![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 mars 2014 - 11:47
Postad 21 mars 2014 - 12:17

Postad 21 mars 2014 - 12:47
Ställ in själv men hämta gärna inspiration från andra får väl sägas vara rådet.
Precis, var och en ställer väl in den bild som dom gillar bäst själva. Sen kan det så klart vara svårt att veta exakt hur olika inställningar påverkan bilden och då kan det väl vara bra att testa nån annans inställningar och se om man gillar dem. Men frågan är väl, hur stor variation har (eller iaf hade) Panasonic i sin tillverkning av paneler, kan det verkligen skilja så oerhört mkt mellan olika exemplar?
Postad 21 mars 2014 - 13:05
För mig är det obegripligt.
Då kan man ju lika gärna skita i å köpa en bra tv å bara snurra runt 20 varv i affären åså peka på en .
Men vist....Är man nöjd så är de väl huvudsaken kanske
Postad 21 mars 2014 - 13:38
De där med att ställa in så man blir nöjd kan ju bli hur tokigt som helst å andra sidan.
För mig är det obegripligt.
Då kan man ju lika gärna skita i å köpa en bra tv å bara snurra runt 20 varv i affären åså peka på en .
Men vist....Är man nöjd så är de väl huvudsaken kanske
Jo, i sak har du väl rätt. När man är hemma hos vänner som precis köpt en ny LCD som går i Ultradynamiskt läge så frestar det att försöka leta rätt på fjärrkontrollen. Men så säger dom något i stil med "Kolla vilket tryck det är i bilden!!" och så är det bara att bittert konstatera att dom är mkt mer nöjda men sin TV än jag någonsin varit med någon av mina

Postad 21 mars 2014 - 13:58
Tack på förhand.
Postad 21 mars 2014 - 17:08
Fast jag förstod ju att du inte skulle ut å segla...Mitt Inlägg hamnade inte ens i rätt forum. Klart ingen begriper vad man pratar om

När jag googlade H5000 display fick jag upp länken till fina segelbåten.
Postad 22 mars 2014 - 00:22
Fast jag förstod ju att du inte skulle ut å segla...
När jag googlade H5000 display fick jag upp länken till fina segelbåten.
Haha. Tack för hjälpen

Postad 22 mars 2014 - 09:35
Netonnet prisdumpar zt60, 24995kr för nya och ingen demo tv:)
http://m.netonnet.se...0e/199851.5290/
Där kom den! En fin TV för de pengarna alla gånger.
Postad 22 mars 2014 - 10:07

Postad 22 mars 2014 - 16:16
Postad 22 mars 2014 - 22:46

Kan vara värt att ha Hembiobutiken i åtanke, 3 år garanti och fri upphämtning, skulle vara givet val för mig

Redigerat av Gullberg_89, 22 mars 2014 - 22:48.
Postad 22 mars 2014 - 23:59
Har nu haft min 55vt60 i 6 månader och ser nu inbränningar från bl.a. 4an och 5an, dessa syns bara när det är ljus bild inget när bilden är mörkare. Ska köra lite skärmtvätt, har aldrig gjort det på denna, vad tror ni, kan dom försvinna?
Jo de lär försvinna.
Men de kan ta låååång tid.
En del verkar lättare få inbränningar än andra.
Och vissa är envisa å få bort.
Nu lär nån säga att de är inte alls inbränningar och ingen fara för de går bort.
Men de kan ta månader.
Postad 23 mars 2014 - 09:32
Har nu haft min 55vt60 i 6 månader och ser nu inbränningar från bl.a. 4an och 5an, dessa syns bara när det är ljus bild inget när bilden är mörkare. Ska köra lite skärmtvätt, har aldrig gjort det på denna, vad tror ni, kan dom försvinna?
Det du har är troligtvis spökbilder, inte inbränningar. Har du tid och tålamod så kommer de försvinna. Undvik statiska objekt helt enkelt ett par månader.
Jo de lär försvinna.
Nu lär nån säga att de är inte alls inbränningar och ingen fara för de går bort.
Men de kan ta månader.
He he...

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 mars 2014 - 09:32.
Postad 23 mars 2014 - 10:30
Jo de lär försvinna.
Men de kan ta månader.
Det du har är troligtvis spökbilder, inte inbränningar. Har du tid och tålamod så kommer de försvinna. Undvik statiska objekt helt enkelt ett par månader.
"spökbilder" har jag inte hört talas om innan, är det snällare än inbränning?
Att undvika statiska objekt helt i ett par månader är nog omöjligt, varenda kanal har ju dessa loggor där 3,4,5,6,Discovery, tv4film är ganska snälla medans SVT är grövre men TVn får ju en pause i reklamen vilket är en fördel.
Att undvika dessa kanaler kan ju bli en tråkig månad iaf för tjejen, man borde ha en till TV att byta med isf.
Att undvika dessa kanaler i månader för att sen få tillbaka spökena när man börjar titta igen känns inte som en enkel lösning, köra vita månader några gånger om året.
Synd att inte Panasonic har en funktion som blockar loggor alltså en svart ruta eller en ruta med kopia av en annan del av skärmen som man kan placera i hörnet.
Postad 23 mars 2014 - 10:33
Postad 23 mars 2014 - 10:43
Postad 23 mars 2014 - 14:00
Konstigt att vissa verkar drabbas så lätt.
Frågan är ju om de igentligen har en defekt panel?
Har haft 2 LG plasma som jag "misshandlar".
Använder de som vanliga tv apparater.
Å ungarna har på samma kanal hela dagarna.
Jag hade bara problem när de var helt nya och med för hög kontrast.
Men hade jag fått envisa spökbilder då de var ny hade jag nog blivit riktigt förbannad och köpt en lcd istället
Postad 23 mars 2014 - 16:28
På min 5090H har jag aldrig haft problem med minsta problem av IR sedan jag köpte den, och då använder jag den en del som just datorskärm, surfar mm... För att inte tala om alla hundratals timmar av GTA, Mass Effect, Gran Tursimo...
Postad 23 mars 2014 - 17:14
"spökbilder" har jag inte hört talas om innan, är det snällare än inbränning?
Kallas "bildkvarhållning" i svenska bruksanvisningen, det första som nämns (åtminstone för VT60).
Redigerat av qahwa, 23 mars 2014 - 17:14.
Postad 23 mars 2014 - 17:14
Du förstorar med fjärrkontrollens zoom-funktion tills loggorna försvinner. Sedan är det bara att köra på. Det viktiga är att du kör med helbild så du bränner in fosforen någorlunda jämt. Men det kräver som sagt väldigt mycket tålamod.
Får bli så, kör zoom vid slö titt, och normal dom enstaka timmarna man vill ha kvalité.
Dessa spöken är inte så uppenbara, var mer eller mindre en slump att jag såg dom eftersom jag letade efter inbränningar när jag såg dom, tjejen ser dom knappt fast jag påpekat dom.
Har även ett spöke från discovery, deras är ju på motsatt sida fast mer mot mitten, har inte tittat på så mycket på DC tycker jag det senaste halvåret.
Är detta nåt som TVn är känsligast för i början av dess livstid och blir mer immun ju mer det kört?
Postad 23 mars 2014 - 22:16
Finns det nån inställning för att kunna få mer ljus vid "helvit" bild? Det är ju ingen skillnad att ha 50 eller 100 på Contrast för mig nu iaf(på Standard).
Inte hunnit testa så mkt så har inte så mkt att säga eller fråga mer än så, men TVn kändes jäkligt påkostad. Väldigt snygg fjärrkontroll, fot och TV!
Postad 24 mars 2014 - 07:47
Postad 24 mars 2014 - 08:39
Okey, "århundradets" är väl att ta i,

Redigerat av Ringblixt, 24 mars 2014 - 08:39.
Postad 24 mars 2014 - 08:42
Men det kanske bara är så "enkelt" att det är gamma-EQn som iaf jämnar ut det? Som du säger så känns ju som om bitarna riskerar att trilla bort då ja...
Redigerat av pacman, 24 mars 2014 - 08:48.
Postad 24 mars 2014 - 08:59
Men ifall det är ljusflödet som prioriteras för tittande på SD-sändningar av ishockey eller liknande kanske man öht inte bryr sig om detta eller ens upptäcker problem med bandning.
Postad 24 mars 2014 - 10:24
Får bli så, kör zoom vid slö titt, och normal dom enstaka timmarna man vill ha kvalité.
Dessa spöken är inte så uppenbara, var mer eller mindre en slump att jag såg dom eftersom jag letade efter inbränningar när jag såg dom, tjejen ser dom knappt fast jag påpekat dom.
Har även ett spöke från discovery, deras är ju på motsatt sida fast mer mot mitten, har inte tittat på så mycket på DC tycker jag det senaste halvåret.
Är detta nåt som TVn är känsligast för i början av dess livstid och blir mer immun ju mer det kört?
Jag har hört att fosforen lugnar sig efter ett tag. Hur länge det dröjer är svårt att veta. Man ska vara lugn med kontrasten ett tag tills det verkar som fosforen lugnat sig.
Kunde inte låta bli och är nu ägare av en ZT60. Det trodde jag inte för några dagar sen! Den buzzar helt klart, men mindre än min ST50 som jag lämnade tillbaks pga det. Men vid helvit bild så är denna inte lika vit som ST50 var så det kanske är därför.
Finns det nån inställning för att kunna få mer ljus vid "helvit" bild? Det är ju ingen skillnad att ha 50 eller 100 på Contrast för mig nu iaf(på Standard).
Inte hunnit testa så mkt så har inte så mkt att säga eller fråga mer än så, men TVn kändes jäkligt påkostad. Väldigt snygg fjärrkontroll, fot och TV!
Det borde vara skillnad på 50 eller hundra i kontrasten. Kolla manualen. Troligtvis är det någon begränsning någonstans i teven.
Postad 24 mars 2014 - 10:27
Saken med gamma-EQ:n är att den är väldigt bra på att jämna ut vid reglagets punkter, dvs 10, 20 30 etc där man hamnar under dEuv 1 som oftast. På 15, 25, 35 pendlar det uppemot dEuv 3 - 5 och detta när man fortfarande gör det enkelt för sig och siktar på en vanlig 2.2-gamma. Att då försöka räta ut en s-gamma...
Men ifall det är ljusflödet som prioriteras för tittande på SD-sändningar av ishockey eller liknande kanske man öht inte bryr sig om detta eller ens upptäcker problem med bandning.
Kan du inte göra en översättning av ditt svar till engelska och trycka in på AVSForum så kan vi se vad reaktionerna blir, för där verkar hallelujah-stämningen nu vara på topp. Om det inte vore för den lilla detaljen att jag själv knappt förstår svaret ens på svenska så hade jag kunnat göra det själv

Redigerat av improwise, 24 mars 2014 - 10:29.
Postad 24 mars 2014 - 10:28
Kör man High kickar det igång en butiksbildkaraktär med s-gamma och tydlig dithering. Man omvandlar Pro-läget till Normal-läget ungefär. Kalibrerar man bort det via gamma-reglaget (jag har iofs inte testat) lär man säkert få till en snygg mätgraf men också att introducera århundradets bandning i gråskalan.
Okey, "århundradets" är väl att ta i,men jag har kört för många Panasonic för att veta att man lurar sig på att enbart mäta 11 punkters gråskala. Man måste in med minst 21 punkter och hela tiden stämma av mot gråramp. Annars riskerar man snygga mätvärden på IRE 10, 20, 30... etc. för att ha världens pucklar på 15, 25, 35 etc.
Kan man få bort banding genom kalibrering? Jag trodde banding kom från bit-svultna filmer. Jag blev rätt besviken när The Hunger Games, Catching Fire hade banding titt som tätt i bilden. Vid ut-och intoning i filmer verkar det synas mest.
Postad 24 mars 2014 - 10:45
Kan man få bort banding genom kalibrering? Jag trodde banding kom från bit-svultna filmer. Jag blev rätt besviken när The Hunger Games, Catching Fire hade banding titt som tätt i bilden. Vid ut-och intoning i filmer verkar det synas mest.
Banding i källmaterialet går inte att "kalibrera bort" givetvis, men med "för mycket" nivåprocessande i tv:n går det att framkalla/förvärra.
Vid upp/nedtoningar syns det gärna som mest, eftersom man då "klämmer ihop bildens hela dynamik" och när det är som mörkast visar/representerar den med bara enstaka bitar. Det ser ofta nästan lika jävligt ut även helt okomprimerat, åtminstone med "brusfritt" material.
Postad 24 mars 2014 - 10:46

Då talar vi alltså om bandning/posterisering som uppstår i displayen. Bandning i dåliga källor är ett annat problem, men i kombination med varandra kan det bli ganska störande.
Att det syns tydligt vid in- och uttoning skulle jag gissa hänger ihop med DFC-problemen hos plasma (och DLP). Det är inte "sämre bitdjup" eller mer posterisering hos Panasonics plasma, men hur ditheringen arbetar förstärker intrycket av nyansskillnader. Detta kan man observera genom att pausa bilden precis där man ser bandning mot en blå himmel eller liknande. Kliver man nära ser man hur dithering arbetar väldigt olika i färgbanden. Vissa är oroliga och flimrande medan andra är nästan stilla. Kombinera denna rörelse i bilden från dithering med rörelse i bilden och ögat kan få det lättare att uppfatta nyansskillnaderna.
Sätter man då panelen till "High" blir detta ännu tydligare.
Postad 24 mars 2014 - 10:59
Kan du inte göra en översättning av ditt svar till engelska och trycka in på AVSForum så kan vi se vad reaktionerna blir, för där verkar hallelujah-stämningen nu vara på topp. Om det inte vore för den lilla detaljen att jag själv knappt förstår svaret ens på svenska så hade jag kunnat göra det själv
Jag ska se efter ifall jag kan hitta lite mätningar som tydliggör detta.
11 mätpunkter = rakt streck på nollan av felprocent. Halleluja!
21 mätpunkter = puckelpist där varannan mätpunkt ligger rätt, varannan ligger ganska off.
Postad 24 mars 2014 - 13:43
Gärna någon lösning som gör att jag kan köra från både bluray och från datorn(som saknar bluray läsare) på något sätt om det går.
Det borde vara skillnad på 50 eller hundra i kontrasten. Kolla manualen. Troligtvis är det någon begränsning någonstans i teven.
Ja jag får kolla runt bland inställningarna mer ikväll..
Redigerat av Skvall, 24 mars 2014 - 13:45.
Postad 24 mars 2014 - 14:10
Kontrasten på 50 eller 100 ger inte alltid skillnad i ljusflödet beroende på hur ljus bild som används vid jämförelse. Hög APL kickar igång TV:ns ABL.

Postad 24 mars 2014 - 14:24
Banding i källmaterialet går inte att "kalibrera bort" givetvis, men med "för mycket" nivåprocessande i tv:n går det att framkalla/förvärra.
Vid upp/nedtoningar syns det gärna som mest, eftersom man då "klämmer ihop bildens hela dynamik" och när det är som mörkast visar/representerar den med bara enstaka bitar. Det ser ofta nästan lika jävligt ut även helt okomprimerat, åtminstone med "brusfritt" material.
Intressant. Det har hänt att vissa filmer är relativt "band"-fria. Jag tänker främst på de från Criterion.
Postad 24 mars 2014 - 14:25
Om jag minns rätt så var det skillnad på ST50 när man höjde contrast men den kanske tillät mer ljusflöde helt enkelt? Vid 90%+ av bilden som helvit.
Postad 24 mars 2014 - 14:32
Postad 24 mars 2014 - 14:37
AVS HD 709, gratis och finns som mp4:or som du kan köra från dator och mediaspelare.
Kontrasten på 50 eller 100 ger inte alltid skillnad i ljusflödet beroende på hur ljus bild som används vid jämförelse. Hög APL kickar igång TV:ns ABL.
Och för dom som inte är bekanta med AVS HD 709 sen tidigare:
http://www.avsforum....mp4-calibration
Postad 24 mars 2014 - 14:54
Here is a recap of what I have found working with a growing sample base of F8500s and VT/ZT60s in PB high. As with all plasmas, there is some sample to sample variation, as evidenced by using the same calibration techniques on all panels but getting somewhat different results:
The VT/ZT60 can achieve between 45 and 55 fL of peak light output using PB high, with typical black level measurements from .0014-.0017 fL (in 60 Hz, lower in 96 Hz) with or without content in other areas of the screen. The light output increase gained by using PB high is easily visible with most content, but not as visible with very bright scenes. The lower numbers quoted above by HDTV test are not at all surprising to me, because Panasonic's EU models have, at least since the 30 series, been much more limited in their brightness in the ISF modes compared to NA models.
The F8500 can achieve between about the mid 40s to the upper 60s fL of peak light output, with black level measurements from .007-.037 fL with content in other areas of the screen; lower with no content at all, though I do not pay as much attention to that result. This is a wide variance, obviously, which does not seem to be accounted for by FW revisions since recently I did 2 with the latest FW, one which measured .0076/mid to upper 60's (very close to the initial review sample) and the other which measured .026/50s. Though I have limited panel hours data, it does not seem the difference can be attributed to hours as both had between 100 and 300 hours on them. Again calibration technique was identical and room light was minimized for the black level measurements.
The F8500 still handily beats the VT/ZT60 in regards to ABL behavior, as I recently posted light output numbers here on AVS for various window sizes between an F8500 and a 60 series which I calibrated in PB high. This is likely to be a factor in very bright movie/TV scenes and hockey.
Postad 24 mars 2014 - 17:52
Postad 24 mars 2014 - 18:43
Postad 24 mars 2014 - 21:00
Jag ska se efter ifall jag kan hitta lite mätningar som tydliggör detta.
11 mätpunkter = rakt streck på nollan av felprocent. Halleluja!
21 mätpunkter = puckelpist där varannan mätpunkt ligger rätt, varannan ligger ganska off.
Nu verkar engelsmännen också gå med i kören som hyllar PB High-läget: http://www.hdtvtest....01403233655.htm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar