Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 november 2005 - 16:19

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hallo
Har läst något om lampgaranti men lämnar Epson någon pixelgaranti, eller är det upp till butiken?

Postad 09 november 2005 - 16:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Så om ni drar igång en mörk scen i t.ex. Star Wars (svart himmel o ett fåtal stjärnor), pausar och växlar mellan auto och off så märker ni ingen direkt skillnad??  :)

<{POST_SNAPBACK}>

jag har provat att ha en hel svart bild och växlat mellan iris OFF och auto och visst är det skillnad helt klart märkbar och väldigt tydligt ser man hur irisen sluter sig.

det tar ca 3sek på dom få tester jag gjort d.v.s. ha en hel svart bild och växla från OFF till Auto.

men när man tittar på film är det väldigt svårt att avgöra att irisen jobbar dock har jag ingen referens hemma som t.ex. HS50 eller nån annan D5 för att kunna avgöra hur bra svärtan är mot dessa projjar.

datte hadde varit nice om du kunde få tag i en TW600 paccis, vet att du är trött på D5:orna nu men om du bara kunde ta en snabb titt på den och inte skriva en recention utan bara lite iaktagelser och hur den står sig mot TX200, Z4 för jag kan säga att irisen på TW600 verkar vara den underligaste av dom alla.

vara sig detta är bra eller inte vet jag inte men du som har sett de flesta andra D5:orna och dessutom haft en ordentlig genomgång med TX200 och Z4 kan den nog vara intressant att se hur TW600 står sig av två anledningar.

1. den underliga irisen
2. det inbyggda filtret som bokrde ge bra kalibreringsmöjligheter, och en god grundkontrast. skulle tippa på att TW600 har med läget Natural och cinemafiltert ativerat efter kalibrering den högsta grundkontrasten av D5:orna

Redigerat av ZoomAir, 09 november 2005 - 16:34.

Postad 09 november 2005 - 16:43

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Senaste uppdatering om leveranser är att ungefär hälften har gått ut nu (iaf från oss) sen är en ny batch på väg över nordsjön precis nu och hinner förhoppningsvis gå iväg redan denna vecka. Sen så fortsätter det så, det kommer batchvis under någon vecka/veckor till och sen kommer det tydligen ett jättelass av både TW600 och TW520.

Postad 09 november 2005 - 18:13

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
havocsi:

Jag vet inte hur man ska tolka ditt senaste inlägg riktigt.
I denna batch som är på väg till er nu är det alla som var kvar upp till de 100?
För om man tar de två tidigare batcharna så är antalet uppe i 48 st.
Om nu denna batch är lika stor som de tidigare innebär det att ni kommer få ca 7 st eller?

Jag undrar om jag som har nr 20 kommer få en ur den batchen som är på väg till er nu.
eller får man vänta ännu en tid?

Ps man är ju lite skadad, planerar tillvaron efter en en proj Ds

Postad 09 november 2005 - 18:38

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
nån som vet hur det går för Pause, å deras leveranser?

Postad 09 november 2005 - 18:44

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Ringde Pause idag, som vanligt visste dom inget, ska kanske komma en leverans denna vecka

Redigerat av NisseGurra, 09 november 2005 - 18:44.

Postad 09 november 2005 - 18:50

larsig
  • larsig
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Pratade med Paus (Sveavägen) idag, dom lovade att jag skulle ha den till helgen.. Återstår dock att se.

Postad 09 november 2005 - 19:17

///Elgen
  • ///Elgen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
deras (läs Pause) leverantör lovade leverans senast fredag denna vecka (hörde själv telefonsamtalet när jag kom in i butiken, sveav.)... vet inte om det lät så bra ändå.

:)

duken är på plats och tv:n är upphängd men den känns ju för liten... bra bild dock (Sharp LC32GA6E). Men man vill liksom inte bränna någon film på den utan vill ju vänta tills projen kommer.

...om den kommer.

Postad 09 november 2005 - 19:50

Eriond
  • Eriond
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hei :)

Jeg venter en TW600 fra Komplett i Norge imorgen, har store forhåpninger til denne projektoren.
Var mye interessant info her på deres forum. Har funnet lite om den på norske forum, så det var trivligt å finne så mye her hos dere. :)
Jeg bytter til TW600 fra en Panasonic Pt-AE700, og håper virkelig at Epson er bedre, ellers er det bortkastede penger :) . Var egentlig ganske godt fornøyd med AE700, men syns Vertical Banding var litt vel fremtredende på den.
Hvordan syns dere som har fått Tw600 at den er på det feltet? Er det noe VB på den?
Er det noen som har sammenlignet med AE700?

Skal komme med en tilbakemelding når jeg har fått testet og kalibrert min utgave dersom dere vil det. :)

Postad 09 november 2005 - 21:08

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Eriond: Välkommen till forumet! Alltid trevligt med lite nordiska grannar här :)

Jag har synat, spanat och letat intensivt efter VB, men hittills har jag inte sett det minsta lilla spår av det på mitt exemplar. Mycket nöjd på den punkten! :)

Postad 09 november 2005 - 21:15

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
mange_b: Hur hade du övriga inställningar vid dina senast postade värden? Gamma? Iris on eller off? Black level expanded eller normal? Super white on eller off?

Postad 09 november 2005 - 21:37

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Såg att Komplett hade TW 600 med en hårddiskdvd för 16995:- och dom hade 100+ i lager :)
Epson Projektor EMP-TW600 och Eltax DVR-555 DVD-Recorder:
http://www.komplett....=315061&cks=PRL

Postad 10 november 2005 - 01:33

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
B8 har nu kollat med de patterns som finns i projjen.

på grey scale pattern såg jag inga skiftningar alls varken nära eller långt från duken.

med det andra pattern som är hel grått med en ruta i, så kanske att vänster sida drog mot liiiite grönt och högra mot liiiiiiiiiiiiiite rött. men det är väldigt marginelt och inget man märker om man inte studerar detta pattern väldigt noggrant.

men på greyscale pattern såg jag absolut inga skiftingar alls såg precis ut som min gamla Z3:a.

men hur tydligt är det på din projj ser du skiftningarna klart även på greyscale pattern, kanske fler kan testa detta, dessa patterns når ni genom att trycka på "pattern" på fjärrkontrollen och där finner ni 2 olika patterns

har testkört några timmar till och är riktigt nöjd nu fasten DVE inte kommit ännu, har växlat mellan natural och theater 1 MASSOR med gånger och kan inte med att välja theater tycker natural ger såpass mer tryck och en bättre bild helt enkelt. fläkten är lite jobbig i natural men man glömmer den ganska så snabbt när man tittar på film. har en dator som brukar stå på och det låter en del, så man är lite van.

vill ni impa på era vänner som inte är så insatta i bildens alla regler. sätt i en tecknad film och slå på Dynamic och ni har en 80" plasma, helt brutalt tryck i bilden, givetvis går det inte att använda detta läge när man ser på film men era vänners hakor lär vara på golvet när ni kör hitta nemo på dynamic :) samt att detta läge är som gjort för konsoll spelande :) då man oftast inte vill släcka ner helt

Redigerat av ZoomAir, 10 november 2005 - 01:46.

Postad 10 november 2005 - 09:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Tack för att du kollade Zoomair. Och grattis till att du inte har denna defekt :)

Det är framförallt på greyscale jag ser skiftningarna. Där är det hur tydligt som helst när man jämför de vita rutorna längst till vänster, mede dem till höger. På den andra bilden är det mycket svårare att se det även om man gör det. Allra tydligast syns det om man drar upp något helt vitt över hela skärmen, då ser bilden ut som början till en regnbåge :D

Får väl ringa Pause och förklara läget. Har dock ingen lust att lämna in den innan det finns ett gäng projektorer i Sverige, så man vet att man får en ersättare på en gång (ifall man nu inte måste vänta på en felsökning i flera veckor).

Håller med dig om natural kontra Theatre. Jag börjar också få svårt att motviera mig till att köpa Theatre. Det blir lite dyrare i lampväg, men vi får väl slå ihop oss sen och beställa från HongKong för 1300kr sen, så är det ju inte så farligt :)

Har du fått till svärtan i natural då? Tycker dock den blir lite blaskigare än i Theatre. Å andra sidan kryper ju fler detaljer fram. Känns som man måste kompromissa lite mer med bilden med denna än med Benqen...

Postad 10 november 2005 - 09:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Så om ni drar igång en mörk scen i t.ex. Star Wars (svart himmel o ett fåtal stjärnor), pausar och växlar mellan auto och off så märker ni ingen direkt skillnad??  :)

<{POST_SNAPBACK}>

jag har provat att ha en hel svart bild och växlat mellan iris OFF och auto och visst är det skillnad helt klart märkbar och väldigt tydligt ser man hur irisen sluter sig.

det tar ca 3sek på dom få tester jag gjort d.v.s. ha en hel svart bild och växla från OFF till Auto.

men när man tittar på film är det väldigt svårt att avgöra att irisen jobbar dock har jag ingen referens hemma som t.ex. HS50 eller nån annan D5 för att kunna avgöra hur bra svärtan är mot dessa projjar.

datte hadde varit nice om du kunde få tag i en TW600 paccis, vet att du är trött på D5:orna nu men om du bara kunde ta en snabb titt på den och inte skriva en recention utan bara lite iaktagelser och hur den står sig mot TX200, Z4 för jag kan säga att irisen på TW600 verkar vara den underligaste av dom alla.

vara sig detta är bra eller inte vet jag inte men du som har sett de flesta andra D5:orna och dessutom haft en ordentlig genomgång med TX200 och Z4 kan den nog vara intressant att se hur TW600 står sig av två anledningar.

1. den underliga irisen
2. det inbyggda filtret som bokrde ge bra kalibreringsmöjligheter, och en god grundkontrast. skulle tippa på att TW600 har med läget Natural och cinemafiltert ativerat efter kalibrering den högsta grundkontrasten av D5:orna

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant.
Ja, had varit kul att se på tw600. Det finns ingen i örebro som skaffat en? Då är det bara att komma över till mig så kör vi en colorfacts-runda på den, siffror är alltid kul. :) (iofs så har jag jäkligt taskigt med tid just nu).

Ang. temperaturskiftningar i bilden så verkar det vara ett litet problem med D5:orna. Lättast tycker jag det är att se på en helt vit bild, säg 80 IRE (finns på DVE). Nu tittar man ju inte på testbilder dagarna i ändå så en kik på t.ex. "frodo tappar ringen uppe på snöberget" avslöjar bättre hur pass störande det är i praktiken.

Postad 10 november 2005 - 10:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Nej förvisso har jag inte lagt märke till det en enda gång än så länge under filmer eller TV-spel, men bara vetskapen om att man ahr ett defekt exemplar som inte visar helt vitt där det ska vara vitt är ganska så störande :)

Säg till när du har tid så kanske jag packar in den i en bil och åker från Sthlm till Örebro. Hade varit intressant och kul att se Colorfacts samt en betydligt mer bildtekniskt bevandrad individ än mig in action :)

Postad 10 november 2005 - 11:37

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Nej förvisso har jag inte lagt märke till det en enda gång än så länge under filmer eller TV-spel, men bara vetskapen om att man ahr ett defekt exemplar som inte visar helt vitt där det ska vara vitt är ganska så störande :)

Säg till när du har tid så kanske jag packar in den i en bil och åker från Sthlm till Örebro. Hade varit intressant och kul att se Colorfacts samt en betydligt mer bildtekniskt bevandrad individ än mig in action :)

<{POST_SNAPBACK}>

ah, det mötet hadde varit intressant och kul för B8 att få se hur en colorfacts kalibrerad projj blir, hadde själv velat se det men bor så långt ifrån.

aha ok B8 så det syns på greyscale pattern, jag tittade specifikt på det vita rutorna på vänster och höger sida och kunde inte se någon färgskiftning.

jag är väldigt nöjd med att skärpan är såpass konsistent över hela skärmen fasten jag använt en del lensshift.

angående svärtan på natural, visst den är något sämre än theatre lägena då dom helt enkelt är mycket ljussvagare men det kompenseras med betydligt mer tryck och djup i bilden hos natural och natural är det enda alternativet för mig. den har ju 1år lampgaranti så det är lugnt jag kommer säkert byta projj innan dess :D

skall bli kul när DVE kommer så man kan pilla lite mer.

Redigerat av ZoomAir, 10 november 2005 - 11:38.

Postad 10 november 2005 - 11:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det där lät helskoj! Lär gå att ordna nångång i framtiden (men inte närtid tyvärr). Blir att PM:as om. :)

Postad 10 november 2005 - 21:11

Unregisteredaccdec33
  • Unregisteredaccdec33
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

1. den underliga irisen

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant.
Ja, had varit kul att se på tw600. Det finns ingen i örebro som skaffat en? Då är det bara att komma över till mig så kör vi en colorfacts-runda på den, siffror är alltid kul. :) (iofs så har jag jäkligt taskigt med tid just nu).

Ang. temperaturskiftningar i bilden så verkar det vara ett litet problem med D5:orna. Lättast tycker jag det är att se på en helt vit bild, säg 80 IRE (finns på DVE). Nu tittar man ju inte på testbilder dagarna i ändå så en kik på t.ex. "frodo tappar ringen uppe på snöberget" avslöjar bättre hur pass störande det är i praktiken.

<{POST_SNAPBACK}>

jag bor i örebro, men jag har inte fått min tw600 ännu... :D

Postad 10 november 2005 - 22:32

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag bor med i örebro blev tilldelad en i fredags från pause, betalade över internet i tisdags ringde direkt efter o blev mer eller mindre låvad att få den med dhl på torsdag men ringde i dag o då sa dom att jag skulle få den på måndag-tisdag.
jobbigt hade stält in mig på att se film hela helgen :)
Hoppas att det är stor skillnad i bildkvalite mot min nec vt-45, ska köra 3,2 meter bredd bild är tanken!

Postad 10 november 2005 - 22:56

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

3,2 meter bredd bild är tanken!

<{POST_SNAPBACK}>

:) :) NICE :D

Postad 10 november 2005 - 23:28

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Jag bor med i örebro blev tilldelad en i fredags från pause, betalade över internet i tisdags ringde direkt efter o blev mer eller mindre låvad att få den med dhl på torsdag men ringde i dag o då sa dom att jag skulle få den på måndag-tisdag.
jobbigt hade stält in mig på att se film hela helgen :)
Hoppas att det är stor skillnad i bildkvalite mot min nec vt-45, ska köra 3,2 meter bredd bild är tanken!

<{POST_SNAPBACK}>

okej, kom den alltså till Pause i fredas?

Postad 11 november 2005 - 00:22

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Vad menas egentligen med "på-platsen-garanti"? Måste ju få min fixad... :)

Postad 11 november 2005 - 00:29

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Vad menas egentligen med "på-platsen-garanti"? Måste ju få min fixad... :)

<{POST_SNAPBACK}>

tror att det betyder att dom själva hämtar och lämnar den, kanske t.o.m. att du får låna en projj under tiden.

Postad 11 november 2005 - 09:30

Eriond
  • Eriond
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har nå skrevet mine førsteinntrykk på Avforum.no

Her er link til tråden: http://avforum.no/fo...ead.php?t=25061

Link til bare mitt innlegg: http://avforum.no/fo...73&postcount=50

Veldig godt fornøyd med TW600 :D

Postad 11 november 2005 - 14:35

///Elgen
  • ///Elgen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
jorå - nu har de kommit! finns hos pause fr o m ca 16 idag (fredag 11/11).

:D

jag kommer nog vara otillgänglig resten av kvällen...
resten av helgen...

Postad 11 november 2005 - 14:38

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

jorå - nu har de kommit! finns hos pause fr o m ca 16 idag (fredag 11/11).

:D

jag kommer nog vara otillgänglig resten av kvällen...
resten av helgen...

<{POST_SNAPBACK}>

åfan!
vet du vilken plats i kön du har?

Redigerat av Hybe, 11 november 2005 - 14:38.

Postad 11 november 2005 - 14:42

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
ARCAM: ja den kom föra fredagen i första sändningen som pause fick jag var nr 13 på listan.

Postad 11 november 2005 - 15:08

///Elgen
  • ///Elgen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

ARCAM: ja den kom föra fredagen i första sändningen som pause fick jag var nr 13 på listan.

<{POST_SNAPBACK}>

asså jag är nog en av de sista som beställde å jag skulle få en iaf. vi syns där! :D

Postad 11 november 2005 - 15:14

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

asså jag är nog en av de sista som beställde å jag skulle få en iaf. vi syns där!

Ska du hämta din idag? Kan du fråga Pause om de har fått rubbet av den berömda 15000-kronorssändningen nu? Jag misstänker att jag befinner mig i slutet av listan.

Postad 11 november 2005 - 15:24

///Elgen
  • ///Elgen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

asså jag är nog en av de sista som beställde å jag skulle få en iaf. vi syns där!

Ska du hämta din idag? Kan du fråga Pause om de har fått rubbet av den berömda 15000-kronorssändningen nu? Jag misstänker att jag befinner mig i slutet av listan.

<{POST_SNAPBACK}>

när beställde du? jag trodde typ jag var bland de sista... men jag ska hämta idag.

ring dom å fråga vettja

Postad 11 november 2005 - 15:34

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Vad menas egentligen med "på-platsen-garanti"? Måste ju få min fixad... :D

<{POST_SNAPBACK}>

När det gäller tex bärbara datorer är det meningen att man lagar enheten på plats dvs hemma hos dig. En servicetekniker kommer alltså ut med reservdelar och byter dessa.
Borde ju inte vara annorlunda med en projektor.
"på platsen garanti" är ju vad det låter.

Postad 11 november 2005 - 15:47

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

när beställde du? jag trodde typ jag var bland de sista... men jag ska hämta idag.

ring dom å fråga vettja

<{POST_SNAPBACK}>

jag beställde iaf onsdagen den 26 okt, och har inte hört något från dom på Pause.

Postad 11 november 2005 - 16:38

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Jag beställde 27 okt, då kan man väl glömma att få ett exemplar nästa vecka.... :D
Eller vad tror ni?

Redigerat av Crille99, 11 november 2005 - 16:38.

Postad 11 november 2005 - 17:52

///Elgen
  • ///Elgen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

ring dom å fråga vettja

<{POST_SNAPBACK}>

jag beställde iaf onsdagen den 26 okt, och har inte hört något från dom på Pause.

<{POST_SNAPBACK}>

de hade ett gäng...
tror nog det räcker till er med!

min ligger här innanför dörren. ouppackad - ska snart sätta tänderna i den

snart...

Postad 11 november 2005 - 19:54

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag har suttit och försökt kolla hur autoirisen jobbar med hjälp av DVE.
Det verkar som om den sluts och öppnas på något logaritmisk sätt.

Tycker det ser ut som en snabb ommedelbar fas där irisen går kanske 50% av vägen följt av en långsammare fas som tar ca 3 sek. Det verkar gälla åt båda hållen, mörkt till ljust och tvärtom.
Är skillnaderna i ljusstyrka mellan scenerna mindre, går irisjusteringen också fortare.

Kanske är det ett sätt att slippa blinkningseffekter?

PS Snart uppe i 30h :D

Postad 11 november 2005 - 20:22

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

mange_b: Hur hade du övriga inställningar vid dina senast postade värden? Gamma? Iris on eller off? Black level expanded eller normal? Super white on eller off?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej B8, jag har laborerat vidare och gått från klarhet till oklarhet och tillbaks :D

Kaliberar man med DVE så att färgerna på testbilden matchar varandra perfekt med medföljande färgfilter enligt mitt inlägg ovan så blir färgerna bara bra i scener som har samma ljusstyrka :D

Med bara DVE och utan att ha Colorfacts går det inte mäta upp hur färgerna beter sig i olika ljusstyrkor. Det jag gjort istället är att kopiera CKLs (www.avbuzz.com) Colorfacts kalibrerade värden och därefter skruvat på Color Saturation och Tint för att komma så nära som möjligt med DVE.

Tycker detta blivit bättre även om färgerna inte matchar lika bra enligt DVE. :D

Color Mode: Theatre Black 1
White Level: -2
Black Level: 0
Brightness: -1
Contrast: -3
Color Saturation: 5
Tint: 0
Sharpness (Standard) : -2
Abs Color Temp: 9000K
Skin Tone: 3
RGB: Som CKL på www.avbuzz.com
Gamma: 2.2
Auto Iris: On
Super White: Off

Postad 11 november 2005 - 22:00

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
Har även hbc fått alla sina?
Om allt går som det ska bör man ha projen någon gång i näste vecka eller?
Då bör man kunna se till att sambon har annat att göra nästa helg så man kan leka lite med sin nya kärlek.

Postad 12 november 2005 - 01:43

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

ring dom å fråga vettja

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

de hade ett gäng...
tror nog det räcker till er med!

min ligger här innanför dörren. ouppackad - ska snart sätta tänderna i den

snart...

<{POST_SNAPBACK}>

Vafa...? Jag beställde den 19 oktober och har inte hört ett ljud? Imorrn åker jag dit ändå. Om inte annat för att bryta lite arm med Heidi, svensk världsmästarinna i armbrytning. Spöar jag henne kanske jag får lite mer rabatt? Torskar jag kanske jag får vänta en vecka extra :D

Postad 12 november 2005 - 09:31

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Vafa...? Jag beställde den 19 oktober och har inte hört ett ljud? Imorrn åker jag dit ändå. Om inte annat för att bryta lite arm med Heidi, svensk världsmästarinna i armbrytning. Spöar jag henne kanske jag får lite mer rabatt? Torskar jag kanske jag får vänta en vecka extra

Aj aj så spännande! Jag sätter en tjuga på Heidi.
Du får bjussa på lite intryck så snart du fått upp projjen.

Postad 12 november 2005 - 11:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
mange_b: Tack för förklaringen din :D Fast hur hade du svartnivån (den inkommande alltså)? Expanded eller normal? Testade dina värden tidigare och trots annan miljö än vad du ahr tyckte jag det blev bättre. Föredrar dock Natural-läget.

Nu har jag äntligen fått hem min DVE så nu ska vi se vad jag kan hitta på med den.

lepricon: Exakt. Sådär någonting tycker jag också det borde vara. Ringde Pause förut och de sa åt mig att komma in med den. Inte förrän efter samtalet jag kom på att det är på-platsen-garanti och blev då lite konfys över att jag ska komma in med den. Då låter det ju som vilken garanti som helst...

Eriond: Trevligt att läsa dina intryck. Stämmer rätt bra överens med mina än så länge :D

Ni andra som precis har fått era, kom gärna med era intryck sen också. Ni som fortfarande väntar, jag lider med er och håller tummarna för att de kommer snart.

Postad 12 november 2005 - 11:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte, fick Pause in fick nog vi också.

Men jag var ute på kundinstallationer och kalibreringar hela dagen igår så jag hann inte följa upp det. Får helt enkelt kolla på måndag.

Har även hbc fått alla sina?
Om allt går som det ska bör man ha projen någon gång i näste vecka eller?
Då bör man kunna se till att sambon har annat att göra nästa helg så man kan leka lite med sin nya kärlek.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 12 november 2005 - 13:32

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
en dum fråga kanske, men vad är DVE?

Postad 12 november 2005 - 14:06

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
En dvd du använder för att kalibrera bilden.

Postad 12 november 2005 - 17:26

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

En dvd du använder för att kalibrera bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

OT:
heter den bara DVE eller?

Postad 12 november 2005 - 17:42

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Digital Video Essentials PAL

Om jag kommer ihåg kom en NTSC version först.

Bra skiva, knepigt meny-system, kommer med färgfilter (som i papp 3-d glasögonen) för att kalibrera färger. Finns redan trådar om denna skiva. Går att beställa på bla Discshop.se

Back on topic..

Postad 12 november 2005 - 17:47

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

mange_b: Tack för förklaringen din :blink: Fast hur hade du svartnivån (den inkommande alltså)? Expanded eller normal? Testade dina värden tidigare och trots annan miljö än vad du ahr tyckte jag det blev bättre. Föredrar dock Natural-läget.

<{POST_SNAPBACK}>

B8: Jag tror att expanded/normal inställningen endast finns när man kör DVI. Eftersom jag kör komponent finns inte den.

Jag har börjat pilla lite på gamma nu också. Tänkte först vänta till pacman recenserat klart TX200'an för att få lite uppslag, men kunde inte hålla mig.
Jag har utgått från Gamma 2.2 och sedan gått in på 'Customized->Adjust it from graph':
Color Tone 1: 0
Color Tone 2: 4
Color Tone 3: 2
Color Tone 4: 0
Color Tone 5: 0
Color Tone 6: 0
Color Tone 7: 0
Color Tone 8: 0
Color Tone 9: 0

På så vis plockar man fram lite mer ur mörka bilder utan att förlora on-off kontrast. Bilden får lite mer liv och det känns som att Natural läget inte behövs för att få dynamik utan Theatre Black fungerar bra.

Postad 12 november 2005 - 19:14

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Ja det stämmer med DVI förstås. Vad motsvarar det på komponent då? Blir det automatiskt normal eller blir det expanded?

Coolt att du börjat pilla med gamman, får prova det också för skojs skull innan jag sätter igång med DVE sen :blink:

Hybe: Som sagt, finns en massa trådar DVE diskuteras om du är nyfiken. Är du köpsugen kan jag tipsa om www.axelmusic.com där den bara kostar 160 kr. Ca 100kr billigare än vad jag sett den någon annanstans. Funkar klockrent att beställa därifrån.

Postad 13 november 2005 - 10:49

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Har lekt lite med min TW600, theater black 1 och 2 är dom som går att använda, i dom andra lägena låter fläktarna för mycket. DVD ser ok ut, HD kanonbra. Syns tydligt begränsningen med dvd :blink:. Får inte till pixelmapping med VGA, justera fas räcker inte. Ska dock fixa en DVI-HDMI kabel idag. Annars känns prollen trevlig, lite trista menyer dock och bara en scart adapter som följde med... snålt av Epson.

Edit, nån som sett ett billigt och bra takfäste, ca 20-30 cm långt?

Redigerat av NisseGurra, 13 november 2005 - 10:55.

Postad 13 november 2005 - 15:06

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Ja det stämmer med DVI förstås. Vad motsvarar det på komponent då? Blir det automatiskt normal eller blir det expanded?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle tro att 'expanded' motsvarar datasvärta och 'normal' videosvärta.
Om du använder en dvd spelare skickar den sannolikt videosvärta till TW600'an och du bör således ställa in projen på 'normal' för att inte klippa bort gråskale information.
Kör du med en HTPC skickar datorn sannolikt datasvärta istället och då ska du använda 'expanded'.
Komponent blir automatiskt videosvärta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.