* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 12 October 2008 - 16:07
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag sliter mitt hår!
Det funkade kanon att ansluta extern disk via USB till twixen; den hittade den och allt funkade kanon, efter det stoppade jag in den i twixen.
Efter det ville jag ansluta min dator via USB till twixen, för att mappa upp lite diskar till den men det vill den verkligen inte...
Så fort jag pluggar in USB-kabeln i Twixen säger den "USB ON" och jag kan inte göra något alls. Hur 17 ska jag göra?
KAN jag ö h taget koppla den via USB eller måste jag dra en nätverkskabel; varför ska jag annars in å bröta bland ipnummer osv??
Givetvis netshare installerat på PC:n.
F ö en grymt imponerande maskin..
Hej Hade du disken först som en extern?? Har du låtit tvix formatera disken och göra sina mappar??? /P
Postad 12 October 2008 - 17:21
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Hej
Ja, hade den som extern först, och sen pulade jag in den när det verkade funka bra.
Nej, jag har inte formaterat den och låta den göra sin mappar...manualen är rätt knapphändig som följde med minst sagt..disken jag har i är NTFS-filsystem...är inte det gott nog, så att säga?
Det funkar bra att se film/lyssna på musik från den, men har jag börjat i fel ända menar du? Det skiter sig när jag vill koppla till datorn via USB helt enkelt..
Postad 12 October 2008 - 17:32
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hej
Ja, hade den som extern först, och sen pulade jag in den när det verkade funka bra.
Nej, jag har inte formaterat den och låta den göra sin mappar...manualen är rätt knapphändig som följde med minst sagt..disken jag har i är NTFS-filsystem...är inte det gott nog, så att säga?
Det funkar bra att se film/lyssna på musik från den, men har jag börjat i fel ända menar du? Det skiter sig när jag vill koppla till datorn via USB helt enkelt..
Ja jag tror du har börjat i fel ända. Går kanske att funka ändå, men den kunskapen har inte jag. Jag köpte en ny hd och stoppade in den i tvixeb direkt och lät den sköta hur den skulle se ut och då har det funkat. /P
Postad 12 October 2008 - 17:41
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Den ska bete sig exakt som en vanlig extern hårddisk när du kopplar in den via USB.
Netshare använder du bara för att "fejka" en NFS-förbindelse/server via nätverkskabel istället för Windows SMB som också funkar på 6500/7000. Du behöver alltså inte Netshare till USB...
Postad 12 October 2008 - 18:06
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Den ska bete sig exakt som en vanlig extern hårddisk när du kopplar in den via USB. Netshare använder du bara för att "fejka" en NFS-förbindelse/server via nätverkskabel istället för Windows SMB som också funkar på 6500/7000. Du behöver alltså inte Netshare till USB...
Ok! Jo den syns som en extern HD på min stationära när jag kopplar in den via USB, men när den är inkopplad på det viset står det "USB ON" på Tvix-rackarn när den är igång, jag kan således inte använda den. Ja jag tror du har börjat i fel ända. Går kanske att funka ändå, men den kunskapen har inte jag. Jag köpte en ny hd och stoppade in den i tvixeb direkt och lät den sköta hur den skulle se ut och då har det funkat.
Ok, kanske ska pröva att skyffla över allt till lediga diskar, formatera den å stoppa in den..
Redigerat av weezer, 12 October 2008 - 18:07.
Postad 12 October 2008 - 18:06
Unregisteredaf46939b
-
Unregisteredaf46939b
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej
Hade du disken först som en extern?? Har du låtit tvix formatera disken och göra sina mappar???
/P
Nu blir jag rädd ska tvixen göra egna mappar på disken? Jag formatera min 1TB HDD i min PC först o sen stoppa jag in den i tvixen och prova och det fungera. Sen har jag tagit ut den igen för att fylla på med mer grejer på den från PCen. Vad e det för mappar den ska göra om den nu ska göra några mappar?
Postad 12 October 2008 - 18:11
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Nu blir jag rädd ska tvixen göra egna mappar på disken? Jag formatera min 1TB HDD i min PC först o sen stoppa jag in den i tvixen och prova och det fungera. Sen har jag tagit ut den igen för att fylla på med mer grejer på den från PCen.
Vad e det för mappar den ska göra om den nu ska göra några mappar?
Audio, photo, music? Så allt ligger på rätt plats när man klickar på ikonerna?
Postad 12 October 2008 - 18:17
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nu blir jag rädd ska tvixen göra egna mappar på disken? Jag formatera min 1TB HDD i min PC först o sen stoppa jag in den i tvixen och prova och det fungera. Sen har jag tagit ut den igen för att fylla på med mer grejer på den från PCen.
Sättet du har formaterat din disk på osv är helt OK. TViX:en gör heller inga egna mappar så allt är lugnt. Det är bara att fortsätta som du gör. Ok! Jo den syns som en extern HD på min stationära när jag kopplar in den via USB, men när den är inkopplad på det viset står det "USB ON" på Tvix-rackarn när den är igång, jag kan således inte använda den.
Ja, den lilla rackarn' väljer att jobba med en sak i taget. Du får således välja; antingen jobba med den på datorn och fylla på/ändra material; eller använda den på TV:n. Det är antingen eller. Vill du nå datorn samtidigt som TViX:en är igång, så är det nätverket du ska använda, med NetShare, vilket du redan verkar ha installerat. Allt är således som det ska vara.
Redigerat av sean.wiklund, 12 October 2008 - 18:22.
Postad 12 October 2008 - 18:18
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Hmm. Gör man mappar med nämnda namn å lägger allt i resp mapp så hamnar det rätt när man klickar på ikonerna, men det har väl alla förstått utom jag..
Men jag kan inte vara ensam om att inte kunna koppla in den via USB och rota på datorns mappar via Tvixen? Det skall väl vara möjligt?
Postad 12 October 2008 - 18:29
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Men jag kan inte vara ensam om att inte kunna koppla in den via USB och rota på datorns mappar via Tvixen? Det skall väl vara möjligt?
weezer; blev det klarare av mitt inlägg ovan?
Postad 12 October 2008 - 19:05
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Ahh! Du editerade det efter att jag skrev....ok! Det är antingen eller, om jag inte vill dra in nätverksuppkopplingar...bra! Då är jag rätt ute iallafall. Tack Sean.
Postad 12 October 2008 - 20:04
Unregisteredb1bc3531
-
Unregisteredb1bc3531
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Jag kan väl börja med att be om ursäkt för att jag kommer att ställa frågor som säkert ställts tidigare. Det känns dock som ett oöverstigligt hinder att försöka scrolla igenom en sån här jättetråd för att hitta svaren.
Jag har skaffat mig en Tvix 6500 som är tänkt att dels innehålla en 1,5TB-disk och dels agera "front-end" till 4 1TB-diskar som finns i en dator som kör Windows Vista 64-bit. Disken till Tvixen har ännu inte kommit så jag tänkte börja med att koppla upp den så att den kan spela upp material på diskarna i datorn. Det fungerar dock inte.
1. Jag har ställt in Tvixen så att nät-enhet 1 pekar på ip-adressen för datorn (ping fungerar fint).
2. Jag har installerat NetShare på datorn och pekat ut roten på de fyra diskarna som de fyra mappar man kan dela ut (jag förstår dock inte varför man inte skall kunna dela ut fler mappar än just fyra).
3. Jag har "delat ut" de fyra diskarna i Vista också.
4. Jag har ändrat två register-inställningar som jag hittade på nätet någonstans som tydligen behövde ändras när man skulle köra Vista.
5. Jag har provat att använda både Samba och NFS i Tvix-inställningarna.
6. Jag har sett till att det finns ett aktivt gäst-konto på datorn.
7. Jag har provat att installera ett program (Junction Link Magic) som sägs vara användbart för att få Tvixen att kunna accessa diskarna. Detta program går att installera men det går inte att skapa några nya access-punkter.
Ingenting har fungerat. Jag får inte upp något innehåll alls på skärmen. Jag har inga problem med att visa upp innehållet i en USB-sticka. De medföljande instruktionerna är ett skämt och jag får det inte att fungera. Har ni några förslag?
Postad 12 October 2008 - 20:12
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
Någon som vet om det går att ansluta en extern hdd som sitter i tvixens USB till en nätverksenhet i datorn? isåfall hur gör jag? att göra det med den interna disken va inga problem.
Mvh Fredde
Postad 12 October 2008 - 20:14
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Jag kan väl börja med att be om ursäkt för att jag kommer att ställa frågor som säkert ställts tidigare. Det känns dock som ett oöverstigligt hinder att försöka scrolla igenom en sån här jättetråd för att hitta svaren.
Jag har skaffat mig en Tvix 6500 som är tänkt att dels innehålla en 1,5TB-disk och dels agera "front-end" till 4 1TB-diskar som finns i en dator som kör Windows Vista 64-bit. Disken till Tvixen har ännu inte kommit så jag tänkte börja med att koppla upp den så att den kan spela upp material på diskarna i datorn. Det fungerar dock inte.
1. Jag har ställt in Tvixen så att nät-enhet 1 pekar på ip-adressen för datorn (ping fungerar fint). 2. Jag har installerat NetShare på datorn och pekat ut roten på de fyra diskarna som de fyra mappar man kan dela ut (jag förstår dock inte varför man inte skall kunna dela ut fler mappar än just fyra). 3. Jag har "delat ut" de fyra diskarna i Vista också. 4. Jag har ändrat två register-inställningar som jag hittade på nätet någonstans som tydligen behövde ändras när man skulle köra Vista. 5. Jag har provat att använda både Samba och NFS i Tvix-inställningarna. 6. Jag har sett till att det finns ett aktivt gäst-konto på datorn. 7. Jag har provat att installera ett program (Junction Link Magic) som sägs vara användbart för att få Tvixen att kunna accessa diskarna. Detta program går att installera men det går inte att skapa några nya access-punkter.
Ingenting har fungerat. Jag får inte upp något innehåll alls på skärmen. Jag har inga problem med att visa upp innehållet i en USB-sticka. De medföljande instruktionerna är ett skämt och jag får det inte att fungera. Har ni några förslag?
Instruktionerna på cdn var bättre, upptäckte jag...häftet är typ toapapper..
Postad 12 October 2008 - 22:20
Unregisteredb1bc3531
-
Unregisteredb1bc3531
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Jo, jag tog tyvärr för givet att instruktionerna på CD:n skulle vara samma som de man fick på papper eftersom det normalt är precis så. Denna gång visade det sig dock att det var lite skillnad och det räckte för att jag nu skall kunna se och browsa igenom filstrukturen på diskarna på datorn. Tyvärr har jag dock ändå lite problem....
På diskarna har jag rena kopior av DVD-skivorna (alla 6-700 filmer som jag köpt, inte olagligt nedladdade). När jag öppnar upp någon av dem spelas filmen i någon sekund och sedan börjar filmen hacka kraftigt, nästan gå i slow-motion och ljudet försvinner. Varför blir det så? Jag har hört att det skall gå snabbt nog med NFS för att kunna köra HD-material och det jag nu försöker titta på är vanligt SD vilket absolut inte borde vara något problem...
Jag kan förresten inte se hela filstrukturen på diskarna. Vissa filer och mappar saknas av någon anledning. Jag kan inte heller se något direkt mönster när det gäller vilka filer/mappar som syns och vilka som inte syns, förutom att flac-filer inte verkar synas (och såvitt jag förstått skall tvixen stödja flac).
Tvixen och datorn är ihopkopplade via den trådlösa routern. Båda är dock inkopplade med kabel, ej trådlöst.
Någon som har någon idé om vad det kan vara som är fel och vad man kan göra åt det?
Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 12 October 2008 - 22:29.
Postad 13 October 2008 - 00:01
Unregistered1200
-
Unregistered1200
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har någon stoppat i en 1,5TB-disk i TViX 6500A ?
Postad 13 October 2008 - 08:48
TJ_Mackey
-
TJ_Mackey
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej allihopa!
Klarar Tvixen av kursiv text? Jag kör med original firmware 1.1.44 och ser alltid själva koden för den kursiva texten, t.ex. <i>xxxx</i> eller <io>xxxx</io> etc. Är detta ett generellt problem för just 1.1.44 firmware? Hur är det med senare firmware?
Postad 13 October 2008 - 09:39
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej allihopa!
Klarar Tvixen av kursiv text? Jag kör med original firmware 1.1.44 och ser alltid själva koden för den kursiva texten, t.ex. <i>xxxx</i> eller <io>xxxx</io> etc. Är detta ett generellt problem för just 1.1.44 firmware? Hur är det med senare firmware?
Hej! Jag tror inte att de har löst det än. Det fungerar inte i firmwareversion 1.2.51 i alla fall.
Postad 13 October 2008 - 10:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej!
Jag tror inte att de har löst det än. Det fungerar inte i firmwareversion 1.2.51 i alla fall.
Det är förbaskat konstigt med textningen. Jag yrade om detta i den gamla Tvixtråden för ett tag sedan och tror inte att jag skrev vad jag kom fram till. Har sett att koden (<i></i>) har dykt upp när vi sett någon film, men oftast funkar det utan att man ser koden. Däremot blir inte texten kursiv som den borde... Kör alltså 5100 och som tommypeters påpekade så kan det ha blivit fixat i en firmwareupdate. Då kan man undra varför det inte skulle vara likadant på denna modellen? (Att koden inte syns alltså)
Postad 13 October 2008 - 10:49
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det är förbaskat konstigt med textningen. Jag yrade om detta i den gamla Tvixtråden för ett tag sedan och tror inte att jag skrev vad jag kom fram till. Har sett att koden (<i></i>) har dykt upp när vi sett någon film, men oftast funkar det utan att man ser koden. Däremot blir inte texten kursiv som den borde... Kör alltså 5100 och som tommypeters påpekade så kan det ha blivit fixat i en firmwareupdate. Då kan man undra varför det inte skulle vara likadant på denna modellen? (Att koden inte syns alltså)
Kanske har det med filmen att göra? Det kanske är något i koden (undertexterna) som gör att det inte fungerar i just den film du har. Allt är ju inte så enkelt som att det är "en undertext" eller "en film" och att TViX:en skulle klara det. Vad jag menar är helt enkelt att antalet sätt som det kodas filmer och bakas in undertexter, på alla möjliga olika sätt, gör väl att kanske inte alla fungerar. Är det generellt löst så är det ju dock bra.
Postad 13 October 2008 - 11:04
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Kanske har det med filmen att göra? Det kanske är något i koden (undertexterna) som gör att det inte fungerar i just den film du har. Allt är ju inte så enkelt som att det är "en undertext" eller "en film" och att TViX:en skulle klara det. Vad jag menar är helt enkelt att antalet sätt som det kodas filmer och bakas in undertexter, på alla möjliga olika sätt, gör väl att kanske inte alla fungerar. Är det generellt löst så är det ju dock bra.
Jag har verkligen försökt se vad det kan bero på utan att hitta något suspekt. Däremot kör jag alltid externa textfiler, vilket begränsar problemet något. Har faktiskt ingen aning alls hur inbäddade fungerar... EDIT: Ändrade från "nästan alltid externa" till "alltid externa. Har enbart provat intern textning. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 13 October 2008 - 11:12.
Postad 13 October 2008 - 11:28
amko
-
amko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej,
för ett tag sen frågade jag om hjälp angående Tvix anslutiningen till datorn via usb. Det som händer är att Tvixen kopplas in och ut hela tiden automatiskt vilket gör att det inte går att kopiera in filer till hdd. Jag fick tips om att usb sladden kunde vara för lång men jag har testat med kortare och det är samma problem. Jag har även testat att koppla in en extern hdd i samma usb port som jag kopplade tvixen till och den funkar utan problem.
En annan sak som jag upptäckte igår när jag skulle köra en xvid fil i tvixen så laggade den riktigt mkt. Samma fil på datorn funkar hur bra som helst. Någon som vet något om de två problem som jag har?
Tack för hjälpen på förhand!!
Redigerat av amko, 13 October 2008 - 11:31.
Postad 13 October 2008 - 12:05
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej, för ett tag sen frågade jag om hjälp angående Tvix anslutiningen till datorn via usb. Det som händer är att Tvixen kopplas in och ut hela tiden automatiskt vilket gör att det inte går att kopiera in filer till hdd. Jag fick tips om att usb sladden kunde vara för lång men jag har testat med kortare och det är samma problem. Jag har även testat att koppla in en extern hdd i samma usb port som jag kopplade tvixen till och den funkar utan problem. En annan sak som jag upptäckte igår när jag skulle köra en xvid fil i tvixen så laggade den riktigt mkt. Samma fil på datorn funkar hur bra som helst. Någon som vet något om de två problem som jag har?
Om det var jag som hade de problemen så skulle jag testat på en annan dator först och främst. I annat fall kan det vara drivrutinsstrul, men om du kan använda andra externa enheter så är det mer tveksamt. Har själv haft konstigheter med bl.a. kortläsare som var det enda som inte funkade på en av mina datorer. Självklart kan man inte utesluta fel i Tvixen. Har du köpt den i butik kan du alltid försöka byta eller få den kollad. EDIT: Divx är ett problem eftersom de kodas på olika sätt av olika människor. Prova att köra t.ex. Dexter 1 GB's filer i 720p. Dessa är bra i kvalité och fungerar dessutom bra på min 5100. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 13 October 2008 - 12:09.
Postad 13 October 2008 - 12:19
amko
-
amko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Om det var jag som hade de problemen så skulle jag testat på en annan dator först och främst. I annat fall kan det vara drivrutinsstrul, men om du kan använda andra externa enheter så är det mer tveksamt. Har själv haft konstigheter med bl.a. kortläsare som var det enda som inte funkade på en av mina datorer. Självklart kan man inte utesluta fel i Tvixen. Har du köpt den i butik kan du alltid försöka byta eller få den kollad.
EDIT: Divx är ett problem eftersom de kodas på olika sätt av olika människor. Prova att köra t.ex. Dexter 1 GB's filer i 720p. Dessa är bra i kvalité och fungerar dessutom bra på min 5100. /EDIT.
Tack för det snabba svaret. Dock så har jag köpt tvixen på Canman så vill helst försöka fixa det inna jag gör annat som att skicka tillbax den. Den andra frågan om xvid filen: Problemet har jag bara märkt på en xvid fil. Andra funkar hur bra som helst. Det som jag märkte var att xvid filen laggar på tvixen men inte på datorn. Ville bara se om ni visste vad det kan bero på. Men det kanske är på grund av det du säger.
Postad 13 October 2008 - 12:31
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hej, för ett tag sen frågade jag om hjälp angående Tvix anslutiningen till datorn via usb. Det som händer är att Tvixen kopplas in och ut hela tiden automatiskt vilket gör att det inte går att kopiera in filer till hdd. Jag fick tips om att usb sladden kunde vara för lång men jag har testat med kortare och det är samma problem. Jag har även testat att koppla in en extern hdd i samma usb port som jag kopplade tvixen till och den funkar utan problem. En annan sak som jag upptäckte igår när jag skulle köra en xvid fil i tvixen så laggade den riktigt mkt. Samma fil på datorn funkar hur bra som helst. Någon som vet något om de två problem som jag har?
Kan det vara något galet med själva hårddisken i TViXen kanske? Testa att köra något diagnostikprogram på disken i datorn. //BC
Postad 13 October 2008 - 12:56
Unregistered1200
-
Unregistered1200
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Postad 13 October 2008 - 12:56
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tack för det snabba svaret. Dock så har jag köpt tvixen på Canman så vill helst försöka fixa det inna jag gör annat som att skicka tillbax den. Den andra frågan om xvid filen: Problemet har jag bara märkt på en xvid fil. Andra funkar hur bra som helst. Det som jag märkte var att xvid filen laggar på tvixen men inte på datorn. Ville bara se om ni visste vad det kan bero på. Men det kanske är på grund av det du säger.
Jag är rädd att du får leva med att vissa filmer är svårspelade. Dexter-avsnitten jag menar är för övrigt .mkv-filer kom jag att tänka på. Satsa på .mkv för att få bästa uppspelnings-resultat. Canman är däremot lätta att få bra hjälp ifrån. Testa på en annan dator först, men dra inte på att få den inlämnad ifall det inte fungerar. EDIT: BoneCutter har en poäng i det han säger, Kolla disken om det är möjligt. Se ifall det finns byglingar på den trots att det är en SATA-disk och prova sätta den som master. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 13 October 2008 - 12:59.
Postad 13 October 2008 - 13:57
Unregistered1200
-
Unregistered1200
-
Amatör
-
-
64 inlägg
 YES --- 1.3.55
Funkar PERFECT med DTS-HD MA och Dolby Digital Plus, TrueHD.
1080/24p inga problem med min Sony TV och DENON 3808. Yippi...
Postad 13 October 2008 - 14:58
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
YES --- 1.3.55 Funkar PERFECT med DTS-HD MA och Dolby Digital Plus, TrueHD. 1080/24p inga problem med min Sony TV och DENON 3808. Yippi...
Trevligt! Så, 1080p i 24 Hz fungerar alltså som det ska nu, inklusive HD-formaten med senaste betafirmware? Märker du något annat som buggar då? /Sean
Postad 13 October 2008 - 14:58
amko
-
amko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack för era tips och råd BoneCutter och Gabbe. Skall testa det ni sa sen får jag se vad jag gör
Postad 13 October 2008 - 15:28
Unregistered1200
-
Unregistered1200
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Trevligt!
Så, 1080p i 24 Hz fungerar alltså som det ska nu, inklusive HD-formaten med senaste betafirmware? Märker du något annat som buggar då?
/Sean
Än så länge fungerar allt skitbra, märkte bara att jag inte får 6_kanaligt ljud i AAC (movietrailer från Apple) och att det slöar sig i DIVX när man trycker på play/pause. Nu det roliga: titta på era bilder dem har lagt till slideshow i vinsnigsläget.
Redigerat av Unregistered1200, 13 October 2008 - 15:46.
Postad 13 October 2008 - 15:50
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
YES --- 1.3.55 Funkar PERFECT med DTS-HD MA och Dolby Digital Plus, TrueHD. 1080/24p inga problem med min Sony TV och DENON 3808. Yippi...
Hmmmm vart har du hittat 1.3.55 ? senaste dom släppt är Firmware 1.3.52 (beta) 30/09/2008 Hittade länken http://demod.dvico.c...0_1.3.55_aa.zip
Redigerat av Peter_sm, 13 October 2008 - 15:52.
Postad 13 October 2008 - 16:47
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
EDIT: BoneCutter har en poäng i det han säger, Kolla disken om det är möjligt. Se ifall det finns byglingar på den trots att det är en SATA-disk och prova sätta den som master. /EDIT.
Oavsett vad DViCOs manualer säger kan inte en SATA-disk sättas som master.
Postad 13 October 2008 - 17:37
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nu det roliga: titta på era bilder dem har lagt till slideshow i vinsnigsläget.
Ja, men berätta då! Vad händer?
Postad 13 October 2008 - 18:16
Globe
-
Globe
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har nu hit tills läst igenom 50-60 sidor men inte  ännu hittat något svar som skulle ha hjälpt mig.
Har en tvix med softa 1.2.52, den var installerad då jag köpte den.
1. Problem med DD ljud, skulle vilja använda coaxial digital utgång men. Får endast 5.1 ljud via Toslink/optisk kabel.
- Volymen är på 25
- Har kollat att förstärkaren (Yamaha DSP-Z9) är ok och att jag har rätt input konfigurerad.
- Har de 4 ljud utgångarna på digitalt, har provat olika kombinationer men inget ljud via coaxial digital utgång.
Ljud: Digital
DTS Ljud: Digital
WMA Ljud: Digital
AAC Ljud: Digital
HDMI Ljud: AV
2. Har en Buffalo Linkstation nätverks HDD, men Tvixen ser inte några filer eller foldrar.
- Ansluten via kabel till en router, dit även HDD:n är ansluten.
- Buffalo HDD:n har den senaste mjukvaran.
- Ja, HDD har rätt format NTFS.
- Ja, jag sharar ut HDDn:s foldrar, alla andra datorer ser/hittar dem.
- Har rätt namn "tvixhd1" där jag även då har HDD's IP-adress
- Då jag Pingar med Tvixen så säger det OK mot (HDD) har rätt ip-adress
- Har provat med att döpa foldrarna på HDD till tvix, video, audio.... men inget hjälper
- Har provat med samba och NFS
- LAN IP inställningar har jag provat med både DHCP och Statisk IP
- Diskarn på datorn som jag delar ut med Netshare funkar bra tvixhd2, tvixhd3....
Ja vad göra, funderar om det kan bero på routern. Men då jag ser datorns HDD.......
Tacksam för svar.
Postad 14 October 2008 - 00:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Oavsett vad DViCOs manualer säger kan inte en SATA-disk sättas som master.
Har inte en susning om vad som står i manualen, men om det inte funkar på annat sätt och om det finns strappningar (som på vissa av mina SATA-diskar), så skadar det knappast att testa.
Postad 14 October 2008 - 10:49
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Har inte en susning om vad som står i manualen, men om det inte funkar på annat sätt och om det finns strappningar (som på vissa av mina SATA-diskar), så skadar det knappast att testa.
Poängen är att man inte byglar SATA-diskar överhuvudtaget om man inte vill sänka kapaciteten på dem. Master/Slaver/etc har utgått iom ******** intåg  HAHAHA! Försökte skriva SATA'ns intåg men det censurerades
Redigerat av DevilGod, 14 October 2008 - 10:49.
Postad 14 October 2008 - 11:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Poängen är att man inte byglar SATA-diskar överhuvudtaget om man inte vill sänka kapaciteten på dem. Master/Slaver/etc har utgått iom ******** intåg 
HAHAHA! Försökte skriva SATA'ns intåg men det censurerades 
OK, My bad. Jag undrade också varför det inte medföljde byglar till dem, men där är förklaringen alltså.
Postad 14 October 2008 - 17:58
riggley
-
riggley
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag kan inte spela upp playlists, varken .m3u eller .pls som innehåller musik från den lokala disken i PC'n. Hela den disken är dessutom utdelad till Tvixen så det ska inte vara några problem med länkningarna till mp3 filerna. Däremot fungerar det utmärkt att spela upp webradio som är sparat i .m3u eller .pls ...detta gör det inte mindre oförklarligt. Kör nätverk 100 Mbit/s genom protokollet Netshare 2.1.0.1.
Sökte igenom tråden och hittade personer men liknande problem, men däremot inga svar eller lösningar.
Är tacksam för hjälp !
Postad 14 October 2008 - 18:22
TomasUtanH
-
TomasUtanH
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har fått hem min tvix 6500a nu. Jag har ingen hårddisk än, den kommer imorgon. Men när jag ska skriva in IP-nummret så ska man skriva in 12st siffror. Mitt IP-nummer har inte så många siffror. Så det står FAIL när jag försöker pinga. Jag har en router, men visst är det datorns IP-nummer jag ska skriva och inte routerns? Jag har en router från bredbandsbolaget så det är ett lösenord på den, hur skriver jag in det i tvixen? för det måste man väl göra antar jag.
ip: 85.225.xxx.xx
Postad 14 October 2008 - 18:47
riggley
-
riggley
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har fått hem min tvix 6500a nu. Jag har ingen hårddisk än, den kommer imorgon. Men när jag ska skriva in IP-nummret så ska man skriva in 12st siffror. Mitt IP-nummer har inte så många siffror. Så det står FAIL när jag försöker pinga. Jag har en router, men visst är det datorns IP-nummer jag ska skriva och inte routerns? Jag har en router från bredbandsbolaget så det är ett lösenord på den, hur skriver jag in det i tvixen? för det måste man väl göra antar jag.
ip: 85.225.xxx.xx
Du måste skriva 085.225.xxx.xxx  T ex 020.030.040.001 som symboliserar 20.30.40.1
Postad 14 October 2008 - 19:45
TomasUtanH
-
TomasUtanH
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Du måste skriva 085.225.xxx.xxx 
T ex 020.030.040.001 som symboliserar 20.30.40.1
Tack så mycket! Funkar fin fint nu!
Postad 15 October 2008 - 17:19
Unregistered24a8fb9a
-
Unregistered24a8fb9a
-
Användare
-
-
153 inlägg
Sorry om detta har blivit besvart innan, ganska lång tråd att gå igenom.
Jag har läst en del om värmeproblem i den, är det vanligt? Och att det är fixat i v2 (version 2?). Om man köper en nu är det en v2 då eller man kan få en äldre som har värmeproblem? Kommer främst att använda min för HD film / Tv-serier.
Postad 15 October 2008 - 18:12
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Sorry om detta har blivit besvart innan, ganska lång tråd att gå igenom. Jag har läst en del om värmeproblem i den, är det vanligt? Och att det är fixat i v2 (version 2?). Om man köper en nu är det en v2 då eller man kan få en äldre som har värmeproblem? Kommer främst att använda min för HD film / Tv-serier.
Hej! Det där var många månader sedan (om du skulle göra en sökning på "värmeproblem" längst ner i sökrutan för tråden. Det är till 99,99999 % version två ute. När detta uppdagades under våren, så bytte Canman ut alla versioner hos alla återförsäljare. Du kan lugnt köpa en idag.
Postad 15 October 2008 - 18:33
palo
-
palo
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
hej!
jag undrar om man kan ändra på dessa två saker
2) Hur tar jag bort informationen längst ner? jag pratar om "skapa : " och "storlek" och vart på hårddisken det ligger.
Jag vill inte se den informationen i tvixen
3) Kan man ta bort/ändra på den "bruna" raden som visar vart man är? hade mycket hellre haft tex att mappen ändrar färg(när man är i träd-vy) eller att det är te.x en stjärna till vänster om mappen.
4) Är det möjligt för mig att lägga till en mp3/m3u/någotannat som innehåller en webradio ?
SÅ jag bara startar en fil på tvixen som sedan buffrar radion och spelar ut genom mitt system ?
[EDIT : la till fråga 4a]
Redigerat av palo, 15 October 2008 - 19:02.
Postad 15 October 2008 - 18:36
Unregistered24a8fb9a
-
Unregistered24a8fb9a
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hej!
Det där var många månader sedan (om du skulle göra en sökning på "värmeproblem" längst ner i sökrutan för tråden. Det är till 99,99999 % version två ute. När detta uppdagades under våren, så bytte Canman ut alla versioner hos alla återförsäljare.
Du kan lugnt köpa en idag. 
Tack för svaret, då blir det att inhandla en sån imorgon!
Postad 15 October 2008 - 20:32
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hej!
Det där var många månader sedan (om du skulle göra en sökning på "värmeproblem" längst ner i sökrutan för tråden. Det är till 99,99999 % version två ute. När detta uppdagades under våren, så bytte Canman ut alla versioner hos alla återförsäljare.
Du kan lugnt köpa en idag. 
Jag känner mig inte hundraprocentigt övertygad om att det stämmer. Jag har 6500 V2 som har fungerat bra (även med 720P). Jag har kört med normal fläkthastighet men fick häromdan för mig att ändra till längsam fläkthastighet. Efter ett par dagar råkade jag ut för att bilden försvann medan jag vill minnas att ljudet fortsatte. Det kan i ärliighetens namn ha attt göra med att jag samtidigt kopierade filer via SAMBA-servern i TVIX men det har inte hänt medan jag använt normal fläkthastighet. Kopieringen av filer fortsatte faktiskt vid hängningen och fick gå färdigt. Jag är inte säker på att det var värmeproblem men misstänker att det var så. Hälsningar Göran
Postad 15 October 2008 - 20:53
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Har kommit på ett märklit fel, när jag startar tvixen så får den inget ip nummer av routern, fått starta om den och så har det kommit, idag fick jag starta om den 4 ggr ville ändå inte, fick flytta in den till datorn istället.
Någon annan som stött på detta???
Kör firmware 1.2.52
/P
Postad 15 October 2008 - 22:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag känner mig inte hundraprocentigt övertygad om att det stämmer.
Jag har 6500 V2 som har fungerat bra (även med 720P). Jag har kört med normal fläkthastighet men fick häromdan för mig att ändra till längsam fläkthastighet. Efter ett par dagar råkade jag ut för att bilden försvann medan jag vill minnas att ljudet fortsatte. Det kan i ärliighetens namn ha attt göra med att jag samtidigt kopierade filer via SAMBA-servern i TVIX men det har inte hänt medan jag använt normal fläkthastighet. Kopieringen av filer fortsatte faktiskt vid hängningen och fick gå färdigt.
Jag är inte säker på att det var värmeproblem men misstänker att det var så.
Hälsningar Göran
Ett förtydligande från mig: Det är 99,99999 % säkert att det är version 2 ute. Det utesluter inte att det skulle kunna, av någon outgrundlig anledning, vara fel på någon av enheterna ändå. Det är en annan sak, men faktum kvarstår så vitt jag vet - den felaktiga lilla batch som hann gå ut, är utbytt sedan länge tillbaka.
Postad 15 October 2008 - 22:32
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Har kommit på ett märklit fel, när jag startar tvixen så får den inget ip nummer av routern, fått starta om den och så har det kommit, idag fick jag starta om den 4 ggr ville ändå inte, fick flytta in den till datorn istället.
Någon annan som stött på detta???
Kör firmware 1.2.52
/P
Jag tror det underlättar om du berättar lite mer: Kör du trådlöst eller trådat? Om trådlöst vilken adapter har du? Vilken router använder du? Använder du kryptering i routern och i så fall vilken typ av kryptering - TVIX klarar bara WEP. Och ja jag har råkat ut för liknande problem och jag har sett andra som haft liknande problem. I något fall vill jag minnas att det hjälpte att byta nätverkssladd. I något fall har det varit något problem mellan TVIX och routern. /Göran
Redigerat av Goeran, 15 October 2008 - 22:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|