Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 October 2008 - 08:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag är nyfiken på hur många megapixlar det var i de bilderna som tog 50 sekunder?

När jag gjorde min test av bilder till M-4100 i början av november förra året, med bilder som jag själv hade tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var 3,6 MB, åtta megapixlar samt 22,8 MB okomprimerad data som processades i Photoshop samt 2304 x 3456 pixlar stora, så tog det ungefär 2 sekunder per bild i skiftet.

De bilder du har med Hasselbladaren, måste skyffla helt sjukt mycket data i så fall, gissningsvis flera hundra MB i Photoshop (ren data som bearbetas alltså och inte bildens "storlek"), och då känns det inte så konstigt om det tar så lång tid som upp till 50 sekunder. Det sitter ju (tyvärr) ingen Quad Core Duo-ultradeluxeprocessor i TViX:en.

Omkring 25 Mpixel. Komprimerad är filen cirka 22 MB. Jag vet inte hur mycket den skulle vara okomprimerad.

Jag är inte ett dugg förvånad att de tar tid att visa i TVIX. Testet visar egentligen bara två saker. Det går fortare i Beta 1.3.52 - vilket bekräftar det du först skrev - och - man måste i vissa fall ändra upplösning på bilder för att det ska fungera bra.

/Göran

EDIT: Du tar av någon orsak för givet att allt jag skriver om TVIX är negativt. Om du läser mina inlägg innan du svarar så kanske du skulle komma till en annan slutsats. Jag har kört beta 1.3.52 i cirka 2 veckor nu och har inte hittat något som stör mig mer än i 1.2.52.. Jag har visserligen läst att det finns problem med MP3-filer men brukar normalt inte använda TVIX för att spela MP3-filer. Jag kör visserligen inte särskilt mycket bildvisning heller men det händer och där tycker jag att bildvisningen har blivit mycket bättre än det var i 1.2.52. TV-mottagaren har fortfarande en del småproblem men inte större än att jag kan leva med det. Aspect ratio vid TV-mottagning var ett problem i 1.2.52 och det verkar fungera bättre i 1.3.53. Möjligen att man skulle kunna önska att aspect ratio ändrades automatiskt utan att man behöver trycka på ZOOM-knappen men det är detaljer.

Sedan kan man ju alltid ha en liten önskelista:
- Time-shift vid TV-mottagning
- Stöd för text-TV
- Stöd för textning
men man kan ju inte få allt.

/Göran

Redigerat av Goeran, 08 October 2008 - 09:27.

Postad 08 October 2008 - 09:44

Knaster1
  • Knaster1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en -M-6500 för att kunna spela upp mina AVI filer som jag skapat i Pinnacle Studios ifrån mina videofilmer tagna med MiniDV. Dessvärre får jag felmeddelandet "this file is not supported - unsupported video dvsd". Vet någon ifall jag måste konvertera filerna till annan format för att spela upp dem? Ifall ja, vilket format rekommenderar ni och vilket gratisprogram ska jag använda?

Tack på förhand!

Har nu kört en av mina AVI videofilmer i MediInfo och får följande info:

GENERAL
Format : AVI
Format/Info : Audio Video Interleave
Format_Profile : OpenDML
OverallBitRate/String : 30.3 Mbps

VIDEO
Format : Digital Video
CodecID : dvsd
CodecID/Hint : Sony
BitRate/String : 27.6 Mbps
Width/String : 720 pixels
Height/String : 576 pixels
FrameRate/String : 25.000 fps
Standard : PAL
Resolution/String : 24 bits
Colorimetry : 4:2:0

AUDIO
Format : PCM
Format_Settings_Sign : Unsigned
CodecID : 1
CodecID/Hint : Microsoft

Hur ska jag göra för att slippa felmeddelandet och kunna spela upp mina filmer:
"this file is not supported - unsupported video dvsd"

Stort tack för all hjälp.

Postad 08 October 2008 - 10:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

EDIT: Du tar av någon orsak för givet att allt jag skriver om TVIX är negativt. Om du läser mina inlägg innan du svarar så kanske du skulle komma till en annan slutsats. Jag har kört beta 1.3.52 i cirka 2 veckor nu och har inte hittat något som stör mig mer än i 1.2.52.

Nej då Göran!

Jag förstår vad du menar men jag tror att du missförstår mina frågor/svar eller kommentarer. Jag bara försöker se på saker på olika sätt och då framför allt på ett sätt där lösningar eller det positiva lyfts fram. Det negativa lyfts fram bra mycket ändå i en tråd som denna där det oftast är frågor eller problemställningar som tas upp.

Sen har du haft ett helsike med den tidigare generationen eftersom den och TV-tunern inte kom överens med dig och vice versa. Så bara glada miner från min sida. Jag tycker bara att det oftast kommer goda saker ur dikussionerna som vi har och jag tror att många liksom med mig, är tacksamma för det du ger i tråden av kunskap och svar.

I det här fallet och varför jag drog in ett inlägg var för att:

1. du skrev:

Även bilderna från bladaren flöt på bättre än tidigare. De tog bara cirka 20 sekunder mellan bilderna. Tidigare tog det omkring 50 sekunder.

och jag kände att det ur någon som kanske kommer in i tråden och läser, kanske tolkar det som att bilder tar så lång tid att läsa in i TViX:en (och de gör de, men då är de vansinnigt stora), varför jag ville poängtera att så var inte fallet, samt att

2. jag var genuint intresserad av att höra vilka monstruösa bilder du faktiskt lyckades titta på. Det är liksom inte många som har en Hasselbladskamera. Cred till dig. :D

Postad 08 October 2008 - 10:18

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

GENERAL

VIDEO

AUDIO

Det ordet som jag har strukit under är mitt tips till varför det inte funkar.
Om Sony har en egen lösning som de så ofta har, så är det inte konstigt om det avviker från andra filer.
Däremot så låter OpenDML som en vanlig standard.
Kanske Dvico har missat den och skulle behöva bli varse om problemet. Sony är stort på filmkamerafronten...
Har du en snutt på runt 1 minut som vi andra kan testa? Jag kan även testa på en Popcorn Hour så har man en indikation ifall det gäller fler än bara Tvix (Min Tvix är för övrigt den äldre 5100, så kan bli spännande).

I slutänden skulle man kanske rapportera det till Dvico via deras FAQ.
Det jag kanske göra om du inte vill själv. (Om du ger mig en fil att ge till dem)

Postad 08 October 2008 - 10:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

2. jag var genuint intresserad av att höra vilka monstruösa bilder du faktiskt lyckades titta på. Det är liksom inte många som har en Hasselbladskamera. Cred till dig. :D

Vad jag har hört så kan man bli ägare till en Hasselblad utan att betala en spänn för den...

Postad 08 October 2008 - 11:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vad jag har hört så kan man bli ägare till en Hasselblad utan att betala en spänn för den...

Börjar bli OT nu, men driver du med mig, eller kommenterar du sättet jag skrev inlägget? :D

Postad 08 October 2008 - 11:28

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Börjar bli OT nu, men driver du med mig, eller kommenterar du sättet jag skrev inlägget? :D

Hahaha... definitivt bara ett skämt fast med en aning sanning i, men big time OT.
En ska ju snurra runt jorden som blev tappad vid en rymdpromenad 1966 (när jag föddes) och minst en lämnades
kvar 1969 när jänkarna var på månen första gången. De tog hellre hem stenar. Yankees!? :rolleyes: :D

Skämt å sido, jag har en diaskanner som gör bilder runt 40 Mpixels, men i motsats till Göran "the wild guy" så har jag
inte ens försökt att titta på dem i min Tvix.

Postad 08 October 2008 - 15:42

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Varför betala för något när man kan få det gratis?
Tips till andra som kör Windows Home Server, här finns en fin guide för att dela ut via NFS i Windows.
Jag delar ut till min Tvix 6500 också från en HP Mediasmart server.

http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Tusen tack för svaren och tipsen :D

Postad 08 October 2008 - 17:10

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Tips till andra som kör Windows Home Server, här finns en fin guide för att dela ut via NFS i Windows.

Hej zyntax81 !

jag har provat denna men får inte till mina share i TviX:en ?? hur skriver du i setupen för TviX ?

För TxixNetshare så är det ju klockrent.

Redigerat av Peter_sm, 08 October 2008 - 17:16.

Postad 09 October 2008 - 05:42

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hej zyntax81 !

jag har provat denna men får inte till mina share i TviX:en ?? hur skriver du i setupen för TviX ?

För TxixNetshare så är det ju klockrent.

Efter du har installerat NFS efter guiden så är det bara högerklicka och dela ut med nfs.
Döp utdelningen till tvixhd1 så funkar det.
I Tvix Setup så är det bara mata in ipnummer till datorn du delar ut ifrån och välja nfs då såklart.
Se till att öppna upp rätt portar i windows firewall alternativt stänga av den helt.

Postad 09 October 2008 - 05:58

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Efter du har installerat NFS efter guiden så är det bara högerklicka och dela ut med nfs.
Döp utdelningen till tvixhd1 så funkar det.
I Tvix Setup så är det bara mata in ipnummer till datorn du delar ut ifrån och välja nfs då såklart.
Se till att öppna upp rätt portar i windows firewall alternativt stänga av den helt.

:blink: inte tänkte jag på att döpa mina share till tvixhd1, 2,3 och 4 :P som i TviXNetshare :)

Postad 09 October 2008 - 07:06

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Behöver hjälp .

Sitter idag med ett litet nätverk där allt e kopplat till router 10/100 mbit & allt (dator,xbox,tvix,ip-telefoni) funkar som det ska .

Dock så vill jag ha mer fart när jag ska skicka grejer till TViXen nu tar det ca 15min för 4,5 gb . Så jag köpte mig ett extra nätverkskort gigabit från dlink & satte i datorn + en korsad nätverkskabel & kopplade detta direkt till TViXen . Så nu är datorn & xboxen kopplad till routern & tvixen till datorn & det vill inte funka .

Har provat att koppla nya nätverks kortet till routern & den funkar , så det e inget fel på nätverkskortet .

När jag kollar status på datorn - tvix så är det begränsad hastighet . Kör med wind vista home premium .

Är det så att man måste ha en rak nätvekskabel även när man kopplar tvixen direkt till datorn eller vad är det jag har missat . Tycker jag har varit inne överallt i inställningarna i både datorn & tvixen & läst manualen flera gånger utan att se vad som kan vara felet .

Postad 09 October 2008 - 07:30

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Behöver hjälp .

Sitter idag med ett litet nätverk där allt e kopplat till router 10/100 mbit & allt (dator,xbox,tvix,ip-telefoni) funkar som det ska .

Dock så vill jag ha mer fart när jag ska skicka grejer till TViXen nu tar det ca 15min för 4,5 gb . Så jag köpte mig ett extra nätverkskort gigabit från dlink & satte i datorn + en korsad nätverkskabel & kopplade detta direkt till TViXen . Så nu är datorn & xboxen kopplad till routern & tvixen till datorn & det vill inte funka .

Har provat att koppla nya nätverks kortet till routern & den funkar , så det e inget fel på nätverkskortet .

När jag kollar status på datorn - tvix så är det begränsad hastighet . Kör med wind vista home premium .

Är det så att man måste ha en rak nätvekskabel även när man kopplar tvixen direkt till datorn eller vad är det jag har missat . Tycker jag har varit inne överallt i inställningarna i både datorn & tvixen & läst manualen flera gånger utan att se vad som kan vara felet .

Först och främst så vinner du i stort sett ingenting på att köra gigabit eftersom begränsningen sitter i att tvixen inte kan hantera mer än ca 30-35 mbit/s oavsett om du kör gigabit eller inte.

Dum fråga kanske, men har du ställt in tvixen för att köra gigiabit?

Postad 09 October 2008 - 07:42

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Först och främst så vinner du i stort sett ingenting på att köra gigabit eftersom begränsningen sitter i att tvixen inte kan hantera mer än ca 30-35 mbit/s oavsett om du kör gigabit eller inte.

Dum fråga kanske, men har du ställt in tvixen för att köra gigiabit?

Jag får ingen kontakt alls med TViXen när jag kopplar den till direkt till datorn oavsett om jag väler 10/100 eller 1000 .

Fan vad surt att man inte får det at gå snabbare med gigabit kort .

Postad 09 October 2008 - 12:05

Telekiter
  • Telekiter
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Funderar på en TVIX M-6500A som ska ersätta min Showcenter 200. Jag har dock lite funderingar runt den som musikspelare, vilket den kommer användas till 98% av tiden.

1. Kan man ta ut 2-kanalsljud via Optisk eller/och coaxutgången? (verkar inte funka på min showcenter och D/A-omvandlaren i Showcentern är ju inte den bästa).
Jag vill ha så bra ljudkvalité som möjligt och funderar därför på köra 2-kanals musik genom coaxutgången till förstärkaren (jag har en 6-kanals) och köra AC3-ljud (film) genom optisk utgång.
2. Hur fungerar menysystem, överföring från dator (via trådnätverk, gissningsvis med nått FTP-program?).

Om nån har erfarenhet jmf med Showcenter 200 vore det ju bra med lite jmf.

/Urban.

Postad 09 October 2008 - 12:49

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag får ingen kontakt alls med TViXen när jag kopplar den till direkt till datorn oavsett om jag väler 10/100 eller 1000 .

Fan vad surt att man inte får det at gå snabbare med gigabit kort .

Har du gett både TViX'en och datorn statiska IP-nummer i samma range?

//BC

Postad 09 October 2008 - 13:11

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Har du gett både TViX'en och datorn statiska IP-nummer i samma range?

//BC

Sitter på jobbet nu & jag har inte full koll på vilka siffror jag hittade igår när jag försökte .

IP nr hittade jag + ett nr till . Men man behövde 4 olika nr för att få static ip att funka . Trodde jag kunde köra i DHCP . Nätverk är inte min starkaste sida .

Postad 09 October 2008 - 13:35

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Sitter på jobbet nu & jag har inte full koll på vilka siffror jag hittade igår när jag försökte .

IP nr hittade jag + ett nr till . Men man behövde 4 olika nr för att få static ip att funka . Trodde jag kunde köra i DHCP . Nätverk är inte min starkaste sida .

Ah, I see.
Eftersom ingen av maskinerna är en DHCP-server (de är ju direkt kopplade) måste du köra med statiska adresser.
Sätt ip-numret för datorns Nätverkskort (dubbelkolla så att du gör det på rätt kort) till 192.168.1.1
Sätt TViX'ens ip till 192.168.1.2
Subnät sätter du till 255.255.255.0

Nu bör det fungera precis som om du körde via routern.

//BC

Postad 09 October 2008 - 14:09

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Ah, I see.
Eftersom ingen av maskinerna är en DHCP-server (de är ju direkt kopplade) måste du köra med statiska adresser.
Sätt ip-numret för datorns Nätverkskort (dubbelkolla så att du gör det på rätt kort) till 192.168.1.1
Sätt TViX'ens ip till 192.168.1.2
Subnät sätter du till 255.255.255.0

Nu bör det fungera precis som om du körde via routern.

//BC

Tack !
Ska prova när jag kommer hem

Postad 09 October 2008 - 16:44

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Fick det att funka ;) MEN fungerar bara när brandväggen ar avstängd :) Jag har gjort följande inställningar i brandväggen, enligt instruktion men det hjälpte inte.
- RPC portmap port: TCP 111
- RPC portmap port: UDP 111
- Sun Neo port: UDP 1048
- NFS port: UDP 2049

Någon mer port som måste öppnas :)

Postad 09 October 2008 - 18:00

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Hej

Blir inte heller klok på detta.
Jag fick hem min Tvix idag och äntligen fick jag kasta ut min xbox som jag hade i nätverket via SMB.
Allafall. Jag hittar den (Tvix) via routern och den heter 192.168.0.196 (datorn)
Jag vill få igång den via SMB men hur? i boxen så skrev man sökvägen. Men hur gör man i tvixen på "server name"

När jag provade alternativ två Netshare så funkade det. Lr jag såg mapparna och sånt men den ville inte starta upp filmen (tar det tid?) Men där tyckte jag att bristen verkar vara att man bara kan dela ut en enhet från datorn. Lr har jag missat något här också?

Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig.

Postad 09 October 2008 - 18:28

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej

Blir inte heller klok på detta.
Jag fick hem min Tvix idag och äntligen fick jag kasta ut min xbox som jag hade i nätverket via SMB.
Allafall. Jag hittar den (Tvix) via routern och den heter 192.168.0.196 (datorn)
Jag vill få igång den via SMB men hur? i boxen så skrev man sökvägen. Men hur gör man i tvixen på "server name"

När jag provade alternativ två Netshare så funkade det. Lr jag såg mapparna och sånt men den ville inte starta upp filmen (tar det tid?) Men där tyckte jag att bristen verkar vara att man bara kan dela ut en enhet från datorn. Lr har jag missat något här också?

Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig.

Har du installerat NetShare på datorn och mappat upp de drives eller mappar du vill komma åt i TViX:en? Om inte, gör det. Då kommer du åt flera källor.

http://canman.se/med...tShare_2.10.zip

Postad 09 October 2008 - 18:44

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Jo jag var lite dum i huvet nyss.
Jag hade en gammal version av NetShare så jag avinstallerade det och installerade den nya och då fick jag tillgång till flera utdelningar. Men, jag hittar de endå inte i Tvixen.

Postad 09 October 2008 - 18:54

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Jo jag var lite dum i huvet nyss.
Jag hade en gammal version av NetShare så jag avinstallerade det och installerade den nya och då fick jag tillgång till flera utdelningar. Men, jag hittar de endå inte i Tvixen.

Så nu har jag allfall lyckats så att jag hittar mapparna på datorn.
Jag nollstälde Tvixen så funkade det sen med NetShare.

En annan fråga. Om man tänkt kolla på en film och väljer den. Trycker på OK så står det "loading...." i detta fall är det en xvid. Men hur lång tid ska det ta? Det har stått såhär i 1min snart. Något annat som är fel?

Postad 09 October 2008 - 19:02

leo_s
  • leo_s
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Låter som något är fel.

Står den på loading på samma sätt om du lägger filen på inbyggda hårddisken? Eller på ett USB-minne du kopplar in på tvixen?

Postad 09 October 2008 - 19:07

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Låter som något är fel.

Står den på loading på samma sätt om du lägger filen på inbyggda hårddisken? Eller på ett USB-minne du kopplar in på tvixen?

Provade med ett usb minne och musik. Det funkade direkt.
Men när jag går går in på en nätverksdisk så vägrar den spela upp.

Något är alltså fel i nätverksutdelningen.

Använder Vista om det kan hjälpa.

Nu funkar det..... tack alla

Redigerat av mocus, 09 October 2008 - 19:15.

Postad 09 October 2008 - 20:15

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Provade med ett usb minne och musik. Det funkade direkt.
Men när jag går går in på en nätverksdisk så vägrar den spela upp.

Något är alltså fel i nätverksutdelningen.

Använder Vista om det kan hjälpa.

Nu funkar det..... tack alla

tala gärna om vad du gjorde för att det skulle funka, så andra kan lära av dina misstag :)

Postad 09 October 2008 - 20:26

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hello!

Har krånglat 4 timmar med min tvix ikväll, får inte det att funka i närverket med routern.
Det verkar fungera ibland, men då segt sam f-n. Hittar 2 av 4 diskar..även det bara ibland.
När jag väl kommer åt en disk så väljer jag en film men oftast så tar det så lång tid att det hoppar tillbaka.
Vad gör jag för fel med detta?

Kör med senaste Netshare.

Postad 09 October 2008 - 20:57

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

tala gärna om vad du gjorde för att det skulle funka, så andra kan lära av dina misstag :)

Jo visst. Problemet var att jag inte gjorde något.
Möjligt att det började funka när jag hade stoppat i Optiska kabeln istället för att bara ha HDMI sladden i.
Eller att det kom igång efter att jag provat med USB minnet. Det var de enda jag gjorde. Jag startade om den en gång också.

Postad 09 October 2008 - 22:10

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Är nog dumast av alla här:)
Men jag håller minimalt på med datorers nätverk och kan verkligen ingenting, men har förstått att det ska fungera riktigt bra med att köra från datorns hårdisk via nätverket. Jag har en router och från den en lång kabel till en gillestuga där jag har en switch som jag kör både squeezebox och datorn samt xbox 360 i och det fungerar toppen. Borde inte även tvixen fungera här? Om jag går in i routern ser jag ingen ip adress eller att den skulle vara ansluten och jag begriper mig verkligen inte på den installations anvisningar som följde med tvixen, kan någon ge tips så jag kan börja felsöka i rätt ände.
Mvh
Jonathan

Postad 10 October 2008 - 06:29

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Fick det att funka :D MEN fungerar bara när brandväggen ar avstängd :) Jag har gjort följande inställningar i brandväggen, enligt instruktion men det hjälpte inte.
- RPC portmap port: TCP 111
- RPC portmap port: UDP 111
- Sun Neo port: UDP 1048
- NFS port: UDP 2049

Någon mer port som måste öppnas :(

Jag kommer inte riktigt ihåg vilka portar jag öppnade, ska kolla när jag kommer hem.
Men jag har för mig att jag öppnade alla fyra portarna på både TCP och UDP, prova det.

Postad 10 October 2008 - 10:06

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

GENERAL

VIDEO

AUDIO

Jag har markerat ovan var problemet ligger, dina AVI filer är kodade med DSVD-codec och tvixen stödjer inte denna codec.

Tvixen stödjer följande:
Format : .mkv, .avi, .wmv, .mpg, .iso .vob, .ifo, .mp4, .asf, .tp, .trp, .ts, .m2ts, .mov(H.264)
Codec : MPEG 1 / 2 / 4, AVI, XVID, WMV9(MP@HL), H.264(BP@L3, [email protected] and [email protected]) , AVC(HD) , VC-1(MP@HL, AP@L3)

Så du behöver konvertera dina filmer med en supporterad codec.
Jag rekommenderar att du tittar på följande sidor för mer info och hjälp med att installera rätt codec plus att du med stor sannolikhet kan använda Super C som Sean tipsade om tidigare till att koda om dina filer med en SUPPORTERAD CODEC:

http://www.videohelp...asonic_DV_Codec
http://movavi.com/codec/DVSD.html
Panasonic DV: http://users.tpg.com...ll_panvfwdv.htm
Canopus DV: http://www.canopus.u...es_plug-ins.asp

//ttxx

Postad 10 October 2008 - 11:49

Unregisteredf8219770
  • Unregisteredf8219770
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Tjo har lite strul med min tvixiii ,, När jag kollar på en serie säger vi, Så kan det bli att bilden inte gämnar ut sig och fastnar på 4:3 nformat och ibland så äre inge ljud på vissa bluray filmer och dvdfilmer och då måste jag in och ställa om ljud och bild i setupen JOBBIGT värre...,, Har detta att göra med firmwaren?.. Då tänkte jag passa på att fråga vilken firmwear är bäst när man har .. optiskt ljud och en 720P lcd tv med hdm bild bara.. Vet inte om ni fattar vad jag skriver men kan nån rekomendera en bra firmware till tvixen som funkar klockrent . Den har funkat klockrent förut men nu kommer jag inte ihåg vilken firmware jag hade då,, Nu har jag nyaste...

Mvh

Postad 10 October 2008 - 12:07

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Tjo har lite strul med min tvixiii ,, När jag kollar på en serie säger vi, Så kan det bli att bilden inte gämnar ut sig och fastnar på 4:3 nformat och ibland så äre inge ljud på vissa bluray filmer och dvdfilmer och då måste jag in och ställa om ljud och bild i setupen JOBBIGT värre...,, Har detta att göra med firmwaren?.. Då tänkte jag passa på att fråga vilken firmwear är bäst när man har .. optiskt ljud och en 720P lcd tv med hdm bild bara.. Vet inte om ni fattar vad jag skriver men kan nån rekomendera en bra firmware till tvixen som funkar klockrent . Den har funkat klockrent förut men nu kommer jag inte ihåg vilken firmware jag hade då,, Nu har jag nyaste...

Mvh

När du säger att du har nyaste firmware, menar du nå senaste beta eller senaste officiella?

Jag rekommenderar att du använder senaste officiella som du hittar på dvicos hemsida.

Postad 10 October 2008 - 15:56

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hello!

Har krånglat 4 timmar med min tvix ikväll, får inte det att funka i närverket med routern.
Det verkar fungera ibland, men då segt sam f-n. Hittar 2 av 4 diskar..även det bara ibland.
När jag väl kommer åt en disk så väljer jag en film men oftast så tar det så lång tid att det hoppar tillbaka.
Vad gör jag för fel med detta?

Kör med senaste Netshare.

Jaha, ingen som kunde hjälpa mig med detta..de gör inget, jag fick igång det själv till slut.
Kanske kan hjälpa någon annan med mina erfarenheter.
Följande frågor har ställts och besvarats av mig under det sista dygnet:

Byt firmware - hjälpte inte
Kolla routern - hjälpte inte
Öppna portarna som Canman rekommenderar - hjälpte inte
Byt ut alla nätverkskablar - hjälpte inte
Stäng av mjukvarubrandväggen - hjälpte inte
Testa en annan version av Netshare - hjälpte inte
Ta hem nya drivrutiner till nätverkskortet - hjälpte inte
Ställ ner från gigabit till 10/100 - hjälpte inte

Till slut väljer jag att byta till ett annat nätverkskort och då fungerar det direkt!!
Slutsats: Netshare eller tvixen ev båda fungerar tydligen inte ihop med ASUS P5B´s on board LAN, om det är drivrutin eller bara allmänt tjaffs vet i faen.
Har kört med P5B och dess LAN i 2 år utan ett enda problem, full fart har det alltid varit..Surfa, tanka hem filer i 11MB/sek har inte varit något problem alls.
Men tydligen så kan Tvixen spela dom mest konstiga spratt.

OBS. Felsökningen som jag listade ovan är inte riktigt i ordning ifall någon skulle hänga upp sig på det.

Tack för ordet

Postad 10 October 2008 - 16:34

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
En snabb fråga bara, som jag fått svar på för något år sedan redan när jag hade 4100:an, men har formaterat om datorn och har glömt bort lösningen.
Jag kan bara ändra filnamnet nu när jag försöker och inte format-namnet som jag måste för att spela upp IMG-filer.
Alltså, hur gjorde man nu för att ändra från IMG till ISO?

Vore tacksam för snabbt svar...

Postad 10 October 2008 - 16:39

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

En snabb fråga bara, som jag fått svar på för något år sedan redan när jag hade 4100:an, men har formaterat om datorn och har glömt bort lösningen.
Jag kan bara ändra filnamnet nu när jag försöker och inte format-namnet som jag måste för att spela upp IMG-filer.
Alltså, hur gjorde man nu för att ändra från IMG till ISO?

Vore tacksam för snabbt svar...

Jag använder Magic.ISO.Maker.v5.5.272 för att convertering, kanske funkar att bara döpa om men jag vill inte ha något krångel.

Postad 10 October 2008 - 16:58

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Tack, men på 4100:an räckte det med att döpa om på alla filmer så det verkar enklast.

Postad 10 October 2008 - 17:15

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Undrar om en sak.
Hur gör man för att komma åt nätverksdiskarna när man har en extern hårddisk kopplad till Tvixen?
Den bootar ju från den externa hårddisken.

Postad 10 October 2008 - 20:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tack, men på 4100:an räckte det med att döpa om på alla filmer så det verkar enklast.

Det är inte så att du ramlat i den vanliga gropen i XP där explorer är ställt så att man inte ser filändelser.

I så fall:
- Gå in i Explorer -> Verktyg -> Mappalternativ
- Välj fliken Visning
- Klicka bort bocken i "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

/Göran

Postad 11 October 2008 - 08:24

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Har en fråga om man köper en Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1TB USB disk och kopplar in i tvixen, fungerar det bra att spela upp på den då eller blir överföringen för långsam? Annars är den ju bra då den stänger av sig vi inaktivitet och går igång av sig själv då tvixen startar.

Postad 11 October 2008 - 10:13

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har en fråga om man köper en Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1TB USB disk och kopplar in i tvixen, fungerar det bra att spela upp på den då eller blir överföringen för långsam? Annars är den ju bra då den stänger av sig vi inaktivitet och går igång av sig själv då tvixen startar.

JAg har en sådan HDD men jag har inte provat med den men jag har en 2,5" extern HDD kopplad till min Tvix o det fungerar jätte bra har bådde set Hd film i .mkv , dvd i .iso film , lyssnat på mp3 o sett foto från den å det har fungerat jätte bra.

Postad 11 October 2008 - 11:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Nej nej, jag kör 1.2.51 hemma, och där är jag hyffsat säker på att det fungerar. Ska hem och kolla 1.2.52 också sedan. :)

Nu har jag testat i FW 1.2.51 och 1.2.52 och det fungerar med ZOOM i fotografier. Däremot fungerar det inte i beta FW 1.3.52.

Tyvärr är det inte särskilt användbart då det inte går att flytta bilden i sid- eller höjdled. "Currently. Not support this mode" står det i manualen (härlig engelska där :)

/Göran

Postad 11 October 2008 - 12:36

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Det är inte så att du ramlat i den vanliga gropen i XP där explorer är ställt så att man inte ser filändelser.

I så fall:
- Gå in i Explorer -> Verktyg -> Mappalternativ
- Välj fliken Visning
- Klicka bort bocken i "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

/Göran

Tack Göran, det va det jag var ute efter.

//Christian

Postad 11 October 2008 - 12:43

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Undrar om någon har testat programmen Tvixie http://www.tvixie.com/ eller TViX GUI Builder http://www.desray2k.com/TGB/index.asp ? Vilken tyckte ni var bäst?
Jag tycker att Tvixie värkar bättre. Någon som vet hur man lägger in programmet? Ska man lägga det på den interna HDD i tvixen eller?

Sen undrar jag hur man gör sätter in egna ikoner typ dom har gjort på denna sidan http://www.avsforum....ad.php?t=956613 . Jag skulle vilja ha ikonerna dom har på serierna http://www.avsforum........6613&page=2 .

Postad 11 October 2008 - 12:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Undrar om någon har testat programmen Tvixie http://www.tvixie.com/ eller TViX GUI Builder http://www.desray2k.com/TGB/index.asp ? Vilken tyckte ni var bäst?
Jag tycker att Tvixie värkar bättre. Någon som vet hur man lägger in programmet? Ska man lägga det på den interna HDD i tvixen eller?

Hej callec!

Angående TVIXiE, så finns det en officiell tråd för det. Det är ju en svensk kille som har programmerat det. Spana in den tråden för användning, screenshots etc.:

https://www.minhembi...howtopic=202026

Postad 11 October 2008 - 13:52

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tack sean.wiklund
Men jag fattar inte redigt hur man lägger in det så man ser det på TVen. Ska man lägga TViXiE.exe i roten på HDD som man har i tvixen eller göra någon mapp på HDD?

Sen undrar jag något annat som du sean.wiklund kan kanske svara på.
Jag läste på ett annat forum att du hade skrivit att man kan byta bakgrundsbild på tvixen.
Måste bilden vara 720 * 480 pixlar klarar inte 6500a större bild?
Ska jag lägga bilden direkt i roten på min HDD som jag har i min Tvix?

Redigerat av Unregisteredaf46939b, 11 October 2008 - 14:26.

Postad 11 October 2008 - 14:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack sean.wiklund
Men jag fattar inte redigt hur man lägger in det så man ser det på TVen. Ska man lägga TViXiE.exe i roten på HDD som man har i tvixen eller göra någon mapp på HDD?

Sen undrar jag något annat som du sean.wiklund kan kanske svara på.
Jag läste på ett annat forum att du hade skrivit att man kan byta bakgrundsbild på tvixen.
Måste bilden vara 720 * 480 pixlar klarar inte 6500a större bild?
Ska jag lägga bilden direkt i roten på min HDD som jag har i min Tvix?

Hej!

Hur du ska använda TVIXiE vet jag faktiskt inte. Du får posta frågorna om programmet i den tråden. :)

Det räcker med att spara en jpg-bild som är 1280 x 720 pixlar i rotkatalogen på din TViX, typ "G:\TViX.jpg" om nu G:\ skulle vara enheten för din TViX. Sen visas den bilden överallt i mappstrukturen.

Du kan testa att ta min bakgrundsbild och lägga in, så ser du om det fungerar (högerklicka och välj att spara bilden på TViX:en):

http://www.mushin.se...llbill/TViX.jpg

Postad 11 October 2008 - 16:28

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tack sean.wiklund

Tvixie är ett Windows-program! Starta programmet på din dator och ange vilken Drive-bokstav som är mappad till din Tvix, antingen via SAMBA eller direktkoppling via USB.

Postad 12 October 2008 - 15:09

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0
Jag sliter mitt hår! :)

Det funkade kanon att ansluta extern disk via USB till twixen; den hittade den och allt funkade kanon, efter det stoppade jag in den i twixen.

Efter det ville jag ansluta min dator via USB till twixen, för att mappa upp lite diskar till den men det vill den verkligen inte...

Så fort jag pluggar in USB-kabeln i Twixen säger den "USB ON" och jag kan inte göra något alls. Hur 17 ska jag göra?

KAN jag ö h taget koppla den via USB eller måste jag dra en nätverkskabel; varför ska jag annars in å bröta bland ipnummer osv??

Givetvis netshare installerat på PC:n.

F ö en grymt imponerande maskin..

Redigerat av weezer, 12 October 2008 - 15:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.