Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 13 July 2012 - 14:02

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Upplevs det snorhögt även om medelnivån ligger på säg 90-95db?

Jag har ärligt ingen referens så jag vet inte.

Postad 13 July 2012 - 14:03

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det beror väldigt mycket på inspelningen, om den är komprimerad eller dynamisk. Vad var det du spelade?

Och sen har det väl att göra med hur man mäter också, men det har jag mindre koll på.

Alla verkar ju spela Infected Mushroom så jag grävde fram en gammal skiva från den tiden jag lyssnade en del på trance (mest progressiv rock och metal numera). :)

Jag mätte "C-weighted + slow", alltså det som rekommenderas för att kalibrera hemmabiogrejer.

Upplevs det snorhögt även om medelnivån ligger på säg 90-95db?

Jag har ärligt ingen referens så jag vet inte.

Medelnivån låg rätt stadigt runt just 110 dB.

Postad 13 July 2012 - 14:03

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Okej.

Summan av kardemumman; karlsson är ingen vanlig man ;)

Postad 13 July 2012 - 14:10

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Okej.

Summan av kardemumman; karlsson är ingen vanlig man ;)

Jaså var det Karlsson. :) Nåja... även om jag kan spela grishögt så fixar inte mitt välbefinnande det i alla fall. :)

Postad 13 July 2012 - 14:36

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Citat från en hemsida om Harmonisk Distorsion:

Tänk på att strax före 100db börjar örats själv distorsiera. Lyssnar man ofta på musik i, låt oss säga 105db, lyssnar man också på en betydande mängd distorsion från örat själv. Efter en tids lyssnade i de nivåerna minskar dock öratas distorsion av den anledningen att örat själv drar ner volymen, upprepas detta ofta får man snart hörselskador. Distorsionen från örat vid så höga nivåer överstiger högtalarens distorsion flerfaldigt därför finns det ingen anledning att lyssan på så höga ljudnivåer.

Länk till hemsidan:
http://www.linnaraud...atro_sw_2.8.htm

Det är kul att spela högt men distorsionsfritt är det inte vid höga ljudvolymer. Detta påminner mig om att när man går på Rockkonsert så låter det otroligt distorderat från början och man undrar vad det är för kass anläggning de spelar med men efter hand låter det bättre och bättre. Efter ett tag låter det otroligt bra men direkt efter konseren hör man vanliga ljud ganska dåligt. Det susar lite i öronen men det går som tur är över efter ett tag.

Postad 13 July 2012 - 15:02

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Citat från en hemsida om Harmonisk Distorsion:

Tänk på att strax före 100db börjar örats själv distorsiera. Lyssnar man ofta på musik i, låt oss säga 105db, lyssnar man också på en betydande mängd distorsion från örat själv. Efter en tids lyssnade i de nivåerna minskar dock öratas distorsion av den anledningen att örat själv drar ner volymen, upprepas detta ofta får man snart hörselskador. Distorsionen från örat vid så höga nivåer överstiger högtalarens distorsion flerfaldigt därför finns det ingen anledning att lyssan på så höga ljudnivåer.

Länk till hemsidan:
http://www.linnaraud...atro_sw_2.8.htm

Det är kul att spela högt men distorsionsfritt är det inte vid höga ljudvolymer. Detta påminner mig om att när man går på Rockkonsert så låter det otroligt distorderat från början och man undrar vad det är för kass anläggning de spelar med men efter hand låter det bättre och bättre. Efter ett tag låter det otroligt bra men direkt efter konseren hör man vanliga ljud ganska dåligt. Det susar lite i öronen men det går som tur är över efter ett tag.

Mja, det har man ju upplevt på konsert. Jag testade också att spela på en volym som jag i normala fall tycker är "hyffsat högt" och sällan går över, det var ca 100 dB på lyssningsplatsen.

Postad 18 July 2012 - 14:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Alla verkar ju spela Infected Mushroom så jag grävde fram en gammal skiva från den tiden jag lyssnade en del på trance (mest progressiv rock och metal numera). :)

Jag mätte "C-weighted + slow", alltså det som rekommenderas för att kalibrera hemmabiogrejer.

Medelnivån låg rätt stadigt runt just 110 dB.

110dB© slow är ganska högt, men inte sådär jätte högt... där får du ju med större delen av basregistret också utan undertryckning, så om du har lite basboost så gör st stooort utslag på mätningen :)
testa att mäta dB(A) i stället och slow, men mätaren dessutom på "max" om du har den inställningen.

Då får du ett värde som representerar någon slags mellanting mellan medel och peak värde, du får aldrig med topparnas fulla amplitud om du inte har ritkigt bra mätutrustning, men på just detta sättet så får du med mesta möjligt av topparna i alla fall!
Och A-vägningen är som sagt för att inte basområdet och eventuall boost och kraftiga rumsresonanser där ska påverka resultatet så mycket.

testa nu vad du får :)

Som jämnförelse kan sägas att jag hemma med C-vägning lirar mellan 110-120dB med en del musik utan problem, med A-vägning så är det inte tal om några 110-120dB inte...
närmare 100dB som högst är mer troligt + några dB för det som skärs bort i topparna, om man nu är intresserad av det... :)
högsta jag lirat hemma C-vägt är över 125dB (botten ur på en radioshack mätare) , men med ordentlig basboost då såklart! :)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2012 - 14:08.

Postad 18 July 2012 - 15:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Skillnaden på dBC och dBC kan vara över 20 dB

Postad 18 July 2012 - 16:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

110dB© slow är ganska högt, men inte sådär jätte högt... där får du ju med större delen av basregistret också utan undertryckning, så om du har lite basboost så gör st stooort utslag på mätningen :)
testa att mäta dB(A) i stället och slow, men mätaren dessutom på "max" om du har den inställningen.

Då får du ett värde som representerar någon slags mellanting mellan medel och peak värde, du får aldrig med topparnas fulla amplitud om du inte har ritkigt bra mätutrustning, men på just detta sättet så får du med mesta möjligt av topparna i alla fall!
Och A-vägningen är som sagt för att inte basområdet och eventuall boost och kraftiga rumsresonanser där ska påverka resultatet så mycket.

testa nu vad du får :)

Som jämnförelse kan sägas att jag hemma med C-vägning lirar mellan 110-120dB med en del musik utan problem, med A-vägning så är det inte tal om några 110-120dB inte...
närmare 100dB som högst är mer troligt + några dB för det som skärs bort i topparna, om man nu är intresserad av det... :)
högsta jag lirat hemma C-vägt är över 125dB (botten ur på en radioshack mätare) , men med ordentlig basboost då såklart! :)

Nu var jag ju inte ute efter att spela högst, utan bara få en uppfattning om vilka volymer vi talar om. Och jag tyckte det var åt **** för högt. ;) Några överdrivet kraftiga rumsresonanser har jag inte, den värsta ligger vid 27 hz och är på +3 dB ungefär. Däremot har en dipp någonstans vid 50 hz som jag gjort en hel del akustikfix + flytt av högtalare och lyssningsplats för att försöka höja och det har gjort väldigt stor skillnad, dock återstår det en dipp som är lite större än vad jag önskar, men sånt är livet.

Blev dock lite nyfiken så jag ska testa igen. ;)

Edit: Med "maxinställning" menar du kanske peakvärde? Jag har en lastgammal Radioshackmätare som jag testade med, och den har ju inget sånt. Men har även ett XTZ Room Analyzer II Pro-kit, fast det orkar jag inte koppla upp just nu... ;) Sen kan det väl tänkas att man kan skrämma upp trycket mer om man kör med subbarna (i C-läget), men jag körde bara med frontarna.

Edit 2: Nu mätte jag igen, seriöst, jag fixar inte att vara i rummet på sådana volymer, inte utan hörselkåpor i alla fall. Det gör fortfarande ont i öronen. Antingen är min mätare paj, eller så är ni galna. ;)

Edit 3: För att sätta det hela i någon slags ovetenskaplig referensram så brukar jag normalt ha volymen på 13 på mitt Primareförsteg när jag lyssnar, om skivan har en "normal nivå" med dagens mått. Ofta är det någon form av hårdrock som snurrar. Detta är för mig hyffsat högt, t.ex. går det inte att konversera och jag får skrika högt för att den som sitter bredvid ska höra något. Jag grävde fram en asgammal Prodigyskiva nyss för att testa basen lite, som högst vred jag reglaget till 22 och då var det riktigt jäkla högt. Så pass högt att öronen känns en smula domnade efter lyssning, och det är något jag försöker undvika numera. När jag gjorde mätningen förut vid sweet spot och fick fram ca 110 dB i nivå så hade jag försteget på 35 i volym. Det är HÖGT.

Redigerat av d00m, 18 July 2012 - 17:45.

Postad 18 July 2012 - 18:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo men 110dB ÄR jätte högt även C-vägt så... :)
Det är inte konstigt att du upplever det som högt!

Med den mesta musik så är det rent av outhärdligt att spela så högt....
Det går bara inte helt enkelt !
Musiken tillåter det inte för att det är så komprimerat och förstört att man, trots en anläggning som kanske är i det närmase disst fri vid den volymen, att det låter förhävla disstat och illa i alla fall.
Och man får då ont i öronen...
Men med material av bra kvalitet så är det lättare att spela högt, det blir inte jobbigt på samma sätt utan bara mysigt :D
Men det är väldigt få högtalare som fixar 110dB C på 3m med vanlig musik utan massor med basboost...
I alla fall utan att dissta så att det upplevs än högre än vad det är och det blir outhärdligt att vara i rummet.

Jag tycker dock att lyssna på 110dB© är på tok för högt egentligen... Oavsett musik så är det ju något man inte gör några längre stunder om man bryr sig lite om hörseln ;)
110dB(A) är dirrekt GALET !!! Inte bra alls...

Spelar man basbarkomanmusik så är det lättare att få ett högt mätvärde i och med att mycket av det allstrade ljudtrycke då ligger i basområdet som ju inte upplevs som jobbigt på samma sätt vid högre ljudnivåer :)

Jag tycker dom flesta högtalare brukar börja låta illa innan man passerar 100dB strecket i ett normalt rum...
Och har börjat dissta och förvränga redan innan 90dB i samma rum !
Och detta © vägt då.

Postad 18 July 2012 - 19:18

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Studsar in och bidrar med minimalt av insikter. Strunta i vad andra anser, lyssna själv och avgör vad som är rätt.

(efter heldag med svärfar som är proffessor i fysisk matematik och ett otal snapsar).

Hej hopp :wacko:

Postad 18 July 2012 - 19:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Word ! :)

Postad 18 July 2012 - 20:00

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Studsar in och bidrar med minimalt av insikter. Strunta i vad andra anser, lyssna själv och avgör vad som är rätt.

(efter heldag med svärfar som är proffessor i fysisk matematik och ett otal snapsar).

Hej hopp :wacko:

Självklart, det här var mer av ett test, jag hade inga direkta referensramar innan, jag har aldrig mätt ljudtrycket annat än när jag kalibrerat anläggningen. :)

Postad 18 July 2012 - 20:05

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Jo men 110dB ÄR jätte högt även C-vägt så... :)
Det är inte konstigt att du upplever det som högt!

Med den mesta musik så är det rent av outhärdligt att spela så högt....
Det går bara inte helt enkelt !
Musiken tillåter det inte för att det är så komprimerat och förstört att man, trots en anläggning som kanske är i det närmase disst fri vid den volymen, att det låter förhävla disstat och illa i alla fall.
Och man får då ont i öronen...
Men med material av bra kvalitet så är det lättare att spela högt, det blir inte jobbigt på samma sätt utan bara mysigt :D
Men det är väldigt få högtalare som fixar 110dB C på 3m med vanlig musik utan massor med basboost...
I alla fall utan att dissta så att det upplevs än högre än vad det är och det blir outhärdligt att vara i rummet.

Jag tycker dock att lyssna på 110dB© är på tok för högt egentligen... Oavsett musik så är det ju något man inte gör några längre stunder om man bryr sig lite om hörseln ;)
110dB(A) är dirrekt GALET !!! Inte bra alls...

Spelar man basbarkomanmusik så är det lättare att få ett högt mätvärde i och med att mycket av det allstrade ljudtrycke då ligger i basområdet som ju inte upplevs som jobbigt på samma sätt vid högre ljudnivåer :)

Jag tycker dom flesta högtalare brukar börja låta illa innan man passerar 100dB strecket i ett normalt rum...
Och har börjat dissta och förvränga redan innan 90dB i samma rum !
Och detta © vägt då.

Det var nog inte dist som var problemet, utan mina öron gillar det helt enkelt inte. :) 120 dB är ju var gränsen för hörselskador går så vitt jag vet. (Jag spelade elektronisk musik vid testet som inte var direkt söndermastrad.)

Jag kan iaf intyga att mina Swans F1.1A inte har några problem med distorsion vid höga volymer. ;) Jag vet inte vad max SPL är, men effekttåligheten är 1200 watt och mina monoblock kan förse dem med 600 w/8 ohm och det dubbla vid 4 ohm så resurser finns det. Nu är det inte så viktigt för mig, bara det låter bra vid mina normala lyssningsvolymer. Dock är det så att mitt rum sväljer en del effekt så några små pygméhögtalare hade inte funkat.

Hum... tror det börjar bli lite OT nu, det här är ju en Ino-tråd. :) Ber om ursäkt för det och rundar av experimentet. ;)

Redigerat av d00m, 18 July 2012 - 20:08.

Postad 18 July 2012 - 20:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det finns olika sorters disst, det behöver inte vara att man trätt över gränsen för lavindistorsion för att det ska räknas... :) (alltså gränsen då det börjar låta "disstat", hårt, dåligt, vasst... ja det finns många olika upplevelser man kan få när man går över denna gräns :))
Men ju närmare man kommer denna gräns så blir det ju alltid större och större andel disst i ljudet, så ljudet kommer inte bara att faktum vara starkare utan även uppfattas som ytterligare högre än vad det verkligen är på grund av ökad mängd disst i ljudet.
så är det ju alltid med alla högtalare tyvärr... :( fast i olika utsträckning.
Av dissten så blir man lättare trött i öronen och tycker att det är jobbigt högt på ett helt annat vis än om denan disst är så låg som möjligt fram till gränsen :)

Sedan finns ju det där med förändring av "karaktären" vid volympådrag, att tillräcklig andel disst finns i ljudet som produceras för att musiken ska börja förvrängas hörbart från den naturlighet ska finnas där på lägre ljudnivåer, och jag har märkt att det inte finns fler än typ 4 (5)st högtalare av alla jag hört som klarar av detta på ett tillräckligt bra sätt... :ph34r: :(
I stort sätt alla andra högtalare jag hört, har disstat klart hörbart även vid nivåer runt 90dB©... (med några få undantag...) men det är ju inte så att alla andra högtalare låter "dåligt" för det utan mer en signatur som många så vitt jag vet föredrar :)
Jag föredrar att inte ha just den dissten där, utan vill gärna ha så lite av den som möjligt :) så att jag får min "signatur" (om man så vill kalla det) på ljudet som jag gillar, när karaktären på musiken inte förändras något när volymen åker upp, även om den åker upp, MYCKET.

Men som sagt, mena inte att det behövde låta dåligt inte :)

Edit: effektålighet och kapacitet i stegen som isollerade parametrar har ju inte mycket med saken att göra, kom jag på att jag måste säga...
Utan helt andra faktorer, men som sagt detta är OT !

Tillbaka till topic: Intressanta högtalare du har där, sitter det alltså 4st diskanter/ högtalare ? (ser nu att det verkar vara 2st ? )
borde ge en del intressanta fenomen i horisontal om man förflyttar sig ?

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2012 - 20:38.

Postad 18 July 2012 - 20:37

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Det finns olika sorters disst, det behöver inte vara att man trätt över gränsen för lavindistorsion för att det ska räknas... :) (alltså gränsen då det börjar låta "disstat", hårt, dåligt, vasst... ja det finns många olika upplevelser man kan få när man går över denna gräns :))
Men ju närmare man kommer denna gräns så blir det ju alltid större och större andel disst i ljudet, så ljudet kommer inte bara att faktum vara starkare utan även uppfattas som ytterligare högre än vad det verkligen är på grund av ökad mängd disst i ljudet.
så är det ju alltid med alla högtalare tyvärr... :(

Sedan finns ju det där med förändring av "karaktären" vid volympådrag, att tillräcklig andel disst finns i ljudet som produceras för att musiken ska börja förvrängas hörbart från den naturlighet ska finnas där på lägre ljudnivåer, och jag har märkt att det inte finns fler än typ 4 (5)st högtalare av alla jag hört som klarar av detta på ett tillräckligt bra sätt... :ph34r: :(
I stort sätt alla andra högtalare jag hört, har disstat klart hörbart även vid nivåer runt 90dB©... (med några få undantag...) men det är ju inte så att alla andra högtalare låter "dåligt" för det utan mer en signatur som många så vitt jag vet föredrar :)
Jag föredrar att inte ha just den dissten där, utan vill gärna ha så lite av den som möjligt :) så att jag får min "signatur" (om man så vill kalla det) på ljudet som jag gillar, när karaktären på musiken inte förändras något när volymen åker upp, även om den åker upp, MYCKET.

Edit: effektålighet och kapacitet i stegen som isollerade parametrar har ju inte mycket med saken att göra, kom jag på att jag måste säga...
Utan helt andra faktorer, men som sagt detta är OT !

Tillbaka till topic: Intressanta högtalare du har där, sitter det alltså 4st diskanter/ högtalare ?
borde ge en del intressanta fenomen i både horisontal och vertikal led om man förflyttar sig ?

Jag protesterar inte mot det du skriver, visst kommer dist smygande. Jag kan dock inte påstå att mina högtalare känns speciellt distande. ;)

Angående högtalarna så spelar domarna och banddiskanterna olika frekvenser, så inget problem där. Däremot är de dubbla till antalet, som du påpekade, och det var också något jag funderade över innan jag lyssnade på dem första gången. Har dock inte upplevt något som helst problem med det, det fungerar mycket bra! Swans specialitet är ju annars line arrayer och båda dessa element (eller i alla fall snarlika) har använts flitigt i deras största arrayer, t.ex. 2.3B som har 16 stycken domar och 16 st band i vardera högtalare. Så man får väl gissa att de filat en del på konstruktionen. Det finns säkert någon som har invändningar mot det, men jag tycker de låter sagolikt, det finns inte mycket jag hellre skulle vilja äga. Men visst, ett par TAD Reference One skulle väl inte sitta fel. ;)

Swans 2.3B om du är nyfiken:
http://www.swans.se/...alare/swans-23b

Postad 18 July 2012 - 20:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Disst låter inte nödvändigtvis så som det som folk allmänt benämner som "disst", det är oftast så att då är man väldigt nära eller över gränsen för när det "spårar" så att säga...
Och då är det ju inte egentligen kul att lyssna längre (subjektivt och personligt uttalande :)) , jag brukar ta en ökande nivå av disst på att "det blir mindre musik och mer högtalare över ljudet".
Låter jätte luddigt men jag vet inte riktigt hur man annars ska beskriva det :) jag upplever det som extremt tydligt hur detta förändras när volymen åker upp, men jag vet att många inte reflekterar över det alls.
När där bara finns en enkel självklarhet över musiken och en naturlighet över den, och denna minskar i takt med att volymen ökar då är det högtalarna som disstar.
Detta finns det nästan inga högtalare som klarar över annat än "ganska hög ljudnivå"...
men detta är ju inte ett problem för den breda massan, men tyvärr för mig då jag insett att jag gillar just "det ljudet", när det inte beter sig så... <_<
(Tack Komorok och Hmmpz !!!!!! :angry: :( :ph34r: :P )

Men då denna dissten inte "låter illa" på det viset utan mer ger dom en "karaktär" så blir det ju mer bara "ett sätt att låta på" hos högtalaren, som ju i stort sätt alla högtalare har fast olika vis då som hänger ihop med konstruktionen som helhet. :)

Edit:
Kan då inflika att jag tyckte att TAD ref1 disstade lite trist vid några tillfällen på senaste stockholm's mässan :P (men utan att låta illa)
Men TAD låter ju jäkla bra och tillhör en av dom högtalare som jag tycker är mycket bra !
Men dock på tok för dyr för vad dom kan göra tyvärr...

Edit2: Jaha så det är så dom gjort med diskanterna, intressant lösning, kul att det fungerar bra !
jag tycker dock att det ser lite speciellt ut, så att säga. väldigt eget helt klart ! :)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2012 - 21:01.

Postad 18 July 2012 - 21:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Hehe, vad gäller dist i mitt system så tycker jag nog att jag har märkt att det snarare är försteget än högtalarna som distar hårdast. Dvs högtalarna återger bara det de matas med. Och när det blir tillräckligt högt så orkar inte mitt försteg med att pumpa ut signal till slutsteget. Har prövat olika försteg och varitanter på slutsteg.

Måsta slagga in snart, alldeles för mkt gottgott från ungernresan kvar i finskåpet... hehe

:blush:

Postad 18 July 2012 - 21:35

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Fördelen med att lira i 100+ dB konstant är att nästa uppgradering blir billig.
En proson rumble lär duga då eller ett par logitech z906 för hörseln är förstörd.

Postad 18 July 2012 - 21:38

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
+1

Postad 18 July 2012 - 21:41

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag har hört att ett par pi60s absolut inte kan spela distfritt utan dessa, stämmer det??? :P

https://www.prisjakt...kt.php?p=836386

Postad 18 July 2012 - 21:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag har hört att ett par pi60s absolut inte kan spela distfritt utan dessa, stämmer det??? :P

https://www.prisjakt...kt.php?p=836386

Nu är inte jag nån mega kunnig men efter att ha läst Ingvar Öhmans manifest så behöver man ABSOLUT INTE Sååå dyra kablar. Vill man vara säker så köper man kablarna från Ingvar :) och dom är gratis öm man jämför med dessa haha.

Postad 18 July 2012 - 22:00

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Nu är inte jag nån mega kunnig men efter att ha läst Ingvar Öhmans manifest så behöver man ABSOLUT INTE Sååå dyra kablar. Vill man vara säker så köper man kablarna från Ingvar :) och dom är gratis öm man jämför med dessa haha.

Haha, å fan. Jag behöver inte ta ett sms-lån för att köpa ett par sådana för att få en distfri återgivning alltså... ;)

Postad 18 July 2012 - 22:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
sms: låna, sms:a låna....

Postad 18 July 2012 - 22:28

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Disst låter inte nödvändigtvis så som det som folk allmänt benämner som "disst", det är oftast så att då är man väldigt nära eller över gränsen för när det "spårar" så att säga...
Och då är det ju inte egentligen kul att lyssna längre (subjektivt och personligt uttalande :)) , jag brukar ta en ökande nivå av disst på att "det blir mindre musik och mer högtalare över ljudet".
Låter jätte luddigt men jag vet inte riktigt hur man annars ska beskriva det :) jag upplever det som extremt tydligt hur detta förändras när volymen åker upp, men jag vet att många inte reflekterar över det alls.
När där bara finns en enkel självklarhet över musiken och en naturlighet över den, och denna minskar i takt med att volymen ökar då är det högtalarna som disstar.
Detta finns det nästan inga högtalare som klarar över annat än "ganska hög ljudnivå"...
men detta är ju inte ett problem för den breda massan, men tyvärr för mig då jag insett att jag gillar just "det ljudet", när det inte beter sig så... <_<
(Tack Komorok och Hmmpz !!!!!! :angry: :( :ph34r: :P )

Men då denna dissten inte "låter illa" på det viset utan mer ger dom en "karaktär" så blir det ju mer bara "ett sätt att låta på" hos högtalaren, som ju i stort sätt alla högtalare har fast olika vis då som hänger ihop med konstruktionen som helhet. :)

Edit:
Kan då inflika att jag tyckte att TAD ref1 disstade lite trist vid några tillfällen på senaste stockholm's mässan :P (men utan att låta illa)
Men TAD låter ju jäkla bra och tillhör en av dom högtalare som jag tycker är mycket bra !
Men dock på tok för dyr för vad dom kan göra tyvärr...

Edit2: Jaha så det är så dom gjort med diskanterna, intressant lösning, kul att det fungerar bra !
jag tycker dock att det ser lite speciellt ut, så att säga. väldigt eget helt klart ! :)

Vi får nog summera det som att du är känsligare än mig. ;) Eller så menar vi samma sak men beskriver det olika. Den typ av distorsion som jag hör låter inte bra i alla fall, men beror nog oftast på att en förstärkare inte orkar med. Lätt löst med tillräckligt mycket effekt. :)

Angående TAD R1 så tyckte jag det lät skit ö.h.t. på senaste High End, men jag har hört dem låta bra så jag vet vad de går för. :)

Postad 19 July 2012 - 05:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo TAD R1 lät bättre förra året med, men då spelade han inte lika högt heller... :)

Ne jag upplever det som att vi beskriver samma sak fast olika delar av den,
Du beskriver när man börjat närma sig gränsen/ passerat gränsen för när lavindisstorsion börjar komma.
Jag om den allmänna nivån av disst i högtalaren vid även betydligt mycket lägre ljudnivåer än så :)

Är liksom olika sidor av samma mynt :P
Vi snör ihopp säcken där tycker jag :)

Postad 19 July 2012 - 09:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Dist är ofta något man upplever EFTER man hört bättre (=mindre dist) grejer. Vill minnas när SA demade och massa folk satt och njöt medan jag och en polare gick ut för vi kunde inte stå ut med disten.

Fördelen med att lira i 100+ dB konstant är att nästa uppgradering blir billig.
En proson rumble lär duga då eller ett par logitech z906 för hörseln är förstörd.

Ja, man ska vara försiktig med hörseln. Kortare stunder och med rätt material så är det ingen fara.

Postad 19 July 2012 - 12:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Dist är ofta något man upplever EFTER man hört bättre (=mindre dist) grejer. Vill minnas när SA demade och massa folk satt och njöt medan jag och en polare gick ut för vi kunde inte stå ut med disten.

Det spelas ofta för högt på mässor dessutom, eller i alla fall för högt för vad en given högtalare fixar, och då blir det ju ännu mer uppenbart...

Postad 19 July 2012 - 12:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det spelas ofta för högt på mässor dessutom, eller i alla fall för högt för vad en given högtalare fixar, och då blir det ju ännu mer uppenbart...

Högt och högt, sällan det spelas högt vill jag hävda. Dock så brukar det låta jäkligt illa.

Postad 19 July 2012 - 12:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Högt och högt, sällan det spelas högt vill jag hävda. Dock så brukar det låta jäkligt illa.

...det kan ju förstås upplevas som högt också. Ja, det brukar låta osannolikt illa även om riktigt dyra grejer. Tyvärr tar det bort en del av tjusningen med mässor, men det finns förstås undantag där det låter bra. Ibland... :)

Postad 20 July 2012 - 07:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ne det är sällan speciellt högt... men med den dissten så... :ph34r:

TAD krämade dom på ganska bra med dock, och tyvärr lite för högt några gånger så att man hörde dom dissta.
Men klart högre än någon annan högtalare på mässa, och ändå låter dom helt okey :)

Postad 20 July 2012 - 10:52

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ne det är sällan speciellt högt... men med den dissten så... :ph34r:

TAD krämade dom på ganska bra med dock, och tyvärr lite för högt några gånger så att man hörde dom dissta.
Men klart högre än någon annan högtalare på mässa, och ändå låter dom helt okey :)

Faktum är att jag har aldrig hört Mustasch låta så illa som under den demon, inte ens en av alla de gånger jag sett dem live (bl.a. på ett litet lokalt hak) lät det värre. Riktigt tråkigt, då jag vid tidigare tillfällen gillat R1:orna.

Redigerat av d00m, 20 July 2012 - 10:52.

Postad 20 July 2012 - 11:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
De Mustasch skivor jag hört låter verkligen illa. Speciellt den som vissa envist använder att dema högtalare med.

Postad 20 July 2012 - 12:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ja nej det lät inget vidare....

men även med en anan låt, någon kvinnlig sång och en guitarr typ...
så hårdnade dom till några gånger :(

Postad 20 July 2012 - 13:54

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 1

De Mustasch skivor jag hört låter verkligen illa. Speciellt den som vissa envist använder att dema högtalare med.

De senaste tre albumen är hårt mastrade som sjutton, man kan höra tydligt hur det klipper. Första albumet låter ok och de däremellan minns jag inte.

Postad 05 November 2012 - 07:15

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tjena gubbs!

Tänkte höra om någon har info om priset på piP? hittat en del på nätet men det tycks vara gamla priser, vill ju veta 2012-års priser :) vill ha allt färdigt, inte bygga själv!

Är utomlands och är inte jättesugen på att vara vaken på natten för att ringa o dessutom pröjsa 18 spänn i minuten :)

Postad 05 November 2012 - 13:07

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
piP 2012 färdigbyggt: 11 592:-
piPs 2012 färdigbyggt: 14 179,5 :-

Om du tycker priserna är lite konstiga så är det för att det är 2011 priser ggr 3,5% då det är så mycket han normalt brukar höja priserna per år. Har inte sett något officellt manifest från 2012 med de officiella priserna men jag vågar nog säga att de kommer vara väldigt nära dessa. Detta är priser för industrilack. Om man vill ha häftigare finish finns det typ 130 olika eller vad det är med priser mellan himmel och jord. Men räkna med minst ett par tusen till om du vill ha grym finish. Tänk också på att du helst vill ha stativ, toppplatta och SD-kuddar som går på ca. 2500:- till.

Postad 05 November 2012 - 23:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Ja, man ska vara försiktig med hörseln. Kortare stunder och med rätt material så är det ingen fara.

Är du alldeles säker på att det är dist och att det är Ino som är den bättre? Det kan inte vara så att du helt enkelt vant dig vid dina egna högtalare och upplever andra som "fel" eller distande? Vet inte mycket om Ino:s egenskaper men kan tänka mig att kraften i anslagen/attackerna hos SA kan vara lätt chockerande jämfört med många konkurrenter. Men dist borde man inte kunna uppfatta det som tror jag? Nej, dist tror jag faktiskt inte jag upplevt med någon SA. Får väl försöka lyssna på Ino och se om jag får nya referensramar. :)

Postad 06 November 2012 - 07:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Är du alldeles säker på att det är dist och att det är Ino som är den bättre? Det kan inte vara så att du helt enkelt vant dig vid dina egna högtalare och upplever andra som "fel" eller distande? Vet inte mycket om Ino:s egenskaper men kan tänka mig att kraften i anslagen/attackerna hos SA kan vara lätt chockerande jämfört med många konkurrenter. Men dist borde man inte kunna uppfatta det som tror jag? Nej, dist tror jag faktiskt inte jag upplevt med någon SA. Får väl försöka lyssna på Ino och se om jag får nya referensramar. :)

Det är en jätteskillnad mellan Ino och SA. Det finns inte en möjlighet att man kan spela lika starkt på ett par SA som ett par Ino av dom något större modellerna. SA distar väldigt tidigt i jämförelse.
Dock tycker jag SA låter riktigt bra. Om jag inte skulle vilja ha möjligheten att spela starkt så skulle SA vara en klar kandidat. :)

Postad 06 November 2012 - 08:47

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

piP 2012 färdigbyggt: 11 592:-
piPs 2012 färdigbyggt: 14 179,5 :-

Om du tycker priserna är lite konstiga så är det för att det är 2011 priser ggr 3,5% då det är så mycket han normalt brukar höja priserna per år. Har inte sett något officellt manifest från 2012 med de officiella priserna men jag vågar nog säga att de kommer vara väldigt nära dessa. Detta är priser för industrilack. Om man vill ha häftigare finish finns det typ 130 olika eller vad det är med priser mellan himmel och jord. Men räkna med minst ett par tusen till om du vill ha grym finish. Tänk också på att du helst vill ha stativ, toppplatta och SD-kuddar som går på ca. 2500:- till.

Ok, tack för den infon! Tyvärr lite över min budget :(

Postad 06 November 2012 - 10:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är en jätteskillnad mellan Ino och SA. Det finns inte en möjlighet att man kan spela lika starkt på ett par SA som ett par Ino av dom något större modellerna. SA distar väldigt tidigt i jämförelse.
Dock tycker jag SA låter riktigt bra. Om jag inte skulle vilja ha möjligheten att spela starkt så skulle SA vara en klar kandidat. :)

Det handlar ju då förstås mer om hur kraftig högtalaren behöver vara än om vilket märke kanske. Skulle tex tro att ett par Aura 60 klarar att spela minst lika kraftigt som likvärdigt prissatta PiP från ino. En Ino med kapaciteten en del talar om här kostar ju väldigt mycket pengar. De enorma ljudtrycken några anser nödvändiga kräver givetvis sin utrustning. För oss med mer normala ljudtrycksbehov kommer en Ranger Master aldrig någonsin att dista. Och aldrig mina Aura 60 eller grabbens Saxo 10 heller, man väljer högtalare efter behov.
Synd att Ino är så "osynliga" på marknaden. Skulle vara kul att lyssna på ett par. Verkar ju vara fina grejor att döma av de fina omdömena de får av sina användare. :)

Postad 06 November 2012 - 10:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Synd att Ino är så "osynliga" på marknaden. Skulle vara kul att lyssna på ett par. Verkar ju vara fina grejor att döma av de fina omdömena de får av sina användare. :)

Det finns garanterat någon med Ino i närheten där du bor, skriv ett inlägg i tråden jag länkar till så får du nog snart flera svar. :)
http://www.faktiskt....=viewforum&f=20

Postad 06 November 2012 - 11:41

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Montera själv då, du känner säkert någon som kan löda och hjälpa dig om du inte kan det. Man sparar ju en hel del pengar.

Postad 06 November 2012 - 11:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är du alldeles säker på att det är dist och att det är Ino som är den bättre?

Ta hit ett par SA högtalare så jämför vi.

Postad 06 November 2012 - 12:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Ja alltså det beror på hur man ser på det. Dessa är liksom en av de bättre stativhögtalarna du kan köpa enligt mig. Jag har fortfarande att höra ett par stativare som ger bättre ljudbild än dessa. Detta är tvärr den billigaste full-range högtalaren från Ino men det går som sagt att bygga själv som många gör. Detta hade jag dock bara rekommenderat om du verkligen har intresset då det kan vara en del pill med det hela.

Postad 06 November 2012 - 15:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det handlar ju då förstås mer om hur kraftig högtalaren behöver vara än om vilket märke kanske. Skulle tex tro att ett par Aura 60 klarar att spela minst lika kraftigt som likvärdigt prissatta PiP från ino. En Ino med kapaciteten en del talar om här kostar ju väldigt mycket pengar. De enorma ljudtrycken några anser nödvändiga kräver givetvis sin utrustning. För oss med mer normala ljudtrycksbehov kommer en Ranger Master aldrig någonsin att dista. Och aldrig mina Aura 60 eller grabbens Saxo 10 heller, man väljer högtalare efter behov.

Fast ett par Ranger Master blir kraftigt ifrånåkta av ett par pi60 som kostar ungefär lika mycket. ;)

Postad 06 November 2012 - 16:07

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 1

För oss med mer normala ljudtrycksbehov ...

Man kan inte utan undra vad det där egentligen betyder... Vad finns det för anledningar att ha lägre behov? Det enda egentliga skälet jag kan se är att man inte kan spela högre av störhänseende kontra grannar i hyreshus. Fine.

Men annars så tror jag att det huvudsakligen är okunskap. Man har aldrig hört tillräckligt rent ljud på höga volymet, utan man har "lärt" sig att skylla på volymen när det låter jobbigt på högre volymer. Ibland är problemet högtalarna, ibland är problemet effektbrist/klippning. Kan tänka mig att det kan finnas rum vars akustik kan göra det jobbigt på högre volymer också, men det är en ren spekulation i stunden ("Bruttotanke").

Jag tror inte jag själv ännu hört vad som är möjligt vad det gäller rent ljud och hög volym... Setups som Komoroks och liknande tar säkert det hela ytterligare längre än vad jag har möjlighet till (så det är kanske bäst att aldrig provlyssna något sådant B) )

Postad 06 November 2012 - 16:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Man kan inte utan undra vad det där egentligen betyder... Vad finns det för anledningar att ha lägre behov? Det enda egentliga skälet jag kan se är att man inte kan spela högre av störhänseende kontra grannar i hyreshus. Fine.

Men annars så tror jag att det huvudsakligen är okunskap. Man har aldrig hört tillräckligt rent ljud på höga volymet, utan man har "lärt" sig att skylla på volymen när det låter jobbigt på högre volymer. Ibland är problemet högtalarna, ibland är problemet effektbrist/klippning. Kan tänka mig att det kan finnas rum vars akustik kan göra det jobbigt på högre volymer också, men det är en ren spekulation i stunden ("Bruttotanke").

Jag tror inte jag själv ännu hört vad som är möjligt vad det gäller rent ljud och hög volym... Setups som Komoroks och liknande tar säkert det hela ytterligare längre än vad jag har möjlighet till (så det är kanske bäst att aldrig provlyssna något sådant B) )

När man väl kommit så långt inom den här hobbyn så man får den där "jaha.."-upplevelsen så är det jäkligt gött men samtidigt helt förjävligt :D

Postad 06 November 2012 - 16:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Sen ska man inte glömma bort att om man har ett par högtalare som kan spela riktigt jävla starkt med låg dist så blir disten äckligt låg vid "normala" volymer. :)

Postad 06 November 2012 - 16:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Fast ett par Ranger Master blir kraftigt ifrånåkta av ett par pi60 som kostar ungefär lika mycket. ;)

Det där kan jag ju inte bemöta eftersom jag inte hört Ino:n. Men är det som du säger är Ingvar Ö. min nya gud. ;) Fast snygga kan man knappast anklaga Ino för att vara, där vinner SA på knock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.