Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sanyo Z4

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 October 2005 - 07:37

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
:) Köpte en Z4 i fredags och monterade upp den i taket i lördags. Hade en Z2 innan och till min förvåning så skulle jag testa den senare på kvällen. Så fungerar den inte att köra i Ecomode och det händer inget när jag ändrar på knappen lamp mode så att den visar halv lampa resp full lampa. Den väsnas som om den kör på full lampa hela tiden fast den visar halv lampa. På min Z2 märkte jag en markant skillnad på full ljusstyrka och på Ecomode så lät den inte mycket. Det blir att man får ringa Hembioconsult och fråga vad det kan vara för fel. Det är ju inte roligt om man skall behöva lämna in den för lagning när jag bara har testat den.

Postad 17 October 2005 - 20:03

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra när man lagt ut en så stor summa pengar!
Får väl bara hoppas att hembioconsult löser detta snyggt!

Postad 18 October 2005 - 07:37

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Var på Hembioconsult och fick en ny Z4. Satte upp den i taket och skulle ställa in den. När jag hade gjort detta och skulle testa med att köra i Ecomode då var det samma fel på den. Men när jag körde den med fabriksinställning så fungerade den att köra i Ecomode och vad tyst den går då, men bilden blir ju upp och ner. Och när jag går in i menyn och vänder på bilden så går fläktljudet upp och då fungerar det inte att köra i Ecomode fast att jag kollar att lampan visar på halv och att jag testar att växla mellan full lampa resp halv så händer ingenting. Är det någon som har samma fel på sin Z4 som jag har?

Postad 18 October 2005 - 08:01

Booney
  • Booney
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

ja jag märker inte heller någon märkbar skillnad vid växling till ecomode....lite skumt faktiskt.

Postad 18 October 2005 - 08:43

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Det här är någonting för Sanyo att svara på....Gustav vart är du??

Det verkar faktiskt inte som att man ska kunna ändra lampläget härifrån, utan via de olika bildinställningarna (dynamic, living, pure cinema etc)????

Kena, har du testat att byta bildinställning.....förslagsvis till creative cinema eller pure cinema (de två som hos mig ger bäst biobild)??

Postad 18 October 2005 - 09:08

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ja det har jag gjort och fläkten gick inte ner i ecomode då heller. Men vänder jag bilden upp och ner så fungerar det med att bara trycka på lampmode knappen så går den ner i ecomode. Men då får jag ha den på bordet för att se film och inte behöva störas av att fläkten går fullt.

Postad 18 October 2005 - 09:37

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Aha, du har din monterad upp och ner och då fungerar det inte......jag anar en snabb(förhoppningsvis mycket snabb) firmware uppdatering ifrån Sanyo.......vilken miss :blink:

Postad 19 October 2005 - 09:52

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ni som har er Z4 monterad i Taket kan ni kolla om det går att köra i ecomode?
Det gick varken på den som jag köpte i fredags. den lämnade jag tillbaka i måndags
och fick en helt ny i kartong. det var samma fel på den. Det skall vara en liten fördröjning innan den helt går ner i ecomode
När den väl gjort det så går den mycket tystare.

Postad 19 October 2005 - 10:42

Saimon
  • Saimon
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan, jag och en kompis köpte våra Z4 igår och på båda våra ökar fläkten när vi väljer takmonteringsläge. Vi har varit i kontakt med Cavena som svara följande,

"Hej,PLVZ4 är så pass ny så att det visste jag faktiskt inte om. Det är faktiskt ganska genomtänkt om det är så, projektorn behöver som regel mer kylning när den sitter takmonterad än stående på en hylla etc (det är ju alltid varmast närmast taket) eftersom värme alltid stiger uppåt."

Med vänlig hälsning

Thorbjörn Bohman
Technician DSC/CTV/Projectors
SANYO FISHER Sales (Europe) GmbH
Nordic Branch Office
Box 519, 169 29 SOLNA
Visiting address: Dalvägen 28 3 tr. 169 56 SOLNA
www.sanyonordic.com
+46 8 544 717 00 (office)
+46 8 544 717 07 (fax)
[email protected]

Så som jag ser det så är det bara att vänta på att Sanyo själva går ut och berättar att det faktiskt
är fel och inte så som det är tänkt. Självklart vill jag att min projj ska gå precis så tyst som den gör
när jag har den på bordet, men tycker faktiskt inte att den låter mer i "High Lamp Mode" än vad min Z3 gjorde i Eco Mode.

/Simon

Postad 19 October 2005 - 11:24

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
mad.gif

Min Z4 ger ifrån sig ett högfrekvent ljud! riktigt irriterande faktiskt. Jag har tidigare haft både Z2 och Z3 och har inte upplevt detta tidigare.

Är det detsamma som ni har?

Jag har projektorn ståendes på en hylla alltså inte upp och ner!

Projektorn låter betydligt mer än Z3:an jag precis har sålt!!!

Postad 19 October 2005 - 13:10

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Det är nog fläkten som ylar... kanske går över om någon dag, men under tiden bör man ju kontakta säljaren och meddela problemet. Jag kan inget om Z4, men lite om fläktar.

Postad 19 October 2005 - 15:32

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag skall inte behålla min om den inte går att köra i ecomode. Irriterar mig på fläktljudet när det inte går att köra i ecomode när jag har den i taket. Har sålt min Z2 och den lät knappt någonting.

Redigerat av Unregistereddac4e90f, 19 October 2005 - 15:38.

Postad 19 October 2005 - 18:02

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Panasonic PT-AE700 varvar automatiskt upp om man har den tak monterad.
Det ska vara så antagligen på grund av att kylningen blir sämre.
Därför kör jag min på en hylla på väggen istället.

Så det är säkert inte så konstigt om även Z4 har högre fläktvarv vid takmontering.

Postad 19 October 2005 - 23:07

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Om jag fattar det rätt så riskerar man att få värmeproblem vid takmontering och Sanyo är tvingade att skippa ecomode funktionen för att inte projektorn / lampan ska gå sönder.
I så fall är det en jätte miss och ett stort minus till Z4an, speciellt när Z2 och Z3 inte har dessa problem. :)
Och vad händer om man har en vanlig hylla nära taket, eller som Reference Audio har i sitt demorum med flera hyllor och projektorer över varandra. Ecomode funktionen fungerar ju då men det kommer nästan bli lika varmt som vid takmontering.

Postad 19 October 2005 - 23:42

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
om det går på Z3, Z2 så är det onekligen skumt :)

kanske att Z4 eco är tystare men sammtidigt inte kyler lika bra som Z3 eco och därför måste den gå upp i högre hastighet.

vore skoj att få höra från sanyo om detta

Postad 20 October 2005 - 07:10

xbox_modding
  • xbox_modding
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
tycker att min z4 e lika tyst när den kyler för fullt som min z3 var i ecomode, så jag tycker inte att det gör så mycket faktiskt. så störs man utav det fläktljudet så har man nog väldigt låg volym på ljudet.

Postad 20 October 2005 - 10:12

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag skall låna hem en db mätare i dag från jobbet. Skall mäta ljudet och se vad den ger ifrån sig i db 1m rakt under där jag sitter.

Postad 20 October 2005 - 10:47

Unregistered76b72946
  • Unregistered76b72946
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
"db mätare" - Vad är det?? Kena kan du förklara exakt hur den fungerar? ;)

Skämt åsido. Era teorier om sämre kylning köper inte jag. Om det är så att värmen stiger skall det väl finnas en termostat som skickar upp fläkten från eco-mode till normalläge ?

Det gäller väl även om du använder projektorn stående i ett varmt rum? eller är den så dum att om du valt eco-mode och det inte räcker så ryker lampan? Kan inte tänka mig det.

Har testat en större Sanyo projektor (PLV70) och den går tyst på vintern och varvar upp emellanåt riktigt varma sommarperioder då rumstemperaturen är lite högre (Takmonterad)

Sanyo - Kom fram och erkänn missen och ge ett besked om när och hur det skall fixas.

Jag har en PLV 30 (Antik jag vet) och är helnöjd med bilden. Det enda som stör mig är fläktljudet. Jag har tänkt byta till Z4 där fläktljudet är lika viktigt som den bättre bildkvalitén för mig. Skall det vara så som Kena beskriver är det inget alternativ för mig..

Redigerat av Unregistered76b72946, 20 October 2005 - 19:33.

Postad 20 October 2005 - 11:55

bjorka
  • bjorka
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Känns som att Sanyo har lagt mer krut på att få den att fungera på en hylla att de helt har glömt bort de som faktiskt monterar den i taket.
Om jag inte har sett helt fel i testerna så verkar det som att center på linsen är center på duken, stämmer det?
Center på linsen på Z1'an som jag har takmonterad nu är högst upp på duken, vilket gör att jag inte behöver att köra någon lensshift.
Den ökar heller inte fläkten något utom när det är extremt varmt ute, känns otroligt att Z4'an inte har samma funktion.

Har nu flyttat och måste montera projektorn i taket igen, tänkte då också att passa på att uppgradera till en Z4'a ( om det funkar att sätta den i taket ).
Om jag måste montera projektorn på 2.50 meters höjd, 5 meter ifrån duken och vill att dukens överkant ska vara på 2 meter.
Fungerar det? Eller måste man köra så mycket lensshift att det förstör bilden?

Tack på förhand.

Redigerat av bjorka, 20 October 2005 - 11:56.

Postad 20 November 2005 - 20:03

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag byter ju hellre ut lampan efter 2000 istället för 3000 om jag får tystheten på köpet.

Vet någon om den kommer att komma en firmware eller man skall köpa en hylla istället för att ha den i taket?

Postad 21 November 2005 - 08:41

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag byter ju hellre ut lampan efter 2000 istället för 3000 om jag får tystheten på köpet.

Vet någon om den kommer att komma en firmware eller man skall köpa en hylla istället för att ha den i taket?

<{POST_SNAPBACK}>

Pratade med Lennart på hembioconsult om detta, och han svarade att det finns en firmwire till den som gör att man kan köra i Ecomode när man har den i taket. men då rekommenderade dom att Projektorn skulle vara 50 cm mellan taket och Projektorn.

Redigerat av Unregistereddac4e90f, 21 November 2005 - 10:47.

Postad 21 November 2005 - 12:21

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Detta med fläckten, Är det pågrund av att det är för varmt i taket eller??
Isåfall undrar hur det går för z4 i varmare bräddgrader!!!!!
Vi har lju inte lika varmt här som längre ner i europa eller. :)

Kanske finns det någon temperatur som den funkar i eco-m
utan att lampan tar stryk...
mvh Heawata. :P

Redigerat av Unregistered0dabe3b2, 21 November 2005 - 12:22.

Postad 21 November 2005 - 15:00

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
hur gör man en firmware uppgradering då? :)

Postad 21 November 2005 - 15:22

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Ja, det här med en firmware uppgradering lät ju intressant!

Postad 21 November 2005 - 17:30

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Cinemax: Kan endast instämma att det lät enormt intressant.

kena: Den där Lennart berättade inte hur och när det går att få tag på den där firmwaren?

Kanske får jag lugna mig några dagar innan jag sliter ner projjen och sätter fast en hylla.
Eller vad skulle Ni gjort?

Postad 22 November 2005 - 10:43

Creath
  • Creath
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag tänker låta min sitta kvar i taket så länge. Känner mig faktiskt lite lurad. Den takmonterade Z4:an dom demade i butiken där jag handlade hördes praktiskt taget ingenting när det var knäpptyst runt omkring och jag hade örat ca 1 meter från projjen.

Jag har iofs inte blivit så störd av ljudet när jag tittat på film men jag trodde jag köpte en av marknadens tystaste projektorer. Så verkar inte vara fallet.

Hoppas det kommer någon slags fix till detta.

Postad 22 November 2005 - 12:16

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Cinemax: Kan endast instämma att det lät enormt intressant.

kena: Den där Lennart berättade inte hur och när det går att få tag på den där firmwaren?

Kanske får jag lugna mig några dagar innan jag sliter ner projjen och sätter fast en hylla.
Eller vad skulle Ni gjort?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har satt min på en hylla. Köpte ett takstativ, men när det inte gick att köra i ecomode så satte jag den på hylla istället.

Postad 22 November 2005 - 17:11

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har Ni några förslag på hyllor?

Var på hifiklubben idag och tittade på deras hylla av glas, VM ACOUSTICS S1 shelf.
Tyvärr tyckte jag att konsollen under hyllan var på tok för ful så den åker bort.

Redigerat av Unregistered285d6116, 22 November 2005 - 20:22.

Postad 22 November 2005 - 21:19

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Varför är det en tråd till startad egentligen. Fläktljudet diskuteras ju i den officiella tråden.
Jag köpte Bjärnum konsoller, 37 cm djupa , på IKEA och tog en bit MDF board, 40 cm bred 36 cm djup och 22 mm tjock som hylla. Kan målas om man vill.
Frugan blev nöjd iallafall så det var ju bra. Takfäste säljes till högstbjudande........ he he he

Postad 07 August 2006 - 17:12

andek714
  • andek714
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Trodde efter infon i denna tråd att Z4:or vid det här laget skulle ha nämnd firmware-uppgradering installerad från fabrik, så jag beställde glatt en Z4 och ett takfäste. Men det visade sig vid e-postkontakt med Lennart på hembioconsult och med Sanyos tekniska support att det inte alls finns någon sådan firmware-uppgradering. :-( Det är heller inget som Sanyo kommer att göra något åt eftersom det är en säkerhetsspärr.

Så var det med det, får väl se hur irriterande högt fläktljudet är när jag väl får projjen...

/Andreas

Postad 12 August 2006 - 10:58

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Hm, det här lät ju inte skoj. Har funderat på en Z4:a , men nu blir man lite osäker. Måste ha min takmonterad. Det går alltså inte att köra ECO då? kommer mao att låta mer än min nuvarande Z2:a?

Postad 12 August 2006 - 11:11

andek714
  • andek714
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har monterat Z4an och premiärtestat nu. Det går att köra eco-mode, dvs lampan i lågnivå, även när den är takmonterad men fläkten går inte ner på lågt varv. Visst låter det mer då men helt förfärligt är det inte, man hör den bara i tysta partier av en film.

Ändå skulle jag nog rekommendera en vägghylla istället för takfäste om man har möjlighet, men se till att få bra med utrymme mellan projektorn och väggen bara.

Postad 12 August 2006 - 19:35

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
ett alternativ till vanligt takfäste är at bygga en egen hylla som man kan fästa i taket. inte så svårt att göra och inte dyrt heller. då får du fördelarna som hyllmontering ger(tystare fläkt) OCH fördelarna som takmontering ger (du behöver inte fylla upp en vägg med en projektor utan kan låta tavlorna hänga kvar :) )

lycka till.

och du, bli inte orolig, fläkten är inte så hög i takmontering som vissa vill få det till...

Postad 24 August 2006 - 21:26

Unregistereddc4183ec
  • Unregistereddc4183ec
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
didrik har rätt, fläkten låter inte mycket standard.

Hittade lite text på avsforum där Jupe berättar hur man kommer förbi inställningarna på Z4:an om man vill takmontera. Vet inte om det funkar på svenska versionerna, och det lär ju dessutom sätta ev. garantier ur spel.

/Jimmy

Postad 09 November 2006 - 20:33

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

mad.gif

Min Z4 ger ifrån sig ett högfrekvent ljud! riktigt irriterande faktiskt. Jag har tidigare haft både Z2 och Z3 och har inte upplevt detta tidigare.

Är det detsamma som ni har?

Jag har projektorn ståendes på en hylla alltså inte upp och ner!

Projektorn låter betydligt mer än Z3:an jag precis har sålt!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Precis samma fenomen är det på min z4, det är inte högt ljud, men så högfrekvent så det riktigt skär i öronen... :) Kan inte se en film längre utan o bli galen, även sambon tycker det är högst irriterande och hon brukar inte klaga på nåt annars.. Skall det verkligen vara så på z4'an? Om inte, vad är det som felar (elektroniskt el. mekaniskt ) ?

Postad 10 November 2006 - 08:40

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Att vissa säger att den inte väsnas så mycket när man takmonterar Z4 an det stämmer inte alls tycker jag Min Z4 som jag hade stod inte ut med att den väsnades så mycket jämfört med min Z2 som jag hade innan. Nu har jag Sony HS-60 och den är ju riktigt tyst mot Z4 an som jag lämnade tillbaka, antingen så är jag väldigt känslig när det gäller fläkljud på projektorer men att det stod att den skulle gå ännu tystare än Z2 an det lät ju bra, men dom upplyste inte om man satte den i Taket så gick det inte att köra i ecomode det tycker jag var skit för dom allra flesta har ju sin Takmonterad.

Postad 11 November 2006 - 14:10

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jag köpte fyra korta silvergråa bordsben på bauhaus och monterade upp i taket som jag sedan fäste en skiva under, så min är rättvänd fast uppe i taket så att säga. Detta gjorde jag just för att slippa högre fläktljud.

Postad 25 January 2007 - 23:17

Unregistered6790d809
  • Unregistered6790d809
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Handlade mig själv en Z4a som jag satte i taket.
Men när man trycker på LAMP på fjärren så händer ingenting med bilden.

Kan man inte köra eco mode med den uppochnerpå?
Trodde bara att fläkten gick men att lampan ändå gick ner på eco, men så verkar inte fallet vara.
Kan man lösa detta på något smidigt sätt? Vill inte bränna slut på min lampa pga detta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.