Jag skulle koppla in min gamla PS2 idag, eftersom PX70 saknar Svideo in, så köpte jag en scart adapter.
Men jag får ingen färg, har testat ändra PAL och NTSC men inget hjälper, vad är det som kan vara fel?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
54 relaterade trådar
Postad 27 January 2008 - 15:47
Ingen färg via PS2
Jag skulle koppla in min gamla PS2 idag, eftersom PX70 saknar Svideo in, så köpte jag en scart adapter. Men jag får ingen färg, har testat ändra PAL och NTSC men inget hjälper, vad är det som kan vara fel? Postad 27 January 2008 - 18:51
När jag kollade bak på min apparat, så såg jag att scart-kontakterna var olika märkta, och det var bara AV2 (tror jag) som hade stöd för s-video. Du kan ju börja med att byta scart-kontakt på tv:n, och om inte det hjälper vet jag inte riktigt vad. Men jag skulle gissa på att det är det iaf. Redigerat av r0bber, 27 January 2008 - 18:52. Postad 27 January 2008 - 19:42
Jag har redan testat båda, det gjorde jag direkt, och fick det inte att funka. Mysko i alla fall.
Postad 28 January 2008 - 08:49
När faen ska siba sänka priset igen? Känns surt att betala 12500kr.
Nån som vet om PX71 är samma tv? Finns på netonnet nämligen.... Köpte en Philips HTS3357 igår =) Nån som vet om det lirar bra med Pannan? Postad 28 January 2008 - 11:40
Lyckades köpa en PX70 för 10595kr (hämtpris) i fredags på Datorbutiken så om man kan tänka sig att undvika de stora kedjorna så kan man spara penga . Om man bor långt ifrån så blir priset med frakt just nu 11169kr.
Stod själv och valde mellan Siba och internetbutiker men valde det senare då priset skiljde för mycket ca.1900spänn. Postad 28 January 2008 - 17:31
känns ju inte bra att tvn ska fraktas. Jo jag vet att apparaterna fraktas till siba... men det känns ändå bättre =)
Vi får se. De ska tydligen få in dom nu på tis-ons. Postad 28 January 2008 - 21:04
Detta står i manualen om detta med val av AV2/AV2S på ingången, kan denna stå fel? S-Video / svart-vit bild • Bekräfta ditt val av S-Video med TV/AVknappen d.v.s. AV2/AV2S (s. 16). Postad 28 January 2008 - 21:08
Fick min för 11500,- på min lokala Audio Video butik, visserligen 6 veckors väntan, men det var det värt tycker jag. Postad 29 January 2008 - 08:06
Antagligen är jag helt puckad men här är min fråga ändå....
Hur jag än stället in "Aspect" på tv:n så försvinner en bit av bilden så att början av textremsan osv inte syns, mycket irriternade ! På den gamla tjockisen så kunde jag flytta bilden precis som på en dataskärm upp/ner, höger/vänster osv... Vad göra? Postad 29 January 2008 - 16:56
Jag har min inställd på 16:9. Hade på auto innan men då försvann lite på vissa kanaler.
Postad 29 January 2008 - 18:44 Om det är för t.ex en dvd-spelare du menar för, så kan det vara så att den är inställd för 4:3 signal. Du måste isf ändra i dvd-spelarens inställningar så att den sänder ut i 16:9 format Postad 29 January 2008 - 21:37
Är det någon där ute som kan uttala sig om hur Panasonic TH-42PV70 är att ha som "surf-tv".
Funkar det att sitta på 3 m avstånd i soffan och surfa eller t.ex skriva i Word men en Panna plasma? Redigerat av Schonas, 30 January 2008 - 00:16. Postad 30 January 2008 - 09:06
Ja och nej, beroende på vilken upplösning du kör och hur bra syn du har. Jag hade hemma en Sharp 46" LCD fullHD, körde 1920*1080 via DVI/HDMI och hade svårt att att läsa texten på ikoner på skrivbordet. Givetvis kan man köra med stora teckensnitt, zooma med webläsaren, och så vidare. Ett bättre grundat empiriskt svar överlämnar jag till de som verkligen har testat hemma. Jag har bara testat lite i butik på en PX70 och jag tycker att det är acceptabelt om man kör med 1366*768 via VGA. Redigerat av jesusjussi, 30 January 2008 - 09:08. Postad 30 January 2008 - 19:59
Jag har provat lite snabbt att köra webbläsaren på tv:n och då kört via vga med tv:ns nativeupplösning (dvs 1024*768) och jag tycker det funkar...
Men Jag skulle nog inte använda en plasma-tv som substitut till en dataskärm. Som komplement funkar det, men just ur risksynpunkt för inbränningar skulle jag akta mig för det. Vill du ha en kombinerad TV/dataskärm skulle jag satsa på LCD istället Postad 30 January 2008 - 20:15
"Är det någon där ute som kan uttala sig om hur Panasonic TH-42PV70 är att ha som "surf-tv".
Funkar det att sitta på 3 m avstånd i soffan och surfa eller t.ex skriva i Word men en Panna plasma?" Jag kör med den som primär datorskärm! Inget problem med spöken eller något som bränt sig fast. Har iofs en fin kopia som inte knäpper heller, hihi. Jag kör 1280*720, men då har jag dragit in lite gränsvärden i servicemenyn, så bilden dras ihop lite. Detta funkar inte helt hundra, men mitt graffekort verkar inte gilla att pixla perfekt. Jag kör från datorn DVI-->HDMI på skärmen. Bioläge och sen är resten mumma. Jo jag sitter ca 3 m från skärmen. Word är inget problem och lyckas man med en för krånlig websida som har lite smått typsnitt förstorar man bara bilden genom en zoom-knapp som finns på min logitech-råtta! Kalla mig dryg, men om jag kan ha denna panna i 4 år så är de 10 loppor jag investerade i somras 07, en summa i havet. Om den efter 4 år blivit för dassig är det bara köpa nytt. Redigerat av Lester McNamarra, 30 January 2008 - 20:35. Postad 31 January 2008 - 18:43
Nu har jag försökt leta lite med hjälp av sökfunktionen men hittar inte svar på min fråga.
Jag har en PV70 och funderar på att skaffa en HD-box (comhem). Idag har jag en SD-digitalbox som är kopplad via scarten och då byter TVn till AV1 automatiskt när den startas. Gör den det även om jag har en box kopplad via HDMIn? Om inte, går detta då att ställa in? Tack för svar / Anders Postad 01 February 2008 - 20:06
""men då har jag dragit in lite gränsvärden i servicemenyn, så bilden dras ihop lite. "" Hmm gillar att någon har haft mod att ändra något i den menyn...Skulle själv aldrig våga röra denna...!! Redigerat av Jungblom, 02 February 2008 - 18:03. Postad 01 February 2008 - 20:37
Är px70-ägare sedan igår och måste säga att så här vid första intrycket att jag är rätt nöjd. Bilden är bra och ljudet helt klart godkänt. Skulle har varit jättenöjd om det inte var för detta berömda men...Jag köpte tv:n på fyndbörsen och beställde då också en CA-modul till. Jag får in alla kanaler på tv:n men får inte mitt boxerkort att fungera. Tv:n hittar CA-modulen men inte kortet. I menyn "gemensamt gränssnitt" står det viacces access när modulen sitter i och tar jag ut den står det att det inte finns någon modul i tv:n. Kollar jag i bruksanvisningen står det något om att aktivera kortet i ett par steg men jag kan inte göra något när jag fått fram menyn. Jag har vänt på kortet och testat att dra ur CA-modulen med tv:n avstängd och sätta tillbaks den osv. Kan det vara så att modulen inte fungerar med tv:n eller? Jag kan inte testa just nu om kortet är okej då jag skickade iväg min digatalbox igår. Några förslag på vad som felas? Gratiskanalerna fungerar utan problem.
Mattias Postad 02 February 2008 - 13:16
Nu har jag fått boxerkortet att fungera men verkar ha drabbats av samma fenomen som ATH som det står om på första sidan. Jag får dra ur Ca-modulen och trycka i den igen för att de krypterade kanalerna skall fungera. Detta händer varje gång jag knäpper av tv:n. Är det fler med detta problem?
Mattias Postad 02 February 2008 - 14:43
Kan det bero på CA-modulen?
Jag köpte denna från webhallen.com och det vara bara att plugga in och köra, har funkat felfritt sen 1 månad tillbaka. Stänger av TVn helt med strömbrytare på eldosan varje kväll. http://www.webhallen...od.php?id=58389 Postad 02 February 2008 - 20:11
Jag får kolla med fyndbörsen om dom vet att denna modul de facto fungerar med px-70. Annars får jag väl köpa den du har jonte. Ingen annan px70 ägare som handlat modul från fyndbörsen?
Mattias Postad 04 February 2008 - 11:39 HAR OCKSÅ SAMMA PROBLEM. MED ATT TV:N INTE HITTAR KORTET. DEN HITTAR CA-MODULEN. KÖPTE OCKSÅ TV:N PÅ FYNDBÖRSEN OCH LÅNADE SEDAN EN CA-MODUL OCH BOXER KORT AV EN POLARE. HAR NÅGON FÅTT FRAM NÅGON LÖSNING PÅ DETTA PROBLEM? Postad 04 February 2008 - 11:43
Jag köpte denna:http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAMDVBT från Datorbutiken.com
för 389kr och den fungerar till min PX70 med boxerkortet. Det enda problemet jag har haft är någon gång så har det stått "krypterad kanal" i rutan men då hoppade jag till en okodad kanal typ Tv4 och sedan tillbaks till igen och då har det funkat igen. Postad 04 February 2008 - 12:18 SER UT SOM EN SÅDAN CA-MODUL SOM JAG PROVADE. DET KAN INTE HA MED ATT DET INTE GÅR ATT ANVÄNDA BOXERS UTBUD I FASTIGHETEN DÄR JAG BOR? Postad 04 February 2008 - 15:49
Boxers signaler går ju i luften, så om det inte finns ett uttag i fastigheten att ta emot såna signaler (typ om det är comhems kabel-tv eller nåt) så behöver du nog en bordsantenn eller så för att kunna ta emot boxer-kanalerna.
Fråga: kan du titta på gratiskanalerna om du inte har CA-modulen inkopplad? Postad 04 February 2008 - 22:17
Jag pratade med fyndbörsen idag och skulle få en ny modul så jag får väl se om den nya fungerar.
Mattias Postad 05 February 2008 - 06:56 DET GÅR ATT TITTA PÅ GRATIS KANALERNA VARE SIG CA-MODULEN SITTER I ELLER INTE. Postad 05 February 2008 - 09:10
ursäkta en dum fråga, men har du antennkabeln inkopplad i tv:n Postad 05 February 2008 - 11:49
Jag vill passa på att tipsa om ett bra sätt att kunna placera en centerhögtalare på TV:n.
På gamla tjock-tv:n var det ju inga problem men på nya platta TV: som jag har på fotstöd är det svårare att placera centern upptill. Jag har funderat ett tag innan jag i helgen fick min snilleblixt (nåja). Med PX70 följer hålade plastband och skruvar för att kunna barnsäkra TV:n mot väggen. De banden fungerar utmärkt att fästa i chassiskruvarna på baksidan och sen skruva fast baktill på en centerhögtalare. I just mitt fall passade högtalarens fot alldeles utmärkt att skruva i. På TV:n satte jag gummifötter så högtalaren står stadigt. Banden är lagom hårda för en lite lättare högtalare som jag har, den sitter inte bergfast men kan inte tippa framåt. Skulle man stöta till TV:n rejält kan högtalaren tippa bakåt men då bara bli hängande utan skador.
Postad 05 February 2008 - 15:34 Får du in de okodade kanalerna så är det ju inte fel på anslutning eller digitalmottagaren iaf. Och det har ju inte heller nånting med fastigheten att göra om du nu får in dessa kanaler eller i vart fall så är det väldigt låg sannolikhet för det. Är du säker på att CA-modulen fungerar och/eller att den har stöd för DVB-T standarden?DET GÅR ATT TITTA PÅ GRATIS KANALERNA VARE SIG CA-MODULEN SITTER I ELLER INTE. Sen tycker jag nog att du ska ta det lite lungt med CAPS LOCK. I vissa ögon sticker det i ögonen med bara versaler och vissa kan uppfatta det som lite stötande. Jag tillhör väl inte extremfallen här, men tycker det är betydligt trevligare att läsa "normal" text. Postad 05 February 2008 - 16:21
hehe... Jag har suttit och stört mig riktigt mycket på CAPSEN, men valde att vara tyst, då jag inte hade något vettigt att tillföra diskussionen. Tyckte det var märkligt att ingen sade något tidigare dock. Men, bra gjort För, det är precis som du säger, trevligare att läsa text skriven "korrekt". Postad 05 February 2008 - 18:05
Nån som kan rekommendera en universsal fjärrkontroll till denna?
Verkar som man gjort ett bra kap på px 42 när den gick för 9900 tidigare i höstas Hur nöjd som helst, inga problem med knäppningar eller något annat. Kanon tv om man som jag bor i lägenhet och bara har analog tv. När det väl blir digitalt så kommer även bilden bli bättre. Har sett både analogt och boxer i butik Postad 05 February 2008 - 18:46
Hej alla!
Jag Köpte nyligen en Panasonic TH-37PX70, och är supernöjd med nästan allt hittils. Dvd är en fröjd att titta på, och lika så med digitalteve. Jag har dock stött på lite problem med att kolla på hd-material från datorn. När jag kör ut det i teven fungerar det prima, Förutom när filmerna panorerar i sidled!? Då syns det att bilden inte hänger med riktigt, det blir liksom tunna hack i bilden i sidled. Har någon nån aning vad jag kan göra för att bli av med detta, och vad beror det på? Kan väl nämna att jag köpte en billig 10 meters DVI-HDMI-kabel från biltema, men man tycker ju det borde fungera ändå. Men vad vet en lekman. Mvh Postad 05 February 2008 - 20:01
Hej,
Har nyligen köpt en 37PX70 och har upptäckt att när jag kör DVD så försvinner en bit av textremsan i Auto-läget. Den nedre textremsan får helt enkelt inte helt plats. Jag kan ju förstås se hela texten om jag kör i 16:9 format men då trycker man ju ihop bilden på ett lite fult sätt. Någon som vet en lösning på detta problem? Annars är jag toppennöjd med tv:n so far... Postad 05 February 2008 - 22:14 Tror att jag har tillräckligt med kött på benen att säga till dig att vara lugn och att det inte är något specifikt fel på din tv. Inte heller är det modellspecifikt heller, utan det har förmodligen att göra med att materialet spelas i 24p. Jag är lite osäker på exakta anledningen, men vad jag har förstått det så är det ett relativt vanligt problem. Nån får gärna backa upp mig på den här punkten Jag vet inte riktigt varför du flika in en ps3:a där, men jag antar att det är för att du ser på dvd med en sådan. Har du ställt in din spelare att sända ut en 16:9 bild? Har du haft en vanlig 4:3 tv innan på samma spelare så har den säkert vart inställd på att sända ut en 4:3 bild. Tror att det är det som är ditt problem, oavsett vad för sorts spelare du har. edit: nu verkar det vara nån LCD-tv där och då förstår jag absolut inte varför den är där eller vad det är som spökar.. hursom, så tror jag inte det ändrar något Redigerat av r0bber, 05 February 2008 - 22:15. Postad 06 February 2008 - 14:04
Hej, när jag ser på film på min PX70 och bilden inte täcker hela skärmen(texten hamnar i det svarta under bilden) så lyser det ljust från där texten är.. Riktigt störande.. Sitter och kollar på det istället för filmen..
Samma sak för er? Postad 06 February 2008 - 14:15
Fenomenet kallas ghosting och är något du får leva med som plasmaägare, oavsett märke. Jag tycker inte alls att det är speciellt märkbart på min plasma om man jämför med kompisens lite äldre LG-plasma, där man kunde läsa texten även efter den försvunnit. På pannan efterlämnas bara ett lite ljusare område. Det är inte farligt och det går inte att komma ifrån heller (om du inte kör "helskärm"). Så, sluta titta efter ghosting och kolla på filmen istället Postad 06 February 2008 - 14:27
Har de flesta samma grad av ghosting eller finns det de som har värre? Postad 06 February 2008 - 14:42
Både ja och nej. De som sitter med en Panasonic med samma panel borde ha ungefär samma mängd ghosting. Att det sen uppfattas olika, beror antagligen på att det syns mer eller mindre beroende på vad man har för värden inställda på panelen, såsom kontrast, bildeffekter etc. Det kan ju vara så illa att det är något fel på skärmen också, men det låter som helt vanlig ghosting. Syns det så extremt mycket tycker du? Postad 06 February 2008 - 15:38
En sak som man kan tänka på också är att det kommer bli mindre tydligt med åldern sas.. Den är lite extra känslig för ghostning när den är ny än när man har kört den ett par hundra timmar Postad 06 February 2008 - 16:27
Nej jag har inte heller några större problem med det på min, kan jag inte säga. Man blir dick lite trött på när de lägger texten under "bilden" på filmen, för då kan man ju inte få helskärm utan att bli av med hälften av texten. Postad 06 February 2008 - 16:28
Hej r0bber och alla andra!
Okej det känns lugnande det beskedet du skrev, men vad kan jag göra åt det tro? Någon som vet? Jag har provat att köra ut filmer i lite olika kvalitet, DVD blir fantastiskt bra måste jag säga, 720p hackar en del, som jag nämnde ovan men är helt klart tittbart. Men så klart vore det ju skönt att få det utan hack. Mvh Postad 06 February 2008 - 16:38
Jag kommer ihåg att jag stört mig väldigt mycket på det de gångerna jag sett på film och texten har varit under bilden. Det var minst en vecka sedan jag såg på en sådan film men ska troligen göra det ikväll. Såg att någon skrev att det blir mindre tydligt med tiden. Min tv har gått i nästan 500timmar nu. Postad 07 February 2008 - 09:37
Tack för svar r0bber, min dvd är säkert inställd på 4:3-format eftersom min gamla tjock-tv var i det formatet, ska hem och testa ditt tips ikväll.
Ps. vet inte hur den där ps3-annonsen tog sig in mitt inlägg, jag lyckades inte radera den heller...Ds. Postad 07 February 2008 - 12:52 En liten fråga bara, vad använder du för något för att spela upp 720p-filmer med? om du använder en dator så kan det vara så att datorn helt enkelt är för klen för att klara av att köra filmen på ett tillfredsställande sätt då hd-material är rätt så krävande för processorn. Men eftersom du skrev att det hackade just vid panoreringar så låter det mer som att det inte är det som är problemet.. Postad 07 February 2008 - 15:23
Hej, har en ganskany inköpt PX70, har 2 frågor...
1. Det förekommer ett brus i bilden när vissa helfärgade områden visas på skärmen, är det något som är ovanligt för denna tv? 2. sitter man vid sidan av Tv:n och kollar, så ser man som en spegelbild av programet/filmen/bilden inanför glaset i Tv:n? är det fel på Tv:n eller förekommer detta på alla apparater? Postad 07 February 2008 - 18:18
Har också märkt bruset vid nåt tillfälle och det är nog inget fel. Hade det vart fel så skulle det nog synts oftare. Speglingen är inget fel heller.
Postad 07 February 2008 - 18:25
Jag tror inte datorn ska vara något problem alls faktiskt. Sitter på en Dual core med 2135mhz per kärna, Windows Vista 64bits, 4 gigs ram samt ett Geforce 8800gts 320mb graffe. Det borde väl vara mer än tillräckligt? mvh Postad 07 February 2008 - 20:43
Jag misstänker att det kan vara ett vanligt fall av juddering som du har observerat och alltså inget som orsakats av klen datorkraft. Juddering orsakas av filmformat (i regel HD-format) som lagras i 24 bilder/s. Detta kräver särskild hantering av TV:n för att elimineras, vilket inte denna modell klarar. Kort sagt orsakas juddering av att 24 bilder/sekund inte synkar med TV:ns uppdateringsfrekevens på 50/100 bilder/sekund och därför hamnar ur synk. Detta ordnar TV:n genom att i praktiken "hacka i fas" igen med jämna mellanrum. För en mer korrekt/detaljerad beskrivning kan du lätt söka på "juddering" här på forumet exempelvis.
2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |