De är väl samma bolag antar jag.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 april 2014 - 18:26
De är väl samma bolag antar jag.
Postad 16 april 2014 - 18:33
Postad 24 april 2014 - 12:45
Fläktfixen utfördes plus att servicekillen drog åt alla skruvar för att förhindra buzzing, måste säga att det blev en väldigt stor skillnad för min del, visst hörs fläkten, men det är stor stor stor skillnad mot innan, nu kan jag leva med det, utan problem, känns riktigt riktigt skönt då jag är supernöjd med tvn i övrigt.
Buzzar gör den dock fortfarande i ljusa partier etc, men det är inget jag stör mig på, men fläktljudet alltså, ojoj vad grinig jag blev på slutet, det var som ett vobblande ljud som käkade sig in i hjärnan...
Nu låter det dock mer om den vänstra, och sen konstigt nog tycker jag inte att tvn blir riktigt lika varm längre...
Har ju visserligen inte hunnit använda tvn så mycket sen igår men det känns som sagt lovande.
Postad 26 april 2014 - 08:31
Det medföljde endast 1 par glasögon till TVn som heter panasonic ty-er3d5ma, det verkar dock inte så lätt att få tag på dessa i Sverige? Så vad ska man då välja? Antar att det ska vara aktiva med bluetooth stöd.
Vad har ni för 3D glasögon till era?
Redigerat av Unregistered30026, 26 april 2014 - 08:31.
Postad 30 april 2014 - 17:48
Efter ett par veckor med den installerad så måste jag säga att den gör märkbar skillnad. Fläktarna hörs när det är aldeles tyst runt omkring och man har väldigt låg volym på tv:n, men i övrigt tänker jag inte alls på den längre.
Varför blir buzzingen bättre av att man drar åt skruvarna? Ljudet kommer ju från komponenterna på kretskorten och borde väl inte påverkas av att man drar åt skruvarna,eller?
Lasse Kongo: Eftersom "fläktfixen" dirigerar om luftflödet så är det inte så konstigt att den är svalare, eftersom den troligtvis mer effektivt kyler komponenterna.
Efter ett par veckor med den installerad så måste jag säga att den gör märkbar skillnad. Fläktarna hörs när det är aldeles tyst runt omkring och man har väldigt låg volym på tv:n, men i övrigt tänker jag inte alls på den längre.
Varför blir buzzingen bättre av att man drar åt skruvarna? Ljudet kommer ju från komponenterna på kretskorten och borde väl inte påverkas av att man drar åt skruvarna,eller?
Postad 30 april 2014 - 20:24
VT60
Redigerat av Unregistered41836655, 30 april 2014 - 20:24.
Postad 30 april 2014 - 21:29
Det gör tv'n själv, du behöver bara ansluta disken till tv'n. Sen kan man från sin dator faktiskt komma åt det man spelat in via vlc och spara ned på sin dator-hdd, dvs kopiera det man spelat in på tv'n till datorn, vilket är nice...Till vad ska jag formatera hårddisken för att kunna spela in TV?
VT60
Postad 01 maj 2014 - 08:15
Panasonic 42ST60 *ska* väl kunna ta emot en dator, jag menar, det kan väl varenda modern tv idag?? Det jag mest vill ha det för är HBO Nordic, tänkte prenumera på dem på datorn så jag får Game of Thrones (och True Detective), vem f-n vill vänta ett helt år på bluray släpp... men självklart vill jag se det på tv'n, GoT kräver bästa möjliga!
Postad 01 maj 2014 - 08:37
eller vad för adapter är det?
Postad 01 maj 2014 - 10:01
1: Fungerar utgången från din dator
2. Fungerar adaptern
3: Är kablarna hela
4: Fungerar TVns HDMI-ingång
5: vad för bildstorlek skickas.
Dvs
1: Koppla din dator till monitor via denna utgång, får du bild?
2: Ta med din adapter till vän, prova med annan dator/annan TV/skärm
3: Testa kablarna...
4: Annan enhet kopplat till HDMI-ingången, bild?
5: Kontrollera i datorn vad som skickas.
Eliminera alla möjliga felkälllor.
Postad 01 maj 2014 - 10:31
Jag använder normalt en PC som är konstant inkopplad till min 50ST60, men testade nu att koppla in en Macbook Air med Mini HDMI -> HDMI-adapter och sen vanlig HDMI-kabel. Det funkade direkt utan några konstigheter, bara att välja rätt HDMI-utgång på TV:n.Ja, men, har ju försökt all det där, funkar inte.
Såhär ser det ut på i Macens bildskärmsinställningar:

Postad 01 maj 2014 - 10:35
Intressant! Berätta hur det går till.Det gör tv'n själv, du behöver bara ansluta disken till tv'n. Sen kan man från sin dator faktiskt komma åt det man spelat in via vlc och spara ned på sin dator-hdd, dvs kopiera det man spelat in på tv'n till datorn, vilket är nice...
Postad 01 maj 2014 - 14:54
Intressant! Berätta hur det går till.
- Starta TV'n (med ansluten USB-HDD med inspelade program på) och anslut den till ditt hemmanätverk.
- Aktivera DLNA i TV'n
- "MENU" -> "Nätverk" -> "Inställning nätverkslänk"
- Ändra "DLNA Server" till "På"
- Starta datorn
- Installera och starta "VLC" (http://www.videolan.org/)
- I VLC gå till "Visa" och välj "Spellista"
- I spalten som visas i vänstra delen av VLC-fönstret, klicka på pilen vid "Lokalt nätverk" och sedan "Universal Plug'n'Play"
- I den högra delen av VLC-fönstret skall nu din VT60 dyka upp och kanske lite fler prylar i hemmanätverket. Om inte kan det bero på hur ditt hemmanätverk är konfigurerat, det får ni googla upp själva.
- Klicka på pilen till vänster om TV'ns namn och sedan på pilen vid "USB-HDD". Nu visas en lista över de program som finns sparade på HDD'n.
- Högerklicka på önskat program och välj "Spara".
- Välj var filen skall hamna någonstans och vilken profil som önskas ("Video - H.264 + MP3 (MP4)" funkar default, men kan även konfigureras om man vill mha skiftnyckeln/skruvmejsel-symbolen)
- Klicka "Starta" och vänta
- Vänta lite mer...... och lite mera..... Detta går ungefär i hastigheten 1x, dvs en två timmar lång film tar två timmar att spara ned.
- Äntligen! Filmen sparad på datorns HDD!
Man kan även välja att spara ned programmet via "Dumpa rå inmatning" i "Spara" fönstret, vilket går fortare (t.o.m. mycket fortare) men då blir filen gigantiskt stor och bör sedan kodas om till önskat format, så jag vet faktiskt inte vad som går fortast. Jag är ingen kung på VLC, men det kanske finns nån här som kan VLC bättre och hur man skall konfa/tweaka till det hela...
Det går även att istället för att välja "USB-HDD" välja "[LiveView]" och då få upp den kanal som just nu visas på TV'n. Detta har funkat ibland för mig, men inte alltid, vet ej varför. Har man två CA-moduler med varsitt kort kan man även välja "Mottagare" och "DVB-S" (jag kör via satellit) och sedan "Alla" och därefter välja önskat kanal. Men det har jag inte hunnit testa än...
Finns även i video på youtube för en VT50, men det är ju nästan samma lika: http://www.youtube.com/watch?v=kbFgVtsKQyg.
Redigerat av MiWa, 01 maj 2014 - 15:03.
Postad 01 maj 2014 - 18:24
Postad 02 maj 2014 - 08:45
Det kanske har att göra med vilken dynamisk räckvidd macen skickar ut. Har inte koll på det eftersom jag inte brukar använda mac men går nog att googla eller titta i inställningarna. Du ska ställa in så att TVn och datorn matchar varandra i detta avseende, det gör man på TVn i Settings -> Picture -> Option Settings -> HDMI RGB Range när du är inne på en HDMI-anslutning. Det är vanligt att datorer skickar ut Full (0-255) medan TV normalt använder Normal (16-235). Om datorn skickar ut Full och TVn är inställd på Normal så kommer det leda till kraftigt ökad kontrast, vilket kanske kan vara det som gör att du uppfattar bilden som mörk. T.ex så blir allt som ska vara mörkgrått helt svart (sk black crush). Lycka till.Yes, lite jox och fick igång mac. Är van med pc tidigare och allt har då gått automatiskt, trixxet var mirror displays och även för ljudet får man gå in separat och bocka i en ruta. Däremot blir bilden ganska mörk på tv'n.
Postad 02 maj 2014 - 10:43
Postad 02 maj 2014 - 13:28
Postad 03 maj 2014 - 01:34
Jag får byta mellan Normal och Full range hela tiden när jag använder datorn. Har ställt in grafikkortet på Full och Windows skickar Full, streamingtjänster i fullscreen skickar oftast Normal tror jag, XBMC skickar något av det och jag tror MPC-HC skickar tvärtom vad XBMC skickar. Och spelen minns jag inte vad dom skickar, men man ser ju oftast snabbt om det är fel. Men rätt störande att behöva byta öht.. kan man på något sätt fixa så att det alltid är Normal eller alltid Full oavsett vad datorn visar för material? Om något av allt detta, XBMC har jag för mig t ex, bara kan skicka det ena så kanske man kan få allt det andra att skicka i samma?
Fr.o.m. XBMC Gotham kan man välja om det ska vara Full eller Normal, Frodo och äldre har bara haft Full.
MPC-HC kan du välja i men den kör nog Normal som standard, men sen beror det ju på splitter/filter/renderer och vad man kan ställa till med där...
Postad 04 maj 2014 - 02:22

Googlade lite på RGB range för spel och ojoj vad mycket skit folk har skrivit. 90% av alla poster om ämnet har ingen aning om vad dom pratar om.
Postad 05 maj 2014 - 10:13
Ex vid spelande så är jag kluven om det inte blir en "bättre" upplevelse om man drar upp skärpan från default noll?
Postad 05 maj 2014 - 13:08
Skärpan har jag på lägsta, men har inte testat så mkt med att ändra den. Default är ju 50, menar du 50 eller 0 när du säger default noll?

Panel luminance på medel kör jag.
Postad 05 maj 2014 - 14:47
Vad kör ni för bild inställningar vid normalt tv tittande typ live sport, samt när ni spelar spel via konsol/PC?
Ex vid spelande så är jag kluven om det inte blir en "bättre" upplevelse om man drar upp skärpan från default noll?
En bättre upplevelse för dina ögon kan det mycket väl bli så testa dig fram. Sen att det inte är 100% korrekt mot testmönster och liknande är en annan sak. Är ju du som ska trivas med bilden. Jag har 10 på skärpa och då har jag ändå en kalibrerad bild med hög kontrast men varken jag eller proffset jag hade hemma kunde se några problem på testbilder vid 10 så jag ansåg att det var onödigt att ha mjukare bild än nödvändigt

Postad 05 maj 2014 - 15:11
Jag har relativt orörda inställningar när jag spelar. Jag kör professional1 och stängt av allting som går att stänga av förutom game mode och pure direct(men osäker på vad jag borde köra på den senare..). Color temp på Warm och allt annat utom skärpa på mitten (50 eller 0 beroende på inställning alltså).
Skärpan har jag på lägsta, men har inte testat så mkt med att ändra den. Default är ju 50, menar du 50 eller 0 när du säger default noll?Märker typ ingen skillnad på 0 och 50 på skärpan har jag för mig.
Panel luminance på medel kör jag.
Ok ok
Jag testade lite igår med Dark Souls 2 PC , och spelet blir ju avsevärt mer "detaljerat" och skarpare om man drar upp skärpan några snäpp (?).
Mitt "bästa" bildläge som jag lagt lite tid på att få bra gentemot filmtittande är Professional1, och då "ska" skärpan tydligen vara på noll (Avforums inställningar).
Postad 05 maj 2014 - 16:10
- Starta TV'n (med ansluten USB-HDD med inspelade program på) och anslut den till ditt hemmanätverk.
- Aktivera DLNA i TV'n
- "MENU" -> "Nätverk" -> "Inställning nätverkslänk"
- Ändra "DLNA Server" till "På"
- Starta datorn
- Installera och starta "VLC" (http://www.videolan.org/)
- I VLC gå till "Visa" och välj "Spellista"
- I spalten som visas i vänstra delen av VLC-fönstret, klicka på pilen vid "Lokalt nätverk" och sedan "Universal Plug'n'Play"
- I den högra delen av VLC-fönstret skall nu din VT60 dyka upp och kanske lite fler prylar i hemmanätverket. Om inte kan det bero på hur ditt hemmanätverk är konfigurerat, det får ni googla upp själva.
- Klicka på pilen till vänster om TV'ns namn och sedan på pilen vid "USB-HDD". Nu visas en lista över de program som finns sparade på HDD'n.
- Högerklicka på önskat program och välj "Spara".
- Välj var filen skall hamna någonstans och vilken profil som önskas ("Video - H.264 + MP3 (MP4)" funkar default, men kan även konfigureras om man vill mha skiftnyckeln/skruvmejsel-symbolen)
- Klicka "Starta" och vänta
- Vänta lite mer...... och lite mera..... Detta går ungefär i hastigheten 1x, dvs en två timmar lång film tar två timmar att spara ned.
- Äntligen! Filmen sparad på datorns HDD!
Tack för tipset!
Dock fick jag bara att fungera i VLC 2.0.8, samt att det fungerar ej i XBMC 12.3.
Men ändå, det här löser flera problem när tanten vill se engelska kostym-draman,
samtidigt som det är live-sport.
Per
Postad 05 maj 2014 - 17:13
Varsågod! Kul att nån hade glädje av infon :-DTack för tipset!
Dock fick jag bara att fungera i VLC 2.0.8, samt att det fungerar ej i XBMC 12.3.
Men ändå, det här löser flera problem när tanten vill se engelska kostym-draman,
samtidigt som det är live-sport.
Per
Postad 06 maj 2014 - 10:22
Coolt! Tack MiWa för en bra guide. Ska testa så fort jag får tid.
Jag gillar "reverse engineering"!

Tycker den där krypteringen eller vad man ska kalla Panasonics sätt att vilja formatera en ansluten hårddisk, den är urbota dum.
Edit:
Nu har jag testat och det funkar utmärkt!
Tack för tipset!
Redigerat av Unregisteredc3031afe, 12 maj 2014 - 13:56.
Postad 06 maj 2014 - 21:27
Tycker den där krypteringen eller vad man ska kalla Panasonics sätt att vilja formatera en ansluten hårddisk, den är urbota dum.
Standard hos alla.
Postad 06 maj 2014 - 21:39
Postad 09 maj 2014 - 10:45
Postad 13 maj 2014 - 18:50
Första intrycket är väl sådär men det är säkert en inställningsfråga... Kan någon vänlig själ länka till bra inställningar? Jag har sökt i tråden men inte hittat ngt bra och 89 sidor....
Jag kör Telias digitalTV och AppleTV som inkällor på HDMI portarna. Faktiskt också komponentingången från en gammal DVD-HDD, mest för att vi har lite sparat där.
Tack på förhand!
Postad 13 maj 2014 - 20:41
May 13, 2014Ny firmware ute. Se info på http://panasonic.jp/..._uk_cis_03.html
Ver. 3.877
- Improvement of dual tuner functions.
Redigerat av Skvall, 13 maj 2014 - 20:41.
Postad 14 maj 2014 - 09:47
Har precis fått hem en 55ST60. Min gamla Pio 427 stannar i familjen.
Första intrycket är väl sådär men det är säkert en inställningsfråga... Kan någon vänlig själ länka till bra inställningar? Jag har sökt i tråden men inte hittat ngt bra och 89 sidor....
Jag kör Telias digitalTV och AppleTV som inkällor på HDMI portarna. Faktiskt också komponentingången från en gammal DVD-HDD, mest för att vi har lite sparat där.
Tack på förhand!
De generella grundtipsen:
- Sätt den i True Cinema,
- Sätt skärpan på 0
- Stäng av alla sk. bildförbättrare etc. som går att stänga av, speciellt IFC och tänk på att den inställningen byter namn till cinema smooth (eller vad det var
) när/om du matar den med 24Hz material så då måste du gå in igen och stänga av det.
- Justera kontrasten (ljusstyrkan) efter ljuset i rummet, ofta hamnar man högt på den eller till och med på max eftersom Panasonic inte har så ljusstarka paneler. Dock kan det vara bra att ta det lite försiktigt i början när panelen är ny för att minska risken för IR.
Postad 16 juni 2014 - 20:01
Trycker på tv knappen som funkade på gamla pannan men blir bara svart bild nu.
Postad 16 juni 2014 - 23:30
Nån som vet hur man får igång myrornas krig på st60?
Har ingen Panasonic själv men det är inte så att du försöker få fram det på digitaltv:n?
Postad 17 juni 2014 - 06:51
varför vill du det? TVn har en inbyggd skärmtvätt som du kan köra om det är det du är ute efter.Nån som vet hur man får igång myrornas krig på st60?
Postad 17 juni 2014 - 18:05
Postad 17 juni 2014 - 19:10
Hade gärna oxå velat köpa en. 😊
Redigerat av mattiask, 17 juni 2014 - 19:11.
Postad 17 juni 2014 - 21:50
Postad 18 juni 2014 - 10:13
Postad 18 juni 2014 - 10:19
Funderar på om P65ST60Y är ett bra inköp. Hur förhåller sig den mot 65VT60 (som förvisso är omöjlig att köpa numera)? Är det prestandamässigt så stor skillnad mellan ST60 och P60ZT60 att det är värt att nästan dubbla pengarna?
Det är väl främst två saker som ST är sämre på och det är input lag vid snabba spel och panelfiltret som inte är lika bra som på VT och framförallt ZT om man använder den mycket i ljusa miljöer. Kan man kontrollera ljuset lite i rummet så ger ST60 en av de bästa bilderna man kan få idag och inte alls långt bakom VT och ZT.
Postad 18 juni 2014 - 12:09
Postad 22 juni 2014 - 13:11
Men just myrornas rensar så sjukt mycket snabbare än den inbyggda.
På "gamla" räcke det med att trycka på tv knappen så var myrorna igång.
Men inte på denna modell...
Nån som vet hur?
Postad 22 juni 2014 - 20:41
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar