Redigerat av Skogga, 17 January 2008 - 08:45.
Panasonic Viera TH-42PX70
(TV)
|
1
|
(137)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV70
(TV)
|
1
|
(66)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX70
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX70
(TV)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX700
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX74
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV7
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX7E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 17 January 2008 - 08:56
Bara för du inte hört talas om det betyder inte att effekten inte finns, för det gör den. Den kallas för "clay face". I allmänhet ser man mindre av den ju bättre källorna är. Då andra plasmor, tex polarens HiSense inte uppvisade detta fenomen då man slog av alla bildförbättringar antar jag att Panasonic inte har tagit sitt f-e-t-a arsele och gjort någonting. Det är slött och outbildat av dem. Deras bildingenjörer verkar vara barn som uppfinner nya bildförbättringar som ska få de gamla att döljas(nu tar jag i...he he).
Jag kommer inte att satsa på Panasonic om inte de:
Tar bort lila ormar
Tar bort clay face
Tar bort ljusflämtet
Tills sist skulle de kunna ta tag i designen och fixa en plasma utan högtalare. Ta bort den silvriga skiten under plasman.
Usch vad arg jag verkar......![]()
Problemet som jag ser det är att ifall man upptäcker en felaktighet så kommer man aldrig glömma den. Om ni är nöjda med eran plasma så strunta i vad jag har skrivit.
Nähä du verkar väll inte arg""...
Men för det första så låter det som om du har en PV60 själv vilket är den gamla modellen och du skäller på dem för designen, men om inte jag är blind så är fan inte min PV70 silvig under utan svart.
Och vet du inte att det sitter en högtalare där så ser man den knappt...
Vad lila eller gröna ormar beträffar så har jag då inte sett en skymt av dem...
(och ja jag är kräsen när det gäller bild så jag har letat)
Sen så kan jag inte fatta att du ens kan me och jämför Panasonic med Hisense som är ett billigt skitmärke...
Jodå, det går att jämföra. Hisense hade den goda egenskapen att ta bort bildförbättringarna helt. Och det var permanent. Inte som Pannan, som fortfarande har kvar smetigheten hur mycket man än gör.
Postad 17 January 2008 - 10:26
Bara en lite reflektion....Hej!
Angående det här med "inkörning" för denna Plasma-TV, hur viktigt är det och vad riskerar man annars för "bestående men"..??
* Det ena är väl "inbränning" som man man annars riskerar. Men minskar den risken alltså ifall man kör bio-läge, drar ner alla andra inställningar till under 50% de första 200h?? Är det alltså mindre risk för inbränning efter en sådan inkörnings-behandling??
* Färger, skärpa etc... Blir det "bättre" färgåtergivning, skärpa etc.. efter en dylig inkörning?? Eller är det bara det att man senare kan brassa på med högre värden än 50% och köra annat än bio-läge??
* Vad för "bestående men" riskerar man ifall man inte ställer in max 50%, bio-läge etc..?? Ifall man kör "out-of-the-box"-värden på allting (eller lite mer..) den första tiden. Är det likt som en ny bil som skall köras in den första tiden för att få den "rätta karaktären"??
* Ifall man nu någon gång skulle råka ut för inbränning av något slag, hur blir man lämpligast av med den??
Jag har hört talas om vissa andra Plasma-TV som har någon inbyggd "White Wash"-funktion för att "städa bort" ev. inbränningar, men det har jag inte hittat.
Så hur räddar man och får bort en ev. inbränning på denna Plasma-TV?? (är det någon som råkat ut för en bestående inbränning på denna Plasma-TV??).
Jag har under de nu första ca 100 timmarna kört bioläge, varma färger, av med bildeffekter, men behållit "out-of-the-box"-inställningar på ca 50% av andra inställningar.
Har till och med kört "EA BreakIn"-DVD med dessa inställningar ca 35-40 timmar.
Hur känsligt är det att jag då kört ca 50% på inställningarna snarare än de 40% som det diskuteras om??
Sammanfattningsvis vad jag vill säga/fråga är:
* Hur stor "risk", hur "lätt" är det att man får "bestående men" på denna Plasma-TV ifall man kör "fel" inställningar??
Visst, ifall man vrider upp alla värden i topp och kör så en längre tid - men ifall man kör ganska "normala" värden??
/Makusi
Om det nu va så som du säger... Att man va tvungen att ställa ner allt, färger, kontrast osv. Köra en separat DVD (Plasma breakin, lite roligt). Skulle det då inte stå i manualen om det? Typ "Varva in över 8000 dom första 1000Km".
Jag kan känna att det ofta blir snack om "inkörningstid" när det gäller högtalare. Nu har det kommit till Plasma.
Så... vad är det som skulle hända ifall man inte "kör in den"?
Här finns lite bakgrund och beskrivning av tekniken. Hänvisa gärna till den om "vad det är" som mår bra av en special-DVD i X antal timmar?
http://en.wikipedia..../Plasma_display
http://electronics.h...sma-display.htm
Postad 17 January 2008 - 10:41
Bara en lite reflektion....
Om det nu va så som du säger... Att man va tvungen att ställa ner allt, färger, kontrast osv. Köra en separat DVD (Plasma breakin, lite roligt). Skulle det då inte stå i manualen om det? Typ "Varva in över 8000 dom första 1000Km".
Jag kan känna att det ofta blir snack om "inkörningstid" när det gäller högtalare. Nu har det kommit till Plasma.
Så... vad är det som skulle hända ifall man inte "kör in den"?
Här finns lite bakgrund och beskrivning av tekniken. Hänvisa gärna till den om "vad det är" som mår bra av en special-DVD i X antal timmar?
http://en.wikipedia..../Plasma_display
http://electronics.h...sma-display.htm
Från px700-tråden:
Vi har diskutterat detta tidigt i tråden, vi som först köpta denna modell. Sammanfattningsvis så är syftet med "inkörningen" med låga värden att fosforn i gascellerna ska mjukköras in för att därefter bli mindre känsliga. Det är det enda, varken färgåtergivningen eller något annat påverkas av inkörningen.
Man kan efter detta ändå få tillfälliga inbränningar, om man tex har satt sin PVR-box i paus och den då visar en ruta i starka färger med tiden. Efter några minuter finns då konturerna på rutan kvar när man startar igen! Dock så försvinner denna kontur efter några minuters tittande.
Hursomhelst, jag skulle inte ha velat ta risken att inte köra in den i 200h.
Postad 17 January 2008 - 13:18
Här finns några ex. på CA-moduler:Gratiskanalerna via Boxer får du in utan CA-modul. En CA-modul får du från ca 400kr så svindyrt kan jag inte påstå och detta är inget Panasonicspecifikt utan alla TV-apparater med boxar saknar CA-moduler, antagligen för att samma modell skall kunna säljas i stora delar av världen.Kom även på en annan fråga går det ändra standard valet av vilken ingång som visas? tycker det är lite jobbigt att den inbygda mottagaren är standard när dom är snåla och inte skickar med någon Ca modul. om tvn hade ändrat signal automatiskt när man knäppte på enheten så hade det varit en annan sak men den gör inte ens det.
Även utan modul får du ju in e fria kanalerna så det borde kunna bli tv när du slår på den. Jag har också undrat varför den inte är valfri men sedan slagits av tanken att en vald ingång skulle kunna ligga med en stillastående bild medan en tvbild ofta ger något rörligt. alltså skulle det kunna vara en skyddsåtgärd mot ghosting och liknande. Mycket annat går ju att välja själv så visst känns det lite underligt.
Det vet jag men det känns lite surt att betala 300kr i månaden i 2år och bara få in gratis kanalerna. och Modulerna är svindyra tycker jag. Om inte annat borde det gå ändra i den mysteriska service menyn men inte ens där går det välja standard ingång. sen är det lite snålt att dom inte har auto avkänning av ingångarna vilket 8år gamla apparater brukar kunna ha.
Har jag valt digitalboxen och stänger av tvn, oavsett om jag gör det på fjärren eller on/off knappen på tv startar den ALLTID också med den aktiverad, jag behöver aldrig skifta till DVB-T. Den har också autoavkänning på HDMI och scartingångarna. När jag hade min gamla HDMI-kabel till DVDn skiftade den inte automatisk men med den nya som stödjer HDMI1.3a så funkar det perfekt. Sedan är det ju beroende på om DVDn skickar någon signal via HDMIn när man startar den, som det görs via scarten, och gör den inte det så kan man knappast anklaga Panasonic för detta.
Jag vet att jag får in dom utan modul. det skrevs även om det i tidgare inlägg, 400kr vart hittar du den? billigaste jag hittar på nätet är 500kr och här i stan kostar dom runt 600kr och uppåt och jag anser det som svindyrt för en liten skit sak. och jag vet även att dom inte skickar med moduler med tv apparater eftersom jag köpt även andra märken.
Min tv startar alltid i DVB-T vad jag än gör vad jag än har igång när jag startar tvn. varesig det är tvspel, digital tv, dvd eller något annat. varesig sakerna använder composit, hdmi, scart. har även testat med olika märken på kringutrustningen, så jag anklagar Panasonic för detta. vad har du för förklaring
http://www.liontech....6377;r:prisjakt
http://www.digitalbo....php?artnr=0592
Har för mig att Siba sålt dem för 400-500kr.
Stänger du av TVn i DVB-T läget startar den i DVB-T läget, stänger du av den i analoga TV-läget startar den också i analoga tv-läget inget konstigt med det. Startar du DVD, videon m.m. INNAN du startar tvn switchar den ju inte till den ingången som används. Du måste starta enheten efter tvn har startats, eller trycka på stop-knappen på dvdn & videon och sedan trycka på play igen då borde den automatiskt skifta, det gör iaf min. Sedan är det beroende på hur enheteena är kopplad och vad du använder för enheter, i kompositsignalen t.ex. så finns inte signalen som gör att en tv-apparat skiftar ingång automatiskt, denna signal ligger på ett speciellt stift i en fullkopplad scart. HDMI är inte heller uppbyggd på samma sätt som scartkontakten, den är digital och skiftar inte automatiskt om inte TVn känner känner av en kompatibel enhet i detta fall under menyn Viera link. Detta är inget Panasonic specifikt utan det har varit precis likadant på övriga Samsung, Sony, Diboss, LG-apparater m.m. jag haft och använt.
Ja dom var billgare. får se om man beställer.
Stänger jag av TVn i analoga läget startar den i DVB-T läget, varesig jag stänger av på TVn eller Fjärrkontrollen. som sagt vad jag än testar så startar den alltid i DVB-T. Har Fullkopplade High end scart kablar och har även testat med billiga som är fullkopplade och inte fullkopplade
Postad 17 January 2008 - 13:50
Kommer nog att köpa en sådan här i veckan, men har ett par frågor.
1. Vad är skillnaden mellan px7, och px70?
2. Kommer att sitta på 2,5 meters avstånd drygt, för stort med 42" eller?
3. Bästa sättet att koppla in dvdn, komponent antar jag?
4. Nån som vet priset på denna på Mediamarkt i Lund? =)
/Magnus
PX70
http://www.panasonic...70ped/index.htm
Kontrast 10,000:1
3,072 Equivalent Steps of Gradation PX70
2 st HDMI
1500 sidor text-tv minne
PX7
http://www.panasonic...42px7/index.htm
Kontrast 8,000:1
2,048 Equivalent Steps of Gradation PX7
1 st HDMI
500 sidor tex-tv minne
Sitter själv och funderar lite på om det är värt 1500-2000 i prisskillnad.
Redigerat av dattacine, 17 January 2008 - 13:52.
Postad 17 January 2008 - 16:43
Postad 17 January 2008 - 19:59
Nån som har kunnat jämföra bilden mellan PX70 och PX7? visst 1500-2000 är en hel del av totalsumman för den dyrare, men om bilden är markant sämre så kanske det är värt ändå?
Jag såg pv7:an (och px7:an) (42") på MediaMarkt för 8500:- och tyckte det kändes väldigt prisvärt. Jämförde mellan denna och flera andra TV-apparater bl.a. med LCD:er för 15000:- och bilden på pv/px 7 var mycket bättre. Kunde tyvärr ej jämföra med någon PX70 eftersom de ej hade någon sådan. De visade Discovery HD på samtliga skärmar.
Det enda som gör mig fundersam på denna TV är ingångarna. Man saknar ju en pc-ingång, för att t.ex visa bilder eller film från datorn. Det jag undrar är om det skulle funka att köra en vga-component kabel från datorn till TVn. Det borde väl ändå ge bra kvalite för film och bildvisning. Har inte tänkt använda TVn för att surfa eller dylikt. Men klarar TVn att ta emot datorsignal via component ingången eller den klarar bara en tv-signal genom denna? Blir det stor skillnad i kvalite om man kör vga-component jämfört med vga-vga (som man kan köra om man köper en PX70 istället)?
Redigerat av barry_J, 17 January 2008 - 20:01.
Postad 17 January 2008 - 22:15
Nån som har kunnat jämföra bilden mellan PX70 och PX7? visst 1500-2000 är en hel del av totalsumman för den dyrare, men om bilden är markant sämre så kanske det är värt ändå?
Jag såg dessa 2 sitta bredvid varandra på expert här i stan (eller px74 som px70 heter där). På Expert fanns möjligheten att se olika kanaler och inte bara HDTV som på andra ställen. När det var HD kanaler som visades så var PX74 aningen bättre, men när man fick slå över på vanliga kanaler så blev det ordentlig skillnad. I mina ögon var PX74 betydligt bättre än PX7.
Postad 18 January 2008 - 10:57
En sak till, när man väljer PC på av-knappen vga-vga så står det ju om man har tex 60 el. 75Hz och så står det xga eller sxga (tror det heter så) men det står inte att man kör 720P, är det 720P man kollar på fast det inte står det? har för mig att det står när man kör HDMI?
Postad 18 January 2008 - 13:36
Kollade igår på prison break x264 720p och transformers 720p via vga-vga på min px70, tyckte att bilden var bra om man jämför med dvd men tycker inte att den va så bra som alla skriver här på forumet. Körde 1280x1024 och 60Hz och sxga tror jag det stog, provade oxå att köra 1024x768 och 70-75Hz xga, tyckte att bilden blev lite skarpare med 1280x1024. Nu undrar jag vilken inställning som är bäst för att få bäst bild när man kör vga-vga? är det bättre att köra på den höga upplösningen för att få bättre bild eller ska man köra 1024x768 eftersom tvn har den. Kan skärmen skadas på nått sätt om man kör med hög upplösning, kanske lättare att få innbränningar eller nått sånt?
En sak till, när man väljer PC på av-knappen vga-vga så står det ju om man har tex 60 el. 75Hz och så står det xga eller sxga (tror det heter så) men det står inte att man kör 720P, är det 720P man kollar på fast det inte står det? har för mig att det står när man kör HDMI?
Jag kör 1360x768 via VGA för att att inte få fel aspect ratio. Sen skall man ställa WXGA på TVn så den förstår att det är en wide upplösning.
Postad 18 January 2008 - 16:28
Kollade igår på prison break x264 720p och transformers 720p via vga-vga på min px70, tyckte att bilden var bra om man jämför med dvd men tycker inte att den va så bra som alla skriver här på forumet. Körde 1280x1024 och 60Hz och sxga tror jag det stog, provade oxå att köra 1024x768 och 70-75Hz xga, tyckte att bilden blev lite skarpare med 1280x1024. Nu undrar jag vilken inställning som är bäst för att få bäst bild när man kör vga-vga? är det bättre att köra på den höga upplösningen för att få bättre bild eller ska man köra 1024x768 eftersom tvn har den. Kan skärmen skadas på nått sätt om man kör med hög upplösning, kanske lättare att få innbränningar eller nått sånt?
Jag kör 1360x768 via VGA för att att inte få fel aspect ratio. Sen skall man ställa WXGA på TVn så den förstår att det är en wide upplösning.
Ska prova 1360x768 och se hur det blir, om man har aspect ratio på auto ska den fylla hela bilden då eller blir det svart uppe och nere? det blev svart både på prison break och på transformers, mer svart på transformers.
Eller det kanske var 16:9 och 4:3 man kunde välja i pc? kommer inte ihåg
Postad 18 January 2008 - 16:38
Postad 18 January 2008 - 16:47
det enda jag har o klaga på är att det inte finns många inställningsmöjligheter när man kopplar datorn via VGA när det gäller bildanppasningar..fast man kan ju fixa sånt med VLC player
Vill du ha en 16:9 bild direkt från dator ställer du in WXGA (1366x768) i TV:ns VGA-inställningsmeny, ansluter den som en extra bildskärm till datorn och ställer in denna (bildskärm 2 t.ex.) på en widescreen-upplösning. Jag kör 1360x768 och små texter blir suddiga då man endast kan få till pixelmappning med 1024x768, men film blir kanon och skrivbordet blir inte utdraget!
Hur ställer man in 1366X768 i tv:ns vga meny, hittar bara att man kan ändra WXGA och XGA och sen justera bilden i höjd och sidled? Inte att man kan ändra upplösningen. Eller betyder WXGA 1366x768?
Redigerat av Unregistered6cc2d963, 18 January 2008 - 16:53.
Postad 18 January 2008 - 18:00
Bara för du inte hört talas om det betyder inte att effekten inte finns, för det gör den. Den kallas för "clay face". I allmänhet ser man mindre av den ju bättre källorna är. Då andra plasmor, tex polarens HiSense inte uppvisade detta fenomen då man slog av alla bildförbättringar antar jag att Panasonic inte har tagit sitt f-e-t-a arsele och gjort någonting. Det är slött och outbildat av dem. Deras bildingenjörer verkar vara barn som uppfinner nya bildförbättringar som ska få de gamla att döljas(nu tar jag i...he he).
Jag kommer inte att satsa på Panasonic om inte de:
Tar bort lila ormar
Tar bort clay face
Tar bort ljusflämtet
Tills sist skulle de kunna ta tag i designen och fixa en plasma utan högtalare. Ta bort den silvriga skiten under plasman.
Usch vad arg jag verkar......![]()
Problemet som jag ser det är att ifall man upptäcker en felaktighet så kommer man aldrig glömma den. Om ni är nöjda med eran plasma så strunta i vad jag har skrivit.
Nähä du verkar väll inte arg""...
Men för det första så låter det som om du har en PV60 själv vilket är den gamla modellen och du skäller på dem för designen, men om inte jag är blind så är fan inte min PV70 silvig under utan svart.
Och vet du inte att det sitter en högtalare där så ser man den knappt...
Vad lila eller gröna ormar beträffar så har jag då inte sett en skymt av dem...
(och ja jag är kräsen när det gäller bild så jag har letat)
Sen så kan jag inte fatta att du ens kan me och jämför Panasonic med Hisense som är ett billigt skitmärke...
Jodå, det går att jämföra. Hisense hade den goda egenskapen att ta bort bildförbättringarna helt. Och det var permanent. Inte som Pannan, som fortfarande har kvar smetigheten hur mycket man än gör.
Hmm jaja det kan hända att det finns på vissa tv-ar men definitivt inte på min...får väll känna mig lyckligt lottad då
Postad 18 January 2008 - 18:25
Expert jag köpte den av stod det PX70E/PX74E eller något dylikt och sedan fick jag den så står det TH-42PX74EA som modellbeteckning?
Postad 18 January 2008 - 19:06
Prisgarantin!!!!!
Postad 18 January 2008 - 19:09
ja helt klart prisgarantin dom vill slippa, tror till och med att det står PX70 på baksidan av tvnPX74 är alltså PX70, bara att de har olika modellbeteckningar? Varför?
Prisgarantin!!!!!
Postad 18 January 2008 - 19:12
ja helt klart prisgarantin dom vill slippa, tror till och med att det står PX70 på baksidan av tvnPX74 är alltså PX70, bara att de har olika modellbeteckningar? Varför?
Prisgarantin!!!!!
Nope, det står PX74EA både på kartongen samt bakom TVn.
Postad 18 January 2008 - 19:14
Kommer nog att köpa en sådan här i veckan, men har ett par frågor.
1. Vad är skillnaden mellan px7, och px70?
2. Kommer att sitta på 2,5 meters avstånd drygt, för stort med 42" eller?
3. Bästa sättet att koppla in dvdn, komponent antar jag?
4. Nån som vet priset på denna på Mediamarkt i Lund? =)
/Magnus
PX70
http://www.panasonic...70ped/index.htm
Kontrast 10,000:1
3,072 Equivalent Steps of Gradation PX70
2 st HDMI
1500 sidor text-tv minne
PX7
http://www.panasonic...42px7/index.htm
Kontrast 8,000:1
2,048 Equivalent Steps of Gradation PX7
1 st HDMI
500 sidor tex-tv minne
Sitter själv och funderar lite på om det är värt 1500-2000 i prisskillnad.
Verkar inte som att PX7 har PC (VGA) ingång vilket i mina ögon är ett stort minus om du vill koppla in PC´n på datorn då VGA ingången på PX70 har autoscaling -dvs bilden blir "rätt" automatiskt utan behov av andra manuella inställningar.
Jag kör DVI-VGA och gillar helt klart hur smidigt det fungerar, visst det blir ofta svarta kanter (beror dock på orginal materialet, dvs den fil du spelar upp på PC´n, vilket format den har). Mycket bra när jag kör musikvideos från en "playlist" på förfesten, bara att låta den rulla på då varje enskild video får automatisk rätt skalning.
Redigerat av Winter009, 18 January 2008 - 19:39.
Postad 18 January 2008 - 19:35
Jag antar att min fundering egentligen inte har nåt med TVn att göra.
Men i 16/9 format när man ser på DVD filmer så blir det jävulskt mycket bild som försvinner i svarta kanter, där texten är. Är det nåt man kan få bort?
Zoom1 så blir det bättre, men då försvinner lite av texten samtidigt som bilden blir sämre..
Tips eller är det bara att leva med detta?
Tex på The Departed är det typ 30% som försvinner i svarta kanter...
Hur stora de svarta kanterna blir beror på vilket format filmen har t.ex. 1:85 2:35 2:40.
Om du använder Auto-läget och har undertexter på filmen så känner tv´n av "bästa" format OCH flyttar upp bilden något så att den undre textraden blir synlig (och blir lite tunnare svart rand i övre delen av bilden).
Vet inte om det är någon inställning som krävs för detta, jag kör med allt PÅ i menyn.
Postad 18 January 2008 - 19:42
Jag vet inte riktigt om detta är rätt tråd att fråga om detta, men jag har i varje fall sneglat ganska mycket på en 42PX70, men jag funderar på om det är lite i största laget.. sitter nånstans mellan 2-2.5 meter från väggen där tv:n ska vara, det är inte fullt 2.5 meter vet jag och nånstans så fick jag för mig att 2.5 var nåt minimum för 42" hd-ready tv. kommer väl heller inte att se så mycket hd-material, utan det blir mest comhems analoga/boxers fria och dvd-film. Ska väl så småningom koppla in datorn också.
Just det.. wii lär det ju bli endel också, just nu gh3.
Har funderat lite på att kanske gå på en 37" lcd eller nåt, men som det känns nu finns det ingen riktig kanditat som alternativ till denna modell. Kommer denna tv att vara ett bra val för mig?
Tror inte 42" blir för stor men om du vill ha en 37" finns ju PX70 även i 37"!
Postad 18 January 2008 - 23:52
PX74 är alltså PX70, bara att de har olika modellbeteckningar? Varför?
Prisgarantin!!!!!
Nej det stämmer inte, iaf. inte för mig.
TV:n som jag köpte hette på pappret:
TH-42PX70/74E
och den matchade jag mot PX70 som Technix hade utan problem, dessutom står det ju "PX70" som produktnamn i texten ovan så oavsett borde prisgarantin gälla.
Därav är det uppenbarligen INTE för att undvika prisgarantin utan, ja varför?
Redigerat av TheSwede86, 19 January 2008 - 01:02.
Postad 19 January 2008 - 16:14
Hehe jo, det har du ju rätt i.. tyvärr skiljer det ju inte sådär överdrivet mycket i prisskillnad som man kunde ha önskat av storleksskillnaden.Jag vet inte riktigt om detta är rätt tråd att fråga om detta, men jag har i varje fall sneglat ganska mycket på en 42PX70, men jag funderar på om det är lite i största laget.. sitter nånstans mellan 2-2.5 meter från väggen där tv:n ska vara, det är inte fullt 2.5 meter vet jag och nånstans så fick jag för mig att 2.5 var nåt minimum för 42" hd-ready tv. kommer väl heller inte att se så mycket hd-material, utan det blir mest comhems analoga/boxers fria och dvd-film. Ska väl så småningom koppla in datorn också.
Just det.. wii lär det ju bli endel också, just nu gh3.
Har funderat lite på att kanske gå på en 37" lcd eller nåt, men som det känns nu finns det ingen riktig kanditat som alternativ till denna modell. Kommer denna tv att vara ett bra val för mig?
Tror inte 42" blir för stor men om du vill ha en 37" finns ju PX70 även i 37"!
Postad 21 January 2008 - 07:56
Angående att ställa in "rätt" nivåer för att få en så optimal bild som möjligt tycker jag är jättesvårt.
Särskilt som det ofta är svårt att hitta någon bra kanal med bra material att utgå ifrån.
Sedan hittar jag sällan någon vanlig hederlig "test-bild" på någon kanal.
Finns det något material någonstans på nätet med typ "test-bild" som man kan ladda hem, bränna ut och köra från DVD'n för att lägga ut typ "test-bild" när man "i lugn och ro" försöker ställa in "rätt" nivåer??
(Eller några andra tips hur man ställer in rätt nivåer för att uppnå en "optimal" bild)??
/Makusi
Postad 21 January 2008 - 11:58
Jag har haft min PX70 i snart en vecka. Och måste säga att jag är fruktansvärt nöjd. Nu när man är hos andra som har en plattv, lcd eller plasma, så synar man bilden så gott det går. Och har jämfört med tex brorsan som har en LG han betalade 23000 för, och det är som dag och natt, både via boxen och dvd. Samma sak gäller farsans 37lcd, helt otroligt mycket bättre. Har även jämfört med en 50" Samsung Q97 och panasonicen är i en klass för sig själv där.
Jag har en vanlig samsung standardbox med c+ paketet, och det är oförskämt bra bild när man ser på filmerna där. Även fotbollen blir mycket bra.
Om någon sitter och funderar på att slå till... sluta fundera och köp istället!! Klart värda tusenlappar.
Postad 21 January 2008 - 15:53
det enda jag har o klaga på är att det inte finns många inställningsmöjligheter när man kopplar datorn via VGA när det gäller bildanppasningar..fast man kan ju fixa sånt med VLC player
Vill du ha en 16:9 bild direkt från dator ställer du in WXGA (1366x768) i TV:ns VGA-inställningsmeny, ansluter den som en extra bildskärm till datorn och ställer in denna (bildskärm 2 t.ex.) på en widescreen-upplösning. Jag kör 1360x768 och små texter blir suddiga då man endast kan få till pixelmappning med 1024x768, men film blir kanon och skrivbordet blir inte utdraget!
Hur ställer man in 1366X768 i tv:ns vga meny, hittar bara att man kan ändra WXGA och XGA och sen justera bilden i höjd och sidled? Inte att man kan ändra upplösningen. Eller betyder WXGA 1366x768?
Upplösningen ställer du in från datorn. Transformers skall ha svart uppe och nere, Prison Break är 16:9 och skall fylla hela bilden om allt är som det ska.
Postad 21 January 2008 - 23:20
Jag har ni kört 200 h med tvn på "låga" inställningar och tänkte nu dra upp dom, någon som har några sköna inställningar på kontrast osv? Ska mest se film via Blu-Ray spelare.
Postad 22 January 2008 - 09:59
Upplösningen ställer du in från datorn. Transformers skall ha svart uppe och nere, Prison Break är 16:9 och skall fylla hela bilden om allt är som det ska.
Det blir svart uppe och nere på prison break oxå, kör 1280x768 och 60Hz och då står det SVGA och inte WXGA ellerXGA på tv, kör jag 1024x768 så kan jag välja WXGA men det blir fortfarande svart uppe och nere på prison break, kan inte välja 1366x768 på min bärbara, har inte kollat på den stationära datorn än.
Vad är SVGA för nått och är det bättre att köra 1024x768 WXGA istället för 1280x768 SVGA?
Jag hittar inte nån upplösning som fyller bilden utan svarta kanter på prison break (Prison.Break.S03E09.720p.HDTV.x264-HDQ) Hur ska man göra för att få till det?
Postad 22 January 2008 - 10:41
Det blir svart uppe och nere på prison break oxå, kör 1280x768 och 60Hz och då står det SVGA och inte WXGA ellerXGA på tv, kör jag 1024x768 så kan jag välja WXGA men det blir fortfarande svart uppe och nere på prison break, kan inte välja 1366x768 på min bärbara, har inte kollat på den stationära datorn än.
Vad är SVGA för nått och är det bättre att köra 1024x768 WXGA istället för 1280x768 SVGA?
Jag hittar inte nån upplösning som fyller bilden utan svarta kanter på prison break (Prison.Break.S03E09.720p.HDTV.x264-HDQ) Hur ska man göra för att få till det?
Prova i Media Player Classic, view --> Pan&Scan --> Scale to 16:9 TV
Med 1024x768 i upplösning.
Redigerat av dirtpop, 22 January 2008 - 10:58.
Postad 22 January 2008 - 11:29
Antingen det eller kör 1280x720 om du kan.
Postad 22 January 2008 - 16:42
Fråga:
Hur gör man ren skärmen/glasrutan bäst?
Jag har använt en speciell anordning med spray och torkdon i ett. Finns på dom flesta kedjor.
Ser ut så här:
http://www.netonnet....SectionTopOffer
Men det vanligaste är annars typ
1.Fukta en ren, mjuk, luddfri trasa eller papper med endast vatten
2.Torka skärmen. Spraya inte vätska direkt på skärmen.
Står säkert i manualen också, om man är rädd för att göra fel
Redigerat av Kingaton, 22 January 2008 - 16:44.
Postad 22 January 2008 - 19:09
Hej,
Jag har ni kört 200 h med tvn på "låga" inställningar och tänkte nu dra upp dom, någon som har några sköna inställningar på kontrast osv? Ska mest se film via Blu-Ray spelare.
Se här
Närmar mig snart 200h också *förväntansfull*
Postad 23 January 2008 - 00:40
Dock nu när det där börjar bli avbockat på checklistan så har jag blivit lite nojig. Är det verkligen en sånhär jag vill ha? Har läst lite om folk som har problem med ghostning och även att endel verkar ha haft problem med nåt visst vertikalt streck. Och det här med att man helst ska köra in den i 200h innan man kan köra riktigt hårt med den, eller ja.
Jag har till en början varit rätt pro-lcd sas, just för att det bara är att köra på som man vill direkt från kartong, och att inbränningsrisken inte finns. Nu har jag dock sett att bilden på plasma för lågupplöst material tilltalar mig så mycket mer än vad det gör på en lcd. Men jag vet inte om jag vill leva med det här med ghostningar och så.
Kommer förmodligen också att vilja spela endel guitar hero på den. Funderar på om det kommer vara ett jätteproblem iom att "fretboard" är rätt statisk och så.. men iofs så visas den ju bara i snitt 5-10 minuter beroende på låt, sen blir det nån meny och så.. Ja, jag vet inte.. är jag för nojig? eller kommer jag störa mig på det här med ghostning och sånt?
Postad 23 January 2008 - 08:28
Jag har ett tag nästan varit helt inställd på att det är en 42PX70 som ska få pryda min tv-bänk framöver. Har väl mer eller mindre bara gått och väntat på sen mellandagarna på att få beställa den, efter att jag nu kommit iordning i min nya lya och på att nästa dos av pengar kommer in till mitt konto.
Dock nu när det där börjar bli avbockat på checklistan så har jag blivit lite nojig. Är det verkligen en sånhär jag vill ha? Har läst lite om folk som har problem med ghostning och även att endel verkar ha haft problem med nåt visst vertikalt streck. Och det här med att man helst ska köra in den i 200h innan man kan köra riktigt hårt med den, eller ja.
Jag har till en början varit rätt pro-lcd sas, just för att det bara är att köra på som man vill direkt från kartong, och att inbränningsrisken inte finns. Nu har jag dock sett att bilden på plasma för lågupplöst material tilltalar mig så mycket mer än vad det gör på en lcd. Men jag vet inte om jag vill leva med det här med ghostningar och så.
Kommer förmodligen också att vilja spela endel guitar hero på den. Funderar på om det kommer vara ett jätteproblem iom att "fretboard" är rätt statisk och så.. men iofs så visas den ju bara i snitt 5-10 minuter beroende på låt, sen blir det nån meny och så.. Ja, jag vet inte.. är jag för nojig? eller kommer jag störa mig på det här med ghostning och sånt?
Jag har spelat rätt mycket på min PX70, och ghostingen har varat nån sekund på hastighetsmätare och liknande. Om du måste köra TVn med max kontrast, Energispar på av och liknande så kan du ev. oroa dig för inbränningar, men kör man rimliga inställningar verkar chansen rätt liten.
Polarens LG däremot, där blev det ruskigt stark ghosting av mätare och text, på bara några minuter. Då tog det betydligt längre tid att få bort det.
Men visst med plasma finns ju alltid risken, det går inte att komma ifrån.
Redigerat av dirtpop, 23 January 2008 - 08:32.
Postad 23 January 2008 - 09:42
Massa text
Jag har kötr min px70 på lägre inställningar som rekommenderas i början av tråden och har ännu inga problem med ränder, ghostning eller andra missfärgningar. Sonen kör Lego Staw Wars, Halo3 varje dag och det finns inte en tillstymmelse till inbränningar.
Antingen har jag fått en mycket bra skärm eller så är det så här PX70 ska vara.
*ytterst nöjd med min PX70*
Postad 23 January 2008 - 10:27
Antingen det eller kör 1280x720 om du kan.
Tack för svaren! kör MPC men har inte tänkt på att man kan ändra inställningar i den, ska prova det ikväll och se om det blir bättre, annars får jag väl köra 1280x720 eller 1280x1024.
Har haft tv:n (px70) 3 veckor och kan bara säga att den är helt suverän, bilden på analog kabel, fria digital, dvd och dator är riktigt bra, har inte provat spela tv spel än. Trodde att bilden på analog tv och divx/xvid från dator skulle vara sämre än på min gammla tjock tv, en LG men bilden är bättre. Det är lite olika kvalite på bilden via analog på olika kanaler men den är ändå bättre an på LG:n och jag ska snart skaffa ett boxer paket.
Kan bara säga att alla ni som funderar på att köpa denna tv, sluta fundera och ta fram plånboken, ni kommer inte att ångra er.
Postad 23 January 2008 - 12:56
Jag har spelat rätt mycket på min PX70, och ghostingen har varat nån sekund på hastighetsmätare och liknande. Om du måste köra TVn med max kontrast, Energispar på av och liknande så kan du ev. oroa dig för inbränningar, men kör man rimliga inställningar verkar chansen rätt liten.
Polarens LG däremot, där blev det ruskigt stark ghosting av mätare och text, på bara några minuter. Då tog det betydligt längre tid att få bort det.
Men visst med plasma finns ju alltid risken, det går inte att komma ifrån.
Jag är väl egentligen inte rädd för permanenta inbränningar, det har jag inte blivit skrämd av, snarare tvärt om. Blivit övertygad av att det krävs ganska mycket för att det ska bli så.Jag har kötr min px70 på lägre inställningar som rekommenderas i början av tråden och har ännu inga problem med ränder, ghostning eller andra missfärgningar. Sonen kör Lego Staw Wars, Halo3 varje dag och det finns inte en tillstymmelse till inbränningar.
Antingen har jag fått en mycket bra skärm eller så är det så här PX70 ska vara.
*ytterst nöjd med min PX70*
Men just det här med ghostning, även om det bara är nån sekund, så är ju en sekund ganska mycket i vissa sammanhang. Frågan är om det är så tydligt att man lägger märke till det, och att det inträffar ofta, eller om det är så kort att man iprincip måste leta efter det för att man ska tänka på det.
Sen är det återigen det där med inkörningen på 200h, det är ganska mycket det... som nån sa, ungefär en vecka med tv:n på 24/7, och så kan ju inte jag hålla på. Kanske kan ha på tv:n så att 200h uppnås efter 3 veckor eller så. Jag vill ju inte vänta tre veckor innan jag kan spela, men det kanske inte är så farligt ändå. Man kanske kan spela emellanåt ändå?
Sen har jag en liten, kanske rätt genrell fråga egentligen ang. spelande av film från dator. Vad ger bäst bild egentligen, vga-kabel (alltså analog?) eller dvi-hdmi (digital). kommer behöva en rätt så lång kabel, förhoppningsvis räcker 5 m. Generellt känns det ju som att en digital signal borde vara bättre, men om nu inte pixelmappning stöds så kanske det inte ens är ett alternativ? Generellt, vad ger bäst bild med olika förutsättningar för stöd av pixelmappning?
Postad 23 January 2008 - 13:23
Om du inte får ett måndagsexemplar av PX70n så kan du inte köpa bättre TV för de pengarna just nu.
Postad 23 January 2008 - 17:44
Postad 23 January 2008 - 18:03
Den verkar vara tämligen okänslig för inbränningar tycker jag det verkar som.
Postad 23 January 2008 - 18:24
sägs ju att den kostar 9990:- men jag hittar inte tvn till det priset någonstans!
Detta var bla. siba som hade det priset under mellandagarna.
Postad 24 January 2008 - 22:23
Dock höll jag på att avlida i lördags när jag kommer hem på lördag kväll då flickvännen har suttit å kollat på sex and the city dvd i 4:3 format å då är ju (otroligt korkat nog) sidorna grå färgade vilket medför att dom syns efter man har stängt av dvd'n, försvann dock på nån sekund å ja visst det är inte mycket som är4:3 numera men varför låter man dom yterna vara gråa, måste ju vara 100 gånger bättre att låta dom vara svarta = pixlar släckta ?
Nån mer som stör sig på detta å finns det nån logisk förklaring till det hela?
/Christian
Postad 24 January 2008 - 23:17
Det går ju att ändra dessa till svarta eller 3 olika nyanser av grått i menyn på tvn, kolla i manualen för jag kommer inte ihåg vad menyalternativet hette. Anledningen att man skall kunna ha dem gråa är att om man tittar mkt på 4:3 så skall man kunna låta pixlarna få lysa även där så man inte sliter fosforn ojämnt och undviker då inbränningar.Är ruggigt nöjd med min px70, tittar mest på TV(Dig comhem) sen dvd och x264 720p filmer å har absolut inget å klaga på!
Dock höll jag på att avlida i lördags när jag kommer hem på lördag kväll då flickvännen har suttit å kollat på sex and the city dvd i 4:3 format å då är ju (otroligt korkat nog) sidorna grå färgade vilket medför att dom syns efter man har stängt av dvd'n, försvann dock på nån sekund å ja visst det är inte mycket som är4:3 numera men varför låter man dom yterna vara gråa, måste ju vara 100 gånger bättre att låta dom vara svarta = pixlar släckta ?
/Christian
Postad 25 January 2008 - 15:39
Meny -> inställningar -> sidopanel. Där kan du ställa graden av gråhet sas.. av är svart sen blir det ljusare ju högre alternativ du har.Är ruggigt nöjd med min px70, tittar mest på TV(Dig comhem) sen dvd och x264 720p filmer å har absolut inget å klaga på!
/Christian
Ja, som ni kanske förstår så tog jag mig mod till och köpte en sådan här apparat och så långt är jag nöjd.. ska ha en bättre antennkabel bara, för den är inget bra, sen ska jag köpa componentkabel till mitt wii, och så småning om ska min sunkiga centrum dvd-spelare ersättas med nån hdmi-historia.
Men nu har jag ett litet problem, och det är vad för kabel ska jag ha till datorn för bäst kvalitet. Är det enklaste en vga-kabel? Eller ska jag ha en dvi-hdmi? Måste dvi-kontakten stödja dvi-d för att det överhuvud taget ska gå att koppla så? är lite osäker vad för kontakt det är på mitt grafikkort. Men ponera att det går att köra dvi-hdmi, vad är att föredra till den här tv:n då? behöver en 5m kabel.
Redigerat av r0bber, 25 January 2008 - 15:40.
Postad 25 January 2008 - 17:48
Meny -> inställningar -> sidopanel. Där kan du ställa graden av gråhet sas.. av är svart sen blir det ljusare ju högre alternativ du har.Är ruggigt nöjd med min px70, tittar mest på TV(Dig comhem) sen dvd och x264 720p filmer å har absolut inget å klaga på!
/Christian
Ja, som ni kanske förstår så tog jag mig mod till och köpte en sådan här apparat och så långt är jag nöjd.. ska ha en bättre antennkabel bara, för den är inget bra, sen ska jag köpa componentkabel till mitt wii, och så småning om ska min sunkiga centrum dvd-spelare ersättas med nån hdmi-historia.
Men nu har jag ett litet problem, och det är vad för kabel ska jag ha till datorn för bäst kvalitet. Är det enklaste en vga-kabel? Eller ska jag ha en dvi-hdmi? Måste dvi-kontakten stödja dvi-d för att det överhuvud taget ska gå att koppla så? är lite osäker vad för kontakt det är på mitt grafikkort. Men ponera att det går att köra dvi-hdmi, vad är att föredra till den här tv:n då? behöver en 5m kabel.
Jag kör VGA, polaren kör DVI --> Hdmi. Båda tycker att vi har kanon-bild. Jag kör ju pixelmappat och det gör inte han, men han har ju digital signal vilket jag inte har. Svårt å säga vilket som är bäst, jag har bara provat VGA än så länge.
Postad 25 January 2008 - 19:37
Har ett GeForce 4 Ti-4200, alltså ett nvidia kort, och jag vet när man kör s-video så går det att köra dual-display.. dvs det blir bara ett extra skrivbord, och de kan man ställa upplösning induviduellt för.. är det någon som vet om jag kan få det att bli på det sättet? alternativt skulle jag kunna tänka mig om det fanns nån funktion för nåt snabbkommando för att byta mellan skärmarna.
Ska kika vidare, om jag hittar nåt återkommer jag
Postad 25 January 2008 - 23:50
Citerar mig själv med svaret nu...Jag var till classe ohlsons förut och köpte en vga-kabel, vilket var det absolut billigaste alternativet.. problemet är bara att jag kan bara välja single display, clone display, eller vertical resp. horizontal span... problemet är att om jag vill köra dubbla skärmar så är alternativen som jag kan välja så att båda skärmarna använder samma upplösning. Min datorskärm är på 1280x1024, vilket inte är det tv:n vill ha..
Har ett GeForce 4 Ti-4200, alltså ett nvidia kort, och jag vet när man kör s-video så går det att köra dual-display.. dvs det blir bara ett extra skrivbord, och de kan man ställa upplösning induviduellt för.. är det någon som vet om jag kan få det att bli på det sättet? alternativt skulle jag kunna tänka mig om det fanns nån funktion för nåt snabbkommando för att byta mellan skärmarna.
Ska kika vidare, om jag hittar nåt återkommer jag
det som behövdes var en omstart.. dvs uppstart av windows med tv:n inkopplad, sen när jag hade startat om var det dual-view på automatiskt. Så nu funkar det precis som jag vill ha det.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Alternativ till 37PX70?
82 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?