Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 februari 2013 - 08:36

Unregisteredc858d1e3
  • Unregisteredc858d1e3
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1
Ni som kör med hemmabioförstärkare, ni måste väl bi/tri-ampa? Jag har svårt att tänka mig att en hemmabioförstärkare kan jämföras med en effektförstärkare och få dessa högtalare att blomma ut ordentligt. Nu har jag endast hört dessa högtalare på D3-förstärkaren, men jag har en vän med Dali Ikon 8 och dom imponerade inte med en hemmabioförstärkare för 10000 (Onkyo-NR818). Så han köpte ett slutsteg för halva priset av hemmabioförstärkaren och j-vlar vilket lyft det blev! Därav går jag själv i tankarna på att köpa ett en billig och snygg hemmabioförstärkare och ett slutsteg till mk2orna... Är jag helt ute och cyklar? Jag vill ha så bra tryck som möjligt i dom, men samtidigt så vill man ju ha finesserna från en hemmabioförstärkare. I dagsläget är 99.36 White ute för 7990!

Postad 01 mars 2013 - 17:23

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Ni som kör med hemmabioförstärkare, ni måste väl bi/tri-ampa? Jag har svårt att tänka mig att en hemmabioförstärkare kan jämföras med en effektförstärkare och få dessa högtalare att blomma ut ordentligt. Nu har jag endast hört dessa högtalare på D3-förstärkaren, men jag har en vän med Dali Ikon 8 och dom imponerade inte med en hemmabioförstärkare för 10000 (Onkyo-NR818). Så han köpte ett slutsteg för halva priset av hemmabioförstärkaren och j-vlar vilket lyft det blev! Därav går jag själv i tankarna på att köpa ett en billig och snygg hemmabioförstärkare och ett slutsteg till mk2orna... Är jag helt ute och cyklar? Jag vill ha så bra tryck som möjligt i dom, men samtidigt så vill man ju ha finesserna från en hemmabioförstärkare. I dagsläget är 99.36 White ute för 7990!

Precis så tänker jag med! Just nu så har jag en uppsättning av ett par XTZ 95.44 + Yamaha RX-A1020, men känner att XTZ 95.44 inte är så bra som jag hade velat just när det gäller Musik!
Men skulle då en Yamaha RX-A1020 kunna driva ett hemmabio som detta? http://www.fyndborse...ket-12.16-piano

Redigerat av UseJimmy, 01 mars 2013 - 17:24.

Postad 02 mars 2013 - 21:30

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Är det någon som har jämfört XTZ 99.36/26 MKII med XTZ 95.44 ?

Redigerat av UseJimmy, 02 mars 2013 - 21:30.

Postad 03 mars 2013 - 10:34

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 1
Har en bekant som har 95-paketet med dubbla ICE-subbar. Jämfört med mina 99.26or så är hans paket "roligare" för hemmabio, men kör vi två-kanaligt är 26orna betydligt trevligare...men det visste du säkert redan?!

Postad 03 mars 2013 - 13:23

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Har en bekant som har 95-paketet med dubbla ICE-subbar. Jämfört med mina 99.26or så är hans paket "roligare" för hemmabio, men kör vi två-kanaligt är 26orna betydligt trevligare...men det visste du säkert redan?!

Bra förklarat! :)
Jag har inte lyssnat på 99.36/26 så jag vet inte hur det skulle låta i ett 99.36 5.0, jämfört med 95.44 5.0. tillsammans med en Yamaha RX-A1020.
99.36 5.0 borde ju vara ett bättre val även i film, eftersom det är en så mycket dyrare anläggning?

Redigerat av UseJimmy, 03 mars 2013 - 13:29.

Postad 05 mars 2013 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 1

Bra förklarat! :)
Jag har inte lyssnat på 99.36/26 så jag vet inte hur det skulle låta i ett 99.36 5.0, jämfört med 95.44 5.0. tillsammans med en Yamaha RX-A1020.
99.36 5.0 borde ju vara ett bättre val även i film, eftersom det är en så mycket dyrare anläggning?

Jag hade nog bara köpt frontarna + slutsteg. 93.22 centern fungerar bra. Bakhögtalarna är inte lika viktigt, och beroende på hur ditt rum ser ut så kan det finnas mycket bättre och kanske billigare alternativ till surround.

Postad 08 mars 2013 - 21:56

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Är på G att köpa nya högtalare.
Om jag till 95% kommer att köra film genom mina frontar är det då motiverat att köpa ett par 99.26 eller 36 jämfört med 95.44?

Kommer att driva antingen med
http://www.cinenow.c...-yamaha-dsp-ax2

eller

http://www.cinenow.c...pioneer-vsa-e07

//Jocke

Postad 30 mars 2013 - 11:28

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

något som inte kan upprepas för många gånger: Efter ett tag kolla alla högtalarskruvar. Jag kollade mina nu och kunde dra åt över ett halvt varv på varje.

//Mike

Kan bara hålla med kollade mina idag och i stort sett samtliga skruvar kunde dras, men ett problem bara flera av skruvarna tar inte går ej att skruva åt så byggkvaliten är inte på topp kan man säga, men någonstans ska väl priset skina igenom. Riktigt besviken hoppas inte elementen lossnar bara. :( Samtidigt kollade jag mina 93.22 som jag har som surrounder och där sitter skruvarna stenhårt finns inte en antydan att de skulle släppa.

Postad 30 mars 2013 - 11:50

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Ja så är det ju ofta på lite billigare högtalare. Elementen är ofta iskruvade direkt i kabinettet vilket gör att de inte alla gånger tar riktigt som man önskar. Men det är alltid bra att kolla det lite då och då.

Postad 30 mars 2013 - 12:17

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Ja tyvärr är det nog så. Men lite konstigt ändå att skruvarna sitter bättre på de billigare Xtz 93.22 som jag har. Borde rimligtvis vara tvärtom, men vad vet jag.

Postad 31 mars 2013 - 19:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med kollade mina idag och i stort sett samtliga skruvar kunde dras, men ett problem bara flera av skruvarna tar inte går ej att skruva åt så byggkvaliten är inte på topp kan man säga, men någonstans ska väl priset skina igenom. Riktigt besviken hoppas inte elementen lossnar bara. :( Samtidigt kollade jag mina 93.22 som jag har som surrounder och där sitter skruvarna stenhårt finns inte en antydan att de skulle släppa.

Det där låter tråkigt, det kan betyda att luft slinker igenom och högtalarn inte håller tätt, kan helt klart påvärka ljudet enligt mig. Tycker du ska kontakta XTZ eller Fyndbörsen om detta. Att du inte märker det på 93.22 är nog på att de inte används lika mycket som dina frontar, sätt dom som frontar ett par veckar och kolla om skruvarna lossar lite på dom också

Redigerat av fristil, 31 mars 2013 - 19:25.

Postad 01 april 2013 - 09:15

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har skickat mail till fyndbörsen ang detta, få se vad de säger.

Postad 05 april 2013 - 19:43

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Fick andra lite grövre skruvar hemskickade som drar mycket bättre och utan tendens till att släppa. Nu kan jag fortsätta njuta av film och musik ett tag till utan att oroa mig för att högtalarna skall läcka eller släppa ännu mer.

Postad 14 april 2013 - 12:49

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0
Är det någon som har drivit ett par 99.26 med en enklare hemmabiostärkare och kan berätta om det funkade hyffsat? Jag är inne på att skaffa ett par ihop med 10.17p, men tänkte behålla min gamla surroundstärkare tills jag beslutat mig för vad jag ska köra för stereoförstärkare. Antagligen lär det bli en 100 D3, men det återstår att se. Tror ni som äger dessa att det skulle funka hyffsat under en kortare period?

Postad 24 april 2013 - 19:42

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1 133 inlägg
  • 0
Även jag föll för grupptrycket idag...
Beställde 99.26 i vitt inkl centern oxå... Jag ska driva dessa med min H/K avr 8500, det vore väl f'n om inte Den! skulle räcka till? Inbillar mig att det mustiga ljudet den levererar, den totalt oändliga kraften o viljan till djup bas borde passa bra till dessa snyggingar?! Idag har jag mina Infinity Alpha 50 som presterar vansinnigt roliga fester, filmupplevelser som kan ljudligen explodera med min Yamaha subb utlånad eftersom den inte gör varken till eller ifrån... Avr 8500 är fenomenal bioreciver, riktigt bra på musik.. Gillar den helt enkelt :-)
Jag hoppas kombon blir bra, sen lär jag nog ta hem subben igen antar jag! Spännande iaf :-D

Postad 24 april 2013 - 20:16

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Jag driver 99.26orna med Pioneer 922, och det är ju inte det värsta på marknaden...
Jag upplever det som helt OK! Blir väl nåt bättre längre fram, men jag är inte besviken på vad man får ut med en billig stärkare på dessa högtalare.

Postad 25 april 2013 - 08:53

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0
La precis en beställning på följande:

99.26 MK2
2st 99.17p
Sub Amp 1
Class-A 100 D3

Någon som kör denna setup som vill dela med sig av sina intryck i hemmamiljö? Har endast lyssnat på setupen i butiksmiljö.

Postad 11 maj 2013 - 13:56

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Sugen på 99.26 orna, Men en liten fundering, 99.26 or plus stativ blir ju samma kostnad som om man skulle köpt 99.36 or , känns ju som ett rätt dumt köp , hur tänkte dom där när dom prisatte dom :P ?

Postad 11 maj 2013 - 19:25

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Du får ju bättre ljud med 99.26 på stativ skulle jag säga...räcker gott och väl till basmässigt vid två-kanaligt tycker jag iaf!
Bättre med 99.26orna och en bra subb istället för 99.36orna..

Postad 21 maj 2013 - 16:18

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad i ljudet på 99.26 mkII piano / matt ??? Är ju lite olika design på dom...

Postad 21 maj 2013 - 19:32

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Ingen som vet ?

Postad 21 maj 2013 - 21:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Ingen som vet ?

det ska inte vara någon skillnad, har dock inte hört dom mot varandra

Postad 23 maj 2013 - 12:28

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Sugen på 99.26 orna, Men en liten fundering, 99.26 or plus stativ blir ju samma kostnad som om man skulle köpt 99.36 or , känns ju som ett rätt dumt köp , hur tänkte dom där när dom prisatte dom :P ?

Köparen kanske redan har stativ. Och subwoofers.

Postad 09 juli 2013 - 18:20

karatelars
  • karatelars
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har i dagarna köpt ett par beggade 99.26 mk I Piano, detta är min första uppsättning stativare.. har bara kört större golvare innan! Kommer driva dem som frontare med min Onkyo tx-nr717.
Dock till frågan vad kör ni med för stativ ni som har dessa högtalare?
Är det XTZ floorstand99 som gäller eller funkar det till exempel med VM Acoustics stand 45? har sett att topplattan är större på XTZ modellen än de flesta övriga.. Hur fäster man högtalaren på stativet? har observerat att det inte finns några skruvhål eller liknande under högtalaren.

Mvh Lasse

Redigerat av karatelars, 09 juli 2013 - 18:21.

Postad 11 juli 2013 - 21:05

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Har i dagarna köpt ett par beggade 99.26 mk I Piano, detta är min första uppsättning stativare.. har bara kört större golvare innan! Kommer driva dem som frontare med min Onkyo tx-nr717.
Är det XTZ floorstand99 som gäller eller funkar det till exempel med VM Acoustics stand 45? har sett att topplattan är större på XTZ modellen än de flesta övriga.. Hur fäster man högtalaren på stativet? har observerat att det inte finns några skruvhål eller liknande under högtalaren.

Mvh Lasse

Det känns ju konstigt att köra något annat än XTZ:s egna stativ då dessa är helt klart snyggast till. Nej, det finns inga skruvhåll utan du placerar högtalaren löst ovanpå. Jag har små silikonmöbeltassar mellan mina 99.26:or och w10.17p och det funkar bra samt ger hög friktion så det finns ingen risk att de glider av. Annars kan man ju köra dämpkuddar typ sonic designs mellan, men enligt mig är det fult samt att det blir svajigt. Vill du skruva fast dem kan man ju alltid borra och montera en gängad hylsa, men det är ju lite jobb samt ett ingrepp i högtalare och stativ.

Tittade på bilderna en gång till nu. Det ser ut som att det sitter gummifötter monterade på stativen, därmed behöver du inte köpa något till.

Redigerat av falkn, 11 juli 2013 - 21:06.

Postad 13 juli 2013 - 09:36

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Mvh Lasse

Gummifötter kom med mina stativ. http://www.xtz.se/se...d-99-matt-svart Tips: uppgradera högtalarna till MKII.

Postad 13 juli 2013 - 20:58

karatelars
  • karatelars
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Gummifötter kom med mina stativ. http://www.xtz.se/se...d-99-matt-svart Tips: uppgradera högtalarna till MKII.

Såg de två senaste svaren nu, var och köpte ett par begagnade VM acoustics stand 45 idag. Det funkade bra med dom också högtalaren står stabilt osv, jag tyckte dom var snyggare än XTZ modellen .. Uppgradera till MKII, byta delningsfilter eller? Hur går det till egentligen och hur stor är skillnaden på ljudet?

Postad 14 juli 2013 - 21:11

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Uppgradera till MKII, byta delningsfilter eller? Hur går det till egentligen och hur stor är skillnaden på ljudet?

Jupp. http://www.fyndborse....26-mkii-filter Andra får kommentera också men tyckte att ljudet blev avsevärt bättre. Här är några kommentarer ang själva bytet: #1: The markings on the cables on the old filter is not the same as the new ones.
Be careful to mark them up if you ever would want to use the MKI again.
And there is no markings on the backside of the speaker terminal plate on the
speaker so without the schematic pdf from XTZ, It would have been very difficult
to get them right.

Hint: the woofer was a bit hard to get loose after the screws had been taken out
so remove the tweeter first, you need a small adjustable wrench to unfasten the cables from it,
and put your hand inside the speaker to gently push the woofer out from behind.

#2: A lot more dampening material than I expected.
Especially since the MKII series was supposed to increase the dampening,
"Increased amount of dampening materials", I assumed that the MKI didn't contain that much dampening.
Hint: remember how it was placed.

#3: There wasn't ordinary Philips (star) screws which secured the filter in the speaker.
and it wasn't the 3mm Allen keys screws either which was used on the outside, it was 4mm Allen key fittings.

#4: The MKII filter is bigger than the MKI and the holes in the bottom plate of
the speaker doesn't match up at all. I went out and bought me a Bosch IXO to be
able to make new holes in the bottom plate.

Note:
Allen Key = Insexnyckel (eller sexkantnyckel)
adjustable wrench = skiftnyckel

Postad 15 juli 2013 - 17:34

karatelars
  • karatelars
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jupp. http://www.fyndborse....26-mkii-filter Andra får kommentera också men tyckte att ljudet blev avsevärt bättre. Här är några kommentarer ang själva bytet: #1: The markings on the cables on the old filter is not the same as the new ones.
Be careful to mark them up if you ever would want to use the MKI again.
And there is no markings on the backside of the speaker terminal plate on the
speaker so without the schematic pdf from XTZ, It would have been very difficult
to get them right.

Hint: the woofer was a bit hard to get loose after the screws had been taken out
so remove the tweeter first, you need a small adjustable wrench to unfasten the cables from it,
and put your hand inside the speaker to gently push the woofer out from behind.

#2: A lot more dampening material than I expected.
Especially since the MKII series was supposed to increase the dampening,
"Increased amount of dampening materials", I assumed that the MKI didn't contain that much dampening.
Hint: remember how it was placed.

#3: There wasn't ordinary Philips (star) screws which secured the filter in the speaker.
and it wasn't the 3mm Allen keys screws either which was used on the outside, it was 4mm Allen key fittings.

#4: The MKII filter is bigger than the MKI and the holes in the bottom plate of
the speaker doesn't match up at all. I went out and bought me a Bosch IXO to be
able to make new holes in the bottom plate.

Note:
Allen Key = Insexnyckel (eller sexkantnyckel)
adjustable wrench = skiftnyckel

Okej, tack så mycket för tipset. Det får bli en framtida investering! :) Ska testa Bi-ampa först och se hur stor skillnad det ger också.

Postad 23 juli 2013 - 12:42

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hur tror ni en Onkyo 606 receiver skulle hantera 99.26

Postad 20 december 2013 - 12:07

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej! Öppnar upp den här tråden lite igen!

Vad tror ni om detta erbjudande (funderar och ge mig själv en lite julklapp).. Är dett prisvärt? Eller finns det bättre alterantiv i prisklassen upp till 4K?

http://cdon.se/hemel...piano-p16991143

Modellen är ju 2 år gammal,

Postad 20 december 2013 - 12:14

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Hej! Öppnar upp den här tråden lite igen!

Vad tror ni om detta erbjudande (funderar och ge mig själv en lite julklapp).. Är dett prisvärt? Eller finns det bättre alterantiv i prisklassen upp till 4K?

http://cdon.se/hemel...piano-p16991143

Modellen är ju 2 år gammal,

Det verkar vara pris för 1 st. D.v.s. totalpris blir 8 000 kronor.

Postad 20 december 2013 - 12:18

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det verkar vara pris för 1 st. D.v.s. totalpris blir 8 000 kronor.

OOh fan..Ja tyckte det var lite väl billigt..Tack för svar..Annars hade man nog skickat en beställning o stått där med ! högtalare

Postad 14 januari 2014 - 20:48

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tog av grillen på banddiskanterna på mina 99.36 MK1 .. mitt barn petade såklart sönder båda diskanterna ,
Jag är inte jättesugen på investera i 2 nya diskanter och få samma ljud som jag haft några år nu .
Tycker som dom flesta här att ljudet är bra men att det inte släpper riktigt från högtalarna samt att diskanten och övre mellanregistret kan bli lite påträngande när man spelar starkt och med fel material.
Detta verkar ju vara åtgärdat i MK2 versionen ,så vad säger ni ska man slå till på ett par helt nya 99.36 MK2 eller finns det andra alternativ ?
Min absoluta gräns är 30 000 beggat eller nytt .

Postad 14 januari 2014 - 20:54

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Då skulle du ha köpt xtz divine ( den lilla)
Hitta mina på blocket för 19500.
Annars om man ska ha dom helt nya så kan man nog få ner dom ett par tusen om man gör en offertförfrågan på fyndbörsen.
Tror inte att du kommer att känna att det blir så stor uppgradering till mkll.

Postad 14 januari 2014 - 20:59

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Eller kolla efter canton reference på blocket kolla bara så det inte är reference vento.. Den har lite sämmre diskant än dom nya.

Postad 14 januari 2014 - 22:09

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Canton generellt är väl åt det ljusare hållet? Personligen så vill jag ha bas och då är det golvare som gäller .
Stativare tar ju samma yta på golvet ändå .
Lyssnade på stora och lilla Divine på hifikit, antagligen så var miljön helt kass att lyssna i samt att vi spelade "fel" musik kanske .
Har fått för mig att ju mer highend det är med diamant och keramiska element osv desto sämre och rent plågsamt är det att spela upp musik som inte är gjord för en musikaffär.
Divine framkallar inget som helst ha begär för mig .. kanske ska ge det en till chans?

Postad 14 januari 2014 - 22:20

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Tog av grillen på banddiskanterna på mina 99.36 MK1 .. mitt barn petade såklart sönder båda diskanterna ,
Jag är inte jättesugen på investera i 2 nya diskanter och få samma ljud som jag haft några år nu .
Tycker som dom flesta här att ljudet är bra men att det inte släpper riktigt från högtalarna samt att diskanten och övre mellanregistret kan bli lite påträngande när man spelar starkt och med fel material.
Detta verkar ju vara åtgärdat i MK2 versionen ,så vad säger ni ska man slå till på ett par helt nya 99.36 MK2 eller finns det andra alternativ ?
Min absoluta gräns är 30 000 beggat eller nytt .

Kolla med XTZ om du kan få köpa ett par diskanter plus uppgradering till MKII.
Uppgraderingen finns ju redan så det är frågan vad diskanterna kan kosta.
http://www.fyndborse....36-mkii-filter
MKII gjorde mycket för mina 99.26:or.

Postad 14 januari 2014 - 22:23

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Skulle nog hellre säga att dom är neutrala.
Iaf ref serien och dom spelar djupt och fint.
ja ge divine en chans till och om dom inte duger då så kolla efter annat :)

Hade canton ref 9.2 dc innan divine.

Postad 14 januari 2014 - 23:01

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Kolla med XTZ om du kan få köpa ett par diskanter plus uppgradering till MKII.
Uppgraderingen finns ju redan så det är frågan vad diskanterna kan kosta.
http://www.fyndborse....36-mkii-filter
MKII gjorde mycket för mina 99.26:or.

4000 skulle det kosta .. högtalarna är ju inte värda mer i fungerande skick , ska jag lägga ut 4k på nåt befintligt så shoppar jag hellre efter nåt nytt .
Precis innan diskanterna förstördes så öppnade jag upp lådan och kikade hur ett filterbyte skulle gå till och med tanke på att nya filtret är mycket större än det som sitter i osv kändes det som ett för stort projekt .

Postad 14 januari 2014 - 23:05

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Skulle nog hellre säga att dom är neutrala.
Iaf ref serien och dom spelar djupt och fint.
ja ge divine en chans till och om dom inte duger då så kolla efter annat :)

Hade canton ref 9.2 dc innan divine.

Många kilon för ett buy and try :) jag har som regel att jag aldrig tar hem nåt jag inte ens gillar i affären.
Hoppas nån i bekantskapskretsen skaffar ett par divine så jag kan lyssna igen .

Postad 15 januari 2014 - 08:20

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jo det är ju det och över budget så det är nog begangnat som gäller för båda märkerna..
Du får hålla lite koll på blocket m,m.
Sen så ska ju en bra högtalare låta bra med all musik. Så det var nog inte därför divine lät dåligt...

Postad 15 januari 2014 - 14:25

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1 032 inlägg
  • 0

Sen så ska ju en bra högtalare låta bra med all musik. Så det var nog inte därför divine lät dåligt...

Det här är ju fullkomligt felaktigt. En bra högtalare ska i min mening återge ljudet som det är inspelat och vara neutral. Spelar man material med dålig kvalité så SKA det låta dåligt. Därav låter inte alltid rock (som i många fall är dåligt mastrad) bra i referenshögtalare.

Det finns ju dock möjlighet att sänka nivån på diskantregistret något med byglarna på baksidan, man kan ju få så mycket som -4dB om man så önskar.

Postad 15 januari 2014 - 15:05

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Haha joo det är ju klart men då är det inte att det låter dåligt utan att det ska vara så
Har dock svårt att tro att dom körde nått på en mässa som ska låta dåligt eller?

Postad 15 januari 2014 - 18:53

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Man vill ju inte leva med mäss musik hemma hela tiden .. nån form av kompromiss högtalare är jag nog ute efter .
Hörde om en polares polare som var total audiofil han hade flera uppsättningar högtalare hemma för olika sorters musik .
Han hade även byggt ett rum i rummet som var flytande upphängt .. för mycket pengar och för mycket fritid för den karln.

Haha joo det är ju klart men då är det inte att det låter dåligt utan att det ska vara så
Har dock svårt att tro att dom körde nått på en mässa som ska låta dåligt eller?

När jag var på hifikit så körde jag min egen musik uteslutande, tyckte båda divines hade tunn bas stämmer det du som äger ett par?

Postad 15 januari 2014 - 19:09

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Okej.lite konstigt att du tyckte att stora hade tunn bas.. Måste va rummet den spelade i.
Japp jag har den mindre av dom.
Och är riktigt nöjd med dom förutom att dom inte går lika djupt som mina gamla canton ref.
Men jag kör ändå alltid med subb till mina.
Så det kvittar för min del dock så trycker dom på rätt så bra på egen hand men dom går bara ner till 40 eller 45 hz har jag för mig..
Har också haft xtz 99.25 innan dessa två.

Postad 15 januari 2014 - 20:03

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ok , hoppas det blir nåt nytt tillfälle att lyssna snart , Jakten på nya högtalare har börjat .Tänkte vänta till XTZ master M2 släpps är sjukt förväntansfull på det .

Postad 15 januari 2014 - 20:10

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Alltid roligt med nya grejjer :)ta det bara lugnt och kolla blocket.
Och andra sälj sajter. Det är där man kan fynda :)
Kolla även marknaden här på minhembio.

Postad 15 januari 2014 - 20:52

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
tycker det är så otroligt svårt att köpa högtalare måste ju ha dem hemma och testa i lugn och ro.
Vilket betyder att max 3-5 modeller orkar man släpa hem .
Extra svårt den här gången eftersom jag ökat min budget rejält,
99.36:orna köpte jag lite på chans helt olyssnat och hade tur att det blev bra..dem kostade ju under 10k och hade buy and try i värsta fall .

Postad 15 januari 2014 - 20:59

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Japp jag håller med dig det är en hel del jobb.
Joo det finns en hel del Att välja på.
Och jag tror att du blir nöjd oavsett vilket märke det blir.
För dom pengarna så ska ju nästan allt va bra tycker man iaf.
Jag var själv lite inne på heco ett tag men det blev inte så...
Har dock aldrig lyssnat på dom haha :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.