Dom går att skruva bort. Mina skruvar satt också ganska hårt. Kan lägga upp bilder på mitt väggfäste om du vill.Hur får man bort dessa skruvar övre raden på vesafästet? Verkar sitta fast våga inte ta i, annars får SONY komma och fixa.
Någon mer som har dessa skruvar??
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 december 2013 - 16:30
Postad 29 december 2013 - 18:02
Vad har du för väggfäste ? Söker tips på ett bra fast väggfäste.Dom går att skruva bort. Mina skruvar satt också ganska hårt. Kan lägga upp bilder på mitt väggfäste om du vill.
Postad 29 december 2013 - 19:24
Postad 29 december 2013 - 19:54
Elgiganten hade ju (som bekant) 55W905 för 14990:- samtidigt som MediaMarkt hade den för 12990:-För oss som tog sovmorgon på juldagen:) så hojta gärna om ni ser några fler bra priset på 55' an!
MediaMarkts pris dök aldrig upp hos prisjakt eftersom den tog slut efter någon timme (på nätet) och togs bort. Elgigantens pris har dock funnits där och några andra handlare har "följt efter" till 14990:- , bla Hifiklubben (även Lars Bengtsson - men de höjde snabbt till 16990:- )
Nu är ju Elgigantens pris på 14990:- borta, men Hifiklubbens ligger kvar (än så länge)
Min gissning är att man inte kommer se ett bättre pris än 14.990:- , MediaMarkts pris på 12990:- var nog lite "för bra" - antagligen förlustförsäljning (?) för att locka folk till Mellandagsrean.
Är själv glad att jag var vaken och lyckades få tag i ett ex till det priset på nätet

Postad 30 december 2013 - 16:56
Allvarligt nu, jag har en Plasma som är drygt 4år, fullhd, jag tycker fortfarande bilden är riktigt riktigt j*vla bra, ser en del film och serier men mest spelar jag, ps4 mestadels och lite ps3, tycker om att se på ishockey på tv så det måste funka.
W905 55 tummarn har varit under min radar ngt halvår, är det verkligen så stor skillnaden i bilden, som sagt jag är väldigt nöjd med den jag har men ändå sugen på en ny, egentligen större typ 65 men bilden är prioritet.
Är det verkligen 15papps skillnaden i bilden tror ni, jag är riktigt sugen, kliar i köptarmen ENORMT, men kommer jag sitta där med min nya best och känna; meh eller blir det; FUARK vilken j*vla bild mot mot tidigare åbäke?
Postad 30 december 2013 - 18:29
Hello äveribaddi!
Allvarligt nu, jag har en Plasma som är drygt 4år, fullhd, jag tycker fortfarande bilden är riktigt riktigt j*vla bra, ser en del film och serier men mest spelar jag, ps4 mestadels och lite ps3, tycker om att se på ishockey på tv så det måste funka.
W905 55 tummarn har varit under min radar ngt halvår, är det verkligen så stor skillnaden i bilden, som sagt jag är väldigt nöjd med den jag har men ändå sugen på en ny, egentligen större typ 65 men bilden är prioritet.
Är det verkligen 15papps skillnaden i bilden tror ni, jag är riktigt sugen, kliar i köptarmen ENORMT, men kommer jag sitta där med min nya best och känna; meh eller blir det; FUARK vilken j*vla bild mot mot tidigare åbäke?
Stor skillnad är det absolut, även jämfört med dagens plasmor. Vilken du sen föredrar är en helt annan fråga, antingen tycker du det blir mkt bättre eller mkt sämre skulle jag tro.
Postad 30 december 2013 - 23:48

Postad 31 december 2013 - 11:03
Tycker min är enormt seg med att få upp appar och komma in i dom, men det kanske är det sega internetet
Postad 31 december 2013 - 12:03
Händer det ibland att era sony w905 vägrar starta? Tvungen att dra ur strömkablen för att den skulle gå igång igen. Så är det kanske med dagens smarta apparater??
Tycker min är enormt seg med att få upp appar och komma in i dom, men det kanske är det sega internetet
Har inte hänt än på den vecka jag ägt den. Uppdatera till senaste mjukvara om du inte gjort det. Jag upplever denna tv som ljusår snabbare (och stabilare mjukvara) än den Sharp LC-60LE751 jag lämnade tillbaka. Dock är väl smart-TV inte Sonys starka sida. Hur snabbt är ditt internet? Och har du några konkreta tider att nämna? "Enormt seg" är ju väldigt subjektivt.
Postad 31 december 2013 - 12:38
Har inte hänt än på den vecka jag ägt den. Uppdatera till senaste mjukvara om du inte gjort det. Jag upplever denna tv som ljusår snabbare (och stabilare mjukvara) än den Sharp LC-60LE751 jag lämnade tillbaka. Dock är väl smart-TV inte Sonys starka sida. Hur snabbt är ditt internet? Och har du några konkreta tider att nämna? "Enormt seg" är ju väldigt subjektivt.
trådlöst mobilt in i router sen vidare till tv. Klassas som 7mbit men på bärbar dator får jag ut typ 4-6mbit
När man trycker på sen på kontrollen, så vissas dom vanliga apparna tex sen efter allt emellan 3 sekunder till 1 minut kommer dom andra (netflix bla) men ibland finns dom där direkt. Ibland startar jag om tv för att kunna få upp dom. Men som sagt det är säkert internet, eller jag hoppas ju på det.
Första gången i morse som den vägrade starta med.. Lustigt, har varit inne och uppdaterat något i den.
Postad 31 december 2013 - 12:57
Och mobilt Internet kan ju vara allt från helt okej till rätt kasst så det är ju svårt att veta. Men är Internet snabbt och stabilt på datorn kan man ju tycka att det inte borde vara problemet på tvn.
Postad 31 december 2013 - 13:26
trådlöst mobilt in i router sen vidare till tv. Klassas som 7mbit men på bärbar dator får jag ut typ 4-6mbit
När man trycker på sen på kontrollen, så vissas dom vanliga apparna tex sen efter allt emellan 3 sekunder till 1 minut kommer dom andra (netflix bla) men ibland finns dom där direkt. Ibland startar jag om tv för att kunna få upp dom. Men som sagt det är säkert internet, eller jag hoppas ju på det.
Första gången i morse som den vägrade starta med.. Lustigt, har varit inne och uppdaterat något i den.
För mig tar det några sekunder när man trycker på SEN tills applikationen laddats. Sedan laddas ikonerna fort, första sidan har alla ikoner laddade, men man märker att det tar någon sekund när man scrollar ner innan ikonerna dyker upp. Så det kan ju ha med ditt internet att göra. Jag har 100mbit.
Hammeron: varför lämnade du tillbaka sharpen?
Jag ska säga att om jag inte hade haft en förstärkare som jag vill ha ut ljudet till så hade jag nog behållt Sharpen.
Det var många saker som var buggiga, det som min fru (och jag) störde sig mest på var att läppsynken hoppade fram och tillbaka. Sedan fungerade inte 5.1-ljud på TV4 HD (enda kanalen i marksända nätet som har 5.1 i HE-AAC formatet). Tror att de kan ha fixat detta nu i senaste Firmwareuppdateringen. EPG-n var extremt seg, och buggig - ibland när man bytte kanal så hoppade man fram flera timmar vilket gjorde att man inte kunde aktivera den kanalen från EPG:n. Inspelningsfunktionen fungerade inte tillförlitligt. Någon gång hängde TVn sig när den skulle spela in, och man fick dra ur kontakten. Att sedan de svenska texterna var någon sorts Google Translate-svenska andas ju inte kvalitet och omtanke.
Sony W905 har löst alla tillkortakommanden som jag listat ovan. Sedan är ju bildkvaliten så mycket bättre än på Sharpen. Tex - Sharpen hade 5 skärpelägen, där 1 var alldeles för soft och 2 för överskärpt. Men framför allt så skalar Sonyn upp SD-material mycket bättre. Upptäckte dock precis en sak som är tråkig på TV4 HD idag (men kan finnas alla inspelningsbara mottagare?). Skulle testa inspelningsfunktionen på "Tillbaka från broadway". Då står det "Inspelning kan inte startas eftersom sändningen är kopieringsskyddad". Hur bra rimmar det med privatkopieringsersättningen vi svenskar tvingas betala på den hårddisk vi måste köpa för att spela in på? :-(
Postad 31 december 2013 - 14:39
Postad 31 december 2013 - 14:50
Postad 01 januari 2014 - 18:00
det ska väl va sämre betrackningsvinkel på denna om man jämför mot samsungen(8005)
Postad 01 januari 2014 - 18:02
hur mycket snett måste man sitta från sidan för att bilden ska försämras?
det ska väl va sämre betrackningsvinkel på denna om man jämför mot samsungen(8005)
23,98346 grader ung

Tror dom är rätt lika gällande betrakningsvinklar, och försämringen är gravis.
Postad 01 januari 2014 - 22:02
Alla tv apparater är 50/60 hz. W6 har kontroll av bakbelysning som du kan kolla upp vilka hz de går upp i. Har lite större betydelse än interpoleringshertz men kräver 60 hz sändningar för att inte orsaka flimmer.
Ok, är det inte att föredra 100hz på en TV? även om jag ska använda tvn som datorskärm så blir det mycke sport, dokumentärer.
Postad 02 januari 2014 - 13:56
Hallå allesammans!
Jag köpte w905 46" på mediamarkts black-friday rea och jag har några funderingar.
Jag använder netflix väldigt mycket och med deras "super-hd" så blir det väldigt bra bild, men jag har problem med undertexterna. Är det några rörelser bakom undertexterna så blir texten "suddig", om ni förstår vad jag menar. Jag har testat att köra genom netflix-appen i tv'en, genom ps3:an och genom datorn, samma visa varje gång.
Det är inga problem när man spelar upp en köpt bluray, testade igår med Dark knight rises.
Är det någon annan som har samma problem, och allra helst en lösning?
Jag har en 55W805 och har samma problem med "suddig" text, och detta uppstår framförallt när bilden flyttas i sidled.
Även problem med "suddighet/otydlighet" runt lirare i fotbolls- och hockeymatcher.
Detta inträffar i SD-sändningar. Alltså ej HD.
Någon som har en lösning på dessa problem?
Tack!
Redigerat av spec, 02 januari 2014 - 15:12.
Postad 02 januari 2014 - 17:27
Det är bildinterpoleringen, "Motionflow" som orsakar detta. Stäng av finessen eller minska/ändra dess inställning till något som passar bättre.Jag har en 55W805 och har samma problem med "suddig" text, och detta uppstår framförallt när bilden flyttas i sidled.
Även problem med "suddighet/otydlighet" runt lirare i fotbolls- och hockeymatcher.
Detta inträffar i SD-sändningar. Alltså ej HD.
Någon som har en lösning på dessa problem?
Postad 02 januari 2014 - 17:40
Ok, är det inte att föredra 100hz på en TV? även om jag ska använda tvn som datorskärm så blir det mycke sport, dokumentärer.
Jag har personligen inte sett någon interpolation som fungerar önskvärt. Finner det tråkigt att det är så effektivt att marknadsföra tv med fuskhertz speciellt mot gamers

Postad 02 januari 2014 - 17:52
Första gången imorse smällde den igång direkt men under dagen var den av och när den skulle igång segade den..
Verkligen ingen annan som uppfattat samma seghet?
Postad 02 januari 2014 - 18:10
Eller är det någon här som vill kränga sin?

Postad 02 januari 2014 - 18:18
Postad 03 januari 2014 - 00:37
Har precis köpt en 55W905 (helt fantastisk bild för övrigt

Någon särskild typ av hårddisk som man behöver, eller det funkar med en sådan här?
http://www.dustinhom...-3-0-black-new/
I beskrivningen står det att W905 har PVR via USB och 1 mottagare. Innebär detta att man inte kan titta på en kanal och samtidigt spela in från en annan?
Tack på förhand.
Redigerat av smasher_75, 03 januari 2014 - 00:38.
Postad 03 januari 2014 - 06:16
Det finns inget sätt att ta emot bredbands-tv direkt i W905 - då måste man ha en extern box från leverantören (i ditt fall viasat)
(bredbands-tv är förövrigt inte samma sak som exempelvis netflix eller en viaplay-app)
Postad 03 januari 2014 - 07:17
Du kan enbart spela in med den inbyggda mottagaren
Det finns inget sätt att ta emot bredbands-tv direkt i W905 - då måste man ha en extern box från leverantören (i ditt fall viasat)
Stämmer bra det.
/Fredrik
Postad 03 januari 2014 - 09:54
Du kan enbart spela in med den inbyggda mottagaren - alltså med traditionell antenn-mottagning (marksänd, kabel eller satellit) - och då endast med en mottagare, man kan alltså inte spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan.
(bredbands-tv är förövrigt inte samma sak som exempelvis netflix eller en viaplay-app)
Hmm...ja jag kommer att få en HD-box från Viasat, Samsung SMT-S5140. Men det hjälper alltså inte ändå för att kunna spela in, den inbyggda mottagaren måste användas om det ska funka? Med andra ord är det kört då.

Redigerat av smasher_75, 03 januari 2014 - 09:57.
Postad 03 januari 2014 - 09:57
Hmm...ja jag kommer att få en HD-box från Viasat, Samsung SMT-S5140. Men det hjälper alltså inte ändå för att kunna spela in, den inbyggda mottagaren måste användas om det ska funka? Med andra ord är det kört då.
Japp, finns det ingen inspelningsbar box till ip tv från Viasat är det kört. Telia har en inspelningsbar box av de som kör med ip tv iaf. Du kanske kan prova det?
/Fredrik
Postad 03 januari 2014 - 10:10
Problemet är att dom inte har lika stort utbud av HD-kanaler som Viasat, samma med Comhem som jag har nu. Så nu får man ta en funderare till känns det som.Japp, finns det ingen inspelningsbar box till ip tv från Viasat är det kört. Telia har en inspelningsbar box av de som kör med ip tv iaf. Du kanske kan prova det?
/Fredrik
Men tack så mycket för din och Pulvers hjälp, nu slapp jag iaf köpa en hårddisk i onödan och senare bli besviken över att det inte fungerar.

Postad 03 januari 2014 - 11:21
Problemet är att dom inte har lika stort utbud av HD-kanaler som Viasat, samma med Comhem som jag har nu. Så nu får man ta en funderare till känns det som.
Men tack så mycket för din och Pulvers hjälp, nu slapp jag iaf köpa en hårddisk i onödan och senare bli besviken över att det inte fungerar.
Bara så det inte blir några missförstånd, den (de) inbyggda mottagarna kan inte göra ett smack med en IPTV signal lika väl som de inte kan laga pankakor, spela in är bara en av sakerna som inte fungerar

Postad 03 januari 2014 - 11:29
Jag har Viasat´s IP-tv box Pace 830. Man kan ladda ner program i efterhand till Viasat´s egna USBsticka som dom skickar med till boxen. Funkar bra men använder apple tv i fösta hand med playkanalerna så saknar inte inspelningsfunktionen alls.Problemet är att dom inte har lika stort utbud av HD-kanaler som Viasat, samma med Comhem som jag har nu. Så nu får man ta en funderare till känns det som.
Postad 03 januari 2014 - 11:44
Ok, det låter ju intressant för apple tv har jag. Hur laddar man ner i efterhand till USB-stickan, via appen i tv:n? Det jag använt min inspelningsbara box till nu är sport som går nattetid och som man vill se när man går upp på morgonen eller kommer hem efter jobbet. Framför allt NHL och NFL. Men i viaplay som ingår så finns där NHL Game Center och genom det så kan man tydligen se matcher i efterhand, om jag läst rätt.Jag har Viasat´s IP-tv box Pace 830. Man kan ladda ner program i efterhand till Viasat´s egna USBsticka som dom skickar med till boxen. Funkar bra men använder apple tv i fösta hand med playkanalerna så saknar inte inspelningsfunktionen alls.
Ber om ursäkt då detta är utanför ämnet om vad tråden handlar om.
Postad 03 januari 2014 - 23:27
Trodde w905a inte hade ngt sådant? har lämnat tillbaka flera andra märken pga av det. Jag såg inget sånt när jag kollade på den i affär. Är det här ngt flera har på sin? kanske han som fått ett måndags exemplar.
Naturligtvis kan det finnas bättre och sämre ex men är det kant led tv då får du nog leva med viss clouding tyvärr.
Alla kantbelysta LED apparater har clouding, sen kan det skilja från exemplar till exemplar men framförallt beror det på inställningarna. Seriösa tester brukar för det mesta börja med att ställa in bra "försiktiga" inställningar, och därför får de mkt mindre problem med clouding än Svenssons som laddar på max. Tvivlar starkt på att cloudingen påverkas av vilken källa som matar bilden.
Hur mycket clouding / backlight bleeding "ska/måste" man acceptera då innan man bör lämna tillbaka/byta ut sitt exemplar? Jag kör med samma inställningar som avforums och upplever tyvärr en del clouding. En stor anledning till att jag köpte just denna modell (55w905) är just för att de flesta proffs- och amatörrecensioner skrev att den inte led av det. Har sedan tidigare en Sony KDL40W4000 och upplever mindre clouding på min gamla vilket känns lite irriterande. Jag har sett paneler (andra märken och modeller) med mycket mer clouding men jag upplever det fortfarande som irriterande.
Vid filmtittande är det väl inget större problem, har endast märkt av det vid enstaka scener. Däremot då eftertexterna rullar och då jag spelar PS3 (the last of us för tillfället, när spelet laddar är det mycket svarta skärmar). Då ser jag i tre av hörnen tre stycken ljuspelare som diagonalt går in mot mitten av skärmen. Dessutom något mer clouding i det ena hörnet än de andra, I ovankant sträcker det sig något in mot mitten horisontellt också. Är detta något som man får leva med, eller bör man be att få byta ut sitt ex?
Jag kör samma inställningar för Spel som för film, tänker dock mixtra lite med dem eftersom jag upplever bilden något för mörk/dov för spel. Har provat att ställa ner ljusstyrkan men då blev bildkvalitén lidande plus att jag inte tyckte att det påverkade cloudingen nämnvärt. Men kanske finns någon här som har tips om hur man kalibrera bort dem. Har som sagt samma som avforums (se länken ovan).
I övrigt är jag väldigt nöjd med bilden. Upplever inte att betraktningsvinkeln är så himla dålig som vissa säger.
Redigerat av amuZed, 04 januari 2014 - 02:18.
Postad 04 januari 2014 - 02:58
Men i viaplay som ingår så finns där NHL Game Center och genom det så kan man tydligen se matcher i efterhand, om jag läst rätt.
Ber om ursäkt då detta är utanför ämnet om vad tråden handlar om.
Det stämmer. Du kan se alla matcher från hela säsongen där. Då slipper du reklamen oxo om du ser i efterhand. Tyvärr är det bara 30fps som streaming brukar vara så det flyter inte så bra.
Postad 04 januari 2014 - 04:45
Hur mycket clouding / backlight bleeding "ska/måste" man acceptera då innan man bör lämna tillbaka/byta ut sitt exemplar? Jag kör med samma inställningar som avforums och upplever tyvärr en del clouding.
Är detta något som man får leva med, eller bör man be att få byta ut sitt ex?
Jag kör samma inställningar för Spel som för film, tänker dock mixtra lite med dem eftersom jag upplever bilden något för mörk/dov för spel. Har provat att ställa ner ljusstyrkan men då blev bildkvalitén lidande plus att jag inte tyckte att det påverkade cloudingen nämnvärt. Men kanske finns någon här som har tips om hur man kalibrera bort dem. Har som sagt samma som avforums (se länken ovan).
I övrigt är jag väldigt nöjd med bilden. Upplever inte att betraktningsvinkeln är så himla dålig som vissa säger.
Tråkigt , skulle först när jag läste rekommendera dig att dra ner Backlight lite men om du kör med Avforums inställningar på 6 så behöver du inte göra det. Ljusstyrkan på 49 ska du inte dra ner.
Har en föregående modell av Sony NX723, den har ingen bleeding eller clouding, synd om senare serier blivit sämre.

Vet inte om menyerna är exakt samma, men det verkar vara så då jag kollar på inställningarna i länken från avforum.
Tycker de ser bra ut men skulle sätta LED Dynamic Control på standard, inte låg. Testa det annars får du nog byta tvn om du tycker det stör dig
Men är svårt att få en uppfattning utan en bild. Även om det är svårt att visa med en bild är det bättre än inget.
Lycka till!
/Fredrik
Redigerat av porch123, 04 januari 2014 - 18:02.
Postad 04 januari 2014 - 12:12
Försökte fota problemet så ni får en uppfattning, dock är problemet lite större i verkligheten än vad som syns på bilden, detta foto är taget efter att jag ändrat inställningarna för att försöka minimera problemet.
Bifogad fil(er)
Postad 04 januari 2014 - 12:33
Försökte fota problemet så ni får en uppfattning, dock är problemet lite större i verkligheten än vad som syns på bilden, detta foto är taget efter att jag ändrat inställningarna för att försöka minimera problemet.
I de tre hörnen är de problemområden som jag också upplever. Dock ser det ut som om jag har mer uppe till höger eftersom det även sträcker sig in mot mitten. Jag upplever dock att jag har mer clouding än på bilden i #387. Men som du skriver syns det säkert mer i verkligheten.
Har du också w905 eller var det någon annan modell som du hade problem med?
Tråkigt , skulle först när jag läste rekommendera dig att dra ner Backlight lite men om du kör med Avforums inställningar på 6 så behöver du inte göra det. Ljusstyrkan på 49 ska du inte dra ner.
Tycker de ser bra ut men skulle sätta LED Dynamic Control på standard, inte låg. Testa det annars får du nog byta tvn om du tycker det stör dig
Men är svårt att få en uppfattning utan en bild. Även om det är svårt att visa med en bild är det bättre än inget.
Jag provade att ställa ner både backlighten och ljusstyrkan men tyckte det inte påverkade cloudingen nämnvärt plus att bilden blev mycket sämre så du har nog rätt där. Dessa inställningar är kanske ganska modesta så om jag upplever mycket clouding med dessa är det kanske svårt att få bort det.
Ska prova senare idag att ändra LED Dynamic Control och se vad som händer. Återkommer även med en bild, skulle gjort det igår egentligen men batteriet i min kamera var slut och det gick inte alls att få till något bra kort med mobilen.
Tack för hjälpen.
Postad 04 januari 2014 - 12:39
I de tre hörnen är de problemområden som jag också upplever. Dock ser det ut som om jag har mer uppe till höger eftersom det även sträcker sig in mot mitten. Jag upplever dock att jag har mer clouding än på bilden i #387. Men som du skriver syns det säkert mer i verkligheten.
Har du också w905 eller var det någon annan modell som du hade problem med?
Det sträcker sig in mot mitten även för mig i verkligheten. Det är en 50" w656 jag har.
Postad 04 januari 2014 - 14:05
Alla proffsrecensioner jag läst har påvisat liknande clouding och då får man anta att Sony skickar engineering samples som är bättre också. Bara amatörer som påstår den är clouding fri.
Postad 04 januari 2014 - 14:53
Hur stor är chansen att 55W905 går ner i pris inom kort, mot typ de där 12990 som var i mellandagarna?
Eller är det någon här som vill kränga sin?
Priset är ju betydligt lägre nu än vad det varit under hösten, men 12.990:- lär antagligen inte återkomma.Brukar inte priserna som gäller under mellandagsrean vara en indikation om nivån priserna kommer att ligga på inom kort? Oftast kommer det ju nya modeller som pressar priserna nedåt på allt det "gamla".
Jag är definitivt amatör och har aldrig påstått att den är clouding fri, men upplever stor skillnad mellan olika bildinställningar.Bara amatörer som påstår den är clouding fri.
När jag tittar på blu-ray film har jag en "kalibrerad" inställning som jag hämtat härifrån och jag fascineras hur bra bilden är - fantastisk svärta utan tillstymmelse till någon clouding. Svärtan är (enligt mina amatör-ögon) lika svart i filmen och eventuella svarta borders som i de tunna kanterna som omgärdar TV:n.
Men om jag startar xbox och ställer in standard-instälningen "game-mode" är det en helt annan femma - då ser man klart att det finns en bakgrundsbelysning som lyser genom svärtan och man kan med lite vilja se clouding.
Postad 04 januari 2014 - 17:52
Kör jag ljudet från tv-högtalarna så hackar det aldrig. Kan vara förstärkaren som är problemet, då jag med min gamla tv inte använde ARC och därför inte vet om samma problem skulle uppstå med en annan tv.
Postad 04 januari 2014 - 22:52
Postad 05 januari 2014 - 01:10
Har en föregående modell av Sony NX723, den har ingen bleeding eller clouding, synd om senare serier blivit sämre.bild.JPG 414,93K 39 Antal nerladdningar
Vet inte om menyerna är exakt samma, men det verkar vara så då jag kollar på inställningarna i länken från avforum.
Lycka till!
/Fredrik
Hej, provade att ställa om LED Dynamic Control från low till standard och det gjorde faktiskt en stor skillnad. Tog några före och efter bilder. Detta är i General-mode (återställde dem till fabriksinställningarna och ändrade bara tidigare nämnda inställning ).
LDC: low

LDC: Standard

Det blev faktiskt en stor skillnad. Nog ser man fortfarande lite clouding och bleeding om man vill (speciellt om det är lite mer ljusa objekt på skärmen mot en alldeles svart bakgrund) men nu stör jag mig inte något oerhört i alla fall. Vet inte om det syns speciellt bra/verklighetstroget på bilderna dock. Var svårt att ta kort utan att det det blev extremt överdrivet eller inte syntes alls.
Ska mixtra lite mer med inställningarna och se om jag lyckas få till det ännu bättre. Stort tack för tipset i alla fall. Nu kanske jag slipper lämna tillbaka tv:n i alla fall.
Redigerat av amuZed, 05 januari 2014 - 01:44.
Postad 05 januari 2014 - 06:52
/Fredrik
Postad 05 januari 2014 - 06:57
Sony hade tidigare sk Full-Led TV:s i sitt sortiment (bla HX920) men tog bort dem till 2013 års sortiment där bla just W905 är tänkt att ersätta dem. (W905 är Edge Led)
Postad 05 januari 2014 - 09:06
Always better to do 1:1 pixel reproduction I don't understand why so many TV's are set to cut part of the screen off in default.
Postad 05 januari 2014 - 12:03
Postad 05 januari 2014 - 12:12
Ja, "Led Dynamic Control" motsvarar alltså det som kallas "Local Dimming" på TV-apparater med Full-Led.
Sony hade tidigare sk Full-Led TV:s i sitt sortiment (bla HX920) men tog bort dem till 2013 års sortiment där bla just W905 är tänkt att ersätta dem. (W905 är Edge Led)
Intressant, har W905 local dimming eller är det ung som Samsungs "Micro dimming" eller vad den kallas som mest är en mjukvarufunktion som funkar ibland men långt ifrån alltid och lika bra som bra local dimming?
I flera tester ges minus på betraktningsvinkeln (viewing angle). Vad är er uppfattning? Även samsung modeller fått samma kommentar,
Att det stämmer. Har man höga bildkrav även från sidan ska man nog välja bort denna TV, på päronens F8005 räcker det med att komma typ ut mot 20 grader och man kan notera försämring av svärta osv. Päronen däremot har nog aldrig ens märkt det

Postad 05 januari 2014 - 12:45
Äkta local dimming går av naturliga skäl endast få från riktiga Full-Led TV:s (där hela baksidan består av led:s i motsats till edge-led som endast har led från sidan) så det här är antagligen samma sak som det Samsung kallar "Micro dimming"Intressant, har W905 local dimming eller är det ung som Samsungs "Micro dimming" eller vad den kallas som mest är en mjukvarufunktion som funkar ibland men långt ifrån alltid och lika bra som bra local dimming?
Jag har inte kunskap om exakt hur det går till, men uppenbarligen är det skillnader i bilden.
Tillräcklig bra så att Sony lagt ned tillverkningen av sina Full-Led modeller ?
Jag överlåter det till någon med mer kunskap att fylla på med information ;-)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar