![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 juli 2013 - 08:21
BD32 lär väl vara bäst på att hantera bilden så egentligen ska väl SPA23 inte göra något alls med bilden som kommer från BD32. Sen tror jag kanske inte att både bild och ljud ska gå via samma HDMIkabel från BD32 och SPA23 för bästa upplevelse.
Tror ni att 5.1 RCA är bättre för surround än HDMI från BD32 till SPA23?
Postad 15 juli 2013 - 13:06
Varför skulle inte bild och ljud gå på samma HDMI-kabel?
Fick för mig att det var en god idé att dela upp dom mellan de två HDMI som finns. Alternativt köra ut ljudet via 7.1-utgångarna analogt, om detta nu är en bättre idé?!
Postad 15 juli 2013 - 19:11
När det gäller bildinställningar på SPA23 så måste man sätta INPUT SETTING -> VIDEO ADJUST -> INPUT 1:1 FRAMRATE -> ON för alla ingångar med bild. Annars får man inte rätt frekvens på bilden. Annars gör videokortet om allt till 50 eller 60Hz dvs det du sätter på VIDEO OUTPUT. Bildinställningen på VIDEO OUTPUT kan bara sättas i PASS-THRU eller AUTO om du skall få rätt bildfrekvens för 50, 60 och 24Hz.
Hänger inte med riktigt!
Jag kör alla mina källor pass-thru behöver jag activera fram rate då? för vill ju inte påverka
signalen alls!!???
Postad 15 juli 2013 - 20:12
Det är för att 1:1 FRAME RATE ON ger 50Hz in => 50Hz ut och 60Hz in => 60Hz ut dvs ger att detta påverkar inte signalen alls. Är den OFF så konverteras frame rate till det du satt DEFAULT FRAME RATE till dvs 50Hz, så ser du en 60Hz film konverteras den till 50Hz.Hänger inte med riktigt!
Jag kör alla mina källor pass-thru behöver jag activera fram rate då? för vill ju inte påverka
signalen alls!!???
PASS-THRU blir korrekt även om du inte sätter denna inställning till ON.
Postad 15 juli 2013 - 21:11
ok tack!.Det är för att 1:1 FRAME RATE ON ger 50Hz in => 50Hz ut och 60Hz in => 60Hz ut dvs ger att detta påverkar inte signalen alls. Är den OFF så konverteras frame rate till det du satt DEFAULT FRAME RATE till dvs 50Hz, så ser du en 60Hz film konverteras den till 50Hz.
Postad 15 juli 2013 - 21:33
Det är för att 1:1 FRAME RATE ON ger 50Hz in => 50Hz ut och 60Hz in => 60Hz ut dvs ger att detta påverkar inte signalen alls. Är den OFF så konverteras frame rate till det du satt DEFAULT FRAME RATE till dvs 50Hz, så ser du en 60Hz film konverteras den till 50Hz.
med andra ord ska det vara 1:1 frame rate för alla ingångar med bild, samt pass-through på hdmi utgången?
stort tack för hjälpen!
Postad 15 juli 2013 - 21:42
Fick för mig att det var en god idé att dela upp dom mellan de två HDMI som finns. Alternativt köra ut ljudet via 7.1-utgångarna analogt, om detta nu är en bättre idé?!
Varför använda fler kablar än man måste? Är det något med ljud och HDMI som du inte tycker passar ihop?
Postad 15 juli 2013 - 22:29
Postad 16 juli 2013 - 10:11
Min undran är om någon A/B jämfört med att köra extern DAC till denna i prisklassen runt 10-20k, Nu när jag kör optiskt in antar jag att jag måste gå genom surroundprocessorn för att få 2-kanals ljudet omvandlat, således kan jag ju inte nu använda bypass läget.
Postad 16 juli 2013 - 10:26
Hej, har köpt mig en äldre primare spa21 då jag tyckte den var så pass mycket bättre i 2-kanal (vilket jag använder min hemmabio setup till 90%) än vad onkyo etc är..
Min undran är om någon A/B jämfört med att köra extern DAC till denna i prisklassen runt 10-20k, Nu när jag kör optiskt in antar jag att jag måste gå genom surroundprocessorn för att få 2-kanals ljudet omvandlat, således kan jag ju inte nu använda bypass läget.
Vad innebär bypass läget? Jag har min CD kopplat analogt till SPA23, väljer jag bypass tror jag inte subben kommer med men den är med i stereo-läget.
Är bypass ett bättre alternativ när jag spelar CD i tvåkanal?
Postad 16 juli 2013 - 10:27
Vad innebär bypass läget? Jag har min CD kopplat analogt till SPA23, väljer jag bypass tror jag inte subben kommer med men den är med i stereo-läget.
Jag har förstått det som att man går förbi surroundprocessorn.
EDIT: oj, spa23 kan nog inte ens föreställa mig hur bra den är

Redigerat av Unregistered4573ef7b, 16 juli 2013 - 10:29.
Postad 16 juli 2013 - 15:29
Hej funderar på att byta min Onkyo 3009 till en SPA23 du som tidigare har haft en Onkyo är det jätte skillnad även på film ljudet för 2-kanals ljudet är ju inte svårt att få det låta bättre en OnkyoJa herrejösses vad bra det låter. När jag läst folk som tycker musiken får ett nytt liv pga en hifiuppgradering så förstår jag vad dom menar. BD32 och SPA23 levererar något fruktansvärt tight.
Detta gick ju faktiskt inte att jämföra med min gamla Onkyo TX-NR1008 med Emotivasteg!
Postad 16 juli 2013 - 18:07
Hej, har köpt mig en äldre primare spa21 då jag tyckte den var så pass mycket bättre i 2-kanal (vilket jag använder min hemmabio setup till 90%) än vad onkyo etc är..
Jag har haft en SP31 och en extern DAC typ Hegel HD20 är klart bättre. Skulle gissa att även en billigare DAC än den låter bättre då det sitter en ganska gammal D/A-omvandlare i SP31/SP21. Du har helt rätt i att det går via den inbyggda DSP'n när du kör optiskt.
Det är absolut bättre att köra bypass om din CD-spelare är hyffsat bra/modern. Det stämmer också att subben inte kommer med i bypass, i så fall lär du koppla subben via högnivå i stället.
Redigerat av d00m, 16 juli 2013 - 18:08.
Postad 16 juli 2013 - 18:11
Jag har haft en SP31 och en extern DAC typ Hegel HD20 är klart bättre. Skulle gissa att även en billigare DAC än den låter bättre då det sitter en ganska gammal D/A-omvandlare i SP31/SP21. Du har helt rätt i att det går via den inbyggda DSP'n när du kör optiskt.
Det är absolut bättre att köra bypass om din CD-spelare är hyffsat bra/modern. Det stämmer också att subben inte kommer med i bypass, i så fall lär du koppla subben via högnivå i stället.
OK, men då kopplas väl subben bort d00m?
Hej funderar på att byta min Onkyo 3009 till en SPA23 du som tidigare har haft en Onkyo är det jätte skillnad även på film ljudet för 2-kanals ljudet är ju inte svårt att få det låta bättre en Onkyo
Jag tycker det låter väldigt balanserat och tight. Har inte jämfört bioljudet mycket om jag ska vara ärlig så du får nog ge mig någon dag till för att testa lite

Postad 16 juli 2013 - 18:16
OK, men då kopplas väl subben bort d00m?
Det stämmer, det kommer inte att skickas ut någon signal på subutgången. Om du inte vill koppla subben via högnivå och absolut vill ha den vid musikspelande så är det kört att köra bypass. Sen är det förstås upp till dig att testa hur stor du tycker ljudskillnaden är, upplever du själv att det inte är värt skillnaden när du tappar subben så kör på det som du tycker funkar bäst.

Postad 17 juli 2013 - 09:59
Det stämmer, det kommer inte att skickas ut någon signal på subutgången. Om du inte vill koppla subben via högnivå och absolut vill ha den vid musikspelande så är det kört att köra bypass. Sen är det förstås upp till dig att testa hur stor du tycker ljudskillnaden är, upplever du själv att det inte är värt skillnaden när du tappar subben så kör på det som du tycker funkar bäst.
Tack för en bra förklaring!
När det gäller HDMI ut för video, ska jag skicka ljudet via HDMI med bitström eller lpcm från BD32? Jag misstänker att BD32 har bättre DAC än SPA23.
Postad 17 juli 2013 - 10:19
Du skickar ljudet från BD32 i bitström. För då skickas ljudet opåverkat till förstärkaren från BD-spelaren dvs DTS-HD MA skickas som DTS-HD MA och konverteras inte till LPCM. Detta har inget med DAC'en att göra. Att du vill konvertera till LPCM beror på om din förstärkare inte kan dekoda DTS-HD MA och Dolby True HD som tex gamla ljudkortet på SPA22.Tack för en bra förklaring!
När det gäller HDMI ut för video, ska jag skicka ljudet via HDMI med bitström eller lpcm från BD32? Jag misstänker att BD32 har bättre DAC än SPA23.
Postad 17 juli 2013 - 10:31
Ett annat alternativ vore att skicka ut ljudet analogt från BD32:an via 7.1-utgångarna för att nyttja DAC:en i BD32? Är detta ett bättre alternativ att skicka ljud när man har en bättre DAC i blurayspelaren?
Postad 17 juli 2013 - 11:37
Jag skulle ansluta både analogt och HDMI mellan BD32 och SPA23. Dels för att jag hade kört SACD och DVD-Audio analogt men även för att kunna jämföra analogt med digitalt.OK, tack jln.
Ett annat alternativ vore att skicka ut ljudet analogt från BD32:an via 7.1-utgångarna för att nyttja DAC:en i BD32? Är detta ett bättre alternativ att skicka ljud när man har en bättre DAC i blurayspelaren?
Postad 17 juli 2013 - 14:46
Jag skulle ansluta både analogt och HDMI mellan BD32 och SPA23. Dels för att jag hade kört SACD och DVD-Audio analogt men även för att kunna jämföra analogt med digitalt.
ok, det är helt vanliga rca väl? försöker hitta sådana färdiga 7.1 kablar från audioquest men hittar inga... finns kanske inte?
Postad 17 juli 2013 - 15:31
Nej jag har aldrig sett det samt jag tycker inte det är någon vinst i det heller. Så du får köpa 3-4st RCA stereopar beroende om du kör 5.1 eller 7.1.ok, det är helt vanliga rca väl? försöker hitta sådana färdiga 7.1 kablar från audioquest men hittar inga... finns kanske inte?
Postad 18 juli 2013 - 11:34
Vad kul att ni tar emot SPA23 så bra, väldigt roligt.
Vill förtydliga, eftersom det är vanligt att folk tror det, att Primares klass-D (UFPD) inte är digital! Förövrigt så är klass-D analog i grunden och uppfanns 10-20 år innan digitaltekniken (50-talet). Från början byggde de på rör istället för transistorer. Det finns digitala klass-D men som sagt Primare är analog.
Ha en go sommar!
Postad 18 juli 2013 - 16:28
Hej alla med Primare-intresse. Jag är den svenska distributören för Primare.
Vill förtydliga, eftersom det är vanligt att folk tror det, att Primares klass-D (UFPD) inte är digital! Förövrigt så är klass-D analog i grunden och uppfanns 10-20 år innan digitaltekniken (50-talet). Från början byggde de på rör istället för transistorer. Det finns digitala klass-D men som sagt Primare är analog.
Ha en go sommar!
Hej!
Kanske du kan svara på uppdateringarna som släpptes nyligen vad det är i dom?
Postad 20 juli 2013 - 08:21
Tack för en bra förklaring!
Inga problem.

Som jln skriver, bitström ska du köra.
Nej jag har aldrig sett det samt jag tycker inte det är någon vinst i det heller. Så du får köpa 3-4st RCA stereopar beroende om du kör 5.1 eller 7.1.
På den tiden jag körde analogt (mellan en Oppo och Primare SP31) så körde jag en sådan kabel från Oelbach som heter Blue Magic 5.1. Dock bara 5.1 som namnet antyder, den fungerade bra.
Hej alla med Primare-intresse. Jag är den svenska distributören för Primare.
Ha en go sommar!
Bra att du förtydligar denna vanliga missuppfattning.

Postad 23 juli 2013 - 11:37
Hej!Hej!
Kanske du kan svara på uppdateringarna som släpptes nyligen vad det är i dom?
Det är några småfixar + en som fixar ett problem med HD-format på vissa skivor (Dolby True HD och DTS MASTER HD).
Rekommenderar att ni som har införskaffar en SPA23 lämnar in den där ni köpte den så löser butiken uppgraderingen. Är det någon som vill göra det själv så maila till [email protected] så mailar jag en länk med mjukvaran och instruktionen. Man behöver en USB/RS232-kabel (null modem cable).
Postad 23 juli 2013 - 18:14
Postad 25 juli 2013 - 23:05
Jag jämförde med de revisonerna på den mjukvaran som finns på Primare's hemsida med det som står under ABOUT i setupen och de är samma för mig. Så jag tolkar att jag har senaste uppgradering.
En av dom är ny för mig i alla fall !
Postad 27 juli 2013 - 18:43
En
En av dom är ny för mig i alla fall !
Japp uppdaterad va inga problem alls!!
Postad 30 juli 2013 - 18:49
Haft lite problem med att inte spa23 släpper igenom Xvid filer så det blir bara ljud ingen bild
ska inte spa23 släppa allt i Pass thru läget tycker den påverkar faktiskt även bilden blir lite sämre igenom den???
Postad 31 juli 2013 - 09:04
Postad 31 juli 2013 - 21:41
Väldigt intressant och lärande läsning på Component. Jag hade samma fundringar som du när det gäller signalhantering i förstärkaren ställde frågan på Component för ett tag sedan. http://www.component...726#entry191272
Jag hoppas någon på audioactive kan föra detta problem vidare kanske med en firmware uppgradering som löser att förstärkaren inte pillar alls på signalen vid pass-thru läget?!.
Har kört samma saker innan spa23 kom in i bilden utan problem....
Postad 04 augusti 2013 - 10:38
Redigerat av nikkeg, 07 augusti 2013 - 20:01.
Postad 15 augusti 2013 - 08:59

Postad 15 augusti 2013 - 09:18
Ser man på Primares och Audioactives hemsidor så finns manualer och priser på SP33. Så om den är släppt eller när den släpps vet jag inte. Kontakta Hasse på Audioactice och sedan får du gärna informera här.Någon som vet när det kommer ett nytt surroundförsteg? Behöver ett som stödjer dubbla hdmi ut samt 3d..
Videokortet har 3D pass-thru och HDMI 5in och 2ut dvs samma videokort som SPA23.
Postad 19 augusti 2013 - 19:40
Postad 22 augusti 2013 - 19:15
Jag har inget problem med min än så länge.
Jag är glad ändå för vilken service dom har!!!
Skicka in min till dom och ska få en ny!
Tack christian på AudioActive!!!
Postad 28 augusti 2013 - 11:46
Angående Xvid-problemet så jobbar vi på det. Har fått lite hjälp av Nikkeg som vi är mycket tacksamma för.
Förutom SPA23 (32.990kr) och SP33 (39.990kr) så finns det ytterligare en ny modell från Primare:
NP30 - Mediaspelare för musik med fixerad eller variabel analogutgång (bal & obal). Det finns en nya applikation för både iOS och Android att tanka ner. Den nya appen har nya funktioner som t.ex. ingångsväljare. Den kan även jobba i bakgrunden och med nersläckt display. Ljudmässigt så har de lagt extra krut på nätdelen som är väldigt viktig när det gäller digital signalbehandling för att få så lågt jitter som möjligt. Priset ligger på 19.990kr.
Jag skall försöka ge er information om nyheter och nya mjukvaror m.m. när jag har möjlighet. Ni kan även gå in på vår Facebook-sida och gilla oss så får ni den nyhetsinformation där.
Har ni några frågor så är jag tacksam om ni mailar mig eftersom jag inte är så aktiv på forum.
[email protected]
Postad 04 september 2013 - 18:57

Postad 05 september 2013 - 12:45

Den gamla appen fungerar inte med den nya mjukvaran. Man måste ladda ner den nya appen som heter "Primare App".
Appen finns både till iOS och Android.
Man kan nu även koppla in USB-minnen via USB-A och styra med applikation. Observera att minnet måste vara formaterat med FAT32. Den stödjer inte NTFS.
[email protected]
Postad 24 september 2013 - 08:00
Postad 30 september 2013 - 17:32
SPA23: http://bit.ly/16F1KzA
SP33: http://bit.ly/16F1AZ4
Endast punkt 2 skall följas. Man måste ha rätt kabel för att kunna uppdatera mjukvaran (MCU & DSP). Det skall vara en USB/RS232 (null modem kabel). Det finns två olika och den ena fungerar inte. Till kabeln medföljer en mjukvara/drirutin som skall installeras på datorn för att kabeln skall fungera. Vissa kablar har mjukvaran i sig och installerar sig själva.
Är uppgraderingen krånglig så rekommenderar vi att man tar kontakt med närmaste Primare-återförsäljare.
Postad 30 september 2013 - 20:06
Ny uppdatering till Primare SPA23 och SP33.
SPA23: http://bit.ly/16F1KzA
SP33: http://bit.ly/16F1AZ4
Endast punkt 2 skall följas. Man måste ha rätt kabel för att kunna uppdatera mjukvaran (MCU & DSP). Det skall vara en USB/RS232 (null modem kabel). Det finns två olika och den ena fungerar inte. Till kabeln medföljer en mjukvara/drirutin som skall installeras på datorn för att kabeln skall fungera. Vissa kablar har mjukvaran i sig och installerar sig själva.
Är uppgraderingen krånglig så rekommenderar vi att man tar kontakt med närmaste Primare-återförsäljare.
Hej,
Vad innebär uppdateringen? Förstod inte riktigt vilka skillnaderna var?
Postad 01 oktober 2013 - 08:01
Om du skulle ha en RS232 kontakt på din dator behöver du bara en Null Modem kabel. Null modemkabel är en korsad kabel (2-3, 3-2). Den andra kabeltypen kallar man ibland för Serial Mouse extension cable DB9 och denna är rakt kopplad (2-2, 3-3).
Men har du inte en RS232 kontakt behöver du en USB->RS232 konverter och en Null Modem Kabel. Mjukvaran som du behöver eller installerar sig själv är för konvertern.
Redigerat av jln, 01 oktober 2013 - 08:03.
Postad 02 oktober 2013 - 12:26
Redigerat av jln, 02 oktober 2013 - 12:26.
Postad 02 oktober 2013 - 12:51
Jag har skickade förslag till Primare på förbättringar och några stycken har de tagit med

1. När man bytar surroundläge så bytar man inte direkt utan första trycket anger vad du har och andra trycket börjar du växla.
2. Sedan har de lagt till det många önskat, att man själv kan bestämma startvolym samt de har tagit bort ADC-level som jag tror inte många vet vad den har för funktion.
3. Du kan sätta default på delningsfrekvenserna på DD, DTS osv. Förut var man tvungen att sätta delningsfrekvensen på alla ljudformat.
Har inte hunnit kolla upp allt än.
En funktion jag verkligen ville att de skulle fixa men som de inte gjorde var att man hade en delningsfrekvens på front och en på subwoofer. Problemet man har idag är att sätter du frontar till Small och delning på 80Hz så tapper du 120-80= 40Hz på .1 subwooferkanalen. Så själv har jag satt front till Large och LR+Sub till 200Hz så jag inte tappar något till subwoofern.
Redigerat av jln, 02 oktober 2013 - 13:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar