* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 11 November 2012 - 21:32
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
En demo i källaren krävs nog om du vill köpa nytt. Vet inte vad du har för frontar och center, men om du inte har riktigt bra grejer så är kanske inte sex surrar för 20 lök det första man bör satsa på... 
Kan nog inte påstå att mina högtalare (XTZ 95 serien)  är bland eliten men just nu duger dom (läs: duger) för tillfället. Är nöjd  men siktar på pi60 och basstöd som går djupt till film som är prio 1. Har tidigare haft Bose runt om men dom får agera som mYs/bakgrunds högtalare i V-rummet. Antingen bygger jag Mupps så länge eller biter ihop och börjar med a2. (svårt med ett beslut) Medveten om priset (dom kostar mer än alla mina högtalare ihop haha)  Besöket planeras 2013 då vi är 3 pers som vill dit och något typ av köp blir det men till dess vet man ju aldrig
Redigerat av RobNB, 11 November 2012 - 21:33.
Postad 11 November 2012 - 21:38
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
A1 kan man köpa utan att vara på demo och man behöver inte äga några frontar från ino heller.
Tvivlar inte på att a1 inte skulle göra susen. Men eftersom jag i framtiden kommer att köpa pi60 så är a2:orna mer lämpade i det här fallet. Synd att behöva byta igen, lika bra att köpa rätt från början känns det som.
Postad 11 November 2012 - 22:42
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Tvivlar inte på att a1 inte skulle göra susen. Men eftersom jag i framtiden kommer att köpa pi60 så är a2:orna mer lämpade i det här fallet. Synd att behöva byta igen, lika bra att köpa rätt från början känns det som.
Många kör a1 med pi60 eller värre, jag kommer att göra det när mina pi60 är färdiga. Men har man råd med både pi60, basar och a2 så kör på.
Postad 12 November 2012 - 08:42
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Kyla är inga problem, det som brukar ställa till det är om det fryser på natten och tinar på dagen, då det bildas en massa kondens som inga prylar mår bra av, framför allt inte elektronik.
Absolut. Men om det har varit 100% rH i luften ute i det här vädret så känns det kanske inte heller sådär jätteroligt att förvara något byggt av MDF utomhus. Men självklart, kondensen är ett större problem.
Postad 12 November 2012 - 08:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Många kör a1 med pi60 eller värre, jag kommer att göra det när mina pi60 är färdiga. Men har man råd med både pi60, basar och a2 så kör på.
Just nu har jag inte råd med allt som jag vill ha (huset vill ha en del av pengarna) Surround högtalarna känns närmast mina behov just nu men som jag skrev innan så är man lite kluven som vanligt. Många kör a1 med pi60 eller värre, .
Ingvar rekommenderar a2 till pi60 och a1 till piP. Men det fungerar säkerligen med a1 högre upp  Känner man att man är nöjd så finns ju ingen anledning till annat bara för att det finns annat  )
Postad 12 November 2012 - 09:17
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Absolut. Men om det har varit 100% rH i luften ute i det här vädret så känns det kanske inte heller sådär jätteroligt att förvara något byggt av MDF utomhus. Men självklart, kondensen är ett större problem.
Kompisen ringde IÖ för att höra sig för om ett nYköp där han fick ett råd att om han vill spela rent men inte högt så är piP+a1+basstöd mycket fint val. pi60 + a2 är för att spela högt  Ingvar hade en åsikt om killen som förvarade högtalarna ute (men det låter vi bli att skriva här)
Postad 13 November 2012 - 18:23
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Lite nyfiken fråga. Hur högt kan man spela med piP och a1?
Jämfört med andra märken på marknaden då
Postad 13 November 2012 - 19:29
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Lite nyfiken fråga. Hur högt kan man spela med piP och a1? Jämfört med andra märken på marknaden då 
piPs 33 - 21 000 Hz / ±2,5 dB109 dB/par >140 Hz (35 W)105 dB/par >34 Hz (15 W)Detta är på en meters avstånd då och det är mätt i ett typiskt lyssningsrum. Sen beror det ju på vilket avstånd du sitter. Jag sitter lite över 3 meter ifrån så för mig blir ljudtrycket runt -9dB från detta. Skulle gissa att man kan ligga på typ 95dB utan att det är superfarligt men jag försöker att aldrig ligga så högt att elementen rör på sig väldigt mycket. Anser att man spelar mer än högtalarens förmåga då..eller man ligger farligt till iaf. Sparar i dagsläget till pi60.
Postad 13 November 2012 - 20:16
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Med piP delade till basar kommer jag till ref-15 ungefär på svåra filmer, kanske 3dB högre på lättare material. Tror inte en flock a1 ger upp innan piP.
Postad 13 November 2012 - 21:25
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
piPs
33 - 21 000 Hz / ±2,5 dB 109 dB/par >140 Hz (35 W) 105 dB/par >34 Hz (15 W)
Detta är på en meters avstånd då och det är mätt i ett typiskt lyssningsrum. Sen beror det ju på vilket avstånd du sitter. Jag sitter lite över 3 meter ifrån så för mig blir ljudtrycket runt -9dB från detta. Skulle gissa att man kan ligga på typ 95dB utan att det är superfarligt men jag försöker att aldrig ligga så högt att elementen rör på sig väldigt mycket. Anser att man spelar mer än högtalarens förmåga då..eller man ligger farligt till iaf. Sparar i dagsläget till pi60.
Tvivlar STARKT på att ett par piP låter bra på tre meter @ 95dB...
Postad 13 November 2012 - 21:34
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
MAn blir lie sugen på att skaffa piP och några a1:or.
Jag är ju nöjd just nu med det jag har och i så fall måste sälja av för att ersätta med piP och a1.
Skulle bara bli lite sur om jag inte kan spela lika högt bara.
Tvivlar inte på ljudet i sig för där tror jag att det blir bättre men det skulle vara kul att kunna prova piP i rummet först.
Målet är pi60 men den är några år dit 
Om man prioriterar film som jag gör, räcker dom eller lämnar dom mer att önska 
I så fall bättre att spara till pi60
Postad 13 November 2012 - 21:35
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ja just det glömde kommentera a1. Hade vart intressant om någon kunde ränka ut typ hur mycket 6 sådana pallar med...eller ja 3 per kanal dvs. Det står inget i manifestet om vad de pallar med.
Men i mitt rum är jag helt säker på att de pallar med att spela högre än jag ens vill. Det enda som saknas är mer tryck i basen vid den volymen jag redan, med lätthet, klarar av att spela idag utan för mig hörbar dist. Att jag skulle byta till pi60 skulle inte innebära att jag vill höja volymen mer utan bara får mer tryck där det saknas nu så att säga. Egentligen hade basar varit bättre i mitt fall men det går inte frugan med om då hon vi kommer bli vräkta då
Med detta sagt så har jag ganska litet rum och kort lyssningsavstånd. I ett bättre rum(läs större - typ35kvm) och om jag skulle spela på kortsidan istället hade jag nog vart rädd att paja a1. Men i lägenhet..nästan vilken som helst så räcker a1 väldigt, väldigt långt. Längre än piPs och de i sig räcker långt i lägenhet.
Postad 13 November 2012 - 21:36
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Menar du att det inte känns så trevlig då eller
Postad 13 November 2012 - 21:38
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag med  Kanske var lite otydlig med att jag har ett ganska litet rum samt spelar nästan aldrig starkare än 80dB - detta mätt med en dålig mätare. 95dB var alltså en uppskattning på vad de skulle kunna spela precis innan de går sönder.
Postad 13 November 2012 - 21:43
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
MAn blir lie sugen på att skaffa piP och några a1:or. Jag är ju nöjd just nu med det jag har och i så fall måste sälja av för att ersätta med piP och a1. Skulle bara bli lite sur om jag inte kan spela lika högt bara. Tvivlar inte på ljudet i sig för där tror jag att det blir bättre men det skulle vara kul att kunna prova piP i rummet först. Målet är pi60 men den är några år dit  Om man prioriterar film som jag gör, räcker dom eller lämnar dom mer att önska  I så fall bättre att spara till pi60 
Jag höll på och vänta i flera år innan jag köpte något..och jag kan lova att det är jävligt mycket goare att ha något helt OK nu än att behöva vänta typ 3-4år till. Det är ju väldigt stor prisskillnad på pi60, i14, 8xa2 och piPs, iPs, 6xa1. Den senare av de två är ändå väldigt bra. Det är ju nästan så bra ljud man kan få men bara att de inte kan spela så högt. Hur stort är ditt rum? Om det är typ 35kvm och har mjuka väggar är det kanske inte värt det liksom. Men om du bor i lagom stor lägenhet behöver du inte tänka två ggr.
Postad 13 November 2012 - 21:45
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ja just det glömde kommentera a1. Hade vart intressant om någon kunde ränka ut typ hur mycket 6 sådana pallar med...eller ja 3 per kanal dvs. Det står inget i manifestet om vad de pallar med.
Men i mitt rum är jag helt säker på att de pallar med att spela högre än jag ens vill. Det enda som saknas är mer tryck i basen vid den volymen jag redan, med lätthet, klarar av att spela idag utan för mig hörbar dist. Att jag skulle byta till pi60 skulle inte innebära att jag vill höja volymen mer utan bara får mer tryck där det saknas nu så att säga. Egentligen hade basar varit bättre i mitt fall men det går inte frugan med om då hon vi kommer bli vräkta då 
Med detta sagt så har jag ganska litet rum och kort lyssningsavstånd. I ett bättre rum(läs större - typ35kvm) och om jag skulle spela på kortsidan istället hade jag nog vart rädd att paja a1. Men i lägenhet..nästan vilken som helst så räcker a1 väldigt, väldigt långt. Längre än piPs och de i sig räcker långt i lägenhet.
Kompisen har samma tänk. Fick även det rådet när han pratade med Ingvar. Först tycke Ingvar att pi60 skulle sitta fint i hans rum på ca 25m2 men problemet blir grannarna och då känns piP mer klokare  Lite knepigt med lyhörda lägenheter  Tror att vi åker upp i februari-mars, skulle vara kul om man fick med sig någonting hem. (åtminstone ett par piP)  Men eftersom jag är ganska kräsen när jag ser på film och vill ha det högt så blir man lite nojjig att piP inte räcker till till mitt rum på 21m2.
Postad 13 November 2012 - 21:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag höll på och vänta i flera år innan jag köpte något..och jag kan lova att det är jävligt mycket goare att ha något helt OK nu än att behöva vänta typ 3-4år till. Det är ju väldigt stor prisskillnad på pi60, i14, 8xa2 och piPs, iPs, 6xa1. Den senare av de två är ändå väldigt bra. Det är ju nästan så bra ljud man kan få men bara att de inte kan spela så högt. Hur stort är ditt rum? Om det är typ 35kvm och har mjuka väggar är det kanske inte värt det liksom. Men om du bor i lagom stor lägenhet behöver du inte tänka två ggr.
Gillestuga på 21m2 med betong runt om. Ska utföra lite akustiska åtgärder på egen hand (bättre än ingenting alls)
Postad 13 November 2012 - 21:53
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Kompisen har samma tänk. Fick även det rådet när han pratade med Ingvar. Först tycke Ingvar att pi60 skulle sitta fint i hans rum på ca 25m2 men problemet blir grannarna och då känns piP mer klokare Lite knepigt med lyhörda lägenheter  Tror att vi åker upp i februari-mars, skulle vara kul om man fick med sig någonting hem. (åtminstone ett par piP) 
Men eftersom jag är ganska kräsen när jag ser på film och vill ha det högt så blir man lite nojjig att piP inte räcker till till mitt rum på 21m2. 
Ja hehe. Till och börja med så kommer du ju inte få någon bas att tala om under 33Hz. Om du vet vad detta innebär och kan leva med det så har du bra förutsättningar att klara av ett par år med piP tills du får pi60. Alltså jag har hört piP i flera olika rum och det är enorm skillnad i vilket tryck du får beroende på om du har massa öppningar på fel ställen, mjuka väggar, dåligt isolerat osv. I min lägenhet räcker det utan tvekan tills jag får råd med pi60 men i vissa andra fall blir det svårare. Gillestuga på 21m2 med betong runt om. Ska utföra lite akustiska åtgärder på egen hand (bättre än ingenting alls)
Du har potential att ha kvar energin i rummet då  .
Postad 13 November 2012 - 21:53
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Det är sant vad det gäller skillnader på priset. Särskilt när man försöker lägga en del på huset och familjen haha 
Spånar lite på samma spår med att det är bättre med lite bättre (typ piP) än att vänta 4-5 år (med ok) innan man får till det man verkligen önskar sig...
Det är det som är det svåra, alla val och prioriteringar och att inte göra fel...
Postad 13 November 2012 - 21:59
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Ja hehe. Till och börja med så kommer du ju inte få någon bas att tala om under 33Hz. Om du vet vad detta innebär och kan leva med det så har du bra förutsättningar att klara av ett par år med piP tills du får pi60. Alltså jag har hört piP i flera olika rum och det är enorm skillnad i vilket tryck du får beroende på om du har massa öppningar på fel ställen, mjuka väggar, dåligt isolerat osv. I min lägenhet räcker det utan tvekan tills jag får råd med pi60 men i vissa andra fall blir det svårare.
Du har potential att ha kvar energin i rummet då .
 hahaha Det är just basen jag inte kan leva utan  Men jag har en XTZ 99 W12.18 ICE som får hjälpa till lite tills vidare. Tror den borde sköta det ganska bra
Redigerat av RobNB, 14 November 2012 - 05:52.
Postad 13 November 2012 - 22:00
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det är sant vad det gäller skillnader på priset. Särskilt när man försöker lägga en del på huset och familjen haha  Spånar lite på samma spår med att det är bättre med lite bättre (typ piP) än att vänta 4-5 år (med ok) innan man får till det man verkligen önskar sig... Det är det som är det svåra, alla val och prioriteringar och att inte göra fel... 
Du kommer behöva göra en hel del med rummet också. Med betong runtom kommer du få stående vågor och grejer så ta det bara som ett projekt. Ditt drömsystem kommer ju ändå låta skräp om du inte fixat rummet innan  Jag hade satsat på de mindre system först, lagt tid och pengar på rummet och sen som mellansteg efter något år köpt profundus X2 som du ändå vill ha sedan. Detta kommer ge dig möjligheten till högre ljudtryck i basen iaf..och det gör mycket
Postad 13 November 2012 - 22:02
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Det är oxå lite tråkigt att kompisen inte fick hem sina piP som han skulle köpa av killen som misskötte dom (förvarade på altanen)
Skulle avgöra mitt beslut.
Får nog lyssna på magkänslan nu
Postad 13 November 2012 - 22:06
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Du kommer behöva göra en hel del med rummet också. Med betong runtom kommer du få stående vågor och grejer så ta det bara som ett projekt. Ditt drömsystem kommer ju ändå låta skräp om du inte fixat rummet innan Jag hade satsat på de mindre system först, lagt tid och pengar på rummet och sen som mellansteg efter något år köpt profundus X2 som du ändå vill ha sedan. Detta kommer ge dig möjligheten till högre ljudtryck i basen iaf..och det gör mycket 
 Min tanke eXakt!  Rummet är ett måste och det vet jag. Ett steg i taget brukar man säga  Tror nog det får bli piP och a1
Redigerat av RobNB, 13 November 2012 - 22:07.
Postad 13 November 2012 - 22:07
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
hahaha Det är just basen jag inte kan leva utan  Men jag har en XTZ 99 W12.18 ICE som får hjälpa till lite tills vidare. Tror den borde sköra det ganska bra 
Ja vad skall man säga det går inte att få allt  Bara ut och lyssa så märker du vad bästa avvägningen blir.
Redigerat av philipbtz, 13 November 2012 - 22:08.
Postad 13 November 2012 - 23:04
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Med piP delade till basar kommer jag till ref-15 ungefär på svåra filmer, kanske 3dB högre på lättare material. Tror inte en flock a1 ger upp innan piP.
6st a1 bör definitivt inte ge upp innan piP, däremot tidigare än pi60 men inte med några extrema marginaler. Oftast sitter man ju närmare bakhögtalarna också vilket hjälper en del. Sen vet jag inte hur ofta ljuden är mixade på extremt hög nivå i bakkanalerna heller?
Postad 14 November 2012 - 15:00
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
RobNB beroende på var du bor i landet så brukar det kunna gå att lösa problemet med att höra högtalarna på något sett. Visst kan innebära att man får åka en bit eller så. Hade själv besök i måndags kväll utav en här i närheten som ville höra ett par piX samt piM i första hand. Jag tänkte istället för att ställa sjuttioelvafrågor så får man egen uppfattning.
Redigerat av Purre, 14 November 2012 - 17:44.
Postad 14 November 2012 - 17:59
Blixten_no1
-
Blixten_no1
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Jag har a1or till mina r28or plus ett hyffsat infrasystem och upplever inga problem.
Postad 14 November 2012 - 20:39
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
RobNB beroende på var du bor i landet så brukar det kunna gå att lösa problemet med att höra högtalarna på något sett. Visst kan innebära att man får åka en bit eller så. Hade själv besök i måndags kväll utav en här i närheten som ville höra ett par piX samt piM i första hand. Jag tänkte istället för att ställa sjuttioelvafrågor så får man egen uppfattning.
Bor i Burseryd "Jönköpings-län". ca 2,5 min från Gislaved Någon som Bor i närheten får höra av sig Alla Ino av intresse men piP är mest aktuell inför ett köp ser det ut som. Är det stor skillnad på piP och piPs?
Postad 14 November 2012 - 20:46
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag har a1or till mina r28or plus ett hyffsat infrasystem och upplever inga problem.
Kul att höra att dom småttingarna sköter sig så bra
Postad 15 November 2012 - 08:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
STOP !!!!
Sitter ni och diskuterar hur vida piP eller piPs ska klara att spela upp film på hög ljudnivå på >20kvm?
Det gör dom inte... piP/ piPs kan på 11kvm spela upp film på en ljudnivå som räcker till för mig som inte tittar på film speciellt högt !
Men då är det på gränsen om det kommer "tunga scener"...
Ska du ha dom på >20kvm och gillar att titta på film starkt så är det fel väg att gå med piP, piPs klarar något lite högre ljudtryck men bottnar framförallt mycket snyggare vilket är bra !
Men du ska inte ha ett system som kommer att bottna och hålla på... så båda dessa är för små för dig misstänker jag,...
pi60 är ett stabilare val, och dom kan du växa med och komplettera med ett par bs60 senare och sedan köpa till ytterligare ett par och köra bs60 som pX moduler så har du 4st pX moduler och pi60 som toppar osv...
eller så kan du slå till på pi25 ! det är ett bättre val än piP och piPs på alla vis !
och delar du senare pi25 mot moduler så har du ett par tämligen kompetenta toppar
piP spelar inte heller markant mycket starkare delade innan dom börjar att låta skränigt på grund av att diskanten sätter stopp.
så att dela piP eller piPs känns bara bortkastat... helt onödigt anser jag !
dom ska köras fullrange för mesta möjliga pris/ prestanda
Tänk efter några gånger innan du köper något, bättre att spara till det som kommer att uppfylla dina behov och dessutom vara ett framtidssäkert kort !
alltså pi60 
pi25 är ett budget alternativ, men är betydligt mycket sämre än pi60 på avgörande parametrar.
Men, eftersom pris ofta är en faktor!
Så ta det som du känner kommer att fungera för dig
Jag kan bara komma med tipps, för att jag inte vill att du ska köpa något som du sedan garanterat kommer att ångra...
piP är en bra högtalare, men har inte kapacitet till det som jag upplever att du efterfrågar!
Postad 15 November 2012 - 13:54
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Postad 15 November 2012 - 14:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men nu handlade det om ljudtryck till film, där har jag lägre krav än dom flesta ! trot eller ej... 
Vet ingen som verkar gilla att titta på film lägre än jag vanligtvis gör... 
trots att det låter rent och fint även på betydligt högre ljudnivåer så tycker jag nästan alltid om att titta på något som visat sig vara lägre än vad dom flesta vill göra med samma system.
piPs 2012 års version var då på håret om jag spelade lite starkare än jag brukar till film och det blir en tung scen och på 11kvm och sittandes ca 1,8-2m från högtalarna.
Så jag utgår från att TS vill kunna spela högre än så, eller i alla fall lika högt och utan att riskera att bottna något ?! 
Just till film så finns det så mycket LF material även under avstämningen, och dessutom kraftigt utstyrt... att konerna börjar att fladdra hej vilt...
Jag tycker att han ska köpa något annat än piP/piPs då, om det betyder att han måste vänta innan han kan köpa pi60 så är det väll ändå onödigt att han köper något som inte alls uppfyller kravet ?
Det är jag rädd för, att piP/piPs inte ska vara tillräckligt för honom på hans 21kvm då han gillar att kolla på film högt och säger sig vara kräsen på det.
Men jag kan juh ha fel och totalt övertolkar hans inlägg också, vad vet man...
Postad 15 November 2012 - 21:16
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Det är jag rädd för, att piP/piPs inte ska vara tillräckligt för honom på hans 21kvm då han gillar att kolla på film högt och säger sig vara kräsen på det.
Det är just det jag oxå är  Tänk efter några gånger innan du köper något, bättre att spara till det som kommer att uppfylla dina behov och dessutom vara ett framtidssäkert kort ! alltså pi60 
Det är därför jag inte förhastar mig, har hört mig för med er som har Ino just för att inte köpa högtalare och tro att dom han trolla  Skulle vara kul med Komoroks åsikt här oxå  gillar hans åsikter  Du har upfattat mina önskemål/krav väldigt bra. Film med hög volym och djup bas är prio 1! Det blir säkerligen ett par piPs i framtiden, men i så fall till lill rummet och bara för musik då  Får köpa en eXtra XTZ "99 W 12.18 ICE" som tröst, bYgga typ 6st Mupps och fixa akustiken så länge  Hoppas inte IÖ lägger ner när man sparat ihop till pi60 med vänner Besöket kommer ändå bli av eftersom jag har några frågor till Ingvar. Tack för era tips och åsikter, väldigt givande.
Postad 15 November 2012 - 22:49
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Postad 15 November 2012 - 23:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Om du inte skall bygga själv så får du vara beredd att vänta ett par år med men det visste du va?
Sen om du vill kunna spela ordentligt högt på riktigt så lovar jag att pi60 inte heller räcker. Iaf inte utan 2-4 basar. pi60, i14, 12xa2 och Profundus X-4 är vad du egentligen behöver. Tänkte mest om du behövde något inom snar framtid så står fortfarande min ursprungliga rekommendation.
Märklig rekommendation... Om man ändå ska dela mot baslådor så är ju tre i14 att föredra. O vem fan behöver 12 a2 till ett sånt system !!?  Jag kör 8. Det räcker gott och väl till mitt system i mitt rum, och skulle funka minst lika bra i ett dubbelt så stort rum. Ditt förslag kostar 92750 kronor. För exakt samma pengar får man 3 x i14, 6 x a2 och Prof Y-4. Jag vet vilket av alternativen jag skulle välja...
Postad 15 November 2012 - 23:45
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Märklig rekommendation... Om man ändå ska dela mot baslådor så är ju tre i14 att föredra. O vem fan behöver 12 a2 till ett sånt system !!?  Jag kör 8. Det räcker gott och väl till mitt system i mitt rum, och skulle funka minst lika bra i ett dubbelt så stort rum.
Ditt förslag kostar 92750 kronor.
För exakt samma pengar får man 3 x i14, 6 x a2 och Prof Y-4.
Jag vet vilket av alternativen jag skulle välja...
+1 på den. Men pi60, fantomcenter, 6*a1 och prof x-4 kommer man bra långt med för en bra mycket mindre slant än era förslag.
Postad 16 November 2012 - 00:05
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Märklig rekommendation... Om man ändå ska dela mot baslådor så är ju tre i14 att föredra. O vem fan behöver 12 a2 till ett sånt system !!?  Jag kör 8. Det räcker gott och väl till mitt system i mitt rum, och skulle funka minst lika bra i ett dubbelt så stort rum.
Ditt förslag kostar 92750 kronor.
För exakt samma pengar får man 3 x i14, 6 x a2 och Prof Y-4.
Jag vet vilket av alternativen jag skulle välja...
i14 kostar lika mycket som pi60 mer eller mindre om man räknar in stativ osv.12 a2 kanske är lite väl att ta i dock  . Men föresten vem fan behöver 4 LMS 5400 Ultra i ett litet rum som du själv har? Känns sjukt märkligt att slösa pengar på något sånt? Beror ju på hur kräsen man är? Man kan ta y-4 men jag tror helt ärligt det räcker med x-4 till pi60 eller?
Postad 16 November 2012 - 09:27
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
I mitt fall så tycker jag att jag har ett ok system just nu.
Började "97" med Bose och har varit VÄLDIGT nöjd i många år. Sen fick jag upp ögonen för XTZ som gör väldigt trevliga högtalare för ett bra pris och tyckte att det var ett märke som jag ville uppgradera till. Samtidigt upptäckte jag Ino som i första början inte var så värst i mitt intresse men ju mer man läste på olika trådar och slutligen fick tag på manifestet/prislistan blev man mer tagen av dom.
Nu har jag investerat pengar i allt från Ny Reciver, 5.1 system från XTZ, NAS, Projektor, Boxee mm.
För dom pengarna skulle jag kunna klippa Ino men det får just nu vänta eftersom man inte kan få allt på en gång...
Tyvärr sätter ekonomin vissa begränsningar, men den som väntar  ... haha...
Får fixa akustiken först och gotta mig med andras köp av Ino och vara glad för deras skull 
Närmast blir besök hos IÖ för att uppleva hur högt man kan spela med vissa högtalare och bästa kombinationen så att man får till det bra och kanske planera in ett besök av IÖ hemma hos mig (skulle vara kungligt  )
Jag kommer att bygga själv och i första hand är det pga att det blir lite mer personlig känsla i det hela + att man kanske sparar en slant
Postad 16 November 2012 - 09:36
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Om du inte skall bygga själv så får du vara beredd att vänta ett par år med men det visste du va?
Sen om du vill kunna spela ordentligt högt på riktigt så lovar jag att pi60 inte heller räcker. Iaf inte utan 2-4 basar. pi60, i14, 12xa2 och Profundus X-4 är vad du egentligen behöver. Tänkte mest om du behövde något inom snar framtid så står fortfarande min ursprungliga rekommendation.
Kompisen kommer att hamna på din rekommendation och han har lite större rum men han spelar inte högt alls. Han har varit i kontakt med IÖ som först rekommenderade pi60 men efter en stund så kom dom fram till att piP/piPs, a1 och bas stöd skulle vara lagom just nu för hans behov. Kan alltid uppgradera i framtiden när behoven väXer hehe  Åter igen. Ett besök hos IÖ eller provlysning hos någon som har INO är nog ett måste innan så att det inte blir fel. Och Ingvar vill INTE att det ska värken bli eller kännas fel  en klok man den där Ingvar  Svårt med ljud eftersom alla är vi så olika och våra behov/tycken lika så
Postad 16 November 2012 - 09:49
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jag kör 8. Det räcker gott och väl till mitt system i mitt rum, och skulle funka minst lika bra i ett dubbelt så stort rum.
Faktum är att på det stora hela taget om vi pratar ljudfält snarare än kapacitet, så kräver små rum fler ambienshögtalare än stora..
Postad 16 November 2012 - 10:02
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
+1 på den. Men pi60, fantomcenter, 6*a1 och prof x-4 kommer man bra långt med för en bra mycket mindre slant än era förslag.
profY-2 skall inte glömmas bort som alternativ om man kan tänka sig Y-4 i avlägsnare framtid. De är grymt kapabla, även om du inte får lika mycket resonansutslätande som med fyra strålningspunkter.
Postad 16 November 2012 - 10:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Men föresten vem fan behöver 4 LMS 5400 Ultra i ett litet rum som du själv har?
Om du inte förstår behöver du inte spekulera i det.
Postad 16 November 2012 - 10:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker att du verkar var en i14 + profundusX4- 2012års version snubbe 
så kör du med lite infra tilslats och lågavstämning!
bra lösning som gör film riktigt roligt, och dom bottnar varkligen inte i första taget nästan oavsett vad du slänger på dom !
Men den är ju en del pengar... därför jag menar att ett par pi60 är ju en bra början, sedan kan du köpa till 2st moduler och sedan 2st till eller alla 4st på en gång 
Så har du ett MYCKET kompetent system ! mycket mer kompetent än om du kör ProfundusX modulerna i sitt vanliga avstämningsläge och utan infratillsats...
spara så mycket pengar du kan och köp pi60 först, dy står väll inte på isen ? 
så du kan beställa nu på en gång och så dröjer det ett tag innan någon är klart så har du pengar när du får dom
Postad 16 November 2012 - 13:22
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Postad 16 November 2012 - 13:52
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Om du inte förstår behöver du inte spekulera i det. 
Hur tycker du dessa är jämfört med Y-4?
Postad 16 November 2012 - 15:37
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Har du en speciell matta hemma som du ligger på och tillber dom eller...? 
Heltäckningsmatta skall det vara. Annars behövs det inget 'ligga och tillbe', det räcker så bra med en liten tavla:
Postad 16 November 2012 - 18:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har du en speciell matta hemma som du ligger på och tillber dom eller...? 
Dom är perfekta för TS då dom är ett bra och prisvärt allternativ om man vill ha något som är bra till film. Jag fattar inte vad ditt problem är, tillbe dina egna moduler som du startat trådar om i stället och låt mig skriva vad jag vill om mina. Ibland blir jag bara så trött på dig tjat.. du tjatar för mycket, sluta med det
Redigerat av DVD-ai, 16 November 2012 - 18:05.
Postad 16 November 2012 - 19:00
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Dom är perfekta för TS då dom är ett bra och prisvärt allternativ om man vill ha något som är bra till film.
Jag fattar inte vad ditt problem är, tillbe dina egna moduler som du startat trådar om i stället och låt mig skriva vad jag vill om mina.
Ibland blir jag bara så trött på dig tjat.. du tjatar för mycket, sluta med det
Jag tjatar INGET om LMS. Inte ett ord skriver jag om dom. Hade en byggtråd. Inget snack om dom efter det. Ifall inte folk frågar mej. Då svarar jag givetvis. Meningen "Profundus X4, 2012 års version, underavstämt med infratillsats" har vi dock läst minst en miljon gånger. Jag tjatar inte David. Det är DU som gör.
Postad 16 November 2012 - 19:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Heltäckningsmatta skall det vara.
Annars behövs det inget 'ligga och tillbe', det räcker så bra med en liten tavla:

O en del kostar ju på sej en oljemålning.
Postad 16 November 2012 - 19:22
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
O en del kostar ju på sej en oljemålning. 
Åh tusan! Finns det bildbevis?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|