![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 december 2007 - 09:06
Postad 04 december 2007 - 09:42
min har börjat spinna upp i läge 4 av vanligt idlande nu, låter rätt mycket. blä..
Hur länge har du haft den?
Postad 04 december 2007 - 13:39
Postad 04 december 2007 - 20:42
Köpte en på MediaMark för två dagar sedan med deras kampanj om 3 bluray filmer för endast 4290:-, 40GB varianten. Den är tyst som musen, låter som en vanlig dvd-spelare (alltså inget). Mycket nöjd med köpet.
Du har alltså inget ljud alls från fläkten i sig?
Jag är inne på min andra 40 GB, båda har haft ett tydligt "frrr"-ljud från fläkten som man hör tydligt i ett tyst rum, dock är det inte speciellt störigt när man spelar eller tittar på film. Stör mig bara på om man faktiskt kunse fått en tystare.
Dock låter den avsevärt mycket mindre än min LG RH277 DVD recorder, jag kanske är helt nojig med ljudet

Postad 05 december 2007 - 23:16
Köpte en på MediaMark för två dagar sedan med deras kampanj om 3 bluray filmer för endast 4290:-, 40GB varianten. Den är tyst som musen, låter som en vanlig dvd-spelare (alltså inget). Mycket nöjd med köpet.
Jag är inne på min andra 40 GB, båda har haft ett tydligt "frrr"-ljud från fläkten som man hör tydligt i ett tyst rum, dock är det inte speciellt störigt när man spelar eller tittar på film. Stör mig bara på om man faktiskt kunse fått en tystare.
Dock låter den avsevärt mycket mindre än min LG RH277 DVD recorder, jag kanske är helt nojig med ljudet
Det låter väldigt lite, inte helt ljudlöst! Men det är inte en vanlig dvd-spelare heller. Men min PS3 låter inte mer än min DVD-spelare, det är alltså knappt märkbart men det finns ett svagt "hmmmm"-ljud där. Men mer är det inte.
Jag tror du är nojig med ljudet. Helt tyst kommer du inte få den.
Postad 07 december 2007 - 08:50
Jag håller med dig, han måste vara nojjig med ljudet. Har man väl hittat ett litet ljud så kommer det växa i en s hjärna. Prova att ta hem kompisar och spela en snutt för dem men berätta då inte att du tycker den låter för då hittar dom det oxå.Köpte en på MediaMark för två dagar sedan med deras kampanj om 3 bluray filmer för endast 4290:-, 40GB varianten. Den är tyst som musen, låter som en vanlig dvd-spelare (alltså inget). Mycket nöjd med köpet.
Det låter väldigt lite, inte helt ljudlöst! Men det är inte en vanlig dvd-spelare heller. Men min PS3 låter inte mer än min DVD-spelare, det är alltså knappt märkbart men det finns ett svagt "hmmmm"-ljud där. Men mer är det inte.
Jag tror du är nojig med ljudet. Helt tyst kommer du inte få den.
Det finns audiofiler och så finns det adiofiler

Postad 07 december 2007 - 13:50
Postad 07 december 2007 - 14:08

Postad 07 december 2007 - 14:21
Är både cpun och gpun i 65 nm nu? Jag har läst att den först inte var det för att sen vara det för att återigen inte vara det. Sony själva har till och med sagt att 40 Gb inte skulle vara det, trots alla rykten, men att dom kommer komma med en version i början av nästa år som är det. Kan hända är dom som Microsoft försöker undvika Osbourne effekten men det tror inte jag är någon risk eftersom folk nu börjat köpa 60 GB som aldrig förr=).40GB är betydligt tystare och officielt 65nm. Det är dock inget dom basunerar ut i reklamen eftersom dom fortfarande säljer andra modeller
Postad 10 december 2007 - 17:16
Även om ljudnivå är subjektiv så är det ju lätt att konstatera följande.
Det verkar finnas 3 fläktlägen.
Jag kallar dom:
läge 1 (hörs knappt någonting)
läge 2, hörs klart ett par meter bort
läge 3 hörs 10 meter bort...
Vi som har högljudda PS3:or startar med läge 1, efter några minuter läge2 och sedan läge 3.
Det är en klar skillnad i nivå på dessa lägen och inget som någon skulle kunna undvika att höra.
Så om alla ni som har svårt att tro på att det låter mycket, kolla er PS3:a har ni någonsin hört fläkten ändra varvtal? Om inte så kör ni säkert på läge "1" hela tiden.
Har ni hört PS3:an varva upp någongång tex när ni spelat länge eller kört folding så har ni hamnat i läge 2 eller 3.
Det är som sagt läge 3 som körs konstant for oss med "felaktiga" PS3:or, oberoende vad man gör och inte gör.
Så ni som inte kan förstå hur det låter, ifall er PS3:a någon gång varvar upp så kan ni tänka er det läget konstant (om ni nu kommer till "3:an"), den kanske vara varvar till läge 2.
Har hört den varva ner någongång (men då bara till 2:an), men inte riktigt fått klämm på när.
Har ca 22 grader inne och PS3:an helt fristående med väldigt mycket utrymme runt...
Detta har inget med känslighet för ljud att göra, ni kan själva avgöra om er Ps3:a varvar upp, om inte så har ni aldrig hört hur det låter för oss med problem. När man startar den så är det som ni säger, den låter i princip ingenting, men efter ca 5 minuter så... Det olika lägena som finns för fläkten är något som vem som helst kan höra skillnad på.
Det enda jag kan jämföra ljudet med är min gamla XBOX och när ps3:an kommer till läge 3 så låter den mycket mer än xboxen.
Jo, den varvar upp emellanåt. Skulle också beskriva det som tre lägen.
1. Den startar upp, börjar låta för att helt tystna.
2. Om man använder konsollen ett par timmar, så drar andra andningen igång. Åter igen börjar den låta men efter någon sekund stannar den till vid "andra nivån". Jag hör inte ens ljudet om jag inte verkligen lyssnar med knäpptyst i övriga rummet (sitter ca: 2 meter ifrån konsollen.)
3. Efter många timmars spelande och under en kort period så varvar den upp rejält. Men för att jämföra det ljudet med ljudet från en Xbox 360 under ett spel, så låter det ungefär hälften så mycket.
PS3an håller heller inte den nivån någon längre stund, då den "lugnar ner sig" efter några minuter. Om detta inte är fallet så misstänker jag att något är galet.
Jag har en PAL Playstation 60GB, om det skulle vara relevant.
Jag vet inte hur stor skillnaden är mellan boxen och 360n, men jag håller det för självklart att de som har en Playstation 3 som låter lika mycket som en Xbox 360 måste ha fel på sin konsoll.
Hoppas att det ordnar sig.
Postad 12 december 2007 - 11:40
se följande två länkar
http://www.fairshopp...?opinionid=1082
http://www.fairshopp...?opinionid=1083
Båda länkarna är klagomål och ifrågasättande för, i mitt tycke, felaktiga besked. Den första länken gäller 60gb och den andra 40gb. Båda länkarna beskriver också generellt händelseförloppet med min 60gb / 40gb. Läs gärna om ni vill.
Vi får se vilket svar Nordisk Film ger. Besökare på sidan kan tydligen trycka på en knapp på sidan om man tycker att företaget ska svara.
Mvh Mattias
Postad 12 december 2007 - 13:02
Postad 13 december 2007 - 08:28
När man är inne i själva konsol menyn så låter den inte mer en en dvd spelare, men när ett spel körs igång så kommer ett vinande ljud precis som en lite hårtork som blåser. Eller som när man bränner en skiva i 48x i en äldre dator.Den varvar upp väldigt och håller sig där hela tiden tills man stänger av.
Vid lägre volym eller när det är helt tyst vid spel är detta helt ofattbart.
Köpte mig 40gigs versionen om hopp att ha valt den tystaste modellen, går det att ställa in fläktnivin nånstans så att den håller sig i det tysta "start" läget?
Postad 13 december 2007 - 13:10
Fick även jag hem en efterlängtad ps3 men är ändå något besviken gällande ljudnivån.
När man är inne i själva konsol menyn så låter den inte mer en en dvd spelare, men när ett spel körs igång så kommer ett vinande ljud precis som en lite hårtork som blåser. Eller som när man bränner en skiva i 48x i en äldre dator.Den varvar upp väldigt och håller sig där hela tiden tills man stänger av.
Vid lägre volym eller när det är helt tyst vid spel är detta helt ofattbart.
Köpte mig 40gigs versionen om hopp att ha valt den tystaste modellen, går det att ställa in fläktnivin nånstans så att den håller sig i det tysta "start" läget?
Hej Tompa!
Min 40gb varvade inte upp såsom du beskriver, varken i spel eller foldig. Har den i en Ikea Bestå Enön tv-möbel. Är det själva blueray-spelaren som varvar upp? (Din beskrivning låter ju nästan som om en skiva spinner/ snurrar i hög hastighet). Eller är det fläkten? Oavsett så nej, min 40gb har aldrig låtit så. Tror inte där finns någon inställning för tyst läge?
Hoppas detta hjälper dig, jag hade själv ringt till Hotline för att höra om din enhet beter sig normalt. Fråga dom också om dom har en 40gb hos sig så att de kan jämföra. Jag har fått "luddiga" svar från Hotline vid ett par tillfällen, men de är också väldigt trevliga och hjälpsamma när jag har ringt. Och om du bedömmer att det är något fel, så antar jag att man går till butiken för garanti.
För info: Jag vet att Pc city bytte ut min 60gb enhet mot en annan enhet direkt över disk eftersom jag kom med den inom 7 dagar från att jag köpte den. Kanske öppet köp eller något. Vet inte hur det är på andra ställen.
Mvh Mattias
Postad 13 december 2007 - 13:32
Skall försöka ringa deras hotline när jag har möjlighet, har ingen möjlighet att ringa innan 17 på dagarna så får hoppas att dom har öppet längre än så.
Den är köpt på Tbh.se, lite väl långt att åka till trollhättan från Gbg. Nackdelen med internetköp =(
BTW, nr till hotline?
Letade på playstation sidan men hittade inget.
Redigerat av tomasgbg, 13 december 2007 - 13:58.
Postad 14 december 2007 - 16:56
NF sa det att ingen utom sverige där personer klagat på ljudnivån men att det har hänt vid enstaka gånger att dom byt ut felaktiga maskiner.
Men är jag missnöjd skall det bara vara att kontakta butiken där den är köpt och få den utbytt.
Hörde senare av mig till Tbh och nekades retur då det tydligen är "normalt" att fläkten låter.
Vad jag fått fram enligt forums inläggen så är det felaktigt ifall fläkten går upp i högsta läget efter någon minut och sedan stannar där tills man stänger av, eller?
Hur skall jag ställa mig i frågan, skall jag acceptera att den är så eller kontakta dom igen och försöka få till en retur igen.
Postad 14 december 2007 - 17:59

Redigerat av SonySamppa79, 14 december 2007 - 18:01.
Postad 14 december 2007 - 18:16
Och detta läget är inget vidare att spela i.... Skall väl inte vara så att den går på högsta växeln nästan direkt..
Postad 14 december 2007 - 19:21
Har talat med Nordisk Film och Tbh med blandat resultat.
NF sa det att ingen utom sverige där personer klagat på ljudnivån men att det har hänt vid enstaka gånger att dom byt ut felaktiga maskiner.
Men är jag missnöjd skall det bara vara att kontakta butiken där den är köpt och få den utbytt.
Hörde senare av mig till Tbh och nekades retur då det tydligen är "normalt" att fläkten låter.
Vad jag fått fram enligt forums inläggen så är det felaktigt ifall fläkten går upp i högsta läget efter någon minut och sedan stannar där tills man stänger av, eller?
Hur skall jag ställa mig i frågan, skall jag acceptera att den är så eller kontakta dom igen och försöka få till en retur igen.
Ska du ha retur hos tbh här i Trollhättan så får du tjöta rejält, speciellt om du vill ha en vara direkt igen osv. Dom är kassa på återlämning/retur ärenden.
Själv stör jag mig också lite på fläktljudet men jag gick redan innan ps3an i funderingar att bygga ljuddämpat stereorack så får se hur de blir

Postad 14 december 2007 - 23:01
Man ska ju inte tejpa fast konsollen runt huvudet, det kan ju vara störande ljud isåfall

Postad 14 december 2007 - 23:07
vIsst är min oxå tyst så länge där går i menyläget, men så fort man drar igång ett spel så maxar den direkt och för alla som vet hur den låter som mest så är det helt otroligt hur en konsol i dag kan låta så mkt.
UPDATE:
Vet inte om det är inbillning men maskinen har stått på i stort sett dygnet runt denna helgen antingen i spel eller ner laddning av demos/film.
Spelade då lote COD 4 igår och märkte att fläkten coolat ner sig. Den varvat inte upp som den gjort tidigare vilket är grymt roligt! Hoppas bara trenden håller i sig resten av veckan =)
Redigerat av tomasgbg, 17 december 2007 - 08:18.
Postad 14 december 2007 - 23:38
Ja, den ska ju inte ösa på fullt hela tiden..... kan nån göra en video så vi kan få en bättre uppfattning om hur era låter, ni som har problem med åt skogen för högljudda fläktar ?
Postad 15 december 2007 - 13:52
Har gjort ditt test och den låter precis lika mkt efter övertäckning som den gör efte någon minut i spel.
Och detta läget är inget vidare att spela i.... Skall väl inte vara så att den går på högsta växeln nästan direkt..
Ok, då verkar det vara något galet. Den ska inte ligga på fläktläge 6-7 direkt, om den inte är instängd i nåt skåp så klart. Kan iförsig vara BD-driven som laddar, för den kan låta en del ibland.
Postad 15 december 2007 - 18:34
Låter som sagt som att det är stora skillander mellan olika maskiner då de flesta uppfattar maskinen som tyst.
Jag tror det är större skillnad på hur folk uppfattar ljudet än det är på maskinerna. Det spelar ingen roll hur tyst en konsol blir, det finns alltid någon som tycker att den låter förfärligt.
Postad 15 december 2007 - 21:12
Om någon har en ps3 40GB som ens påminner om en 48x cd-spelare i full fräs så är den trasig, kraftigt felplacerad eller så är det seriösa fel på personens förmåga att jämföra olika ljud med varandra.
Redigerat av Bertilsson, 15 december 2007 - 21:12.
Postad 16 december 2007 - 22:19
Postad 16 december 2007 - 22:31

Postad 17 december 2007 - 10:22
Uppdateringen gick segt för mig med. Håller med dig ang. fläktljudet också, precis som att det snurrar och går emot något eller är obalans i den. Inget som stör mig så mycket, men är det ett problem så vill man ju ha det fixat
Jag tror ni menar det berömda "frrr"-ljudet, d.v.s. att fläkten i sig låter, inte luftsus. Så låter min också, jag bytte en men den nya låter likadant. Jag tror att alla låter så.
Postad 18 december 2007 - 03:33

Postad 18 december 2007 - 12:08
Borde väl inte vara nå problem

Postad 18 december 2007 - 12:23
Plocka isär den och byt ut fläkten mot en bättre..
Borde väl inte vara nå problem
Är nog inte så lätt att hitta en radialfläkt som är tyst och dessutom i rätt storlek. Vanliga fläktar till PC är ju av axialtyp så de går inte att använda.
Postad 18 december 2007 - 12:24
Postad 18 december 2007 - 19:07
Hur är det med repor? Att man har några små vid upppackning är helt normalt eller? Jag är extremt känslig....
Postad 18 december 2007 - 21:19
Min hörs som sagt på ett par meters avstånd när jag spelar blue-ray. Som ex betydligt mycket högre än Pios plasmor....
Postad 19 december 2007 - 07:07
Lyssnade på Mediamarkts egna PS3:a idag monterad under en hylla. Hörde den inte i huvudtaget knappt när jag lade örat till heller.
Min hörs som sagt på ett par meters avstånd när jag spelar blue-ray. Som ex betydligt mycket högre än Pios plasmor....
Jag gjorde faktiskt precis samma sak. Jag lade örat till spelaren på Mediamarkt men tyckte i princip inte att den hördes alls. När jag köpt en maskin och startat upp den hemma så hördes den dock betydligt tydligare. Den hörs definitivt även i idle-läge, även när man är ca 3 meter ifrån den. Det är inget rea-plan direkt men den hörs lite mer än min HTPC (som iofs är helt fläktlös, där är det hårddiskar och sånt som låter). Den hörs tillräckligt mycket för att den fortfarande skall märkas när man spelar upp film (förutom i högljudda action-sekvenser) men inte tillräckligt mycket för att jag skall tro att det är något fel på den. Jag tror att den på Mediamarkt lät precis lika mycket men där är det så mycket bakgrundsljud att ljudet från PS3:an "drunknade". I mitt betydligt tystare vardagsrum märks den dock.
Postad 19 december 2007 - 10:35
Så att den låter ungefär som en normal bärbar dator är allså normalt? Det finns allså inga tysta maskiner?
Hur är det med repor? Att man har några små vid upppackning är helt normalt eller? Jag är extremt känslig....
Både min IBM och min Acer överröstar klart min PS3 även om datorn står i andra änden av rummet och jag bara har någon meter till PS3:an.
Postad 19 december 2007 - 10:40
jupp, alla låter så. Iaf dom 3 jag hört.
Så lät min vid uppstart precis i början men efter någon vecka var det borta. Konstigt.
Postad 19 december 2007 - 11:17
Absolut inte ljudlös men det hade jag inte förväntat mig heller efter att ha ägt 60Gb, men klart mkt bättre.
Postad 19 december 2007 - 12:20
Precis! Jag kan bara instämma.Jag kan bara svara för mig men min 40Gb låter betydligt mkt mindre än min 60Gb som jag lämnade tillbaka.
Absolut inte ljudlös men det hade jag inte förväntat mig heller efter att ha ägt 60Gb, men klart mkt bättre.

Postad 19 december 2007 - 16:45
Postad 19 december 2007 - 23:15
En fråga jag har är det här med folding. Jag vet vad det är och hörde idag att man bör använda det för att "köra in" burken i typ två dygn. Kan någon verifiera det?
Finns det någon som har en PS3 som i stort sett är ljudlös? Det tvivlar jag på, den som hävdar det är nog halvdöv.

Postad 21 december 2007 - 05:58

Och då undrar man ju hur man ska kunna få reda på hur konsollen låter utan att öppna upp kartongen....??? Fick inget svar på denna fråga....
Postad 21 december 2007 - 08:23
Vägrar butiken gå med på det(SIBA) går man till nästa butik och sen äger man en tyst och fin PS3 utan att behöva bekymra sig för eventuella fläktproblem.

Postad 22 december 2007 - 09:52
Postad 23 december 2007 - 12:51

Postad 27 december 2007 - 23:16
Postad 27 december 2007 - 23:24
Min PS3 40 GB låter rätt så mycket efter ca 10 minuters spelande (Drake´s Fortune/COD4) eller BD-film. Har den i en Azzaro Voice bänk med stängd dörr och det blir rätt så varmt där inne. En del har snickrat ihop egna konstruktioner för att kyla TV-bänkar, men jag hittade denna pryl, och undrar om någon har erfarenhet av om den kan funka ihop med PS3:
http://www.clasohlso...spx?id=16988289
Min första tanke är att den inte kommer göra varken till eller ifrån så länge det inte kommer in frisk luft till maskinen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar