Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 21 September 2008 - 23:32

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

De första burkarna (6500) hade detta problem ibland.
Dvico bytte ut dem mot nya modifierade enheter, men du kan så klart haft din länge eller köpt den begagnad.
Att man får tag på en av de äldre i affär är mindre troligt, men kan nog också hända i sällsynta fall.
Har du en hårddiskdummy så är det den nya modellen.
Sen kan det klart bli fel på enheten också... men tiden och datum ska så klart ligga kvar även om man har haft av kabeln.

Jag köpte den ny samma dag som den kom. Jag lägger i normala fall över filmer mm... över ftp. Det var först nu när jag plockade upp tvixen till datorn och körde via usb som jag upptäckte problemet med klockan.

Byter Dvico fortfarande ut defekta enhter?

Postad 21 September 2008 - 23:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Byter Dvico fortfarande ut defekta enhter?

Ta kontakt med Canman så fort du har möjlighet.
Tror inte det blir några problem om du har köpt den av ett svenskt företag.

E-mail: [email protected]
Telefon: 08-712 53 34 (Öppet måndag-fredag från 08.00 till 17.00. Lunch mellan 12 och 13.)

Good luck!

Postad 21 September 2008 - 23:53

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Ta kontakt med Canman så fort du har möjlighet.
Tror inte det blir några problem om du har köpt den av ett svenskt företag.

E-mail: [email protected]
Telefon: 08-712 53 34 (Öppet måndag-fredag från 08.00 till 17.00. Lunch mellan 12 och 13.)

Good luck!

Japp, köpt av svensk återförsäljare. Jag har dragit iväg ett mail till Canman och skulle det inte funka där så borde jag kunna gå till butiken där jag köpte den med garantisedeln och be om en ny. Det har ju trots allt inte gått ett år.

Tack Gabbe!

Postad 22 September 2008 - 01:12

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Är det någon som har erfarenheter av Tvix DVB-T turner?
Främst undrar jag över:
Schemalägning: Missar Tvixen inspelningar, i så fall hur ofta?
EPG: Fungera EPG för alla okodade kanalerna? Kan man få Tvixen att hämta från t.ex. swedb?
Timeshift: Fungerar det tillfredsställande? Hur länge kan man pausa, och kan man spara pausade program?
Annat: Finns det andra saker som strular?

DVB-T tuner kan bara användas för att fri marksänd digital-TV (inte ComHem eller Satellit). Det funkar inte heller med Boxer eftersom den inte har någon kortläsare. Det har förekommit uppgifter om att den skulle kunna användas med digitala kabelkanaler (DVB-C) men tills motsatsen bevisats har jag svårt att tro det.

Jag kör med FW 1.2.52. Det kan vara värt att notera att DVB-T nog är det område som är mest eftersatt i FW-uppdateringar. Det verkar som DVICOs resonemang går ut på att det är så få som använder DVB-T i TVIX att man egentligen inte behöver bry sig om eventuella fel där.

Man kan titta på program i realtid eller spela in men det finns inte stöd för text-TV eller time-shift.

Det finns stöd för EPG men jag använder inte det så där får någon annan fylla i.

Jag använder schemaläggning rätt så mycket (där jag själv ställer in tiden). Jag tycker att schemaläggningen fungerar rätt så bra. Det har hänt att den missat schemalagda inspelningar men det är säkert flera månader sen det hände sist. Men klockan i TVIX är inget under av precision. Jag tror att min TVIX sackar efter ca en minut i månaden. Jag har inte lyckats få klockan att synka med TV-stationer. Det finns visserligen en inställning som heter DTV Tidssynkronisering men när jag provat att slå på den har klockan i min TVIX gått ännu mer fel.

Även om schemaläggning av inspelning fungerar rätt så bra så händer det att den slår av inspelningen OK men inte slår av TVIX efter inspelning. Jag har ingen aning om vad det är som ställer till detta. Det har också hänt några gånger att jag inte får någon bild på TVn under inspelningen trots att inspelningen fungerar. Om det beror på TVIX eller TVn vet jag inte.

Ett annat problem är aspect ratio. När man tittar på SVT HD så ställer den by default in fel aspect ratio. Det är lätt åtgärdat med ZOOM-knappen. Däremot kan man inte får rätt aspect ratio när man tittar på 4:3-sändningar i realtid. Det blir automatiskt rätt aspect ratio när man tittar på inspelat material.

TVIX har en del hyss för sig när sändningarna byter från rikssändning till lokalsändningar (i mitt fall ABC). Det drabbar framför allt inspelat material så att den hänger sig vid uppspelning exakt där sändningen gått över till lokalsändning. Man får då försöka komma vidare med GOTO-funktionen men det är inte helt enkelt heller eftersom GOTO-funktionen inte alltid går till den tid i programmet som man vill gå till. Det kan klicka på flera minuter. Då får man hålla på och prova olika tider tills man kommer i närheten av början på lokalsändningen. Att komma exakt rätt i tiden kan ibland vara så gott som omöjligt. Det är inte ovanligt att det inte går att använda vare sig snabbspolning eller GOTO-funktionen på inspelat material. Jag har ingen aning om varför.

Bildkvaliteten på inspelningar blir mycket bra förutsett att man har HDMI eller DVI-kabel till TVn. Det finns en del små problem med panoreringar där det kan hacka en del. Det här märks även i t.ex. eftertexter där det också hackar fram en del.

Jag vet inte vad swedb är men känner instinktivt att det antagligen inte finns stöd för det.

Största orsaken till att jag har TVIX är möjligheten att spela in SVT HD men man får tänka på att det bara fungerar i mälardalsområdet.

/Göran

Redigerat av Goeran, 22 September 2008 - 01:16.

Postad 22 September 2008 - 10:44

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!
En fråga till alla tvix experter!

Är det bäst att koppla in sin externa hårddisk i tvixen och spela upp filmerna därifrån eller skall man koppla in den externa hårdisken i datorn och streama istället...vilket är säkrast med hänsyn till att det inte skall kunna lagga i filmerna???
Tacksam för svar...

/Mvh Daniel

Postad 22 September 2008 - 11:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!
En fråga till alla tvix experter!

Är det bäst att koppla in sin externa hårddisk i tvixen och spela upp filmerna därifrån eller skall man koppla in den externa hårdisken i datorn och streama istället...vilket är säkrast med hänsyn till att det inte skall kunna lagga i filmerna???
Tacksam för svar...

/Mvh Daniel

Jag kör allt från DVD-ISO till 1080p över nätverket utan några problem med lagg.
Det ställer så klart krav på nätverkets kvalité.
För att slippa en extra ljudkälla så hade jag satsat på den lösningen. Köpa och trycka i en HD är lätt gjort i efterhand.

Postad 22 September 2008 - 12:04

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Att köra via NFS över nätverket verkar också vara det sätt som bäst håller en borta från buggar. Tror det är en del problem i Sigmas SDK för uppspelningen från USB-diskar, undrar om inte Popcorn Hour fortfarande har stora problem med detta - och det är ju samma chip...

Postad 22 September 2008 - 21:06

Baracuda
  • Baracuda
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

DVB-T tuner kan bara användas för att fri marksänd digital-TV (inte ComHem eller Satellit). Det funkar inte heller

--snip--

Största orsaken till att jag har TVIX är möjligheten att spela in SVT HD men man får tänka på att det bara fungerar i mälardalsområdet.

/Göran

Tack göran för denna utförliga beskrivning. Det verkar som om pris/prestanda för DVB-T på Tvixen inte riktigt håller måttet. Vi får hoppas att den kommande FW har gjort en del förbättringar.

Postad 22 September 2008 - 21:46

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Jag kör allt från DVD-ISO till 1080p över nätverket utan några problem med lagg.
Det ställer så klart krav på nätverkets kvalité.
För att slippa en extra ljudkälla så hade jag satsat på den lösningen. Köpa och trycka i en HD är lätt gjort i efterhand.

Fungerar alltså en bluray (vissa tom runt 50gb) att spela upp över nätverket?

Postad 22 September 2008 - 22:29

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Apropå att hänga på extern DVD-ROM och använda TVIXen som DVD-spelare; hajjar att det i normalfallet bara funkar för oskyddade och regionsfria rullar, men dom flesta drives går ju flasha till regionsfrihet.

Den naturliga följdfrågan blir förstås: Går det inte flasha nån drive till att strippa CSS också? Antar det är CSS-strippande det hänger på om TVIXen ska kunna lira alla sorters filmer från extern DVDROM.

Postad 23 September 2008 - 00:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Fungerar alltså en bluray (vissa tom runt 50gb) att spela upp över nätverket?

Jag är ganska säker på att det kunde fungerat om det inte var för att nätverket på 4100/5100 har begränsning vid ca. 28-29 Mbit/s. Det lär inte räcka till full BD, men 6500 är något snabbare så kanske...
Det är lite segt i starten av filer jag har testat som ligger precis över 40 Mbit/s, men när den börjar rulla så verkar det också funka när filen ligger på intern HDD. Tror det är väldigt nära vad den klarar m.a.o.

EDIT: Vad jag ursprungligen menade med 1080p var .mkv-filer och detta på en 5100. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 23 September 2008 - 00:33.

Postad 23 September 2008 - 12:41

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej. Jag har funderat på att köpa tvixen sen den släpptes och hade bestämt mig för att i slutet på denna månaden köpa den då jag har pengar över. Tvix6500+1TB. Men senaste tiden har jag suttit och läst mycket i forumet och det verkar som att mer eller mindre ALLA har problem med den. Och det verkar vara snålt med nya Firmwares.
Nu undrar jag; Är det värt att köpa den nu eller är tvixen plågad av för många buggar och problem?
Det blir ändå fem papp med hårddisk och allt. Orkar inte sitta med massa huvudvärk hemma då jag inte är speciellt hajj på sånt här. Altså att fixa och pilla med datorer och mediaspelare och sånt.

Furstenberg

Postad 23 September 2008 - 12:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Köp en Tvix 4100 istället då, jag har inga problem med min, den spelar allt :)

Postad 23 September 2008 - 12:43

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

jamen nej asså jag vill utnyttja min Full-HD tv och allt det där...
Men vaddå e tvixen så fucked? Den fungerar inte altså?

Postad 23 September 2008 - 12:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vilket känns helt absurt i nuläget.
Jag känner samma sak som dig, vad det gäller min 5100.

jamen nej asså jag vill utnyttja min Full-HD tv och allt det där...
Men vaddå e tvixen så fucked? Den fungerar inte altså?

4100 och 5100 spelar upp allt som 6500 klarar.

Postad 23 September 2008 - 12:50

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Vilket känns helt absurt i nuläget.
Jag känner samma sak som dig, vad det gäller min 5100.

4100 och 5100 spelar upp allt som 6500 klarar.

nej jag pallar inte köpa något gammalt.
Varför kan dom bara inte skicka ett firmware som löser alltihop?
Jag är kluven. Men jag kommer säkert köpa den eftersom jag är prylgalen.
Det brukar bli så...

Postad 23 September 2008 - 13:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det brukar bli så...

Jag reagerade mest på din okunniga kommentar om de gamla modellerna.
För din TV har det inte det minsta betydelse, men jag hade inte heller köpt den gamla modellen i dagsläget.
Förutom ett centreringsproblem med vissa TV-modeller så vet jag inte vilka problem du syftar på?
Har inte fått uppfattningen om några stora problem med 6500 längre.

Postad 23 September 2008 - 13:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det brukar bli så...

Det är inte så enkelt. Du kan googla på det här, men DViCO sitter lite i händerna på SigmaDesign som står för det chip som själva spelarna bygger på som gör att de spelar upp film, musik visar bilder osv. Saken är den att SigmaDesign inte har släppt de uppdaterade SDK (Software Developer Kit) som DViCO behöver för att kunna anpassa och utveckla vissa funktioner som kunder efterfrågar.

Därför har DViCO gått så långt som att utveckla en egen motor för videouppspelningen vilket gör att TViX:en till exempel är bra många sekunder snabbare än en av konkurrenterna.

Sen är det dilemmat med att det finns så många olika videostandarder och codecs och hemmakok av dessa ute på Internet. Det kommer aldrig (eller, man ska aldrig säga aldrig...) att bli möjligt att spela upp *allt* material som finns. Så är det bara. Däremot kommer du galet långt med en TViX. Det kanske är en fil på 50 som inte fungerar, eller något sånt. Jag har ingen statistik på det och jag har också inga filer som inte fungerar till min M-6500 - som den säger att den ska ta.

Men den är inte alls dålig. Jag tillhör en av de i skaran som inte har problem med min TViX. Du får det att låta som att det är katastrof och tro mig, TViX:en är en av de mest stabila produkterna om inte den stabilaste produkten inom sitt område. Därmed INTE sagt att saker kan bli bättre, men det är inte som att den är galet buggig eller att funktionerna inte fungerar. Du kan spela upp film, du kan kolla på bilder men du kan bara kolla på bilder som inte är till exempel progressiva - precis som vissa kameror inte stöder vissa bildformat så att de som gnäller på att vissa bildfiler inte fungerar, det har jag svårt att förstå osv.

Musikuppspelningen fungerar men kan göras bättre och det jobbas det på vet jag. Ska man däremot köpa en produkt för att lira sin musik på, så är ju Squeezeboxen det absolut bästa alternativet, inget snack. TViX:en däremot är grymmast (enligt mig) på filmuppspelning.

Så nej, den är inte fucked. Den är alldeles fantastiskt utmärkt. Sen gnälls det på mycket, i denna tråden. Tråden är ju mycket till för alla de som har frågor, eller som stöter på patrull. Det är en försvinnande liten del som faktiskt går in och skriver just hur nöjda de är och hur bra allt fungerar...

Som Gabbe skriver så fungerar nog 4100-modellen lika bra. 6500-modellen har dock lite mer kraft under huven och är delvis något bättre framtiddsäkrad. Att det fortsätter jobbas på mjukvaran till den hela tiden mest aktuella modellen är inget konstigt och så fungerar det i nästan alla produktområden från media extenders till MP3-spelare och DVD-spelare.

TViX:en är kanon, enligt mig. Det är mina två cent. :)

Postad 23 September 2008 - 13:55

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Den klarar ju fortfarande inte att spela mkv och iso med samma FW.
Dvico hävdar att de kommer att släppa uppdaterad FW till 4100/5100 också när det löser sig med Sigma eller egen programvara, så vi får väl se...

Postad 23 September 2008 - 13:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag har idag tittat på en film (iso) och en annan film (1080p mkv). Kör över nätverket.

Du kanske menar att den inte klarar via usb? Det har jag inte prövat.

Postad 23 September 2008 - 14:24

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Jag har idag tittat på en film (iso) och en annan film (1080p mkv). Kör över nätverket.

Du kanske menar att den inte klarar via usb? Det har jag inte prövat.

Intern disk. Fixar inte iso med nyaste FW.
Kör du med den senaste över nätverket?

Nu ska jag inte fortsätta med denna diskussion i detta forum, men eftersom det kom upp här...

Postad 23 September 2008 - 15:49

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Vilken firmware syftar du på?

Jag kör med 1.3.42

/P

Postad 23 September 2008 - 16:18

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det är inte så enkelt. Du kan googla på det här, men DViCO sitter lite i händerna på SigmaDesign som står för det chip som själva spelarna bygger på som gör att de spelar upp film, musik visar bilder osv. Saken är den att SigmaDesign inte har släppt de uppdaterade SDK (Software Developer Kit) som DViCO behöver för att kunna anpassa och utveckla vissa funktioner som kunder efterfrågar.

Därför har DViCO gått så långt som att utveckla en egen motor för videouppspelningen vilket gör att TViX:en till exempel är bra många sekunder snabbare än en av konkurrenterna.

tack! Vilket svar! Skitbra ju.
Aja det blir nog en tvix ändå. Den är ju så fin :)

Postad 23 September 2008 - 16:21

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

TViX:en är kanon, enligt mig. Det är mina två cent. :)

Kan bara instämma ! Köpte en tvix 7000 för ett par veckor sen och den funkar riktigt bra. Använder den nästan enbart till att köra mkv filer över nätverket och det har aldrig strulat hittills iaf :) Kör även lite mp3:or ibland utan problem.
Hade lite problem först att få igång streamingen via nätverket men det var min brandvägg som strula bara.

Det ända jag kan klaga på i dags läget är väl att ljusstyrka och kontrast ballar ur ibland när man kör pal/ntsc/24hz under inst, men detta fixas snabbt genom setup knappen på fjärren.

Annars sjukt nöjd med köpet av en Tvix ;)

Postad 23 September 2008 - 20:43

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Vad skiljer Tvixens chip Sigma EM8635 mot Popcornens Sigma SMP8635 är det samma chip bara att bokstäverna i namnet skiljer?

Mvh Fredde

Postad 23 September 2008 - 21:22

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Jag har inga som helst problem med min 6500.
Funkar klockrent men visst kan man stöta på vissa filer som inte går att spela upp men det
tycker jag att man får räkna med. Det är ju trots allt väldigt få som inte fungerar.
Jag har endast hittat en enda film som jag haft problem med.
En del musikvideos som jag tankat hem har jag också problem med men det är allt.

Ska jag klaga på något är det kanske musikdelen eftersom jag lyssnar väldigt mycket på musik.
Inte för att det inte fungerar...för det fungerar helt utan problem att spela upp all musik jag har utan
det är isåfall en del funktioner som jag saknar vid musikspelning.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med Tvixen och då körde jag ändå Xbox Mediacenter innan som ju faktiskt
enligt mig är det bästa man köra om man inte kör HD-material.
Har inte kört igång Xboxen en enda gång sedan jag skaffade Tvixen och det är ett gott betyg.

Kommer det bara en förbättring på musikspelandet så är Tvixen i det närmaste perfekt för mig i alla fall.

Postad 23 September 2008 - 21:54

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag kör med 1.3.42

/P

Och den funkar stabilt tycker du? Kör själv med 1.2.51 (har jag för mig)...

Postad 23 September 2008 - 22:00

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
För övrigt så funkar min M6500A hur bra som helst. Endast en film som jag inte kunnat spela upp (TViXen har till och med bootat om) och det är I am legend 40Gig 1080p blu-ray mkv. En gång har det också hänt att TViXen stängdes av men det berodde nog på värmen. Jag har den i ett skåp och braskaminen gick på högvarv hemma...

Postad 23 September 2008 - 22:02

ex0s
  • ex0s
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vart kan jag ladda ner 1.3.42 ? Googlat i ett trött stadie utan resultat. :)

Tacksam för direktlänk =)

Postad 23 September 2008 - 22:06

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Canmans hemsida kanske ?

Edit. Kör med netshare 2.02 men såg att det fanns 2.10 nu. Vad är skillnaden ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 23 September 2008 - 22:12.

Postad 24 September 2008 - 04:36

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Och den funkar stabilt tycker du? Kör själv med 1.2.51 (har jag för mig)...

Nä det kan jag inte påstå att den gör.
Ljudet vill inte gå igång emellan åt, dår åfr man prova andra filer och kanske starta om tvixen och sen kommer den igång :-)

Men jag ville ha ut dts hd-ma 7.1, och det blev härligt ljud då :-)
Hastigheten över nätverk har också ökat, från 5500KB till 7000KB och det är ju en trevlig sak.

Här är länken till firmwaren http://www.mpcclub.c...o...pic&t=18392

Lycka till

/P

Edit: någon som vet vad Varna betyder som står ute till vänster under namnet?
<-------

Redigerat av PontiacMan, 24 September 2008 - 10:33.

Postad 24 September 2008 - 10:57

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Edit: någon som vet vad Varna betyder som står ute till vänster under namnet?
<-------

det är något om hur många varningar du fått av moderatorer på forumet

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Den klarar ju fortfarande inte att spela mkv och iso med samma FW.
Dvico hävdar att de kommer att släppa uppdaterad FW till 4100/5100 också när det löser sig med Sigma eller egen programvara, så vi får väl se...

För mig klarar senaste FW att spela både mkv och iso utan problem från intern disk. Har inte hittat en enda iso som inite fungerat än. Med reservation att jag kollar mer och mer sällan på isos då, men ett gäng har det blivit iaf.

Postad 24 September 2008 - 11:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

För mig klarar senaste FW att spela både mkv och iso utan problem från intern disk. Har inte hittat en enda iso som inite fungerat än. Med reservation att jag kollar mer och mer sällan på isos då, men ett gäng har det blivit iaf.

Det funkar för min del också med de jag har testat, men i ärlighetens namn är det mest HD-film som rullar och oftast
via nätverket numera. Jag är dock lite skeptisk till byggkvalité m.m. när det gäller såna här produkter i allmänhet.
Det är också mycket svårare att få en multiformat-spelande produkt att bli 100-procentig.
Hade t.ex. Samsung givit sig in i detta segment så är jag övertygad att det snabbare skulle bli något som liknar en
färdig produkt, men etablerade märken vågar inte ta i sånt som förkippas med nedladdat.

Postad 24 September 2008 - 13:59

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

det är något om hur många varningar du fått av moderatorer på forumet

Konstigt. Jag har inte ens tänkt på att det står Varna under mitt namn. Jag har inte sett någon varning så jag undrar vad som menas?

Vet Martin något?

/Göran

Postad 24 September 2008 - 15:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Gör man massa upprepade dumheter eller skriver personangrepp så kan man få en varning.

Det står "varna o%" på alla användare, om man inte gjort massa dumheter.

edit: Ingen annan kan såklart se vad man har för varningsnivå (om man inte är Admin :) )

Redigerat av Martin, 24 September 2008 - 15:24.

Postad 24 September 2008 - 15:32

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Vem är det som ska betala frakten vid garantiärenden på Tvixen, jag kontaktade nyligen Canman om ett problem och blev då uppmanad att skicka in spelaren, frakten skulle jag stå för själv, är det så det brukar fungera?

Postad 24 September 2008 - 15:43

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Vem är det som ska betala frakten vid garantiärenden på Tvixen, jag kontaktade nyligen Canman om ett problem och blev då uppmanad att skicka in spelaren, frakten skulle jag stå för själv, är det så det brukar fungera?

Ja, det är så det normalt fungerar.

Postad 24 September 2008 - 16:18

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Gör man massa upprepade dumheter eller skriver personangrepp så kan man få en varning.

Det står "varna o%" på alla användare, om man inte gjort massa dumheter.

edit: Ingen annan kan såklart se vad man har för varningsnivå (om man inte är Admin :) )

Tack för svaret. Jag inser nu varför bara jag och inga andra hade ordet Varna 0%. Jag kunde helt enkelt bara se mig själv.

/Göran

Ett alternativ kan ju vara att lämna in den till återförsäljaren om det inte ligger för långt bort.

/Göran

Postad 24 September 2008 - 16:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Japp, det är så det fungerar. Det är också fördelen med att köpa en pryl i en fysisk butik då man bara går till butiken med prylen och lämnar in den och väntar till den är lagad eller utbytt beroende på vad felet är och vilka rutiner som gäller för den produkten. Har man köpt prylen på en bra webbshop så kanske de till och med skickar en retursedel så man slipper pynta frakten själv, men det bästa är såklart att handla i en butik och det här är alltså en av de bättre fördelarna. :)

Postad 24 September 2008 - 17:54

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
sean.wiklund Vet du vad skillnaden är på netshare 2.10 mot 2.02 som jag har installerat ??
Har kollat lite i forumet på canman.se men hittade inget tyvär. Är det värt att byta eller kan man köra vidare på 2.02 ?

Postad 24 September 2008 - 18:02

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
2 frågor:

Är det många som kör helt rippade BluRays/HDDVD med sin 6500/7000? Tänkte testa med Transformers ikväll, hoppas det fungerar =)

Sen fråga 2. Kommer nästa FW stödja HD-ljuden? Vill helst inte smacka in en beta nu när allt verkar fungera helt okay.

Postad 24 September 2008 - 18:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

sean.wiklund Vet du vad skillnaden är på netshare 2.10 mot 2.02 som jag har installerat ??
Har kollat lite i forumet på canman.se men hittade inget tyvär. Är det värt att byta eller kan man köra vidare på 2.02 ?

Hej Robbazz!

Jag har dålig koll på det men jag lever efter filosofin att en uppgradering av en version troligen och vanligtvis gör en produkt eller tjänst bättre (därav uppgraderingen). Så, jag kör version 2.10 själv hemma och jag tror att 2.10 ger dig möjligheten att mappa upp fyra enheter/mappar istället för bara en (om det är så i version 2.02).

Tycker du kan testa att byta upp dig. Gillar du det inte, byt ner igen. :)

Postad 24 September 2008 - 18:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

2 frågor:

Är det många som kör helt rippade BluRays/HDDVD med sin 6500/7000? Tänkte testa med Transformers ikväll, hoppas det fungerar =)

Sen fråga 2. Kommer nästa FW stödja HD-ljuden? Vill helst inte smacka in en beta nu när allt verkar fungera helt okay.

1. Det går bra på min M6500 (om vi nu pratar samma saker).

2. Ingen som vet. Däremot finns det betafirmware som fixar HD-ljud men där andra funktioner inte fungerar lika bra (och det är så man jobbar med betafirmwares = man tar en tidigare mjukvara med så lite kod som möjligt för att förenkla och så testar man det man vill göra bättre). Vill du inte smacka in en beta nu, gör inte det då. Saken är ju den att du kan göra det och sedan nedgradera (precis som du startar vilken filmfil som helst). Du komplicerar till det tycker jag. :)

Postad 24 September 2008 - 20:08

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Hur får jag .iso filen till en .m2ts fil?
Tvixen vill inte spela upp iso filen direkt och har läst något om att det fungerar med m2ts filer...

Postad 24 September 2008 - 20:16

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Snackar du om 4100/5100 nu? Det var det inhoppet gällde eftersom Martin rekommenderade dessa istället för 6500.
Vilken FW kör du i så fall. Är det 1.4.52?

Postad 24 September 2008 - 20:24

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har nyss införskaffat kombinationen TWIX och Panna Px-80. Twixen har trots alla problem jag läst om i denna tråd fungerat utan anmärkning (eller tack vare allt jag läst om i denna tråd!)
*Firmware uppgradering
*hårddiskformattering,
*påfyllning av filmfiler på intern hårddisk från dator
*avspelning av ISO, mkv 720P-1080P.....det har m a o varit sådär otäckt problemfritt.

Jag är i stor sett novis på området
Har lite frågor som har med min ringa kompetens att göra.

När jag ska spela upp en mkv.1080P ska jag då gå in i setteings och ställa in 1080P i "Video ut" resp
ställer in 720P när jag spelar mkv.720P etc.

Vad är det exakt som händer om jag spelar upp en 720P men råkat ställa in 1080P och vice versa?

Är AUTO EDID = spelaren ställer själv in efter formatet på mkv filen eller?

/niga

Postad 24 September 2008 - 21:12

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag vill tipsa om att köra Microsoft Windows Services for UNIX istället som jag tycker fungerar mycket smidigare och stabilare, jag blev så trött på att netshare hängde sig ibland. Största fördelen är att det körs som en tjänst vilket inte netshare gör.

Här är en bra guide för hurman intallerar det:
http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Postad 24 September 2008 - 21:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Snackar du om 4100/5100 nu? Det var det inhoppet gällde eftersom Martin rekommenderade dessa istället för 6500.
Vilken FW kör du i så fall. Är det 1.4.52?

Japp, det var 4100/5100 jag menade och jag kör 1.4.52. Jag skulle naturligtvis inte sagt något alls för ikväll hackade iso-uppspelningen till så klart, inget allvarligt dock ;)

Postad 25 September 2008 - 00:53

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har nyss införskaffat kombinationen TWIX och Panna Px-80. Twixen har trots alla problem jag läst om i denna tråd fungerat utan anmärkning (eller tack vare allt jag läst om i denna tråd!)
*Firmware uppgradering
*hårddiskformattering,
*avspelning av ISO, mkv 720P-1080P.....det har m a o varit sådär otäckt problemfritt.

När jag ska spela upp en mkv.1080P ska jag då gå in i setteings och ställa in 1080P i "Video ut" resp

Vad är det exakt som händer om jag spelar upp en 720P men råkat ställa in 1080P och vice versa?

/niga

Det finns säkert flera som kan det här bättre än jag men...

Jag har en Full-HD LCD och jag brukar alltid köra 1080P i TVIXen. Även om jag visar 720P-material (vilket är vanligast för mig) så får jag bra bild. Jag har en svärson med en gammal plasma som bara klarar att visa 720P och han hävdar att till och med den ger bättre bild när han har 1080P inställt. Han bor så pass långt hemifrån att jag inte varit där sedan han skaffade TVIX så jag har inte haft möjlighet att se skillnaden själv.

Vad som händer? TVIX skalar upp 720P material till 1080P. Om du har en Full-HD TV och skulle kört 720P i TVIX så antar jag att TVn måste skala upp materialet till 1080P. Då hänger det på vilken som gör det bäst - TVIX eller TVn.

AUTO EDID vet jag inte så mycket om. Någon annan får fylla i där.

/Göran

Postad 25 September 2008 - 01:37

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

*Firmware uppgradering
*hårddiskformattering,

/niga

Kör 1080p istället för Auto Edid.
Din tv klarar 1080p/24 signal så kör på 1080 jämt du, Tvixen skalar upp bilden bra.
Sen ställer du in Auto Pal/NTSC. Välj inte Auto Pal/Ntsc/24 för då kommer bilden bli förskjuten i sidled vid 24hz video. (Ska fixas i kommande firmware men fungerar inte än).
Tvixen ställer då automatiskt in utsignalen till 1080p 50hz på PAL material och 1080p 60hz på NTSC material.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.