* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 30 May 2012 - 14:06
Men dom är ju hyllade över allt så det måste ju ändå vara en bra högtalare trots att dom ser billiga ut på bild. Har dessutom aldrig sett någon som gjort en bra beskrivning över hur dom låter, bara att folk skriver att dom låter fantastiskt bra typ.
Vad kostar egentligen bas och diskantemelenten som sitter i högtalarna och vad är det för prylar, är det hemlighetsstämplat ?
Postad 30 May 2012 - 14:26
Jag tycker att Ino's högtalare låter bra, dom spelar musik på ett bra och självklart sätt och tål tämligen höga ljudtryck utan att komprimera fult, mycjket bra prylar helt enkelt
Jag gillar dom, lyssna så vet du hur dom låter för ingen i hela världen kan veta hur du kommer att tycka om dom
Postad 30 May 2012 - 14:30
Det är det enda som verkligen ger något, lyssna och jämför med andra högtalare du lyssnat på.
Postad 31 May 2012 - 06:19
Vad kostar egentligen bas och diskantemelenten som sitter i högtalarna och vad är det för prylar, är det hemlighetsstämplat ?
Det är Ino-specificerade element, inget direkt av någons hylla. Naturligtvis används standardkomponenter (korg t.ex.) som är bra nog från grunden av praktiska skäl (påverkar inte kostnaden negativt heller). Tillverkare har väl varit lite olika beroende på vilket element.
Tar du dyraste modellen i sortimentet i68es, så kostar väl elementen lösa till dem en bit över 120,000... för ett par pi60 (utan s) är det väl mer i området 15,000 för elementen.
Redigerat av Nattlorden, 31 May 2012 - 06:23.
Postad 31 May 2012 - 06:25
Men högtalare för mig ska låta bra och då är det ju inget som säger att elementen behöver "se dyra ut" för att göra det.
Fungtionen e ju viktigast för att prestandan ska vara god.
Men sedan kan jag absolut hålla med om att t.ex. piP(s) diskant är SKIT FUL och ser billig och hemsk ut...!
Även boomern (bas/ mellanregistret) i mina i6 ser skit trist ut... men vafan... dom låter bra, otroligt bra !
så jag lever med det helt enkelt
Signatur elementen till pi60s och i16s och vidare upp i kedjan, dom ser riktigt massiva, kraftiga och påkostade ut dock !
Om nu utsendet och "feel good" därav har stor betydelse för en så köper man signatur
Även nya piPs basen är en ganska stadig och "snygg" klump!
Redigerat av DVD-ai, 31 May 2012 - 06:26.
Postad 31 May 2012 - 16:40
Postad 31 May 2012 - 18:08
Trodde inta att man kunde göra en beställning innan man lYssnat...hmmmm.Ringde Herr Öhman & bokade in mig på demo i början av Juli. Passade på att beställa ett par pIPS samtidigt. Ska bli intressant att komma in Ino-världen för första gången
Vet inte om jag orkar vänta till demon med pluttarna, men det känns lite onödigt att åka 50 mil två gånger på lite drygt en månad. Men förmodligen kan jag inte låta bli
Var åker du ifrån?
Postad 31 May 2012 - 18:18
Postad 31 May 2012 - 21:26
Postad 01 June 2012 - 07:22
Lite fel del av landet (Jönköping län, Gislaved) Vill oXå göra ett besök.Jag åker från Söderhamnstrakten. pIP(s) går att beställa utan att ha lyssnat före
Postad 01 June 2012 - 08:10
Yay nytt utseende på piPs:en
Känns så bra så att dom fått ett mer rättvist utseende efter vad dom presterar.
Vadå nytt utseende, vad har jag missat ?!
Postad 01 June 2012 - 08:53
Vadå nytt utseende, vad har jag missat ?!
Haha. Det var så jag reagerade jag med haha.
De är nog ytbehandlingen som den genomgått (face lift)
Eller är jag ute och cyklar...
Postad 01 June 2012 - 09:29
Mina piPs i vardagsrummet kanske man skulle göra något roligt med i dessignväg, eller så säljer jag av dom då jag inte behöver dom egentligen... vi får se...
Men om jag ska ha dom kvar så blir det nog till att göra något roligt med dom
Men dom är för klena för mig... så har svårt att hitta användning för dom, dom större prylarna är SÅ SJUKT mycket bättre liksom...
Och jag behöver pengar till bostad, så dom är bundet kapital helt i onödan...
Postad 01 June 2012 - 09:32
Så det har inte hänt något nämnvärt i stort på piP(s). Frågade dock när jag hämtade lådorna om det hänt någon skillnad med elementen och nä inte direkt. Enda var utgågna material inne i elementen som gjorde att det var lite annan vinkel på korgen numera. Skiljde 0.8 grader om jag minns rätt.
Skillnaden är då mellan tidiga piPs boomer och senare piPs boomer. Går att se spindeln (???) om vågmönstret börjar med upp eller nerkurva.
Postad 01 June 2012 - 10:12
Sedan byttes ju baselementet i piPs ut hösten 2011, jag köpte mina omdelbart när nya baselementets fanns att tillgå, fina grejer !
Postad 01 June 2012 - 10:29
Har du snickrat ihop en nY låda då alltså.Valt att byta låda till dom nämligen.
Postad 01 June 2012 - 10:38
Hmm, om man skulle hjälpa dig med detJa jo jag fattade jag med sedan
Mina piPs i vardagsrummet kanske man skulle göra något roligt med i dessignväg, eller så säljer jag av dom då jag inte behöver dom egentligen... vi får se...
Men om jag ska ha dom kvar så blir det nog till att göra något roligt med dom
Men dom är för klena för mig... så har svårt att hitta användning för dom, dom större prylarna är Så SJUKT mycket bättre liksom...
Och jag behöver pengar till bostad, så dom är bundet kapital helt i onödan...
Men så klart så bor du säkert i Stockholm som alla andra Ino Lövers
"Klena" hur klena är dom då, hörde dom på Sweetspot i Jönköping (HA körde dom till sina steg) Tyckte att dom lät kalas.
Bifogad fil(er)
Redigerat av RobNB, 01 June 2012 - 10:46.
Postad 01 June 2012 - 11:19
Postad 01 June 2012 - 11:30
Jo, jag såg att det va Ping mang lådorna
Sedan byttes ju baselementet i piPs ut hösten 2011, jag köpte mina omdelbart när nya baselementets fanns att tillgå, fina grejer !
Vad byttes då? Enda jag vet är korgskillnaden som blev pga vissa delar blev svåra att få tag på. Då ändrades korgen och spidern lite dock ingen hörbar skillnad ska finnas. De med vävda membran som är stora skillnaden kom redan sommaren 2010 och de har jag redan.
Är inte dom däre stativen på tok för höga för piP?
Jo dom är för höga om man ska gå på rekommendation
Redigerat av Purre, 01 June 2012 - 11:31.
Postad 01 June 2012 - 11:34
VAd är rekommendationen?Vad byttes då? Enda jag vet är korgskillnaden som blev pga vissa delar blev svåra att få tag på. Då ändrades korgen och spidern lite dock ingen hörbar skillnad ska finnas. De med vävda membran som är stora skillnaden kom redan sommaren 2010 och de har jag redan.
Jo dom är för höga om man ska gå på rekommendation
Här är en helbild.
Bifogad fil(er)
Redigerat av RobNB, 01 June 2012 - 11:40.
Postad 01 June 2012 - 11:39
Vad byttes då? Enda jag vet är korgskillnaden som blev pga vissa delar blev svåra att få tag på. Då ändrades korgen och spidern lite dock ingen hörbar skillnad ska finnas. De med vävda membran som är stora skillnaden kom redan sommaren 2010 och de har jag redan.
Jo, jag skrev fel... menade hösten 2010...
Jag monterade att par piPs med detta nya baselement sommaren 2010 åt en kompis, och konstaterade att dom va super bra !
så jag väntade några månader och köpa mina egna oktober 2010.
det är dom nya piPs basarna.
Så du har ju rätt såklart, sedan dessa har korgen fått en lite annan avrundning men det är av 0 betydelse för ljudet !
skillnaden mellan gamla och nya piPs basen är dock stooor !
så fort man börjar pressa som lite mer så låter nya basen klart renare och den bottnar dessutom väldigt mjukt och fint och inte med ett "SMAAAK" som fregångaren...
Postad 01 June 2012 - 11:46
Hmm, om man skulle hjälpa dig med det
(vill börja med piP)
Men så klart så bor du säkert i Stockholm som alla andra Ino Lövers
"Klena" hur klena är dom då, hörde dom på Sweetspot i Jönköping (HA körde dom till sina steg) Tyckte att dom lät kalas.
Ja, allt e ju relativt...
piPs modell 2010 kan spela ganska fläskigt utan problem !
Men då en viss Findus jäkel (Komorok...) har drabbat mig med sina disstlösa mastodontmegasuperuber högtalare, deras AVSAKNAD av disst...
Så har jag börat bli ohälsosamt disstkänslig och kan nästan inte använda piPs alls !
Mina i6 kan jag bara spela lite högre än "ganska högt" med innan jag tycker att dom börjar låta disstat...
Trots moddat cr80s delningsfilter till 102Hz delningsfrekven för att få ner dissten ytterligare och bara 2m lyssningsavstond...
Modulerna disstar lite nog för att inte vara ett problem, men i6 asså... dom är bra som fan, egentligen... Men lägre disst vore ju bra !
Asså.. dom låter ju "bra" fortfarande även på högre ljudnivåer, fast inte "så som jag vill att dom ska låta"
Dom flesta högtalare disstar så löjligt mycket redan vid moderata ljudnivåer... trist !
JAG BEHÖVER KOMPETENTARE TOPPAR !!!!
typ i32s i mitt rum skulle vara lagom, förutom att det skulle låta skit på grund av det korta lyssningsavstondet...
jag har sagt det förrut och säger det igen !
"Jakten på dynamisk headroom är ett Heelvete som följer dig i graven!"
och jag lägger härmed till :
"distortion är ondska som ska förgöras till varje pris !"
Edit. Jag håller på och rekar och forskar i vad för toppar det finns som är mer kompetenta och kan fungera för mig, jag måste få ner disstorsionen!
Edit2: Jo, jag bor (tyvärr) i tokholms-trakten, 5 mil från - på en återvändsgränd som kallas skärgården om man ska vara petig
Redigerat av DVD-ai, 01 June 2012 - 11:56.
Postad 01 June 2012 - 12:05
Postad 01 June 2012 - 12:08
eller något som på på kortare lyssningsavstond kan få samma låga disst och i övrigt Smutta ljudkvalite !
Postad 01 June 2012 - 12:11
Hans skapelse är en fräään historia.
Nu kan jag inte mYcket om konstruktion osv men skulle de fungera i metall. Jobbar med metall.
Redigerat av RobNB, 01 June 2012 - 13:48.
Postad 01 June 2012 - 12:14
Postad 01 June 2012 - 12:18
På tal om Komorok.
Hans skapelse är en fräääna historia.
Nu kan jag inte mYcket om konstruktion osv men skulle de fungera i metall. Jobbar med metall.
Metall fungerar lika bra om du kör med dämplimm i mellan, bara ren metall blir inge bra... för resonant !
Så det skulle ju gå att göra
Postad 01 June 2012 - 13:07
jag har sagt det förrut och säger det igen !
"Jakten på dynamisk headroom är ett Heelvete som följer dig i graven!"
och jag lägger härmed till :
"distortion är ondska som ska förgöras till varje pris !"
Edit. Jag håller på och rekar och forskar i vad för toppar det finns som är mer kompetenta och kan fungera för mig, jag måste få ner disstorsionen!
Vad är det för typ av distortion som du stör dig så otroligt mycket på? Alla högtalare distar ju mer eller mindre på en viss volym, men jag har ju fått uppfattningen att du gillar att spela musik på extrema ljudvolymer så då är det klart att man märker av disten mer. Men är det distortion i basen eller diskantområdet som du tycker är så störande? Själv upplever jag sällan några problem med dist i basområdet.
Postad 01 June 2012 - 13:31
Drömmen skulle ju vara något i stil med typ i64 för att få ner dissten...
eller något som på på kortare lyssningsavstond kan få samma låga disst och i övrigt Smutta ljudkvalite !
pi120 eller vad dom heter "finns" ju också och bör fungera bra annars.
Själv är jag ute efter basmoduler och större frontar just nu känner jag och så som det ser ut att blir är det profX och pi60s som ligger närmast till hand. Känner att jag inte behöver större högtalare än så också utan klarar mig alla gånger på det även om man nu aldrig ska säga aldrig.
Postad 01 June 2012 - 14:13
Helt klart, skulle bli kul om det går.Det borde väl teoretiskt gå, laminerad metall med dämplim emellan då. Passa på att fråga Ingvar om det när du far dit!
Postad 01 June 2012 - 14:33
Vad är det för typ av distortion som du stör dig så otroligt mycket på? Alla högtalare distar ju mer eller mindre på en viss volym, men jag har ju fått uppfattningen att du gillar att spela musik på extrema ljudvolymer så då är det klart att man märker av disten mer. Men är det distortion i basen eller diskantområdet som du tycker är så störande? Själv upplever jag sällan några problem med dist i basområdet.
Det är i samtliga områden, och även långt innan det "låter disstat" så som i "låter illa" så stiger ju % disst konstant ju högre man spelar, och jag vill ha den totala % disst så låg som det bara går, i alla områden!
Som exempel kan sägas att även i32s disstar klart hörbart på nivåer som i16s "klarar av att spela utan att låta dåligt", ju lägre disst ju närmre kommer man musiken på något vis... Det är svårt att beskriva...
Det är inte så att man uppnått några "aajjj va illa det låter nu" nivåer, utan bara det att andelen musik i ljuden som återges blir mindre, alltså mer ljud och mindre musik... och jag vill ha BARA musik !
På så vis så hör man dissten, så härligt låg disst som i i68es-e har jag ALDRIG varit med om, helt fantastiskt underbart, där finns verkligen bara musik.
Så du förstår, även om man med i68es-s spelar på en nivå som t.ex. pi60 skulle klara av så låter i68es-e "mer musik" !
på samma sätt som i6 delade låter mer musik än piPs delade och på en nivå som är klart under gränsen för vad piPs klaar av utan att låta "dåligt".
Slutligen vill jag bara tillägga att JA, jag är sjuk i huvudet...
pi120 eller vad dom heter "finns" ju också och bör fungera bra annars.
Själv är jag ute efter basmoduler och större frontar just nu känner jag och så som det ser ut att blir är det profX och pi60s som ligger närmast till hand. Känner att jag inte behöver större högtalare än så också utan klarar mig alla gånger på det även om man nu aldrig ska säga aldrig.
Hmm, Ja jag HOPPAS att jag KANSKE har saker att se fram mot på detta området
Fast det blir inga pi120 eller någon trevägare...
Oavsett så, piPs måste bort då för att göra plats ekonomiskt för en sådan investering
Redigerat av DVD-ai, 01 June 2012 - 14:37.
Postad 01 June 2012 - 14:49
Oavsett så, piPs måste bort då för att göra plats ekonomiskt för en sådan investering
Hojta till om/när du ska sälja så ska vi se om jag inte kan lura på en kompis dom!
Postad 01 June 2012 - 15:05
Postad 01 June 2012 - 15:26
Hojta till om/när du ska sälja så ska vi se om jag inte kan lura på en kompis dom!
Haha
Det är bara att ställa sig i kö
Eller kör vi utan kö lappar
Postad 01 June 2012 - 15:32
Ja, det kan vara både befriande och jobbigt att "lära" sig höra olika former av dist. Befriande, eftersom man kommer närmare musiken och förstår mer vad som påverkar ljudet negativt. Jobbigt eftersom man lätt hamnar i en sits att det blir svårt att hitta högtalare som man kan nyttja utan att känna av "smuts" i ljudet.
Jo det blir nog onekligen så.. nu har jag ju inga INO högtalare, men känner för första gången att jag verkligen kan lyssna på musik och faktiskt mera njuta av musiken än känna felen i musikåtergivningen.. visst, det är långt ifrån perfekt, men det beror väldigt mycket på betongbunkern till lyssningsrum som man har, men det låter tillräckligt bra för att jag ska njuta mer än att störa mig på felen =)
Postad 01 June 2012 - 16:10
inte lyssna in mig speciellt mycket (alla hade ju så mycket att prata om
distfritt?
Redigerat av Bongo_Mongo, 01 June 2012 - 16:10.
Postad 01 June 2012 - 17:59
Postad 01 June 2012 - 18:43
Jo, han har ju fina saker. Dock så har han vissa begränsningar i basen, även om det inte märktes av då.DVD-Ai och Karlsson. Vi träffades ju första gången hos en INO ägare i Nacka. Nu hann jag
inte lyssna in mig speciellt mycket (alla hade ju så mycket att prata om). Men var det
distfritt?
Redigerat av MKarlsson74, 01 June 2012 - 18:44.
Postad 01 June 2012 - 20:07
Jo, han har ju fina saker. Dock så har han vissa begränsningar i basen, även om det inte märktes av då.
Okido. Då har jag nåt att relatera tlll.
Postad 01 June 2012 - 20:42
Vi får ta en träff hos mej igen i sommar David. Så får du lyssna på lite större doningar...
Större än i68es-s ?
Men absolut !
Hör med honom, jag är sugen på att sälja och frigöra kapital till eventuellt nya toppar !
Haha
Det är bara att ställa sig i kö
Eller kör vi utan kö lappar
Vill du ha dom fast att som står i stockholm så är du välkommen !
Du hojtade först juh
Edit: detta är inte annonsering i forumet, folk nappade bara på något som jag råkade skriva !
Redigerat av DVD-ai, 01 June 2012 - 20:38.
Postad 01 June 2012 - 20:51
Ja, det kan vara både befriande och jobbigt att "lära" sig höra olika former av dist. Befriande, eftersom man kommer närmare musiken och förstår mer vad som påverkar ljudet negativt. Jobbigt eftersom man lätt hamnar i en sits att det blir svårt att hitta högtalare som man kan nyttja utan att känna av "smuts" i ljudet.
Jag har alltid varit oerhört petig med måmga saker i ljudet, men först senaste halvåret så har jag verkligen börjat uppleva skillnaden mellan låg och extremt löjligt låg disst...
Och det är både på gott och ont det !
Men en sak e säker, att mer lågdisstande toppar kommer med 100% säkerhet att behövas så fort rummet blir större.
Och jag hoppas på att jag KAN ha ett allternativ att gå på då
Postad 01 June 2012 - 20:56
Okido. Då har jag nåt att relatera tlll.
Och sitter för nära med dom alldeles för tätt ihopp..
Men vist låter det bra, men inte SÅDÄR SOM DET BORDE
Hos Komorok så låter det mysigt härligt avslappnat och fint, precis som det borde göra alltid !
När vi testade Bagarns i56 hos Palle i hans tillfälliga så fanns det massor med brister, men det lät ändå avslappnat och bra som man vill
Redigerat av DVD-ai, 01 June 2012 - 20:57.
Postad 01 June 2012 - 21:16
fatta att du inte ska lägga en spänn till på riggen.
Redigerat av Bongo_Mongo, 01 June 2012 - 21:18.
Postad 01 June 2012 - 21:44
Större än i68es-s ?
Men absolut !
Kanske större bejsers, mer kapabelt system, än Z4 i alla fall...
Postad 01 June 2012 - 21:49
HAha, bara jävlas med dig, men undrar hur mycket du får ut av det du BORDE.. ?
Skulle vara kul å lyssna
Öppna stora plånboken nu David
Nej, lägenhet först !
inge ett ruttet öre blir här utbetalt till ljud för en lägenhet är fixat !!!
Redigerat av DVD-ai, 01 June 2012 - 21:49.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
424 bilder
209 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?