Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5758 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9,61 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9,4 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9,58 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9,3 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8,5 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9,27 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (RCA-kablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 2 år sedan
Ino Audio basmoduler (337 inlägg) 11 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 15 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 15 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 16 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 17 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 18 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 18 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 mars 2007 - 08:31

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Så hur stora är era rum Kribban och NiklasH?

Skillnaden mellan pP-2 och pX-4 som jag uppfattat det är milsvid. 117db 27-200hz mot (minst) 126db 19-200hz. Därför känns det märkligt att läsa Kribban som säger att pP-2 räcker väl till film medan NiklasH säger att pX-4 knappt räcker. Jag förstår att "smaken är som baken" men dessa påstående är alldeles för motsägelsefulla med tanke på den stora prestandaskillnaden mellan pP-2 och pX-4.

<{POST_SNAPBACK}>

Det handlar nog inte bara om smak, utan även hur mycket luft som behöver sättas i rörelse. Ett stort rum med högt i tak är ju mer krävande än ett litet. Sen kommer det ju an på hur dämpat det är också.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt rum är ungefär 21 kvm om jag minns rätt och takhöjden är 218 cm.
Sådär våldsamt stort är det inte... Dessutom är det nu för tiden rätt tätt också (tätat i takskarvar,
tätad ventilation, tätad dörr).

Enda anledningen till att jag vill ha Y-4 är vid film. Vill man ha röster runt 80-90 dB så blir ljud-effekterna
starka, mycket starka och kör man med .1 kanalen inkopplad (som jag gör) så blir det fort minst
10 dB starkare i basen än längre upp i frekvens vid starka ljudeffekter.
Ligger ljudeffekterna (över 80 Hz) runt 100-110 dB (ruskigt starkt) så närmar man sig vad mina
basmoduler mäktar med (ca. 126 dB vid 17 Hz) och dessutom är det riktigt låg bas ibland.
Så en sådär 130 dB som kapacitet i basen hade inte varit fel.
Dessutom så distar Y-4 betydligt mindre än X-4... Till och med betydligt mindre än X-6 vid samma
ljudtryck enligt IÖ.
Så Y-4 kommer bli mitt nästa köp... Om det inte bli en i16s som center... Vill prova att köra med
center... Har inte gillat det förut, men det finns kanske en poäng med det när man ser på lite sämre
producerade filmer (fantommatningen fungerar absolut inte lika bra till alla filmer).
Dessutom går Y-4 ännu något djupare i basen än X-4 :)

P.S. När IÖ var här i lördags så motionerade vi x-4 ordentligt... Infected Mushroom på ljudtryck
där X-4 endast hade en 3-4 dB kvar innan de gick i taket... Det känns rejält... Överallt...
Men det hela lät fortfarande helt oansträngt och lugnt :) D.S.

Redigerat av Unregisteredff90150f, 01 mars 2007 - 08:33.

Postad 01 mars 2007 - 08:45

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
KarlXII: Tänk på en sak till... Man vänjer sig fort vid groteskt rent och odistat ljud.
Förut när jag enbart hade piP så tyckte jag att de ensamma pallade med att spela riktigt starkt och
att jag egentligen inte behövde något som kunde spela starkare (eller med mindre distorsion).

Efter att ha spelat på i28 under någon vecka och sedan kopplade in piP igen för att lyssna på dem så
tyckte jag att de lät distat och lite jobbiga att lyssna på redan 20 dB under de nivåer jag tidigare
brukade lyssna på :)
Dessutom tyckte jag de lät beslöjade och odynamiska...

piP är ju verkligen en superduper bra högtalare som är mycket mindre beslöjad än de flesta andra
högtalare man hört hos hifi-handlare eller hemma hos folk, men de når ändå inte långt om man jämför
mot ett par i28:or. Skillnaden är faktiskt enorm (vilket är tur eftersom prisskillnaden också är
enorm...).
Men eftersom piP, pi60 och ja alla Ino högtalare tonalt
sett är väldigt lika så är det lätt att tycka att de låter vädigt lika om man inte ställer upp dem
sida vid sida och lyssnar (speciellt viktigt att de står i samma rum! då rummet gör STOOOOR skillnad
på hur man uppfattar högtalarna).

Jag kommer ihåg att Martin tyckte att i28 inte lät så annorlunda mot hans Strauss när han var hos mig.
Men när han hade ett par piP sida vid sida hemma hos sig själv så tyckte han att Strauss lät väldigt(?)
beslöjade i jämförelse mot piP.
Och piP låter beslöjade i jämförelse med i28...
Ljudminnet är mycket kortare än man tror och rummet de står i gör grotesk skillnad på hur högtalarna
uppfattas.
Mitt rum var vid det tillfället långt ifrån klart och hade dessutom alldeles för hög efterklang.
Jag har svårt att tro att Martin skulle ha samma åsikt idag som han hade då (att Strauss låter väldigt
lika i28 alltså).

Dessutom spelade vi på småbarns ljudstyrka när Martin var här eftersom mitt NAD208 steg
var trasigt vid tillfället :)
2105:an som då drev i28 distade en del (klart hörbart tyckte jag) och jag var rädd för att det skulle
börja klippa om vi drog på mycket mer.

Postad 01 mars 2007 - 09:15

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Åh, vad jag skulle vilja höra ett par Profundus.
X eller P.

Om någon i 08-området skulle vilja dema för mig, så medhaver jag god semla. Eller nåt. :)

/Väntar på positivt PM.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, nollåttorna bor ju oftast i lägenhet o då vågar de inte ha för stora bas-system B)

Du får nog bege dig längre ut från stan om du vill höra vad Inos basmoduler mäktar med :D

Vet dock en som sitter på Infra X-6 (snart två stycken), fast det är strax utanför tullarna om jag
minns rätt. Han spelar dessutom på i64s (o ett par iPs, piPs och pi60... i28:orna har han nyss sålt dock)

<{POST_SNAPBACK}>

Have car - Will travel. :P
Jag bor själv ner mot Nynäshållet.
Var bor du själv?

Och absolut är det skillnad. Det var ju därför jag valde signaturmodellen, jag tyckte att det var en tydlig skillnad just på distorsionsbiten. Men visst är det farligt för budgeten att lyssna på bra och dyra grejer... :) Man får ju vad man betalar för även på, eller kanske speciellt på, Inos produkter.

Postad 05 mars 2007 - 19:05

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Skulle någon kunna vara vänlig och PM:a mig manifest och prislista?

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande tomt i inboxen :)

Postad 05 mars 2007 - 19:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jag kommer ihåg att Martin tyckte att i28 inte lät så annorlunda mot hans Strauss när han var hos mig.
Men när han hade ett par piP sida vid sida hemma hos sig själv så tyckte han att Strauss lät väldigt(?)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är verkligen otäckt vad dåligt ljudminnet är :)

Nu är Straussen är sålda kan jag ju säga det rakt ut, piP åkte åttor runt Strauss i ljukvaliteet. Dock slår dom rätt fort i taket. Jag satte ju ut annons direkt efter provlyssning...

Hojta när du ska sälja x-4 .. kanske ska köra x-8 här hemma då :)

Postad 05 mars 2007 - 20:45

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är verkligen otäckt vad dåligt ljudminnet är :)

Nu är Straussen är sålda kan jag ju säga det rakt ut, piP åkte åttor runt Strauss i ljukvaliteet. Dock slår dom rätt fort i taket. Jag satte ju ut annons direkt efter provlyssning...

Hojta när du ska sälja x-4 .. kanske ska köra x-8 här hemma då ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Då börjar nog tanten gråta. :blink:
Som sagt.

Fan att inte Ingvar har några för avlyssning...jag är duktigt trött på min Audiopro Bummel1.39, men jag kan inte förmå mig att köpa grisen i säcken. Även om det är en ytterst välrenommerad gris.

För övrigt måste jag säga att nu när mina piPs är helt inspelade...alltså...de är helt otroliga.
Det har aldrig varit så roligt med musik förut. :)

Postad 05 mars 2007 - 22:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Nu är Straussen är sålda kan jag ju säga det rakt ut, piP åkte åttor runt Strauss i ljukvaliteet.

Hold your horses :) :blink: Nu tar vi det lungt med superlativen ;) ;) :P :lol:

Gratulerar till försäljningen :)

MVH Kribban

Postad 05 mars 2007 - 22:42

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som är riktigt intresserad av ett par piP? Vad sägs om att försöka samordna en demokväll hos Ino med några spekulanter? Delad glädje är större glädje och det kanske avlastar Ingvar lite om vi kommer i grupp. Vidare fördelar är om någon har bil och kan (för en rimlig penning) ordna hemtransport av eventuella inköp gjorda av nyfrälsta tillika bil-lösa Inoiter.

Finns det något intresse? /Jakob

Postad 05 mars 2007 - 22:57

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
steelth, Han kör väl demokvällar som han bokar upp ett gäng. Men vart bor du? Jag bor i karlstad och är sugen på höra pi60/s mm

Postad 05 mars 2007 - 22:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som är riktigt intresserad av ett par piP? Vad sägs om att försöka samordna en demokväll hos Ino med några spekulanter? Delad glädje är större glädje och det kanske avlastar Ingvar lite om vi kommer i grupp. Vidare fördelar är om någon har bil och kan (för en rimlig penning) ordna hemtransport av eventuella inköp gjorda av nyfrälsta tillika bil-lösa Inoiter.

<{POST_SNAPBACK}>

Han har jämt demokvällar, det är bara att ringa och ställa sig i kö för en plats :)

Hold your horses :)  :blink:  Nu tar vi det lungt med superlativen ;)  ;)  :lol:  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Hade dom inte varit markant bättre skulle jag inte satt ut annons direkt efter lyssningen :P
Där kan man prata om att det var som att ta bort en filt från högtalaren.

Postad 06 mars 2007 - 08:42

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Martin: När får du hämta dina pi60 då?

BTW... X-4 ska säljas, men jag vet inte när. Förmodligen inte detta året i alla fall då frugan bokstavligen
skulle slå ihjäl mig om jag köpte fler högtalare...

Får försöka smyga in Y-4 nästa år eller så ;)
Fast det är nog rätt svårt för de lådorna är inte små... :)
X-4 är ju rätt små... I alla fall i jämförelse...

X-8 tycker jag verkar lite onödigt Martin... Bättre du går på Y-4 istället ;)
Y-elementen distar dessutom markant mindre än X-elementen... Faktiskt... :blink:

Just det! En sak till... Lånar gärna din i14 någon dag sedan när du fått allt klart... Måste testa och se
hur det funkar med center-kanal. Vissa filmer är ju inte direkt välproducerade vad gäller ljudet så
ibland känns det som om man skulle ha behov av en center... Faktsikt... :)

Redigerat av Unregisteredff90150f, 06 mars 2007 - 08:43.

Postad 06 mars 2007 - 08:46

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Han har jämt demokvällar, det är bara att ringa och ställa sig i kö för en plats :)

Vad bra, då slipper jag dra ihop någonting själv :)

Martin, när du rollade dina X-4, var det vanlig färg direkt på rå-mdf:en? Skulle vilja ha ett par piP i svart nämligen, och det behöver inte vara pianolack eller toppfinish på dem. Att rolla en låda med färg är nog så långt som min händighet sträcker sig :blink:

Postad 06 mars 2007 - 08:48

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

För övrigt måste jag säga att nu när mina piPs är helt inspelade...alltså...de är helt otroliga.
Det har aldrig varit så roligt med musik förut.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du dem uppställda? Dämpad bakvägg? *nyfiken*

Postad 06 mars 2007 - 09:07

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Ska man dras in i den här tråden också :)

Eftersom jag också börjar titta efter nya högtalare så blir man ju självklart nyfiken efter alla superlativ (är ju också mycket på Faktiskt). Min budget är inte så hemskt stor så det är piP eller piPs som är intressanta i första hand (med kompletterande basstöd allt eftersom...). Frågan är dock om piP skulle klara ett rum på 30-35 kvm - är det för stort?

Sen är mitt rum en akustisk mardröm just nu - det ska förbättras, men det kommer inte att bli riktigt bra (luftWAFfe skjuter ner vissa förslag :) ). Precis som steelth så undrar jag om piP kommer till sin rätt i ett sådant rum? Man har ju sett åsikter som tyder på att rummet måste behandlas ganska väl.

Postad 06 mars 2007 - 09:16

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Det har aldrig varit så roligt med musik förut.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du dem uppställda? Dämpad bakvägg? *nyfiken*

<{POST_SNAPBACK}>

Eh, nej.

Mitt rum är lite udda, så jag har jätteproblem med att få till bra placering.
Jag kan inte ha dem på golvet, eftersom de endera hamnar mitt i ingenstans...och ställer jag dem mot bakvägg som de är gjorda för så hamnar de 4 meter bakom duk och center - och dessutom dryga 8 meter från lyssningsplats vilket gör att man i princip bara hör reflektioner.

Så de hamnade 260 cm upp. Utan hel bakvägg. Hängande i ingenstans.
Knappast enligt Ino Audios rekommendationer, men det var faktiskt det bästa alternativet för mig.
Jag tappar den djupaste basen, men kompenserar med sub. Det låter väldigt bra, med reservation för att stereobilden hamnar lite högt...och basen kunde vara en hel del fastare men det är ju knappast högtalarens fel.
Postad bild

Postad 06 mars 2007 - 09:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Martin: När får du hämta dina pi60 då?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag väntar på att han ska höra av sig.

X-8 tycker jag verkar lite onödigt Martin... Bättre du går på Y-4 istället  ;)

Det var ett skämt :)
Såna nivåer som du spelar på kommer jag aldrig att göra. tycker det är obehagligt sen är jag väldigt rädd om hörseln också.

Just det! En sak till... Lånar gärna din i14 någon dag sedan när du fått allt klart... Måste testa och se
hur det funkar med center-kanal. Vissa filmer är ju inte direkt välproducerade vad gäller ljudet så
ibland känns det som om man skulle ha behov av en center... Faktsikt...  :blink:

Självklart ska man ha en center! Hur bra Ino är så är kan dom ju inte börja på naturlagarna :)

Postad 06 mars 2007 - 10:04

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag har haft piPs i 35kvm rum med ganska taskiga akustiska förutsättningar (ex stark försvagning av bas kring 42-59 hz mm). Måste säga att de klarade uppgiften att ge välljud i rummet... mycket imponerande för dess storlek! Dock så sålde jag dem till slut och köpte pi60 pga jag ville ha en "bredare" ljudintryck. Så här i efter hand om jag hade behållt piPs:arna i rummet hade jag definitivt köpt tillhörande basmoduler för att kunna kompensera vissa av rummets problem. Sammanfattningsvis kan man säga att om du har pengarna köp pi60 om du inte har det kommer piP ändå slå de flesta andra högtalare som du har råd med på fingrarna vad det gäller ljudkvalité.

Att det förekommer åsikter om att man skall göra akustiska åtgärder till rummet beror inte särskilt på högtalarna. Det skulle gagna vilken högtalare som helst oerhört. Varför många Ino ägare gentemot ex Klipsch et al pratar oftare om att göra akustiska åtgärder hänger förmodligen ihop med att de varit på Ingvars demo och hört hur mycket bättre högtalare gör sig i akustiskt bra rum :)

Det lutar åt att jag köper ett par piP till köket :)

Ska man dras in i den här tråden också  :blink:

Eftersom jag också börjar titta efter nya högtalare så blir man ju självklart nyfiken efter alla superlativ (är ju också mycket på Faktiskt). Min budget är inte så hemskt stor så det är piP eller piPs som är intressanta i första hand (med kompletterande basstöd allt eftersom...). Frågan är dock om piP skulle klara ett rum på 30-35 kvm - är det för stort?

Sen är mitt rum en akustisk mardröm just nu - det ska förbättras, men det kommer inte att bli riktigt bra (luftWAFfe skjuter ner vissa förslag  ;) ). Precis som steelth så undrar jag om piP kommer till sin rätt i ett sådant rum? Man har ju sett åsikter som tyder på att rummet måste behandlas ganska väl.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 06 mars 2007 - 10:07

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Ett tag gick jag på allt prat om att man med sidhögtalare skulle kunna kompensera centern. Efter ett par filmer köpte jag mig en center och varit stört nöjd sedan dess.

ibland känns det som om man skulle ha behov av en center... Faktsikt...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 06 mars 2007 - 10:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Har du en "Dialog" center eller kör du med något annat märke?

MVH Kribban

Postad 06 mars 2007 - 10:30

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Alltså jag tycker att det funkar riktigt bra att köra utan center till de allra flesta filmer, speciellt schysst
blir det då rösterna "följer" personerna på duken.
Det är det jag gillar allra mest och blir rädd för att den illusionen blir lite förstörd med en center.

Men många filmer är tyvärr mindre bra producerade och sitter man då mycket snett i soffan (alltså
långt ut mot kanterna) så funkar det mindre bra utan center....

Ett tag gick jag på allt prat om att man med sidhögtalare skulle kunna kompensera centern. Efter ett par filmer köpte jag mig en center och varit stört nöjd sedan dess.

ibland känns det som om man skulle ha behov av en center... Faktsikt...  :(

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 06 mars 2007 - 10:55

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Dialog.

Har du en "Dialog" center eller kör du med något annat märke?

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 07 mars 2007 - 09:19

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har läst lite i denna tråd och det som gör mig fundersam är att folk säger att man ska lyssna på rätt musik för högtalaren ska låta bra.

Är det en bra artist som spelar på skivan spelar det mindre roll om inspelningen inte är av bästa klass och har man bara en anläggning som kan förmedla känslan, rytmen och svänget så spelar det mindre roll om man hör alla microdetaljer.
Se'n kan man ju diskutera högtalarens betydelse hit och dit i ett system, men inte ens världens bästa högtalare kan fixa det som som cd, försteg och slutsteg gör före i signalkedjan.

För mig är ett bra system ett system där ingen musik faller bort, allt går att lyssna på även om inspelningen är en gammal mono bara artisten ifråga är musikalisk.

Missföstå mig inte, en bra inspelning är alltid av godo, men inte avgörande om det ska funka på mitt system eller ej.

Postad 07 mars 2007 - 09:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
tror att det är ett missförstånd att man inte kan lyssna på all musik på dessa högtalare. :( De avslöjar visserligen en del dåliga inspelningar men så länge man gillar det man lyssnar på så har jag ingen problem med detta

MVH Kribban

Postad 07 mars 2007 - 09:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Har läst lite i denna tråd och det som gör mig fundersam är att folk säger att man ska lyssna på rätt musik för högtalaren ska låta bra.

Är det en bra artist som spelar på skivan spelar det mindre roll om inspelningen inte är av bästa klass och har man bara en anläggning som kan förmedla känslan, rytmen och svänget så spelar det mindre roll om man hör alla microdetaljer.
Se'n kan man ju diskutera högtalarens betydelse hit och dit i ett system, men inte ens världens bästa högtalare kan fixa det som som cd, försteg och slutsteg gör före i signalkedjan.

För mig är ett bra system ett system där ingen musik faller bort, allt går att lyssna på även om inspelningen är en gammal mono bara artisten ifråga är musikalisk.

Missföstå mig inte, en bra inspelning är alltid av godo, men inte avgörande om det ska funka på mitt system eller ej.

<{POST_SNAPBACK}>

Du hör det som finns på skivan helt enkelt, dom är så pass neutrala.

Postad 07 mars 2007 - 10:50

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Trodde också som dig i början innan jag hade högtalarna att man inte kunde lyssna på sina dåligt inspelade skivor. Det visade sig inte stämma, går utmärkt för min del.

Och angående signalkedjan så är det ganska omdiskuterat i en del trådar redan på minhembio och det är två läger på den frågan.

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av misc100, 07 mars 2007 - 10:51.

Postad 07 mars 2007 - 11:49

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Håller med att ino fungerar bra att lyssna på även på mer sunkiga inspelningar, Men är den sunkig inspelning så blir det sunkigt då ljudet kan kännas platt och oengagerande precis som inspelning är. Men har man en mera färgad högtalare då kanske man inte får samma känsla av platthet och oengagemang, Men på Välproducerade skivor så låter faktiskt ino ruggigt bra

Redigerat av zlay3r, 07 mars 2007 - 11:50.

Postad 07 mars 2007 - 18:46

tans
  • tans
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har då slutat lyssna på mp3 or fast en del kan låta lite ok, föredrar något Lossless format brukar omvandla cd s till flac.
Innan ino lyssnade jag på allt :(

Postad 07 mars 2007 - 23:33

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Ni fattar tydligen inte vad jag skrev....

Med rätt LP eller cd/försteg/slutsteg kan man få fram känslan samt svänget i musiken sen spelar högtalaren mindre roll

Högtalaren kan optimera en massa hifiparameter som högt upplöst,djup bas,framträdande mellanregister, färgad eller ofärgad, men detta är inte samma som att man förstår vilken sinnesstämning sångaren har när han sjung t.e.x vad han vill förmedla med sin text, det är mycket möjligt att INO är mycket bra på dessa saker,som jag beskriver men den kommer aldrig att kunna göra det med en taskig cd t.e.x

Håller med om att Mp3 är svårt att lyssna på i en bra anläggning men detta beror nog mera på att spelaren sällan är i närheten av en bra cd eller LP samt givetvis komprimeringen

som exempel kan jag ta ett system med en cd för 100k försteg för 50k samt sluteg för 50 k högtalare 16 k

Detta system hade mycket bättre musikalitet än mitt system med CD/försteg 48k sluteg 90k högtalare 40k

Till saken kan tillägas att systemen är av samma tillverkare

Mitt system spelade mycket klarare lättare att uppfatta detaljer men känslan och närvaron var inte på samma nivå där fick mitt system klart med stryk alltså mitt system var mera HIFI parametrar men med mindre musikalitet och eftersom jag gärna lyssnar på musik istället för en massa högupplösta ljud så föredrar jag alltid ett musikaliskt system före ett super analytiskt

Postad 08 mars 2007 - 09:48

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Låter som det är dags för dig att boka ett demo hos Ingvar Öhman.

Ni fattar tydligen inte vad jag skrev....

Med rätt LP eller cd/försteg/slutsteg kan man få fram känslan samt svänget i musiken sen spelar högtalaren mindre roll

Högtalaren kan optimera en massa hifiparameter som högt upplöst,djup bas,framträdande mellanregister, färgad eller ofärgad, men detta är inte samma som att man förstår vilken sinnesstämning sångaren har när han sjung t.e.x vad han vill förmedla med sin text, det är mycket möjligt att INO är mycket bra på dessa saker,som jag beskriver men den kommer aldrig att kunna göra det med en taskig cd t.e.x 

Håller med om att Mp3 är svårt att lyssna på i en bra anläggning men detta beror nog mera på att spelaren sällan är i närheten av en bra cd eller LP samt givetvis komprimeringen

som exempel kan jag ta ett system med en cd för 100k försteg för 50k samt sluteg för 50 k högtalare 16 k

Detta system hade mycket bättre musikalitet än mitt system med CD/försteg 48k sluteg 90k högtalare 40k

Till saken kan tillägas att systemen är av samma tillverkare

Mitt system spelade mycket klarare lättare att uppfatta detaljer men känslan och närvaron var inte på samma nivå där fick mitt system klart med stryk alltså mitt system var mera HIFI parametrar men med mindre musikalitet och eftersom jag gärna lyssnar på musik istället för en massa högupplösta ljud så föredrar jag alltid ett musikaliskt system före ett super analytiskt

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 mars 2007 - 09:52

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Nä, jag fattar inte.
Ska din anläggning agera extra dirigent...?

Är det inte bättre att ha prylar som återger materialet som det låter i studion?
Det är lite som att jämföra med videovärlden. Jag uppskattar ju filmen Matrix - som är gröntonad. Men skulle allt annat visas gröntonat skulle jag bli ganska upprörd.

Att högtalaren skulle spela mindre roll håller jag inte med om. Det är den i särklass mest påverkande delen i kedjan.

Postad 08 mars 2007 - 10:07

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Men alltså, nog måste ni ju förstå att det som hänt tidigare i kedjan kan inte högtalarna ändra på?

Postad 08 mars 2007 - 10:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Men alltså, nog måste ni ju förstå att det som hänt tidigare i kedjan kan inte högtalarna ändra på?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är ju precis det alla försöker berätta :)
Högtalarna ska bara återge signalen så neutralt det går, inte tillföra eller ta bort något.
Alltså låter det som det låter på skivan :(

Postad 08 mars 2007 - 10:19

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
ska förtydliga lite

Om man har ett system med ett par högtalare samt samma system men med ett par andra högtalare så kommer det att låta bättre med de bättre högtalarna MEN det kommer ändå inte att kunna bli bättre än den signalen som skickas till dom

Så det var det jag försöker förklara att det förmodligen inte har med högtalaren att göra om man tycker att vissa inspelningar inte låter ok, utan att det förmodligen har att göra med en dålig signalkedja före högtalaren

Postad 08 mars 2007 - 10:54

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

ska förtydliga lite

Om man har ett system med ett par högtalare samt samma system men med ett par andra högtalare så kommer det att låta bättre med de bättre högtalarna MEN det kommer ändå inte att kunna bli bättre än den signalen som skickas till dom

Så det var det jag försöker förklara att det förmodligen inte har med högtalaren att göra om man tycker att vissa inspelningar inte låter ok, utan att det förmodligen har att göra med en dålig signalkedja före högtalaren

<{POST_SNAPBACK}>

Nu förstår jag mer vad du menar...men jag håller fortfarande inte med. :)

En inspelning, mixning och mastring kräver oerhörd hantverksskicklighet. Det hela handlar egentligen om hur bra materialet är gjort, det är inte bara musikerna som ska vara bra för att slutresultatet ska bli lysande. Det finns otroligt mycket skit därute idag, rent tekniskt sett.

Inte minst på samlingsskivor, där man klämmer in 20 komprimerade låtar där egentligen kanske hälften skulle vara nog.

Postad 08 mars 2007 - 10:57

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Högtalare kan inte spela bättre musik än det som matas till dem så är det ju. En självklarhet.

Ino högtalarens syfte är att spela denna signal så opåverkat som möjligt.

Idag finns det bra elektronik till låga priser som påverkar ljudet så lite som möjligt (det är bara att exempelvis läsa igenom LTS rekommenderad lista). Man behöver inte lägga ut +20tkr för att få en förstärkare osv som spelar rent.

Den kanske stora aha-känslan kommer när man lyssnar på samma cd-spelare/förstärkar anläggning med exempelvis MA RS6, Cremona, et al och sedan kopplar på en Ino högtalare. Då, precis som många beskriver, lyfts en slöja från musiken och allt låter så mycket bättre.

Att lägga ytterliggare 30tkr på sin elektronik skapar inte samma stora ljudförbättringar som att lägga samma pengar på högtalarna.

Summa sumarum högtalare kan inte spela bättre musik än det som den matas med. Dock så är signalen från dagens elektronik så pass bra att den stora skillnaden är faktiskt på högtalaren.

ska förtydliga lite

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 mars 2007 - 11:12

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
LTS rekomenderar tidigare 668 Pioneer och jag köpte en sån mycket p.g.a deras rek

Ägde den i 1 månad, förträfflig spelare på att spela högupplösta ljud men helt kass på att spela musik
En sak som jag regerar över är att bara för att något spelar rent anser man det är samma som musikalisk, t.e.x en LP slår 9 av 10 fall en cd i musikalitet trots knaster
[quote name='misc100' date='Mar 8 2007, 10:57 ']

Idag finns det bra elektronik till låga priser som påverkar ljudet så lite som möjligt (det är bara att exempelvis läsa igenom LTS rekommenderad lista). Man behöver inte lägga ut +20tkr för att få en förstärkare osv som spelar rent.

[/quote]

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Postad 08 mars 2007 - 11:18

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0

Den kanske stora aha-känslan kommer när man lyssnar på samma cd-spelare/förstärkar anläggning med exempelvis MA RS6, Cremona, et al och sedan kopplar på en Ino högtalare. Då, precis som många beskriver, lyfts en slöja från musiken och allt låter så mycket bättre.

Beror på vem som lyssnar. Jag har då inte fått någon Aha upplevelse och tänkt konvertera om till inoit. Men Visst låter dom bra det ger jag dom, Men det finns mycket annat bra därute som låter bättre i många andras öron

Postad 08 mars 2007 - 11:25

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Grattis då vet du att du inte aspirerar att höra musik som musikern väljer att framställa den till inspelningsmikrofonen. Finns då en massiv marknad av hifi-utrustning i hela signalkedjan som kommer tillfredställa dig.

Postad 08 mars 2007 - 11:32

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Känns som en lite överflödig kommentar i diskussionen pga jag skriver "precis som många" vilket innebär så klart att jag inte menar samtliga personer.

Beror på vem som lyssnar. Jag har då inte fått någon Aha upplevelse och tänkt konvertera om till inoit. Men Visst låter dom bra det ger jag dom, Men det finns mycket annat bra därute som låter bättre i många andras öron

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 mars 2007 - 12:43

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Grattis då vet du att du inte aspirerar att höra musik som musikern väljer att framställa den till inspelningsmikrofonen. Finns då en massiv marknad av hifi-utrustning i hela signalkedjan som kommer tillfredställa dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Imponerande att du har hört alla högtalare i världen så du med säkerhet kan säga att det inte finns något bättre :)

Som sagt jag har inte hört INO säkert är det en bra högtalare men att det skulle vara så att den saknade konkurens har jag mera svårt att tro, än mer svårt att tro att den skulle kunna uppväga en bra källa.

Men som sagt om cd/försteg eller slutsteg redan har sabbat det som "musikern väljer att framställa den till inspelningsmikrofonen" så kommer inte högtalaren heller att ordna det

Jag skulle vilja vända på resonemanget lite, låt säga att INO är en mycket bra högtalare och att man helt plötslig märker att vissa inspelningar blir väldigt svåra att lyssna på, beror nog mest på att man märker att tidigare i delar i kedjan inte håller måttet

Postad 08 mars 2007 - 12:44

Unregistered783968e8
  • Unregistered783968e8
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är ju precis det alla försöker berätta :)
Högtalarna ska bara återge signalen så neutralt det går, inte tillföra eller ta bort något.
Alltså låter det som det låter på skivan :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det är just det som är problemet, det låter inte som det är tänkt på skivan med en dålig spelare och därför har högtalaren mindre med slutprodukten än spelaren att göra

Redigerat av Unregistered783968e8, 08 mars 2007 - 12:48.

Postad 08 mars 2007 - 12:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
:) :( Det är det väl ingen som har sagt

Postad 08 mars 2007 - 13:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det är just det som är problemet, det låter inte som det är tänkt på skivan med en dålig spelare och därför har högtalaren mindre med slutprodukten än spelaren att göra

<{POST_SNAPBACK}>

Håller inte med alls, högtalarna är viktigare än alla andra komponenter tillsammans.
Det är i alla fall mina erfarenheter.

Utan bra högtalare så faller hela kedjan oavsett hur mycket man spenderar.

Postad 08 mars 2007 - 13:40

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Stod det ett enda ord i mitt inlägg om att det INTE fanns andra högtalarmärken som var duktiga på att återge vad spelas in av mikrofonen? Allt jag sade var att det fanns en massiv marknad av det motsatta.

Åååh vad din diskussion om signalkedjan börjar kännas uttjatat pga du repeterar dig själv utan att tillföra något nytt i diskussionen.

Som jag svarade första gången till ditt inlägg som startade det hela: Om du verkligen är intresserad gå och lyssna på dem hos Ingvar Öhman.

Lycka till och njut av musiken vilken än högtalare du spelar det igenom!

<{POST_SNAPBACK}>

Imponerande att du har hört alla högtalare i världen så du med säkerhet kan säga att det inte finns något bättre :)

Som sagt jag har inte hört INO säkert är det en bra högtalare men att det skulle vara så att den saknade konkurens har jag mera svårt att tro, än mer svårt att tro att den skulle kunna uppväga en bra källa.

Men som sagt om cd/försteg eller slutsteg redan har sabbat det som "musikern väljer att framställa den till inspelningsmikrofonen" så kommer inte högtalaren heller att ordna det

Jag skulle vilja vända på resonemanget lite, låt säga att INO är en mycket bra högtalare och att man helt plötslig märker att vissa inspelningar blir väldigt svåra att lyssna på, beror nog mest på att man märker att tidigare i delar i kedjan inte håller måttet

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av misc100, 08 mars 2007 - 13:40.

Postad 08 mars 2007 - 14:55

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja vända på allting :D Signal och högtalare, Det har blivit så fokuserat på att få det perfekta så att man blir aldrig nöjd oavsett vad man har för grejer alltid är det något man känner kan bli bättre. Oavsett om man är ino ägare eller inte. "Detta har jag gått igenom förut" :lol: Fokuset har hamnat mera på att få det korrekt och bästa återgivning istället för att musiken är den viktiga faktorn. Läser att många känner avsky och tycker musiken blir tråkig bara för att det inte låter som deras Ideal. Men musiken är ju inte producerad för att vi enstaka audiofiler eller vad vi nu ska kalla oss, Återgivningsfiler stämmer nog bättre. ska kunna njuta av musiken "på rätt" sätt, utan den är producerad så att oavsett vilken anläggning den spelas i ska man kunna få en njutning eller känna en känsla för musiken. Återigen det har blivit så att musiken kommer efter återgivning vilket är fel ordning. Kan man inte tycka att musiken är lika bra på en "sämre anläggning" som på en bra då ska man verkligen fundera på om man verkligen är ute efter musiken eller om det är återgivning man är ute efter. Finns ingen anläggning som inte kan framställa musik det blir bara mer eller mindre "korrekt" Men vad spelar det för roll när musik är musik? För inte kan jag tänka mej att det är dom där microdetaljerna som gör musiken lyssningsvärd? Eller för den delen att en fiol låter så passa äkta att man tror Fiolisten står i rummet? Spelar man upp en fiol på en clas ohlsson anläggning så kan jag garantera att alla hör och vet att det är en fiol och inte ett piano. Tänk på detta. Jag spelar själv musik med glädje på vilken anläggning som helst oavsett kaliber, Musiken blir inte sämre för det. Låter bara mindre "korrekt"

Sedan att anläggning skulle avslöja vad musikerna vill det är att gissa sej fram, Frågar man musiker vad dom har för anläggning så tror jag inte att dom svarar att dom har en anläggning för flera hundra tusen bara för att dom ska kunna "höra" vad andra musiker vill med musiken, Nä jag tror dom sitter med en rätt svensson anläggning. Ingen anläggning i världen kan få en person att öka intresset för musik om det inte redan finns där, Ja visst kanske för en kort period men efter ett tag avtar nog intresset.

Redigerat av zlay3r, 08 mars 2007 - 15:10.

Postad 08 mars 2007 - 16:24

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Jag känner en mycket begåvad musiker som skriver arrangemang åt såna som Pontare osv, han som skriver arrangemangen har en ringt kass stereo. Min svärfar är gammal musiker, han spelar än idag i ett storband, han har också en kass stereo. Gemensamt för dess två herrar är det är musiker och efter att jag har prata med dem så har jag förstått det som att de inte lyssnar efter saker som tonkurva och ljudbild, de lyssnar bara på hur musikerna framför musiken, hur de använder instrumenten rent tekniskt! Själv så lyssnar jag på både och, riktig nirvana infinner sig inte förrän återgivningen känns korrekt eller när på, distade och odynamiska inspelningar tycker jag tyvärr blir tråkiga att lyssna på även om musiken är bra. Jag vill gärna dra på lite extra då jag lyssnar på musik och det är inte så jäkla kul att ”dra på” om man stoppar in en Oasis skiva tex, fy fan vad dåligt producerade de är! :D

Postad 08 mars 2007 - 16:37

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Egentligen får vi nog bara ta och acceptera att vi alla är olika, och har olika mål och nöje med hobbyn "uppspelning av inspelat material medelst elektroniska grunkor". Vissa gillar prylarna, andra källorna. Och alla nivåer däremellan. Som jag skrev tidigare, jag ORKAR inte lyssna om det låter för illa. Det är inget roligt då...medan min arbetskollega verkar njuta pinsamt mycket av Radio Bandit på låg volym på en monoradio. Jag tycker själv att hans inställning är sundare - och betydligt mer praktisk - men jag tycker ändå bara att det är ett ###### tröttsamt skval och jag är rädd för att jag inte kommer att ändra mig på den punkten.

Det börjar påminna om slaget på sjön. Ni som har eller har haft båt vet vad jag menar.

Segelbåt vs. Motorbåt. Seglarna njuter av resan, och går och lägger sig när de kommit dit de ska, medan motorbåtsfolket åker från A till B på snabbast och effektivast möjliga sätt och lever sedan båtlivet på klipporna.
Och ingenstans kommer de två att förstå varandra.... :D

Postad 08 mars 2007 - 18:59

iqbad
  • iqbad
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att det är svårare att få till en perfekt överföringsfunktion när signalen skall byta medium ut till luften än vad det är att skapa en förstärkning på den elektriska insignalen i en förstärkare.

Jag har kört mina piP med både med en äldre marantz 2-kanalare, en yamaha rxv440 hemmabioreceiver och nu ett hemmabyggt hypex Ucd180 slutsteg. Trots att jag vill tro att min nuvarande hypex180 skulle vara den överlägset bästa förstärkaren så tror jag i ärlighetens namn inte att jag skulle kunna urskilja just denna förstärkare i ett blindtest.

Det jag däremot märkt sen jag skaffade min piP är att jag när jag lyssnar på andra anläggningar ofta direkt hör brister som jag vet inte finns när jag kör hemma. Jag har tidigare tyckt att b&w 603s3 var en mycket bra högtalare, men efter att ha jämfört den sida vid sida mot piP så får jag nog nedgradera den till att vara bara okej.

Ps. misc100: Du får låta mig ta med mig en polare och komma ner och provlyssna dina pi60 nån dag när det passar, jag skall försöka omvända honom till inoit =)

/Eric

Postad 08 mars 2007 - 22:14

Bladman
  • Bladman
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Högtalare kan inte spela bättre musik än det som matas till dem så är det ju. En självklarhet. 

Ino högtalarens syfte är att spela denna signal så opåverkat som möjligt.

Vart kan man hitta LTS rekommenderade lista då?

Redigerat av Bladman, 08 mars 2007 - 22:14.

Postad 08 mars 2007 - 22:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
http://www.lts.a.se/...ommenderat.html

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.