Jag skall dra några buggar, fel eller vad man nu skall kalla det för
Men först vill jag ge min subjektiva syn vad gäller bilden på min 7005
Det är den överlag bästa bilden jag haft på en bildskärm inkluderat plasma. Har bara sett några LG demo med HDR samt lite youtubeklipp utan HDR. Provat HDR+ som man måste tona ner i inställningarna för att inte behöva använda solglasögon.
Tror inte meningen med HDR och 4K är att det skall vara som att titta in i en lampa och därför måste man ändra även när HDR kopplar in. Men bilden är fantastisk. HD material och vanlig papaboltv är också helt enastående och det är en njutning att se på SVT som verkligen får valuta för sin fina bild i dessa paneler.
Men! när det gäller nya smarthubben och inställningarna och inte minst den nya fjärrkontrollen, så finns det mycket att önska. Köpte en extra vanlig fjärrkontroll, då det inte följde med någon i lådan. Mycket lättare att använda när man skall navigera runt i de olika inställningarna.
Tidigare modeller av Samsung har visat allt man kopplat via hembioförstärkarens ingångar när man tryckt på "source". Det gör inte denna modellen, då man bara får upp "Receiver". Detta gör att man måste använda recieverns kontroll om inte källan startas manuellt och sedan syns på skärmen. Man kan inte välja olika källor inom receiverns inställningar i hubben. Detta är att gå tillbaka 15 år i utvecklingen. Receiverns alla ingångar blir i princip obrukbara om man vill använda en fjärrkontroll som man kunde göra med tidigare modeller.
Har läst på Avsforum att man är mycket undrande över att detta inte längre fungerar.
Detta är också anledningen till att ingångarna byter namn, samt att det hela tiden frågas efter om man vill konfigurera ingången, när man har flera källor kopplade via receivern. I mina ögon en jättemiss av Samsung och för att slippa problem, så har jag kopplat det jag använder mest direkt till tv.
Viasats nya CA Modul är godkänd för denna modell, men tyvärr ligger inte Viasats programpaket i mjukvaran så som Canal Digital gör. Man måste göra lite olika manövrar för att detta skall fungera och för den ovane, kan detta bli ett mycket långt äventyr och har man otur så låser sig samsung ett antal gånger innan man lyckas. Har ringt både Samsung och Viasat om detta, men glöm att de kommer att fixa detta innan nästa jul. De förstår knappt vad en CA modul är.
Problem nummer två, är att kommunikationen mellan CA Modulen och mjukvaran inte är den bästa och man kan ibland få vänta ett par minuter på bild vid kanalbyte eller när man byter från annan källa.
Hade varit trevligt
om fler hade testat detta och kanske kommit fram till en lösning eller en gemensam "felrapport"