Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 *

690 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 december 2005 - 16:15

Beowulf Agat
  • Beowulf Agat
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Så klart ;)

Har någon köpt sin Z4 genom PIPRO Sverige, och kan säga något om deras PIPRO-kalibrering? Hade ju onekligen vart skönt att få en projje som är testad och färdigkalibrerad ;)

Postad 30 december 2005 - 17:21

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Var i veckan å tittade på denna Z4:a..jämförde den då med z3:an..
och slogs direkt av att visst..mera djup och en helt klart bättre bild..men..
upplevde kontrasten väldigt överdriven..så onaturligt ut helt enkelt..
har själv en sagem axium 50 tummare och bilden på z4:an såg ut
ungefär som om man brakade på med kontrastreglaget på axiumen tills det sticker i ögona??
väldigt hård bild..
kommenterade då detta till försäljaren..

Och svaret jag fick var att z4.ans panel inte var konstruerat för 7000:1 i kontrast
utan ett lämpligare kontrastförhållande hade varit 5000:1?
varför då 7000:1..jo det trodde han var en försäljnings grej..
och han höll med om att kontrasten var överdriven och såg inte naturlig ut..
personalen på detta stället är kunniga så jag förutsätter att dom sjusterat in den enligt konstens regler?

Nu har jag ju inte läst igenom hela tråden och vet inte om den här diskutionen varit på bordet?

Vad säger ni andra som sett z4:an håller ni med?

<{POST_SNAPBACK}>

;) "Panelen inte konstruerad för 7000:1" är ju givetvis HELT fel.

Panelen i Z4 är densamma som sitter i alla D5 projjar d.v.s. TX200, TW600 etc. och den har en grundkontrast på 750:1 resten av kontrasten fås främst genom den dynamiska irisen.

Det enda felet är att butiken inte har kalibrerat Z4:an rätt om kontrasten ser överstyrd ut, vilket är väldigt vanligt bland butiker, d.v.s. dom felkalibrerar demo projjar med bl.a. för högt inställd kontrast för att ge mer tryck och dynamik i bilden och "impa" på kunder som inte har så stor kunskap inom bild.

Och visst bilden ger en mer WOW känsla fast allt över 80IRE brukar vara krossat och man förlorar alla detaljer över ca 80IRE. Jag säger inte att det är fallet i denna butik men det är väldigt vanligt hos butiker.

Så ta med dig en testskiva typ DVE, och gå till butiken och ta fram test bild 14 "reverse grey ramps" och där kan du se hur kontrasten är inställd på deras Z4.

Men deras svar på din fråga är inte rätt nån stans och jag vet inte vart dom fått den tanken ifrån.

Det enda som man skulle kunna säga om att panelen inte är konstruerad för 7000:1 är i sammband med irisen och IDE. För om man har en panel som har en grundkontrast på 750:1 och manipulerar denna till att ge 3-4ggr mer kontrast med hjälp en en dynamisk iris så innebär det att irisen får jobba i ett stort spann och detta i sin tur innebär att IDE kan bli påtagligt d.v.s. du märker hur irisen jobbar.

En rätt kalibrerad Z4 ger runt 1000-2000:1

Pacman har i denna tråd snackar en hel del om Z4:an och han har även skrivit en ypperlig recention som finns att läsa på component.se. Och där berättar han om olika förinställda lägen på Z4 där vissa av dom är helt galna med alldeles för hög temp och väldigt överstryrda och det låter som att butiken har valt fel grundinställning d.v.s. bland Vivid, creative cinema etc. Väljer man fel där är det nästan omöjligt att få till en rätt bild.

Ta med dig pacmans inställningar som du hittar i denna tråd och lägg in dom i butikens Z4, inställningar är ju givetvis unika för den projj dom kalibrerats på men det borde ändå ge en hyfsat rätt inställd bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett utförligt svar..=)..
jag tyckte väll att ska det verkligen se ut på detta viset??
enormt skarp och analytisk bild..
tack för tipset..ska trampa iväg och be dom dema den igen..=)

Postad 30 december 2005 - 18:43

Unregisterede9ac293d
  • Unregisterede9ac293d
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nybliven Z4 ägare med problem!! Ja lyckas inte få till bilden!
Ovankant bild är rak men sidorna och underkant bild är böjda innåt mitten. Se bild.
Bifogad fil  namnl_s.bmp   1,33MB   181 Antal nerladdningar
På en bild på ca 30 tum så ligger bilden 5mm högre i mitten i underkant. Likadant på sidorna

Postad 30 december 2005 - 22:21

Unregisterede9ac293d
  • Unregisterede9ac293d
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Problemet uppstår när ja flyttar ner bilden med lensshift. Skjuter ja bilden rakt utan lensshift så får ja en perfekt, bild helt rak, men flyttar ja ner bilden där den ska va så får ja inte underkant på bilden rak. :)
Ska man inte kunna flytta ner bilden ca 1 m och behålla samma mått? Nån som kan hjälpa mig

Postad 30 december 2005 - 22:47

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
1 meter låter som om det skulle vara max "belastning" på lenshiften (har inte järnkoll just nu men tror att det var hundar procent lensshift, alltså att man kan flytta bildens överkant till den position som bildens nederkant var vid innan förflyttning). det brukar inte vara så bra att köra med max lensshift eftersom bilden kan bli lidande.

blir det skilllnad om du drar ner bilden säg 50 cm??

Postad 30 december 2005 - 23:02

Unregisterede9ac293d
  • Unregisterede9ac293d
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har inte provat! Nu har ja vinklat ner den och kör med keystone men de känns inte som någon bra lösning. Kanske får skaffa förlängningsrör till vogel fästet då. Hur pass mycket går de att lensshifta utan att man får problem? Nån som vet.

Postad 31 december 2005 - 10:08

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
hur mycket lenssshiften förstör bilden varierar från projje till projje. men man brukar i regel säga att man inte ska maxa sin lensshift (använd så lite som möjligt). jag har inte testat att ställa min lenssshift i maxläget på z4:an ännu. men på till exempel tw-600:an så blir bilden aningen ofokuserad i maxläget...

Postad 31 december 2005 - 10:56

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Nu vill jag dela med mig lite tips på en optimal (nåja) koppling av enheter till Z4:an. Vi kan ju förutsätta att de flesta har en DVD-spelare :) och att de flesta har någon form av digitalbox (jag har satellit vilket gör att signalen är bra).

För det första; kablar är dyrt speciellt i de längder som kan behövas, så mitt mål var att ha en digital kabel från elektronik till proj.

Då behövs ett hjärta i hemmabion, mitt nya hjärta heter Yamaha RX-V2600. Fungerar som en hdmi loop trough, två in en ut. Vidare kan maskinen konvertera en PAL-signal (576i) i form av komposit, S-video och komponent, allstå analoga signaler till en digital signal som dessutom skalas upp till 720p/1080i.

Jag har tidigare använt mig av en DVD-recorder som linjedubblare när det gäller digitalbox-signal, RGB-scart ut från boxen in i DVD-recordern och komponent ut till projektorn. Detta ville jag ändra på, nu när jag ändå bytte stärkare, DVD-spelare och projektor inom loppet av 2 veckor :rolleyes:

Min anläggning:
Yamaha RX-V2600 (hade RX-V1400)
Sanyo PLV-Z4 (hade Z2)
Marantz 6600 (hade min DVD-recorder som spelare, Panasonic DMR-E55)
Nokia 9902

Så! Från digitalbox har jag RGB-scart ut (Supra) till en komponentomvandlare som jag köpte på Netonnet (du kan läsa om den HÄR) Sedan vidare komponent till förstäkaren där jag konverterar signalen till digitalt 720p.
Dvd-spelaren skickar jag hdmi 720p till förstärkaren. Sedan en 8 m hdmi (Supra) til projektorn från förstärkaren.
Detta fungerar klockrent! Givetvis är inte TV-bilden optimal, skit it skit ut så att säga, men helt i klass med en sämre kodad DVD-film (vilket är ett mkt bra resultat tycker jag!) Den enda lösningen för en bättre TV-bild skulle vara RGB-scart > VGA till projektorn. Men ännu en sladd och dessutom skulle projektorn få skala själv (vilket den iofs är bra på) och dessutom linjedubbla själv (vilket den är mindre bra på).

Så mitt sätt borde vara ett av de optimalaste sätten, inom en rimlig budget vill säga.

Kom gärna med kommentarer eller frågor, detta är ju så kul :)

Och, gott slut och gott nytt år på er alla!

Postad 31 december 2005 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

:P "Panelen inte konstruerad för 7000:1" är ju givetvis HELT fel.

Panelen i Z4 är densamma som sitter i alla D5 projjar d.v.s. TX200, TW600 etc. och den har en grundkontrast på 750:1 resten av kontrasten fås främst genom den dynamiska irisen.

Det enda felet är att butiken inte har kalibrerat Z4:an rätt om kontrasten ser överstyrd ut, vilket är väldigt vanligt bland butiker, d.v.s. dom felkalibrerar demo projjar med bl.a. för högt inställd kontrast för att ge mer tryck och dynamik i bilden och "impa" på kunder som inte har så stor kunskap inom bild.

Och visst bilden ger en mer WOW känsla fast allt över 80IRE brukar vara krossat och man förlorar alla detaljer över ca 80IRE. Jag säger inte att det är fallet i denna butik men det är väldigt vanligt hos butiker.

Så ta med dig en testskiva typ DVE, och gå till butiken och ta fram test bild 14 "reverse grey ramps" och där kan du se hur kontrasten är inställd på deras Z4.

Men deras svar på din fråga är inte rätt nån stans och jag vet inte vart dom fått den tanken ifrån.

Det enda som man skulle kunna säga om att panelen inte är konstruerad för 7000:1 är i sammband med irisen och IDE. För om man har en panel som har en grundkontrast på 750:1 och manipulerar denna till att ge 3-4ggr mer kontrast med hjälp en en dynamisk iris så innebär det att irisen får jobba i ett stort spann och detta i sin tur innebär att IDE kan bli påtagligt d.v.s. du märker hur irisen jobbar.

En rätt kalibrerad Z4 ger runt 1000-2000:1

Pacman har i denna tråd snackar en hel del om Z4:an och han har även skrivit en ypperlig recention som finns att läsa på component.se. Och där berättar han om olika förinställda lägen på Z4 där vissa av dom är helt galna med alldeles för hög temp och väldigt överstryrda och det låter som att butiken har valt fel grundinställning d.v.s. bland Vivid, creative cinema etc. Väljer man fel där är det nästan omöjligt att få till en rätt bild.

Ta med dig pacmans inställningar som du hittar i denna tråd och lägg in dom i butikens Z4, inställningar är ju givetvis unika för den projj dom kalibrerats på men det borde ändå ge en hyfsat rätt inställd bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra förklarat, Zoomyboy. :)

Ja det låter som dom körde nått tokläge. Finns iofs recensenter som föredrar tokläge med... :)

Och ja, det låter som ett typiskt "jag är bara prylkrängare och jag vet inte vad jag pratar om"-förklaring. :P

Ang. den recension som finns på component så är den inte särskillt aktuell (eller ens bra). Uppdaterad version kommer men det har varit lögn i helsike att få tid till den i december. Förhoppningsvis kan jag kombinera en rejäl bakfylla med iskall cola och en himla massa rader skrivande på nyårsdagen... :P

didrik>>

pacmans inställningar är kanon att utgå ifrån. du får en mycket bra bild. men se till så att du höjer den blåa färgen lite, annars blir det lite för mycket rött. du hittar inställningarna nån sida bak i den här tråden...

Jag har postat nya inställningar sen dess och jag tror de funkar för de flesta. Men ja, den första var allt för röd..tror faktiskt jag raderar dom. :D edit: De jag rattade in till slut hittar ni här

Är det föresten bara jag som inte tycker att IDE är så jättefarlig på Z4? Bilden har en del skumheter för sig men jag vill inte tillskriva irisens rörelser det. :rolleyes:

Om jag hade en Z4 så hade jag kört med Autoiris på, trots dess nackdelar. Detta pga att D5:ornas grundkontrast är så attans dålig.

Redigerat av pacman, 31 december 2005 - 11:50.

Postad 31 december 2005 - 16:28

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1 104 inlägg
  • 0
Ett par triviala frågor: Kan projektorn känna av och växla mellan bredbild och 4:3 automatiskt? Finns det några bra zoom-lägen? Har en Z1 och den saknar de här finesserna.

Postad 31 december 2005 - 18:44

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
pacman: mm, glömde att du hade postat nya inställningar :)

Postad 01 januari 2006 - 21:42

Unregisteredb1800611
  • Unregisteredb1800611
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Kalibrering.
Jag har bytt DVD-spelare nu, kör med en Marantz 6600, HDMI hela vägen till proj 720p.

Utgick ifrån Pacmans inställningar men fick meka lite annorlunda i color management. Men det fick till följd att det blev klcokrent. I princip 100 % i färgkalibreringen med färgfiltret! Och kul att Marantzen visare BTB.

Jag kan med andra ord bara rekommendera denna spelare till PLV-Z4!

Att inte uppta HDMI-ingången (spara den till t ex HDTV) fixar man lätt genom att köpa en mellanklass-förstärkare (som t ex Yamma 2600 el 1600) som har två HDMI in och en ut som bara loopas.

Jag ska hämta min 2600 idag :)

Om ngn av er har kombon Marantz 6600 och Sanyo PLV-Z4 så kan jag posta de exakta inställningarna som jag fått fram dels från Pacman och dels från egen kalibrering med DVE PAL.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena

Jag har samma kombination förutom att jag har en audioquest hdmi, du har inte lust att dela med dig lite inställningar för å prova lite ?

Mvh Henrik K

Postad 01 januari 2006 - 21:51

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Hej på er...

Jag är på G att köpe min första proj....
Har en snabb fråga till er.

När irisen jobbar hörs det något från den då?
Typ som en hd som jobbar högljud.

På epson TW600 hörs det tydligen ganska tydligt... kanske störande till och med.

//Micke

Postad 02 januari 2006 - 10:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Den serie-Z4 jag hade hemma var löjligt tyst, hörde aldrig autoirisen och fläktljudet störde aldrig (rättvänd).

Postad 02 januari 2006 - 10:46

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Tjena

Jag har samma kombination förutom att jag har en audioquest hdmi, du har inte lust att dela med dig lite inställningar för å prova lite ?

Mvh Henrik K

Jovisst! Ska försöka skriva ner det under dagen!

Hej på er...

Jag är på G att köpe min första proj....
Har en snabb fråga till er.

När irisen jobbar hörs det något från den då?
Typ som en hd som jobbar högljud.

På epson TW600 hörs det tydligen ganska tydligt... kanske störande till och med.

//Micke

Autoirisen inget problem, däremot fläkten. Jag har min upp och ner i taket och fläkten går för fullt hela tiden, störande i tysta partier. Har ju haft en Z2, den var rätt så mycket tystare måste jag säga...

Postad 02 januari 2006 - 13:39

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Ok... men om man har projen rättvänd så är den tyst som en mus?... eller?

//Micke

Postad 02 januari 2006 - 14:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Min var tyst som en mus iaf (med lampan i "Low"). ;)

Redigerat av pacman, 02 januari 2006 - 14:08.

Postad 02 januari 2006 - 14:50

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Hmm... så en Z4 kanske är ett bättre val än en epson då...

Hur är det med dom där skumma sakerna som Z3 hade?... att man var tvungen att göra
projen ström lös för annars hände det nått med bilden... nån som vet något om det?

//Micke

Postad 02 januari 2006 - 14:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Vet inte vad du syftar på men några sådan konstigheter känner jag inte till på Z4:an iaf.

Postad 02 januari 2006 - 15:05

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Hmm... det var kanske en Panasonic 700.... och det var nog VB.
Så Z4 har nog inga såna problem.

//Micke

Postad 02 januari 2006 - 18:40

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
jag vet att min z4 inte lider av VB. inte heller efter att ha haft strömsladden i i nån vecka.

Postad 02 januari 2006 - 21:15

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Precis det var pt700 som hadde det problemet.
Har inte häller sett något på min z4
Mvh Heawata

Postad 02 januari 2006 - 21:34

strindler
  • strindler
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hjälp .. valet står mellan en sanyo plvz4 .. och sonys senaste HS60 .. viist är nog sonyn bättre men är det värt att lägga ut det extra pengarna .. vore ju kul om ngn sett de båda så man kunde veta hur fsn man skall göra :P

Postad 03 januari 2006 - 17:47

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Har du budgeten så köp hs60 annar räcker z4 länge..
Min budget passade z4. och jag är nöjd. Har inte sätt hs60 men läst att den ska vara GRYMM..
Mvh Heawata

Postad 08 januari 2006 - 14:37

Unregisterede9ac293d
  • Unregisterede9ac293d
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hur pass stor skillnad ser ni i bilden med dom olika lamplägena? Tycker man borde se att bilden ändrar karaktär mellan lägena men själv ser ja ingen skillnad alls! inte änns fläktljudet ökar eller minskar. Tror ja fått ett måndags exemplar, satte precis på z4an och luckan gled upp sen slockna powerlampan (skit) efter ett tag gick den igång igen. Dax för service :) Köpt 051223

Postad 08 januari 2006 - 14:42

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan lamp-lägena är val inte dramatisk, men synlig. Har lampan på fullt just nu när jag surfar etc i dagsljus. Ger lite mer tryck i bilden. Annars kör jag "low" hela tiden till filmer.

Postad 08 januari 2006 - 14:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
2-3 fL kanske, väldigt lite med andra ord.

Postad 08 januari 2006 - 16:09

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
lamplägena skiljer inte så oerhört mycket.
däremot så skilljer det på vilken bildinställning man kör med :)

inte änns fläktljudet ökar eller minskar

jocke, det tar ett tag för z4 att varva upp fläktarna. jag tyckte inte att det lät något annorlunda när jag ställde om till takläge heller, men om man väntade typ 20-30 sekunder så höre man att fläkten varva upp å ljudnivån ökade.
kanske är så att du ställer om å går tillbaka till det vanliga för fort?

Postad 08 januari 2006 - 22:15

Unregistered6aab3424
  • Unregistered6aab3424
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tycker Z4'an är riktigt fin, dock min första projektor men tycker den fungerar skit bra!

Postad 09 januari 2006 - 22:36

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Alltså, det är väl det jag har att invända mot projektorn. Fläkten alltså. Väsnas som fan, rent ut sagt... Vågar inte ta någon decibelmätare och mäta, men högt är det i alla fall. Min sitter och och ner i taket. Undras lite om det är ngt fel på projjen, för så mkt borde den inte väsnas...

Annars är ju bilden kalas :)

Postad 09 januari 2006 - 22:52

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
lirsa:
har för mig att du kan uppdatera din z4 med en ny firmware så at du kan ha fläkten i "låg-läge". men då rekommenderas det att projektorn hänger mer än 50cm ner från taket. står om det tidigare i den här tråden...

och när jag ändå är igång med detta: hur gör man för att uppdatera projektorn med ny firmware?

Postad 10 januari 2006 - 08:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

och när jag ändå är igång med detta: hur gör man för att uppdatera projektorn med ny firmware?

Jag skulle tro att du får lämna in den på service för att uppdatera firmware. Ring affären där du har köpt den så vet de säkert hur du skall göra.

Postad 10 januari 2006 - 08:56

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

irsa:
har för mig att du kan uppdatera din z4 med en ny firmware så at du kan ha fläkten i "låg-läge". men då rekommenderas det att projektorn hänger mer än 50cm ner från taket. står om det tidigare i den här tråden...

Låter ju bra det. Får helt enkelt kontakta hembiobutiken eller cavena och höra. Fläktljudet är så högt så att minsta lilla tysta scen (läs:utan bomber och granater) så hör projektorn MKT väl. Ibland tar det fokus från filmen, hände aldrig på min Z2. Fast skulle jag få välja mellan de två så är Z4 ett självklart val.
Detta kan mer ses som en liten varning till de som tänker köpa Z4 och hänga den upp och ner i taket. Men ska kolla med ny firmware och återkommer här med besked!

Postad 10 januari 2006 - 12:17

geggen
  • geggen
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0

irsa:

Låter ju bra det. Får helt enkelt kontakta hembiobutiken eller cavena och höra. Fläktljudet är så högt så att minsta lilla tysta scen (läs:utan bomber och granater) så hör projektorn MKT väl. Ibland tar det fokus från filmen, hände aldrig på min Z2. Fast skulle jag få välja mellan de två så är Z4 ett självklart val.
Detta kan mer ses som en liten varning till de som tänker köpa Z4 och hänga den upp och ner i taket. Men ska kolla med ny firmware och återkommer här med besked!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanon... skriv så fort du vet något mer..
Går och funderar på att antingen köpa z4 o bygga en hylla som hänger ner från taket.. så den får stå platt... ELLER köpa en z3...

Postad 10 januari 2006 - 13:48

denson
  • denson
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Vivid ?? är det ett läge som typ cinema osv ?
eller har jag missat något ?

Postad 10 januari 2006 - 19:05

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
mm vivid är en av standardbildinställningarna

Postad 10 januari 2006 - 21:08

michpic
  • michpic
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

irsa:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanon... skriv så fort du vet något mer..
Går och funderar på att antingen köpa z4 o bygga en hylla som hänger ner från taket.. så den får stå platt... ELLER köpa en z3...

<{POST_SNAPBACK}>

1. Jag har beställt en Z4:a från Tyskland, ScreenMaxx (hoppas den kommer :) , känns alltid lite oroligt att beställa utomlands.) Jag kommer att takmontera min rättvänd i taket. Har precis lämnat in ritningen till en smed som kommer att tillverka en konsol + plåt åt mig för 300 kronor, billigt och egen design :-). Jag tror det blir diskret och skitsnyggt.

2. Angående detta med fläktljud som jag har funderat mycket på. Funderade länge på att hänga den upp och ner med risk för att det skulle låta. Problemet med att montera den rättvänd är att det då rekommenderas att sätta den 60 cm ner från taket. I en lägenhet med 2.46 m i takhöjd kan ni ju själva tänka er hur snyggt det skulle se ut, jag kommer att slå huvudet i den :D . Om man nu resonerar lite kring varför Sanyo rekommenderar ett visst avstånd till taket så är det ju inte så svårt att lista ut att det beror på värme. Sanyo måste ju ha vissa säkerhetsmarginaler när det gäller dettta eftersom de inte vet i vilket hushålll som produkten kommer att köras. De måste ju rimligtvis ta hänsyn till att rummet kan vara jättelitet och jättevarmt, d.v.s. sämsta möjliga förhållanden. Det är detta som projektorn ska klara av.

Då funderade jag och tittade på mitt eget vardagsrum = stort, större än ett vanligt vilket innebär att jag rimligtvis kan minska ner på avståndet. Mitt avstånd kommer att vara 30 cm i stället för rekomemenderade 60 cm.

Åsikter någon?

/Michael

Postad 10 januari 2006 - 21:21

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
jag tror inte att det kommer vara någon större fara att ha den så nära taken. man måste komm aihåg att tillverkare måste skydda sig mot felaktigt användande av produkterna. så dett är ett säkerhetsavstånd, men det betyder inte att det inte går att använda på mindre avstånd. däremot kommer nog lampan ta styrk om det blir för varmt.

men har man en bra ventilation och inte så varmt inne i rumet(vid taket då) så kommer det ju inte vara någon skillnad på om du har den på hylla på väggen lr nära taket i ett faste. tänk på att den här projjen också änvänds i tex spanien å australien (det kan ju vra akillnader i fläten där men det tvivlar jag på) och att det där är betydligt varmare än i sverige så förstår du nog att projjen kommer klara av det.

om du däremot går runt med typ 26 grader plus inomhus så kanske det inte är så lyckat iom att det då kanske är närmare 30 grader upp vid taket.

men allt handlar om hur varmt det blir, så: har du bra ventilation och låg rumstemperatur så är det ingen fara.

OBS, jag har ingen vetenskaplig bevisning bakom detta, enbart "sunt förnuft" :)

Postad 11 januari 2006 - 12:14

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Fick besked från hembiobutiken precis. Enligt de så finns det ingen mjukvaruuppdatering som gör att fläkten kan köras lägre när den hänger upp och ner. Vore intressant att veta var den uppgiften kommer ifrån då hembiobutiken påstår, efter kontakt med Cavena förmodar jag, att det inte finns en sådan firmware :)

Ingen på Cavena här på forumet? HAr för mig Gustav fanns här tidigare som kan bekräfta eller dementera.

Anledningen till att Sanyo valt denna väg var tydligen för att många kunder klagat på den variabla hastighet som fläkten hade i Z2 och Z3. Låter mer än ihåligt för mig faktiskt. Min förra proj, Z2, lät aldrig någonsin så högt som nuvarande Z4. Visst gick den upp i varv ibland men absolut inte i närheten av det oljud som Z4 har.

Detta borde Sanyo åtgärda omedelbart! Tar gärna bort min lampgaranti på 750h/ett år för en annan firmware.

Postad 11 januari 2006 - 14:24

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
jag läste det i denna här tråden. lr åtminstone i det här sanyo forumet... ska leta upp tråden...

nuså (läs inlägg nr 21 i den tråden):
här är källan

EDIT: la till forumlänken

Redigerat av didrik, 11 januari 2006 - 14:28.

Postad 12 januari 2006 - 15:28

chromeo
  • chromeo
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har nyss hängt upp min z4 i taket och den väsnas som fan. Dessutom har den börjat ge ifrån sig ett "tjutande" ljud som hörs tydligast när man just har slagit på den. Låter inte som att det kommer från fläkten...

Hittade en död pixel igår ca 15 cm in från högra kanten i mitten. Den är blå och två stycken runt den är verkar också vara lite blåaktiga. Vet ni om detta går på garantin. När jag frågade fyndborsen så fick jag ett svar att jag skulle kontakta Cavena.

En till fråga. Första projektorn i min ägo och jag är lite av en nybörjare. När jag väljer 1280*720 i windows och kör med HDMI-DVI kabel på 3m så blir bilden större än själva bilden som projektorn projicerar. Dvs att jag ser inte hela "skrivbordet" på bilden som projiceras. Om jag däremot ställer in upplösningen ett snäpp mindre typ (1154*nånting) så stämmer det?

tacksam för svar

Postad 12 januari 2006 - 16:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

En till fråga. Första projektorn i min ägo och jag är lite av en nybörjare. När jag väljer 1280*720 i windows och kör med HDMI-DVI kabel på 3m så blir bilden större än själva bilden som projektorn projicerar. Dvs att jag ser inte hela "skrivbordet" på bilden som projiceras. Om jag däremot ställer in upplösningen ett snäpp mindre typ (1154*nånting) så stämmer det?

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Kör 1280*720 och ställ om "Overscan".

Postad 12 januari 2006 - 17:27

Unregistered6aab3424
  • Unregistered6aab3424
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
får inte ens min att köra i 1280x720 riktigt tråkigt, blir bara blått för mig kan va graffet som krånglar..

Postad 12 januari 2006 - 19:51

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Kollat så att "refreshrate" faktiskt är 50 eller 60 Hz..? Provade att koppla in min dator via DVI-HDMI adapter och HDMI kablage från Clas Ohlson. funkade kanon när man ställt ner overscan till 0.

Postad 13 januari 2006 - 00:52

chromeo
  • chromeo
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har prövat att ställa ner overscan men det har inte med felet att göra. Bilden blir helt enkelt för stor. Om jag vill så kan jag flytta bilden genom att hålla muspekaren i något av hörnen, då rör sig bilden åt det hållet. Förstår inte vad det är.. måste ju vara ngt i mina inställningar.

Ingen som har någon synpunkt om död pixel? Någon annan som råkat ut för samma sak?

Postad 13 januari 2006 - 08:20

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Jag har nu mailat Cavena och bett de kommentera en ny firmware. Också sagt att om det inte finns eller ens ligger på planeringsstadiet så är jag nog böjd att byta. Vi får se. Men hoppas på att Cavena snabbt svarar :rolleyes:

Postad 13 januari 2006 - 10:06

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Om jag vill så kan jag flytta bilden genom att hålla muspekaren i något av hörnen, då rör sig bilden åt det hållet. Förstår inte vad det är.. måste ju vara ngt i mina inställningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har med dina inställningar i datorn att göra, om man kan "flytta" desktopen på det sätt som Du beskriver, så har man en större desktop än visad yta. Du vill ha både upplösning och desktop inställda på 1280*720. Börja med att avaktivera allt vad "nview" (om Du har nvidia grafikkort) och liknande heter.

Postad 15 januari 2006 - 01:35

Unregisteredb1800611
  • Unregisteredb1800611
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är någon här som provat hbb:s Suprascart - VGA till sin Z4, nyfiken på om det funkar ? Jag har precis beställt BBB digital-tv så jag kan se OS i lite större format :P

Annrs måste jag väll köra med CYP konverter varianten och en lång komponentsladd, blir ju lite dyrare tyvärr. Blir bilden lika bra med bägge varianterna ?

Är rätt så ny på detta område, och har bara ägt projektorn i en månad..

Postad 15 januari 2006 - 10:44

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är någon här som provat hbb:s Suprascart - VGA till sin Z4, nyfiken på om det funkar ? Jag har precis beställt BBB digital-tv så jag kan se OS i lite större format  :P

Det skall fungera att köra med en scart (viktigt att du skickar ut en RGB-signal) till vga. Jag har en sådan kabel själv men har inte testat på min Z4. Däremot använde jag den på min Z2 och det fungerade. Se sidan 26 i manualen under rubriken "Computer" och sedan RGB (Scart).

Postad 15 januari 2006 - 13:29

michpic
  • michpic
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är någon här som provat hbb:s Suprascart - VGA till sin Z4, nyfiken på om det funkar ? Jag har precis beställt BBB digital-tv så jag kan se OS i lite större format  :P

Det skall fungera att köra med en scart (viktigt att du skickar ut en RGB-signal) till vga. Jag har en sådan kabel själv men har inte testat på min Z4. Däremot använde jag den på min Z2 och det fungerade. Se sidan 26 i manualen under rubriken "Computer" och sedan RGB (Scart).

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Jag har köpt en på www.kjell.com för 99 kronor, tänkte prova den först och se om det blir bra. Den är ju bara 2 dm lång så jag har svårt att tänka mig någon förlust i den. Nu väntar jag bara på projjen som är beställd :-)

Mvh
Michael

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.