* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 06 November 2012 - 17:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Man kan inte utan undra vad det där egentligen betyder... Vad finns det för anledningar att ha lägre behov? Det enda egentliga skälet jag kan se är att man inte kan spela högre av störhänseende kontra grannar i hyreshus. Fine.
Men annars så tror jag att det huvudsakligen är okunskap. Man har aldrig hört tillräckligt rent ljud på höga volymet, utan man har "lärt" sig att skylla på volymen när det låter jobbigt på högre volymer. Ibland är problemet högtalarna, ibland är problemet effektbrist/klippning. Kan tänka mig att det kan finnas rum vars akustik kan göra det jobbigt på högre volymer också, men det är en ren spekulation i stunden ("Bruttotanke").
Jag tror inte jag själv ännu hört vad som är möjligt vad det gäller rent ljud och hög volym... Setups som Komoroks och liknande tar säkert det hela ytterligare längre än vad jag har möjlighet till (så det är kanske bäst att aldrig provlyssna något sådant )
Förstår inte resonemanget riktigt. Givetvis finns det mer eller mindre rent ljud men oavsett det finns det ju en övre gräns för var örat tycker det är för högt, eller har Ino lyckats upphäva naturlagarna? Och sedan har vi ju den lilla, kanske för vissa obetydliga detaljen, pengar. Ett par Ino som går att spela rejält högt med kostar väl från runt 30000 kr. vad jag förstått. Jag spelar som sagt i mitt tycke tillräckligt högt för en realistisk musikupplevelse med mina SA Aura 60 för ca. 16000Kr. en viss skillnad således. Ursäkta mig men har jag fel om jag ibland kan uppleva att Inofolket ibland verkar betrakta innehavare av andra märken lite "von oben"?
Postad 06 November 2012 - 17:14
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Förstår inte resonemanget riktigt. Givetvis finns det mer eller mindre rent ljud men oavsett det finns det ju en övre gräns för var örat tycker det är för högt, eller har Ino lyckats upphäva naturlagarna? Och sedan har vi ju den lilla, kanske för vissa obetydliga detaljen, pengar. Ett par Ino som går att spela rejält högt med kostar väl från runt 30000 kr. vad jag förstått. Jag spelar som sagt i mitt tycke tillräckligt högt för en realistisk musikupplevelse med mina SA Aura 60 för ca. 16000Kr. en viss skillnad således. Ursäkta mig men har jag fel om jag ibland kan uppleva att Inofolket ibland verkar betrakta innehavare av andra märken lite "von oben"?
Jag håller med dig en smula där, även om jag har resurser att spela groteskt högt utan att det låter det minsta illa så lyssnar jag oftast på en bråkdel av den volymen, främst för att jag upplevt att det ringt en smula i öronen vid några tillfällen när man "testat" och det känns inte speciellt hälsosamt.
Postad 06 November 2012 - 17:27
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag håller med dig en smula där, även om jag har resurser att spela groteskt högt utan att det låter det minsta illa så lyssnar jag oftast på en bråkdel av den volymen, främst för att jag upplevt att det ringt en smula i öronen vid några tillfällen när man "testat" och det känns inte speciellt hälsosamt.
Nej man skall nog vara lite försiktig i alla fall. Smärtgränsen med ren fin sinus lär ju gå vid ca 120 dBA, förmodligen i frekvensområdet kring 500 Hz där hörseln är känsligast. Långvarig exponering av de nivåerna lär knappast vara hälsosamt oavsett om man upplever det som "rent". Kanske rent av är bra med ett par högtalare som distar tidigt, företrädelsevis ett par SA.
Postad 06 November 2012 - 19:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Lite konstigt att gnälla i en tråd som är dedikerad till Ino där större delen förmodligen har Ino.
Om dom som har dom inte tyckte att dom hade något speciellt hade dom väl inte köpt dom ? Eller ?
En sinus på 120dB vid 500Hz är inte många högtalare som klarar av.
Skulle heller inte vilja lyssna på en.
Känns som att budskapet inte riktigt går fram.. Varför man har fördel av överkapacitet..
Postad 06 November 2012 - 20:29
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jo, men poängen är att den gränsen ofta felbedöms... Det är oftast inte volymen som är för hög när man tycker det, utan att disten blir jobbig. Det är det som är poängen. Och nästan alla av oss har aldrig hört musik på den nivån att det är volymen som begränsar, det är faktiskt ett faktum. Såg ett par gamla patop-4 till salu för 8k om man tvunget vill spela högt... Beggade pi60 kan man säkert hitta för 16k ibland. Jag har inte köpt mer än mina första piP från Ino direkt och då kostade de mig 4000kr... Och de fick mig att ställa undan ett par 48000kr Canton i skamvrån... Du må tycka vi är von oben, men hade Ino varit en amerikansk tillverkare hade piP haft en ultrafinish med overksamma detaljer som elementkorgar i fräst titan och sålts på fel sida 100kkr... Så det är bara att tacka och ta emot att Ingvar inte är kapitalist och ekonom... Jag håller med dig en smula där, även om jag har resurser att spela groteskt högt utan att det låter det minsta illa så lyssnar jag oftast på en bråkdel av den volymen, främst för att jag upplevt att det ringt en smula i öronen vid några tillfällen när man "testat" och det känns inte speciellt hälsosamt.
Ringt i öronen? Låter som om dina slutsteg klipper. Låna större slutsteg och prova igen? Så hade jag det en gång i tiden innan jag lärde mig räkna ut hur mycket effekt som behövs...
Postad 06 November 2012 - 21:51
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ok, tack för den infon! Tyvärr lite över min budget 
Kika på beg marknaden, brukar ibland dyka upp. http://www.blocket.s...8.htm?ca=17&w=3Troligtvis så kommer kompisen köpa dom, kanske han köper 2 par och sen tvingar jag han sälja det ena paret till mig
Postad 06 November 2012 - 22:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jo, men poängen är att den gränsen ofta felbedöms... Det är oftast inte volymen som är för hög när man tycker det, utan att disten blir jobbig. Det är det som är poängen. Och nästan alla av oss har aldrig hört musik på den nivån att det är volymen som begränsar, det är faktiskt ett faktum.
Så är det. Man märker inte hur jävla starkt det är innan man ska prata med den som sitter bredvid..
Postad 06 November 2012 - 22:10
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jo, men poängen är att den gränsen ofta felbedöms... Det är oftast inte volymen som är för hög när man tycker det, utan att disten blir jobbig. Det är det som är poängen. Och nästan alla av oss har aldrig hört musik på den nivån att det är volymen som begränsar, det är faktiskt ett faktum.
Såg ett par gamla patop-4 till salu för 8k om man tvunget vill spela högt... Beggade pi60 kan man säkert hitta för 16k ibland. Jag har inte köpt mer än mina första piP från Ino direkt och då kostade de mig 4000kr... Och de fick mig att ställa undan ett par 48000kr Canton i skamvrån... Du må tycka vi är von oben, men hade Ino varit en amerikansk tillverkare hade piP haft en ultrafinish med overksamma detaljer som elementkorgar i fräst titan och sålts på fel sida 100kkr... Så det är bara att tacka och ta emot att Ingvar inte är kapitalist och ekonom...
Ringt i öronen? Låter som om dina slutsteg klipper. Låna större slutsteg och prova igen? Så hade jag det en gång i tiden innan jag lärde mig räkna ut hur mycket effekt som behövs...
Mina steg kan leverera 500 watt styck i 8 ohm så de sätter ingen direkt begränsning upp till de nivåerna när det är farligt högt. Du har väl ändå upplevt känslan av att komma hem från en konsert där man varit alldeles för nära högtalarna? Snarare beror det på effekten av att ha rent och distorsionsfritt ljud på skadligt höga nivåer.
Postad 06 November 2012 - 22:47
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Mina steg kan leverera 500 watt styck i 8 ohm så de sätter ingen direkt begränsning upp till de nivåerna när det är farligt högt. Du har väl ändå upplevt känslan av att komma hem från en konsert där man varit alldeles för nära högtalarna? Snarare beror det på effekten av att ha rent och distorsionsfritt ljud på skadligt höga nivåer.
För på en koncert är det ju verkligen rent och distfritt...
Postad 06 November 2012 - 22:50
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
För på en koncert är det ju verkligen rent och distfritt... 
Jag förstod att du skulle svara så.  Jag är tveksam (men inte säker) till att hörseln bryr sig om det är x eller y procent dist när ljudet är FÖR högt? Det är ju ändå skillnad på vad som upplevs låta illa och vad som faktiskt är skadligt.
Postad 06 November 2012 - 23:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag förstod att du skulle svara så. Jag är tveksam (men inte säker) till att hörseln bryr sig om det är x eller y procent dist när ljudet är FÖR högt? Det är ju ändå skillnad på vad som upplevs låta illa och vad som faktiskt är skadligt.
Hörseln tar absolut hänsyn till dist. Det finns ju tom studier som tyder på att du tål starkare ljud om du tycker om ljuden. Att musik du tycker om är mindre skadligt än t.ex buller på ett bygge. Musik hemma kan jag njuta fullständigt av bra inspelad musik även vid 90-95dBA under långa stunder. Gräsklipparen som bara låter 85dBA är ju rent fruktansvärt även vid korta stunder.
Postad 06 November 2012 - 23:04
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Hörseln tar absolut hänsyn till dist. Det finns ju tom studier som tyder på att du tål starkare ljud om du tycker om ljuden. Att musik du tycker om är mindre skadligt än t.ex buller på ett bygge.
Musik hemma kan jag njuta fullständigt av bra inspelad musik även vid 90-95dBA under långa stunder. Gräsklipparen som bara låter 85dBA är ju rent fruktansvärt även vid korta stunder. 
Jo där är vi överrens, men nu syftar du ju till den subjektiva upplevelsen (i det senare fallet i alla fall). Jag syftar på att ha lyssnat på något som i efterhand lämnar ett sus eller i värsta fall ett pip i öronen. Jag har aldrig upplevt den känslan av att ha kört högljudda maskiner, varit i bullriga industrier etc. Däremot efter att ha spelat musik på hög volym, men då tänkte jag snarare en bra bit över 100 dB. Min normala lyssningsvolym som jag syftade till i tidigare inlägg är någonstans mellan 95-100 dB vill jag minnas, jag mätte upp det för inte så länge sedan. Och det upplever jag som behagligt.
Redigerat av d00m, 06 November 2012 - 23:04.
Postad 06 November 2012 - 23:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fat hur många gånger har du vistats i ej musikaliska miljöer som ljuder 100dBA under lika lång stund som du lyssnar på musik så starkt...?
100dBA är JÄVLIGT starkt.
Postad 06 November 2012 - 23:21
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Fat hur många gånger har du vistats i ej musikaliska miljöer som ljuder 100dBA under lika lång stund som du lyssnar på musik så starkt...? 100dBA är JÄVLIGT starkt.
Sant, det är nog sällan eller aldrig. Men suset i öronen jag syftade till var nog snarare efter lång lyssning med kanske 105 dB. 110 dB och däröver upplever jag i alla fall som så högt att det är obehagligt att vara i rummet även om det låter rent. Jag har nästan glömt vad käbblet handlade om, men jag vill minnas att det var att i alla fall jag tycker att 110 dB eller så ger en viss lomhördhet/ring/sus om man lyssnar länge fastän det låter rent.
Postad 06 November 2012 - 23:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Sant, det är nog sällan eller aldrig. Men suset i öronen jag syftade till var nog snarare efter lång lyssning med kanske 105 dB. 110 dB och däröver upplever jag i alla fall som så högt att det är obehagligt att vara i rummet även om det låter rent.
Jag har nästan glömt vad käbblet handlade om, men jag vill minnas att det var att i alla fall jag tycker att 110 dB eller så ger en viss lomhördhet/ring/sus om man lyssnar länge fastän det låter rent.
Käbblet handlade om att folk inte spelar så starkt som dom tror, för att många högtalare börjar dista väldigt tidigt, och då upplever man det starkare än det egentligen är.
Postad 06 November 2012 - 23:30
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Käbblet handlade om att folk inte spelar så starkt som dom tror, för att många högtalare börjar dista väldigt tidigt, och då upplever man det starkare än det egentligen är. 
