Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 06 October 2008 - 09:42

Knaster1
  • Knaster1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en -M-6500 för att kunna spela upp mina AVI filer som jag skapat i Pinnacle Studios ifrån mina videofilmer tagna med MiniDV. Dessvärre får jag felmeddelandet "this file is not supported - unsupported video dvsd". Vet någon ifall jag måste konvertera filerna till annan format för att spela upp dem? Ifall ja, vilket format rekommenderar ni och vilket gratisprogram ska jag använda?

Tack på förhand!

Postad 06 October 2008 - 09:47

mastery
  • mastery
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Så vart TViX:en testvinnare - igen. :)

Gläd er alla ni som har en M-6500. Den må inte vara perfekt ännu och det fixas och korrigeras fortfarande saker, men den rockar ändå hårdast jämfört med vad som finns där ute på marknaden. :blink:

http://www.idg.se/2.1085/1.179166

Du verkar ju jobba åt Dvico eller nåt men du missade en sak, i testet om du går ner till Popcorn A-100 så skriver dom följande:
"OBS! Strax efter detta test gjordes fick vi in uppföljaren till A-100. Test av den nya Popcorn Hour-modellen A-110 hittar du här" länk:
http://m3.idg.se/2.1022/1.182334

I detta test får Popcorn A-110 betyg 9 av 10 ... således mer än M-6500 får i testet som får 8 av 10. :P

Postad 06 October 2008 - 09:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du verkar ju jobba åt Dvico eller nåt

Nej, jag jobbar inte för DViCO. Däremot brinner jag för produkten i sig. :)

EDIT: Dessutom är M-6500 fortfarande testvinnare i just det testet som jag refererar till. :P

Redigerat av sean.wiklund, 06 October 2008 - 09:55.

Postad 06 October 2008 - 10:00

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Du verkar ju jobba åt Dvico eller nåt men du missade en sak, i testet om du går ner till Popcorn A-100 så skriver dom följande:
"OBS! Strax efter detta test gjordes fick vi in uppföljaren till A-100. Test av den nya Popcorn Hour-modellen A-110 hittar du här" länk:
http://m3.idg.se/2.1022/1.182334
I detta test får Popcorn A-110 betyg 9 av 10 ... således mer än M-6500 får i testet som får 8 av 10. :P

Oavsett vad man tycker om TViX resp. Popcorn så är ju inte testerna jämförbara då man har olika kategorier. I A-110-testet har man inte med "Bildvisning" och "Musikspelning", som ju drar ner betygen både för TViX och A-100, utan låter A-110 ha kategorierna "Bildkvalitet" och "Ljudkvalitet" istället. Vilket ju inte alls är samma sak.

Både TViX och Popcorn får väl sägas vara "Nästan väldigt bra produkter, om bara"... :)

Postad 06 October 2008 - 12:51

mastery
  • mastery
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Både TViX och Popcorn får väl sägas vara "Nästan väldigt bra produkter, om bara"... :)

Jo det stämmer perfekt din kommentar ... nästan, om bara :P

Jag hade köpt tvix direkt om de var lite snabbare med uppdateringar samt att man kunde spela upp filmer direkt från RAR-filer vilket popcorn fixar via llink. Nu blir det nog ändå en Popcorn A-110 som är billigare som jag håller mig till att det kommer bättre saker på marknaden, jag känner på mig att det inom 1-2 år kommer bra mycket bättre mediespelare än tvix, popcorn mfl åstadkommer, tex med bättre stöd för bilder och musik och kanske tom så att man kan surfa ordentligt via den med trådlös mus & tangentbord.
Tvix:en är nog bäst för den breda marknaden (plug and play, enkel att komma igång med), för att få ut Popcorns potential med tex att se filmer packade i RAR etc så måste man vara lite mer teknik/data nörd.

Redigerat av mastery, 06 October 2008 - 12:57.

Postad 06 October 2008 - 14:11

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Varför funkar det inte att trycka på Title knappen och lägga till en text fil när man kör vanlig Dvd iso fil kör man Mkv så fungerar det??

Postad 06 October 2008 - 14:21

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jo det stämmer perfekt din kommentar ... nästan, om bara :blush:

Jag hade köpt tvix direkt om de var lite snabbare med uppdateringar samt att man kunde spela upp filmer direkt från RAR-filer vilket popcorn fixar via llink.

Vet inte, men via OpenTViX borde man ju kunna installera llink på en TViX också.

Postad 06 October 2008 - 14:46

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en -M-6500 för att kunna spela upp mina AVI filer som jag skapat i Pinnacle Studios ifrån mina videofilmer tagna med MiniDV. Dessvärre får jag felmeddelandet "this file is not supported - unsupported video dvsd". Vet någon ifall jag måste konvertera filerna till annan format för att spela upp dem? Ifall ja, vilket format rekommenderar ni och vilket gratisprogram ska jag använda?

Tack på förhand!

Sök sök!!!

Finns en uppsjö av info om just den saken i tråden

Så vart TViX:en testvinnare - igen. :blush:

Gläd er alla ni som har en M-6500. Den må inte vara perfekt ännu och det fixas och korrigeras fortfarande saker, men den rockar ändå hårdast jämfört med vad som finns där ute på marknaden. :blush:

http://www.idg.se/2.1085/1.179166

Ge dig nu...alla vet att du är fantast av just Tvixen

Postad 06 October 2008 - 15:33

Zeha
  • Zeha
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjennare alla, jag behöver lite datorhjälp här!

Jag har nyligen köpt en Dvico 6500! Jag har dessvärre ett problem som jag hoppas någon kan svara på. När jag kopplar in min Dvico till datorn säger den att den inte kan installera enheten,så därför kan jag inte lägga in firmwire eftersom att datorn inte öppnar divico som en extern hårddisk. Har testat på 3 olika datorer, är min Dvico paj?

Postad 06 October 2008 - 16:41

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Tjennare alla, jag behöver lite datorhjälp här!

Jag har nyligen köpt en Dvico 6500! Jag har dessvärre ett problem som jag hoppas någon kan svara på. När jag kopplar in min Dvico till datorn säger den att den inte kan installera enheten,så därför kan jag inte lägga in firmwire eftersom att datorn inte öppnar divico som en extern hårddisk. Har testat på 3 olika datorer, är min Dvico paj?

Har du satt i någon disk i Tvixen?
Om det inte funkar på annat sätt så lägg firmwaren på ett USB-minne och uppdatera sedan...

Redigerat av Colonel, 06 October 2008 - 16:41.

Postad 06 October 2008 - 21:16

Zeha
  • Zeha
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Har du satt i någon disk i Tvixen?
Om det inte funkar på annat sätt så lägg firmwaren på ett USB-minne och uppdatera sedan...

Det sitter en extern hårddisk i, via USB, men har tagit ut den under själva processen, men kan testa det där USB Minnet, hur funkar det då? Lägger man i filen på usb minnet och sen klickar i TVIXEN?

Postad 06 October 2008 - 21:57

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Det sitter en extern hårddisk i, via USB, men har tagit ut den under själva processen, men kan testa det där USB Minnet, hur funkar det då? Lägger man i filen på usb minnet och sen klickar i TVIXEN?

Sätt usb-minnet i datorn och lägg över sensaste firmwaren (rekommenderar starkt att du tar senaste OFFICIELLA firmwaren).

När du är klar så sätter du minnet i tvixen och startar den som vanligt. Sen väljer du bara att läsa från minnet och går in på den och väljer aktuell fil och klickar på den. Sen får du en fråga (har jag för mig) om du vill uppdatera firmwaren - bara att svara ja på den.

Din PC känner förmodligen inte av din Tvix eftersom den inte har någon intern disk monterad.

/Colonel

Postad 06 October 2008 - 22:23

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
En snabb fråga grabbar.

Behöver jag köpa något extra när jag ska beställa en HDD typ sladd eller annat?
Jag ska installera HDDen i Tvixen.

Postad 06 October 2008 - 23:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

En snabb fråga grabbar.

Behöver jag köpa något extra när jag ska beställa en HDD typ sladd eller annat?
Jag ska installera HDDen i Tvixen.

Tjabba! :D

Nope, bara köp en SATA-disken i valfri storlek (volymmässigt alltså), så är du redo. :P

Postad 07 October 2008 - 05:46

Zeha
  • Zeha
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Sätt usb-minnet i datorn och lägg över sensaste firmwaren (rekommenderar starkt att du tar senaste OFFICIELLA firmwaren).

När du är klar så sätter du minnet i tvixen och startar den som vanligt. Sen väljer du bara att läsa från minnet och går in på den och väljer aktuell fil och klickar på den. Sen får du en fråga (har jag för mig) om du vill uppdatera firmwaren - bara att svara ja på den.

Din PC känner förmodligen inte av din Tvix eftersom den inte har någon intern disk monterad.

/Colonel

Funkar fint, tack så väldigt mycket!

Postad 07 October 2008 - 07:25

Knaster1
  • Knaster1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Ledsen men nu har jag läs igenom alla trådar och försökt konvertera min DV-avi filer till olika format men får det fortfarande inte att fungera. Ifall någon har ett enkelt konverteringsprogram för att få mina videofilmer att fungera på min M-6500 skulle detta uppskattas MYCKET.
Tackar /Nybörjare!

Postad 07 October 2008 - 07:39

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Funkar fint, tack så väldigt mycket!

Det var så lite :D

Postad 07 October 2008 - 08:12

presto
  • presto
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej,

Hur fungerar Tvix:en (M-6500A) med bilder??

Går den snabbt att byta mellan bilder ?
Är bildhanteringen bra, går det t. ex. att zooma bilder etc?

Tacksam för lite input!

//p

Postad 07 October 2008 - 09:04

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej,

Hur fungerar Tvix:en (M-6500A) med bilder??

Går den snabbt att byta mellan bilder ?
Är bildhanteringen bra, går det t. ex. att zooma bilder etc?

Tacksam för lite input!

//p

Erfraenheterna verkar vara lite olika vad det gäller bilder.

Min personliga erfarenhet är att det går alldeles för långsamt om man använder bilderna direkt från en digitalkamera. Jag brukar i stället använda Photoshop batch-funktion för att skala om bilderna till max 1920*1080 och då brukar det glida på med bra tempo. I senaste beta FW finns en nyhet som jag inte sett tidigare - man kan få bilderna att fada i varandra (i stället för att det blir svart mellan billderna). Det var en finess som jag verkligen uppskattade.

Jag vet inte om man kan zooma - jag har aldrig försökt.

/Göran

Postad 07 October 2008 - 09:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Erfraenheterna verkar vara lite olika vad det gäller bilder.

Min personliga erfarenhet är att det går alldeles för långsamt om man använder bilderna direkt från en digitalkamera. Jag brukar i stället använda Photoshop batch-funktion för att skala om bilderna till max 1920*1080 och då brukar det glida på med bra tempo. I senaste beta FW finns en nyhet som jag inte sett tidigare - man kan få bilderna att fada i varandra (i stället för att det blir svart mellan billderna). Det var en finess som jag verkligen uppskattade.

Jag vet inte om man kan zooma - jag har aldrig försökt.

/Göran

Göran,

Nu tänker jag nämna en betaversion igen. Visserligen har jag inte testat den personligen men den ska fungerar relativt bra enligt de som har testat den. Den fixar nu fadning och annat av bilder och framför allt bildläsningen ska gå snabbare vad jag har läst (och jag gissar att det nu går snabbare även med större bilder som inte är ombatchade, samt även fler typer av bilder). Kanske kan vara något att testa, när du har lust eller tid. Eller så kanske du väntar på en officiell release.

Zooma går förresten bra vad jag vet redan idag (tryck på Zoom-knappen) och även att flytta sig runt sig på bilden (med piltangenterna).

Changes from 1.3.25
- Video related
Added option for 24Hz BCS auto correction.
If you turn this on, the value of brightness is set + 11 and -12 for the contrast when 24Hz is set.
This value is reset to original after back to default TV type.
If you turn this off, the values for Brightness and Contrast will not be changed.
Several HDMI issues are fixed.
24Hz shift issue with Sony, Panasonic and other displays fixed.
Purple image problem fixed.
Now, sends the product information over HDMI.
TS/TP/M2TS files playback improved.
IMG extension is supported now.
It only works with DVD.
Need more field test.
DAT(VCD stream file type) files are now supported.
A couple subtitle issues are fixed.
Subtitles on and off with some files.
Subtitle is not shows if the line is too long.
Supports up to 10 subtitle in one subtitle file.
Fixed the system reboot problem with no menu DVD titles.

Known issues
Some TP/TS information may not correct.
When HD Audio pass-through is on, S/PDIF does not output.
When HD Audio pass-through is off with HD audio stream, the playback is not smooth.
Some TP/TS files may cause the system rebooting.
Some WMV may not play correctly.
The digital output for AAC/WMA is disabled.
Does not support PCM audio track on MP4 now.

Audio and Picture related
Picture playback has been improved.
Improved file compatibility.
Play without a black image between pictures.
Support a transition effect. Fade effect is supported now.
By default the slideshow effect is FADE.
You can change the slideshow delay from 0, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 20, 30 to 60.
The maximum resolution we supports is 24M pixels.
The picture will be rotated based on EXIF.
Improved audio play.
APE is now supported.
Now, 2x, 4x play back is supported for MP3, OGG, FLAC and APE.
MP3 compatibility and sound quality has been improved.
Supports MMS protocol for WMA streaming. (ASX)

Known issues
EXIF information showing is disabled.
Sometimes, the audio pitch is not correct.
The digital audio output for the background is corrupted. It works when the analog is selected.

PVR related
Supports T451 DMB-TH tuner
Supports Chinese.
Fixed some channel scanning problem for Bulgaria and Romania.
General
Setup will be backed up on the local HDD so it will be restored after firmware upgrade.
This feature is only available after this firmware. This means your current setting will be reset. There must be local HDD or USB HDD to use this, so if you don't have the local disk, you should use USB to upgrade firmware otherwise, the setup may be cleared.
Setup will be saved before upgrade and every time you shutdown unit.
SAMBA server updated.
It works with Vista.
It supports international characters.
When TVIX connect to SAMBA servers, now shows international characters correctly.
It only shows based on currently selected language.
EDID_failed.ted file is not created anymore not to confuse customers.
Romanian is supported now.
Dutch change to Nederlands
Other minor bug fixes.

http://www.mpcclub.c...o...pic&t=18532

Postad 07 October 2008 - 09:44

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ledsen men nu har jag läs igenom alla trådar och försökt konvertera min DV-avi filer till olika format men får det fortfarande inte att fungera. Ifall någon har ett enkelt konverteringsprogram för att få mina videofilmer att fungera på min M-6500 skulle detta uppskattas MYCKET.
Tackar /Nybörjare!

Ladda ned Mediainfo [länk] och analysera dina DV-avi filer så bör vi kunna lista ut vad som gör att tvixen inte vill spela upp dem. Därefter kan vi hitta ett bra konverteringsprogram..

Postad 07 October 2008 - 09:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tackar /Nybörjare!

Hej!

Jag vet att ett flertal personer har löst sådana här frågor med programmet "Super c". Det är gratis och kan konvertera allt möjligt. Däremot kan jag inte hjälpa dig med hur man använder det eller hur du ska göra. Det får du lista ut själv. Det kan vara så att du får testa lite via trial and error-metoden. :D

http://www.erightsoft.com/SUPER.html

Postad 07 October 2008 - 10:00

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
MÄrkte att när man kollar på bilder så kunde man trycka på info knappen och se mer info om bilden, när den hade tagits bländarvärde osv.
Det försvann när jag testade den nya Beta versionen, undrar om det kommer tillbaks när den riktiga firmwaren kommer ?

Postad 07 October 2008 - 10:03

Unregistered11dd1ec2
  • Unregistered11dd1ec2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har funderingar på att köpa en hemmabioförstärkare att koppla till min tvix.
Kör för tillfället analogt till en stereoförstärkare.

Hur är ljudkvaliteten på tvix digitalt kontra en bättre dvdspelare kopplad digitalt? Inte sett så mycket information kring detta.

Men förmodar att den är jämförlig med en hyfsad dvdspelare.

Skulle uppskatta om någon har några intryck av detta.

Postad 07 October 2008 - 11:25

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Har funderingar på att köpa en hemmabioförstärkare att koppla till min tvix.
Kör för tillfället analogt till en stereoförstärkare.

Hur är ljudkvaliteten på tvix digitalt kontra en bättre dvdspelare kopplad digitalt? Inte sett så mycket information kring detta.

Men förmodar att den är jämförlig med en hyfsad dvdspelare.

Skulle uppskatta om någon har några intryck av detta.

Upplever ljudkvaliten som mycket bra (har jämfört med dolby digital och dts ut från min Denon 1920 och den får väl anses vara en "hyfsad" dvd-spelare).

Om du köper en ny hemmabioförstärkare så får du ju möjlighet att koda av de nya HD-ljudformaten och eftersom många mkver innehåller dessa ljudformat så borde det ju ge ett lyft kvalitetsmässigt. Det finns dock ingen officiell firmware till Tvixen som har stöd för detta än vad jag vet. Däremot finns det i en del Beta-versioner men då finns en del buggar...

Postad 07 October 2008 - 11:54

Unregistered11dd1ec2
  • Unregistered11dd1ec2
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Det låter ju vettigt :D för ett par år sen använde jag en medelmåttig receiver med en billigare dvd o det ljudet var jag nöjd med så det uppfyller nog mina krav :P

Får hålla lite utkik över nya firmware's då..
tack för infon

Postad 07 October 2008 - 12:51

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Om du köper en ny hemmabioförstärkare så får du ju möjlighet att koda av de nya HD-ljudformaten och eftersom många mkver innehåller dessa ljudformat

Det var väl en klar överdrift...(?)

Postad 07 October 2008 - 14:59

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Det var väl en klar överdrift...(?)

Ok - rätt mig gärna om jag har fel vilket jag tydligen hade nu :D

Postad 07 October 2008 - 15:45

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jag är ingen mkv-expert, därav "?"-tecknet på slutet, men jag tror att det vanliga är att även om en Blu-ray som görs om till mkv har med DTS-HD eller TrueHD så stoppar man i ett vanligt DTS-spår i mkv-filen.

Postad 07 October 2008 - 16:05

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag är ingen mkv-expert, därav "?"-tecknet på slutet, men jag tror att det vanliga är att även om en Blu-ray som görs om till mkv har med DTS-HD eller TrueHD så stoppar man i ett vanligt DTS-spår i mkv-filen.

Jag har inte stött på någon mkv fil med dom nya hd-ljuden, bara dd5.1 och dts.
Finns det mkv-filer med hd-ljud??
Däremot så finns hd-ljuden på m2ts filer.

/P

Postad 07 October 2008 - 16:52

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Jag har inte stött på någon mkv fil med dom nya hd-ljuden, bara dd5.1 och dts.
Finns det mkv-filer med hd-ljud??
/P

Jo visst finns det, men dom filerna ligger på typ 40 Gb oxå vad jag sett.
Annars så är det oftast som du säger, dd5.1 och dts som gäller.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 07 October 2008 - 16:52.

Postad 07 October 2008 - 17:28

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

OK - bra att ni hjälpte mig reda ut det :P

Nu en fråga: Är det någon här som kör HP Mediasmart Server i kombination med Tvixen? I så fall - hur tycker ni att det fungerar? Är lite nyfiken på en sådan...

Postad 07 October 2008 - 17:34

TomasUtanH
  • TomasUtanH
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ska ta och beställa en TViX (+hdmikabel) och Samsung 1tb hårddisk. Men det jag blev lite fundersam på nu är om man kan stream från TViXen till datorn? Tex om jag har alla mina filmer på TViXen och sedan vill jag se film på min bärbara dator, går det genom att bara ha TViXen kopplad till nätverket?

Postad 07 October 2008 - 17:56

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

PCM/DTS-HD och TrueHD ligger bara dom mellan 2 till 8GB :P

Postad 07 October 2008 - 18:00

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej.

Är det någon som listat ut något sätt att spela SR:s webbradio från tvixen. Jag har lyckats att spela andra kanaler från tvixen.

Vore kul om man kunde spela gamla program på tvixen också.

Nån som kan ge tips?

Postad 07 October 2008 - 18:44

chronixsthlm
  • chronixsthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Problem att få signal

Jag har en Tvix 6500 som funkar jättebra hemma i stan, tar jag ut den till landet och en lite billigare lcd-tv (andersson Y-90) så hittar in tv:en spelaren när jag har den inkopplad via hdmi eller komponent. Det blir liksom bara svart som om den inte vore inkopplad.

Jag har testat att ändra till TV OUT men utan resultat. Eftersom jag inte kan se vad jag gör så är detta lite problematiskt för mig. Jag kan inte göra några inställningsändringar när jag är på landet. Jag vet att hdmi-porten fungerar då jag kört hdmi-box på den.

Vad kan jag göra för att få det att fungera på något sätt? Alla förslag emottages tacksamt.

Postad 07 October 2008 - 20:15

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ska ta och beställa en TViX (+hdmikabel) och Samsung 1tb hårddisk. Men det jag blev lite fundersam på nu är om man kan stream från TViXen till datorn? Tex om jag har alla mina filmer på TViXen och sedan vill jag se film på min bärbara dator, går det genom att bara ha TViXen kopplad till nätverket?

Personligen skulle jag rekommendera WD GP 1 TB i stället för Samsung till TVIX 6500 men det finns olika bud om det. Min TVIX är mycket tystare efter att bytt från Samsung till WD GP.

När det gäller att streama från TVIX 6500/7000 så går det. Jag har använt Anslut nätverksenhet (SAMBA-servern i TVIX) och spelat upp materialet från TVIX hårddisk på datorn. Jag har som mest använt 720P (22 Mbps) så jag vet inte hur det fungerar med 1080P-material men fick jag gissa så kan det nog funka med det också.

För att ytterligare pressa TVIX har jag testat med att SAMTIDIGT spela film från TVIX hårddisk på TVn och det fungerade också..

/Göran

Postad 07 October 2008 - 20:26

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Göran,

Nu tänker jag nämna en betaversion igen. Visserligen har jag inte testat den personligen men den ska fungerar relativt bra enligt de som har testat den. Den fixar nu fadning och annat av bilder och framför allt bildläsningen ska gå snabbare vad jag har läst (och jag gissar att det nu går snabbare även med större bilder som inte är ombatchade, samt även fler typer av bilder). Kanske kan vara något att testa, när du har lust eller tid. Eller så kanske du väntar på en officiell release.

Det är den beta jag redan kör och det kan ligga en del i det du skriver om snabbare bildhantering.

Jag testade hastigheten hos JPEG-bilder från min Canon EOS 450D (tagna med bästa bildkvalitet 12 Mpixel) och de flöt på ganska bra.

Även bilderna från bladaren flöt på bättre än tidigare. De tog bara cirka 20 sekunder mellan bilderna. Tidigare tog det omkring 50 sekunder.

/Göran

Postad 07 October 2008 - 20:35

halldors
  • halldors
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

OK - bra att ni hjälpte mig reda ut det :P

Nu en fråga: Är det någon här som kör HP Mediasmart Server i kombination med Tvixen? I så fall - hur tycker ni att det fungerar? Är lite nyfiken på en sådan...

Jag kör en TVIX M7000 i kombination med en HP Mediasmart server. Det fungerar mycket bra. Jag har ingen hårddisk i TVIXen men 2,5TB i mediasmart servern. Jag hade problem med att ISO filer tappade ljudet och hackade när jag använde NFS servern som följer med TVIXen. Men sedan jag köpte Allegro NFS server och installlerade den på mediasmart servern har jag inte haft några problem alls. Varken med ISO eller HD filer. Rekomenderar att du uppgraderar minnet i HP Mediasmart till 2GB, det ökar prestandan märkbart. Rekomenderar Allegro NFS server. Tyvärr kostar den $65 men jag hittade en rabattkod på MPC Club forum som gav 50% rabatt under september månad.

Postad 07 October 2008 - 20:44

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hur pass bra fungerar denna maskin till att använda som musik spelare?
Leter efter alternativ till min xbox med XBMC som inte klarar av HD material. Titta först på en popcorn hour, men den skulle tydligen inte vara nått vidare på att hantera musik. Hur är det med denna? Då det skulle vara riktigt smidigt att ha en enhet för all media?

Jag är väll ingen expert, jag har bara haft min tvix i en vecka men jag tycker att ljudmässigt så e den bra (det räcker för mig). Men själva utsendet på skärme när man spelar musik e kasst. Dom skulle ha den typ iTunes eller något sådant. Man skulle kunna sätta covers typ man gör i Itunes.

Postad 07 October 2008 - 21:34

TomasUtanH
  • TomasUtanH
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag rekommendera WD GP 1 TB i stället för Samsung till TVIX 6500 men det finns olika bud om det. Min TVIX är mycket tystare efter att bytt från Samsung till WD GP.

När det gäller att streama från TVIX 6500/7000 så går det. Jag har använt Anslut nätverksenhet (SAMBA-servern i TVIX) och spelat upp materialet från TVIX hårddisk på datorn. Jag har som mest använt 720P (22 Mbps) så jag vet inte hur det fungerar med 1080P-material men fick jag gissa så kan det nog funka med det också.

För att ytterligare pressa TVIX har jag testat med att SAMTIDIGT spela film från TVIX hårddisk på TVn och det fungerade också..

/Göran

Okej, då får det bli en WD istället. Vad bra att det går att stream så! tack för ditt svar:)

Postad 07 October 2008 - 23:11

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tjenare igen

Jag har nu köpt en hdd och ska installera den. Nu undrar jag om jag kan formatera den i min PC och sen flytta över filer i PCen och sen koppla in den i Tvixen så den kommer att fungera eller måste jag formatera den i Tvixen?
Detta undrar jag på grund av att jag har många filmer som ska föras över till HDD så jag vill inte först föra över dom till en extern hdd o sen från den till tvixen. kommer att ta lång tid.

Ska jag formatera hdd i ntfs eller Fat 32? Jag måste väll ha ntfs annars kan jag inte ha filler störe än 4gb på hdd?
Jag läste någonstans ( hittar inte var ) att man skulle ha fat 32 om man skulle använda Jukebox ( vad nu det e ).

Om jag gör mappar med namnen Video, Photo, Audio direkt på HDDen och lägger in grejer i mapparna kommer jag då direkt in i dessa mappar när jag trycker på repektive knapp på menyn? Om det nu e så som jag skrev kommer jag kunna göra samma sak på en extern usb HDD?

Tackar för denna gången

Postad 08 October 2008 - 00:35

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag kör en TVIX M7000 i kombination med en HP Mediasmart server. Det fungerar mycket bra. Jag har ingen hårddisk i TVIXen men 2,5TB i mediasmart servern. Jag hade problem med att ISO filer tappade ljudet och hackade när jag använde NFS servern som följer med TVIXen. Men sedan jag köpte Allegro NFS server och installlerade den på mediasmart servern har jag inte haft några problem alls. Varken med ISO eller HD filer. Rekomenderar att du uppgraderar minnet i HP Mediasmart till 2GB, det ökar prestandan märkbart. Rekomenderar Allegro NFS server. Tyvärr kostar den $65 men jag hittade en rabattkod på MPC Club forum som gav 50% rabatt under september månad.

Varför betala för något när man kan få det gratis?
Tips till andra som kör Windows Home Server, här finns en fin guide för att dela ut via NFS i Windows.
Jag delar ut till min Tvix 6500 också från en HP Mediasmart server.

http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Redigerat av zyntax81, 08 October 2008 - 01:58.

Postad 08 October 2008 - 03:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tjenare igen

Jag har nu köpt en hdd och ska installera den. Nu undrar jag om jag kan formatera den i min PC och sen flytta över filer i PCen och sen koppla in den i Tvixen så den kommer att fungera eller måste jag formatera den i Tvixen?
Detta undrar jag på grund av att jag har många filmer som ska föras över till HDD så jag vill inte först föra över dom till en extern hdd o sen från den till tvixen. kommer att ta lång tid.

Ska jag formatera hdd i ntfs eller Fat 32? Jag måste väll ha ntfs annars kan jag inte ha filler störe än 4gb på hdd?
Jag läste någonstans ( hittar inte var ) att man skulle ha fat 32 om man skulle använda Jukebox ( vad nu det e ).

Om jag gör mappar med namnen Video, Photo, Audio direkt på HDDen och lägger in grejer i mapparna kommer jag då direkt in i dessa mappar när jag trycker på repektive knapp på menyn? Om det nu e så som jag skrev kommer jag kunna göra samma sak på en extern usb HDD?

Tackar för denna gången

Jag har själv partitionerat och formatterat min HDD i datorn, primär partition och ntfs. Jag har inte provat men jag tror att du inte får konvertera den till Dynamic för jag skulle gissa att TVIX inte stödjer Dynamic. Sedan kan du överföra filmer etc. från datorn innan du monterar disken i TVIX. Lägg dem i mapparna Video, Audio och Photo. Du kommer då inte att få någon fråga om formattering i TVIX. Om inte minnet sviker mig så stödjer fat32 bara 32 GB partitioner. Jukebox vet inte heller jag vad det är. Du kommer till rätt mapp med knapparna på fjärrren.

Jag har precis testat och det fungerar även att hoppa mellan Video, Audio och Photo på extern USB-disk.

/Göran

Postad 08 October 2008 - 03:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Zooma går förresten bra vad jag vet redan idag (tryck på Zoom-knappen) och även att flytta sig runt sig på bilden (med piltangenterna).

Det händer inte ett smack när jag trycker på ZOOM-knappen i beta FW 1.3.52

/Göran

Postad 08 October 2008 - 07:05

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hej.

Jag kör nu med en disk i tvixen samt har den i ett trådat nätverk och det funkar kanon att streama alla typer av filer från min PC där jag kör med TvixNetShare...
Hur skulle jag göra om jag skulle vilja streama från en NAS istället?
Jag menar hur jag gör med TvixNetShare?

Kan jag ha det rullande på NAS'en?

Redigerat av OLNi, 08 October 2008 - 07:11.

Postad 08 October 2008 - 07:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det händer inte ett smack när jag trycker på ZOOM-knappen i beta FW 1.3.52

/Göran

Nu sitter jag inte med TViX:en framför mig, men för mig brukar det vara så att jag trycker på Zoom-knappen när jag kollar på en bild, och då växlar TViX:en mellan olika lägen som det står vad det där (tre olika har jag hemma har jag för mig), precis på samma sätt som det är när man ändrar fullscreen under en film. När man har tryckt på zoom-knappen så får man i alla fall trycka "uppåt" för att den ska börja zooma och sedan "neråt" för att zooma ut igen. Eller så nollställer man genom att trycka på zoom-knaoppen ett par gånger (för att växla till defaultläget, typ. Se om inte det löser det.

Postad 08 October 2008 - 07:54

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det är den beta jag redan kör och det kan ligga en del i det du skriver om snabbare bildhantering.

Jag testade hastigheten hos JPEG-bilder från min Canon EOS 450D (tagna med bästa bildkvalitet 12 Mpixel) och de flöt på ganska bra.

Även bilderna från bladaren flöt på bättre än tidigare. De tog bara cirka 20 sekunder mellan bilderna. Tidigare tog det omkring 50 sekunder.

/Göran

Jag är nyfiken på hur många megapixlar det var i de bilderna som tog 50 sekunder?

När jag gjorde min test av bilder till M-4100 i början av november förra året, med bilder som jag själv hade tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var 3,6 MB, åtta megapixlar samt 22,8 MB okomprimerad data som processades i Photoshop samt 2304 x 3456 pixlar stora, så tog det ungefär 2 sekunder per bild i skiftet.

De bilder du har med Hasselbladaren, måste skyffla helt sjukt mycket data i så fall, gissningsvis flera hundra MB i Photoshop (ren data som bearbetas alltså och inte bildens "storlek"), och då känns det inte så konstigt om det tar så lång tid som upp till 50 sekunder. Det sitter ju (tyvärr) ingen Quad Core Duo-ultradeluxeprocessor i TViX:en.

Postad 08 October 2008 - 07:56

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nu sitter jag inte med TViX:en framför mig, men för mig brukar det vara så att jag trycker på Zoom-knappen när jag kollar på en bild, och då växlar TViX:en mellan olika lägen som det står vad det där (tre olika har jag hemma har jag för mig), precis på samma sätt som det är när man ändrar fullscreen under en film. När man har tryckt på zoom-knappen så får man i alla fall trycka "uppåt" för att den ska börja zooma och sedan "neråt" för att zooma ut igen. Eller så nollställer man genom att trycka på zoom-knaoppen ett par gånger (för att växla till defaultläget, typ. Se om inte det löser det.

Jag känner igen det du skriver från filmtittande eller TV-tittande. Så funkar även betan. Men vid bild-tittande händer precis som jag skrev inte ett smack om man trycker på ZOOM-knappen i beta FW 1.3.52.
Jag har inte provat i FW 1.2.52 men får väl utgå från att det fungerar där eftersom du skriver att det gör det.

/Göran

Postad 08 October 2008 - 08:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag känner igen det du skriver från filmtittande eller TV-tittande. Så funkar även betan. Men vid bild-tittande händer precis som jag skrev inte ett smack om man trycker på ZOOM-knappen i beta FW 1.3.52.
Jag har inte provat i FW 1.2.52 men får väl utgå från att det fungerar där eftersom du skriver att det gör det.

/Göran

Nej nej, jag kör 1.2.51 hemma, och där är jag hyffsat säker på att det fungerar. Ska hem och kolla 1.2.52 också sedan. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.