Kan ju bero på att hd50:an har en PureMotion technology om man gillar sånt blir ju lätt tvbilds känsla men panoreringar blir ju mjukare...
Det är bra på sport sändningar, men jag skulle aldrig använda det på film.
9 relaterade trådar
Postad 07 februari 2015 - 18:57
Det är bra på sport sändningar, men jag skulle aldrig använda det på film. Postad 09 februari 2015 - 20:50 Postad 09 februari 2015 - 22:23 till en projje. Postad 09 februari 2015 - 22:28 Postad 07 mars 2015 - 11:40
För att skjuta en 95" (diagonal 16:9) så ska en W1300 sitta 2,92m-4,39m från duken till projektorns lins.
Kalkylator finns här.
Men som jag skrev till dig som svar i ditt PM så är det lättaste att du själv provar eftersom du redan har prylarna. Då får du en bättre uppfattning om både avstånd och höjder, samt får ett svar på avståndet med just din projektor. Det kan nämligen skilja mellan olika exemplar och måtten man får från en kalkylator är aldrig 100%:iga.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 10 mars 2015 - 15:53 Hallå! Har en W1300 som snart ska monteras i taket, jag sitter och räknar lite på avstånd men funderar hur det är med zoomen.
På Benqs Projector Calculator finns det ett zoomreglage som visar Zoomratio X 1.00 - 1.50 Men bilden blir mindre ju mer man zoomar
Jag har ett ganska stort rum att sätta upp projektorn i så är inte begränsad i avstånd, vad är Best practice att sätta upp projektorn med zoomratio 0 (Stor bild) men närmare duken eller zoomratio 1.5 (liten bild) och långt borta från duken? Redigerat av Unregistered8fec0f40, 10 mars 2015 - 15:53. Postad 10 mars 2015 - 16:00 Postad 13 mars 2015 - 21:38 Fösökte sätta på 3D idag för att visa en besökare, det enda jag lyckades visa var min egen okunskap.
Har installerat powerDVD på datorn och körde Avatar på den. Det finns en liten knapp nere/under till höger "3D" och när trycker på den så smälter bilden ihop till en enda bild. Det finns också en 3D knapp på fjärren till projektorn men när man trycker på den och fiddlar med de av och på knappar som då dyker upp så ser jag ingen skillnad då heller på duken. Inte heller syns det någon skillnad om jag stänger och sätter på glasögonen eller för den skull om jag tar av mig glasögonen. Jag tycker att man borde få en slående effekt när de flyger med drakarna för första gången suck det borde vara lätt att se 3D effekten då. Postad 14 mars 2015 - 10:02 Och du har i rätt skiva (den med filmen i 3d)? Jag gjorde själv det misstaget en gång med en utgåva som jag hade som vanlig bluray och 3d bluray jag höll på i flera timmar att få 3d att funka, bilden såg ju 3d aktig ut men med glasögonen blev det ingen 3d. Kunde även välja 3d i menyn på vanliga blurayen.
Du har inte signalen genom någon förstärkare som inte klarar 3d? Vad 3d knappen på fjärren är till för har inte jag heller förstått inget annat en av eller auto funkar på min benq w1070 Postad 14 mars 2015 - 14:23
Vad är det för format du försöker köra låter nästan som det är SBS du försöker spela upp två bilder som är brevid varandra... Postad 14 mars 2015 - 16:47 Ja Om jag startar Avatar så är det initialt två bilder bredvid varandra, dessa blir en bild när man i powerDVD trycker på 3D knappen. Är det fel? Allt i signalvägen ska vad jag förstår klara 3D. Grafikkort, splittern? (ultra HDMI Matrix 4x2) Jag har ingen spelare utan har laddat ner en "fulversion" av avatar enkom för att kunna se 3D, egentligen är jag inte så väldigt intresserad av 3D men man vill ju att saker och ting ska fungera. Redigerat av Robert Lind, 14 mars 2015 - 16:48. Postad 14 mars 2015 - 16:52
Dessa 3d filer kan du spela upp med vilken mediaspelare som helst det är bara att välja 3d och sbs format i projektorn... Redigerat av jimjans, 14 mars 2015 - 16:54. Postad 20 mars 2015 - 01:28 Postad 21 mars 2015 - 09:08 Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt en BenQ W1300. Hittade först en öppnad förpackning på Elgiganten som jag fick en bra pris på. Väl hemma upptäckte jag att det fanns en massa ljusfläckar på den och dessutom så fungerade inte fjärrkontrollen. Enligt Elgiganten skulle den bara ha varit uppackad och inte använd men när jag kollade driftstiden på lampan var den 150 timmar. Tillbaka till Elgiganten och byte till en ny projektor och den fungerar perfekt. Det är min första projektor men jag är mycket nöjd med den. Tycker att bilden är kanon och ljudnivån är inget som stör mig. När det är helt tyst i rummet så låter den en del men om man ser film så hör man den inte alls. Toppenprojektor för det priser. Postad 21 mars 2015 - 10:53
Jag har också upplevt ett högfrekvent ljud på min benq w1070 men bara när jag försökte få 3D att funka utan att jag ens hade en 3D film i spelaren
Martin Postad 23 mars 2015 - 13:16
Jag fick projektorn utbytt inom öppet köp på Elgiganten. Den nya låter betydligt mindre! Man kan höra att färghjulet spinner igång vid uppstart för att sedan låta en liten stund och sedan försvinna in i fläktljudet. Antar att det är normalt?
Jag undrar också om crosstalk på 3D-visning. Många skriver att den ska vara obefintlig på W1300. Jag kan däremot allt se detta från och till. Inte jättemycket, men den finns där. Fler som upplever detta eller är det bara jag som är känslig. Använder originalglasögon om det spelar någon roll? Postad 06 april 2015 - 21:12 det är dom små i mitten Bifogad fil(er)Redigerat av nexxis, 07 april 2015 - 04:08. Postad 07 april 2015 - 12:17
ser ut som damm... Postad 07 april 2015 - 12:27
Ja antagligen med det är nog bästa att skicka in den eftersom du har garanti kvar gissar jag?
Annars luft på burk som gäller... Redigerat av jimjans, 07 april 2015 - 12:27. Postad 07 april 2015 - 12:44
Snacka just med benq dom fixar den sen skulle dom sätta i damm filter i den som inte e standard ![]() Postad 07 april 2015 - 13:03
Bra att det löste sig... Postad 10 april 2015 - 15:24
Jag svarar på mitt eget inlägg angående glasögon. Vilken skillnad mot dem som följer med W1300!! Det svarta är SVART (inte grönton) och ingen crosstalk över huvudtaget! Dem är lättare och sitter bättre på alla huvudformer! Eftersom dessa är så pass bra, så undrar man ju såklart om någon här kan tipsa om andra (lite billigare) glasögon som också är bättre än de medföljande, gällande framförallt svärtan? Postad 18 april 2015 - 11:07 ![]() Postad 01 maj 2015 - 20:45
Blev du nåt klokare ang glasögonen? Skulle också gärna vilja ha tips på bra glasögon. Vad kostar de du fick på posten?
Edit: Beställde nya Benq D5 glasögonen på Komplett för 590:-. Kan intyga skillnaden. Mycket mycket bättre! Ett bra alternativ lär ju också var Estar ESG601. Tänkte beställa 2 st såna men priset inkl frakt blev kring tusenlappen så det kändes lika bra att gå på "original". Man kan ju dock undra över hur Benq kan skicka med så usla glasögon. Redigerat av Parika, 13 maj 2015 - 14:30. Postad 15 maj 2015 - 13:33
Ursäkta sent svar, men det var ju bra att du hittat! Det stämmer att det är D5 jag har också! Kan varmt rekommendera! Postad 16 maj 2015 - 23:57 Hej,
Är en total nybörjare vad gälla projektor men hade tänkt skaffa mig en. Jag har ett vardagsrum med vita väggar och tak som kan mörkläggas. Har en budget på runt 12-13k för projektor och duk. Efter att ha tittat lite på polarens (ganska likt rum) så har jag snöat in mig in på en likadan (W1300).
Jag hade tänkt skippa TV och köra på ramspänd duk på 100-110". Eftersom jag har begränsad budget känns inte react-duk som ett alternativ. Mina funderingar, hur står sig en grå duk jämfört med en vit? Läste någonstans att svärtan kan förbättras i ljusa rum (eller är jag helt ute och cyklar?)
Ex:
https://www.dustinho...tent=5637147036
Jag har inte hittat någon butik i närområdet där jag kan dema en grå kontra vit duk så svårt att avgöra skillnaden. Är det värt 2000kr extra? Eller ska jag lägga dessa pengarna på en annan projektor istället?
Tacksam för all hjälp jag kan få! Postad 21 maj 2015 - 12:26
Gjorde ett liknande test i vintras, använda projektor som ersättare till en större TV i vardagsrum med vita väggar och tak med möjlighet till mörkläggning. Slutade med att jag lämnade tillbaka den inom elgigantens 30dagar öppet köp. Det är ingen bra ide om man vill se vinterstudio på dagarna eller för den delen tv i allmänhet den ljusa årstid som nu kommer. En mörk vinterlördag fungerar kvällsfilmen jättebra men övriga tiden konstaterade jag att en projektor inte kan ersätta en större tv. Postad 21 maj 2015 - 17:03
Fungerar utmärkt att titta dagtid men har du ett vitt rum och dåliga mörkläggningsmöjligheter är det nog bara att köpa en högkontrastduk som gäller.. Postad 22 maj 2015 - 09:07 Jag kör ett lågbudget alternativ som du kan fundera på. Har en vit Kingpin duk, köpt begagnad, inte svårt att få tag i nu och billigt. Såg en motordriven för 500 kr häromdagen. Framför den har jag sedan en grå rullgardin från Ikea som jag änvänder när det är lite ljust i rummet. Tycker jag hittat en mkt bra lösning i de flesta situationer för en spottstyver. Postad 22 maj 2015 - 20:30
Håller med jimjans.. Bästa jag gjort, var just att slänga ut dumburkarna Postad 24 maj 2015 - 16:04 Fick hem min projektor under veckan och med en gång så ser man två stora mörka fläckar i övre delen av bilden som även är ljusa vid mörkt. Linsen är även skitig/kladdig på insidan. Av vad jag läst så har de flesta som skickat in den på lagning inte fått problemet åtgärdat. Så nu är frågan om man ska skruva upp den och försöka rengöra själv? Postad 30 maj 2015 - 09:39 Jag funderar på att köpa en projektor och duk, det blir min första och jag är helt okunnig. Jag har fastnat för w1300 efter att ha läst testet på bild&ljud, men jag blir lite tveksam när jag läser på forum om hur mycket strul det är med den! Så min fråga är det fortfarande strul? Är det värt att satsa på den? Avråder ni eller rekommenderar ni? Om inte kan ni rekommendera någon annan proj för en nybörjare som inte kostar allt för mycket. Tack på förhand Postad 30 maj 2015 - 15:39 Dom som säljs nu verkar felfria, jag har haft min nått halvår och är helnöjd. Postad 31 maj 2015 - 21:30
Annars är väl benqs äldre modell 1070 en väldigt bra projje som dessutom är billigare, och inte fått lika mycket ris som deras 1300 fått.
Själv kommer jag nog chansa på 1300 när jag köper min första om ett par månader och hoppas att jag får ett felfritt exemplar Redigerat av Benjalez, 31 maj 2015 - 21:30. Postad 03 juni 2015 - 13:20 En fundering:
Jag ser ibland film via min Popcorn Hour A200. Har försökt hitta svaret på min fråga via något Popcorn Hour forum, men misslyckats. Så jag tänkte att ni med kunskap om Benq W1300 kan ha något gott råd.
Ska tillägga också att jag kopplat projektorn till en Sony STR-DN1050 reciever.
I bildinställningarna i Popcorn Hour finns något som heter "Färgrymd", och följande alternativ finns att välja:
- sRGB (16-235) - sRGB (0-255) - YCbCr (BT.601) - YCbCr (BT.709) - YCbCr (AUTO)
Tacksam för tips från er som kanske begriper er på sånt Postad 03 juni 2015 - 13:32 Ska man vara riktigt noga ska man gå igenom alla varianter med mätverktyg och testbilder eftersom det är kombinationen bildkälla, bildkedja och bildvisare som är avgörande där.
Generellt är RGB 16-235 ("sRGB"-benämnningen är inkorrekt, men men...) eller YCbCr (Auto) det som torde samma resultat. BT.601 ska användas för färgomvandling för SD-material och BT.709 för HD-material. Auto kan vara automatik för detta val men det kan också vara "auto" som i "vad säger bildvisaren att den föredrar?".
Detta kan sedan påverkas av bildprocessorn i Sony-receivern som gör sin egen färgomvandling och skalning och kanske har motsvarande alternativ i sin setup. Därför måste gå igenom med testbilder. Projektorn kommer sedan att hantera YCbCr och RGB-signaler olika, kanske även påverka reglagens värden. Detta avgör man också med testbilder. Redigerat av Ringblixt, 03 juni 2015 - 13:33. Postad 03 juni 2015 - 15:00
Tack Ringblixt! Har aldrig provat att kalibrera själv, utan ställt in projektorn enligt råd jag hittat i en länk i denna tråd. Och jag ska väl säga att jag är mycket nöjd med bilden! Kollar mest Bluray via PS3. Och i PS3:an har jag förstått att man ska välja Y pb/Cb Pr/Cr och inte RGB. På min Popcorn Hour ser jag uteslutande HD-material. Så gissningsvis (om jag förstått rätt) ligger det kanske närmast tillhands att välja BT.709? Postad 03 juni 2015 - 15:26 Som skrivet, det måste testas fram vilken kombination. RGB ut ur PS3 klipper till exempel en del av nivåerna i bilden. Samtidigt kan en del bildvisare (oftast äldre icke-full hd-modeller) förlora bildinformation med YCbCr-signaler och då måste man med testbilder försöka avgöra vilket fel som ger minst inverkan på bilden.
Vad jag minns från Popcorn Hour i samband med en kalibrering var att det var identisk kvalitet och nivåer ut ur maskinen med RGB16-235 och YCbCr (Auto). Men det var ihop med en annan projektor. Eftersom varje bildvisare svarar olika på olika signaltyper, så är man tillbaka på ruta 1 med testbilder.
Samtidigt tror jag inte heller det är någon skillnad som kommer att synas annat än i testbilder. Så i grunden: förlora ingen sömn över dessa val. Postad 11 juni 2015 - 16:20 En liten fråga, hur länge är lampan beräknad att hålla och byter man den själv eller lämnar man in hela projektorn? Vart köper man en ny lampa? Min projektor står på cirka 5 timmar om dagen så den börjar ha sina timmar på nacken nu eftersom jag köpte den vid lansering. Min första projektor därav frågorna. Postad 12 juni 2015 - 13:51
Du byter lampan själv ligger väl på runt 3000kr med orginal lampa och hus, här är ett ställe du kan köpa från http://belys.se/ Postad 18 juli 2015 - 19:39 Kruxet för mig är att jag har en biogrotta i källaren, inte kolsvart men mörka väggar och ett pyttefönster, så har blivit avrådd från w1300 eftersom den är för ljusstark. Alternativet som jag fått är Sony, men då får man tyvärr dubbla priset om inte mer. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |