Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 24 mars 2014 - 23:59
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag får ut betydligt mer ljus ur VT60 än VT50 och VT30, särskilt i Pro-lägena vid kalibrering.
Ska det tolkas som att EU modellerna inte är lightcappade då iom att jag inte hört om motsvarande skillnader på US modellerna, dvs att XX60 inte verkar vara så mkt ljusstarkare än XX50 "over there" Nu verkar engelsmännen också gå med i kören som hyllar PB High-läget: http://www.hdtvtest....01403233655.htm
Ekar det här?
Postad 25 mars 2014 - 00:36
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 314 inlägg
Ska det tolkas som att EU modellerna inte är lightcappade då iom att jag inte hört om motsvarande skillnader på US modellerna, dvs att XX60 inte verkar vara så mkt ljusstarkare än XX50 "over there"
Det ska tolkas ordagrant precis som jag skriver: "Jag får ut betydligt mer ljus ur VT60 än VT50 och VT30, särskilt i Pro-lägena vid kalibrering.". Då menar jag givetvis de modeller som sålts i Sverige.
Postad 25 mars 2014 - 01:21
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ekar det här? 
Ooops... Ja det gör nog det!
Postad 25 mars 2014 - 09:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Intressant. Det har hänt att vissa filmer är relativt "band"-fria. Jag tänker främst på de från Criterion.
Är bilden generellt lite brusig/kornig blir banding sällan synligt, och det går ju också att addera lite grain då materialet är "för rent" och riskerar att ge problem, ibland bara vid upp/nedtoningar.
Postad 28 mars 2014 - 12:55
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
HBB har nu rabatt på 65ST60 (har för mig den låg på strax över 19k i pris, mot strax under 20k som väl var lägst innan)
Postad 28 mars 2014 - 17:06
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Har ju haft ZT60 några dagar nu... Svärtan är väldigt rolig att ha men har svårt att inte störa mig på den dåliga rörelsehanteringen och att bilden aldrig känns riktigt skarp. Får lite för mig att jag kanske borde ha en LCD ändå, men är helt allergisk mot clouding så det går ju inte det heller.  (LG plasma för dålig svärta och Samsung plasma för dålig inut lag, så dom är inte alternativ heller)
När jag spelar spel i 30fps så rycker det enormt mycket på denna tv. 60fps funkar bra. Det finns inte så mycket att göra åt saken antar jag?
Postad 28 mars 2014 - 23:36
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Angående spel i 30fps. Tänkte innan att rörelseskärpan och den större storleken i jämförelse med min 40" lcd från 2007 gör ryckigheten tydligare men trodde ändå att det var något mer som gjorde att det ryckte så mycket. Ställde fram min gamla TV igen och gjorde en jämförelse. Visa sig att skillnaden var mindre än jag trodde.
Postad 29 mars 2014 - 12:05
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Har ju haft ZT60 några dagar nu... Svärtan är väldigt rolig att ha men har svårt att inte störa mig på den dåliga rörelsehanteringen och att bilden aldrig känns riktigt skarp. Får lite för mig att jag kanske borde ha en LCD ändå, men är helt allergisk mot clouding så det går ju inte det heller. (LG plasma för dålig svärta och Samsung plasma för dålig inut lag, så dom är inte alternativ heller)
När jag spelar spel i 30fps så rycker det enormt mycket på denna tv. 60fps funkar bra. Det finns inte så mycket att göra åt saken antar jag?
Panasonics plasmor är väl kända för att vara rätt "mjuka i bilden" vilket beroende på vem man frågar, är jättebra eller mindre bra
Redigerat av improwise, 29 mars 2014 - 12:05.
Postad 29 mars 2014 - 14:17
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Har ju haft ZT60 några dagar nu... Svärtan är väldigt rolig att ha men har svårt att inte störa mig på den dåliga rörelsehanteringen och att bilden aldrig känns riktigt skarp. Får lite för mig att jag kanske borde ha en LCD ändå, men är helt allergisk mot clouding så det går ju inte det heller. (LG plasma för dålig svärta och Samsung plasma för dålig inut lag, så dom är inte alternativ heller)
Ja tyvärr får man vänta tills OLED kommer innan vi kommer få se tv-apparater med perfekt bild.. Nu får man välja lite efter vilka fel man stör sig minst på.. Phosphor lag är antagligen det du upplever med din plasma, det lider alla plasmor av, mig veterligen.. Just Phosphor lag är det enda jag egentligen verkligen stör mig på när det gäller just plasmor. LCD har ju enligt mig generellt sett fler problem, ett av dom är en rent allmänt sämre bild, om man frågar mig
Postad 29 mars 2014 - 14:23
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Ja tyvärr får man vänta tills OLED kommer innan vi kommer få se tv-apparater med perfekt bild..
Jag tror inte vi får perfekt bild då heller, det lär finnas något att klaga på.
Postad 29 mars 2014 - 15:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
En teve som automatiskt kan bli i 4X3 format eller 16x9 beroende på innehållet vore najs.
Postad 29 mars 2014 - 16:24
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
En teve som automatiskt kan bli i 4X3 format eller 16x9 beroende på innehållet vore najs.
Kanske går lika bra med gardiner, som på bio ungefär...
Postad 31 mars 2014 - 13:33
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Beställde en 65ST60 igår ifrån DAVIDS, de kör 10% så blev 18000:- måste väl anses "billigt" http://www.davids.se...x-p65st60y.htmlSen tycker jag det är lite rörigt med 3D brillor, passar dessa? TY-ER3D4ME
Redigerat av jimel, 31 mars 2014 - 13:34.
Postad 31 mars 2014 - 17:53
lovefa
-
lovefa
-
Rookie
-
4 inlägg
Dagen före julafton lämnade jag in min Panasonic VT60 på reparation till en Panasonic-verkstad eftersom horisontell linje över TV:n stängdes av. De fixade problemet och jag fick tillbaka TV:n 14 januari.
Problemet är att på något sätt har de lyckats skada foten som TV:n står på när de utförde reparationen. Både jag och killen som lämnade tillbaka TV:n la märke till det och han sa att de skulle beställa en ny fot från Panasonic. För ungefär en månad sedan hörde jag av mig eftersom jag inte hört något från dem, och fick svaret att ingen fot hade kommit och att de skulle höra av sig när den fanns inne. Nu har det som sagt gått ytterligare en tid och jag anar att det kommer bli väldigt svårt att beställa hem en fot eftersom det är en utgående modell. Vad tycket ni jag ska göra? Någon sorts ersättning måste jag ju få...
Här är bilderna på skadorna:
https://www.minhembi.../lovefa/345768/
Postad 01 april 2014 - 11:14
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
Dagen före julafton lämnade jag in min Panasonic VT60 på reparation till en Panasonic-verkstad eftersom horisontell linje över TV:n stängdes av. De fixade problemet och jag fick tillbaka TV:n 14 januari.
Problemet är att på något sätt har de lyckats skada foten som TV:n står på när de utförde reparationen. Både jag och killen som lämnade tillbaka TV:n la märke till det och han sa att de skulle beställa en ny fot från Panasonic. För ungefär en månad sedan hörde jag av mig eftersom jag inte hört något från dem, och fick svaret att ingen fot hade kommit och att de skulle höra av sig när den fanns inne. Nu har det som sagt gått ytterligare en tid och jag anar att det kommer bli väldigt svårt att beställa hem en fot eftersom det är en utgående modell. Vad tycket ni jag ska göra? Någon sorts ersättning måste jag ju få...
Här är bilderna på skadorna: https://www.minhembio.../lovefa/345768/
Jag tycker du absolut ska kräva en helt ny fot. Det borde gå att få tag i en hos Panasonic någonstans i världen. Även om modellen inte tillverkas längre så finns det förhoppningsvis reservdelar kvar, så även en hel fot. Skadorna på foten är så omfattande och så fula att jag aldrig skulle kunna leva med dom. Hela grejen med foten är ju att den är vacker att se på, och det faller ju pladask med alla skador. Om det mot all förmodan inte skulle gå att hitta en ny fot skulle jag testa med att täcka över fotplattan med en svart nålfiltmatta som du skär till i lämpligt mått, du skulle också kunna skära till en V-formad bit för att täcka den del som går upp mot TV'n. Finns att köpa här: http://www.ruugs.se/...v/nalfiltsmatta Alternativt hänga TV'n på väggen om du har plats för det, har du inget väggfäste så kräv att få ett lämpligt från reparationsfirman. Sist men inte minst, du ska kräva en rejäl kompensation av klantskallen som orskade skadorna. Edit: Vart har du köpt TV'n? När jag köpte min ZT60 var fotplattan i kartongen lite bucklig på två ställen, inte alls så skadad som din men tillräckligt för att jag ville ha en ny felfri. Hembiobutiken där jag köpte TV'n hade inga problem med att hitta en ny. Suverän support, som vanligt!
Redigerat av Unregisteredc3031afe, 04 april 2014 - 16:20.
Postad 01 april 2014 - 17:07
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Senaste prissänkningen av ZT60 är lite märklig, Siba och NetOnNet ligger 2000 kr under resten av av aktörerna som dock inte som brukligt sänkt för att matcha. Har för mig att Siba och Netonnet har samma ägare vilket väl isf kan förklara att just de 2 agerat lika, men ändå lite märkligt.
Redigerat av improwise, 01 april 2014 - 17:07.
Postad 03 april 2014 - 05:30
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Beställde en 65ST60 igår ifrån DAVIDS, de kör 10% så blev 18000:- måste väl anses "billigt" 
http://www.davids.se...x-p65st60y.html
Sen tycker jag det är lite rörigt med 3D brillor, passar dessa? TY-ER3D4ME
Kan svara mig själv att brillorna passar  och jäklar vilken fin tv
Postad 03 april 2014 - 22:09
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska få till färgerna på ZT60, jag är inte så kräsen när det gäller färg så det förvånar mig att jag har detta problemet på en så här dyr TV som väl ska vara ganska bra out of the box? Tycker främst röd färg känns off. Som en blandning av för mycket och för lite på samma gång. Är för dåligt insatt för att kunna beskriva det bättre än så. Hur ska jag göra för att få det bra? Tycker färgerna på min datorskärm känns bättre, och den skärmen är verkligen skitdålig på allt annat så kan inte tänka mig att färgerna är direkt korrekta där heller. Färgerna känns mer avslappnade och korrekt/naturliga på den, det är så ansträngt på min ZT60. hm..
Önskar nästan att nån kunnig kom hit och titta på den innan ångerveckorna är slut, så det inte är så att det är något fel på den. Matar den oftast med datorn och får byta mellan RGB range normal/full beroende på vad jag gör. Vet inte om det är något mer avgörande än det som kan vara fel ifrån datorn?
Postad 03 april 2014 - 22:23
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska få till färgerna på ZT60, jag är inte så kräsen när det gäller färg så det förvånar mig att jag har detta problemet på en så här dyr TV som väl ska vara ganska bra out of the box? Tycker främst röd färg känns off. Som en blandning av för mycket och för lite på samma gång. Är för dåligt insatt för att kunna beskriva det bättre än så. Hur ska jag göra för att få det bra? Tycker färgerna på min datorskärm känns bättre, och den skärmen är verkligen skitdålig på allt annat så kan inte tänka mig att färgerna är direkt korrekta där heller. Färgerna känns mer avslappnade och korrekt/naturliga på den, det är så ansträngt på min ZT60. hm..
Önskar nästan att nån kunnig kom hit och titta på den innan ångerveckorna är slut, så det inte är så att det är något fel på den. Matar den oftast med datorn och får byta mellan RGB range normal/full beroende på vad jag gör. Vet inte om det är något mer avgörande än det som kan vara fel ifrån datorn?
Testa i THX-läge, nersläckt rum och BD-skiva i klass med Teir0 -Blu http://www.avsforum....gs#user_anchor0Jag rekommenderar jag att göra det först och se om det fortfarande ser konstigt ut. Beroende på källa kan man ju få lite skumma resultat. Det finns mycket i en dator som kan ställa till det. BD från en erkänt bra spelare(Oppo, Ps3 osv.) är alltid säkraste kortet.
Postad 04 april 2014 - 00:24
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Testa i THX-läge, nersläckt rum och BD-skiva i klass med Teir0 -Blu http://www.avsforum....gs#user_anchor0
Jag rekommenderar jag att göra det först och se om det fortfarande ser konstigt ut. Beroende på källa kan man ju få lite skumma resultat. Det finns mycket i en dator som kan ställa till det. BD från en erkänt bra spelare(Oppo, Ps3 osv.) är alltid säkraste kortet.
Annars kan det väl vara ide att test med något som är "inbyggt" i tv:n, vilket kan vara allt ifrån tv-kanaler från tunern till NetFlix. Då vet man iaf att det inte är någon extern hårdvara inblandat.
Postad 04 april 2014 - 06:32
Unregisteredcb3b891b
-
Unregisteredcb3b891b
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Apropå färger.
Jag tycker jag får konstig röd färg i SVT HD sändningarna på 50" VT60. Alldeles för mycket rött.
T.ex om någon deltagare i "Vem vet mest" har en röd skjorta på sig. Det blir ill-rött.
Men om jag tittar från HTPC:n via HDMI ser rippat material naturligt ut.
Jag använder THX Cinema inställningarna.
Någon som vet en snabb fix?
Per
Redigerat av Unregisteredcb3b891b, 04 april 2014 - 06:33.
Postad 04 april 2014 - 07:16
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Annars kan det väl vara ide att test med något som är "inbyggt" i tv:n, vilket kan vara allt ifrån tv-kanaler från tunern till NetFlix. Då vet man iaf att det inte är någon extern hårdvara inblandat.
Jag hade inte litat på att man får rätt färger från vanliga TV-kanaler eller Netflix. Båda är hårt komprimerade. Man får kalibrera Tvn mot olika källor det är enda fixen. Men om det ser bra ut med en referens BD så är antagligen THX-läget hyfsat inställt ändå.
Postad 04 april 2014 - 07:29
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jag har provat thx, att kolla på Netflix och matat med bluray från ps3/ps4. Sällan det är riktigt rött i filmerna jag sett på bluray så där har jag mer tyckt det ser matt ut genrerellt . Men vid mer grafiska saker är det mer just det röda som stört mig, text i meny i Netflix eller i Windows miljö eller i spel (både från PC och ps4). Jag har inte varit inne och petat på färginställningarna som finns när man kör professional, det kanske går att få till då jag vet inte. Men känns som att det inte borde behövas för en som mig som inte är så petig med färger som sagt och denna tv ska ju vara bra med t ex thx läget som ni säger.
Windows miljön ser ju verkligen inte bra ut öht men det antar jag är normalt för en plasma? Inte ett problem i sig det är i spel och filmer jag behöver ha det bra, såklart.
Svårt att veta hur jag ska dra i hue/saturation /luminance när jag inte riktigt vet vad som är felet. Bara att det känns fel, för mkt och för lite på samma gång i rött och generellt för lite i resten av färgerna.
Postad 04 april 2014 - 08:31
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Då är det nog helt enkelt så att du behöver kalibrera tvn. THX-läget är ju bara en väldigt bra gissning. Om man har en ZT60 kan jag tycka det är värt att ta in ett proffs som kalibrerar tvn. Då kan du ju få den kalibrerad för olika källor och dagtid/kvällstid.
Postad 04 april 2014 - 09:11
Thomas S
-
Thomas S
-
Användare
-
-
123 inlägg
Postad 05 april 2014 - 12:54
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
DEL
Redigerat av Kung67, 08 april 2014 - 08:11.
Postad 05 april 2014 - 13:49
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Efter tips här klippte jag till på en 65" ST60. 18K hos Davids är inget litet belopp men jag räknar med att ha den i åtminstone 3 år innan det går att få tag på OLED 4K i större storlekar till ett humant pris. Detta gör att jag nu säljer min 50" ST60:
http://www.blocket.s...6.htm?ca=11&w=1
Hämtas i Nacka kommun (Stockholms län). Det finns lite prutmån. Jag är en seriös säljare. Ha en fortsatt trevlig helg.
10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden "Marknaden" erbjuder privatpersoner (inte företag) en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis utannonsera varor (inte tjänster) tillhörande de områden som MinHembio eller Prisjakt behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren, galleriet eller i lämnade omdömen. En annons får inte heller vara utformad som en länk till annat försäljningsställe än ovan nämnda marknad.
Postad 05 april 2014 - 21:06
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Köpte igår en 50" vt60, den sista de hade kvar på Siba i Malmö.
Jag har gjort lite bildinställningar, men får säga att jag är löjligt nöjd trots att inget är optimalt. Detta är en tv som imponerar nått enormt på mig!
Ett litet problem har jag dock. Eftersom jag sällan ser tv, men resten av familjen (som inte bryr sig om kvaliten) gör det så har vi endast analogt utbud. Och på analogtv är ljudnivån mycket låg. Detta medför att man skruvar upp volymen väldigt högt för att höra något. Trycker man på vieraknappen så är bekräftelseljudet ( pipet ) mycket högt. Det är exakt samma fenomen när jag kör ljudet via hemmabiot. Jag har inte hittat någon inställning där man kan stänga av bekräftelseljud, eller höja ljudet från tv-sändningen. Gud förbjude att man skulle glömma sänka när man byter över till annan ljudkälla, det hände en gång och det dånade rätt bra från högtalarna då.. På netflix och andra källor är ljudet normalt (dvs mkt högre än det på analogtv) Någon som känner igen detta?
Postad 06 april 2014 - 08:05
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Känner inte igen fenomenet men man kan stänga av ljudet, var där man ändrar hemskärmen någonstans
Postad 06 april 2014 - 15:55
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Känner inte igen fenomenet men man kan stänga av ljudet, var där man ändrar hemskärmen någonstans
Det stämmer, där fanns avstängningen, tack så mycket för tipset!
Postad 06 april 2014 - 20:27
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Efter lite mer jämförande så är jag faktiskt mer nöjd med färgerna via ps4 än via PC så jag får helt enkelt försöka fixa det lika bra från PCn.
Men jag har ett annat problem som jag tänkte ta tag i nu när ångerveckorna är över och det är klart att jag ska behålla TVn (zt60).
TVn har ingen analog ljudutgång om jag fattat det rätt, och min förstärkare är en stereo som bara har analog ljudingång. Då har jag väl två alternativ, köpa en converter eller köpa en helt ny förstärkare som klarar digitalt (och surround och allt med då förstås). Om jag väljer att köpa en converter bara tillsvidare, vad ska man köpa då? Är det stor skillnad på dyr/billig? Känns dumt att lägga typ 1300kr+ på en converter men om man kommer undan med 200-500kr så kan det ju va en värd lösning för nu.
Postad 06 april 2014 - 22:57
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Efter lite mer jämförande så är jag faktiskt mer nöjd med färgerna via ps4 än via PC så jag får helt enkelt försöka fixa det lika bra från PCn.
Men jag har ett annat problem som jag tänkte ta tag i nu när ångerveckorna är över och det är klart att jag ska behålla TVn (zt60).
TVn har ingen analog ljudutgång om jag fattat det rätt, och min förstärkare är en stereo som bara har analog ljudingång. Då har jag väl två alternativ, köpa en converter eller köpa en helt ny förstärkare som klarar digitalt (och surround och allt med då förstås). Om jag väljer att köpa en converter bara tillsvidare, vad ska man köpa då? Är det stor skillnad på dyr/billig? Känns dumt att lägga typ 1300kr+ på en converter men om man kommer undan med 200-500kr så kan det ju va en värd lösning för nu.
Om tvn har någon form av scart ingång/adapter så kan det vara möjligt att den även skickar ut analogt ljud den vägen. Så börja med att prova det. Hörlursuttag kan ju finnas också? Om du ska köpa något nytt så köp en begagnad surround förstärkare bara för nån tusenlapp tills du har råd/intresse att lägga större pengar på ljudet. Lägg inte pengar på någon form av konvertering. Fick själv tag i den närmast legendariska gamla Denon 1507 ( googla denon 1507 och linn så förstår du hehe ) för knappt några pengar alls.
Redigerat av Beagle five, 06 april 2014 - 23:02.
Postad 08 april 2014 - 13:58
Pinnacle
-
Pinnacle
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Köpte för någon månad sedan en Panasonic Viera TX-P65VT60Y, överlag så är jag galet nöjd med TVn men det finns en sak som retar mig lite och det är inspelningsfunktionen till en extern USB-hårddisk. Jag har idag ett TV-abonnemang via Comhem och använder en HD CI+ modul i TVn. USB-hårddisken är inkopplad på USB-uttaget som är märkt med "HDD". Nu till mitt problem, om jag börjar titta på ett program på en kanal och väljer att spela in programmet på hårddisken så kan jag sen inte byta till någon annan kanal som jag i normala fall kan se (får ett felmeddelande om att kanalen är kodad). Har jag missat något eller fungerar det inte att se på en kanal samtidigt som jag spelar in från en annan?
Redigerat av Pinnacle, 08 april 2014 - 13:59.
Postad 08 april 2014 - 15:21
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Köpte för någon månad sedan en Panasonic Viera TX-P65VT60Y, överlag så är jag galet nöjd med TVn men det finns en sak som retar mig lite och det är inspelningsfunktionen till en extern USB-hårddisk.
Jag har idag ett TV-abonnemang via Comhem och använder en HD CI+ modul i TVn. USB-hårddisken är inkopplad på USB-uttaget som är märkt med "HDD".
Nu till mitt problem, om jag börjar titta på ett program på en kanal och väljer att spela in programmet på hårddisken så kan jag sen inte byta till någon annan kanal som jag i normala fall kan se (får ett felmeddelande om att kanalen är kodad). Har jag missat något eller fungerar det inte att se på en kanal samtidigt som jag spelar in från en annan?
Har ingen Panasonic själv men drar till med gissningen att det bara är en kodad/krypterad kanal som kan avkodas/dekrypteras samtidigt? (Edit: Vilket nog isf beror på CA-modulen snarare än TV:n)
Redigerat av improwise, 08 april 2014 - 15:32.
Postad 09 april 2014 - 00:47
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Köpte för någon månad sedan en Panasonic Viera TX-P65VT60Y, överlag så är jag galet nöjd med TVn men det finns en sak som retar mig lite och det är inspelningsfunktionen till en extern USB-hårddisk.
Jag har idag ett TV-abonnemang via Comhem och använder en HD CI+ modul i TVn. USB-hårddisken är inkopplad på USB-uttaget som är märkt med "HDD".
Nu till mitt problem, om jag börjar titta på ett program på en kanal och väljer att spela in programmet på hårddisken så kan jag sen inte byta till någon annan kanal som jag i normala fall kan se (får ett felmeddelande om att kanalen är kodad). Har jag missat något eller fungerar det inte att se på en kanal samtidigt som jag spelar in från en annan?
Tror inte du kan det då den bara har en DVB-C mottagare. Däremot har den precis som min ZT60 dubbla DVB-S mottagare för satellit vilket borde funka att spela in från en kanal och samtidigt kolla på en annan. Nåt jag ska testa när jag skaffat ett nytt twin-LNB och en hårddisk att spela in på.
Postad 09 april 2014 - 18:24
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Tror inte du kan det då den bara har en DVB-C mottagare.
Däremot har den precis som min ZT60 dubbla DVB-S mottagare för satellit vilket borde funka att spela in från en kanal och samtidigt kolla på en annan. Nåt jag ska testa när jag skaffat ett nytt twin-LNB och en hårddisk att spela in på.
Det krävs en ca-modul med programkort för att kunna titta på en kanal. Vill man spela in på en annan kanal krävs det ytterligare en ca-modul med kort, dvs det krävs 2 ca-moduler och 2 kort för att det ska funka. Plus en hdd då naturligtvis ;-)
Postad 09 april 2014 - 18:37
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Det krävs en ca-modul med programkort för att kunna titta på en kanal. Vill man spela in på en annan kanal krävs det ytterligare en ca-modul med kort, dvs det krävs 2 ca-moduler och 2 kort för att det ska funka. Plus en hdd då naturligtvis ;-)
Tack för den infon! Har försökt ta reda på det ett tag utan att fått nåt bra svar. Då blir det till att fixa en CA-modul till samt ett extra kort. Samt givetvis en USB-HDD!
Postad 09 april 2014 - 19:35
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Tack för den infon! Har försökt ta reda på det ett tag utan att fått nåt bra svar. Då blir det till att fixa en CA-modul till samt ett extra kort. Samt givetvis en USB-HDD! 
Har som sagt inte en Panasonic själv, men har den verkligen 2 slottar för CA-modul? Annars är det nog färdigflinat på den fronten
Postad 09 april 2014 - 19:44
Hamilton
-
Hamilton
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har som sagt inte en Panasonic själv, men har den verkligen 2 slottar för CA-modul? Annars är det nog färdigflinat på den fronten
Japp, den har två slottar! Så här är det inte färdigflinat!
Postad 09 april 2014 - 19:53
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Japp VT modellen har också plats för 2. Dock inte ST.
Redigerat av Unregisterede6970ea2, 09 april 2014 - 19:54.
Postad 09 april 2014 - 21:40
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Japp, den har två slottar! Så här är det inte färdigflinat! 
Där ser man! Måste erkänna att jag inte ens vet hur många min F8505 har, jag och antenn-tv har gjort slut sen ett par år tillbaka
Postad 10 april 2014 - 19:46
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Om tvn har någon form av scart ingång/adapter så kan det vara möjligt att den även skickar ut analogt ljud den vägen. Så börja med att prova det. Hörlursuttag kan ju finnas också? Om du ska köpa något nytt så köp en begagnad surround förstärkare bara för nån tusenlapp tills du har råd/intresse att lägga större pengar på ljudet. Lägg inte pengar på någon form av konvertering. Fick själv tag i den närmast legendariska gamla Denon 1507 ( googla denon 1507 och linn så förstår du hehe ) för knappt några pengar alls.
Tack för tipsen! Har vart så trött senaste tiden så har faktiskt inte orkat kolla upp något av det än. Man kan ju tycka att det med scartingången borde kommit upp när jag googlade på problemet, och även hörlursutgång. Men såg inget av det.
Postad 10 april 2014 - 20:45
Micke_A
-
Micke_A
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tjena!
Har idag beställt hem ZT60:n. Undrar ifall man bör "Köra in" tv:n innan man börjar använda den? Om ja isf med vad?
Undrar oxå ifall nån här har provat att kalibrera sin panna med hjälp av THX-appen? Erfarenheter av det?
Tack på förhand.
Postad 11 april 2014 - 14:25
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Wow, min känsla var att det var enkelt att ringa och få någon att kika på de berömda fläktarna och kanske göra den ännu mer berömda "fläktfixen" men det verkar stört omöjligt, slussas fram och tillbaka mellan Panasonic och servicecenter (som aldrig går att få tag på)
Fick tag i ett ställe, servicecenter, sjukt otrevliga, herregud, jag förstår inte vad som ska vara så svårt..
Bor i Norrköping, någon runt om i omnejd som haft kontakt med ngn av Pannas serviceställen här och fått detta fixat? Jag skiter i det snart, skulle lätt kunna lämna tillbaka tvn, elgig där jag köpte den svarar att de kan boka in en service via elis men att det kostar mig om det inte är något som täcks av garantin.
Ska jag be elis boka en service, men kul om de säger att fläktarna redan är fixade och jag får pynta?
Blocket nästa snart...
Postad 11 april 2014 - 14:39
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Tjena!
Har idag beställt hem ZT60:n. Undrar ifall man bör "Köra in" tv:n innan man börjar använda den? Om ja isf med vad? Undrar oxå ifall nån här har provat att kalibrera sin panna med hjälp av THX-appen? Erfarenheter av det?
Tack på förhand.
Egentligen ska man inte behöva "köra in" en TV idag men jag har en DVD med enfärgade inkörningsslides som växlar färger i ett jämt tempo som jag alltid brukar köra 50-100 timmar på en ny plasma, kanske onödigt men jag har alltid gjort så. Sen brukar jag vara försiktig med att köra kanaler med skarpa loggor för länge och sen ser jag till att köra helbild ungefär lika mycket som jag kör filmer med svarta fält uppe och nere. Jag kör THX-lägena på min 65VT60 och jag har aldrig haft några problem med inbränningar och IR. Vet inte om jag är onödigt försiktig men jag tycker ändå man läser om folk som får dessa problem även på denna sista generation från Panasonic. Omväxling tror jag är nyckeln till att slippa problem
Postad 12 april 2014 - 11:37
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Wow, min känsla var att det var enkelt att ringa och få någon att kika på de berömda fläktarna och kanske göra den ännu mer berömda "fläktfixen" men det verkar stört omöjligt, slussas fram och tillbaka mellan Panasonic och servicecenter (som aldrig går att få tag på)
Fick tag i ett ställe, servicecenter, sjukt otrevliga, herregud, jag förstår inte vad som ska vara så svårt..
Bor i Norrköping, någon runt om i omnejd som haft kontakt med ngn av Pannas serviceställen här och fått detta fixat? Jag skiter i det snart, skulle lätt kunna lämna tillbaka tvn, elgig där jag köpte den svarar att de kan boka in en service via elis men att det kostar mig om det inte är något som täcks av garantin.
Ska jag be elis boka en service, men kul om de säger att fläktarna redan är fixade och jag får pynta?
Blocket nästa snart...
Nu minns jag inte exakt men man kan se på tv'ns serienummer om den har fläktfixen redan från fabrik. Finns beskrivet i den här tråden oxå, minns ej var men sök.
Postad 12 april 2014 - 13:33
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Nu minns jag inte exakt men man kan se på tv'ns serienummer om den har fläktfixen redan från fabrik. Finns beskrivet i den här tråden oxå, minns ej var men sök.
Tack, forskat lite och hittade en sida där det står att allt före (2bokstäver) och 343..... har problem med fläkt, allt efter ska vara fixat, min börjar med 332... Drog ett småirriterat mail till elgig. Ljudet äter sig som ngn skrev tidigare i tråden in i hjärnan.
Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 12 april 2014 - 13:34.
Postad 16 april 2014 - 17:13
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har fått "fläktfixen" installerad nu. Hade nummer -343xxxx men hade ändå inte fått den installerad så det verkar vara ink. det numret i alla fall.
Var med och kollade (ingenjör som man är) och fixen är bara två skumplastbitar som verkar dirigera om luftflödet. Vet inte om det finns olika sorters men det var ingen typ av dämpande material i alla fall. Dessutom installerades det inte på båda fläktarna utan bara ena. Han visste inte varför det var så men det stod så i instruktionen i alla fall. Vet inte om jag tycker att det blev någon överdriven förbättring. Den låter lite mindre än tidigare för det verkar som att fläktarna inte behöver snurra lika snabbt för att kyla komponenterna. Men visst hörs den fortfarande lite, speciellt efter att tv:n stått på ett tag och blivit varm. Serviceteknikern sa dock att det var väldigt olika hur stor förbättring det blev. Bäst blev det oftast på de som lät mest från början och min var relativt tyst.
Postad 16 april 2014 - 17:51
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Får man fråga hur du gick tillväga, vem kontaktade du?
Postad 16 april 2014 - 18:07
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag gick in på assistkedjan.se och kollade upp vart min närmaste serviceverkstad låg (Örebro i mitt fall) och kontaktade dem via mail. Uppgav mitt problem och vilket serienr jag har på tvn. Fick svar dagen därpå. Tyvärr bor jag utanför deras hemservicezon så först ville de att jag skulle lämna in den hos elgiganten. Men sen hörde de av sig igen och sa att de kunde ta det samtidigt som någon annan service de hade i närheten av mig. Tog nog drygt 3 veckor innan de kom ut men hellre det än att behöva skicka iväg tv:n någonstans.
Själva installationen tog ungefär 30min och det enda jag behövde visa upp var kvittot på tv:n, min adress, mail och telefon. Så jag har bara bra erfarenheter.
Det finns ett serviceställe i Linköping så det borde inte vara något problem. Jag bor 11mil från Örebro och är väl bara 4-5mil mellan Linköping och Norrköping om jag mins rätt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|