Fast det håller jag ju med om.
Postad 06 November 2012 - 23:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fast det håller jag ju med om. 
Varför käbblar du då ?  Det handlade ju om Ino, och då MÅSTE man ju automatiskt tycka tvärtom...
Postad 06 November 2012 - 23:39
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Varför käbblar du då ?  Det handlade ju om Ino, och då MÅSTE man ju automatiskt tycka tvärtom... 
Gäller inte det en hel del Ino-ägare också, fast åt andra hållet?  Nej men det jag höll med Laddie om var ju att oavsett om det låter rent eller inte så finns det en gräns när örat tycker det är för högt. Men visst är det så att det i klenare anläggningar ofta är distorsion som folk upplever som för högt, men det är ju en annan femma.
Postad 07 November 2012 - 02:00
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Hörseln tar absolut hänsyn till dist. Det finns ju tom studier som tyder på att du tål starkare ljud om du tycker om ljuden. Att musik du tycker om är mindre skadligt än t.ex buller på ett bygge.
Musik hemma kan jag njuta fullständigt av bra inspelad musik även vid 90-95dBA under långa stunder. Gräsklipparen som bara låter 85dBA är ju rent fruktansvärt även vid korta stunder. 
Det är en myt att hörseln tål starkare ljud om man tycker om ljudet! Örat vet inte om DU tycker om ljudet eller inte! Jag har själv hörsel problem och lider av svår tinnitus och önskar ingen att få höra djävulens oljud var dag! Ville bara påpeka detta då man skall vara riktigt rädd om hörseln om man vill fortsätta att njuta av bra ljud.
Postad 07 November 2012 - 07:15
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Vill minnas att jag läst att kroppen kan "ta spjärn" mot höga ljud som den vet är på gång... och tycker du om ett musikstycke så vet du ju när dynamikutbrotten kommer... så det är nog snarare detta som har effekt än själva gillandet. Artilleristen blir ju dock hörselskadad oavsett hur mycket han älskar kanonsalvor.
Redigerat av Nattlorden, 07 November 2012 - 07:15.
Postad 07 November 2012 - 07:25
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Om jag räknar på dina högtalare utan att ens dra ifrån något för lyssningsavståndet och sätter som musikkrav på dynamikhantering till 20dB över medel, så hamnar du på att inte kunna köra högre medelnivå än 96dB. Med tanke på vad du skrev ovan om dina nivår, så är det inte alls orimligt att dina steg klipper när du tycker att du begränsar för att det upplevs för högt.
Postad 07 November 2012 - 07:27
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Det är en myt att hörseln tål starkare ljud om man tycker om ljudet! Örat vet inte om DU tycker om ljudet eller inte! Jag har själv hörsel problem och lider av svår tinnitus och önskar ingen att få höra djävulens oljud var dag! Ville bara påpeka detta då man skall vara riktigt rädd om hörseln om man vill fortsätta att njuta av bra ljud.
Att det spelar roll om man "tycker om" ljudet, på så sätt att det skulle spela roll om man lyssnar på en låt man gillar eller ogillar, är såklart en myt. Men stämmer det inte att örat mår sämre av ett orent, dvs. distat ljud, än av en ren ton?
Postad 07 November 2012 - 08:32
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Att det spelar roll om man "tycker om" ljudet, på så sätt att det skulle spela roll om man lyssnar på en låt man gillar eller ogillar, är såklart en myt. Men stämmer det inte att örat mår sämre av ett orent, dvs. distat ljud, än av en ren ton?
Är nog snarare så att det handlar om den totala energin örat tål. Ett distat ljud innehåller fler övertoner och därmed förmodligen ett totalt sett större energiinnehåll. Om vi istället för dB använder benämningen Joule så är det lättare att förstå. Örat är inget annat än en mikrofon med ett membran som kallas trumhinna.
Postad 07 November 2012 - 08:51
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Om jag räknar på dina högtalare utan att ens dra ifrån något för lyssningsavståndet och sätter som musikkrav på dynamikhantering till 20dB över medel, så hamnar du på att inte kunna köra högre medelnivå än 96dB. Med tanke på vad du skrev ovan om dina nivår, så är det inte alls orimligt att dina steg klipper när du tycker att du begränsar för att det upplevs för högt.
20 dB!? Jag tror inte ens jag äger en skiva som har så stort dynamikomfång. Det brukar snarare (tyvärr!) ligga under 10 dB. Sen beror det förstås också på vad du räknar med att högtalarna har för impedans. Stegen lämnar 1000 w/4 ohm (0.01% THD).
Postad 07 November 2012 - 09:07
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
20 dB!? Jag tror inte ens jag äger en skiva som har så stort dynamikomfång. Det brukar snarare (tyvärr!) ligga under 10 dB. Sen beror det förstås också på vad du räknar med att högtalarna har för impedans. Stegen lämnar 1000 w/4 ohm (0.01% THD).
Jag kikade på dem via prisjakt och gick på de data som fanns där 8 ohm, 89dB/W. Å andra sidan skiljer det bara 3dB mellan 500 och 1000W, och de försvann säkert i avståndet till lyssning. Då har du inte Hugh Masekelas 'Coal train' på någon platta... den ligger på 27dB i crest. Men visst, spelar du bara lågdynamisk musik så vann du en del där.
Postad 07 November 2012 - 12:47
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jag kikade på dem via prisjakt och gick på de data som fanns där 8 ohm, 89dB/W. Å andra sidan skiljer det bara 3dB mellan 500 och 1000W, och de försvann säkert i avståndet till lyssning.
Då har du inte Hugh Masekelas 'Coal train' på någon platta... den ligger på 27dB i crest. Men visst, spelar du bara lågdynamisk musik så vann du en del där.
Jag gissar att impedansen håller sig en bit under 8 ohm. Sen ska vi inte glömma rummets bidrag, jag lyssnar ju trots allt inte utomhus.  Sen det faktum att man har två högtalare och inte en ger väl en förstärkning med 3 dB. Ja, det är ett sorgligt faktum att dynamiken på i stort sett alla skivor är under all kritik. Jag äger inte skivan du nämner nej. Även skivor som anses låta hyffsat bra av Norah Jones, Diana Krall etc. har sällan ett dynamiskt omfång över 12 dB eller så. Men då jag mestadels lyssnar på progressiv rock och metal så får jag stå ut med sämre dynamik än så.
Postad 07 November 2012 - 14:57
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jag gissar att impedansen håller sig en bit under 8 ohm. Sen ska vi inte glömma rummets bidrag, jag lyssnar ju trots allt inte utomhus. Sen det faktum att man har två högtalare och inte en ger väl en förstärkning med 3 dB.
Jo, men gissningsvis tappar du 6dB på lyssningsavståndet så där mellan tummen och pekfingret Ja, det är ett sorgligt faktum att dynamiken på i stort sett alla skivor är under all kritik. Jag äger inte skivan du nämner nej. Även skivor som anses låta hyffsat bra av Norah Jones, Diana Krall etc. har sällan ett dynamiskt omfång över 12 dB eller så. Men då jag mestadels lyssnar på progressiv rock och metal så får jag stå ut med sämre dynamik än så.
Njae... hyffsat bra skivor tycker jag nog hamnar på 14-16dB någonstans. Kommer sällan lägre än så på egna inspelningar även om jag kört ganska friskt med kompressor. Välinspelad progressiv rock borde väl mycket väl kunna hamna i 14-20dB-området. Edguy - Age of the Joker ligger i princip alla spåren mellan 14 och 16dB i dynamik som exempel. Så den fixar du att spela på 100dB i medel (1 m från högtalarna då) utan att klippa 500W.
Redigerat av Nattlorden, 07 November 2012 - 14:59.
Postad 07 November 2012 - 15:30
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jo, men gissningsvis tappar du 6dB på lyssningsavståndet så där mellan tummen och pekfingret
Njae... hyffsat bra skivor tycker jag nog hamnar på 14-16dB någonstans. Kommer sällan lägre än så på egna inspelningar även om jag kört ganska friskt med kompressor. Välinspelad progressiv rock borde väl mycket väl kunna hamna i 14-20dB-området. Edguy - Age of the Joker ligger i princip alla spåren mellan 14 och 16dB i dynamik som exempel. Så den fixar du att spela på 100dB i medel (1 m från högtalarna då) utan att klippa 500W.
Borde ja, men tyvärr så krossar man ju dynamiken medvetet. Du har säkert kollat här: http://www.dr.loudness-war.info/Där kan man notera att det är dålig dynamik även på skivor som producerats i välljudets tecken. Och så inser man att man borde köra vinyl...
Postad 07 November 2012 - 17:44
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
var på demo idag med guru 10 samt junior modellen, skiljer det något mellan guru och ino piparna ljudmässigt....tänkte iom att det ej är samma element.
Postad 07 November 2012 - 19:41
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det skiljer säkert på något sätt, men tror inte det är mycket och är det inte enligt Ingvar (han säger inte heller att de är exakt lika).
Postad 07 November 2012 - 20:19
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Alla Ino och troligen även Guru klangmatchas efter pi60, så man väljer modell på kapacitet, lyssningsavstånd och möjligen spridningens interaktion med rummet, inte ljudkaraktären - antingen gillar man Inoklangen eller inte. Har man valt inte på en modell är det knappt lönt att provlyssna andra modeller således.
Postad 07 November 2012 - 20:40
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
En fråga kring piP.
Köra ett par som bak kanal, (ett par i fronten oxå givetvis)
Anledningen till frågan är att kompisen fick tag på 2par och funderar på en sådan lösning.
Postad 07 November 2012 - 21:33
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Går naturligtvis att göra. Eller så tar man en till center och letar upp någon annan som också behöver en piP-center.
Postad 07 November 2012 - 21:52
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
+1 på center. Du vill mycket hellre ha en surround setup med högtalare som är anpassade för detta. Dvs. högtalare som är svårare att lokalisera, lättare att placera rätt osv. Tänk inte ens på det och spara ihop till Ino a1 istället - detta är mitt tips. Dessa är enligt mig sjukt underskattade! Som Nattlorden sa så funkar det väl men du anar inte hur sjukt grymma a1 är för surround.
Postad 07 November 2012 - 22:13
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
piP har inte alla stereosystemfelskompenseringar som pi60 så de bör ju inte låta lika även om de avlyssnas optimalt.
Postad 07 November 2012 - 23:56
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
...men du anar inte hur sjukt grymma a1 är för surround.
Inte i närheten av a2...
Postad 08 November 2012 - 02:24
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Inte i närheten av a2... 
Men a2 kostar ju en slant om man ska ha 6st. Jag som beställt pi60 kommer köra 6st a1:or och hoppas de håller
Postad 08 November 2012 - 06:29
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Har inte hört a1, men a2 är så jäkla bra på att inte gå att lokalisera att det är svårt att verifiera att man lyckats koppla in dem! Klar chock vid första spelningen.
Postad 08 November 2012 - 08:23
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Jag hade 4 a1:or till mina piP, och var väldigt nöjd. Blir troligen ännu mera nöjd med pi60 + 6st a1
Postad 08 November 2012 - 08:37
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
De är så jag tänkte. Optimalt är ju a1 eller a2 om man vet att man ska uppdatera till pi60.
Tänkte dock inte på att piP kan köras som center. Är det inte smartare sälja paret och istället köpa dialog, eller är det sak samman där (förutom att dialog är liggande)
Hur mycket kostar a1 och dialog?
Redigerat av RobNB, 08 November 2012 - 08:38.
Postad 08 November 2012 - 09:20
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ännu en kluring. Du är det så att han sålt av sin reciver och behöver en tillfällig men är inte sugen just nu punga ut för mycket för att en annan ska köpas in senare. Var bör man landa som billigast så att de inte blir helt värdelöst.
Postad 08 November 2012 - 12:50
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Inte i närheten av a2... 
Men a2 kostar ju en slant om man ska ha 6st. Jag som beställt pi60 kommer köra 6st a1:or och hoppas de håller 
Inte för att vara sån men alla snackar hela tiden om a2..och ofta tror jag inte de ens har lyssnat på 6 välplacerade a1:or. Kan lova att de inte går att lokalisera. De skapar en atmosfär snarare än att låta som tradionella 5.1-system där man bara får höra lite plipp-ploppande från två punkkällor. Är helt säker på att a2 gör detta bättre men som sagt kostar det extremt mycket mer, tar mycket mer plats, du skall helst ha flera utav dom, plus att de är inte gjorda att jobba tillsammans med piP/s. Dock är a2 optimalt för allt från och med i14/pi60 och uppåt. Om du har ett rum som är mindre än 20kvm så tror jag helt säkert att a1 funkar utan tvekan med pi60 även på hög volym. Dela dom bara vid 100Hz - detta gör jag och det låter kanon.
Postad 08 November 2012 - 13:39
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Ja rummet är väl ca 23kvm och ja, det blir nog 100Hz. Men nu vill jag bara ha mina pi60, de blir ju fan aldrig klara
Postad 08 November 2012 - 13:46
pickepock
-
pickepock
-
Användare
-
-
158 inlägg
Ja rummet är väl ca 23kvm och ja, det blir nog 100Hz. Men nu vill jag bara ha mina pi60, de blir ju fan aldrig klara 
Jo..funderar på A2:or själv och vet att det är brukligt med väldigt lång leveranstid. Dock kan du vara trygg i ditt val. Kommer knappast något runt hörnet som låter lika bra för dessa pengar. Ibland får man "längta" lite :-)
Postad 08 November 2012 - 17:46
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
piP har inte alla stereosystemfelskompenseringar som pi60 så de bör ju inte låta lika även om de avlyssnas optimalt.
Ingen har väl ens antytt detta?
Postad 08 November 2012 - 19:12
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har inte hört a1, men a2 är så jäkla bra på att inte gå att lokalisera att det är svårt att verifiera att man lyckats koppla in dem! Klar chock vid första spelningen.
Lite OT ursäkta, men är det så att surroundhögtalarna skall vara "diffusa" och inte direktstrålande mot lyssningspisitionen? Lånade grabbens stativare och satte bak i rummet , ca 5,5 meter bakom lyssningspositionen. Men detta blir just direktljud och ger inte den rymdkänsla jag tror är meningen med surroundljud? Deta med surround är, vilket kanske framgår, nytt för mig. Har kört trekanal och vill nu skrida vidare.
Postad 08 November 2012 - 19:41
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Har man som målsättning att försöka klangmatcha allt mot pi60 så låter det väldigt likt även om inte ALLA vindlingarna hamnat rätt. Det är inte som att jämföra två olika... (Tar ett märke per lumgenerator) Dali som låter tokolika från modell till modell.
Postad 08 November 2012 - 19:44
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Lite OT ursäkta, men är det så att surroundhögtalarna skall vara "diffusa" och inte direktstrålande mot lyssningspisitionen? Lånade grabbens stativare och satte bak i rummet , ca 5,5 meter bakom lyssningspositionen. Men detta blir just direktljud och ger inte den rymdkänsla jag tror är meningen med surroundljud? Deta med surround är, vilket kanske framgår, nytt för mig. Har kört trekanal och vill nu skrida vidare.
Japp, de skall vara diffusa. Det har skett lite missförstånd om den saken när man gått till 7.1, men det skall vara diffust. Dessutom vill jag nog påstå att ljud som är meningen att lokalisera verkar kodade (överdrivna?) på ett sätt som gör att de lokaliseras högst uppenbart även i något så diffust som ett 3+1+1+3 system med a2.
Postad 08 November 2012 - 19:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Så här kör jag. Dom svarta burkarna heter Ino a2. Den har en bas/mellan som studsar ljudet i taket, samt två diskanter i vinkel. Jag kör åtta såna burkar bak. Det skapar ett diffust och omslutande ljud. Du får försöka se förbi mina asfula höjdkanaler jag har byggt testlådor till, samt världens fulaste kabeldragning som ska fixas till...en vacker dag...
Postad 08 November 2012 - 19:47
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Inte för att vara sån men alla snackar hela tiden om a2..och ofta tror jag inte de ens har lyssnat på 6 välplacerade a1:or.
Point taken - det har jag inte. a1 har jag kvar att uppleva. Gillar dock overkill samt att det känns feelgood att de har samma element i sig om piP/iP i frontanalerna.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|