senare ska hända känns inte sådär enorm. 2. Återlämna TViXen och leta efter mer kompatibelt alternativ. Svårt för samma peng känns det som bara. 3. Byta ut min Onkyo-stärkare. Trist alternativ då den funkar bra, men inte otänkbart. Här behöver jag i så fall lite tips på stärkare som ni VET fungerar med N1an, det vill säga de förstärkare som ni har vars setup funkar. Är ute efter förstärkare med: HD-ljud och därmed 7.1 (alt 7.2) HDMI-växel med minst 4 in (bonus om det är 2 HDMI ut) Gärna programmerbar fjärr Gärna A/D-omvandlare Gärna uppskalning till 1080p Pris runt 5 000 kr. Såklart gärna billigare om det går, men det går att tänja lite på den också.
Jag har också en Onkyo TX-SR606 och det funkar klockrent. Enligt min mening har du någon felinställning någonstans eller ett hårdvarufel på N1:an, HDMI-kabeln, HDMI-porten på stärkaren, etc. Testa att spela upp tre olika filmer i olika format och ändra en grej i taget: byta HDMI-kabel, byta HDMI-port i stärkaren, byta lite olika ljudinställningar i N1:an. Testa även att byta ljudspår med läpp-knappen på fjärrkontrollen.
Postad 26 augusti 2010 - 14:50
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Jag har också en Onkyo TX-SR606 och det funkar klockrent. Enligt min mening har du någon felinställning någonstans eller ett hårdvarufel på N1:an, HDMI-kabeln, HDMI-porten på stärkaren, etc.
Testa att spela upp tre olika filmer i olika format och ändra en grej i taget: byta HDMI-kabel, byta HDMI-port i stärkaren, byta lite olika ljudinställningar i N1:an. Testa även att byta ljudspår med läpp-knappen på fjärrkontrollen.
Det där inlägget i debatten gör ju mig glad och knäckt på samma gång. Glad då det ska funka, men knäckt då det inte funkar... alls. HDMI-kabel: har prova två olika. Båda funkar utmärkt att köra exempelvis PS3 på, så de är A-okay. HDMI-port: Har kört PS3 genom porten, funkar utmärkt. Hårdvara N1: Körde rakt in i TV och fick ljud utan några som helst bekymmer. Har testat att knäppa på läpp-knappen, har testat filmer med olika ljudformat. Fattar inte. Hårdvarufel på N1 kan ju uteslutas eftersom det kom ljud ur TVn när den direktkopplades dit. Hårdvarufel på Onkyon kan väl typ uteslutas som det ju tydligen funkar för andra + att andra komponenter (PS3, BR-spelare, Humaxbox) funkar utmärkt. Det enda som återstår är hårdvarufel i min hjärna vilket inte på något sätt kan uteslutas dessvärre.  Ska försöka uppdatera FW via sticka nu ist för nätverksfunktionen och pilla lite till, sen vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Postad 27 augusti 2010 - 08:18
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Provade Tvixen på min tjock tv medans jag väntade på att min plasma tv skulle komma då var den inkopplad med komposit kabeln som följde med, men nu är den inkopplad till plasman med hdmi kabeln.
skall inte tv'n koppla om till hdmi porten när man startar tvixen ?? ,nu måste man välja input på tv dosan för att hitta tvixen.
finns det någon lösning på detta ?
Postad 27 augusti 2010 - 09:29
TimeFliesWithRum
-
TimeFliesWithRum
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Fick hem min Tvix N1 igår tillsammans med en extern WD HDD på 1.5 TB
Underbart, allt bara funkade med en gång!
Disken var formatterad och klar, bara att tanka över en massa HD-material och annat från datorn.
Sen koppla tvixen till tv:n via HDMI och sen HDD:n till tvixen.
Bara att välja menyspråk och sen var man igång, körde Planet Earth avsnitt och lite kortfilmer från Pixar.
Första HD-materialet jag sett på min LG 50" plasma, vilken skillnad...!
Hade även kört lite Tvixie så menyerna blev snygga och fina
Postad 27 augusti 2010 - 12:51
Unregisterede5f8acb6
-
Unregisterede5f8acb6
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej
Är det någon som provat att köra ut 720P på component med gott resultat?
/Rikard
Postad 27 augusti 2010 - 13:34
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Det där inlägget i debatten gör ju mig glad och knäckt på samma gång. Glad då det ska funka, men knäckt då det inte funkar... alls. HDMI-kabel: har prova två olika. Båda funkar utmärkt att köra exempelvis PS3 på, så de är A-okay. HDMI-port: Har kört PS3 genom porten, funkar utmärkt. Hårdvara N1: Körde rakt in i TV och fick ljud utan några som helst bekymmer. Har testat att knäppa på läpp-knappen, har testat filmer med olika ljudformat. Fattar inte. Hårdvarufel på N1 kan ju uteslutas eftersom det kom ljud ur TVn när den direktkopplades dit. Hårdvarufel på Onkyon kan väl typ uteslutas som det ju tydligen funkar för andra + att andra komponenter (PS3, BR-spelare, Humaxbox) funkar utmärkt. Det enda som återstår är hårdvarufel i min hjärna vilket inte på något sätt kan uteslutas dessvärre. Ska försöka uppdatera FW via sticka nu ist för nätverksfunktionen och pilla lite till, sen vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Men alltså du måste ju ha nån felaktig inställning i tvixen helt klart, har du kollat allt under Audio Settings då, typ HDMI Passthrough och switchat mellan on/off där. Brukar ju vara det som spökar mest, annars är väl en firmware uppgradering av tvixen nästa steg om du inte hade gjort det redan.
Redigerat av Dalex, 27 augusti 2010 - 13:36.
Postad 27 augusti 2010 - 14:05
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Men alltså du måste ju ha nån felaktig inställning i tvixen helt klart, har du kollat allt under Audio Settings då, typ HDMI Passthrough och switchat mellan on/off där. Brukar ju vara det som spökar mest, annars är väl en firmware uppgradering av tvixen nästa steg om du inte hade gjort det redan.
Tror mig ha gjort allt som krävs, som sagt fick jag ju ut ljud till TV utan att ändra inställningarna. Men jag ska fixa "screenshots" på mina tvix-inställningar och annat så får ni kika vad ni tror. Kör senaste FW (2.0.3).
Postad 27 augusti 2010 - 15:42
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hej
Är det någon som provat att köra ut 720P på component med gott resultat?
/Rikard
Så kör jag och kan inte klaga på bilden, men "bra bild" är ju ganska subjektivt.
Postad 27 augusti 2010 - 22:56
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Okej, då har jag uppdaterat till senaste FW via USB-sticka - fortfarande noll ljud från HDMI. Körde via samma kabel och ingång på förstärkaren som en PS3 precis innan gett perfekt resultat på. Inställningarna i boxen är som följer:
IMG_0317.JPG 897,67K
0 Antal nerladdningar
IMG_0318.JPG 1,14MB
1 Antal nerladdningar
IMG_0320.JPG 1,26MB
0 Antal nerladdningar
Och med följande fil med följande ljudegenskaper ser det ut som understa bilden på förstärkaren... dvs inget.
IMG_0321.JPG 1,13MB
0 Antal nerladdningar
IMG_0322.JPG 1,11MB
0 Antal nerladdningar
Nada ljud. What to do? Börjar bli rätt trött på detta nu  Har mailkontakt med Canman också, hoppas de kan trolla lite. Undrar om det kan vara något med hårdvaran i TViXen i alla fall, även om jag fick ljud ur TVn?
Postad 27 augusti 2010 - 23:02
threnode81
-
threnode81
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
...
Redigerat av threnode81, 27 augusti 2010 - 23:51.
Postad 28 augusti 2010 - 00:46
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej,
Jag har problem att mappa upp min NAS(ZyXEL) mot N1. När jag söker på NFS hittar den inte någon disk på nätet. Jag har mappat upp PC´n utan problem när den kör TViX netshare. Är det någon som har en ide om vad jag missat eller gör fel? Mappar upp NASén i datorn utan problem...
Mvh Jan
Postad 29 augusti 2010 - 07:12
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hej,
Jag har problem att mappa upp min NAS(ZyXEL) mot N1. När jag söker på NFS hittar den inte någon disk på nätet. Jag har mappat upp PC´n utan problem när den kör TViX netshare. Är det någon som har en ide om vad jag missat eller gör fel? Mappar upp NASén i datorn utan problem...
Mvh Jan
Jag hade också problem i början. Har aldrig kört Netshare programmet. Mitt problem va att jag hade all min media i en mapp som hette Media. Den va jag tvungen att byta namn på till Tvixhd1 och ska ligga i rooten. I den mappen har jag nu mapparna Movie, Photo och Music. Efter att jag ändrat till ovanstående så funkar det kanon. Jag kör med smb, har inte testat nfs.
Postad 29 augusti 2010 - 14:58
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Provade Tvixen på min tjock tv medans jag väntade på att min plasma tv skulle komma då var den inkopplad med komposit kabeln som följde med, men nu är den inkopplad till plasman med hdmi kabeln.
skall inte tv'n koppla om till hdmi porten när man startar tvixen ?? ,nu måste man välja input på tv dosan för att hitta tvixen.
finns det någon lösning på detta ?
Lösning beror nog på TV model, vad den kan eller inte o.s.v. Annan lösning är multi remote. Jag kan starkt rekomendera Logitech Harmony One multiremote.
Postad 29 augusti 2010 - 17:03
Dalex
-
Dalex
-
Användare
-
-
103 inlägg
Okej, då har jag uppdaterat till senaste FW via USB-sticka - fortfarande noll ljud från HDMI. Körde via samma kabel och ingång på förstärkaren som en PS3 precis innan gett perfekt resultat på. Inställningarna i boxen är som följer:
IMG_0318.JPG 1,14MB
1 Antal nerladdningar Och med följande fil med följande ljudegenskaper ser det ut som understa bilden på förstärkaren... dvs inget.
Nada ljud. What to do? Börjar bli rätt trött på detta nu Har mailkontakt med Canman också, hoppas de kan trolla lite. Undrar om det kan vara något med hårdvaran i TViXen i alla fall, även om jag fick ljud ur TVn?
Har du som jag skrev tidigare testat ändra på Force audio pass-through till Av? Eventuellt ställt Onkyon på att köra LPCM? Sedan var det ju det där med att testa andra hdmi inputs på Onkyn, har för mig att jag läst att alla inputs inte har pass-through osv... Sedan finns det vissa som säger att man måste ställa in att hdmi inputen ska ta Video och Audio, dvs det är två skillda inställningar för det.
Postad 29 augusti 2010 - 17:32
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
@Drue,
Jag hade EXAKT samma problem med min Xtreamer Sidewinder, inget ljud överhuvudtaget till receivern men samma kabel, samma port till min Denon 2310 fungerade alldeles utmärkt med min HTPC. Alldeles precis för 10 minuter sedan kom jag på tanken att bara byta kabel, jag märkte att den kabeln jag petade in nu var lite tjockare, helt plötsligt har jag HD-ljud i receivern och allting fungerar som det ska, helt sjukt är det. Den jag tryckte in nu köpte jag på Kjell & Co har jag för mig, den hade små tjocka "klumpar" på själva sladden vid ändarna. Har vi någon kabelexpert här månne som kan dra några fina teorier?
Redigerat av goopile, 30 augusti 2010 - 09:39.
Postad 29 augusti 2010 - 20:46
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
DEL.
Redigerat av Kung67, 30 augusti 2010 - 15:04.
Postad 29 augusti 2010 - 22:05
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hej! För er som vill ha något vassare än N1 har jag en överbliven mediaspelare till salu. Den heter Egreat EG-R4A - Mvh. Stefan i Stockholm
Och detta inlägg har vaddå på detta forum att göra ? Testa blocket...
Postad 29 augusti 2010 - 22:13
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Har du som jag skrev tidigare testat ändra på Force audio pass-through till Av? Eventuellt ställt Onkyon på att köra LPCM? Sedan var det ju det där med att testa andra hdmi inputs på Onkyn, har för mig att jag läst att alla inputs inte har pass-through osv... Sedan finns det vissa som säger att man måste ställa in att hdmi inputen ska ta Video och Audio, dvs det är två skillda inställningar för det.
Force pass through av - check. Testa andra inputs - check. Förstod inte riktigt det sista du skriver, men jag ställer ju bild HDMI 2 och digitalt ljud HDMI 2 om det är så du menar. Inget förändras. @Drue, Jag hade EXAKT samma problem med min Xtreamer Sidewinder, inget ljud överhuvudtaget till receivern men samma kabel, samma port till min Denon 2310 fungerade alldeles utmärkt med min HTPC. Alldeles precis för 10 minuter sedan kom jag på tanken att bara byta kabel, jag märkte att den kabeln jag petade in nu var lite tjockare, helt plötsligt har jag HD-ljud i receivern och allting fungerar som det ska, helt sjukt är det. Den jag tryckte in nu köpte jag på Kjell & Co har jag för mig, den hade små tjocka "klumpar" på själva sladden vid ändarna. Har vi någon kabelexpert här månne som kan dra några fina teorier?
Intressant. Med hög förväntan gick jag ned och testade ytterligare en ny kabel. Har hittills kört med en billigare kabel (som fungerar utmärkt till övrig utrustning) och en lite dyrare click-tronickabel (också fungerar utmärkt till övrig utrustning) men drog nu i en splitter ny kabel. MED sånna där klumpar i ändarna. Resultatet? Nada.  Börjar som sagt bli ganska trött på detta nu, så jag kan förstå att ni andra i tråden är detsamma. Jag får väl använda min tvix som en brevpress helt enkelt...
Postad 30 augusti 2010 - 07:53
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Intressant. Med hög förväntan gick jag ned och testade ytterligare en ny kabel. Har hittills kört med en billigare kabel (som fungerar utmärkt till övrig utrustning) och en lite dyrare click-tronickabel (också fungerar utmärkt till övrig utrustning) men drog nu i en splitter ny kabel. MED sånna där klumpar i ändarna. Resultatet? Nada. Börjar som sagt bli ganska trött på detta nu, så jag kan förstå att ni andra i tråden är detsamma. Jag får väl använda min tvix som en brevpress helt enkelt...
Men ack! Lider med dig. =/
Postad 30 augusti 2010 - 08:18
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Har inte bytt firmware ennu i min N1:a
Det ända jag saknar just nu är att när man spelar musik videos, när man byter byter video så slutar musiken att spelas, har det ändrats i nyare firmware ?
vill att det skall fungera liknande som på PS3:an att man kan bläddra & välja videos medans en spelas.. hatar när det skall bli tyst mellan musik video klippen.
Postad 30 augusti 2010 - 09:43
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Lägger min fråga i ett eget inlägg så kanske någon ägare lyckas snappa upp frågan. Klarar N1:an av att spela upp DTS-HD/DolbyTrue-HD från MKV:er? Sitter i valet och kvalet om man ska plocka hem en N1:a nämligen. Fungerar inte det så blir det till att leta sig tillbaka i HTPC-träsket ett tag till antar jag.
Postad 30 augusti 2010 - 10:23
Sailfast
-
Sailfast
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Force pass through av - check. Testa andra inputs - check. Förstod inte riktigt det sista du skriver, men jag ställer ju bild HDMI 2 och digitalt ljud HDMI 2 om det är så du menar. Inget förändras.
Intressant. Med hög förväntan gick jag ned och testade ytterligare en ny kabel. Har hittills kört med en billigare kabel (som fungerar utmärkt till övrig utrustning) och en lite dyrare click-tronickabel (också fungerar utmärkt till övrig utrustning) men drog nu i en splitter ny kabel. MED sånna där klumpar i ändarna. Resultatet? Nada. Börjar som sagt bli ganska trött på detta nu, så jag kan förstå att ni andra i tråden är detsamma. Jag får väl använda min tvix som en brevpress helt enkelt...
Har du lagt på bluecore-patchen från canman? http://canman.se/blog/2010-07-15.aspxDet verkar vara någon sorts beta efter 2.0.3 firmwaren som fixar HD-ljud Jag kanske missade det i något av dina tidigare inlägg men har du testat med en massa olika videofiler? Typ en DVDRip i avi-format, en DVD-iso, en BD-mkv? Du verkar inte ha testat att köra N1:an på en annan HDMI-port i receivern. Koppla N1:an till DVD-porten t.ex. Har du kollat inställningarna i receivern? Det kanske bara är vissa ljudformat som får spelas upp via en viss HDMI-port t.ex.
Postad 30 augusti 2010 - 13:16
maddogbob
-
maddogbob
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som har fått Tvix N1:an att fungera med USB WLAN?
Postad 30 augusti 2010 - 13:27
drue
-
drue
-
Lärjunge
-
-
451 inlägg
Har du lagt på bluecore-patchen från canman? http://canman.se/blog/2010-07-15.aspx Det verkar vara någon sorts beta efter 2.0.3 firmwaren som fixar HD-ljud
Jag kanske missade det i något av dina tidigare inlägg men har du testat med en massa olika videofiler? Typ en DVDRip i avi-format, en DVD-iso, en BD-mkv?
Du verkar inte ha testat att köra N1:an på en annan HDMI-port i receivern. Koppla N1:an till DVD-porten t.ex.
Har du kollat inställningarna i receivern? Det kanske bara är vissa ljudformat som får spelas upp via en viss HDMI-port t.ex.
Har kört bluecore, har testat några olika format (MKV, MP4, AVI), har kört olika HDMI-portar, har ställt inställningarna så rätt det går att göra i min onkyo. Inget ger resultat what so ever. Ska testa en grej till idag som Canman-support tipsade om, sen vet jag inte vad... förmodligen lämna tillbaks/sälja vidare prylen. Eller inbilla mig att jag klarar mig utan HD-ljud.
Postad 30 augusti 2010 - 14:20
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej,
SBS, jag var för ivrig och läste inte tillräckligt om att aktivera NFS. Nu hittar N1 min NAS vid NFS sökning men jag har hamnat i problemet med filstruktur. Det verkar som min NAS alltid lägger till några mappar bl.a. /nfs/innan den share jag skapar, dvs lyckas inte få till någon tvixhd1-mapp direkt under rot. Någon som vet om Tvix jobbar på denna oflexibilitet var mapparna måste ligga och det kan tänkas åtgärdas i kommande firmware eller kan man glömma använda denna NAS och andra om man inte kan skapa mappar direkt under root?
Redigerat av Unregistered0919d7e6, 30 augusti 2010 - 14:28.
Postad 30 augusti 2010 - 16:16
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Har ett litet problem med min N1:a
Jag kör hdmi till tv'n och optisk till förstärkaren och så länge ljudet är digitalt (DD o DTS) funkar allt som det ska.
Kör jag dock en fil med analogt 2-kanalsljud hörs ingenting. Jag får köra ljudet genom tv'n istället.
Har jag missat en inställning här eller vad?
MvH
Robban
Redigerat av wolfpack, 30 augusti 2010 - 16:48.
Postad 30 augusti 2010 - 17:51
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
SBS, jag var för ivrig och läste inte tillräckligt om att aktivera NFS. Nu hittar N1 min NAS vid NFS sökning men jag har hamnat i problemet med filstruktur. Det verkar som min NAS alltid lägger till några mappar bl.a. /nfs/innan den share jag skapar, dvs lyckas inte få till någon tvixhd1-mapp direkt under rot.
Någon som vet om Tvix jobbar på denna oflexibilitet var mapparna måste ligga och det kan tänkas åtgärdas i kommande firmware eller kan man glömma använda denna NAS och andra om man inte kan skapa mappar direkt under root?
Så länge du kan skapa mappar i den mapp som NAS:en delar ut så är det ingen fara. Det är nämligen den mappen som TViX kommer att se som root. Med andra ord: Skapar din NAS en mapp som heter NFS/ för utdelning, då ska du lägga en mapp som heter video direkt i denna mapp. I videomappen lägger du sedan dina film-mappar. ex: /nfs/video/a clockwork orange/acwo.mkv //BC
Postad 30 augusti 2010 - 18:19
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Har ett litet problem med min N1:a
Jag kör hdmi till tv'n och optisk till förstärkaren och så länge ljudet är digitalt (DD o DTS) funkar allt som det ska. Kör jag dock en fil med analogt 2-kanalsljud hörs ingenting. Jag får köra ljudet genom tv'n istället.
Har jag missat en inställning här eller vad?
MvH
Robban
Gå in i ljudinställningarna. Välj SPDIF. Välj egen (ej all digital eller all analog) I den inställningen, välj de två första digital, och den sista analog. Lämna inställningen med SPDIF som valt alternativ. (ljudet kommer fortfarande att komma via HDMI också.) Borde fungera.
Postad 30 augusti 2010 - 18:23
wolfpack
-
wolfpack
-
Amatör
-
-
81 inlägg
AC3 och DTS är inga problem, dom kan jag ändra men AAC är grå och går inte att ändra (den står dock på analog).
Postad 30 augusti 2010 - 18:54
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
SBS, jag var för ivrig och läste inte tillräckligt om att aktivera NFS. Nu hittar N1 min NAS vid NFS sökning men jag har hamnat i problemet med filstruktur. Det verkar som min NAS alltid lägger till några mappar bl.a. /nfs/innan den share jag skapar, dvs lyckas inte få till någon tvixhd1-mapp direkt under rot.
Någon som vet om Tvix jobbar på denna oflexibilitet var mapparna måste ligga och det kan tänkas åtgärdas i kommande firmware eller kan man glömma använda denna NAS och andra om man inte kan skapa mappar direkt under root?
Jag använder en Synology 410j NAS och delar filer till min N1 via NFS. Har ingen folder som heter tvihd1 och det fungerar utan problem. Min sökväg som jag knappar in i N1 är "/volume1/Tvix/". Där min media ligger i foldrar photo, music och movie under foldern Tvix. Jag kör med 2.0.3 firmware. Trixade lite innan jag fick rätt på sökvägen... Tänk även på att ha NFS privilige till att mappa upp foldern i fråga åt guest. Kör utan problem 1080p mkv på två mediaspelare samtidigt från min NAS.
Postad 30 augusti 2010 - 19:31
Kassler
-
Kassler
-
Rookie
-
1 inlägg
Hur är N1 på att visa bilder? Har en popcorn hour A-100 och där funkar inte bildvisningen alls, grymt seg.
Postad 30 augusti 2010 - 22:08
Unregistered0919d7e6
-
Unregistered0919d7e6
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Så länge du kan skapa mappar i den mapp som NAS:en delar ut så är det ingen fara. Det är nämligen den mappen som TViX kommer att se som root.
Med andra ord: Skapar din NAS en mapp som heter NFS/ för utdelning, då ska du lägga en mapp som heter video direkt i denna mapp. I videomappen lägger du sedan dina film-mappar.
ex: /nfs/video/a clockwork orange/acwo.mkv
//BC
Tusen tack att ni tar er tid att svara!!! Nu är jag otroligt nöjd att få det att funka med NFS (som ju ska vara bästa alternativet, därav att jag strulat med detta i dagar). Första NAS som jag ägt. Både ditt sätt och även Honda´s tips om att döpa en mapp till Tvix funkar. Utan era tips hade jag inte fortsatt då jag trodde jag prövat alla varianter, ett tips till de som bråkar med nätuppkoppling, har du tex en samba som funkar se till att koppla upp dig mot den först, sen testa med dina andra varianter, då hängde sig inte min N1 i alla fall, vilket var fallet när ingen fungerande nätdelning var uppsatt.. Nu har jag suttit för länge ikväll igen, kommer var trött imorgon bitti, men glad som ett barn på julafton, det har gnagt länge att inte fått det att lira, än en gång tack! För övrigt tycker jag N1 verkar vara en fantastisk pryl, nu är det bara HD-ljudet som återstår då jag vill få in PCM till min Onkyo 674E, men om det inte funkar kommer jag lätt kunna leva med DTS och DD. Får väl se när jag har någon lämplig fil att testa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|