![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 december 2007 - 15:07
Postad 28 december 2007 - 18:59
Min PS3 40 GB låter rätt så mycket efter ca 10 minuters spelande (Drake´s Fortune/COD4) eller BD-film. Har den i en Azzaro Voice bänk med stängd dörr och det blir rätt så varmt där inne. En del har snickrat ihop egna konstruktioner för att kyla TV-bänkar, men jag hittade denna pryl, och undrar om någon har erfarenhet av om den kan funka ihop med PS3:
http://www.clasohlso...spx?id=16988289
Min första tanke är att den inte kommer göra varken till eller ifrån så länge det inte kommer in frisk luft till maskinen.
Luften cirkulerar rundor ändå + att den prylen väsnas lite den med antagligen. Du får försöka göra hål och blåsa ut den varma luften.
Postad 30 december 2007 - 01:06

----------------------------------------------------------------
Hej.
Jag köpte en PS3a av er vid lanseringen. Problemet var att den ej höll det utlovade fläktljudet utan väsnas så mycket att det inte gick att njuta en bra film eller spela när konsolen är i samma rum.
Jag klagade både i butik, Sony och till playstation supporten i Sverige utan gehör. Så jag löste problemet genom att montera in Plasma TV:n i sovrummet och borra ett hål igenom väggen.
Nu skall jag flytta TV:n in till vardagsrummet och då uppstår fläkt problemet igen. Jag tänkte först lösa detta genom att dra en 8meters HDMI och Toslink kabel från garderoben men kom fram till att det inte va en bra lösning + att kablage mm skulle kosta mig runt 2 000 ytterligare. Problemet har redan kostat mig runt 1 500:- för den tidigare lösningen.
Så nu har jag tröttnat på problemet och efterfrågar en lösning på fläktljudet.
Jag skulle gärna öppna PS3an och lösa problemet själv men det skulle också kosta mig mer pengar, tid och garanti.
Postad 30 december 2007 - 04:07
1. Sälj PS3 60GB. (Det finns gott om folk som enbart vill ha den som spelmaskin och inte bryr sig om den väsnas eller ej.)
2. Leta upp en butik som har öppet köp och säljer PS3 40GB.
3. Kontrollera att du får lov att testa fläktljudet hemma och kan lämna tillbaka utan straffavgift om du inte är nöjd.
4. Köp PS3 40 GB.
5. Kontrollera att du är nöjd med fläktljudet. Om du inte är nöjd lämna tillbaka och upprepa punkt 3-5.
Har du råd att ligga ute med pengarna och känner dig osäker på att 40 GB löser problemet kan du flytta ner punkt 1 till botten av listan.
Har du behov av att kunna spela PS2-spel, investera i en separat PS2-slim.
Postad 31 december 2007 - 02:06

Postad 31 december 2007 - 04:11
Min är inte jättehögljudd, inte så att det stör(den är dock inte en av de ultratysta heller). Men en sak är konstig, den verkar inte ha mycket starkare luftflöde när fläkten snurrar snabbare. Någon som upplever samma sak?
Postad 31 december 2007 - 14:27
Jag är också mycket nöjd med PS3ans fläktljud.
Den har alltid legat på det tystaste läget tills igår när jag drog hem Uncharted demot och började lira.
Efter några minuters lirande gick fläkten upp en nivå, men fortfarande inte specielt störande, kanske ev till film om det nu någonsin går upp till detta läge då.
Dock störde jag mig på att den inte gick tillkbaks till ursprungläget efter att jag låtit den stå i menyn i drygt 1 timma.
jag kände också bredvid utblåset och det var helt svalt.
Någon mer än jag som undrar över om Sony's termostat/konfig inte möjligör att den går tillbaks en nivå när tempen gått ner i maskinen.
Startar man om konsolen så ligger den sedan på det låga fläktläget igen.
Känns som att en ny uppdatering ifrån Sony borde kunna lösa detta, lite finjustering på tempkontrollern.
BTW: Uncharted är det enda demo/spel som fått konsolen att gå upp i ett högre läge än sålänge.
Har spelat COD4, Ratchet and Clank, Hevenly Sword, Burnout m.m, men dessa får inte consolen att gå upp en nivå.
Uncharted är iofs den snyggaste spelet hittils jag sett på PS3an

// Cineoholic
Postad 31 december 2007 - 14:31
Postad 01 januari 2008 - 18:16
Ungefär det ljudet jag har från min också. Känns som att fläkten inte är helt optimalt konstruerad eller så är den skev eller har fel på kullagren. Verkar som väldigt många har detta ljud. Är det lönt att försöka få detta fixat via butiken man köpte den? Det är ju trots allt lite störande när man tittar på film med mycket dialog i.Uppdateringen gick segt för mig med. Håller med dig ang. fläktljudet också, precis som att det snurrar och går emot något eller är obalans i den. Inget som stör mig så mycket, men är det ett problem så vill man ju ha det fixat
Jag tror ni menar det berömda "frrr"-ljudet, d.v.s. att fläkten i sig låter, inte luftsus. Så låter min också, jag bytte en men den nya låter likadant. Jag tror att alla låter så.
Redigerat av clownthe, 01 januari 2008 - 18:17.
Postad 01 januari 2008 - 18:50
Jag tror precis som bobbenmannen att ALLA låter så(inklusive min tidigare PS3 60GB + 3 st 40GB).
Att ljudet ifråga är så högt att det stör upplever jag dock inte själv.
Postad 01 januari 2008 - 19:00
Det är min första spelkonsol så jag har inget direkt att jämföra med mer än datorer. Min PC har betydligt "renare" fläktljud än vad PS3 har. Det är kanske en lågbudgetfläkt i PS3 helt enkelt.Du kan väl vända på frågan och undersöka om du hittar någon som inte hör ett dovt ljud i några hundra kluckande per minut, om dom startar ps3'an och lyssnar noga?
Jag tror precis som bobbenmannen att ALLA låter så(inklusive min tidigare PS3 60GB + 3 st 40GB).
Att ljudet ifråga är så högt att det stör upplever jag dock inte själv.
Postad 01 januari 2008 - 19:51
Postad 01 januari 2008 - 20:45
Om inte nyårsraketerna gjort mig lomhörd så insåg jag precis att ljudet ifråga låter lägre nu än när ps3'an var helt ny, vilket skulle kunna förklaras av att det är självsmörjande kullager som helt enkelt blir tystare efterhand som lagret smörjs.Det är min första spelkonsol så jag har inget direkt att jämföra med mer än datorer. Min PC har betydligt "renare" fläktljud än vad PS3 har. Det är kanske en lågbudgetfläkt i PS3 helt enkelt.
Jag har annars haft rätt många datorer utrustade med väldigt usla fläktar genom åren och tycker inte att ljudet på något vis påminner om någon av dessa. Dom fläktar jag haft där kullagren blivit kassa har börjat pipa extremt högfrekvent och dom fläktar som blivit sneda och slått emot har låtit extremt mycket högre och med ett helt anorlunda ljud, även om det upprepats ungefär lika snabbt.
Sen utesluter jag inte att det trots allt sitter en billig fläkt i PS3. Vore trots allt konstigt om Sony valt att sätta i en tusenkronorsfläkt samtidigt som dom plockat bort komponenter för att spara pengar

Postad 02 januari 2008 - 08:07
Har inte haft den mer än vecka ungefär så den har inte varit igång så många timmar än. Får väl ge den lite tid och se om ljudet blir lägre som du beskriver att din har blivit.Om inte nyårsraketerna gjort mig lomhörd så insåg jag precis att ljudet ifråga låter lägre nu än när ps3'an var helt ny, vilket skulle kunna förklaras av att det är självsmörjande kullager som helt enkelt blir tystare efterhand som lagret smörjs.Det är min första spelkonsol så jag har inget direkt att jämföra med mer än datorer. Min PC har betydligt "renare" fläktljud än vad PS3 har. Det är kanske en lågbudgetfläkt i PS3 helt enkelt.
Jag har annars haft rätt många datorer utrustade med väldigt usla fläktar genom åren och tycker inte att ljudet på något vis påminner om någon av dessa. Dom fläktar jag haft där kullagren blivit kassa har börjat pipa extremt högfrekvent och dom fläktar som blivit sneda och slått emot har låtit extremt mycket högre och med ett helt anorlunda ljud, även om det upprepats ungefär lika snabbt.
Sen utesluter jag inte att det trots allt sitter en billig fläkt i PS3. Vore trots allt konstigt om Sony valt att sätta i en tusenkronorsfläkt samtidigt som dom plockat bort komponenter för att spara pengar
Postad 02 januari 2008 - 14:27
Tänkte stänga in den i ett skåp, men är osäker på om det är helt ok.
Postad 02 januari 2008 - 14:32
Gäller i så fall att du har väldigt bra ventilation i det skåpet. Den blir ju rätt varm redan när den står fritt.Någon som vet vilka temperaturer den kan operera i? Vilken den lägst och den högsta tempen är som inte skadar maskinen?
Tänkte stänga in den i ett skåp, men är osäker på om det är helt ok.
Postad 02 januari 2008 - 15:03
Har inte haft den mer än vecka ungefär så den har inte varit igång så många timmar än. Får väl ge den lite tid och se om ljudet blir lägre som du beskriver att din har blivit.
Jag upplevde samma sak. Först lät fnurrandet mindre och nu är det borta.... väldigt mystiskt. Låter nästan som om det satt någon plast eller rester av någon förpackning kvar på fläkten men att denna slits bort med tiden...

Edit: när jag tänker efter lät maskinen inte så första dagen heller. Kom efter någon dag och försvann igen efter en vecka eller två...
Redigerat av Lindholm R, 02 januari 2008 - 15:05.
Postad 02 januari 2008 - 22:20
I alla fall: Min PS3:a hörs. Den väsnas (går upp i läge 3, får man väl anta) sällan (vid tittande på uppskalad DVD), men hörs (läge 2?) i stort sett alltid när det blir lite tystare i spelet/filmen.
Tittade nyss på en Bluray-film och kunde höra fläkten i samtliga lite tystare partier. Med "lite tystare" menar jag då scener utan action, det behövde inte bli knäpptyst i filmen. (******** vad svårt det är att beskriva hur högt något låter)
När folk skriver om att de inte ens hör sina PS3:or om de inte går fram väldigt nära börjar jag ju undra: Ska jag lämna in min PS3:a eller kommer de bara skratta åt mig? Jag vill ju inte åka på en felsökningsavgift och dessutom vara utan PS3:an i ett par veckor om det visar sig att jag inte vinner något på det..
(om det har någon betydelse så är det en 60 GB-version jag har)
Redigerat av VincentVegaSWE, 02 januari 2008 - 22:23.
Postad 03 januari 2008 - 21:35
för några dagar sedan köpte jag en ps3 (40 gb) och jag märkte direkt ett väldigt störande ljud. Den knorrade som en liten motor ungefär varje gång man satte på den. Och varje gång fläkten ändrade lägen så blev knorrandet högre. Jag antog att det var fläkten då som det var fel på så jag skickade tillbaka den idag till komplett.se där jag köpte den.
Nu undrar jag bara om det ska låta såhär? Låter era Ps3:or så? Min lät exakt som på den här videon, http://youtube.com/watch?v=tX_Sm8eKW7I, bara snäppet mindre. Jag är också lite nojjig över att jag skaffar en ny ps3 och så låter den precis likadant, tror ni det här är ett vanligt problem?
/mvh daniel
Postad 03 januari 2008 - 21:41
Titta efter i denna tråden.Hej,
för några dagar sedan köpte jag en ps3 (40 gb) och jag märkte direkt ett väldigt störande ljud. Den knorrade som en liten motor ungefär varje gång man satte på den. Och varje gång fläkten ändrade lägen så blev knorrandet högre. Jag antog att det var fläkten då som det var fel på så jag skickade tillbaka den idag till komplett.se där jag köpte den.
Nu undrar jag bara om det ska låta såhär? Låter era Ps3:or så? Min lät exakt som på den här videon, http://youtube.com/watch?v=tX_Sm8eKW7I, bara snäppet mindre. Jag är också lite nojjig över att jag skaffar en ny ps3 och så låter den precis likadant, tror ni det här är ett vanligt problem?
/mvh daniel
Hur mycket låter era ps3:or?
https://www.minhembi...howtopic=153061
Välkommen till forumet.
Redigerat av stabbe, 03 januari 2008 - 21:42.
Postad 03 januari 2008 - 21:42
På 60 GB lät det något tystare än på 40 GB-versionenerna och drunknade totalt i fläktljudet.
Stör mig personligen INTE på det ljudet.
Postad 03 januari 2008 - 21:42
Låter betydligt mindre än min gamla xbox och hur många gånger som helst mindre än mina vänners xbox360.
Jag har läst om en handfull 40GB som har haft lite oljud från fläkten men desto mer om 60GB-versionerna.
Postad 03 januari 2008 - 21:47
Men hör du inte ett "knorrande" ljud om det är helt tyst i rummet och du lyssnar noga precis bredvid den, omedelbart när du startar upp konsolen?Lite svårt att avgöra ljudnivån från videon men min PS3a, 40GB, är mer eller mindre helt tyst.
Postad 03 januari 2008 - 22:00
Men hör du inte ett "knorrande" ljud om det är helt tyst i rummet och du lyssnar noga precis bredvid den, omedelbart när du startar upp konsolen?Lite svårt att avgöra ljudnivån från videon men min PS3a, 40GB, är mer eller mindre helt tyst.
Det enda som låter knorrande i min PS3 är hårddisken som låter lite när man startar upp PS3an, man måste vara väldigt nära för att höra det.
Jag är extremt nojig och känslig för prylar som låter mycket och jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad av ljudnivån.
Postad 03 januari 2008 - 22:15
Lät det bara så när du startade upp konsolen eller fortsatte det efteråt? För på min höll det på konstant.
Postad 03 januari 2008 - 23:08
Min PS3 knorrar inget så länge jag är snäll mot den...

Postad 04 januari 2008 - 04:04
Det låter konstant för mig också. Men det är enklast att uppmärksamma precis när du startar upp konsolen.Lät det bara så när du startade upp konsolen eller fortsatte det efteråt? För på min höll det på konstant.
Jag doppar min i sirap när det går dåligt i spel så det är nog därför då<slår sig för pannan> Men...kan nån bara flytta den här tråden till "jättetråden"?
Min PS3 knorrar inget så länge jag är snäll mot den...

Postad 04 januari 2008 - 05:19
Jag tyckte det lät ungefär som fläkten touchade i ett klistermärke eller liknande förut, men nu låter den inte så.
Nu låter den som en propeller på ett plan när propellern precis börjar snurra haha. Inte till volymen alltså, det är bara karaktären på fläktljudet som påminner mig om det av nån anledning. Ingen aning om varför.
Postad 04 januari 2008 - 05:58
Med tanke på mängden nya medlemmar som söker sig till forumet av den endaste anledningen att de anar felaktigheter med deras konsol, så kan jag inte för bövelens tro att Sony fortfarande negligerar detta problem.
Trodde det var ur världen med 40 gb modellen, uppenbarligen inte?
Postad 04 januari 2008 - 06:30
Postad 04 januari 2008 - 16:50
Tycker inte min låter så mkt som den gör på videon. Tycker faktiskt att den blivit lite bättre nu när jag haft igång den lite mer, precis som Bertilsson tidigare beskrev. Får ge den lite tid till och se. Finns ju riktiga mardrömsexempel på Youtube på hur illa det kan låtaHej,
/mvh daniel

Postad 04 januari 2008 - 19:16
Postad 06 januari 2008 - 13:07
dom "försvann" och har varit borta i nästan 2v, men så idag när jag lirade cod 4 så började ljudet igen.
Filmade med kameran en snutt och undrar var jag kan lägga upp den så ni får bedöma även ni.
Postad 06 januari 2008 - 13:07
Men ps3:an står ju bredvid min tv som blir ganska varm, det va ca:27 grader i rummet och gissar att det är ännu varmare vid tv:en
Redigerat av BigM, 06 januari 2008 - 14:08.
Postad 06 januari 2008 - 13:23
Du kanske kan lägga den på YouTube och sedan posta länken.Har tidigare skrivit i tråden om mina fläktproblem med min ps3.
dom "försvann" och har varit borta i nästan 2v, men så idag när jag lirade cod 4 så började ljudet igen.
Filmade med kameran en snutt och undrar var jag kan lägga upp den så ni får bedöma även ni.
Postad 07 januari 2008 - 01:01
Jag stör mig på fläktljudet, Om jag slår på konsollen och låter den stå i IDLE så låter den nästan ingenting , men om jag börjar spela nåt spel detta gäller även gamla PSone spel som jag laddat ner o kör från Hårddisken så börjar fläkten öka och om jag går ur spelet så går fläkten aldrig tillbaks till läge 1, Är detta nåt fel eller helt normalt. Vill ju inte skicka in den till Sony om de inte är nåt fel på den , men i Recensioner om Ps3 sägs de ju att den skall vara näst intill knäpptyst.
Tacksam för svar.
Postad 07 januari 2008 - 01:23
Tystaste nya konsolen jag hört. Brorsans låter ungefär som ett sånt där llitet "PS two" när PS2et är i idle. Det är inte så högt ljud. Fl'ktljudet ökar inte när man spelar heller. Förutom när det låter som jag beskrev tidigare förstås.
Man ska ha rätt myket plats bakom och runt PS3, men det visste du väl redan.
Jag har läst om det där problemet du beskriver för någon månad sen. Det är ett känt fel, eller det var ett känt fel när jag läste det. Alltså för någon månad sen. Jag kommer inte ihåg VART jag läste det och inte vad lösningen var heller, men du kan nog hitta mer om problemet med fläkten som inte går ner i varv och vad du ska göra när du har det problemet om du kollar runt lite på olika ställen.
Redigerat av Unregistered5f2ff720, 07 januari 2008 - 01:28.
Postad 07 januari 2008 - 01:34
Går upp i varv ett par gånger, och stannar där oavsett vad man gör
Är mycket högre ljudnivå på mitt PS3 än min dator (Arctic Cooling Silentium T4, Freezer64, Accelero X1).
Kommer nog troligen utnyttja ångerrätten och skicka tillbaks det, om det inte bli någon förändring de närmsta dagarna.
Dessutom har det varit ovanligt kallt i rummet i helgen, runt 15 grader bara, så kan ju bli spännande då de blir lite varmare hur de ska börja fläkta då.
Redigerat av TKvC-SainT, 07 januari 2008 - 01:36.
Postad 07 januari 2008 - 01:37
Postad 07 januari 2008 - 01:47
Kolla runt lite på olika sidor och posta länken till lösningen här sen då, för det ska inte vara så. Det vet jag.
Menar du att de är något man kan lösa själv eller?
Jag har gott om plats runt om min ps3 står fritt på golvet verticalt.
har provat horisontellt med men ingen förbättring.
Postad 07 januari 2008 - 09:02
"Om jag slår på konsollen och låter den stå i IDLE så låter den nästan ingenting , men om jag börjar spela nåt spel, t.ex. Uncharted så börjar fläkten öka och om jag går ur spelet så går fläkten aldrig tillbaks till läge 1."
Det som stör mig är att den inte går tillbaka till läge 1 när man slutar spela.
Postad 07 januari 2008 - 09:11
Nått sånt.. kommer inte ihåg.. Sorry! Google kanske har svaret?
Jag läste det antagligen på engadget, sweclockers, toms hardware, x-bitlabs, nordichardware, hothardware eller minhembio.
EDIT: Jag hade lite tråkigt nu och försökte hitta det, men jag såg det ingenstans.
Det här kanske kan vara till hjälp?
Telefonnummer och mail till supporten: http://community.eu....ad.php?t=190861
Uppdateringar till PS3: http://se.playstatio...tail/item49482/
Redigerat av Unregistered5f2ff720, 07 januari 2008 - 09:49.
Postad 07 januari 2008 - 10:02
Måste dock lägga till, att de luktar lite som om man startar en ny dator, lite lätt värmd plast, nästan lite bränt. som om elagget fick sig en liten extra knuff, då man startade första gången.
Redigerat av Unregistered963, 07 januari 2008 - 10:25.
Postad 07 januari 2008 - 17:26
*Bara filmat med min digitalkamera, så inte största bilden eller bästa kvallan, men man hör ju iaf ljudet.
Postad 07 januari 2008 - 17:35
Har lagt upp ett filmklipp* i mitt galleri över hur över j-vligt det kan låta, dock så har den bara gått upp till det läget då jag gjorde de som står i beskrivningen, annars ligger den läget under det vid filmtittande och ytterligare ett läge lägre vid spelande.
*Bara filmat med min digitalkamera, så inte största bilden eller bästa kvallan, men man hör ju iaf ljudet.
Exakt så låter min!! Det är oacceptabel ljudnivå!
Den skall inte behöva gå upp i det högsta fläktläget i normalt rumstemp och god ventilation runt om.
Men du har bara fått fram detta genom övertäckning om jag förstår rätt?
Postad 07 januari 2008 - 17:42
Som sagt så ligger den inte där normalt men går upp minst 3 lägen redan i idle, sen vid filmspelning ytterligare 1 läge och till sist detta monsterläge som är jetmotor varning på.
Postad 07 januari 2008 - 17:51
I vilket fall som helst så är det helt sjukt att det kan låta så mkt, som för mig vid normalt spelande.
Redigerat av tomasgbg, 07 januari 2008 - 17:53.
Postad 07 januari 2008 - 18:34
Har lagt upp ett filmklipp* i mitt galleri över hur över j-vligt det kan låta, dock så har den bara gått upp till det läget då jag gjorde de som står i beskrivningen, annars ligger den läget under det vid filmtittande och ytterligare ett läge lägre vid spelande.
HELT sjukt. Måste säga min låter då också en hel jädrans del, men endast efter 10 min spelande, och under spelandet. Sen om jag slutar så tonar fläkten ner efter en stund, och går tillbaka till viloläge, men jag låter den ju hellre dra igång, så enheten inte brinner upp, istället för att den ska bli kokhet.
Redigerat av Unregistered963, 07 januari 2008 - 18:51.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar