* Officiell tråd - Panasonic PX70 *
4443 svar till detta ämne
Postad 23 March 2008 - 23:07
rakaa
-
rakaa
-
Rookie
-
1 inlägg
hallå där
har en 42px70e och undrar om någon har stött på samma problem som mig.
idag har jag kollat fotboll under hela dagen och när den minst intressanta matchen för kvällen rullar på sätter jag mig framför datorn. när jag sedan vänder mig om för att kolla vad det står ser jag en defekt i bilden. kollar runt på lite fler kanaler och det e tvn.
en liten, tunn strimma, ganska mitt i tvn, går helt lodrätt över hela skärmen. den lyser lite grönt och syns framförallt när det är ljusare på skärmen, syns knappt alls när det är mörkare i bilden.
är det någon här som varit med om samma sak eller vet vad det kan vara, så skulle det uppskattas med lite hjälp. går det att lösa själv eller måste jag lämna in den?
tack på förhand
Postad 24 March 2008 - 10:29
evil penguin
-
evil penguin
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har en lite äldre men bra hemmabioanläggning med progressiv svan via rgb scart, en dator som jag tänker köra pixelmappat 720p material på till tvn, dreambox med boxers utbud som är kopplat via rgb. Tänker även köra xbox 360 på tvn men nöjer mig med 720p läget. Kommer kolla en hel del vanlig tv via comhems trötta kabelutbud oxå när jag inte orkar gå via digitalboxen. Satsar på plasma för att jag kommer använda tvn mest för film, sen vanlig tv och sist konsol och dreambox(när man vill glo på sport på canal+).
Ursäkta om jag är fel ute, men inte kan man väl få pixmappat 720p på en TV som har 1024*768 i upplösning? 720p är ju 1280x720, så den har ju för låg upplösning på bredden för att 1:1 ska vara möjligt?
Postad 24 March 2008 - 19:54
CBRDea
-
CBRDea
-
Användare
-
-
157 inlägg
Har fått problem med min pv70. Det har dykt upp ett par streck tvärs över skärmen lodrätt ungefär i mitten med några cm emellan. De skiftar i färg lite beroende på bakgrunden men oftast är de gröna och lila. Det fanns ett tredje men det försvann. Samma sak hände polaren och efter tre veckor fick han en ny. Ska lämna in min imorgon och hoppas på snabba svar, är det nåt som kan fixas eller byts teven alltid ut?
Funderar på att lägga till ett par kr i så fall och byta till en pz70 alternativt en px80, vilket vore bäst? Vilken av dom två anser nin vara bäst?
Postad 24 March 2008 - 20:59
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
NT
Redigerat av Unregisteredd1a8fe77, 24 March 2008 - 21:32.
Postad 25 March 2008 - 10:27
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Är det någon som använder den inbyggda boxen på px70?
Har en extern nu och funderar på om det lönar sig att börja använda den interna istället.
Vill gärna veta lite om bildkvalite. Men eftersom den inte har digitalt ljud så vill man väl troligtvis ändå köra med en annan box, man vill ju inte ha ful ljud.
Postad 26 March 2008 - 20:12
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
vad har pv70 för vesa standartd??? har hittat detta fäste.passar det tro? http://www.dustinhom...5010105254.aspx? den har vesa standard.. 200x100 mm 200x200 mm 400x200 mm 400x400 mm 600x400 mm det står att den passar de flesta,men vill va säker..
Postad 30 March 2008 - 18:24
Unregistered2a53b113
-
Unregistered2a53b113
-
Användare
-
-
162 inlägg
Kan man inte flytta bilden på något sätt när man har zoomat??
kunde man ju på min gamla CRT, slipper man få texten halvt under bilden vid vissa zoomningar.
Kass isåfall.
Postad 01 April 2008 - 07:50
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kan man inte flytta bilden på något sätt när man har zoomat?? kunde man ju på min gamla CRT, slipper man få texten halvt under bilden vid vissa zoomningar.
Kass isåfall.
Eh, va?
Postad 04 April 2008 - 12:39
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Nu finns 50" PX70 att köpa på Expert för 12 995 kronor. Är det en bra affär eller är det bättre att vänta på 2008 års modell?
Postad 04 April 2008 - 17:15
Ampa69
-
Ampa69
-
Användare
-
-
123 inlägg
Kan man inte flytta bilden på något sätt när man har zoomat?? kunde man ju på min gamla CRT, slipper man få texten halvt under bilden vid vissa zoomningar.
Kass isåfall.
varför zooma?? har du så när du tittar på film eftersom du inte ser texten då kanske det är dags att skaffa glasögon kanske
Postad 04 April 2008 - 18:59
Unregistered2a53b113
-
Unregistered2a53b113
-
Användare
-
-
162 inlägg
Filmer med OAR 2.35:1 som sänds i 4:3 med "letterbox", "måste" zoomas för att behålla OAR men då hamnar oftast en texrad "under" tv:n. Då bör man ju kunna flytta upp bilden ett par steg så man slipper letterbox uppe och har mer svart nere och ser hela texten.
Det var anledningen till frågan , har inget med min syn att göra. Men jag förväntar mig inte att alla förstår ett sånt "problem".
folk som förstår Aspect Ratio vet nog vad jag menar.
Postad 04 April 2008 - 21:10
davidrone
-
davidrone
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Filmer med OAR 2.35:1 som sänds i 4:3 med "letterbox", "måste" zoomas för att behålla OAR men då hamnar oftast en texrad "under" tv:n. Då bör man ju kunna flytta upp bilden ett par steg så man slipper letterbox uppe och har mer svart nere och ser hela texten. Det var anledningen till frågan , har inget med min syn att göra. Men jag förväntar mig inte att alla förstår ett sånt "problem".
Jag antar att det är treans filmer du syftar på  Avskyr deras sändningar, dom är så dåliga.
Postad 04 April 2008 - 21:20
Unregistereda4d5b0e8
-
Unregistereda4d5b0e8
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Halloj,
Har precis inhandlat en 50PX70 och undrar vilka inställningar ni andra kör på? Behövs
det verkligen "inkörning" med inställningarna på 50% första 200 timmarna eller räcker
det att se på vanlig tv?
Har en piooner dv575 som jag tänkte koppla via komponent, hur funkar det med progressive scan, måste
jag bestämma om tv'n sköter detta eller dvd'n? Lite ny på detta så detta är säkert en dum fråga men men..
mvh
Tony
Postad 05 April 2008 - 11:46
Zlim
-
Zlim
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Filmer med OAR 2.35:1 som sänds i 4:3 med "letterbox", "måste" zoomas för att behålla OAR men då hamnar oftast en texrad "under" tv:n. Då bör man ju kunna flytta upp bilden ett par steg så man slipper letterbox uppe och har mer svart nere och ser hela texten. Det var anledningen till frågan , har inget med min syn att göra. Men jag förväntar mig inte att alla förstår ett sånt "problem".
JAg har inte hittat någon funktion där du kan flytta bilden som du vill, men jag har märkt att om texten hamnar under kan tv:en själv välja att flytta bilden - en automatisk funktion.
Postad 05 April 2008 - 12:03
Unregistered2a53b113
-
Unregistered2a53b113
-
Användare
-
-
162 inlägg
AUTO fungerar hyffsad med den den inbyggda boxen, även om bilden hoppar lite fram och tillbaka ibland.
Men om man matar tv:n med HDMI från boxen så fungerar inte tv:s "AUTO", då boxen (åtminstone min) generar svarta sidor till bilden och sen skickar den som 16/9. Antar att 16/9 är ett krav via HDMI. är väl det i en HDsändning iaf.
Postad 11 April 2008 - 21:35
arneanka_1100
-
arneanka_1100
-
Rookie
-
5 inlägg
Problem med komponentingång, fast ändå inte?
Jag har störningar i bilden (px70) när jag kör på komponentingång från min xbox (den äldre).
Jag har xbmc mediacenter i xboxen och 1080 aktiverat.
Det är liksom horisontala linjer som vandrar i bilden. Linjerna är mer eller mindre transperanta.
Jag provade min xbox med min komponentsladd på en 50" LG plasma idag och på den var det inga störningar.
Väl hemma igen så ringde jag Panansonic-service/support och blev då ombedd att testa något annan komponentkälla.
Jag lånade hem en xbox 360 och kopplade in via komponent till min px70 och då fick jag inga störningar...alls
Komponentsladden är en 69 kroners som jag köpt ny från en kille på tradera.
Kan det vara så att den sladden ger störningar på vissa apparater men inte på andra?
Någon som har erfarenhet av olika komponentsladdar eller tips på vad störningarna kan bero på?
Det är väl inte fel på ingången eftersom det blev störningsfri bild med xbox 360 och komponent.
Bifogar en bild. Det är de linjerna som är nere i vänster hörn som jag pratar om. Linjerna är över hela skärmen men var lite svåra att få med på bild...
?
Redigerat av arneanka_1100, 11 April 2008 - 21:37.
Postad 13 April 2008 - 13:26
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Har en px70.
Bilden på fotbollsmatcher på 4:an ser riktigt sviniga ut, gräset blir helskumt. Någon annan som har samma problem. Om det beror på sändningarna eller om tvn inte gillar fotbollsmatcher.
Har digitalt, boxer....
Postad 13 April 2008 - 15:26
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Satt och titta på TV idag när det helt plötsligt kom upp ett svart lodrätt sträck över skärmen. Tänkte att det kanske bara va kanalen, men icke. Sitter nu med min PX70 som har ett svart sträck och letar om nån annan har fått nåt liknande.
Postad 21 April 2008 - 18:30
Newman75
-
Newman75
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej
Jag provade att skriva en egen tråd men fick inte så många svar. Så jag provar här istället. I morgon kommer det att vara ett introduktions erbjudanede på 50" px70 för 12k där jag bor.
Jag har tidigare tittat på 42" px70 men hann inte få någon under elgigantens driver (de hade aldrig några apparater inne i Borlänge) .
Det jag undrar över är hur lidande man blir av att px70 saknar 24p? Är detta ett stort problem? Hur många procent av hd filmerna är gjorda i 24p?
Jag hoppas på ganska snabba svar då jag måste bestämma mig tills i morgon bitti.
/
Anders
Redigerat av Newman75, 21 April 2008 - 18:31.
Postad 21 April 2008 - 19:11
Unregisteredcf98335e
-
Unregisteredcf98335e
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
12k måste väl vara ett klipp tycker jag, själv stolt ägare av 42"px70e, testa en blu ray film och se om du störs av saknaden av 24p , koola på demo filmen om den matas från blu ray i butik på 50" tv:n
Postad 22 April 2008 - 21:34
Unregisteredccec635e
-
Unregisteredccec635e
-
Amatör
-
-
60 inlägg
hejsan :-)
jag har en sån här tv: TH-37PX70
vilka inställningar tycker ni är bäst? dynamisk, bio o.s.v?
kan man ändra scalningen i tv apparaten? alltså om man kan se saker i 720p eller 1080i och ändra det i tv menyn?
vilken signal är bäst tycker ni att mata tv apparaten med? 720p eller 1080i om man kör från dvd med hdmi?
jag hade för mig att det fans en inställningen som motverkar paus screen och konsol screen så den inte blir inbränd men jag hittar inte inställningen. fins den?
Ge mig gärna lite info om vad ni har för erfarenheter.
mvh
svenne
Postad 23 April 2008 - 08:02
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Hej
Jag provade att skriva en egen tråd men fick inte så många svar. Så jag provar här istället. I morgon kommer det att vara ett introduktions erbjudanede på 50" px70 för 12k där jag bor.
Jag har tidigare tittat på 42" px70 men hann inte få någon under elgigantens driver (de hade aldrig några apparater inne i Borlänge) .
Det jag undrar över är hur lidande man blir av att px70 saknar 24p? Är detta ett stort problem? Hur många procent av hd filmerna är gjorda i 24p?
Jag hoppas på ganska snabba svar då jag måste bestämma mig tills i morgon bitti.
/ Anders
24p märks bara (av mig) på scener där det panoreras långsamt i sidled. Ett tydligt exempel på detta är i Beowolf när de zoomar in på kungakronan (har jag för mig det är) och visar detaljerna längs den i sidled. Då hackade det ordentligt. I den scenen tyckte jag det var störande, men annars märktes det inte. Hade jag köpt en TV nu och det hade varit den som jag kollade film på så hade jag nog köpt en 80-modell istället. Men jag har ju en projektor som klarar 24p så det är lugnt för min del.
Postad 23 April 2008 - 23:50
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Satt och titta på TV idag när det helt plötsligt kom upp ett svart lodrätt sträck över skärmen. Tänkte att det kanske bara va kanalen, men icke. Sitter nu med min PX70 som har ett svart sträck och letar om nån annan har fått nåt liknande.
Här har vi en till!  Fast mitt streck är inte svart hela tiden. Det skiftar i färg beroende på resten av bilden. Ska lämna in den imorrn. Butiken sa att troligvis byts hela panelen ut.
Postad 24 April 2008 - 07:14
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Butiken sa att troligvis byts hela panelen ut.
Låter konsigt att byta ut panelen. Dyr operation på en så pass billig tv. Låter mer troligt att de byter ut tvn mot en ny.
Postad 25 April 2008 - 00:21
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
en kompis till mig fick oxå ett streck mitt i bilden på denna tv, den lämnades in på powermill & dom bytte panelen, men när han fick tillbaka tv:n så hade dom repat ramen så den vart inskickad igen & då fick han en ny sån oxå
Postad 25 April 2008 - 20:20
Unregistered6f4e89a3
-
Unregistered6f4e89a3
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
tjena, hadde bara en liten fundering kring den här systemuppdateringen som finns ska man ha den av eller på för o nackdelar?? kör med ca-modul o boxerkort.... jag frågar för att jag har samma problem med att det kommer upp "krypterad" titt som tätt som så många andra... kanske en uppdatering där råder bot på de. ja släng ur er lite info,tankar o vetskap i ämnet så blir jag glad...
Postad 08 May 2008 - 10:14
DjOci
-
DjOci
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Tja.
Undrar om någon vet om Px700 har tvättfunktion för att "tvätta" bort inbränningar eller ghosting som inte försvinner? Jag har iaf inte hittat någon sån funktion.........
Postad 09 May 2008 - 20:23
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tja. Undrar om någon vet om Px700 har tvättfunktion för att "tvätta" bort inbränningar eller ghosting som inte försvinner? Jag har iaf inte hittat någon sån funktion.........
Hej Någon sådan funktion existerar inte. Har du fått en spökbild som sitter kvar (vilket låter konstigt), så är det myrornas krig som gäller.
Postad 09 May 2008 - 20:47
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Har inte hunnit lämna in min tv än och idag kom ett till lodrätt streck över hela rutan. Ca 1 cm från varandra och uppför sig likadant. Hmm, lämnas nog in på måndag.
Postad 13 May 2008 - 18:43
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Arrrgh, lillgrabben på 2år har tydligen lyckas fajtas med figurerna i rutan på Barnkanalen i ett obevakat ögonblick i morse med en klubba. Plastskivan framför panelen är helt sönderrepad mitt i bilden, tur att jag teckande drulle i 3år på elgiganten när jag köpte den för 9månader sedan.
Är det någon som har koll på om man kan byta fronten/skivan separat eller måste panelen bytas? Jag skulle bli tokig om de var tvungen att byta panelen och jag fick en med pixelfel eller andra fenomen, min är ju dessutom riktigt väl inkörd utan att visa tendenser till inbränning. Skulle ändå lämnat in den för modifieringen pga knäppningarna i chassiet så det kommer jag också att ta upp som åtgärd.
Postad 14 May 2008 - 07:31
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Arrrgh, lillgrabben på 2år har tydligen lyckas fajtas med figurerna i rutan på Barnkanalen i ett obevakat ögonblick i morse med en klubba. Plastskivan framför panelen är helt sönderrepad mitt i bilden, tur att jag teckande drulle i 3år på elgiganten när jag köpte den för 9månader sedan.
Är det någon som har koll på om man kan byta fronten/skivan separat eller måste panelen bytas? Jag skulle bli tokig om de var tvungen att byta panelen och jag fick en med pixelfel eller andra fenomen, min är ju dessutom riktigt väl inkörd utan att visa tendenser till inbränning. Skulle ändå lämnat in den för modifieringen pga knäppningarna i chassiet så det kommer jag också att ta upp som åtgärd.
Ajdå.. Ang. panelen, så ska det väl inte spela någon större roll. Jag har en PX70, svärföräldrarna en PX70 och kompisen en PX70. Ingen av oss fick en panel med pixelfel och ingen av oss, oavsett hur vi kört in apparaterna, har fått problem med inbränningar. Det är, som jag förstått det, bara en taskig skröna som hänger kvar sedan tidigare plasmapaneler. Oavsett vad som sker, så tror jag du kan vara relativt lugn även om de skulle få för sig att byta hela panelen.
Postad 14 May 2008 - 15:29
DjOci
-
DjOci
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Ajdå.. Ang. panelen, så ska det väl inte spela någon större roll. Jag har en PX70, svärföräldrarna en PX70 och kompisen en PX70. Ingen av oss fick en panel med pixelfel och ingen av oss, oavsett hur vi kört in apparaterna, har fått problem med inbränningar. Det är, som jag förstått det, bara en taskig skröna som hänger kvar sedan tidigare plasmapaneler. Oavsett vad som sker, så tror jag du kan vara relativt lugn även om de skulle få för sig att byta hela panelen.
Klassisk skröna skulle jag inte vilja kalla det. Plasmor har fortfarande idag vissa problem med inbränning. Skillnaden är de är betydligt mer motståndskraftiga idag. At enbart titta på tv ger ingen inbränning men spelar du playstation tex så finns risken i allra högsta grad. Som jag skrev tidigare fick jag ghosting som vägrade försvinna utan det tog nästa en vecka innan det försvann. Visst, det är ingen pemanent inbränning men problemet kvarstår. Man ska inte kunna få ghosting som kräver flera dagar, ibland veckor, vanligt tv tittande innan det försvinner. Jag har fortfarande bio inställning och kontrasten ligger på 50%. Panelen är väl inkörd.................Tycker som sagt att plasma har fortfarande en del att jobba med, men tekniken slår ändå LCD när det gäller vanligt tv tittande och film.
Postad 15 May 2008 - 08:02
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Klassisk skröna skulle jag inte vilja kalla det. Plasmor har fortfarande idag vissa problem med inbränning. Skillnaden är de är betydligt mer motståndskraftiga idag. At enbart titta på tv ger ingen inbränning men spelar du playstation tex så finns risken i allra högsta grad. Som jag skrev tidigare fick jag ghosting som vägrade försvinna utan det tog nästa en vecka innan det försvann. Visst, det är ingen pemanent inbränning men problemet kvarstår. Man ska inte kunna få ghosting som kräver flera dagar, ibland veckor, vanligt tv tittande innan det försvinner. Jag har fortfarande bio inställning och kontrasten ligger på 50%. Panelen är väl inkörd.................Tycker som sagt att plasma har fortfarande en del att jobba med, men tekniken slår ändå LCD när det gäller vanligt tv tittande och film.
Jasså? Märkligt. Haft min TV nu i över ett år och jag haft aldrig haft problem med några inbränningar eller ghosting som suttit i speciellt länge. Har somnat med Ring-a-Ling på etc. Sen har det blivit myrornas krig i en timme, så har allt varit borta. Har också hängt i den här tråden sedan den skapades (nästan) och har läst om alla möjliga som spelat tv-spel i timmar, somnat med tv-spel igång etc, och ingen verkar ha fått mer än problem med ghosting. De som är någorlunda kunniga inom plasma-teknologin verkar påstå att permanent inbränning är något som lever kvar från tidigare modeller och paneler och som taskiga säljare på diverse stora elektronikkedjor fortfarande tror och sen inbillar svensson som ska handla tv - och som sedan berättar det för sina kompisar. Själv har jag ingen aning. Det enda jag vet är att jag har sluppit något som fastnat permanent på min panel. Men, trots det kör jag inte min plasma som en förlängning av datorn. Jag använder den aldrig för att visa statiska bilder, tex surfa på skärmen etc. Det hade jag inte vågat.
Postad 16 May 2008 - 19:54
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Igår kväll kom tredje lodrätta strecket så idag lämnades tvn in.
Två av strecken var oftast röda medans det tredje som kom igår var blått. Såg väldigt skumt ut.
Postad 16 May 2008 - 20:04
farbror_fredrik
-
farbror_fredrik
-
Användare
-
-
130 inlägg
tjena, hadde bara en liten fundering kring den här systemuppdateringen som finns ska man ha den av eller på för o nackdelar?? kör med ca-modul o boxerkort.... jag frågar för att jag har samma problem med att det kommer upp "krypterad" titt som tätt som så många andra... kanske en uppdatering där råder bot på de. ja släng ur er lite info,tankar o vetskap i ämnet så blir jag glad... 
Vet inte om det tagits upp tidigare, när det gäller 'krypterad'svängen...-men tydligen så har de här inbygda boxarna problem med att ta emot de automatiska signalerna som skickas ut från Boxer, comhem osv. Man behöver ringa ex boxer för att detta skall göras manuellt. Drygt i längden.... mitt tvilling kort har jag detta problem med när det ligger i tvn- medans det uppdateras så fort jag stoppar in det i min box! Har tänkt ta detta med Pana om det avhjälps, men det har glömts bort. På SIBA, där jag köpte tvn, hade de aaaldrig hört om detta. Min svågar har en likadan och han har exakt samma problem......så, go figure.  Har någon superanvändare någon universal lösning på det här?
Postad 16 May 2008 - 20:07
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Suck... då har även min px70 fått ett lodrätt streck...
hoppas bara att det går snabbt att få panelen utbytt.
Min är köpt på Technistore.. (som bytt namn till Technix)
Gjorde en serviceanmälan via webben idag, får se hur lång tid detta kommer att ta.
Kanske är snabbast om man lämnar själv till Assist i Stockholm.
Postad 23 May 2008 - 22:40
Jungblom
-
Jungblom
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag har fått ett problem som jag inte visste fanns föränn nu....
Blev lite sugen på NFS Underground igår och plockade fram PS2-an...kopplade in denna på AV1...vad händer då jo på höger sida så blir det en svart kant på drygt 6 cm.... och längs underkanten 2 cm...Blev vansinnig och kopplade över boxern och det blev samma problem med den....Inga som helst problem med AV2 men AV1 fuckar totalt...
Någon som vart med om liknande och vet nån lösning.....???
Postad 26 May 2008 - 18:38
Unregistered417901bc
-
Unregistered417901bc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Suck... då har även min px70 fått ett lodrätt streck... hoppas bara att det går snabbt att få panelen utbytt. Min är köpt på Technistore.. (som bytt namn till Technix) Gjorde en serviceanmälan via webben idag, får se hur lång tid detta kommer att ta. Kanske är snabbast om man lämnar själv till Assist i Stockholm.
Jag har också fått ett lodrätt streck mitt över bilden! Verkar vara ett frekvent förekommande fel! Fan så störande inför EM och allt!
Postad 27 May 2008 - 20:39
scx
-
scx
-
Rookie
-
6 inlägg
Har en 50" PX70, inköpt i September 07, har stött på ett problem senaste 2-3 månaderna som nån mer kanske sett.
Får en massa lila skiftningar/"störningar" på ställen där de inte alls hör hemma, oftast ses de i ansikten (speciellt på kinderna) och på t.ex enfärgade väggar. Det känns som att grå/beige/bruna färger är de som ibland blir lila istället.
Är 99% säker på att det inte fanns första 6 månaderna iaf, så det måste kommit efterhand.
Testat både med Xbox via komponent, Oppo-DVD HDMI och Popcorn Hour via HDMI. Både vanliga dvd:er och diverse HD-filer. Även provat Normal/Varm färgtemp i tv:n, utan större skillnad. Övriga reglage ligger runt mitten.
Nån som sett det? Är det detta fenomet som kallas för "purple snakes", fast det liknar mer en myggsvärm än en orm...
//d.n.
Postad 28 May 2008 - 14:47
Unregistered417901bc
-
Unregistered417901bc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ska skicka in min PX70 till en serviceverkstad i dagarna på grund av det "lodräta strecksyndromet" .... kan man kräva att få en lånetv under tiden från företaget som jag köpte tvn ifrån?
Postad 28 May 2008 - 18:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag har fått ett problem som jag inte visste fanns föränn nu.... Blev lite sugen på NFS Underground igår och plockade fram PS2-an...kopplade in denna på AV1...vad händer då jo på höger sida så blir det en svart kant på drygt 6 cm.... och längs underkanten 2 cm...Blev vansinnig och kopplade över boxern och det blev samma problem med den....Inga som helst problem med AV2 men AV1 fuckar totalt...
Troligtvis är geometrin satt ur spel på AV1. Din tv är nog hel, fortfarande.
Postad 28 May 2008 - 19:10
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Har en 50" PX70, inköpt i September 07, har stött på ett problem senaste 2-3 månaderna som nån mer kanske sett.
Får en massa lila skiftningar/"störningar" på ställen där de inte alls hör hemma, oftast ses de i ansikten (speciellt på kinderna) och på t.ex enfärgade väggar. Det känns som att grå/beige/bruna färger är de som ibland blir lila istället. Är 99% säker på att det inte fanns första 6 månaderna iaf, så det måste kommit efterhand.
Testat både med Xbox via komponent, Oppo-DVD HDMI och Popcorn Hour via HDMI. Både vanliga dvd:er och diverse HD-filer. Även provat Normal/Varm färgtemp i tv:n, utan större skillnad. Övriga reglage ligger runt mitten.
Nån som sett det? Är det detta fenomet som kallas för "purple snakes", fast det liknar mer en myggsvärm än en orm...
//d.n.
..ja det stämmer, har haft samma problem med min pv600 och kört hela racet - butik,, pana,, butik osv... Jag började för en 4-5 månader sedan och kan förhoppningsvis spara några andra med samma problem lite tid. Mitt första råd är; om problemet inte är "allt för störande" - lär dig leva med det (svårt, jag vet) Om du nu inte kan det så brukar pana gå med på att ta in tvn och sätta in ett nytt d-board samt dra ner magentanivån. Jag måste bara varna lite för att detta tar lite tid, ca 1-1,5 månad, och att det på intet sätt löser problemet. En viss liten förbättring kan man kanske ana sig till. Jag trodde att panasonic kanske kunde ersätta en med en ny skärm då problemet kvarstod (rimligt!??) men så är det alltså inte. Panasonic har, enligt deras serviceansvarige, aldrig ersatt en kund pga magentabrus. Det enda man kan göra om man inte finner sig i detta är att rikta sig mot den handlare man köpt skärmen av och hoppas att denna har lite sunt förnuft och god kundservice. Det är precis där jag är nu, har fört en dialog med expert och butikschefen där (expert-mobilia-malmö) och inväntar ett slutgiltigt svar på hur de tänker hantera situationen. Men som sagt, det har tagit en himla tid och det ser inte alls ljust ut så... förmodligen bara bortkastad tid,, men men dom kanske överraskar positivt! ,,så, om du har tid och orkar - ligg på, men ha inte för stora förhoppningar
Postad 28 May 2008 - 22:03
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Jag har fått ett problem som jag inte visste fanns föränn nu.... Blev lite sugen på NFS Underground igår och plockade fram PS2-an...kopplade in denna på AV1...vad händer då jo på höger sida så blir det en svart kant på drygt 6 cm.... och längs underkanten 2 cm...Blev vansinnig och kopplade över boxern och det blev samma problem med den....Inga som helst problem med AV2 men AV1 fuckar totalt...
Det fenomenet har jag på min 50PX8. Har PS2:an kopplad till receivern med komponent, sen vidare till komp. i tv:n. Har mitt Wii kopplat exakt likadant, men där har jag inga svarta kanter. Så trebbans teori om trasig AV1 vet jag inte...... Isåfall är komp.2 på min nya receiver fuckad......
Postad 29 May 2008 - 05:44
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det fenomenet har jag på min 50PX8. Har PS2:an kopplad till receivern med komponent, sen vidare till komp. i tv:n. Har mitt Wii kopplat exakt likadant, men där har jag inga svarta kanter. Så trebbans teori om trasig AV1 vet jag inte...... Isåfall är komp.2 på min nya receiver fuckad......
Nja trasig vet jag inte. Ibland har andra ingångar andra inställningar helt enkelt. Jag tror fortfarande att din tv är okej. Ring upp en servicetekniker och fråga varför detta händer. ibland när man växlar mellan reg1 och reg2 på dvd kan detta hända också. Reg1 vars geometri jag har ställt i servicemenyn är perfekt. Men så fort jag slänger in en reg2 så blir det en större svart rand nertill än upptill när jag tittar. Prova att byta region på filmerna och se vad som händer. Jag tippar på att en servicetekniker, förhoppningsvis utan att behöva göra hembesök, kan avgöra "felet".
Postad 29 May 2008 - 22:22
scx
-
scx
-
Rookie
-
6 inlägg
..ja det stämmer, har haft samma problem med min pv600 och kört hela racet - butik,, pana,, butik osv... Jag började för en 4-5 månader sedan och kan förhoppningsvis spara några andra med samma problem lite tid.
Mitt första råd är; om problemet inte är "allt för störande" - lär dig leva med det (svårt, jag vet)
Om du nu inte kan det så brukar pana gå med på att ta in tvn och sätta in ett nytt d-board samt dra ner magentanivån. Jag måste bara varna lite för att detta tar lite tid, ca 1-1,5 månad, och att det på intet sätt löser problemet. En viss liten förbättring kan man kanske ana sig till.
Jag trodde att panasonic kanske kunde ersätta en med en ny skärm då problemet kvarstod (rimligt!??) men så är det alltså inte. Panasonic har, enligt deras serviceansvarige, aldrig ersatt en kund pga magentabrus.
Det enda man kan göra om man inte finner sig i detta är att rikta sig mot den handlare man köpt skärmen av och hoppas att denna har lite sunt förnuft och god kundservice. Det är precis där jag är nu, har fört en dialog med expert och butikschefen där (expert-mobilia-malmö) och inväntar ett slutgiltigt svar på hur de tänker hantera situationen. Men som sagt, det har tagit en himla tid och det ser inte alls ljust ut så... förmodligen bara bortkastad tid,, men men dom kanske överraskar positivt!
,,så, om du har tid och orkar - ligg på, men ha inte för stora förhoppningar
Tack för infon! Tyvärr var det just detta jag var rädd för, att jag var långt ifrån ensam, och har man väl börjat lägga märke till problemen så e det kört. Pratade med Pana's support, vilket jag inte blev mycket klokare av, de hade förstås aldrig hört talas om det tidigare. Får väl ge mig på OnOff och se vad de kan göra... fast det ser ju inte bra ut. Retar mig bara när en polares PV60 inte visar några som helst problem på samma filmer som ser skit ut hos mig, man hoppades ju att en nyare modell iaf var minst lika bra.
Postad 30 May 2008 - 13:34
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
upptäckte att jag har ljudläckage på ingångarna. Kör scart (rgb) från digitalboxen på AV1 och hör ljudet från "TV". Kopplar jag över till inbyggda decodern , som inte är inkopplad, och tillbaka till AV1 är det tyst. Kopplar jag till "TV" och tillbaka till AV1 hör jag kanalen som varit på "TV".. Provade att slänga på myrornas krig" på "TV" och kopplade över till AV1 och då hör jag bakgrundsbrus. För att slippa eländet får jag se till att alltid välja "inbyggda decodern" innan jag väljer AV1. Funkar väl men man blir lite fundersam på vad det beror på. Nån som har någon ide?
Redigerat av Palle, 30 May 2008 - 13:36.
Postad 31 May 2008 - 11:38
Unregistered417901bc
-
Unregistered417901bc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Igår kväll kom tredje lodrätta strecket så idag lämnades tvn in. 
Två av strecken var oftast röda medans det tredje som kom igår var blått. Såg väldigt skumt ut.
Hur går det med tvn? Jag lämnade in min igår och servicesnubben trodde att det kunde bli dyrt för Voxon (som jag köpte tvn hos) om de måste byta ut panelen. Detta eftersom dom inte hade nåt serviceavtal med dem. De skulle lämna in ett prisförslag till Voxon på måndag så får jag se hur det blir. Jag tar gärna en ny tv istället.
Postad 31 May 2008 - 21:09
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Har inte fått tillbaka min tv än. När jag lämnade in den så sa dom, "tur att det händer under garantitiden, kostar 10 000kr att byta panel".
Har även 5års försäkring på den ifall det kommer hända igen efter att garantin har gått ut.
Hoppas jag får tillbaka den nu i veckan som kommer.
Postad 01 June 2008 - 12:22
Unregistered417901bc
-
Unregistered417901bc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har inte fått tillbaka min tv än. När jag lämnade in den så sa dom, "tur att det händer under garantitiden, kostar 10 000kr att byta panel".
Har även 5års försäkring på den ifall det kommer hända igen efter att garantin har gått ut.
Hoppas jag får tillbaka den nu i veckan som kommer.
När lämnade du in den då? Shit, 10 000 för att byta panel är ju fan mer än tvn är värd... hoppas Voxon skickar en ny då.
Postad 03 June 2008 - 07:27
Unregistered417901bc
-
Unregistered417901bc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
När lämnade du in den då? Shit, 10 000 för att byta panel är ju fan mer än tvn är värd... hoppas Voxon skickar en ny då. 
12 400 kr ville serviceverkstaden ha för panelbyte på min PX70, får se om Voxon går med på det.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|