Sen tycker jag färgerna försvann i 3D läget och när man startade glasögonen blev det ännu mörkare.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 februari 2014 - 10:09
Sen tycker jag färgerna försvann i 3D läget och när man startade glasögonen blev det ännu mörkare.
Postad 09 februari 2014 - 10:22
Någon som har några schyssta inställningar för st60 under dagtid?
Du kan öka ljusflödet genom avancerade inställningar- panelens ljusinställning.
Postad 09 februari 2014 - 14:03
Tyvärr inte så värst användbart. Det höga läget ger förvisso mer ljus men också kraftig inverkan på gamma. Syns tydligast som att ansikten blir platta och hudtoner drar mot orange eller rosa. Dessutom förändras panelens arbetssätt vilket ökar "plasmabruset" från dithering och bilden blir orolig. Inte någon jag har visat detta för har ansett att vinsten i ljus överstiger försämringen i bildkvalitet.Du kan öka ljusflödet genom avancerade inställningar- panelens ljusinställning.
Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2014 - 14:03.
Postad 09 februari 2014 - 16:38
Är det så att det bara är via mediaspelaren som man kan spela flac och då bara från USB HD eller minne och inte från nätverk?
Redigerat av Honda, 09 februari 2014 - 17:28.
Postad 09 februari 2014 - 19:26
Postad 09 februari 2014 - 21:40
Vad är källan? Från PC och i 60Hz? Då är det inte TV.n som är problemet.Innan jag totalt tappar humöret på denna tv, förutom intelligent frame creation, vad men kan jag slå av/slå på för att förbättra hanteringen av rörelser, för att förhindra "hack"? Jag vill vara säker på jag inte missat nån inställning.
Har du spelat upp från BD-spelare i 24p?
Redigerat av Unregistered6df60672, 09 februari 2014 - 21:40.
Postad 09 februari 2014 - 21:51
Postad 09 februari 2014 - 22:11
Postad 09 februari 2014 - 22:25
Postad 09 februari 2014 - 23:05
Jag har prövat både av och på, och mittemellan givetvis. Det jag undrar är om det finns andra inställningar som kan förbättra? Gör det inte det tycker jag det är under all kritik. Vad hjälper det att svärta och bilden är br, när det är stillbilder eller långsam bild, filmer/annat brukar liksom röra på sig. Hur kan folk ens anse det är kul att se på, det *måste* finnas fler inställningar nånstans som påverkar, jag kan bara inte tro på en så hyllad tv kan ha dessa problem!
Utifrån din frenesi vid detta inköp så antar jag att du såg till att få TV:n demad och säkert provade en del själv också. Upplevde du samma problem då? Förmodar att du inte gjorde det i och med att du köpte just den TV:n och då har du antagligen svaret på din underliggande fråga också

Postad 10 februari 2014 - 08:05
I så fall är din Blu-ray spelare felinställd, valet "Intelligent Frame Creation" ersättas med "24p Smooth Film" då insignalen är 1080p24 (vilket det oftast ska vara från BD-spelare).Är det bluray sätter jag frame creation på max, det får bort det mest
Redigerat av pacman, 10 februari 2014 - 08:06.
Postad 10 februari 2014 - 08:21
Regel ett vad gäller alla bildförbättrande egenskaper är att det ska vara avstängda. De gör mer skada än nytta för, i princip, alla TV-apparater.Jag har prövat både av och på, ...snip..., jag kan bara inte tro på en så hyllad tv kan ha dessa problem!
Med hack, exakt vad menar du? Det känns inte som att du menar att hela bilden stannar upp utan att du upplever att objekt i bilden hoppar fram?
I varje bildruta eller med periodicitet?
Och ett spörsmål från annan vinkel: har du ägt/tittat på plasma förr? Kanske även värt att fråga om du tittat på film från projektor?
Nu uppträder väl inte det problem jag här söker som hack men det finns ju en del som inte klarar plasma (och vissa projektorer) pga att de ser ett flimmer i bilden som de allra flesta inte ser.
och sista ord: Finns det någon butik i närheten som har plasma, kanske din modell, än på display? Osäkert iofs men åk och titta om du ser samma problem på alla.
Postad 10 februari 2014 - 08:36
Har vad jag vet inte läst om den här skillnaden mellan VT60 och ZT60 tidigare och då har jag ändå läst ganska många trådar om ZT60 på flera forum. Mycket intressant!
Taget från ZT60-tråden på avforums.com:
http://www.avforums....4#post-19262991
Du funderade inte på att anledningen till att du aldrig läst det tidigare kan vara för att det inte stämmer? Jag har läst de flesta seriösa testerna av VT och ZT och inte någon av testarna har nämnt något liknande. Säger inte att det inte stämmer men om det gör det så borde ju någon tagit upp det kan man tycka? Sen kan jag tycka att det låter rimligt att Panasonic lagt lite mer möda på att få till ZT så bra det bara går.
Postad 10 februari 2014 - 09:05

Men jag måste säga att jag är riktigt imponerad över X60 panelen för mitt film tittande på kvällarna.... tyck att jag är töntig då

Redigerat av Mikael_R, 10 februari 2014 - 09:06.
Postad 10 februari 2014 - 10:11
Har man möjlighet är det alltid bäst att handla på Elgiganten eller annat ställe som har 30 dagars öppet köp även om varan är använd. Jag kör med två LG-plasmor som båda har väldigt bra rörelsehantering. Inga problem vid svepande panoreringar. Provade en samsung för några år sedan men den var lite hackig så den fick åka tillbaka. Den Panasonic jag just köpt till min mor verkar hantera rörelse bra även om jag inte haft möjlighet att prova så mycket. Panasonic P50X60E. Inte full HD men jäkligt mycket TV för 3990 kr. Finns även i 42" för någon tusenlapp mindre. (vid kampanj)Jag kan bara inte tro på en så hyllad tv kan ha dessa problem!
Postad 10 februari 2014 - 10:58
Men jag måste säga att jag är riktigt imponerad över X60 panelen för mitt film tittande på kvällarna.... tyck att jag är töntig då
Jag hjäpte en vän att köpa en X60 och jag blev väldigt imponerad av hur bra bild den hade, speciellt med tanke på hur jäkla billig den var.
Postad 10 februari 2014 - 11:57
Du funderade inte på att anledningen till att du aldrig läst det tidigare kan vara för att det inte stämmer? Jag har läst de flesta seriösa testerna av VT och ZT och inte någon av testarna har nämnt något liknande. Säger inte att det inte stämmer men om det gör det så borde ju någon tagit upp det kan man tycka? Sen kan jag tycka att det låter rimligt att Panasonic lagt lite mer möda på att få till ZT så bra det bara går.
Om jag inte minns helt fel så finns det på ZT60 något extra "mode" som väl gör att den är godkänd enligt EBU, är det möjligtvis detta han syftar på?
Postad 10 februari 2014 - 21:33
Ps. Blurayspelaren är inställd på 1080p/24hz
Postad 10 februari 2014 - 22:27
Här är förresten ett exempel från youtube, helt annan tv, men nästan lika illa såg det ut på min st60 när jag slog på handbollen på sportnytt tv 2 och det är liknande men bättre förstås men ändå illa på bluray filmer:
http://www.youtube.c...h?v=kgycwqm1TOk
Postad 11 februari 2014 - 08:39
Jag ser inget, vad jag kallar flimmer, men jag tycker mig se att det finns skuggor i bilden. Det tydligaste exemplet i den korta filmen är när spelaren kommer från vänster och sveper över bilden med sin vänstra arm. Då kan man se att det runt armen, i framkant, finns ett ljusare parti och i bakkant ett mörkare parti.
Dvs samma sak som jag ser ibland:
Sök på Dynamic False Conturing och se om du inte känner igen dig i det begreppet.DFC, Dynamic False Conturing. Alternativt banding eller posterisering, kärt barn, många namn.
Postad 11 februari 2014 - 08:46
Panasonicarna lider klart av DFC.....kan ju säga att det är en stor anledning till varför min Pioneer hänger säkert.
Postad 11 februari 2014 - 08:54
Postad 11 februari 2014 - 10:42
Postad 11 februari 2014 - 10:59
Postad 11 februari 2014 - 11:41
Postad 11 februari 2014 - 11:56
med flimrig menar jag att den ökar/minskar i ljusstyrka snabbt på hela eller del av ytan. Ett dåligt lysrör flimrar exempelvis.
Postad 11 februari 2014 - 12:19
Jag har inget emot större storlekar men har inte pengar till det. Skulle jag ha den budgeten skulle jag nog ändå ta en VT60 som ändå verkar ha en bättre rörelsehantering än ST-serien. Jag köpte en 42st60, svor lite över att jag inte tog en 50-tummare men är glad nu då det här kan bli en otrevlig förlustaffär. Jag är återigen inne på en Sony w805 eller 905, men det kräver ett par tusen till jag troligen inte har (och då pratar vi 8000-9000). Vet ju inte vad man får heller om man säljer denna Panasonic.
ja VT60 ska ju vara lite bättre än ST60 även när det gäller rörelsehanteringen. ST60 är ju i praktiken samma skärm som VT50 och den klarade jag inte av alls. DFC etc var på tok för närvarande. Det jag sett av VT60 så har det varit bättre men inte lika bra som min gamla Samsung eller Pioneer.
LCD skärmar har jag inte mycket av erfarenhet av. Men jag minns att jag var sugen på någon Sony skärm 2012 (tror det var HX850) som kostade runt 20-25 papp för en 55". den var väldigt lik plasmor i sin "personlighet" och en helt okej svärta. bra svärta för att vara LCD (LED).
Postad 11 februari 2014 - 14:23
Med din budget skulle jag absolut kolla in LG:s plasmor. Tycker att de fått oförtjänt dåligt rykte. Visst finns det svagheter men också många väldigt bra egenskaper. Klockren rörelsehantering i mina ögon och jag är känslig för det så absolut värt att ta en titt.Jag har inget emot större storlekar men har inte pengar till det.
Postad 11 februari 2014 - 14:31
? Stämmer det?ST60 är ju i praktiken samma skärm som VT50 och den klarade jag inte av alls.
Inte för att jag vet men...
Har trott att ST och VT är av samma generation men med lite olika finesser. Du säger i princip att årets ST är en lite putsad fjolårets VT.
Avalanche. En inkörd TV, några veckor gammal, har nog inte tappat så mycket i värde. Om du nu inte kan hävda öppet köp/retur.
Postad 11 februari 2014 - 16:30
? Stämmer det?
Du säger i princip att årets ST är en lite putsad fjolårets VT.
ja. eller iaf enligt många recensioner.
Postad 11 februari 2014 - 22:07
Med din budget skulle jag absolut kolla in LG:s plasmor. Tycker att de fått oförtjänt dåligt rykte. Visst finns det svagheter men också många väldigt bra egenskaper. Klockren rörelsehantering i mina ögon och jag är känslig för det så absolut värt att ta en titt.
Grym rörelsehantering.
Mem svärtan är verkligen under all kritik.
Ingen med minsta intresse för bilden kan vilja ha en.
Vist..slötitta på nyheterna å för ungarna så kanske
Postad 13 februari 2014 - 12:09
Postad 13 februari 2014 - 14:33
Vet att det finns en väggfästen del på forumet men är ju lite låg aktivitet där så frågar här också.
Postad 13 februari 2014 - 14:54
köpte det på netonnet för 300kr och har en 65:a vt50. Funkar mycket bra.
Postad 13 februari 2014 - 15:29
Måste säga att jag är förvånad att det inte skrivs mer om regnbågseffekten på dessa tv:s. Har läst siffror om att det bara är några procent som ser denna effekt, men det har jag svårt att tro i och med att alla som sett min st60 har sett effekten direkt på Sin city (vad är oddsen för det om det är några % ?). Bilden är ju bra i övrigt men det här stör en hel del. Ska höra vad Panasonic säger, om det finns någonting att göra, annars får man väl lära sig att leva med det antar jag.
det är mycket möjligt att folk ser det men dem kanske beskriver det med adnra ord. vad menar du med regnbågseffekten? har du något exempel?
Postad 13 februari 2014 - 16:22
det är mycket möjligt att folk ser det men dem kanske beskriver det med adnra ord. vad menar du med regnbågseffekten? har du något exempel?
Detta: http://www.hdtvtest....-2007040133.htm
Även kallat Phosphor lag, phoshor trails, rainbow effect osv. Också mycket vanligt på DLP-projektorer.
Svårt att ge exempel med bilder eftersom denna effekt bara syns under några ms (men kan vara nog så störig ändå).
Postad 13 februari 2014 - 17:03
Detta: http://www.hdtvtest....-2007040133.htm
Även kallat Phosphor lag, phoshor trails, rainbow effect osv. Också mycket vanligt på DLP-projektorer.
Svårt att ge exempel med bilder eftersom denna effekt bara syns under några ms (men kan vara nog så störig ändå).
Är inte detta ett rätt känt problem på Panasonics, iaf tidigare års? Ung som Samsung har sin floating blacks.
Postad 13 februari 2014 - 17:18
Är inte detta ett rätt känt problem på Panasonics, iaf tidigare års? Ung som Samsung har sin floating blacks.
Jo känt problem så därför förvånad att det inte uppmärksammas mer, i mina ögon är det så pass störigt så snudd på deal breaker. Ska dock låta tv:n få mer tid och se om det blir bättre eller om jag vänjer mig.
Redigerat av Unregistered40f5d30e, 13 februari 2014 - 17:20.
Postad 13 februari 2014 - 17:28
Postad 13 februari 2014 - 18:51
Om jag skulle vilja spela in från en kanal medan jag tittar på en annan krävs det två programkort då?
Postad 13 februari 2014 - 19:15
Jag slog till på en Panasonic Viera TX-P55ST60Y idag för 11300.
Har lite för mkt inställningar att göra känner jag. Ingen riktigt bra tv-bild får jag fram. Den är mörk. Har rattat en del och provat även nån jag fann på en snarlik maskin.
Har någon vänlig själ en lista uppifrån och ner på hur det ska stå?
Ingen buzzing

Sen hittar den inte min timecapsule med filmer heller..., tips?
Redigerat av Igelhammar, 13 februari 2014 - 19:16.
Postad 13 februari 2014 - 19:18
Tjena.
Har lite för mkt inställningar att göra känner jag. Ingen riktigt bra tv-bild får jag fram. Den är mörk. Har rattat en del och provat även nån jag fann på en snarlik maskin.
Ingen buzzing
Kolla här
http://www.avforums....-model.1791733/
Kör själv med inställningarna från avforum och tycker dom fungerar riktigt bra
Postad 13 februari 2014 - 19:45
Postad 13 februari 2014 - 20:07
Tjena.
Ingen buzzing
Menar du att bilden är för ljussvag eller att de mörka delarna dominerar mer än dom borde? Om det förstnämnda så är det nog inte så mkt att göra åt, plasmor är överlag ljussvagare än LCD och Panasonics är absolut inget undantag.
Postad 13 februari 2014 - 22:50
Jag har inte märkt det på TV:n till min stora glädje, med projektorn ser jag det rätt ofta och kan provocera fram det väldigt lätt, fast jag tycker iof. det har blivit mindre sen jag skaffade nya glasögon.Måste säga att jag är förvånad att det inte skrivs mer om regnbågseffekten på dessa tv:s. Har läst siffror om att det bara är några procent som ser denna effekt, men det har jag svårt att tro i och med att alla som sett min st60 har sett effekten direkt på Sin city (vad är oddsen för det om det är några % ?). Bilden är ju bra i övrigt men det här stör en hel del. Ska höra vad Panasonic säger, om det finns någonting att göra, annars får man väl lära sig att leva med det antar jag.
Postad 14 februari 2014 - 09:49
someone2 hur fungerar den när du skall in på baksidan och fixa med kontakterna?
Jag är aldrig bakom

Postad 14 februari 2014 - 10:02
Normalt brukar väl vara att sänka priset på de sista exen, de har iofs 22st kvar på lagret i skrivande stund så är ju några kvar.
Redigerat av ForsenKD, 14 februari 2014 - 10:03.
Postad 14 februari 2014 - 11:07
Jo, tror inte på någon extraprisdrive på dom sista exemplaren av Panasonic plasma.
Smartare hade nog varit, att lägga på några tusen i stället - dom går nog åt ändå.
Kanske det till slut blir slagsmål i någon köplada om dom sista exen :/
Kan även notera, att rent generellt så fick man en mycket större skärm, när man tidigare köpte plasma i stället för LCD.
Men numera är det tvärt om, man får betala mera per tum för det exklusiva nöjet att äga en plasma.
Postad 14 februari 2014 - 15:37
Är det månne så att det är de sista exemplaren som går nu?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar