Ok, tack för infon Kan det funka att sätta dessa i höjd med lyssningspositionen och uppe en bit från taket i "sidoväggarna".?Japp, de skall vara diffusa. Det har skett lite missförstånd om den saken när man gått till 7.1, men det skall vara diffust. Dessutom vill jag nog påstå att ljud som är meningen att lokalisera verkar kodade (överdrivna?) på ett sätt som gör att de lokaliseras högst uppenbart även i något så diffust som ett 3+1+1+3 system med a2.
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 08 November 2012 - 19:51
Postad 08 November 2012 - 20:06
Hur är dom kopplade in i recivern? (a2:orna)Så här kör jag. Dom svarta burkarna heter Ino a2. Den har en bas/mellan som studsar ljudet i taket, samt två diskanter i vinkel. Jag kör åtta såna burkar bak. Det skapar ett diffust och omslutande ljud.
Du får försöka se förbi mina asfula höjdkanaler jag har byggt testlådor till, samt världens fulaste kabeldragning som ska fixas till...en vacker dag...![]()
Serie eller kanal för sig?
Om jag inte minns fel så skrev Ingvar att seriekoppla gick bra, eller.
Redigerat av RobNB, 08 November 2012 - 20:06.
Postad 08 November 2012 - 20:12
Ingen har väl ens antytt detta?
Nattlorden skrev
Alla Ino och troligen även Guru klangmatchas efter pi60, så man väljer modell på kapacitet, lyssningsavstånd och möjligen spridningens interaktion med rummet, inte ljudkaraktären - antingen gillar man Inoklangen eller inte. Har man valt inte på en modell är det knappt lönt att provlyssna andra modeller således.
En stark antydan om inte annat...
Postad 08 November 2012 - 20:41
Hur är dom kopplade in i recivern? (a2:orna)
Serie eller kanal för sig?
Om jag inte minns fel så skrev Ingvar att seriekoppla gick bra, eller.
Dom ligger på 16 ohm stycket, så parallellkoppling är bättre.
Jag kör två på varje surrkanal. Alltså surr och surr back. Får då 8 ohms belastning på varje kanal.
IÖ rekommenderar att man ska köra dom 3-1-1-3, men jag tycker att 2-2-2-2 funkar kanon.
Postad 08 November 2012 - 20:57
Ska vara en tillfällig tills en Nad 777 köps efter jul.
Postad 08 November 2012 - 21:21
En stark antydan om inte annat...
En stark antydan att de låter väldigt lika ja, men inte att där inte skulle finnas någon skillnad mellan dem.
Postad 08 November 2012 - 21:26
Något förslag på en reciver till piP (så billig som möjligt) (HK kanske?)
Ska vara en tillfällig tills en Nad 777 köps efter jul.
Precis vilken som helst driver dom fullt ut. Köp den snyggaste för din givna budget.
Postad 08 November 2012 - 22:18
Lite OT ursäkta, men är det så att surroundhögtalarna skall vara "diffusa" och inte direktstrålande mot lyssningspisitionen? Lånade grabbens stativare och satte bak i rummet , ca 5,5 meter bakom lyssningspositionen. Men detta blir just direktljud och ger inte den rymdkänsla jag tror är meningen med surroundljud? Deta med surround är, vilket kanske framgår, nytt för mig. Har kört trekanal och vill nu skrida vidare.
Du har en helt ny värld att upptäcka
Man behöver ju inte ha Ino-prylar för att testa denna surround-principen men det är extremt svårt att hitta högtalare som verkligen är gjorda för att vara rena surround-högtalare och de är ofta mycket bökiga att placera rätt. Och placering gör typ lika mycket som akustiken eller högtalaren i sig(enligt mig
Redigerat av philipbtz, 08 November 2012 - 22:19.
Postad 08 November 2012 - 22:37
Dom ligger på 16 ohm stycket, så parallellkoppling är bättre.
Jag kör två på varje surrkanal. Alltså surr och surr back. Får då 8 ohms belastning på varje kanal.
IÖ rekommenderar att man ska köra dom 3-1-1-3, men jag tycker att 2-2-2-2 funkar kanon.
3-1-1-3 funkar kanon för mig.
Postad 09 November 2012 - 07:56
Han skull hämta högtalarna men blev riktigt förvånad när säljaren hänvisade till altanen där dom förvarades. När han såg att altanen inte ens var inglasad bleka han väldigt skeptisk. Efter mer noggrann inspektion såg han att lamineringen började smått bubblan upp eftersom dom varit ute i minst 1v...
Han funderade en del man backade ur köpte eftersom han var rädd att lådorna kunde ha tagit mer stryk än man kunde se...
Vad tror ni, 1v ute på det viset med allt från fuktig miljö och minus grader. Hur känslig är det?
Redigerat av RobNB, 09 November 2012 - 15:27.
Postad 09 November 2012 - 08:40
Redigerat av Unregisterede456c62f, 09 November 2012 - 08:41.
Postad 09 November 2012 - 08:50
haha. Fan va ledsen jag blev när kompisen så att köpet inte blev av
Vän skull hämta högtalarna men blev riktigt förvånad när säljaren hänvisade till altanen där dom förvarades. När han såg att altanen inte ens var inglasad bleka han väldigt skeptisk. Efter mer noggran inspektion såg han att nomineringen började smått bubblan upp eftersom dom varit ute i minst 1v...
Han funderade en del man backade ur köpte eftersom han var rädd att lådorna kunde ha tagit mer stryk än man kunde se...
Vad tror ni, 1v ute på de viset med allt från fuktig miljö och minus grader. Hur känslig är det?
Det var fan det sjukaste jag hört. Nu beror det förstås på hur fuktigt det varit ute, men det skvallrar ju ändå om vilken inställning man har till sina grejer... Kall luft bär mindre fukt än varm så på så vis är det nog ingen fara, men ändå...
Postad 09 November 2012 - 08:54
Det var fan det sjukaste jag hört. Nu beror det förstås på hur fuktigt det varit ute, men det skvallrar ju ändå om vilken inställning man har till sina grejer... Kall luft bär mindre fukt än varm så på så vis är det nog ingen fara, men ändå...
Kyla är inga problem, det som brukar ställa till det är om det fryser på natten och tinar på dagen, då det bildas en massa kondens som inga prylar mår bra av, framför allt inte elektronik.
Postad 09 November 2012 - 10:23
Jo skall bli kul att försöka få fason på surr. ljudet. Kan tänka mig att det är betydligt svårare än att få ett bra steroljud. Kan absolut tänka mig att prova ett par Ino om det finns någon smidig modell för väggmontage. Såg i något forum en liten vit kub med ett enda bredbandselement, vad heter den? För övrigt tycker jag det är lite synd att I.Ö. snöat in på det där med att funktionalitet är vackert. Jag kan ju förstå att man med sina egna kontruktioner likt sina barn alltid tycker de är vackra, men han kunde ju försöka se det ur vårt perspektiv.Du har en helt ny värld att upptäcka
Själv fattade jag seriöst aldrig riktigt grejen med 5.1 förrens jag stötte på Ino Audio. Innan tyckte jag bara att det var bökigt att försöka få två stora högtalare bakom en som aldrig gick möbleringsmässigt och även när man hade plats så var det aldrig imponerade. Försökte intala mig att det lät bra flera ggr när jag lyssnade på dyra traditionella setup:er men helt ärligt var det aldrig något att ha.
Man behöver ju inte ha Ino-prylar för att testa denna surround-principen men det är extremt svårt att hitta högtalare som verkligen är gjorda för att vara rena surround-högtalare och de är ofta mycket bökiga att placera rätt. Och placering gör typ lika mycket som akustiken eller högtalaren i sig(enligt mig). Sjukt underskattat. Om du inte har mätt in på +-5mm iaf så har du lätt prestanda att hämta.
Postad 09 November 2012 - 10:33
Såg i något forum en liten vit kub med ett enda bredbandselement, vad heter den?
Det är nog a1 du tänker på?
default.jpeg 230.79K
4 Antal nerladdningar
Postad 09 November 2012 - 10:34
Jo skall bli kul att försöka få fason på surr. ljudet. Kan tänka mig att det är betydligt svårare än att få ett bra steroljud. Kan absolut tänka mig att prova ett par Ino om det finns någon smidig modell för väggmontage. Såg i något forum en liten vit kub med ett enda bredbandselement, vad heter den? För övrigt tycker jag det är lite synd att I.Ö. snöat in på det där med att funktionalitet är vackert. Jag kan ju förstå att man med sina egna kontruktioner likt sina barn alltid tycker de är vackra, men han kunde ju försöka se det ur vårt perspektiv.
Titta bara på den där stora modellen (56?), den är ju fin. Går tydligen att bygga högt och smalt också. Skulle 60-modellen skalas upp till den dimensionen skulle det ju bli en jäkla klump.
Vad menar du? I56 är väl lika bred som pi60?
pi60= 30*94*32
i56= 30*155*33
alltså bara längden som skiljer.
Redigerat av nasjo, 09 November 2012 - 10:38.
Postad 09 November 2012 - 11:12
Ok, men där blir proportionerna i mitt tycke snyggare. Design skall man kanske inte diskutera, man tycker så olika.Vad menar du? I56 är väl lika bred som pi60?
pi60= 30*94*32
i56= 30*155*33
alltså bara längden som skiljer.
Ja det var den jag tänkte på, jättefin. Vad kostar en sån och hur köper man?Det är nog a1 du tänker på?
default.jpeg 230.79K 4 Antal nerladdningar
Postad 09 November 2012 - 14:08
Ok, men där blir proportionerna i mitt tycke snyggare. Design skall man kanske inte diskutera, man tycker så olika.
Ja det var den jag tänkte på, jättefin. Vad kostar en sån och hur köper man?
8700 för 6st i monteringssats, dvs du får måla lådorna och skruva i elementet själv (hål för element är dock redan ursågat). Om du vill ha dom monterade o klara blir det 19200 för 6st, och 6st bör man ha (för spridningen och ljudtryckskapacitet)
Postad 09 November 2012 - 14:25
8700 för 6st i monteringssats, dvs du får måla lådorna och skruva i elementet själv (hål för element är dock redan ursågat). Om du vill ha dom monterade o klara blir det 19200 för 6st, och 6st bör man ha (för spridningen och ljudtryckskapacitet)
Och inte minst för att tydligen måste man lägga till ett speciellt motstånd om man inte har 6. Eller så har jag hört rycktesvägarna. Lite därför det blev 6 istället för 4 för mig. Inget jag ångrar
Postad 09 November 2012 - 14:41
Ok, men där blir proportionerna i mitt tycke snyggare. Design skall man kanske inte diskutera, man tycker så olika.
Fast bredden är ingen (utseende-)designparameter, det är en teknisk parameter.
Postad 09 November 2012 - 14:45
Man behöver absolut inget motstånd om man bara har 4st. Men om man har fler än 6st får man antingen koppla in några på surr back eller seriekoppla, alternativt ha en rejäl stärkare.Och inte minst för att tydligen måste man lägga till ett speciellt motstånd om man inte har 6. Eller så har jag hört rycktesvägarna. Lite därför det blev 6 istället för 4 för mig. Inget jag ångrar
För övrigt skulle dessa lätt kunna säljas för 30k och ändå vara prisvärda..jämfört med vad som finns på marknaden.
Postad 09 November 2012 - 14:51
Ok, då går de alltså inte att köpa i par?8700 för 6st i monteringssats, dvs du får måla lådorna och skruva i elementet själv (hål för element är dock redan ursågat). Om du vill ha dom monterade o klara blir det 19200 för 6st, och 6st bör man ha (för spridningen och ljudtryckskapacitet)
Fast bredden är ingen (utseende-)designparameter, det är en teknisk parameter.
"proportionerna i mitt tycke snyggare"
Alltså förhållandet bredd-höjd. Gick det verkligen att missförstå?
Redigerat av laddie15, 09 November 2012 - 14:55.
Postad 09 November 2012 - 15:01
Ok, då går de alltså inte att köpa i par?
Det är klart du kan men då tappar du nästan hela vitsen med dom. Nästan som att köpa en högtalare så länge om man skall ha stereo. Du tappar ganska mycket kapasitet också - lätt att spela sönder.
Postad 09 November 2012 - 15:06
Man behöver absolut inget motstånd om man bara har 4st. Men om man har fler än 6st får man antingen koppla in några på surr back eller seriekoppla, alternativt ha en rejäl stärkare.
Ok det är bra att veta. Tyckte ockå att detta verkade konstigt men han jag pratade med sa att det hade något att göra med hur det jobbade ihop. Det var säkert bara ett missförstånd.
Postad 09 November 2012 - 15:22
Är de tänkta som ett komplett högtalarsystem eller skall alla dessa 4 eller 6 st användas för surroundeffekten?Det är klart du kan men då tappar du nästan hela vitsen med dom. Nästan som att köpa en högtalare så länge om man skall ha stereo. Du tappar ganska mycket kapasitet också - lätt att spela sönder.
Jag har ju redan frontar och center och är endast ute efter ett par goda(eller flera?) surrondhögtalare.
Postad 09 November 2012 - 15:29
Alltså de två bakre kanalerna.
Redigerat av nasjo, 09 November 2012 - 15:34.
Postad 09 November 2012 - 15:37
Ok, tror jag börja ana komplexiteten i att få det här bra. Tack för hjälpen.Alla ska användas som surround i ett 5.1-system.
Alltså de två bakre kanalerna.
Postad 09 November 2012 - 15:40
Är de tänkta som ett komplett högtalarsystem eller skall alla dessa 4 eller 6 st användas för surroundeffekten?
Jag har ju redan frontar och center och är endast ute efter ett par goda(eller flera?) surrondhögtalare.
Ja precis du använder 3 till vänster surroundkanal och 3 till höger surroundkanal. Man parallell eller seriekopplar dom så att de jobbar som en enda högtalare. Dvs alla tre per kanal får samma signal. På detta sätta sprider man ut ljud i flera källor som i sin tur skapar en sann ambient atmosfär så att säga.
Postad 09 November 2012 - 15:51
Ok, då får man väl prova sig fram lite var de sitter bäst i rummet. Största problemet är kanske att vinna acceptans för detta hos äkta hälften. Tack för hjälpen.Ja precis du använder 3 till vänster surroundkanal och 3 till höger surroundkanal. Man parallell eller seriekopplar dom så att de jobbar som en enda högtalare. Dvs alla tre per kanal får samma signal. På detta sätta sprider man ut ljud i flera källor som i sin tur skapar en sann ambient atmosfär så att säga.
Postad 09 November 2012 - 15:55
"proportionerna i mitt tycke snyggare"
Alltså förhållandet bredd-höjd. Gick det verkligen att missförstå?
Jag tolkade dig som du menade på att det var något som skulle gå att ändra på för att göra dem snyggare. Minns jag rätt så har Ingvar vid något tillfälle sagt att piP är tillräckligt smal och pi60 tillräckligt bred... vilket jag tolkar som att däremellan är det svårt att få det att fungera bra.
Postad 09 November 2012 - 16:00
Ok, då får man väl prova sig fram lite var de sitter bäst i rummet. Största problemet är kanske att vinna acceptans för detta hos äkta hälften. Tack för hjälpen.
De försvinner hur snyggt som helst.
Postad 09 November 2012 - 16:09
Om du rollar dem i samma färg som väggen så tar de inte så mycket uppmärksamhet. Och ang placering av a1 så finns det hyfsat tydliga rekommendationer från tillverkaren.Ok, då får man väl prova sig fram lite var de sitter bäst i rummet. Största problemet är kanske att vinna acceptans för detta hos äkta hälften. Tack för hjälpen.
Postad 09 November 2012 - 16:13
Ja lite så menade jag nog egentligen också. Jag tänkte att formen/proportionerna hos den större modellen borde gå att "skala ner". Men jag förstår ju nu att I.Ö har kommit fram till någon form av idealform/bredd som han utgår från.Jag tolkade dig som du menade på att det var något som skulle gå att ändra på för att göra dem snyggare. Minns jag rätt så har Ingvar vid något tillfälle sagt att piP är tillräckligt smal och pi60 tillräckligt bred... vilket jag tolkar som att däremellan är det svårt att få det att fungera bra.
Jäklar, hur många har du egentligen.De försvinner hur snyggt som helst.
Rolla låter ju lite brutalt och respektlöst mot de fina högtalarna men skall kolla upp detta med placeringsrekommendationerna .Om du rollar dem i samma färg som väggen så tar de inte så mycket uppmärksamhet. Och ang placering av a1 så finns det hyfsat tydliga rekommendationer från tillverkaren.
Redigerat av laddie15, 09 November 2012 - 16:15.
Postad 09 November 2012 - 16:16
Jäklar, hur många har du egentligen.
piP + iP-center+8st a2 + profX-4
Postad 09 November 2012 - 16:30
haha. Fan va ledsen jag blev när kompisen sa att köpet inte blev av
Han skull hämta högtalarna men blev riktigt förvånad när säljaren hänvisade till altanen där dom förvarades. När han såg att altanen inte ens var inglasad bleka han väldigt skeptisk. Efter mer noggrann inspektion såg han att lamineringen började smått bubblan upp eftersom dom varit ute i minst 1v...
Vad tror ni, 1v ute på det viset med allt från fuktig miljö och minus grader. Hur känslig är det?
Vad tycker ni, om ni vet denna info.
Vilket bud kan man ge på ett par då?
Blir ett nYköp för kompisens del när man åker till IÖ.
Postad 09 November 2012 - 16:51
För övrigt skulle dessa lätt kunna säljas för 30k och ändå vara prisvärda..jämfört med vad som finns på marknaden.
Där håller jag absolut inte med.. Det är ju liksom inget magiskt med dom elementen.
Du menar alltså att sex stycken fullregisterelement i rollade MDF-lådor är prisvärt om man får dom för 30 lök !!?
Jämför med att köpa TG9 för 198 kr styck och bygga Mupps så förstår du hur väldigt oprisvärda just a1 är..
Postad 09 November 2012 - 17:14
Då blir det ju smarare att bygga 6-8 st Mupps ju?Där håller jag absolut inte med.. Det är ju liksom inget magiskt med dom elementen.
Du menar alltså att sex stycken fullregisterelement i rollade MDF-lådor är prisvärt om man får dom för 30 lök !!?
Jämför med att köpa TG9 för 198 kr styck och bygga Mupps så förstår du hur väldigt oprisvärda just a1 är..
Eller är a1 MYCKET bättre för att?
Postad 09 November 2012 - 17:27
Då blir det ju smarare att bygga 6-8 st Mupps ju?
Eller är a1 MYCKET bättre för att?
Klart att a1 är bättre än Mupps. Det är ju bättre element. Men för 30 lök kan man ju bygga kanske 100 Mupps...
Det är kanske inte så kul att bygga dom, och det är nog ganska få som har plats med 100 st, men sett till att man kan få 100 Mupps som är en snarlik konstruktion, till samma pris som philipbtz vill ha för sex a1, så är sex a1 fruktansvärt överprissatta...
Hundra Mupps skulle spela bättre än sex a1 kan jag lova...
Om man vill ta det steget längre så finns det ju betydligt bättre element än just TG9 som man bygger Muppar av.
Går man upp till riktigt högkvalitativa bredbandselement så kostar dom ändå kanske bara runt en tusenlapp styck.
Då får man riktigt bra element. Då kan man bygga en hel binge med superelement för samma pengar..
Nä.. Just a1 är INTE prisvärda. A2 är en annan femma. Vet inte om dom är jätteprisvärda heller, men att para ihop en mellanbas med två diskanter i en vettig konstruktion gör inte vem som helst.
Klämma i en fullregistrare i en låda gör precis vem som helst.
Postad 09 November 2012 - 18:54
Postad 09 November 2012 - 23:44
Där håller jag absolut inte med.. Det är ju liksom inget magiskt med dom elementen.
Alltså nu menade jag om de kom i en ******** grym finish i klass med det bästa. Tänkte liksom om man hade lagt ut dessa i en vanlig Hi-Fi butik i en grym finish vad hade de kunnat gå för. Med tanke på att det krossar allt annat jag någonsin har hört i någon prisklass så måste de vara värda det. Har dock inte hört a2..vet inte om jag vill
Elementen kanske inte är magiska men konceptet och konstruktionen som helhet är utan tvekan helt magiskt.
Redigerat av philipbtz, 09 November 2012 - 23:46.
Postad 10 November 2012 - 00:03
Klart att a1 är bättre än Mupps. Det är ju bättre element. Men för 30 lök kan man ju bygga kanske 100 Mupps...
Det är kanske inte så kul att bygga dom, och det är nog ganska få som har plats med 100 st, men sett till att man kan få 100 Mupps som är en snarlik konstruktion, till samma pris som philipbtz vill ha för sex a1, så är sex a1 fruktansvärt överprissatta...
Hundra Mupps skulle spela bättre än sex a1 kan jag lova...
Om man vill ta det steget längre så finns det ju betydligt bättre element än just TG9 som man bygger Muppar av.
Går man upp till riktigt högkvalitativa bredbandselement så kostar dom ändå kanske bara runt en tusenlapp styck.
Då får man riktigt bra element. Då kan man bygga en hel binge med superelement för samma pengar..
Nä.. Just a1 är INTE prisvärda. A2 är en annan femma. Vet inte om dom är jätteprisvärda heller, men att para ihop en mellanbas med två diskanter i en vettig konstruktion gör inte vem som helst.
Klämma i en fullregistrare i en låda gör precis vem som helst.
Alltså så här kan man ju säga om precis allt. A1 är sinnesjukt prisvärda om du köper de av IÖ i rå MDF. Då är alla högtalare på marknaden helt ovärda. Bara att klona något vad som helst och köpa lite MDF och slänga ihop det. Varför köpa SVS-subb när du bara kan köpa LMS Ultra 5400 och slänga ihop en MDF-låda. Fattar du hur få människor som bygger eget? Det är som att jag tycker det är sjukt puckat att folk lämnar in sina bilar till verkstan' när de skall fixa något. Jag gör det bara själv istället - varför gör inte alla detta?. Om man skall jämföra saker och ting får man kolla vad de är värda ute på marknaden inte vad ett hemmaproffs kan göra med pengarna.
Postad 10 November 2012 - 00:25
Alltså så här kan man ju säga om precis allt. A1 är sinnesjukt prisvärda om du köper de av IÖ i rå MDF. Då är alla högtalare på marknaden helt ovärda. Bara att klona något vad som helst och köpa lite MDF och slänga ihop det. Varför köpa SVS-subb när du bara kan köpa LMS Ultra 5400 och slänga ihop en MDF-låda. Fattar du hur få människor som bygger eget? Det är som att jag tycker det är sjukt puckat att folk lämnar in sina bilar till verkstan' när de skall fixa något. Jag gör det bara själv istället - varför gör inte alla detta?. Om man skall jämföra saker och ting får man kolla vad de är värda ute på marknaden inte vad ett hemmaproffs kan göra med pengarna.
Du skrev att "För övrigt skulle dessa lätt kunna säljas för 30k och ändå vara prisvärda..jämfört med vad som finns på marknaden."
Hur många andra högtalare på marknaden har du testat att köra sex stycken av i en surroundkonfiguration ?
När vi pratar om a1 pratar vi inte ens om en bi/dipol. Det är en fullregistrare som jobbar med takreflexen.
Om vi ska göra en jämförelse så kostar EN sån här exakt lika mycket som en a1 som är lackad och klar.
http://www.ljudfokus...-fx-black/4210/
Jag är helt övertygad om att sex såna skulle göra ett bättre jobb än sex a1.
MEN det är ingen som kör med sex såna.
Inos grej är att Ingvar jobbar med multipla bakkanaler. Det är inte många som gör när det handlar om hemmabruk.
Att just a1 skulle vara speciellt prisvärda är inte sant. Dom gör jobbet, men inte bättre än annat som redan finns.
Tar man steget upp till a2 är det dock en ganska unik konstruktion.
Postad 10 November 2012 - 01:08
Det var det inte i mina a1:or iaf. Men elementen är ju inos egna så elementen är nog inga originalelement.Fast a1 har väl någon filterkomponent i sig också förutom elementet om jag förstått saken rätt?
Postad 10 November 2012 - 15:43
Inga Ino är original på så sätt. Ingvar har moddat alla element eller skapat egnaDet var det inte i mina a1:or iaf. Men elementen är ju inos egna så elementen är nog inga originalelement.
Har för mig att a2 har filter, eller?
Ni som byggt a2, filter eller ej...
Postad 11 November 2012 - 10:01
Postad 11 November 2012 - 12:42
Där är filterkomponenter i a2or. Kommer definitivt ihåg en konding som skulle klämmas in med diskanterna i den lilla kammaren bakom, minns inte hur jag monterade basen om där var något där också.
Det är bara en pytteliten konding. Inget mer.
Postad 11 November 2012 - 12:57
Vill minnas att Ingvar har lite åsikter om det.
Postad 11 November 2012 - 20:00
Kam man börja med a2 framför andra Ino eller måste man först börja med frontar.
Vill minnas att Ingvar har lite åsikter om det.
En demo i källaren krävs nog om du vill köpa nytt.
Vet inte vad du har för frontar och center, men om du inte har riktigt bra grejer så är kanske inte sex surrar för 20 lök det första man bör satsa på...
Postad 11 November 2012 - 20:59
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
424 bilder
209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?