* Officiell tråd - Pentax K-7 *
Ricoh-Pentax K-7
(Systemkameror)
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR
(Systemkameror)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR
(Systemkameror)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Nikon D90 eller D5000? (38 inlägg)
|
14 år sedan |
Nikon D90 eller Canon 550D (16 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 18 July 2009 - 08:03
Postad 18 July 2009 - 09:59
Jag testade idag också, slog på LV ,zoomade lite,tog några bilder med LV på, fjärde bilden efter kanske 1minut uppvisade linjerna. Inga temperaturvarnigar visade sigSodnik: Tråkigt.....och drygt. Jag har inte hittat ett endaste litet fel än. Inga konstiga batterimeddelanden eller dylikt.
Förklara gärna närmare vad du gjort och hur du gjorde för att upptäcka det i bilden. Använde du bara LV lite? Fotade du i LV, eller aktiverade du LV och lät den stå öppen så.
Jag aktiverade bara LV (utan att egentligen ta några bilder) ända tills jag fick tempvarning, sen tog jag en suddig bild bara. Drog i kontrast och tittade men hittade ingenting, hur mycket jag än förstorade.
Sen gjorde jag lika med film läget. Inget där heller.
Batterimätaren sjunker rätt fort när jag kör LV,ner till 25% efter någon minut, växlar jag till video eller vanlig bildtagning ,utan LV hoppar den upp till max igen.
Igår när jag testade LV hade jag kanske 50% kvar på batteriet och då markerade kameran nästan på en gång att batteriet var slut och stängde av LV. Men video gick bra att köra.
Något ruttet fel är det, såg att det var en till på FS-forum med liknande batterivarning.
Finns det något sätt att se aktuell brännvidd i sökaren när man fotar?
Vad kör ni med för inställningar som avviker från standard? Bildton,skärpa/fin skärpa,kontrast mm?
Postad 18 July 2009 - 11:07
Men va fan!? Har ni alla fått tillbaka på skatten eller? Skicka hit lite stålar. Sålde min bärbara för att kunna uppgradera till en "bildbehandlingsvärdig" dator så nu är gluggkassan tom... Stackars mej.
Näe, jag är singel, oj så mycket pengar man får över
Postad 18 July 2009 - 11:21
Postad 18 July 2009 - 11:22
Redigerat av Unregistered0e3a6535, 18 July 2009 - 11:24.
Postad 18 July 2009 - 11:28
Finns det något sätt att se aktuell brännvidd i sökaren när man fotar?
Vad kör ni med för inställningar som avviker från standard? Bildton,skärpa/fin skärpa,kontrast mm?
Man kan inte se brännvidd i sökaren.
Jag har kört "ljus" bildton, alltså som den kom från fabriken. Inte ändrat någonting nästan. Bara nån enstaka funktion.
Postad 18 July 2009 - 14:13
Objektivet har inte kommit än men det blir ett 24-70 2,8 :-)
Edit: tog bort bilderna då jag inte har ngn möjlighet att förminska dem
Redigerat av Drey123, 19 July 2009 - 06:34.
Postad 18 July 2009 - 14:24
Redigerat av Velodynamic, 18 July 2009 - 14:25.
Postad 18 July 2009 - 14:34
Då detta efterfrågas av kunder(bildkvalitén) så köpte jag helt enkelt det bästa pengar kan köpa idag inom den prisklass jag kan tänka mig.
Postad 18 July 2009 - 15:44
Rapport: Nu har jag sugit ur batteriet första gången. Var på inne på sista stapeln i morse. Mot slutet på mätaren kunde jag inte använda LV eller Film. Kameran slog av LV/Film och markerade att batteriet var slut. Men jag kunde knäppa vanligt hela dagen ända tills nu. Då vet man ungefär hur lång tid man har på sig, och vad man kan göra och inte.
Är överlag imponerad över detta batteri. Det har hållt länge då jag har lekt med kameran och haft den på On ända sedan jag stoppade i batteriet första gången. Så med ett batterigrepp med ett till lika batteri är nog det ideala.
Saknar AF-punkt rutorna i sökaren som jag hade i Eosen, men man lär sig vart dom finns, samt så är belysningen i sökar displayen på siffrorna lite dålig i ljusa förhållanden.
Är även osäker på Dioptri inställningen. Var och pillade på den, och jag vet inte hur den ska stå. Fullt minus (höger)? Eller några steg till vänster? Nån som vet?
Snart fyller jag "inlägg"
Postad 18 July 2009 - 16:08
Postad 18 July 2009 - 16:13
Postad 18 July 2009 - 16:52
Drey123: Jasså, du slår på stort du
Postad 19 July 2009 - 01:08
Passar på att säga grattis till en garanterat trevlig kamera dock!
Redigerat av Joakim, 19 July 2009 - 01:13.
Postad 19 July 2009 - 20:46
Jag har inte sett skymten av dessa ramar förutom en litet ögonblick en gång.
Den enda ram jag sett är den lilla som blir grön när den hittat fokus.
Jag har placerat familjemedlemmarnas huvud på rad(de är fortfarande vid liv), olika föremål bredvid varandra,mjukisdjur,leksaker,masker mm. Ingen gul ram.
Gör jag något simpelt fel tro eller är mitt LV ur funktion?
Kan vara bra att veta innan man ringer i morgon och klagar på linjerna.
Nu verkar min handlare inte ha någon i lager för tillfället, så det blir väl kameralöst ett tag. Får man en ny skickad på en gång i sådana här fall eller får man vänta tills den är ivägskickad och kontrollerad?
Redigerat av Unregistered0e3a6535, 19 July 2009 - 20:47.
Postad 19 July 2009 - 21:23
Edit: Hade bara tillgång till en person, och det är ganska mörkt inne. Så vi provade i köket under en 60W kökslampa, med mitt 50-135 på 2,8. Gul ruta kom på en gång och följde med bra när jag rörde runt kamran lite. Men som sagt. Jag ska försöka när jag har tillgång till fler personer.
Edit2: Tur att du fick mig att prova det. Gröna linjen uppenbarade sig. Jag har en mycket långt ut till vänster. Men attans vad svår den är att se. Jag hade iofs bara suddiga innomhus bilder som test nu. Men finns det gör den.
Tråkigt. Då får man hålla sig från LV, och gå ner till butiken i morgon så får dom sköta ärendet. Tråkigt om man blir helt av med kameran. Jag är ju riktigt nöjd med den faktiskt.
Edit3: Drog iväg ett lite halv surt mail till FocusTrading nyss. Man kan inte sitta overksam.
Redigerat av Mikael_R, 19 July 2009 - 22:28.
Postad 19 July 2009 - 22:56
Det vore surt att få ett likadant exemplar, när man som för min del ska skicka kameran. Det vore lättare att testa den direkt i butik.
Postad 19 July 2009 - 23:05
Postad 19 July 2009 - 23:16
Min spontana tanke nu är att det inte har med värme alls att göra. Linjen kan framträda efter bara en kort stunds LV. Den förvinner sen omgående.
Konstigt problem.
Jag klarar mig nu, har bara planerat använda LV vid stativ foto på arrangerade saker. Har inget stativ nu, men kommer ju att skaffa sånt framöver.
Det som är min största oro är.
Blir jag av med kameran?
Eller kan jag använda den tills lösning/eller ny kamera kommer?
De frågorna ställde jag i mailet till Focus Trading.
Redigerat av Mikael_R, 19 July 2009 - 23:17.
Postad 20 July 2009 - 11:13
Men jag har jätte svårt att få fram den. Syns knappt i 100% förstorng.
Provade ju förut att köra den tills temp varningen kom, men då såg jag inget. Senast så provade jag att bara knäppa av ett 20 tal bilder, från upstart. Och då såg jag den knappt, i några av bilderna. Mycket långt ut till vänster.
Kämpar för fullt med att få fram den igen (har inget bättre för mig just nu).
Vet inte vad jag ska ta kort på för att se den bäst heller. Tips någon?
Så lite som jag lyckats få fram den kan jag nästan säga att det verkar försumbart, då jag inte ens använder LV i normalt bruk. Och jag kan leva med det tills lösningen kommer. Vill helst inte skicka iväg kameran nu liksom.
Men ett fel är ett fel. Och jag lugnar mig tills officiell förklaring kommer. Förhoppningsvis är det en serie nr fråga.
Redigerat av Mikael_R, 20 July 2009 - 11:14.
Postad 20 July 2009 - 23:47
Jag har tänkt liteKan vara värt att tänka på.
http://www.pentaxfor...52-post176.html
Min kamera har #3377xxx.
Av vad jag kan bedöma utifrån gnäll på Internet så har inte alla kameror i den drabbade serien den gröna linjen. Det kan bero på att den ännu inte visat sig hos alla, eller på att folk med drabbade exemplar ibland snackar skit. Men det indikerar att det är firmware som krånglar.
Vidare så verkar det som att folk som har skickat in sina fulkameror och fått tillbaka exemplar med högre serienummer har sluppit problemet med den gröna linjen. Det talar för hårdvaruproblem.
Att klura på är även att Pentax i Tyskland har gått ut och ljugit om problemet med gröna linjen. Förmodligen mest för att lugna folk ett tag.
Jag vet inte hur det är med sensoravdelningen hos Samsung, men deras mobiltelefonfilosofi är rutten. De gillar att sälja undermålig skit, och sedan förklara att "Det är så det är"... De erkänner villigt att fel och krux finns, men de vägrar att åtgärda något. De är helt enkelt riktigt dryga på det viset.
Vidare minns jag problemet med sprickor i skalet hos många upplagor av k10d. Där gick inte Pentax ut och förklarade hur det påverkade fuktskyddet, och de släppte inga pressmeddelanden om problemet alls. Jag såg inga iaf. Däremot så fixade de kamerorna som folk skickade in.
Vad kan man då dra för slutsatser...? Jag antar att krångel mellan Pentax och Samsung fördröjer utredningen om exakt vilka serier som är drabbade. När de kommer fram till exakt vad problemet är så kommer de inte att återkalla trasiga kameror, utan bara fixa det som folk själva upptäcker och skickar in. Lokala representanter för Pentax Japan kan antas ljuga, och bör inte litas på vid rådfrågning om gröna linjer.
Vad drabbade konsumenter bör göra beror lite på ork och kamerabehov. Jag tror att det bästa vore om alla skickade in sina kameror, och att de fortsätter med det tills de har fått felfria exemplar. Det svider för kapitalisterna, och det kan kanske få dem mer benägna att sluta prångla ut halvfärdiga prylar.
Det andra alternativet, för dem som inte vill vara utan sina kameror, är att bitcha som fasen hos återförsäljarna och/eller hos lokala Pentax. Förklara vad problemet är, och meddela att ni vill ha klara besked om skiten innan ni skickar in kamerorna. På det viset så stressas fortfarande kapitalisterna något, medan ni slipper att vara utan era kameror så länge. När de sedan byts ut så är risken mindre för fortsatt krångel.
Postad 21 July 2009 - 06:18
... Det svider för kapitalisterna, och det kan kanske få dem mer benägna att sluta prångla ut halvfärdiga prylar...
...På det viset så stressas fortfarande kapitalisterna något...
Om det är så att du på något sätt ogillar kapitalister så förstår jag inte varför du intresserar dig av en K7:a. Det går inte att utveckla en ny digitalkamera på en kibbutz.
//T
Postad 21 July 2009 - 07:53
Pentax bruset är lite speciellt, men det är helt OK tycker jag, och ska man ha mindre får man betala mer. Jag gillar denna kamera mycket, jätte nöjd med detta köp.
50-135'an är grym.
Redigerat av Mikael_R, 21 July 2009 - 07:54.
Postad 21 July 2009 - 07:53
Om det är så att du på något sätt ogillar kapitalister så förstår jag inte varför du intresserar dig av en K7:a. Det går inte att utveckla en ny digitalkamera på en kibbutz.
//T
Tror Gerra menar att företag som bara är intresserade av pengar in men struntar i kvalitet är de det svider för.
Å andra sidan är ju Pentax ett kvalitetsföretag, däremot är trenden i de flesta branscher oroande dvs. att man trycker ut halvtestade/ofärdiga produkter och låter konsumenten upptäcka felen.
Det är ett svinaktigt beteende från producenterna.
Postad 21 July 2009 - 08:21
Jag antar att dom får många mail per dag, om massa saker.
Borde jag ta hela grejjen med min butik istället? Bara gå ner och säga att "så här är det", "ring din langare och be om en ny K-7 åt mig"
Redigerat av Mikael_R, 21 July 2009 - 09:39.
Postad 21 July 2009 - 10:20
Borde jag ta hela grejjen med min butik istället? Bara gå ner och säga att "så här är det", "ring din langare och be om en ny K-7 åt mig"
Ja...
Redigerat av mayro, 21 July 2009 - 10:20.
Postad 21 July 2009 - 10:33
Ja...
Usch...jag känner mig gnällig som skriver hela tiden i tråden. Men det ärju bara jag och Sodnik på det här forumet som har kameran så....ni får stå ut med det.
Min linje är så vag...och svår att få fram tycker jag. Det bli så extrem bild för att få fram den tydligt. Jag känner att jag får problem om jag ska fösöka visa upp den en hyffsat bra bild.
Det här är det bästa ja lyckats med.
Dengröna långt ut till vänster. Och man ser även en till lite blåaktigt till höger om den gröna. Det kan dock vara annat.
IMGP0204_copy.jpg 1.16MB
0 Antal nerladdningar
Postad 21 July 2009 - 10:38
Postad 21 July 2009 - 10:41
Jag ser randen tydligt. Och då är bilden förminskad och komprimerad. I 100% så syns den antagligen ännu mer tydligt.
Byt kameran, du skall självklart inte tolerera en defekt kamera som du betalat 14 000kr för!
Postad 21 July 2009 - 12:36
Men som Drey säger, jag kan inte sitta och vara nöjd när jag lagt ut 30k på min Pentaxutrustning. Jag vill slippa studera varje kort för att se om linjen finns eller ej.
Nu är det rätt kallt ute men med 30graders värme och intensivt fotande så kanske inte LV behöver vara aktivt för att dessa fel ska uppstå, om det nu är värmerelaterat.
IMGP0423.JPG 849.85K
0 Antal nerladdningarOm någon vill göra en canvas, hör av er.
Postad 21 July 2009 - 17:58
Jag ogillar kapitalister som fuskar med marknadsföring och genvägar. Läget skulle vara mycket trevligare för mig och andra konsumenter om det inte lönade sig att lura på folk risig skit.Om det är så att du på något sätt ogillar kapitalister så förstår jag inte varför du intresserar dig av en K7:a. Det går inte att utveckla en ny digitalkamera på en kibbutz.
//T
K-7 marknadsförs som semiproffsmodell som ska ha "mindre brus". Då är det rimligt att anta att kameran ska ta bilder utan gröna linjer, och att den ska ha mindre brusig sensor än tidigare modeller.
Pentax (i Tyskland) har gått ut och informerat om att linjerna inte är något problem om man håller sig inom ett visst temperaturintervall. Och alltså inte det temperaturintervall som specificeras i manualen...
Jag tycker inte att man ska belöna Pentax för rutten marknadsföring, usel kvalitetskontroll, och trixig skitinformation från supportavdelningarna. Om konsumenterna svarar med att krångla tillbaks på ett sätt som svider ekonomiskt för Pentax, och samtidigt förklarar exakt varför de gör det, så tror jag att chansen att Pentax skärper sig till nästa gång ökar.
Jag vill liksom att de kopplar bristen på profit till faktorerna "skitsnack" och "bristande kvalitet". Om folk bara skickar tillbaks kamerorna som de är missnöjda med så kommer det knappast att ske. När nu alla andra kameratillverkare också lanserar kameror med falsk marknadsföring, och betatestar halvfärdiga produkter på vanliga konsumenter, så kommer ju inte Pentax nödvändigtvis att se sina likadana strategier som problemet.
Jag intresserar mig inte för K-7 av politiska skäl. Men jag gillar inte att Pentax försöker blåsa mig, eller att de krånglar med mina medmänniskor. Jag antar att skälet till att de ljuger och krånglar är profithunger. De har inte släppt en kamera med gröna linjer på grund av inkompetens, och de vet mycket väl hur det förhåller sig med bruset. Jag vill att de ska förlora just detta profitmotiv, så att de i framtiden försöker tjäna pengar med justare metoder. För min och andras del så är det alltså bättre om kameratillverkarna tävlar med varandra med pris, kvalitet, prestanda och så vidare, än att de tävlar med exempelvis innovativ marknadsföring.
Men visst finns det några politiska element i mitt intresse också... Jag vill ha en (väl fungerande) K-7, och för mitt kamerasystem så vill jag betala ett rimligt pris. Nyliberala idéer om marknadsföringsdriven framtidshoppsekonomi hjälper inte min sak. Jag föredrar om Pentax satsar resurserna på att ta fram bra kameror till ett bra pris, men våra politiker i väst kämpar åt andra hållet. De sänker priserna på marknadsföring, sätter löjliga regler om strafftullar, och inför sneda miljödirektiv.
I Pentax fall så blir det alltså mer lönsamt att satsa på marknadsföring. Och kamerorna de levererar har tricksiga funktioner anpassade till kryphålen i tullreglerna... Anledningen till att videofunktionen i systemkameror suger beror inte lika mycket på tekniska svårigheter som på EU:s definitioner av kameror, och otäcka strafftullar på just videokameror. Och EU:s förbud mot tungmetaller i elektronikprylar drabbade en hel del objektiv, trots att tungmetallerna i dem knappast hamnar i naturen i någon väsentlig utsträckning.
Och den där gigantiska prishöjningen på just Pentax objektiv som genomfördes nyligen... Beror den på en stark yen, eller på någon marknadsundersökning som visar att konsumenterna uppskattar dyra grejer mer än billiga?
Läget hade inte varit trevligare om K-7 hade utvecklats på en kibbutz. Men om den hade utvecklats på en väl fungerande marknad utan tramsiga tullar och miljöregler, och i en värld helt utan vidriga PR-nyllen... Då hade den saknat gröna linjer, och den hade lanserats med korrekt information. Dessutom så hade den varit många tusen kronor billigare, och objektivutbudet skulle ha varit mer komplett, och mer prisvärt.
För att sträva åt detta håll så ska man inte bara göra informerade köp. Det hjälper även att krångla tillbaks efter bästa förmåga, och helst på välanpassade vis. Rösta rätt, gnäll om rätt grejer, osv. Och just kapitalisternas akilleshäl är plånboken, och det är alltså där man bör sikta.
Men nä... Konsumenterna gnäller mer om megapixlar, "långsam autofokus", och integrerade skärmar, och sedan köper de en ny kamera var 18:e månad och accepterar att de inte är färdigutvecklade och att de krängs till överpris och med falsk marknadsföring. Och med jämna mellanrum så går dem och röstar på idiotpartierna som har hjälpt till att få kamerorna dyra och halvfärdiga.
Då blir jag bitter och gnällig.
Samtidigt så vill jag ju ha en underbar K-7 trots allt bagg. Det är ju nästan en kvalitetsprodukt, och den är nästan prisvärd. Och nästan färdigutvecklad.
Postad 21 July 2009 - 18:17
Vad gäller K-7 och ISO-prestanda: jag trodde att jag hade följt den här tråden ganska bra men det är först nu jag hör klagomål om bruset. Varifrån kommer detta? Finns det ett omfattande missnöje kring K-7 och bruset? Mig veterligen så har Pentax faktiskt förbättrat ISO-prestandan sedan K20D, men det är bara i högdagrar som de verkar ha kunnat optimera bort en hel del färgbrus (med bättre brusreduceringsalgoritm, gissar jag). I lågdagrar finns färgbruset kvar, säkert i samma nivå som på K20D.
Postad 21 July 2009 - 18:18
Jag har också sett mycket gnäll om bruset och det jämförs mycket mellan K20 och K-7. Rikigt på pixel nivå också vad det verkar som. Kanske förväntar sig folk för mycket.
Jag tycker att min Eos var mindre brusig på 1600, men äh! Jag tycker inte det är en stor grej för mig pesonligen.
Ska man ha en kamera enbart till för att få perfekt brus vid höga ISO får man nog se om både sina förväntningar och vad man är beredd att betala.
Tycker det finns lite charm över Pentax bruset
Redigerat av Mikael_R, 21 July 2009 - 18:27.
Postad 21 July 2009 - 18:47
Bruset gnälls det plenty om. Pentax har justerat brusreduktionen, och när den slår till. K-7 verkar brusa mer än K20D, bl.a. beroende på minskad brusreducering vid högre ISO. Förmodligen så brusar den egentligen exakt lika mycket.Vill inflika att diskussioner som har med politik att göra går utanför vad forumets regler tillåter, så att vi låter bli att spinna vidare på den punkten, tack!
Vad gäller K-7 och ISO-prestanda: jag trodde att jag hade följt den här tråden ganska bra men det är först nu jag hör klagomål om bruset. Varifrån kommer detta? Finns det ett omfattande missnöje kring K-7 och bruset? Mig veterligen så har Pentax faktiskt förbättrat ISO-prestandan sedan K20D, men det är bara i högdagrar som de verkar ha kunnat optimera bort en hel del färgbrus (med bättre brusreduceringsalgoritm, gissar jag). I lågdagrar finns färgbruset kvar, säkert i samma nivå som på K20D.
Jag personligen gillar Pentax strategi i fråga om brus, och endast Nikon kan mäta sig med den. Vad jag och många med mig DAMP:ar en smula om är dock marknadsföringen om "mindre brus". En del för att de faktiskt trodde på det löftet, men jag är mer principiellt upprörd över falsk marknadsföring. Till detta bör då tilläggas standardgnället från "pixepeeprarna" som dömer hela bildkvaliteten, och kamerakvaliteten, efter synligt brus vid spanande på datorskärm på 100% förstoring.
Alltså: K-7 brusar lika lite som K20D. Även bilder tagna med ISO 3200 ska gå att skriva ut i mastodontformat efter lite icke-destruktiv och allmänt försiktig manuell brusreducering. All is well
Postad 21 July 2009 - 19:06
Postad 21 July 2009 - 19:09
Postad 21 July 2009 - 19:21
Angående RAW. I Pentax Land så har jag nu två valmöjligheter direkt ur kameran. Och det är PEF och DNG.
Jag har läst manualen, men det framgår inte riktigt vad som är skillnaden förutom att PEF är Pentax eget.
Jag använder nu Elements och där kan jag bara öppna DNG.
Jag kan konvetera PEF till DNG i Pentax medföljande programvara om jag vill.
Vilken väg är bäst att gå? Skjuta PEF, konvertera til DNG i Silky och sen öppna i Elements?
Eller helt enkelt skjuta i DNG?
Postad 21 July 2009 - 19:40
Här har du en ganska lång tråd som behandlar ämnet på DPreview
Redigerat av Ponisch, 21 July 2009 - 19:41.
Postad 21 July 2009 - 19:42
DNG is the shit. Tidigare så har ju bara PEF varit komprimerat, men nu i K-7 har jag hört att även DNG ska vara mindre. Och alldeles bortsett från den minskade mödan med att konvertera... Adobe har ju numera öppnat DNG för suspekta fulkorrigeringar, så jag har svårt att se vad PEF skulle kunna tänkas ha för fördel för någon. DNG är mindre dåligt för framtiden, och du vill kunna öppna och redigera dina bilder om 10 och 20 år när din kompetens är högre och mjukvaran bättre. Och du vill att dina barnbarn ska kunna fortsätta lira med dina filer. Osv.Skulle vilja ha lite råd angående en helt annan sak.
Angående RAW. I Pentax Land så har jag nu två valmöjligheter direkt ur kameran. Och det är PEF och DNG.
Jag har läst manualen, men det framgår inte riktigt vad som är skillnaden förutom att PEF är Pentax eget.
Jag använder nu Elements och där kan jag bara öppna DNG.
Jag kan konvetera PEF till DNG i Pentax medföljande programvara om jag vill.
Vilken väg är bäst att gå? Skjuta PEF, konvertera til DNG i Silky och sen öppna i Elements?
Eller helt enkelt skjuta i DNG?
Alltid, alltid välja så öppet format som det går.
Postad 21 July 2009 - 19:46
De är lika. Visst är Nikon bättre vid närmare studier, men i praktiken så sticker Nikon och Pentax ut lika. Mer detaljer än övriga fabrikat, och mindre plastig vykortskänsla än Canon.Hur man kan jämföra Pentax brushantering med Nikon! av alla, är dock för mig en gåta?
Postad 21 July 2009 - 20:08
DNG är Adobes RAW-format. Det är tänkt att vara lite sådär mysigt gemensamt och halvöppet, men jag tror att bara Pentax och Leica har hängt på. Nikon har aktivt motarbetat idén.Vad jag har hört är att DNG är en typ av komprimerad RAW? Är det rätt?
Här har du en ganska lång tråd som behandlar ämnet på DPreview
Formatet stödjer icke-destruktiv komprimering, och filerna komprimeras av t.ex. Lightroom och K-7, medan K10D, K20D, och Ricohs kameror kör på okomprimerade DNG-filer.
RAW är egentligen riktig rådata, men hos de flesta fabrikat så förekommer fusk i form av efterhandskorrigeringar av olika slag. DNG stödjer numer sådana tricks, och om du vill ha en skala så är Panasonic lömskast, men jag vet inte vilka som luras minst.
Skillnaden mellan olika RAW-format är huvudsakligen framtidsprospekten... DNG är vettigt för att det är störst chans att det ska gå att öppna de filerna i framtiden. Om du fotar i proprietära format så ska du vara inställd på att filerna är en färskvara, och du kan inte räkna med att de ska gå att öppna i framtiden.
Postad 21 July 2009 - 20:11
Jag redigerar och känner mig trygg med de bilder jag gör för mitt eget behov. Spar allt i jpg, inte ens i psd, med udantag för bilder av artistiskt synpunkt som jag för tillfället varit osäker på. Men blir jag nöjd med en bild hamnar den alltid i arkivet som Jpg.
Jag undrar lite bara kvalitetsmässigt om det finn något att tänka på PEF vs DNG.
Redigerat av Mikael_R, 21 July 2009 - 20:31.
Postad 21 July 2009 - 20:20
Du är halvapan som ritade dina grottmålningar med vattenfärg. Du har ett visst ansvar inför framtida generationer här... Fasen; Du sitter med facit i hand, och du vet hur det sket sig med Cosina, och du vet hur det gick med biblioteket i Alexandria... Och så vidare. Skärpning!Jag lagrar inte RAW. Självklart lagrar jag mina färdiga bilder. Men alldrig i syfte att nån dag om 1-70 år gå tillbaks och redigera igen. Alltså bryr jag mindre om debbaterna kring RAW formaten.
Jag redigerar och känner mig trygg med de bilder jag gör för mitt eget behov. Spar allt i jpg, inte ens i psd, med udantag för bilder av artistiskt synpunkt som jag för tillfället varit osäker på. Men bli jag nöjd med en bild hamnar den alltid i arkivet som Jpg.
Jag undrar lite bara kvalitetsmässigt om det finn något att tänka på PEF vs DNG.
Men hursomhelst så vet vi inget om kvalitetsskillnader mellan PEF och DNG. Pentax har vägrat att svara ordentligt på sådana frågor, och de har endast på luddiga vis indikerat att PEF skulle vara bättre, men de har inte motiverat varför, eller på vilket vis. Mitt tips är att PEF och DNG är helt lika nu, men att Pentax gillar att ha möjligheten att trixa med PEF längre fram.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Nikon D90 eller D5000?
5 bilder
106 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?