* Officiell tråd - TViX M-6500A *
TViX HD M-6500A
(Mediaspelare)
|
4
|
(168)
|
Inga priser | |
TViX HD M-7000
(Mediaspelare)
|
5
|
(33)
|
Inga priser |
Postad 25 September 2008 - 06:57
Postad 25 September 2008 - 07:12
Japp, det var 4100/5100 jag menade och jag kör 1.4.52. Jag skulle naturligtvis inte sagt något alls för ikväll hackade iso-uppspelningen till så klart, inget allvarligt dock
I mitt första försök hackade iso:n efter 30 sek. Samma film gick felfritt på äldre FW men jag kanske ska ge den nya en chans till om du har bätrre erfarenheter.
Postad 25 September 2008 - 09:23
Ja, en 90-minuters film går på bara drygt 88 minuter.Därför har DViCO gått så långt som att utveckla en egen motor för videouppspelningen vilket gör att TViX:en till exempel är bra många sekunder snabbare än en av konkurrenterna.
Postad 25 September 2008 - 10:12
Jag har faktist inte märkt av några problem med att ha på 24hz iaf.
Inte jag heller faktiskt. Ställer in "dot by dot" på min pio g9 tv och får då pixelmappat och ingen förskjutning.
Det ända är väl som sagt att ljusstyrka och kontrast ibland ballar ur, någon nämnde att det hade att göra med 24hz läget på. Men annars inga problem. ( vad jag vet
Postad 25 September 2008 - 11:06
Ja, en 90-minuters film går på bara drygt 88 minuter.
Du vet väl förresten om varför norrmännen alltid sätter sig längst fram i biograferna? De vill se filmen först...
Postad 25 September 2008 - 22:03
Bra tips, jag kör sedan ett bra tag NFS services på min Server 2008 burk.
Fungerar mycket stabilare och något snabbare tom.
Problemet är bara att man förlorar funktionaliteten på knapparna Video / Audio / Photo i huvudmenyn
Trots att dom utdelade mapparna heter precis likadant som innan.
Men det är klart värt det, konstigt att ingen annan snapat upp detta, själv har jag inte orkat engagera mig nog att informera om det när det finns så mckt annat krngel med burken.
Postad 25 September 2008 - 22:21
OK, nu kanske jag är ute och cyklar men min Tv klarar väl av att ta emot 1080P/24 men visar inte det = inte full HD eller? En 720P film skalas ju då 2 ggr - först upp till 1080 sedan ner till PX80'ns upplösning istället.Kör 1080p istället för Auto Edid.
Din tv klarar 1080p/24 signal så kör på 1080 jämt du, Tvixen skalar upp bilden bra.
Sen ställer du in Auto Pal/NTSC. Välj inte Auto Pal/Ntsc/24 för då kommer bilden bli förskjuten i sidled vid 24hz video. (Ska fixas i kommande firmware men fungerar inte än).
Tvixen ställer då automatiskt in utsignalen till 1080p 50hz på PAL material och 1080p 60hz på NTSC material.
Varje skalning borde innebära en förlust?
/niga
Postad 26 September 2008 - 05:56
Inte jag heller faktiskt. Ställer in "dot by dot" på min pio g9 tv och får då pixelmappat och ingen förskjutning.
Det ända är väl som sagt att ljusstyrka och kontrast ibland ballar ur, någon nämnde att det hade att göra med 24hz läget på. Men annars inga problem. ( vad jag vet)
Jag har inte behövt ställa in kontrasten eller ljusstyrkan någon gång heller
Postad 26 September 2008 - 09:15
DvICo today informed us of the next Beta becoming available in a few days addressing few of the mandatory items we have "tagged" as most important...
1. Purple color problem when using HDMI.
2. 24Hz picture shift problem.
3. Set Auto BCS in 24Hz as an option.
4. DVD with no menu crash problem
5. Slide show with fade in-out transition.
Amongst other minor fixes this should be improving the situation for people...
Will update once the FW is available...
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=18473
Postad 27 September 2008 - 06:58
måste man ha en hårddisk i M-6500 eller kan man spela upp filmer trådlöst från datorn på tv:n via Tvix:en?
Postad 27 September 2008 - 09:24
Det finns inga dumma frågor, någonsin - kom ihåg det.lite dum fråga kanske men men...
måste man ha en hårddisk i M-6500 eller kan man spela upp filmer trådlöst från datorn på tv:n via Tvix:en?
Du kan spela upp saker trådlöst också, enbart, om du vill det. Du behöver alltså ingen intern hårddisk.
Postad 27 September 2008 - 09:34
eller ska man vänta till den officiella?
Postad 27 September 2008 - 09:37
I den senaste betan (om jag inte har fel), ligger fokus på att få HD-ljud att fungera då det är det de testar i den. Andra funktioner får då stryka på foten och det är så man brukar göra eller kan göra när man jobbar med betafirmwares. Man tar en så "enkel" mjukvara som möjligt och testar explicit en viss funktion för att slippa ha en massa annan kod med funktioner som "stör", så man kan koncentrera sig på just det problem eller den funktion man vill lösa eller utveckla.Har en fundering angående om firmware, hur många är de som kör den senaste? funkar den bra?
eller ska man vänta till den officiella?
Mitt absoluta tips är att du kör 1.2.51 eller 1.2.52:
http://dvdnews.free....6x00_1.2.52.zip
Du har fler på följande länk:
http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/
Postad 27 September 2008 - 10:08
Jag strömmar allt ifrån en pc (100Mbit trådat nätverk), allt upp till 1080p funkar fint.
Den spelar upp (nästan) allt som jag matar den med och den spelar upp det bra också!
Mitt största irritationsmoment är uppstarten... Tycker inte om att den inte visar i displayen snabbare att den är på gång att startas upp... Händer ofta, framförallt för sambon, att man tror att man inte startat den och trycker på on-knappen igen, vilket då i själva verket stänger av Tvixen.
Ett litet problem kan tyckas som egentligen mest säger hur nöjd jag är med 7000!
Postad 27 September 2008 - 16:28
Har nu haft min 7000 i snart två veckor och är kanon-nöjd.
Jag strömmar allt ifrån en pc (100Mbit trådat nätverk), allt upp till 1080p funkar fint.
Den spelar upp (nästan) allt som jag matar den med och den spelar upp det bra också!Har ett antal 1080p-klipp och filmer som inte fungerar tillfredsställande än, men med tanke på hur stor skillnad det var mellan orginal-fw och 1.2.52 så kanske det fixar sig också...
Mitt största irritationsmoment är uppstarten... Tycker inte om att den inte visar i displayen snabbare att den är på gång att startas upp... Händer ofta, framförallt för sambon, att man tror att man inte startat den och trycker på on-knappen igen, vilket då i själva verket stänger av Tvixen.
Ett litet problem kan tyckas som egentligen mest säger hur nöjd jag är med 7000!
Kan bara instämma. I går frös bilden dock och efter att ha hållit inne On/Off-knappen så startades den om. Irriterande. Annars är jag helnöjd.
/G
Postad 27 September 2008 - 22:53
vad är felet?
Postad 27 September 2008 - 23:08
Verkar som det kan komma en lösning till slut, håller tummarna på att Tvix levererar med den kommande firmwaren.
Postad 28 September 2008 - 09:42
Men kan inte få min TVIX att hitta mina shares !
När man använder NetShare så är namnmen för sharen tvixhd1 -4
Men hur skriver man in share namnen när man kör med Microsoft Windows Services for UNIX ?
Postad 28 September 2008 - 11:43
I den senaste betan (om jag inte har fel), ligger fokus på att få HD-ljud att fungera då det är det de testar i den. Andra funktioner får då stryka på foten och det är så man brukar göra eller kan göra när man jobbar med betafirmwares. Man tar en så "enkel" mjukvara som möjligt och testar explicit en viss funktion för att slippa ha en massa annan kod med funktioner som "stör", så man kan koncentrera sig på just det problem eller den funktion man vill lösa eller utveckla.
Mitt absoluta tips är att du kör 1.2.51 eller 1.2.52:
http://dvdnews.free....6x00_1.2.52.zip
Du har fler på följande länk:
http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/
Jag håller med.
Det var roligt att testa den senaste firmwaren och få ut dts hd-ma 7.1, men när ljudet klyddar och filer försvinner så är det inte kul.
Jag gick nu tillbaka till 1.2.52 för att se om mina filer inte försvinner mera.
/P
Postad 28 September 2008 - 12:09
Jag får problem när jag kopplar in min Tvix till datorn via USB. Det som händer är att datorn hittar Tvix enheten och jag kan se att den finns där men det verkar som om kopplingen försvinner med jämna mellanrum. Förstår inte varför. Så när jag försöker kopiera in en film och kopplingen försvinner så blir det ju fel. Någon som vet vad detta beror på? tacksam för all hjälp som jag kan få!!
Postad 28 September 2008 - 12:32
Edit: Never mind. Jag har funnit svaret själv!
Redigerat av Kapten Zoom, 28 September 2008 - 12:53.
Postad 28 September 2008 - 12:52
Lägg en bild med namnet upfolder.png eller upfolder.jpg i mappen bara.Håller på och finjusterar tvixen med bakgrundsbilder och ikoner till mappar etc. Har dock inte kommit på hur man kan ändra ikon för "up-folder". Någon som har svaret?
Postad 28 September 2008 - 16:21
Hur fan får man ner contrasten till typ 0? Måste man köra en grundinställning för att den funktionen ska fungera igen?
Postad 28 September 2008 - 16:56
Det finns koder för diskret på/av för universella remoter, själv har jag en URC men det borde (väl) fungera på en Harmony med.Mitt största irritationsmoment är uppstarten... Tycker inte om att den inte visar i displayen snabbare att den är på gång att startas upp... Händer ofta, framförallt för sambon, att man tror att man inte startat den och trycker på on-knappen igen, vilket då i själva verket stänger av Tvixen.
Postad 28 September 2008 - 17:32
Postad 28 September 2008 - 18:26
Jag har stött på ett problem med en korrupt mkv-fil som jag inte får bort. har försökt att radera filen samt den mapp den ligger i via FTP och direkt i TViX'en, med samma följd: att spelaren hänger sig. Någon som har nåt tips om hur jag får bort den?
Filen ligger alltså en intern hårddisk som sitter i TViXen.
Postad 28 September 2008 - 18:47
Jag kör väldigt mycket musik i min Tvix och visst funkar det ok.Är lite inne på och skaffa en M-6500 men vill helst att de ska vara smidig och köra mp3:or för det är nog de jag kommer använda den mest till. Har hört att den ska inte vara så bra med mp3. Är de något som har blivit bättre efter uppdaterad firmware. De jag kommer använda den mest till är Mp3 och sen nertankade tv serier. DVD/Bluray filmer köper jag hellre. Annars kanske man ska skaffa en Squeezebox i stället
Ljudet är det inget fel på och den spelar upp allt.
Det man kan klaga på är kanske en del funktioner i musikspelningen som tex att det inte går att spola i MP3 med variabel bitrate som ju de flesta MP3-filer har.
Sedan kan man inte skapa spellistor direkt i Tvixen om man vill det.
Postad 28 September 2008 - 20:54
TViXens strömkabel inkopplad?Jag får problem när jag kopplar in min Tvix till datorn via USB. Det som händer är att datorn hittar Tvix enheten och jag kan se att den finns där men det verkar som om kopplingen försvinner med jämna mellanrum. Förstår inte varför. Så när jag försöker kopiera in en film och kopplingen försvinner så blir det ju fel. Någon som vet vad detta beror på? tacksam för all hjälp som jag kan få!!
Postad 28 September 2008 - 22:47
Har du provat att koppla in tvixen till datorn med usb, då borde det inte vara några som helst problem.Hej gott folk,
Jag har stött på ett problem med en korrupt mkv-fil som jag inte får bort. har försökt att radera filen samt den mapp den ligger i via FTP och direkt i TViX'en, med samma följd: att spelaren hänger sig. Någon som har nåt tips om hur jag får bort den?
Postad 29 September 2008 - 05:35
Hej gott folk,
Jag hade det problemet också med den senaste beta firmwaren, jag fick köra en felkontroll på disken och sen gick det att ta bort filerna.
Lycka till
/P
Postad 29 September 2008 - 06:26
En fråga med bakgrund av att tvixen är på god väg att kunna hantera den nya hd-ljudformaten, Dolby TrueHD och DTS HD MA. Kan jag få ut den nya HD-ljudformaten i högtalarna även om jag bara har en 5.1-setup inkopplad till min Onkyo 875?
/Sonny
Postad 29 September 2008 - 09:20
Liten offtopic fråga..
En fråga med bakgrund av att tvixen är på god väg att kunna hantera den nya hd-ljudformaten, Dolby TrueHD och DTS HD MA. Kan jag få ut den nya HD-ljudformaten i högtalarna även om jag bara har en 5.1-setup inkopplad till min Onkyo 875?
/Sonny
Det kan du nog, men du kommer inte att få ut 7.1 ljuden.
Dts hd-ma finns ju med 5.1 ljud också.
/P
Postad 29 September 2008 - 10:20
Hej,
Jag får problem när jag kopplar in min Tvix till datorn via USB. Det som händer är att datorn hittar Tvix enheten och jag kan se att den finns där men det verkar som om kopplingen försvinner med jämna mellanrum. Förstår inte varför. Så när jag försöker kopiera in en film och kopplingen försvinner så blir det ju fel. Någon som vet vad detta beror på? tacksam för all hjälp som jag kan få!!
Använder du en lång USB kabel? Det kan ställa till problem.
Postad 29 September 2008 - 10:25
Använder du en lång USB kabel? Det kan ställa till problem.
Hallå hur skulle det kunna spela nån roll?
Tror mer på att det är nått fel med USB´n i datorn eller nån drivrutin.
Använder man den medföljande USB kabeln ska det fungera.
Postad 29 September 2008 - 10:36
Hallå hur skulle det kunna spela nån roll?
Tror mer på att det är nått fel med USB´n i datorn eller nån drivrutin.
Använder man den medföljande USB kabeln ska det fungera.
Hade själv lång usb kabel och hade grymma problem som ovan,försvann helt med mindre kabel.
usb kabel klarar inte längre än max 5m sedan behövs försärkare etc.(Kan bli problem ändå )
Postad 29 September 2008 - 10:46
Hade själv lång usb kabel och hade grymma problem som ovan,försvann helt med mindre kabel.
usb kabel klarar inte längre än max 5m sedan behövs försärkare etc.(Kan bli problem ändå )
Ja så använder man den medföljande USB kabeln ska det inte vara några problem.
Den längsta jag använde var 3 meter och det fungerade
Postad 29 September 2008 - 11:57
Det kan du nog, men du kommer inte att få ut 7.1 ljuden.
Dts hd-ma finns ju med 5.1 ljud också.
/P
Tack för svaret. Precis det jag önskade höra.
Postad 29 September 2008 - 12:50
Många rapporterar om högre överföringshastighet med senaste beta fw'n, upp till 7 mb/s med trådat nätverk.
Men är det någon som testat överföringshastigheten i trådlöst nätverk med senaste fw'n? Vilken hastighet kommer ni upp till?
Vilken wifi-dongle rekomenderas?
NETGEAR RangeMax NEXT Wireless USB Adapter eller D-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps Wireless USB Adapter?
MVH Sonny
Postad 29 September 2008 - 13:09
Jag har precis flyttat till villa och är inte så pigg på att dra nätverkskabel i huset. Har därför funderat på att köra trådlöst till tvixen.
Många rapporterar om högre överföringshastighet med senaste beta fw'n, upp till 7 mb/s med trådat nätverk.
Men är det någon som testat överföringshastigheten i trådlöst nätverk med senaste fw'n? Vilken hastighet kommer ni upp till?
Vilken wifi-dongle rekomenderas?
NETGEAR RangeMax NEXT Wireless USB Adapter eller D-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps Wireless USB Adapter?
MVH Sonny
Jag är inte säker på att någon av dessa fungerar.
http://www.tvix.co.k...i...=5&SCATID=8
Du kan ju annars använda en trådlös brygga.
Postad 29 September 2008 - 14:37
Har 2st frågor:
Kan man använda flera bildkällor samtidigt? tex köra en hdmi och en rgb samtidigt någon som testat?
Eller väljer den en av dom?
Någon som kört canal digital genom tv-addonen(T430)?
/Jugge
Postad 29 September 2008 - 14:45
Inte en chans. Canal Digital använder DVB-S eller DVB-S2 och T430 stödjer bara DVB-T (= marksänd digital TV). Det är en avgrund mellan dessa två system.Någon som kört canal digital genom tv-addonen(T430)?
/Göran
Postad 29 September 2008 - 15:01
Jag är inte säker på att någon av dessa fungerar.
http://www.tvix.co.k...i...=5&SCATID=8
Du kan ju annars använda en trådlös brygga.
Intressant. Trådlösbrygga? Vad är det?
Förklara gärna lite mer.
Ingen här som kan redogöra för sina erfarenheter av uppkomna hastigheter i trådlöst nätverk?
/Sonny
Postad 29 September 2008 - 15:05
Ett exempel på en trådlös brygga: Linksys WET54GIntressant. Trådlösbrygga? Vad är det?
Förklara gärna lite mer.
Ingen här som kan redogöra för sina erfarenheter av uppkomna hastigheter i trådlöst nätverk?
/Sonny
Postad 29 September 2008 - 15:06
Inte en chans. Canal Digital använder DVB-S eller DVB-S2 och T430 stödjer bara DVB-T (= marksänd digital TV). Det är en avgrund mellan dessa två system.
/Göran
Aj då, det förstörde mina planer att köra tvn via 6500an.
Men jag kör canal digital genom ett stenålderskort i datorn just nu (pinnacle pctv pro typ 7år gammalt)
Canal digital kommer via stadsnätet om det är någon skillnad?
/Jugge
Postad 29 September 2008 - 15:42
Jag tänkte ju inte på att det var stadsnätet men det förändrar tyvärr inte så mycket. T430 kan inte heller hantera DVB-C eller analog mottagning.Aj då, det förstörde mina planer att köra tvn via 6500an.
Men jag kör canal digital genom ett stenålderskort i datorn just nu (pinnacle pctv pro typ 7år gammalt)
Canal digital kommer via stadsnätet om det är någon skillnad?
/Jugge
Jag har själv ett Pinnacle-kort som kan ta emot DVB-T och analoga sändningar (analog kabel-TV). Jag använder bara digitala delen av det men har satt upp NETSHARE i datorn så att jag kan spela upp inspelade filer via 6500. Ett problem som jag haft är HD-sändningar som jag inte lyckats spela upp i 6500.
/Göran
Postad 29 September 2008 - 16:00
Jag kör väldigt mycket musik i min Tvix och visst funkar det ok.
Ljudet är det inget fel på och den spelar upp allt.
Det man kan klaga på är kanske en del funktioner i musikspelningen som tex att det inte går att spola i MP3 med variabel bitrate som ju de flesta MP3-filer har.
Sedan kan man inte skapa spellistor direkt i Tvixen om man vill det.
Postad 29 September 2008 - 17:03
Postad 29 September 2008 - 18:40
Kör alltså med DVB-T Recivern i tvixen och bor i Mälardalen.
Något tips, eller förklaring.
Postad 29 September 2008 - 19:36
Jag är ingen fotbollsfan men..Någon som vet varför SVT HD sändningarna "rycker", ju mera rörelse (t.ex fotboll) desto ryckigare, man orkar inte ens kolla, jäkligt irriterande. Ser nästan ut som det skulle spelas i slow motion, fast det... ja, svårt att förklara...
![]()
Kör alltså med DVB-T Recivern i tvixen och bor i Mälardalen.
Något tips, eller förklaring.
Det var någon som klagade över liknande problem under OS. Jag märker också att det rycker en del vid stora rörelser. Jag märker också en del av det vid eftertexter.
I grunden hänger det ju på att MPEG bygger på att bara skicka över skillnader mellan bilder för att på det sättet dra ner på informationsmängden. Vid t.ex. panoreringar så är det så stora skillnader mellan två efterföljande bilder att bandbredden antagligen inte riktigt räcker till. Jag tror att SVT HD använder 22 Mbps.
Jag är lite osäker på om det är 6500 som inte hinner med eller om bithastigheten i sändningen inte räcker till. Vad jag kan säga är att jag också har en Dilog DT430HD och märker av ryckigheterna där med. Samtidigt får man vara medveten om att SVT antagligen inte får höja bandbredden för SVT HD. En MUX kan ta 25 Mbps och Finsk TV ska få plats i samma MUX. SVT HD lever ju mer eller mindre på nåder i marknätet.
Vad du skulle kunna prova är att dra ivåg ett mail till
[email protected]
och fråga om de vet var begränsningen ligger.
/Göran
Redigerat av Goeran, 29 September 2008 - 19:37.
Postad 29 September 2008 - 21:03
Jag testade och det gick bra.Kan man komma åt en hård disk som man har ansluitigt via usb ingången på tvixen genom ftp klint eller som en nätverksenhet på datorn , någon som vet?
Den första usb-disken heter "usb1" i.st.f. "disk1" som är den inbyggda disken.
/Göran
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
TViX N1
24 bilder
34 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?