Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 05 februari 2014 - 09:26
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Undrar om någon av er ser samma mönster av mörkblå ränder när bilden är svart på er vt60? Syns bara på väldigt nära håll och kanske är helt normalt, men det känns som om de "stjäl" lite av svärtan. Svårt att fånga på bild men gjorde ett försök. Bilden är tagen på övre delen av tvn och det som är helt svart är ramen.
Helt normalt och det har varit uppe förr. Det finns en svag nivå av aktivitet i svart och den går att mäta och även frekvensbestämma.
Postad 05 februari 2014 - 09:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vill nog mena att väldigt många drar helt felaktigt generella slutsatser avseende "bra bild" enkom baserat på displaytyp. vilket nog kan sägas vara ungefär lika vettigt som rasism. 
Det viktiga i sammanhanget är - som en del av oss ihärdigt påpekat - att både plasma och lcd har brister, som yttrar sig ganska olika och genererar olika typer av olustkänslor och irritation. Det GÅR helt enkelt inte att utse endera tekniken som "bäst", helt enkelt för att bristerna ÄR olika och uppfattas olika.
Japp. Kort och gott.
Postad 05 februari 2014 - 11:21
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Är det någon som vet varför det inte går att ändra bildläge när man kör Panasonics egna netflix app?
Har en VT60 och det händer liksom ingenting med bilden när man försöker ändra från "Normal" läget till något av de andra.
Postad 05 februari 2014 - 12:30
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag har en fråga som jag funderat på som någon vänlig kanske kan svara på.
På min zt60 så finns det ett läge som heter 1080p Pure Direct och vet innebörden av det hela och vad funktionen åstadkommer. Nu till min fråga, min setup är följande: Dune HD base 3d - Onkyo 5010 - Zt60 och undrar helt enkelt, får jag "bättre" bild av att använda Pure Direct? Bildprocessorn i förstärkaren är mig veterligen bättre än motsvarande som sitter i zt60.
Varför jag frågar är för att jag inte upplever bilden "bättre" med 1080p Pure Direct satt på ON utan tycker den är väldigt snarlik med OFF. Dum fråga kanske om jag inte ser någon visuell skillnad men kan vara kul att höra era erfarenheter.
Redigerat av Gullberg_89, 05 februari 2014 - 12:46.
Postad 05 februari 2014 - 12:34
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Är det någon som kör Viaplay appen i 65vt60 och kan säga hur bra/dålig bilden är? Kör trådat 100/10 in i tv'n men lite fundersam kring hur bra bilden blir.
Postad 05 februari 2014 - 18:08
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jag har ju bara en 42st60, men är inte nöjd med viaplay heller, antog dock det berodde på min uppkoppling som är relativt långsam. Dock så hanterat tv'n nätet långsammare än datorn (har jämfört sida vid sida), t.ex. stannar den upp ibland och tappat "connection", bilden blir svart, och hanterar rörelserna klart sämre, men just det verkar vara allmänt problem, något som är mycket retsamt för att nu jämföra med pion's som någon frågade om. Igår t.ex. såg jag på vanlig tv, vad var det nu, jo chronicles of riddick på sexan och flera gånger så "hackade" det vid svepande rörelser, å andra sidan gjorde det (nästan) inte det på t.ex. Kon-tiki eller White house down bluray. Men netflix, viaplay, och vanlig tv har dessa problem som jag inte verkar få bort hur jag än ställer in det. Jag kan förminska problemet men inte få bort det. Tror dock inte jag kan skaffa nån annan tv för samma pengar (6500kr) som gör det bättre... Igår var jag riktigt sur på fenomenet dock, det sabbade en hel del. Netflix och viaplay kan man skylla på en dålig nät-hantering men standard tv ska vara bättre. Har inte hunnit kolla in fler bluray filmer tyvärr så min slutliga dom har inte fallit.
Sen, ja, sämre detaljer i svärtan, sämre kontrast. Jag har sett VT'n framför mig jämsides med ST'n och den var bättre. kanske inte sååå konstigt om ST inte når ända upp till Pio'n. Jag vet att VT'n också hanterar rörelser bättre men har man pengabegränsningar så har man.
För övrigt: att se nåt via usb är väldigt smidigt och smärtfritt, har funkat perfekt varenda gång, tummen upp!
Postad 05 februari 2014 - 19:22
petemalone
-
petemalone
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hm.
Nu har jag min andra 55vt60 hemma. Den första byttes ut efter att jag störde mig på fläktljudet, nu är den andra på väg att gå samma öde till mötes. Jag vet inte om jag haft maximal otur eller om mina öron är känsligare än andras. Den första buzzade mer och fläktljudet var starkare. Den andra tv:n surrar mindre men har ett pulserade fläktljud... Det låter lägre men är just att det pulserar är störande.
FInns det något sätt att lösa eländet? Bilden är helt otroligt bra, den bästa bild jag sett...
Postad 05 februari 2014 - 19:46
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Hm. Nu har jag min andra 55vt60 hemma. Den första byttes ut efter att jag störde mig på fläktljudet, nu är den andra på väg att gå samma öde till mötes. Jag vet inte om jag haft maximal otur eller om mina öron är känsligare än andras. Den första buzzade mer och fläktljudet var starkare. Den andra tv:n surrar mindre men har ett pulserade fläktljud... Det låter lägre men är just att det pulserar är störande. FInns det något sätt att lösa eländet? Bilden är helt otroligt bra, den bästa bild jag sett...
Innan du skrev detta inlägg, gick du ens igenom exempelvis sida 79 (eller någon annan av de 78 som finns i denna tråd)? Då detta är ett stort problem så lovar jag dig att någonstans i denna tråd finns svaret på din fråga. Ett annat hett tips är att du använder sökfunktionen direkt, rätt smidigt och man hittar det man söker snabbast. Just saying.
Postad 05 februari 2014 - 20:02
Unregisteredd21a8587
-
Unregisteredd21a8587
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Funderar över en sak när det gäller VIERA i allmänhet. En notabel, stor förändring jag märkte då jag bytte ut min gamla plasma var hur otroligt bra bilden blev på vanligt nedladdat material. Tror det är Philips prisbelönta Pixel Engine som är anledningen. Såg nu att deras 4K modell har en sexkärning "Engine" som utlovar en extrem förbättring vid mindre bra "signaler".
Eftersom jag väldigt ofta ser på ovan nämnda material är jag lite nyfiken på hur VT60 presterar där?
Tack på förhand!
Postad 05 februari 2014 - 22:56
petemalone
-
petemalone
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Innan du skrev detta inlägg, gick du ens igenom exempelvis sida 79 (eller någon annan av de 78 som finns i denna tråd)? Då detta är ett stort problem så lovar jag dig att någonstans i denna tråd finns svaret på din fråga.
Ett annat hett tips är att du använder sökfunktionen direkt, rätt smidigt och man hittar det man söker snabbast. Just saying.
Tack för ett bra och trevligt svar. Jag har läst tråden. Tv:n är för ny för fläktfixen. Jag funderar om det är värt att byta till en annan tv av samma modell eller om fläkten låter i 100% av fallen? Bli det bättre med tiden? Jag gissar att jag får träna min hjärna att stänga av fläktljudet och fokusera på bilden.
Postad 05 februari 2014 - 23:33
lovefa
-
lovefa
-
Rookie
-
4 inlägg
Helt normalt och det har varit uppe förr. Det finns en svag nivå av aktivitet i svart och den går att mäta och även frekvensbestämma. 
Tack så väldigt mycket för svaret! Var till och med inne i en butik och såg liknande fenomen där. Slipper vara orolig då i alla fall
Postad 06 februari 2014 - 07:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag har ju bara en 42st60, men är inte nöjd med viaplay heller, antog dock det berodde på min uppkoppling som är relativt långsam. Dock så hanterat tv'n nätet långsammare än datorn (har jämfört sida vid sida), t.ex. stannar den upp ibland och tappat "connection", bilden blir svart, och hanterar rörelserna klart sämre, men just det verkar vara allmänt problem, något som är mycket retsamt för att nu jämföra med pion's som någon frågade om. Igår t.ex. såg jag på vanlig tv, vad var det nu, jo chronicles of riddick på sexan och flera gånger så "hackade" det vid svepande rörelser, å andra sidan gjorde det (nästan) inte det på t.ex. Kon-tiki eller White house down bluray. Men netflix, viaplay, och vanlig tv har dessa problem som jag inte verkar få bort hur jag än ställer in det. Jag kan förminska problemet men inte få bort det. Tror dock inte jag kan skaffa nån annan tv för samma pengar (6500kr) som gör det bättre... Igår var jag riktigt sur på fenomenet dock, det sabbade en hel del. Netflix och viaplay kan man skylla på en dålig nät-hantering men standard tv ska vara bättre. Har inte hunnit kolla in fler bluray filmer tyvärr så min slutliga dom har inte fallit.
Du använder intern tv-tuner (och smart-gojjs) alltså? Ja då förstår jag att det strular. Brukar det göra - oavsett märke... Går ju, med fördel, att gå runt med externa prylar. Sen, ja, sämre detaljer i svärtan, sämre kontrast.
Sämre detaljer i svärtan än Pio? Det borde du inte få - nått är vajsing. Kontrast, ja Pio G8 och G9 hade framförallt lite mer tryck i bilden. Jag har sett VT'n framför mig jämsides med ST'n och den var bättre.
VT har ett bättre kontrastfilter men är rummet riktigt bra så ska det vara rätt små skillnader. Jag vet att VT'n också hanterar rörelser bättre men har man pengabegränsningar så har man
Det där är jag tveksam till om det stämmer för externa källor. Detta inte sagt för att klanka ner på dig. Tvärtom, mera en uppmaning att jag anar att du inte får ut max av din tv. Och det vill man ju, oavsett om den är billig eller ej.
Redigerat av pacman, 06 februari 2014 - 07:41.
Postad 06 februari 2014 - 09:44
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Installerade fläktfixen igår på egen hand. Orkade inte ringa runt till service-firmor som inte svarar eller har ett gammalt nummer.
Det var relativt enkelt att få bort bakplåten. Ganska många skruvar dock. Tog det så försiktigt jag kunde.
Provade att starta tv:n utan bakplåten och blev lite förvånad över att fläktarna ändå lät en del nu också. Jag hade via andra inlägg på diverse forum fått uppfattningen att fläktarna är väldigt tysta utan plåten. De är tystare men fortfarande hörs ett högfrekvent ljud från fläktarna även utan plåten.
Fläktfixen gjorde susen på den högra fläkten (sett framifrån), som väsnades mest innan. Nu efter fixen är det den vänstra fläkten som låter mest. Dock är det ju en markant förbättring mot innan.
Jag antar att den andra fläkten låter mer nu än den andra på grund av att inte lika mycket skumgummi sitter under den.
I övrigt är jag lite rädd att jag inte satte bitarna på helt rätt sätt. Använde lite bredare skum än enligt anvisning. På den ena fläkten, den som nu är tyst, sitter det lite skum även en bit under fläktens arbetsyta vilket jag tror gör att den inte är lika efektiv. Kanske även därför den blev tyst. Osäker om den officiella fixen fungerar så.
Ska in och exprimentera mer om några dagar har jag tänkt.
Rekomenderar inte till någon att göra dessa modifikationer på egen hand. Helt vansinningt egentligen.
Vad som också är helt vansinnigt är att Panasonic har lyckats med detta fläktfail. Hade en Panasonic G10 från 2009 innan som också har 2 fläktar. Den var i princip helt tyst i jämförelse.
Hur kan man tillverka en tv, inriktad på entusiaster, och helt bortse från att designa den tyst. (Kan inte vara omöjligt)
Postad 06 februari 2014 - 11:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Men netflix, viaplay, och vanlig tv har dessa problem som jag inte verkar få bort hur jag än ställer in det.
Viaplay har jag inte testat med Netflix flyter på utmärkt över trådlös (ensam på 5 GHz kanalen) uppkoppling. Detta med en ST50, borde inte skilja sig på den fronten mot ST42. Om man har problem med att det hackar och har sig är mitt stående tips att testa med nätverkskabel mellan modem/router och TVn. Kabel är alltid bättre/stabilare än trådlöst. Fast du kanske inte menar att det är hack på grund av uppkopplingen utan i hur TVn visar bilden? Om du har en dator med netflix som du ansluter till TVn, HDMI, samma problem? Sen, ja, sämre detaljer i svärtan, sämre kontrast. Jag har sett VT'n framför mig jämsides med ST'n och den var bättre. kanske inte sååå konstigt om ST inte når ända upp till Pio'n.
kalibrera? Kan göra underverk. Inte för att jag gjort det, jekligt nöjd med bilden ändå. Enda irritationsmomentet jag har är det jag tror är ett klassikt plasma-problem. Att det ibland blir skuggor när främst ansikten rör sig vid vissa färgtoner. Vet att jag läst om det förr, att det har ett "fint" namn. Nåja, bättre än de lila ormar min Pv70 hade...
Postad 06 februari 2014 - 11:11
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Angående buzzing så måste jag säga att jag stör mig lite på det då jag måste titta på tv'n på väldigt låg volym på sena kvällar då barn sover. När jag sökte på problemet hitta jag att flera fixat det genom att göra som chimen gjort och skruvat av bakplåten och skruvat åt skruvarna på de olika moderkorten helst bytt till skruvar med en bricka på.
Har någon här provat det och fått bra resultat ? Hur är det med garantin om skruvar upp provar ?
På min gamla samsung kom samsung hem till mig och fixa när tv'n gick sönder har Panasonic någon liknande service?
Har ju fortfarande kvar öppet köp men skulle helst slippa skicka tillbaka tv'n och riskera få en ny med samma problem.
Postad 06 februari 2014 - 11:27
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
"då jag måste titta på tv'n på väldigt låg volym" det är en vanlig uppfattning hos föräldrar, vilket bara är trams.
När barn sover så krävs en jordbävning för att ungarna ska vakna !
Postad 06 februari 2014 - 11:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Enda irritationsmomentet jag har är det jag tror är ett klassikt plasma-problem. Att det ibland blir skuggor när främst ansikten rör sig vid vissa färgtoner. Vet att jag läst om det förr, att det har ett "fint" namn.
DFC, Dynamic False Conturing. Alternativt banding eller posterisering, kärt barn, många namn.
Redigerat av pacman, 06 februari 2014 - 11:31.
Postad 06 februari 2014 - 11:48
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ljudnisse: Ja i de flesta fall har du rätt de kan vara jäkligt svår väckta, men har en son som är rätt orolig i sömnen och har inte ork att sitta upp och natta om hela tiden
Ontopic om det stämmer med skruvarna och Panasonic snåla in på skruvarna så är det otroligt korkat beslut. Jag kolla på min samsung som enbart buzzar om man sätter huvudet vid skärmen och den har skruvar med brickor.
Postad 06 februari 2014 - 12:05
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
DFC, Dynamic False Conturing. Alternativt banding eller posterisering, kärt barn, många namn. 
Begreppet banding har i sig inget med rörelse att göra, men DFC kan sägas ge banding eller bandingliknande effekter. Att sätta likhetstecken mellan DFC och banding blir dock ganska tokigt...
Redigerat av Unregistered277056c3, 06 februari 2014 - 12:06.
Postad 06 februari 2014 - 12:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Indeed, men folk använder "banding" titt som tätt ändå. Inget jag rekommenderar dock.
Postad 06 februari 2014 - 12:33
mrdollar
-
mrdollar
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Läs post # 11056 (Originally Posted by eric3316) där det står en sammanfattning av vt60 relaterade frågor och möjliga svar. http://www.avsforum....rice-talk/11040
Redigerat av mrdollar, 06 februari 2014 - 14:43.
Postad 06 februari 2014 - 12:34
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Att hålla den språkliga fanan högt är både angeläget och svårt.
Mycket skrot i forumet som har sitt ursprung i missförstånd och språkliga dilemman...
Postad 06 februari 2014 - 13:03
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Hmmm....5+ kvar av 65VT60 på giganten. Hade det inte varit för fläktljudet skulle jag slagit till direkt. Jag köpte en vt30 tidigare som väsnades så mycket att jag fick skicka tillbaks den. Sitter med en 55VT50 i dagsläget som är knäpptyst, men större är alltid roligare. Frågan är om man vågar chansa....
Känns lite som att giganten säljer ut sitt lager, så kommer de att ta in nya? De är ju de enda som har den i lager typ....
Måste ju ha den bästa plasman (i väntan på OLED) innan det är för sent.....
Postad 06 februari 2014 - 13:10
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Ska du ha bästa plasman så är det väl zt60 som gäller och inte vt60 i alla fall just nu.  (Samsung nämner jag inte då detta är en tråd gällande Panasonic men annars är det en stark kandidat)
Postad 06 februari 2014 - 13:20
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Har hållt mig från att beställa en jag med. Ganska säker på att jag kommer störa mig på fläktar och/eller buzzing så jag orkar inte chansa. Och samma rädsla för clouding på en edge led lcd så det lutar åt att sitta på min gamla 40" ett bra tag till, tyvärr.
Postad 06 februari 2014 - 13:42
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Ska du ha bästa plasman så är det väl zt60 som gäller och inte vt60 i alla fall just nu. (Samsung nämner jag inte då detta är en tråd gällande Panasonic men annars är det en stark kandidat)
Förvisso, men ska jag byta så är det 65" som gäller.
Postad 06 februari 2014 - 13:55
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Hmmm....5+ kvar av 65VT60 på giganten. Hade det inte varit för fläktljudet skulle jag slagit till direkt. Jag köpte en vt30 tidigare som väsnades så mycket att jag fick skicka tillbaks den. Sitter med en 55VT50 i dagsläget som är knäpptyst, men större är alltid roligare. Frågan är om man vågar chansa.... Känns lite som att giganten säljer ut sitt lager, så kommer de att ta in nya? De är ju de enda som har den i lager typ....
Köp en och testa, se till att kontrollera om fläktfixen är gjord, annars se till att den blir gjord och stör du dig ändå så är det bara att lämna tillbaka inom 30 dagar och plocka fram din 55VT50 igen  Jag gjorde precis som du tänker, köpte en riktigt bra plasma nu (65VT60) och väntar på OLED  Jag har fått fläktarna åtgärdade på min och nu tänker jag inte på ljudet längre vilket jag gjorde innan och det räcker för mig. Grym tv och jag tänkte få den kalibrerad senare så man får ut det där sista ur den.
Postad 06 februari 2014 - 14:51
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Fangface och Skvall.
Jag kan bara tala från mina egna erfarenheter och hade också samma tankar innan jag beställde en zt60 och fick en som led av hårda fläktmissljud men tog ut Assist som åtgärdade med fläktfixen och det blev som en ny TV, fläktarna hördes inte alls tills jag var bakom TVn (har den uppsatt på väggen) och verkligen klämde in mig och lyssnade efter bara fläkten med ljudet avstängt.
Med andra ord, den fläktfix som dels monteras på fabrik och den som monteras i efterhand fungerar och gör så att TVns fläktar förblir tysta men är som sagt enligt mina erfarenheter och andra exemplar kanske låter mer än den andra.
Jag skulle absolut gå på EVOVIIs alternativ, köp den och utnyttja och öppet köp och TVn inte är tillfreds.
Postad 06 februari 2014 - 15:05
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Vad är Assist och hur fungerar det ?
Postad 06 februari 2014 - 15:19
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Vad tror ni annars? Kommer de ta in fler när dessa är sålda? De borde de väl ändå göra när tv:n bara är ett par månader gammal? Köp en och testa, se till att kontrollera om fläktfixen är gjord, annars se till att den blir gjord och stör du dig ändå så är det bara att lämna tillbaka inom 30 dagar och plocka fram din 55VT50 igen 
Jo, så kan man ju göra om återförsäljaren finns i närheten, men skicka en så stor pjäs med fraktbolag kostar en del......
Redigerat av Fangface, 06 februari 2014 - 15:21.
Postad 06 februari 2014 - 15:32
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Vad tror ni annars? Kommer de ta in fler när dessa är sålda? De borde de väl ändå göra när tv:n bara är ett par månader gammal?
Jo, så kan man ju göra om återförsäljaren finns i närheten, men skicka en så stor pjäs med fraktbolag kostar en del......
Produktionen är väl stoppad numera så det ska man nog inte ta för givet
Postad 06 februari 2014 - 15:50
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Vad är Assist och hur fungerar det ?
Assist är dom som tillhandahåller service på Panasonics produkter och man ringer sitt närmsta serviceställe som man hittar här http://www.assistkedjan.se och bokar helt enkelt ett servicebesök där dom antingen kommer hem och åtgärdar det som ska eller så tar dom med sig TV till sin verkstad, exempelvis så åtgärdar dom fläktproblemet via ett hembesök som tar ca 45min.
Redigerat av Gullberg_89, 06 februari 2014 - 16:25.
Postad 06 februari 2014 - 15:56
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag ringde Assistans i Stockholm och fick information. Serienummer som är högre än FZ-343XXXX har fläktfixen åtgärdad på fabrik. Hur svårt kan det vara PANASONIC att skriva på sin hemsida vad man ska göra som konsument.
När du säger serienummer högre än FZ-343XXXX menar du fr.o.m FZ-343XXX? Jag har en VT60 vars nr är FZ-343XXX så jag undrar om min redan har fixen eller inte. Visserligen låter fläkten lite men inte alls så störande som många här skriver.
Redigerat av Almighty, 06 februari 2014 - 15:56.
Postad 06 februari 2014 - 16:03
Unregisteredb0000a31
-
Unregisteredb0000a31
-
Rookie
-
3 inlägg
Att man ska få en ny tv om något visar sig vara fel på sin vt60 kan man nog inte räkna med...
Jag har en DOA på min 55v60y och Elgiganten "Karlstad" kan inte fixa fram en ny...de är slut får jag som svar!!
Så vill jag ha en av modellen vt så måste jag lägga mellanskillnaden upp till 65 tum..
Tycker det är ganska konstigt att inte Panasonic sitter på några exemplar...
Utan att säga för mkt så har Elgigantens service varit under all kritik så här långt!!
Postad 06 februari 2014 - 16:15
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Undrar om någon av er ser samma mönster av mörkblå ränder när bilden är svart på er vt60? Syns bara på väldigt nära håll och kanske är helt normalt, men det känns som om de "stjäl" lite av svärtan. Svårt att fånga på bild men gjorde ett försök. Bilden är tagen på övre delen av tvn och det som är helt svart är ramen.
https://www.minhembio.../lovefa/345768/
Är inte det där dithering prickar? Testa sänk ljusstyrkan lite och se om de försvinner då.
Postad 06 februari 2014 - 16:17
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Frågan är då om buzzing går som garantifall?, är iofs inte sås svårt att göra själv men antar att min garanti ryker och den vill man ju ha kvar.
Postad 06 februari 2014 - 16:31
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Frågan är då om buzzing går som garantifall?, är iofs inte sås svårt att göra själv men antar att min garanti ryker och den vill man ju ha kvar.
Att skruva och åtgärda fel själv när det täcks av garantin måste väl, i mitt tycke vara bland det dummaste man kan göra? Jag skulle aldrig komma på tanken att lossa mitt bakstycke för att göra något åt varken buzzing eller fläktmissljud... Alla plasmor buzzar, det är ju ett ganska generellt förekommande men sen finns det givetvis gränsfall där man kan åberopa garanti om den låter häpnadsväckande mycket, en utav sakerna som Assist gör när dom kommer ut är just att kolla på vilken nivå buzzing ligger på (givetvis är det något man får fråga om, jag gjorde det när dom var ute och fixade fläktkitet på min vt60 och han bedömde buzzingen som "normal"). Buzzing kan även reduceras om du sätter den i egen väggkontakt, struntar förgreningsdosor och använder dom magnetiska avskiljarna som följer med. Jag har hört talas om att en antennsladd ger otroligt mycket störningar, vet ej om det stämmer men testa koppla bort den och se om det blir mindre.
Postad 06 februari 2014 - 16:34
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jag lämnade tillbaka en ST50 förra våren pga buzzing är därför jag är så tveksam. Ganska många som klagar på buzzing och fläktar på vt60 men svårt att veta hur dom är generellt mot en ST50. Redan frågat efter egna erfarenheter mellan modellerna här i tråden men fick inget bra svar.
Tittar till priset på Sonys 65W855 då och då med och hoppas den ska ha hoppat ner men den står stabilt på 23990.
Postad 06 februari 2014 - 16:46
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Min buzzar rätt mycket mer än min gamla samsung plasma. Har jag volym på 15 så hör jag det ganska klart när det är ljusa scener. Men visst när jag drar upp till 30 i volym så märker jag inte av det.
Om det fungerar att bara dra åt skruvarna borde det vara ganska enkelt utfört av servicepersonal, det lär nog inte ta bort buzz helt då det verkar som löst sittande skruvar förstärker buzzet.
Postad 06 februari 2014 - 16:56
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Min buzzar rätt mycket mer än min gamla samsung plasma. Har jag volym på 15 så hör jag det ganska klart när det är ljusa scener. Men visst när jag drar upp till 30 i volym så märker jag inte av det. Om det fungerar att bara dra åt skruvarna borde det vara ganska enkelt utfört av servicepersonal, det lär nog inte ta bort buzz helt då det verkar som löst sittande skruvar förstärker buzzet.
Om du nu tänker åtgärda fläktarna så borde det väl inte vara omöjligt från serviceteknikerns håll att konstatera löst åtdragna skruvar och även åtgärda det vid samma tillfälle.  Jag har fått för mig att Samsungs plasmor buzzar generellt mindre än Panas, kan vara jag som missuppfattat men tycker mig veterligen läst det här på forumet från andra användare men kan dock inte prata från utifrån egen erfarenhet, vad säger du om det improwise?
Postad 06 februari 2014 - 17:24
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ska ringa och kolla med verkstaden och se vad de säger.
Postad 06 februari 2014 - 17:26
mrdollar
-
mrdollar
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
När du säger serienummer högre än FZ-343XXXX menar du fr.o.m FZ-343XXX? Jag har en VT60 vars nr är FZ-343XXX så jag undrar om min redan har fixen eller inte. Visserligen låter fläkten lite men inte alls så störande som många här skriver.
Jag kanske var otydlig. Jag menar fr.o.m FZ-343XXXX. Din ska vara åtgärdad.
Postad 06 februari 2014 - 22:34
jopesnope
-
jopesnope
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Har nu haft min VT60 ungefär en månad. Är grymt nöjd med bilden både då jag ser på film, ser på tv och spelar PS4. Men jag skulle ändå vilja höra med er som spelar TV-spel på era apparater vad ni har för inställningar? Vad rekommenderas? Då jag ska spela på min ps3 blir bilden så tråkig, medan den faktiskt är helt okej på ps4. Känslan är att det finns några gamers här som sitter på fina inställningar för ps3 och ps4! Hjälp mig att få njuta ännu mer av TVns storhet! Har snart varvat google på jakt efter olika TV-spels inställningar! Är less!
Postad 07 februari 2014 - 08:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Du får nog definera vad "tråkig" innebär om vi ska kunna veta vad som gått fel. Men du kan ju börja med att se över "Skärminställningar" i PS3:an. Har du kört "Inställningar för videoutdata" sen du koppla in PS3:an till din nya tv? Om inte, gör det för säkerhets skull. Vet inte hur VT60 hanterar "pc-levels" men kika under "RGB Full Range" och växla mellan "RGB Limited" och "RGB Full" och ta helt enkelt det som ser bäst ut. När du ändå är där så ta en kik under Videoinställningar oxå. Iövrigt är det så att det inte finns några speciella skäl till att använda andra inställningar för spel än för tv/film (föreslår att du skaffar DVE HD Basics för att ställa in det grundläggande i tv:n). Förutom i de fall man behöver minska input-lagg, vilket i VT60s fall innebär att man slår på "Game Mode".
Redigerat av pacman, 07 februari 2014 - 08:18.
Postad 08 februari 2014 - 13:18
giantos1
-
giantos1
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som har några schyssta inställningar för st60 under dagtid?
Postad 08 februari 2014 - 15:00
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Normal-läget, stäng av Eco-mode och öka kontrast-reglaget så får du upp ljusflödet.
Postad 08 februari 2014 - 20:41
Unregisteredad54f153
-
Unregisteredad54f153
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Beställde hem en P65VT60Y nyss, kommer bli svårt att inte öppna lådan innan flytten i slutet av mars
päronen har en ST50 och så det ska bli intressant att se om man märker mkt skillnad mer än storleken
Postad 08 februari 2014 - 23:34
kaka
-
kaka
-
Användare
-
-
108 inlägg
Testade 3d första gången idag på min 55st60 och jag kan inte påstå att jag får någon wow känsla. Tycker inte ens att jag märker av någon 3D överhuvudtaget.
3D kan inte vara denna tv bästa sida. Köpte inte tv för 3D men av det jag såg idag så blev jag allt annat än nöjd. Är 3D kass eller är det bara jag?
Postad 09 februari 2014 - 00:18
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har vad jag vet inte läst om den här skillnaden mellan VT60 och ZT60 tidigare och då har jag ändå läst ganska många trådar om ZT60 på flera forum. Mycket intressant!  Taget från ZT60-tråden på avforums.com: http://www.avforums....4#post-19262991Look guys its very hard to explain and yes I'm going to dredge up Kuro.
Back in the day we had KRPA and KRPM. And the kind of differences between ZT and VT are the same.
The KRPM and ZT are closer to sets for broadcast market. They are configured differently. The VT and KRPA are configured for the domestic markets and they push what the panel is capable of to give added contrast because that is what the average consumer wants. The ZT and the KRPM are more refined and subtle and major on getting the detail out of an image. In the broadcast world sets are not driven with high contrast extremes. The ZT and KRPM come out of black far more gently and you more dark level subtleties. The VT and KRPA go into mid range level as fast as they can. This results in what seems like a punchier image but in fact it's mid range compression. A ZT and KRPM track far more correctly.
Now this bit is hard to explain without the sets in front of us. The ZT and KRPM do have the same light output as their VT and KRPA counterparts but they don't run as hot. If you take black as 0 and white as 100 the ZT and KRPM use the whole range as intended. Now most content viewed is between 30 and 80 and domestic sets get to 30 as quick as they can and push as much brightness as they can. That is the case with the VT and KRPA. The ZT and the KRPM don't. They are driven with less need to fall into this middle range. And it translates into a very refined and accurate image. The panny pro sets are the same. The ZT and the KRPM have tighter control over the image
Most people prefer the sort of image that the VT and KRPA give.
Technically the way the ZT and KRPM are driven is more correct and it certainly is a more technically correct image and is far harder to achieve and far harder to control. And to most people its hard to see and understand.
There is nothing wrong in preferring a hotter image, most people do. And no the hotter tracking cannot be calibrated out, but it edge can be taken off it.
Postad 09 februari 2014 - 00:33
widL
-
widL
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Testade 3d första gången idag på min 55st60 och jag kan inte påstå att jag får någon wow känsla. Tycker inte ens att jag märker av någon 3D överhuvudtaget.
3D kan inte vara denna tv bästa sida. Köpte inte tv för 3D men av det jag såg idag så blev jag allt annat än nöjd. Är 3D kass eller är det bara jag?
Jag har provat Avatar och Hugo i 3D på min ST60, och tyckte det såg bra ut. Vad använder du för källa? Du har väl inte glömt att starta glasögonen?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|