Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 13 September 2008 - 18:09

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Ajajaj.
Något har hänt med min Tvix M6500...
När jag försöker starta den står det precis när menyerna med "Video", "Audio" mm. dyker upp "P-FAIL" och så startar maskinen om. Den går igenom "Boot" och "Loading"-sekvenserna men sedan precis när den skall vara klar dyker detta meddelande alltså upp.
Sen står den så och loopar tills man drar ut elströmsladden!

Har någon på detta forum samma problem. Isåfall hur löste ni det?
Jag har inte gjort någon åverkan på tvixen, detta bara hände från en dag till en annan.

Vet ni vad "P-FAIL" betyder? (Jag har letat i manualen utan framgång...)
Jag har senaste firmware och även "version2", en 500 Gb Samsung spinpoint HD är installerad.

Oerhört tacksam för hjälp.

Hälsningar,

Postad 14 September 2008 - 07:33

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Vilken FW har du? senaste officiella eller Beta?

Postad 14 September 2008 - 12:55

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Vilken FW har du? senaste officiella eller Beta?

Tack för frågan.
Senaste officiella. Gjorde en ny installation mha "safeupgrade" utan framgång. Testade den nya betan men det blev ännu sämre, den loopar då boot, loading och omstart utan att bild på TVn dyker upp.
Återinstallation av officiella (1.2.52) fw gjorde att den beter sig som jag beskrev i förra inlägget ovan, dvs precis när bilden dyker upp med "VIDEO", "AUDIO" mfl så står det "P-FAIL" i tvixens display och den startar om... och om och om...
Vad står "P-FAIL" för ?

Postad 14 September 2008 - 13:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ajajaj.
När jag försöker starta den står det precis när menyerna med "Video", "Audio" mm. dyker upp "P-FAIL" och så startar maskinen om. Den går igenom "Boot" och "Loading"-sekvenserna men sedan precis när den skall vara klar dyker detta meddelande alltså upp.

Jag har inte gjort någon åverkan på tvixen, detta bara hände från en dag till en annan.

Jag har senaste firmware och även "version2", en 500 Gb Samsung spinpoint HD är installerad.

Hälsningar,

Man kan bara spekulera i betydelsen av felkoden, eftersom manualen lämnar mycket över att önska.
Power-failure skulle kunna vara en möjlighet kanske. Prova att koppla ur hårddisken (om du har någon monterad).
Jag kommer inte på någon annan möjlig betydelse som det skulle kunna vara.
Kan inte påminna mig om att jag har hört talas om den felkoden i någon av Tvix-trådarna.

EDIT: Felkoden finns nämnd på några ställen och verkar vara mer relaterad till firmwareproblem. Se t.ex. denna sidan. Prova att lägga in den officiella firmware som var precis innan den du har nu och se ifall det hjälper. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 14 September 2008 - 13:36.

Postad 14 September 2008 - 15:02

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Man kan bara spekulera i betydelsen av felkoden, eftersom manualen lämnar mycket över att önska.
Power-failure skulle kunna vara en möjlighet kanske. Prova att koppla ur hårddisken (om du har någon monterad).
Jag kommer inte på någon annan möjlig betydelse som det skulle kunna vara.
Kan inte påminna mig om att jag har hört talas om den felkoden i någon av Tvix-trådarna.

EDIT: Felkoden finns nämnd på några ställen och verkar vara mer relaterad till firmwareproblem. Se t.ex. denna sidan. Prova att lägga in den officiella firmware som var precis innan den du har nu och se ifall det hjälper. /EDIT.

Precis!
Har läst om P-FAIL på ett annat forum också och det verkar som det är relaterat till ett firmware problem.
Prova med en äldre firmware och sen om du får den att funka så tror jag du kan prova med senaste igen. Verkar som om det hänt nåt under installationen.

Postad 14 September 2008 - 15:25

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Precis!
Har läst om P-FAIL på ett annat forum också och det verkar som det är relaterat till ett firmware problem.
Prova med en äldre firmware och sen om du får den att funka så tror jag du kan prova med senaste igen. Verkar som om det hänt nåt under installationen.

Tack för tipsen! Jag hade också läst på den där sidan men inte kunnat få in i min skalle att jag skulle testa en äldre officiell fw.
Jag kastar mig nu över den uppgiften.

Postad 15 September 2008 - 11:56

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hej
Har letat ett tag nu men kan inte hitta info om hur jag ändrar ikonen för backsteg i icon view. Jag använder tvixie för att generera filmcovers men har inte lyckats hitta hur jag ändrar den fula backstregs ikonen. Någon som kan förklara?

Postad 15 September 2008 - 12:12

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Hej
Har letat ett tag nu men kan inte hitta info om hur jag ändrar ikonen för backsteg i icon view. Jag använder tvixie för att generera filmcovers men har inte lyckats hitta hur jag ändrar den fula backstregs ikonen. Någon som kan förklara?

Har du läst den här tråden?
http://www.avsforum....ad.php?t=956613

Postad 15 September 2008 - 13:35

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Har du läst den här tråden?
http://www.avsforum....ad.php?t=956613

Där var var det! Tack för hjälpen!

Postad 15 September 2008 - 15:46

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Vad heter programmet för att få fram (mycket!) info om film-filerna?

Postad 15 September 2008 - 15:49

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Vad heter programmet för att få fram (mycket!) info om film-filerna?

Menar du mediainfo ?

http://mediainfo.sourceforge.net/sv

Postad 15 September 2008 - 16:23

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Precis! Tack No_Jah!! :)

Postad 15 September 2008 - 16:58

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tjafset om att vissa hdmi kablar inte klarar 1080p...

hur e det med hdmi kabeln som följer med tvixen?

Postad 15 September 2008 - 22:51

bergroth
  • bergroth
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej.

Fick hem min nya tv, en Samsung LE-40A656, i förra veckan och insåg nu i helgen att min gamla bärbara dator inte klarar av att visa hd-filmer med tv:n som skärm.

Så idag när jag kollat runt lite på nätet har jag (troligen) kommit fram till att det får bli en Tvix M-6500A som nästa studiebidrag går till (tror jag).

I och med detta så undrar jag vad man bör tänka på och vad man bör köpa till den.

Har ett trådlöst nätverk hemma där vi har använder oss av en XP pro och en en Vista basic dator.

Uppskattar svar med hjälp på vad man bör köpa till, för fått för mig att man bör skaffa hårddisk och kanske WLAN till den.

mvh jonas

Postad 16 September 2008 - 00:06

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på det här med filöverföringen till TViX:en. Att man kan överföra filer från datorn till mediaspelaren via USB fattar jag (ingen skillnad mot en extern hårddisk). Men hur fungerar det med den trådlösa alternativt den trådbundna överföringen?

Kan man köpa vilken trådlös router som helst som har en USB-mottagare, d.v.s. man kopplar datorn till routern och stoppar USB-mottagaren i TViX:ens USB-port? Eller fungerar endast D-LINK DWL-G122 och LINKSYS WUSB54GC? Jag har för tillfället ingen trådlös router så jag måste väl köpa en sådan plus någon av de nämda adaptrarna?

Om man har en LAN-kabel dragen till TV:n (hade tidigare Telias digital-TV och jag lät kabeln vara kvar) är det bättre att använda den? Måste man koppla kabeln direkt mellan datorn och spelaren? I så fall måste jag väl koppla ur internetuppkopplingen då jag inte har ett trådlöst nätverksort i datorn. Alternativt skaffa ett nätverkskort till?

Har skummat igenom maualen, men får inget grepp om det hela.

Edit: Kom på ytterligare frågor. Kan TViX:en spela upp "mappar" med videomaterial, t.ex. om man har en VIDEO_TS-mapp med .vob., .bup-filer m.m.? Alltså, kan man lägga hela mappen i "spellistan" och spelaren spelar upp alla filer i rätt ordning precis som det vore en DVD? Eller måste man göra om filerna till en .iso-fil?

Redigerat av MalcolmX7, 16 September 2008 - 14:10.

Postad 16 September 2008 - 14:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kan man köpa vilken trådlös router som helst som har en USB-mottagare, d.v.s. man kopplar datorn till routern och stoppar USB-mottagaren i TViX:ens USB-port? Eller fungerar endast D-LINK DWL-G122 och LINKSYS WUSB54GC? Jag har för tillfället ingen trådlös router så jag måste väl köpa en sådan plus någon av de nämda adaptrarna?

Endast de av DViCO rekommenderade usb-donglarna är garanterade att fungera. Så håll dig till dem. Trådbundet är dock bättre, mycket därför att TViXen inte klarar bra kryptering (WPA/WPA2) utan bara uråldrig och dålig WEP.

Om man har en LAN-kabel dragen till TV:n (hade tidigare Telias digital-TV och jag lät kabeln vara kvar) är det bättre att använda den? Måste man koppla kabeln direkt mellan datorn och spelaren? I så fall måste jag väl koppla ur internetuppkopplingen då jag inte har ett trådlöst nätverksort i datorn. Alternativt skaffa ett nätverkskort till?

Ja, trådbundet är bättre. Du behöver helst en router mellan dator, internet och tvixen. Eller så kan du ha två nätverkskort i datorn precis som du själv skriver.

Edit: Kom på ytterligare frågor. Kan TViX:en spela upp "mappar" med videomaterial, t.ex. om man har en VIDEO_TS-mapp med .vob., .bup-filer m.m.? Alltså, kan man lägga hela mappen i "spellistan" och spelaren spelar upp alla filer i rätt ordning precis som det vore en DVD? Eller måste man göra om filerna till en .iso-fil?

TViXen klarar av att spela upp VOB och BUP-filer som en komplett DVD, du behöver inte skapa en ISO-fil.

Postad 16 September 2008 - 17:58

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på varför nedanstående film går som sirap på Tvixen (7000)?

General
Complete name : Y:\HiDef\Thunderball\James.Bond.007.Thunderball.1965.720p.hdtv.x264.mkv
Format : Matroska
File size : 4.36 GiB
Duration : 2h 10mn
Overall bit rate : 4 794 Kbps
Encoded date : UTC 2007-05-20 04:31:56
Writing application : mkvmerge v2.0.2 ('You're My Flame') built on Feb 21 2007 23:40:55
Writing library : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1

Video
Format : MPEG-4 Visual
Format settings, BVOP : Yes
Format settings, QPel : No
Format settings, GMC : No warppoints
Format settings, Matrix : Default
Codec ID : DX50
Codec ID/Hint : DivX 5
Bit rate : 4 212 Kbps
Width : 1 280 pixels
Height : 544 pixels
Display aspect ratio : 2.35
Frame rate : 23.976 fps
Resolution : 24 bits
Colorimetry : 4:2:0
Scan type : Progressive
Writing library : DivX 1974

Audio
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Codec ID : A_AC3
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 384 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Language : English

Tack för hjälpen.

Mvh

Postad 16 September 2008 - 18:52

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaret distortion2! Dock har jag ännu en fråga, som kan vara en ganska så korkad sådan, vilket jag är medveten om. Frågan lyder; är det möjligt att streama ljud från datorn, trådlöst eller trådbundet, till TViX:en? Det jag syftar på är om jag kan spela upp webradio på min dator och sedan streama ljudet till spelaren? För om jag förstått det hela korrekt så kan man endast lyssna på Shoutcasts webradio via spelaren, men jag vill kunna lyssna på Vinyl 107, vilken ej finns med bland Shoutcasts stationer.

Då jag övergett planerna på att bygga en HTPC så verkar TViX:en vara det bästa alternativet. Dock tror jag att jag avvaktar nästa mjukvaruuppdatering innan jag slår till.

Postad 17 September 2008 - 00:09

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Frågan lyder; är det möjligt att streama ljud från datorn, trådlöst eller trådbundet, till TViX:en? Det jag syftar på är om jag kan spela upp webradio på min dator och sedan streama ljudet till spelaren? För om jag förstått det hela korrekt så kan man endast lyssna på Shoutcasts webradio via spelaren, men jag vill kunna lyssna på Vinyl 107, vilken ej finns med bland Shoutcasts stationer.

Tyvärr finns det inget sätt att streama ljud på det sätt du menar från datorn till TViXen ;)
Jag antar att du vill göra detta för att TViXen kommer att vara kopplad till en bra förstärkare vilket din dator inte är. Annars finns det ju ingen anledning att spela upp ljudet via tvixen istället för direkt på datorn, eller?

Postad 17 September 2008 - 09:52

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Det stämmer, plus att jag skulle vilja kunna lyssna på på Vinyl när jag ligger i soffan i vardagsrummet. Men man kan inte få allt. Tack igen!

Postad 17 September 2008 - 17:27

h0m3r
  • h0m3r
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Äntligen en ny firmware från DViCo. Läs mer hos MPC Club:
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=18392

Edit: Eller kanske inte ändå... Damn!

Redigerat av h0m3r, 17 September 2008 - 17:30.

Postad 17 September 2008 - 21:05

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jösses, hur svårt kan det vara att klämma ur sig iaf en ny firmware varje månad.
Vi snackar inte hjärnkirurgi här!

Har lessnat helt på min TViX, det eviga fiplandet med att ändra tbx ljusstyrka och kontrast är bara för mycket.
Vilken funktion att lägga till! bevisar att dom har noll koll på hur video skall behandlas.

Postad 17 September 2008 - 21:11

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Har lessnat helt på min TViX, det eviga fiplandet med att ändra tbx ljusstyrka och kontrast är bara för mycket.

Fick hem min tvix 7000 häromdagen och den funkar mycket bra förutom just detta irriterande fenomen.
Så fort man startar en ny fil så ballar ljusstyrka och kontrast ur totalt och man måste ställa tillbaka till 0 igen.
Hoppas dom fixar detta snart.

Postad 17 September 2008 - 21:28

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0

Fick hem min tvix 7000 häromdagen och den funkar mycket bra förutom just detta irriterande fenomen.
Så fort man startar en ny fil så ballar ljusstyrka och kontrast ur totalt och man måste ställa tillbaka till 0 igen.
Hoppas dom fixar detta snart.

Alla som stör sig på detta fel i firmware kan ju prova att ändra inställningar till bara NTSC/PAL istället för NTSC/PAL/24HZ.

Då blir man av med problemet.

Anser man sen att 24Hz är viktigare än att måsta ändra om till rätt ljusstyrka och kontrast så ändrar man bara tillbaka.

Detta innebär såklart att Dvico inte ska komma undan med en korrigerad fw, men tills dess kanske vi kan slippa fler kommentarer om felet? ;)

/Micke

Postad 17 September 2008 - 22:04

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Ok. Visste inte att problemet försvann om man ändrade detta. Har väl missat det inlägget ;)
Dock så vill man ju ha 24hz läget på, men ska testa detta iaf. Tack för tips !

Postad 18 September 2008 - 07:38

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Om man uppdaterar firmware, visst kan man gå tillbaka till en tidigare version ifall man skulle uppleva problem med en nya firmwaren?

Postad 18 September 2008 - 08:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Om man uppdaterar firmware, visst kan man gå tillbaka till en tidigare version ifall man skulle uppleva problem med en nya firmwaren?

Ja, inga problem.

Postad 18 September 2008 - 08:51

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Ajajaj.

Hälsningar,

Nu har jag fått reda på att P-FAIL handlar om fel på det interna minnet eller systemfiler i TVIXen. Jag prövade att använda förra off. fw utan att det hjälpte. När jag sen satte in 1.2.52 igen så fungerade den...en gång :)
Vid nästa uppstart vart det samma sak.
Så nu är det retur och koll hos canman som gäller... :P ... eller att aldrig stänga av den... men då brinner väl den upp antar jag.
Nåja, surt, surt. Vill ändå tacka för tipsen från er här i forumet.

Postad 18 September 2008 - 17:11

kenneth1
  • kenneth1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej,
Någon som vet hur man kommer upp i "överkant menyn" om man kör med ikoner? Det går nämligen inte att trycka vänsterpil för att komma upp då.
Eller om det finns något annat sätt att komma till usb disken (och tillbaka)?

Postad 18 September 2008 - 17:28

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Hej,
Någon som vet hur man kommer upp i "överkant menyn" om man kör med ikoner? Det går nämligen inte att trycka vänsterpil för att komma upp då.
Eller om det finns något annat sätt att komma till usb disken (och tillbaka)?

Knappen näst längs ner till höger, ovanför rec-knappen på fjärrkontrollen.

Postad 18 September 2008 - 18:18

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Innebär det nåt att man har HDMI 1.3 på Tvixen och HDMI1.2 på tv'n? Blir det nå restriktioner??

/niga

Postad 19 September 2008 - 11:19

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har en vän som fått för sig att han skall köpa en pch, men jag gör allt för att övertala honom att välja en TViX istället.
Nu verkar det hänga på om TViXen klarar att strömma 1080p trådlöst.
Någon som gör det och kan svara här vore det toppen.
Om JA, vilken usb-pinne änvänder du/ni ?

Har sökt igenom tråden här men enda svaret jag kan hitta är det luddiga "...men det är bättre att dra kabel"
Så ett rakt svar om 1080p fungerar eller inte vore uppskattat.

Postad 19 September 2008 - 12:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Innebär det nåt att man har HDMI 1.3 på Tvixen och HDMI1.2 på tv'n? Blir det nå restriktioner??

Nej.

Postad 19 September 2008 - 12:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har en vän som fått för sig att han skall köpa en pch, men jag gör allt för att övertala honom att välja en TViX istället.

Har sökt igenom tråden här men enda svaret jag kan hitta är det luddiga "...men det är bättre att dra kabel"

Han kan nog aldrig lita på trådlöst oavsett vilken mediaspelare som används.
Teoretiskt räcker 15-20 Mbit/sek., men det får inte bli för många störningar under överföringen.
Jag har alltså inte provat trådlöst på Tvixen.
Kan däremot säga att det inte finns något med Popcorn hour som gör att jag vill byta min gamla 5100 mot den (har en PCH hemma och testar just nu). Jo... jag ljuger lite faktiskt. Subtitles blir snyggare, men det är ju likadant på de nyare Tvix-modellerna 6500/7000. Annars är det segare och känns mindre gediget med PCH.

EDIT: 15-20 Mbit/sek. räcker för de flesta filmerna men man behöver 40-45 Mbit/se. för att vara nära full täckning av alla filer som man kan stöta på. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 19 September 2008 - 12:38.

Postad 19 September 2008 - 16:43

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Tyvärr så stödjer Tvixen inte WPA-kryptering (bara 64-bitars WEP vilket är skit). Vad som behövs är i sådana fall en trådlös "brygga" eller "access point" med LAN-port som man kopplar in Tvixen i. Bryggan/AP:n kan sedan kommunicera med den trådlösa routern (som förmodligen också fungerar som DHCP-server). Det är bryggan/AP:n som får ta hand om krypteringen. Allt förutsatt att man har ett krypterat trådlöst nätverk hemma förstås...

Postad 19 September 2008 - 17:20

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tyvärr så stödjer Tvixen inte WPA-kryptering (bara 64-bitars WEP vilket är skit). Vad som behövs är i sådana fall en trådlös "brygga" eller "access point" med LAN-port som man kopplar in Tvixen i. Bryggan/AP:n kan sedan kommunicera med den trådlösa routern (som förmodligen också fungerar som DHCP-server). Det är bryggan/AP:n som får ta hand om krypteringen. Allt förutsatt att man har ett krypterat trådlöst nätverk hemma förstås...

Nä, ok.... den stöder inte kryptering.
So?
Vad kan hända?
Han skall strömma sin egen rippade film till TViXen.
Varför skulle en starkare kryptering behövas?

Postad 19 September 2008 - 17:35

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag hör ingen skillnad på de tre olika fläktlägena, är det normalt?

Postad 19 September 2008 - 17:38

ex0s
  • ex0s
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Köpt Canal+ Bortakortet. Detta gör att man kan se sitt favoritlags bortamatcher via WEBB-TV. Nu undrar jag om det på något sätt är möjligt att streama webb-tv sänningen direkt till TviX:en så att jag slipper dra en 40 meter lång VGA kabel från min dator in till vardagsrummet. Skulle vara mycket behändigt.

URL till erbjudandet är: http://www.hockeylig...TIK#bytbredband

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Postad 19 September 2008 - 19:17

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Nä, ok.... den stöder inte kryptering.
So?
Vad kan hända?
Han skall strömma sin egen rippade film till TViXen.
Varför skulle en starkare kryptering behövas?

Eh? Ja, varför behöver man kryptering? Jag antar att polaren din streamar material från någon dator. Om det är så att han skiter totalt i ifall den blir hi-jackad så då är det ju inga problem. Fråga honom om han över huvud taget kör med kryptering i sitt trådlösa nätverk hemma. Om han inte gör det så kan han ju använda någon av de två WiFi-stickorna som Tvixen stödjer.

Postad 19 September 2008 - 20:13

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag hör ingen skillnad på de tre olika fläktlägena, är det normalt?

Jag har samma erfarenhet. Jag antar att TVIX har en temperatursensor som känner av temperaturen och anpassar fläkthastigheten om det blir varmt.

Dessutom så var ljudnivån i min irriterande hög medan jag hade Samsung-disk i den. Jag tror att det berodde på att det blev varmt med Samsung-disken. Efter att jag bytt till WD GP så störs jag inte alls av ljudnivån. Just nu har jag normal men kommer eventuellt att försöka med låg lite senare

Det finns några som varnat för att WD GP lätt kraschar. Tiden får visa vad som händer men just för stunden är jag hyfsat nöjd med kombinationen TVIX 6500 och WD GP. Jag lägger aldrig viktigt material i TVIX utan att ha en kopia någon annanstans. Ett av mina barnbarn påstår att jag köper disk i samma takt som han köper godis.

/Göran

Redigerat av Goeran, 19 September 2008 - 20:15.

Postad 19 September 2008 - 20:57

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Då var nya firmwaren inlagd och 4 filmer som jag inte hade ljud på innan fick jag nu ljud på, riktigt roligt då det var dts hd-ma 7.1 :-)

Lycka till ni andra.

/P

Postad 19 September 2008 - 21:27

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Eh? Ja, varför behöver man kryptering? Jag antar att polaren din streamar material från någon dator. Om det är så att han skiter totalt i ifall den blir hi-jackad så då är det ju inga problem. Fråga honom om han över huvud taget kör med kryptering i sitt trådlösa nätverk hemma. Om han inte gör det så kan han ju använda någon av de två WiFi-stickorna som Tvixen stödjer.

jag behöver ingen kryptering :=)
bor i ett fort, plåt på ytterväggar, plåttak och energiglas i fönster, man kan gå ca 10 m från huset sen försvinner signalen för trådlöst.

så om nån vill snylta på min lina eller förstöra för mig på nått sätt måste dom sitta på min altan.

Postad 20 September 2008 - 09:13

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Jag har samma erfarenhet. Jag antar att TVIX har en temperatursensor som känner av temperaturen och anpassar fläkthastigheten om det blir varmt.

Dessutom så var ljudnivån i min irriterande hög medan jag hade Samsung-disk i den. Jag tror att det berodde på att det blev varmt med Samsung-disken. Efter att jag bytt till WD GP så störs jag inte alls av ljudnivån. Just nu har jag normal men kommer eventuellt att försöka med låg lite senare

Det finns några som varnat för att WD GP lätt kraschar. Tiden får visa vad som händer men just för stunden är jag hyfsat nöjd med kombinationen TVIX 6500 och WD GP. Jag lägger aldrig viktigt material i TVIX utan att ha en kopia någon annanstans. Ett av mina barnbarn påstår att jag köper disk i samma takt som han köper godis.

/Göran

Ok, då är det inte bara jag som noterat detta med fläktljudet. Intressant att du även använder en Samsung-hårddisk. Det gör nämligen jag med och tycker också den låter lite väl mycket faktiskt. Kanske får byta jag med? :rolleyes:

Postad 20 September 2008 - 20:38

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
ÅÅÅ nu har nätverket börjat strula. Kör med trådbundet. Detta har funkat klockrent förut, men nu
tappar Tvixen kontaken med routern hela tiden så filmerna hackar som f..n. Jag har provat å dra ur
och sätta i nätverkskablarna.
Nån som vet vad felet kan vara?

Postad 21 September 2008 - 03:01

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej
Är det normalt Tvixen tappar tid och datum när man rycker ut strömkabeln?

Postad 21 September 2008 - 03:19

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Frågan är ju vad som är normalt med en tvix.

Just nu så har jag blivit av med en del filer som låg på den interna hd:n.
Suck

men sen har jag ju fått igång dts hd-ma 7.1

Kör just nu en checkdisk, men det tar ju en sån himla lång tid, suck

Jaja, man kan ju inte begära allt, den kostade ju bara 4000 :-P

/P

Postad 21 September 2008 - 12:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej
Är det normalt Tvixen tappar tid och datum när man rycker ut strömkabeln?

De första burkarna (6500) hade detta problem ibland.
Dvico bytte ut dem mot nya modifierade enheter, men du kan så klart haft din länge eller köpt den begagnad.
Att man får tag på en av de äldre i affär är mindre troligt, men kan nog också hända i sällsynta fall.
Har du en hårddiskdummy så är det den nya modellen.
Sen kan det klart bli fel på enheten också... men tiden och datum ska så klart ligga kvar även om man har haft av kabeln.

Postad 21 September 2008 - 18:02

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Kan man köra trådlöst med Tvixen? Jag har en Mac med Airport Extreme router. Använder transmit som FTP program.

Jag använde kabel innan, men blev tvungen att flytta min router så det blir för långt (trisst) att dra kabel.

Det kommer upp ett meddelande att standrad nätverket har valt att använda TP kabel och att jag ska gå till LAN ip inställningar för att ändra.
Men hur gör jag där?

Tacksam för all hjälp!

Behövs en sådan här? Adapter

Redigerat av Unregistered6f585bed, 21 September 2008 - 18:06.

Postad 21 September 2008 - 19:11

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Då var nya firmwaren inlagd och 4 filmer som jag inte hade ljud på innan fick jag nu ljud på, riktigt roligt då det var dts hd-ma 7.1 :-)

Lycka till ni andra.

/P

Vilken firmware syftar du på?

Postad 21 September 2008 - 21:20

Baracuda
  • Baracuda
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenheter av Tvix DVB-T turner?
Främst undrar jag över:
Schemalägning: Missar Tvixen inspelningar, i så fall hur ofta?
EPG: Fungera EPG för alla okodade kanalerna? Kan man få Tvixen att hämta från t.ex. swedb?
Timeshift: Fungerar det tillfredsställande? Hur länge kan man pausa, och kan man spara pausade program?
Annat: Finns det andra saker som strular?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.