Recension av XTZ 10!
694 svar till detta ämne
Postad 23 January 2004 - 11:30
Unregistered40863e2a
-
Unregistered40863e2a
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag tänker köpa en för att använda till 100% musik och enbart hårdrock.
valet står mellan xtz10 och xtz12.
MVH Martin
Hej! Till 100% musik skulle jag nog titta på något annat, jag har iofs inte hört XTZ12'an men det finns nog andra bättre "musikaliska" subbar.. Kan tänka mig att den där XTZ-99W kan vara intressant!! /Danne
Postad 23 January 2004 - 11:30
zsh
-
zsh
-
Forumräv
-
-
822 inlägg
jag hävdar bestämt att den INTE hänger med snabb bas. Den som säger annat har pinnochio näsa :-)
Som jag skrev på sida 10 lr 11, så är den behaglig med långsam och inte alldeles för djup bas, så inte allt långsamt låter bra på den, t ex så passar den inte riktigt om man lyssnar på Norah Jones trots att musiken e lite slow/soft.
my 2c
Postad 23 January 2004 - 11:33
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Jag har en kompis som är väldigt ljudintresserad och har mkt mkt mer erfarenhet av högtalare/ljud än mig. Han fick komma hem till mig och kolla på min XTZ 10. Vi kollade lite scener i Pearl Harbor samt lyssna på musik.
En av första reaktioner var - "den hänger med riktigt bra" till kulsprutedundret i Peral Harbor när den svarta killen mejar ned ett plan. Där är det dunk i basen.
Spelar även en del Sonata Arctica - lite powermetal med snabb bas. Hänger med utmärkt. Dock är renheten inte helt perfekt. Men det duger för mig.
Postad 23 January 2004 - 11:51
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Ja men det är ju klart, fan har en polare till mig köpt nya Prosonhögtalare som han tycker är bra och vill att jag ska lyssna på säger jag ju inte att de låter helt bedrövligt, även om jag tycker det. Är han nöjd tänker väl inte jag förstöra det för honom.
Postad 23 January 2004 - 12:07
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Hänger den med bra eller är det bara önsketänkande för att ni inte vill erkänna att den inte gör det?
Jag tänker köpa en för att använda till 100% musik och enbart hårdrock.
valet står mellan xtz10 och xtz12.
har du provlyssnat dom två? om du mistror folk som säger att dom tycker xtz suben spelar bra så kanske du ska kolla nått annat märke.... alla mäniskor kanske inte är tvättäkta audiofiler som har stenkoll på hur en subb skall låta.. svensson mäniskan kanske nöjer sig med att de låter bra för dom och det räcker väl? man kan ju inte köpa någonting för att nån annan tycker att det låter bra utan du ska ju köpa för att DU tycker att det låter bra.. (ägare till en xtz och ja jag tycker den låter helt okej för min del)
Postad 23 January 2004 - 22:47
agh39
-
agh39
-
Amatör
-
-
56 inlägg
zsh: Avia Guide To Home Theater finns på http://www.swedisc.com för 338:-
Redigerat av agh39, 23 January 2004 - 22:48.
Postad 23 January 2004 - 23:17
zsh
-
zsh
-
Forumräv
-
-
822 inlägg
zsh: Avia Guide To Home Theater finns på http://www.swedisc.com för 338:-
tusen tack!
Postad 24 January 2004 - 00:31
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
jag misstror inte folk att xtz inte är bra. Jag vill bara veta vilken som är bäst för mitt ändamål. Om man jämför xtz12 och xtz99 W då?
Ger 99:an lika bra punch som 12:an gör?
Kan tänka mig att två åttor blir snabbare men det är ett par cerwin vega med 12" basar som jag tänkte komplettera med en sub så det får inte bli så att subben knappt hörs.
MVH Martin
Postad 24 January 2004 - 00:35
Unregistered620eb6d4
-
Unregistered620eb6d4
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Fördelen med XTZ99W är väll att du kan ändra karaktären på den rätt mycket från torr och rapp bas till en mer djup bas. Nackdelen är ju att den är ganska hög om man nu tycker det är en nackdel. Tror du har mer variations möjligheter med 99'an men vilken som ger bäst punch vågar jag inte svara på, måste nog nästan lyssna på dem isf.
Postad 25 January 2004 - 21:48
Unregisteredae7e2fa8
-
Unregisteredae7e2fa8
-
Användare
-
-
174 inlägg
XTZ 10..... Det var bra drag i den basen! https://www.minhembi...showtopic=52914
Postad 26 January 2004 - 20:57
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
Hur lång garantitid har XTZ-10?
Postad 26 January 2004 - 21:00
zsh
-
zsh
-
Forumräv
-
-
822 inlägg
Hur lång garantitid har XTZ-10?
enligt Fyndbörsens hemsida: Vi vill erbjuda så tryggt köp för er kunder som möjligt och därför har vi 2 års Riksgaranti på de flesta av våra märken. Med lång erfarenhet i branschen och med egen serviceverkstad så kan vi ge teknisk support via mail eller telefon.
Postad 26 January 2004 - 22:07
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
har läst igenom tråden men har fortfarande inte fått någon riktig uppfattning om hur högt XTZ 10an kan spela. Väljer mellan en Magnat Alpha 30A med en 12"a och XTZ 10. Vilken ska jag köra på?
Postad 29 January 2004 - 08:40
Unregistered40863e2a
-
Unregistered40863e2a
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej igen gott XTZ-folk!!
Dax för lite mer onödig info....
Jag poppade rätt hårt med lite "Yello" igår, de har ju mycket skumma ljud och saftigt med bas & basröster i deras låtar. En låt som jag inte alls uppmärksammat innan jag skaffade sub var en kort låt som heter "Tub Dub" Otrolig skön bas i den!!!!
Och jag säger det igen, jag är mycket nöjd med min XTZ-10
/Danne...
Postad 29 January 2004 - 17:10
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Hej igen gott XTZ-folk!!
Dax för lite mer onödig info.... Jag poppade rätt hårt med lite "Yello" igår, de har ju mycket skumma ljud och saftigt med bas & basröster i deras låtar. En låt som jag inte alls uppmärksammat innan jag skaffade sub var en kort låt som heter "Tub Dub" Otrolig skön bas i den!!!!
Och jag säger det igen, jag är mycket nöjd med min XTZ-10
/Danne...
Man blir ju bara mer och mer sugen! MVH// André
Postad 29 January 2004 - 17:27
Unregisterede9a63b93
-
Unregisterede9a63b93
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hur mycket och på vilket sätt tycker ni som har XTZ 10 att ljudet har förrändrats i och med inspelningen? Och under hur lång tid pratar vi då om att denna ljudförändring (inspelning) pågår?
Postad 29 January 2004 - 17:36
Unregistered620eb6d4
-
Unregistered620eb6d4
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Ju mer du spelar ju mer "allert" blir den, jag har haft min ganska länge nu (3 okt -03) och använder den varje dag och det är först på senare tid som jag tycker den börjar hänga med hyfsat till musik, så för de pengarna den kostade är jag absolut nöjd.
Postad 29 January 2004 - 17:38
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
jag e ju ingen master på ljudintryck....har ej haft en aktiv sub innan ja tjackade
10":an.
i början så tyckte ja väl att wow fasen va den dundrade på
dock visste ja inte hur ja skulle ställa in den så de va på måfå i början..
hadde ingen bra kabel heller, använde en coaxial lakrits som följde med dvd:spelaren
men har spelat in den i ca 20tim + att ja skaffat en supra y-link te den
och det intryck jag får nu , det är att den blir mer och mer mjukare
den attakerar inte på samma sätt så som i början..
tycker den föjer med kanon i både film och musik
men den kan väl alltid låta bättre kanske....har inget att jämföra med..
men min åsikt är att den funkar tillfredsställande iallafall..
snake
Postad 29 January 2004 - 18:30
Unregisterede9a63b93
-
Unregisterede9a63b93
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag antar att det är en sub som kräver extremt lång inspelningstid. Jag antar även att ljudet förändras väldigt mycket i förhållande till hur mycket andra högtalare förändras under inspelning. Vissa personer verkar anse att ljudet bara blir aningen bättre efter inspelning, men att dömma av er som äger XTZ 10 så verkar skillnaden vara stor. Frågan jag ställer mig är vad det beror på hur mycket en högtalare förändras under inspelning? Det kanske ingen har något bra svar på, men jag blev lite fundersam. tycker den föjer med kanon i både film och musik men den kan väl alltid låta bättre kanske....har inget att jämföra med.. men min åsikt är att den funkar tillfredsställande iallafall..
Jag antar att du kanske reviderar ditt tidigare bedömnning av XTZ 10 där du gav den 5 av 10 möjliga. Jag la en titt i ditt krypin och såg denna motsägelse, fast tillfredsställande kanske bara motsvarar 5/10 för dig.
Redigerat av Unregisterede9a63b93, 29 January 2004 - 18:31.
Postad 29 January 2004 - 18:40
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Jag antar att du kanske reviderar ditt tidigare bedömnning av XTZ 10 där du gav den 5 av 10 möjliga. Jag la en titt i ditt krypin och såg denna motsägelse, fast tillfredsställande kanske bara motsvarar 5/10 för dig.
jag gav den en 5:a. 1. den är inte inspelad 2. jag har inte haft en aktiv sub förut (är grön på detta) 3. det går inte en dag utan att jag springer fram och vrider på rattarna. tills dess att jag har fått full insikt på detta och att den blir perfekt inställd så som jag vill att den skall vara så blir det en 5:a. om det är mottsägande de struntar jag i... verkar ju vara helt kass att bara tillförlita sig på vad folks åsikter är och hur dom har rankat produkten
Postad 29 January 2004 - 23:49
Unregisterede9a63b93
-
Unregisterede9a63b93
-
Användare
-
-
141 inlägg
Oj, irriterade jag någon? Ber om ursäkt i så fall. Jag fäste naturligtvis inte så värst stor vikt vid din poängsättning av högtalarna utan undrade bara om det fanns någon tanke bakom det hela som jag missat. verkar ju vara helt kass att bara tillförlita sig på vad folks åsikter är och hur dom har rankat produkten
Hum, menar du att jag verkar göra det eller att du anser det i allmänhet eller säger du något om varför du satt det betyg du satt. Menar du det det senaste så håller jag helt med dig. Man kan ju inte sätta något annat betyg än ens egna subjektiva värdering. Något annat vore väldigt fel.
Postad 30 January 2004 - 09:50
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Oj, irriterade jag någon? Ber om ursäkt i så fall. Jag fäste naturligtvis inte så värst stor vikt vid din poängsättning av högtalarna utan undrade bara om det fanns någon tanke bakom det hela som jag missat.
nä ja vart inte irreterad  men kanske tycker att det verkar lite hopplöst att skriva sina åsikter om en produkt man köpt...för det finns ju alltid folk som skall ifrågasätta osv.. jag har ingen erfarenhet alls om hur en sub ska låta...(jo på bio iallafall) men om en som jag skriver att wow den är verkligen bra och den spelar kanon till både musik och film, så är det väl inte den generella åsikten om denna xtz sub bland folket, men i slutet så är det ju den som har köpt den som skall vara nöjd och det är väl kanon om den personen tycker att den funkar för honom/henne. Hum, menar du att jag verkar göra det eller att du anser det i allmänhet eller säger du något om varför du satt det betyg du satt. Menar du det det senaste så håller jag helt med dig. Man kan ju inte sätta något annat betyg än ens egna subjektiva värdering. Något annat vore väldigt fel.
ja menar de senaste  snake
Postad 01 February 2004 - 16:47
rickard64
-
rickard64
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Nu tänkte jag tilllägga lite vad jag tycker om min XTZ 10":are
Första tanken när jag plockade upp den var: Herre######r va stor den var 
kopplade in o spelade lite musik..lät **** till en början, hade knappt ställt in något osv...bara bummlade o lät inte alls kul, blev en smula orolig i början faktist 
Till film dög den direkt, något okontrollerad dock...Filmer jag testade var Starship Troopers och sagan om ringen tt ext version, var tvungen o köra volymen på 25-30% för att inte huset skulle skaka sönder (hehe)
Men nu när jag haft den i ca 1 vecka, MYCKET BÄTTRE!
Musiken är mycket mer kontrollerad, bummlar inte alls... Krävdes dock att sätta ner delningen på kl 9-11 nånstans, och lite under 50% volym, nu är den snärtig och väldigt kontrollerad i filmer. Lyssnar lite på scooter just nu, scooter har ju en redig bastant basgång och snabb är den också, men nu hänger 10":an med lätt, trode inte att det skulle låta såhär bra för en såpass billig subba måste jag erkänna!
Innan har jag haft Canton Movie 10mx subban, ganska klen o så, men XTZ slår den på allt!
DVS, jag är MYCKET nöjd! spelar underbart tillsammans med mina Vector 77:or!
/klart slut
Postad 01 February 2004 - 18:46
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Första tanken när jag plockade upp den var: Herre######r va stor den var  kopplade in o spelade lite musik..lät **** till en början, hade knappt ställt in något osv...bara bummlade o lät inte alls kul, blev en smula orolig i början faktist  Till film dög den direkt, något okontrollerad dock...Filmer jag testade var Starship Troopers och sagan om ringen tt ext version, var tvungen o köra volymen på 25-30% för att inte huset skulle skaka sönder (hehe) 
Men nu när jag haft den i ca 1 vecka, MYCKET BÄTTRE! Musiken är mycket mer kontrollerad, bummlar inte alls... Krävdes dock att sätta ner delningen på kl 9-11 nånstans, och lite under 50% volym, nu är den snärtig och väldigt kontrollerad i filmer. Lyssnar lite på scooter just nu, scooter har ju en redig bastant basgång och snabb är den också, men nu hänger 10":an med lätt, trode inte att det skulle låta såhär bra för en såpass billig subba måste jag erkänna!
Innan har jag haft Canton Movie 10mx subban, ganska klen o så, men XTZ slår den på allt!
/klart slut
Låter bra, kanske ska köpa en iaf då... funderar dock på om den är mkt bättre än min Canton CD-1 sub, eller ifall jag rent av ska köra med två; Funkar det?, eller är det svårt att få det o låta bra? MVH// André
Postad 03 February 2004 - 16:46
Mininema
-
Mininema
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Första tanken när jag plockade upp den var: Herre######r va stor den var  kopplade in o spelade lite musik..lät **** till en början, hade knappt ställt in något osv...bara bummlade o lät inte alls kul, blev en smula orolig i början faktist  Till film dög den direkt, något okontrollerad dock...Filmer jag testade var Starship Troopers och sagan om ringen tt ext version, var tvungen o köra volymen på 25-30% för att inte huset skulle skaka sönder (hehe) 
Men nu när jag haft den i ca 1 vecka, MYCKET BÄTTRE! Musiken är mycket mer kontrollerad, bummlar inte alls... Krävdes dock att sätta ner delningen på kl 9-11 nånstans, och lite under 50% volym, nu är den snärtig och väldigt kontrollerad i filmer. Lyssnar lite på scooter just nu, scooter har ju en redig bastant basgång och snabb är den också, men nu hänger 10":an med lätt, trode inte att det skulle låta såhär bra för en såpass billig subba måste jag erkänna!
/klart slut Låter bra, kanske ska köpa en iaf då... funderar dock på om den är mkt bättre än min Canton CD-1 sub, eller ifall jag rent av ska köra med två; Funkar det?, eller är det svårt att få det o låta bra?
MVH// André
Jag undrar det med måste jag erkänna. Jag funderar över att köpa en XTZ 10 eller en Proson stratego 10+ Stratego 10+Om jag köper en XTZ så verkar den ju rocka på i filmer men vara sämre till musik. Kan man då köra med min gamla sub och XTZ subban samtidigt om man sänker ner XTZ 10 lite? Eller låter det dåligt?
Postad 03 February 2004 - 17:01
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Det är mycket svårt att få två subbar att arbeta ihop i ett system. Särskilt när de är så pass olika som XTZ10 & Cantonsubben...
De kommer bland annat att pumpa bas i rejäl otakt med varandra...dock en bra test dock för att se vilken som (enligt mitt tycke) spelar bäst. Dvs säga den som bäst integreras i systemet & hänger med ljudet från de övriga högtalare...och inte den som "fladdrar" mest byxor...
Ett alternativ kan vara att använda enbart Cantonsubben till musik och enbart XTZ-subben till film...om man nu måste ha ännu mer bas...men smaken är ju som baken....
Agazzi - om du nu bestämmer dig för att handla XTZ10 också skulle det vara intressant & se vad du ger den för betyg...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 February 2004 - 17:03.
Postad 03 February 2004 - 20:00
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Det är mycket svårt att få två subbar att arbeta ihop i ett system. Särskilt när de är så pass olika som XTZ10 & Cantonsubben...
De kommer bland annat att pumpa bas i rejäl otakt med varandra...dock en bra test dock för att se vilken som (enligt mitt tycke) spelar bäst. Dvs säga den som bäst integreras i systemet & hänger med ljudet från de övriga högtalare...och inte den som "fladdrar" mest byxor...
Ett alternativ kan vara att använda enbart Cantonsubben till musik och enbart XTZ-subben till film...om man nu måste ha ännu mer bas...men smaken är ju som baken....
Agazzi - om du nu bestämmer dig för att handla XTZ10 också skulle det vara intressant & se vad du ger den för betyg...
Mvh JB
Får se om det blir nån, verkar ju inte som nån bra idé med två subar...  ... JB! Det är alltså så svårt att få två subar att samarbeta på ett bra sätt? Skulle två likadana funka bra då? Typ två XTZ 8:or? Eller kanske min Canton + XTZ 8? MVH// André
Postad 03 February 2004 - 20:08
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Får se om det blir nån, verkar ju inte som nån bra idé med två subar... ...
JB! Det är alltså så svårt att få två subar att samarbeta på ett bra sätt? Skulle två likadana funka bra då? Typ två XTZ 8:or? Eller kanske min Canton + XTZ 8?
MVH// André
XTZ8 spelar inte heller tillräckligt likt Cantonsubben... Två likadana Cantonsubbar kan dock funka rätt hyffsat...eller två XTZ 8 (huva). Ett problem kvarstår dock och det är att "basen" kommer att studsa (*låta) olika om du ställer dem på olika platser. (*Mkt föreklad förklaring). Det får till följd att det kan låta som likadana subbar spelar i otakt trots att de inte gör detta... Hoppas du hänger med... Måste bara fråga varför vill du ha en sub till? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 February 2004 - 20:23.
Postad 03 February 2004 - 20:12
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Får se om det blir nån, verkar ju inte som nån bra idé med två subar... ...
JB! Det är alltså så svårt att få två subar att samarbeta på ett bra sätt? Skulle två likadana funka bra då? Typ två XTZ 8:or? Eller kanske min Canton + XTZ 8?
MVH// André XTZ8 spelar inte heller tillräckligt likt Cantonsubben...
Två likadana Cantonsubbar kan dock funka rätt hyffsat...Ett problem kvarstår dock och det är att "basen" kommer att studsa (*låta) olika om du ställer dem på olika platser i rummet. (*Mkt föreklad förklaring)
Måste bara fråga varför vill du ha en sub till?
Mvh JB
För att få bättre spridning... MVH// André
Postad 03 February 2004 - 20:18
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Hmmm...knepigt...
Svårt, när man inte själv kan lyssna på hur det låter.
Vad är det du saknar?
Hur stort rum har du?
Har du testat att flytta runt subben i rummet för att se om det finns ngn plats som låter bäst? Dvs låter bäst vid lyssningsplatsen.
Mvh JB
Postad 03 February 2004 - 20:23
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Hmmm...knepigt...
Vad är det du saknar?
Hur stort rum har du?
Har du testat att flytta runt subben i rummet för att se om det finns ngn plats som låter bäst? Dvs låter bäst vid lyssningsplatsen.
Mvh JB
Inte så stort egentligen, typ 18-20 kvadrat... Kanske inte behöver en till sub (har ju inte dragit på nåt att tala om), men är lite sugen ändå  , hoppades på att det skulle vara lättare (typ att bara lägga till en sub till, men icke sa nicke  ).... Det är ju kul med nya grejor om inte annat, är lite sugen att köpa en XTZ 8, om jag inte ska köpa en XTZ 10.... MVH// André
Postad 03 February 2004 - 20:33
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Hmmm...knepigt...
Vad är det du saknar?
Hur stort rum har du?
Mvh JB Inte så stort egentligen, typ 18-20 kvadrat... Kanske inte behöver en till sub (har ju inte dragit på nåt att tala om), men är lite sugen ändå , hoppades på att det skulle vara lättare (typ att bara lägga till en sub till, men icke sa nicke ).... Det är ju kul med nya grejor om inte annat, är lite sugen att köpa en XTZ 8, om jag inte ska köpa en XTZ 10....
MVH// André
Ha inte så bråttom...Spela in systemet först & sen provar du & dra på. Återkom sen om du fortfarande saknar något. Ser att du har ett lite svårmöblerat rum med många fönster och ingen riktig vägg... Små högtalare mår alltid bäst av lite väggstöd...& det är aldrig bra att ha högtalare mitt i rummet. Där låter de som minst... Kom dock ihåg att det system du har är en "instegs-anläggning" i hembioträsket. Det är svårt att få allt ur en anläggning som kostar totalt ca 9 tkr... Om en tid kommer du säkert att vilja uppgradera igen och då kanske plånboken tillåter ett större Cantonsystem eller kanske t o m Kef KHT-2005.2. PS! Man får lägga ut betydligt mer pengar på för att få likvärdig kvalitet på en hembioanläggning som en traditionell tvåkanalsanläggning. Du behöver fler högtalare samt en förstärkare som ska ha massa finesser och som också driva kunna alla dessa högtalare. DS Mvh JB EDIT: Sorry om ngn tycker vi hamnat lite ur topic-spåret...
Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 February 2004 - 20:43.
Postad 03 February 2004 - 20:46
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Hmmm...knepigt...
Vad är det du saknar?
Hur stort rum har du?
Mvh JB Inte så stort egentligen, typ 18-20 kvadrat... Kanske inte behöver en till sub (har ju inte dragit på nåt att tala om), men är lite sugen ändå , hoppades på att det skulle vara lättare (typ att bara lägga till en sub till, men icke sa nicke ).... Det är ju kul med nya grejor om inte annat, är lite sugen att köpa en XTZ 8, om jag inte ska köpa en XTZ 10....
MVH// André Ha inte så bråttom...Spela in systemet först & sen provar du & dra på. Återkom sen om du fortfarande saknar något. Ser att du har ett lite svårmöblerat rum med många fönster och ingen riktig vägg... Små högtalare mår alltid bäst av lite väggstöd...& det är aldrig bra att ha högtalare mitt i rummet. Där låter de som minst...
Kom dock ihåg att det system du har är en "instegs-anläggning" i hembioträsket. Det är svårt att få allt ur en anläggning som kostar totalt ca 9 tkr...
Om en tid kommer du säkert att vilja uppgradera igen och då kanske plånboken tillåter ett större Cantonsystem eller kanske t o m Kef KHT-2005.2.
PS! Man får lägga ut betydligt mer pengar på för att få likvärdig kvalitet på en hembioanläggning som en traditionell tvåkanalsanläggning. Du behöver fler högtalare samt en förstärkare som ska ha massa finesser och som också driva kunna alla dessa högtalare. DS
Mvh JB
EDIT: Sorry om ngn tycker vi hamnat lite ur topic-spåret...
Mkaj, ja det är rätt så svår möblerat  , men så är det, borde ju kunna gå att lösa på något sätt iaf.... MVH// André
Postad 04 February 2004 - 21:46
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Är det någon som lyssnat på Cantons AS 25 subb i förhållande till XTC 10:an?
Vilken låter bättre till film?
Postad 04 February 2004 - 23:33
Unregistereda2499477
-
Unregistereda2499477
-
Beroende
-
-
1053 inlägg
Hur mycket och på vilket sätt tycker ni som har XTZ 10 att ljudet har förrändrats i och med inspelningen? Och under hur lång tid pratar vi då om att denna ljudförändring (inspelning) pågår?
Efter ca 100timmar, då bör man höra en STOR skillnad. Det gjorde iaf jag. Kettu : Läs hela tråden  , jag skriver om skillnader på dessa 2. (eller använd sök).
Redigerat av Unregistereda2499477, 04 February 2004 - 23:34.
Postad 05 February 2004 - 22:02
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Hur är xtz10 i snabbheten till musik jämfört med en yamaha YST SW800? Vilken är den rappare av de två? Hur mycket skiljer det?
Anledningen till att jag frågar är att farsan har en yama, om någon kan jämföra dom så får man iaf en uppfattning om hur det låter.
MVH Martin
Postad 07 February 2004 - 19:37
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Är det någon som lyssnat på Cantons AS 25 subb i förhållande till XTC 10:an?
Tack Mouse för dit svar XTC 10:an kommer i veckan.
Postad 08 February 2004 - 12:16
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
OK, har nu införskaffat mig en Xtz 12 remote.
Nöjd med köpet????
Njaaa, visst den fungerar bra till den som spelar mycket
musik och vill möblera om i rummet
men till film tycker jag den inte är någon höjdare,
Jag saknar den där riktiga djupbasen,
måste säga att jag har en Proson sub10r och
jag tycker den är mycket trevligare till film,
går väldigt djupt och skapar en bättre atmosfär
om ni förstår vad jag menar men den
saknar ju givetvis där riktiga TRYCKET.
Blir nog att man köper en xtz 10, kanske blir nöjd
med mitt filmljud då, förhoppningsvis......
ohhhh dyrt att ha det här intresset...... suck o stön
Redigerat av kalenen, 08 February 2004 - 12:29.
Postad 08 February 2004 - 12:28
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Kalenen:
Kan du rekommendera 12:an om man ska ha en sub enbart till musik?
Musikstilen är hårdrock.
MVH Martin
Postad 08 February 2004 - 12:34
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Kalenen: Kan du rekommendera 12:an om man ska ha en sub enbart till musik? Musikstilen är hårdrock.
MVH Martin
Visst passar den bra till hårdrock, den har ett ruskigt tryck har inte fått den att balla ur än, fast man bara ökar o ökar volymen.
Postad 08 February 2004 - 12:40
adsl-man
-
adsl-man
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Jag kan varmt rekomendera XTZ 12 R till musik. Tycker att den är otroligt tajt. Min bror har en XTZ 10 och i mina öron skiljer det sig mycket i snabbhet (om man kan säga så!). Måste dock erkänna att han bara haft sin i drygt tre veckor och min är inspelad över ett halvår så det är ju lite fusk.
Tycker dock att min 12 R fungerar kanon både till film och musik. Skulle aldrig välja 10 om man inte uteslutande såg på film.
(Lyssnar mycket på Metallica, Maiden m.m.)
Redigerat av adsl-man, 08 February 2004 - 12:41.
Postad 08 February 2004 - 12:47
Unregistered36cfc2a0
-
Unregistered36cfc2a0
-
Användare
-
-
147 inlägg
Verkar gå bra för fyndbörsen nu
Postad 08 February 2004 - 13:15
Unregisterede9a63b93
-
Unregisterede9a63b93
-
Användare
-
-
141 inlägg
Själv sitter man här och väntar på lön och studiebidrag. Då blir det nog en XTZ 99. Jag tycker att den verkar vara det bästa valet om man både ska ha subben till musik och film. Fast 99:an har inte fått lika stort genomslagt som 10:an och 12:an verkar det som. Varför frågar jag mig lite lätt? Den kanske inte är så bra som man anar, fast de "få" som äger XTZ 99 har ju nästan bara gott att säga om den.
Postad 08 February 2004 - 17:51
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Verkar gå bra för fyndbörsen nu 
Det är kanske någon från fyndbörsen som håller i "tråden"
Postad 08 February 2004 - 19:49
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Låter bra det där om 12:an.
Keysersoze: jag sitter också och väntar på studiebidraget. 3 veckor kvar sedan beställer jag en xtz 12 remote. Fy fan vad kul det ska bli.
Funderar sedan på att byta ut mina cerwin vega mot ett par heco mythos 500. Men tills dess så får väl vegorna agera "satelliter" tillsammans med xtz:an
MVH Martin
Postad 09 February 2004 - 15:08
Mininema
-
Mininema
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Eftersom mitt tänkta köp Cervin Vega v12s var slutsåld i hela landet så går tankarna till en XTZ 12R istället. Jag har läst igenom hela den här tråden, överlag vet jag hur skillnaderna mellan XTZ 10 och 12R är. Men jag har inte fått någon speciell kunskap om hur XTZ 12R presterar till film.
Alla säger ju att 10:an går djupare och är bättre till film än vad 12:an är. Men 12:an är väl inte dålig till film? Jag menar den kanske känns sämre i jämförelse till 10:an, men jämfört med andra subwoofers i samma prisklass, kan man då påstå att XTZ 12R är dålig till film?
Postad 10 February 2004 - 12:11
zsh
-
zsh
-
Forumräv
-
-
822 inlägg
Postad 16 February 2004 - 12:11
Unregistered0689ebbe
-
Unregistered0689ebbe
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Fick hem min XTZ-10 för ett par dagar sedan, jag har iofs inte hunnit lägga så mycket tid på inspelning och inställning men än så länge låter den kass.
Jag har aldrig haft en subba tidigare så jag har inget att jämföra med, men blir det inte roligare än så här så klarar jag mig utan.
Postad 16 February 2004 - 15:15
Unregistered0689ebbe
-
Unregistered0689ebbe
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Har kopplat subwooferout till line in left.
Har väl iofs en dålig kabel och ska införskaffa en bättre, men högtalaren låter trög och seg. Jag ska väl egentligen vänta med att ge ett utlåtande till jag testat ordentligt, men första besvikelsen var kraftig. När sen Fyndbörsen glömt skicka med en brux så var jag väl lite grinig när jag skrev senast.
Postad 16 February 2004 - 17:04
Unregisterede9a63b93
-
Unregisterede9a63b93
-
Användare
-
-
141 inlägg
Har väl iofs en dålig kabel och ska införskaffa en bättre
Vilken subkabeln man har spelar väl generellt sett inte speciellt stor roll .Viktigare är det då att subben är placerad på ett bra sätt och som sagt att den är inspelad innan man drar några förhastade slutsatser. Just denna sub verkar ju, enligt användare, ha extremt lång inspelningstid och förändras väldigt mycket under tiden. Jag är inte förvånad att läsa att ytterliggare en XTZ 10 ägare är besviken direkt efter köpet, men den åsikten brukar förändras med tiden.
Redigerat av Unregisterede9a63b93, 16 February 2004 - 17:04.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|