Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 januari 2007 - 16:32

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
"Mindfire"...håller med dig fullständigt !!

Skönt faktiskt att höra att det är fler som är irriterad över det höga fläktljudet. Nån sa att han var tvungen att "lägga örat mot för att höra att den gick"....något som jag har väldigt svårt att tro på. För mig räcker det med att jag är på samma våning så hör jag den :)

Min HK-reciever har termostatstyrd fläkt. Har dock aldrig sett eller hört den gå. Jag fattar inte heller vad som måste kylas konstant. Det blåser ju bara kallt från fläkten. OM uppgraderingen kommer så kopplar jag bort min fläkt och kollar vad som händer. Jag blir galen på ljudet ! Har en tyst projektor som enbart ger 19 db...till ingen nytta om jag kollar på tv :P

Postad 01 januari 2007 - 17:14

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Precis. Visst, man glömmer bort fläkten efter ett tag om programmet/filmen är riktigt bra (och med lite högljudda specialeffekter och dylikt). Men så fort det kommer ett tystare parti så påminns man av fläkten, och sedan sitter man och stör sig på det i ett par minuter innan man glömt bort det igen (om man har tur). Det förstör verkligen en bra film och man tappar koncentrationen lätt om det är en film som kräver lite mer.
Har hört andra säga att just min modell av DVD-recordern också är väldigt tyst, vilket är helt obegripligt. Har svårt att tro att jag hela tiden ska få apparater som är ovanligt högljudda jämfört med snittet inom modellen. Tror mer det hänger ihop med att vissa av oss uppfattar olika ljudfrekvenser olika bra, och att just frekvensen som fläktarna i detta fall spottar ur uppfattas av vissa och inte alls av andra.

Nu när jag ändå håller på, är det någon här som har en bra lösning i möbelväg för att ljudisolera apparaterna, men samtidigt behålla möjlighet att nyttja fjärrkontroller och så vidare? Min egen lösning med en öppen möbel där jag sedan satte plexiglas framför visade sig inte vara så effektiv som jag hoppats. Om det beror på att plexiglaset inte är tillräckligt tjockt, eller för att plexiglas i sig är dåligt på att isolera ljud, eller för att det inte sluter tätt runt om vet jag icke.

Tillbaka till vår apparat. Har inte riktigt fått klart för mig om det här med antennutgången är en bugg eller en "feature". Jag får nämligen bara ut digitalkanalerna via scart, ej via antennutgången. Står inget om detta i manualen, att man ska tvingas ha scart alltså. Om det nu är så undrar man ju varför de i manualen och instruktionsfilmerna ens kopplar in antennkabeln om det nu är digital-tv de vill försöka sälja. Tycker det verkar skumt att det inte funkar, och nån med mer kunskap får gärna förklara för mig varför det inte funkar om det nu är med mening att det inte ska funka. Jäkligt störande detta, då man inte kan skicka vidare signalen (den digitala "kanalen" alltså) till sitt tv-kort i datorn på andra våningen. Funkade ju fint med gamla Sagem-boxen, även om det blev en liten störning på kanalen väl i datorn.

Postad 01 januari 2007 - 20:48

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Tror i och för sig det är svårt att göra något åt fläktljudet grabbar...Har min box i en tv-bänk och det dämpar antagligen rätt mycket.

Sen får man vara realistiskt över utbudet av tvåtuners boxar med inspelningsmöjlighet om man är comhem abonnent. Det är den här boxen som gäller....

Postad 01 januari 2007 - 21:20

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Nä, utbudet är verkligen skralt på denna typ av box...och boxens funktioner är verkligen bra om allt skulle funka. Otroligt bra att kunna spela in två kanaler samtidigt m.m och bilden från hårddisken är onekligen riktigt bra.

Jag fattar bara inte varför den måste ha en fläkt som går hela tiden. DVD-spelare och andra boxar behöver det inte. Inte ens en gammal VHS spelare behövde nån fläkt för att kyla elektroniken.

Postad 01 januari 2007 - 22:32

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Skönt faktiskt att höra att det är fler som är irriterad över det höga fläktljudet. Nån sa att han var tvungen att "lägga örat mot för att höra att den gick"....något som jag har väldigt svårt att tro på. För mig räcker det med att jag är på samma våning så hör jag den  :)

När jag fick min box, var jag rädd att fläkten inte gick. Men så lade jag örat på maskinen, och hörde att den faktiskt gjorde det. Varför skulle jag hitta på en sån sak?

Postad 01 januari 2007 - 22:42

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Skönt faktiskt att höra att det är fler som är irriterad över det höga fläktljudet. Nån sa att han var tvungen att "lägga örat mot för att höra att den gick"....något som jag har väldigt svårt att tro på. För mig räcker det med att jag är på samma våning så hör jag den  :)

När jag fick min box, var jag rädd att fläkten inte gick. Men så lade jag örat på maskinen, och hörde att den faktiskt gjorde det. Varför skulle jag hitta på en sån sak?

<{POST_SNAPBACK}>

Säker på att det var fläkten, och inte hårddisken du hörde? Dvs att din fläkt kanske trots allt inte funkar och det du hör är hårddisken.

Postad 02 januari 2007 - 00:27

Unregisteredfe65247c
  • Unregisteredfe65247c
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Angående fläktljud:

Har min box i en TV-bänk med glasdörrar så jag har inte upplevt det störande. Gick och lyssnade nu, och visst låter även min högt när jag öppnar dörrarna.
Det skumma är att om jag lyfter upp boxen någon cm ovanför hyllplanet så minskar den ner på brummandet och då hör jag istället ett mildare "snurrljud". Min amatör-teori är att den vibrerar mycket mot underlaget den står på och att det kan bidra till oljudet.
Jag får väl prova att låta den sväva, upphängd i fiskelina :D .

Postad 02 januari 2007 - 00:51

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Ronnie...säger inte att du hittar på. Du kanske har svårt att höra dessa frekvenser som fläkten avger...och i så fall är det ju bra för dig. Inte troligt dock att fläktarna skulle vara så olika att din i det närmaste är knäpptyst medan min och många andras hörs 4 meter i från med ljudet påslaget.

Kanske är som Mindfire sa att det är hårddisken du hör...

Postad 02 januari 2007 - 01:00

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Är det någon som provat att kopiera signalen från fjärrkontrollen till en annan multifjärrkontroll ?

Jag kör alla mina apparater via min fjärr till en HK-reciever. Det har funkat alldeles utmärkt. Körde även min gamla digitalbox från den. När jag nu i kväll skulle kopiera över de viktigaste funktionerna från Samsungfjärren till HK fjärren så funkade det inte.

HK fjärren bettedde sig exakt som den skulle göra...bekräftade inlärningen med grönt blink...men när jag skall köra funktionerna händer absolut ingenting. Så himla mysko ! Har provat minst 10 olika knappar med samma resultat. Allt ser rätt ut men det bli ingen funktion. Intressant att veta om det är nån fler som provat. Kanske frekvenserna från denna fjärr ligger utanför området som HK-fjärren kan hantera... :D

Postad 02 januari 2007 - 07:48

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Är det någon som provat att kopiera signalen från fjärrkontrollen till en annan multifjärrkontroll ?

<{POST_SNAPBACK}>

* Jag har en NAD multifjärrkontroll och den har inga problem att styra SAMSUNG-boxen.

* För övrigt måste jag påpeka att min box är väldigt tyst. Som nån beskrev så måste jag gå fram jättenära för att höra nåt alls. (Min PC däremot hör jag från i princip hela huset när den är på...).
En teori: Jag har en väldigt "tidig" variant av boxen (köpte den samma vecka som den kom). Många (dock ej jag) hade problem att boxarna dog. Kanske satte de i en annan fläkt eller lät fläkten vara på mer för att boxen inte ska bli överhettad i senare varianter...

* Jag är MYCKET spänd av förväntan på den nya uppdateringen av mjukvaran. Löser den alla problem med framför allt text och ljudsynk och gärna de andra irriterande buggarna så hade jag varit KANONNÖJD, just nu är jag tvärtom riktigt missnöjd. Att inte kunna spela in från C+ pga textningen är RIKTIGT ILLA. Hoppas verkligen att det är sant att uppdateringen kommer snart och att den har bra kvalité. Vet ni om man får uppgraderingen automatiskt eller måste man trycka på "Uppgradera" under system-menyn?

* Någon nämnde att man inte får ut digitalkanaler genom antensladden. Hur är det med coaxial-utgången? Kommer digitalkanalerna ut där? Nån som provat? Funderar på att koppla den till min receiver för att styra både ljud och bild från den...

Postad 02 januari 2007 - 09:54

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

* Någon nämnde att man inte får ut digitalkanaler genom antensladden. Hur är det med coaxial-utgången? Kommer digitalkanalerna ut där? Nån som provat? Funderar på att koppla den till min receiver för att styra både ljud och bild från den...

<{POST_SNAPBACK}>

Rätta mig om jag har tokfel, men ur coaxialutgången är det väl enbart ljud?

Postad 02 januari 2007 - 10:10

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Helt korrekt TOS-link (inte coaxial) utgången är bara för digital ljud.

Postad 02 januari 2007 - 10:11

Unregisteredef0df7b7
  • Unregisteredef0df7b7
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jaha...

Förutom alla fel som övriga på forumet har så har min box slutat spela in förinställda "timerinspelningar"??!! :D

Någon fler som råkat ut för detta?

//

WH

Postad 02 januari 2007 - 11:15

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket konstigt. I manualen http://www.comhem.se...amsungp850z.pdf på sidan 9 finns en coaxial utgång (märkt "5") över audioutgångarna. I beskrivningen står det att denna är:

5. Video out - anslutning till en videoingång på din TV med RCA ingång.

Hävdar ni att man får digitalt ljud i denna utgång? (Jag tar själv ut digitalt ljud med den optiska kontakten).

Postad 02 januari 2007 - 11:30

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket konstigt. I manualen http://www.comhem.se...amsungp850z.pdf på sidan 9 finns en coaxial utgång (märkt "5") över audioutgångarna. I beskrivningen står det att denna är:

5. Video out - anslutning till en videoingång på din TV med RCA ingång.

Hävdar ni att man får digitalt ljud i denna utgång? (Jag tar själv ut digitalt ljud med den optiska kontakten).

<{POST_SNAPBACK}>

Nej då, du har rätt i sak. När du skrev coaxial började jag tänka på digitalutgången (fråga mig inte varför, hehe). Det som gjorde mig förvirrad var nog att man väl i folkmun säger composit om den bildutgången du pratar om. :-D

Postad 02 januari 2007 - 11:41

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Nej då, du har rätt i sak. När du skrev coaxial började jag tänka på digitalutgången (fråga mig inte varför, hehe). Det som gjorde mig förvirrad var nog att man väl i folkmun säger composit om den bildutgången du pratar om. :-D

<{POST_SNAPBACK}>

No problems. :-) Jag brukar blanda ihop vad kablarna heter... brukar man inte kalla vanliga stereo-kablar för coaxial? Och dessa kan ju användas för composit video-signal...??? Snurrigt.

Hur som helst, jag antar att det inte borde vara nåt problem att få ut digitalkanalerna etc på denna composit-kabel?

Postad 02 januari 2007 - 12:44

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

* Jag har en NAD multifjärrkontroll och den har inga problem att styra SAMSUNG-boxen.

* För övrigt måste jag påpeka att min box är väldigt tyst. Som nån beskrev så måste jag gå fram jättenära för att höra nåt alls. (Min PC däremot hör jag från i princip hela huset när den är på...).
En teori: Jag har en väldigt "tidig" variant av boxen (köpte den samma vecka som den kom). Många (dock ej jag) hade problem att boxarna dog. Kanske satte de i en annan fläkt eller lät fläkten vara på mer för att boxen inte ska bli överhettad i senare varianter...

Då är vi fler som hör illa. Men allvarligt talat, jag köpte oxå min första veckan, och kanske din teori om att de bytt fläkt stämmer.

Postad 02 januari 2007 - 13:00

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Hur som helst, jag antar att det inte borde vara nåt problem att få ut digitalkanalerna etc på denna composit-kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

På den s.k. (5) composit utgången får du ut videosignalen. Samma information som på scart-interfacet men med sämre kvalite inget annat.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 02 januari 2007 - 13:02.

Postad 02 januari 2007 - 13:19

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

På den s.k. (5) composit utgången får du ut videosignalen. Samma information som på scart-interfacet men med sämre kvalite inget annat.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta med sämre kvalité är lite intressant... Min TV har en scartingång som enligt anvisningen klarar RGB och jag har haft RGB inställt i Samsung-boxen (scartkontakt till scartkontakt). Igår provade jag att byta till "Sammansatt" (composit) i menyn men hur jag än bytte fram och tillbaka mellan sammansatt och RGB kunde jag inte se någon som helst skillnad på bildkvalitén. Inte ens en liten störning vid bytesögonblicket... Provade även att starta om utan skillnad. Nån som har en bra förklaring??? Är det bara jag (eller min TV) som är dålig på att se skillnaden...?

Postad 02 januari 2007 - 14:00

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Om teorin med att de bytt fläkt i ett senare skede stämmer så undrar man givetvis om detta går att byta själv till en minst lika effektiv, men tystare, fläkt. Men det skulle som sagt inte förvåna om detta är hårdvarustyrt på något vis, dvs att det enbart är fläktar som gått via Samsungs produktionslinje som funkar.

Postad 02 januari 2007 - 17:15

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Ingen som hört om/när uppgraderingen kommer ? Hade nåt meddelande när jag startade boxen alldeles nyss...det är dock samma mjukvaruinformation i inställningsmenyn.

Nån som testat att ställa in inspelning manuellt ? Min EPG ser bara 3 dagar framåt. Om man vill ställa in längre fram måste man göra det manuellt. Det dåliga är att då ser man bara hela kanallistan med 169 kanaler och inte min favoritlista. Jag får inte till det iaf. Lite jobbigt att leta efter sina 15 kanaler bland hela utbudet. Sen har inte jag haft någon programinformation på SVT1 på flera dagar, men det är kanske ett lokalt tillfälligt fel ?

Postad 02 januari 2007 - 18:40

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Det verkar vara ett generellt fel, jag har det också.

Jag använder en Topfield.

Postad 02 januari 2007 - 20:51

armape4
  • armape4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
HAr även problem o spela in textade program, texten följer inte med.... Ett känt problem säjer Comhem..... IRITERAD.

Finns det andra boxar där det går o spara film till den externa hd'n?? Nån som har nått exempel??

/ MAttias

Postad 02 januari 2007 - 23:41

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Detta med sämre kvalité är lite intressant... Min TV har en scartingång som enligt anvisningen klarar RGB och jag har haft RGB inställt i Samsung-boxen (scartkontakt till scartkontakt). Igår provade jag att byta till "Sammansatt" (composit) i menyn men hur jag än bytte fram och tillbaka mellan sammansatt och RGB kunde jag inte se någon som helst skillnad på bildkvalitén. Inte ens en liten störning vid bytesögonblicket... Provade även att starta om utan skillnad. Nån som har en bra förklaring??? Är det bara jag (eller min TV) som är dålig på att se skillnaden...?

<{POST_SNAPBACK}>

Briskeby du måste koppla scarten till RGB ingången på din TV, har du gjort det måste du även ev fördela AV ingången på TV-n till RGB. Bildskillanden är ju enorm!

Postad 02 januari 2007 - 23:58

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Briskeby du måste koppla scarten till RGB ingången på din TV, har du gjort det måste du även ev  fördela AV ingången på TV-n till RGB. Bildskillanden är ju enorm!

<{POST_SNAPBACK}>

Snor detta citat lite. Vet inte om min tv börjar bli gammal eller har fel på scartingångarna, men jag upplever ingen större skillnad om jag har tv:ns input på RGB eller den "vanliga" scart-inputen. Den stora skillnaden är att hela bilden hoppat lite åt höger, annars känns färger och skärpa och allt sådant precis som steget innan RGB (alltså när man väljer input, och inte kör direkt från antenn). Så för mig är det där "enorm" helt främmande, hehe.

Fel på tv:n, kabeln eller något annat? Scart-kabeln är trots allt en för runt 300-400 kr (och skulle vara fullkopplad vad jag vet).

Postad 03 januari 2007 - 03:37

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Briskeby du måste koppla scarten till RGB ingången på din TV, har du gjort det måste du även ev  fördela AV ingången på TV-n till RGB. Bildskillanden är ju enorm!

<{POST_SNAPBACK}>

Snor detta citat lite. Vet inte om min tv börjar bli gammal eller har fel på scartingångarna, men jag upplever ingen större skillnad om jag har tv:ns input på RGB eller den "vanliga" scart-inputen. Den stora skillnaden är att hela bilden hoppat lite åt höger, annars känns färger och skärpa och allt sådant precis som steget innan RGB (alltså när man väljer input, och inte kör direkt från antenn). Så för mig är det där "enorm" helt främmande, hehe.

Fel på tv:n, kabeln eller något annat? Scart-kabeln är trots allt en för runt 300-400 kr (och skulle vara fullkopplad vad jag vet).

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...följande krävs ju för att få ut rgb signalen...se om allt klaffar för dig...

1) Full scartkabel

2) Koppling från boxen till TV:ns Scart ingång för RGB. (Se Manual)

3) Inställning i TV:n AV1 eller likn. från Composit till Scart RGB

4) Inställning i boxen i menyn till RGB.

Voila!

Postad 03 januari 2007 - 08:22

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

kan nog vara så att du får lika bra bild med composit, men generellt så sägs det ju att composit
ger sämre bild. Vad har du för typ av TV?

Postad 03 januari 2007 - 09:12

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...följande krävs ju för att få ut rgb signalen...se om allt klaffar för dig...

1) Full scartkabel

2) Koppling från boxen till TV:ns Scart ingång för RGB. (Se Manual)

3) Inställning i TV:n AV1 eller likn. från Composit till Scart RGB

4) Inställning i boxen i menyn till RGB.

Voila!

<{POST_SNAPBACK}>

Ska kolla lite på detta ikväll... men som jag minns det så finns det ingenstans i menyn på min TV (Philips tjock 32-tums widescreen) nån inställning för om Scart 1 ska var composit eller RGB. Jag fick för mig att det gjordes automatiskt. Däremot står det i manualen att Scart 1 klarar RGB (och Scart 2 klarar S-VHS). Men jag tycker ändå det är konstigt att det inte händer nånting när jag växlar mellan RGB och composit i boxen...

Postad 03 januari 2007 - 09:20

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan komposit och RGB syns väldigt väl om man, exempelvis öppnar boxens meny.
Då får man ju upp en ruta med alla alternativ vi kan använda boxen till (inspelning, EPG, radio, bibliotek m m). Hur som helst. Kolla på kanterna på denna ruta.
Om kanterna rullar lite, och inte är väldefinerade - då är det helt klart Composit.
Om det är en snygg, skarp kant så är det RGB.

Postad 03 januari 2007 - 12:18

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

1)  Full scartkabel

2)  Koppling från boxen till TV:ns Scart ingång för RGB. (Se Manual)

3)  Inställning i TV:n AV1 eller likn. från Composit till Scart RGB

4)  Inställning i boxen i menyn till RGB.

Voila!

<{POST_SNAPBACK}>

Voila! Likadant! :-D
Alltså jag har precis allt det där, men det är ingen märkbar skillnad på bilden, mer än att hela bilden ligger mer åt höger.
Vilken inputskvalitet så att säga blir det egentligen när man kör via scart men inte kör på just RGB-läget på tv:n via inputväljaren?
Jag får så att säga bild på dels "AV1" (första klicket på inputväljaren) och sedan på "RGB" (andra klicket), och det är dessa som är de jag menar ser likadana ut.

Postad 03 januari 2007 - 12:23

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan komposit och RGB syns väldigt väl om man, exempelvis öppnar boxens meny.
Då får man ju upp en ruta med alla alternativ vi kan använda boxen till (inspelning, EPG, radio, bibliotek m m). Hur som helst. Kolla på kanterna på denna ruta.
Om kanterna rullar lite, och inte är väldefinerade - då är det helt klart Composit.

<{POST_SNAPBACK}>

Här blir det mycket skarpare på något vis om jag väljer sammansatt där i boxens meny. Så pass mycket att det helt enkelt blir för mycket, känns som ett fotografi där nån lekt lite för mycket med sharpen eller unsharp mask i Photoshop. RGB där blir mer behagligt, lite antialias-känsla över det hela, samt att jag tycker att bilden känns mattare i färger och så. Nu skall jag samtidigt poängtera att jag inte har en endaste kabel inkopplad mellan boxens composit eller tv:n. Det är endast scarten. Skumt.

Redigerat av Unregisterede645e24b, 03 januari 2007 - 12:25.

Postad 03 januari 2007 - 20:25

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Här blir det mycket skarpare på något vis om jag väljer sammansatt där i boxens meny. Så pass mycket att det helt enkelt blir för mycket, känns som ett fotografi där nån lekt lite för mycket med sharpen eller unsharp mask i Photoshop. RGB där blir mer behagligt, lite antialias-känsla över det hela, samt att jag tycker att bilden känns mattare i färger och så. Nu skall jag samtidigt poängtera att jag inte har en endaste kabel inkopplad mellan boxens composit eller tv:n. Det är endast scarten. Skumt.

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Ta dig tid att justera TV-bilden när du kör på RGB. Som du säger blir ju bilden skarpare och vissa färger kanske ändrar sig något, samma sak med svärtan. Justera! Sedan måste det sägas att det beror mycket vilken Scart kabel du kör med, är det den allra simplaste för 99 spänn så aaa, och självfallet TV:n. MIn Pioneer PLasma konverterar ju signalen från boxen och förstärker den. På min TV är skillnaden mellan composit och rgb enorm.

Postad 03 januari 2007 - 21:16

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

MIn Pioneer PLasma konverterar ju signalen från boxen och förstärker den. På min TV är skillnaden mellan composit och rgb enorm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fast nu menar jag ingenting där composit är inblandat, om det nu inte är det som signalen in kallas/blir om man inte kör med just RGB i scarten.
Jag har alltså inga compositkablar inkopplade alls, enbart scart. Det jag jämför med är Scart RGB och Scart "vanlig" vad det nu kallas som inputkälla väl i tv:n (kabeln går alltså in i RGB-ingången men väl i tv:n väljer jag inte specifikt RGB). Är du med?

Postad 03 januari 2007 - 23:55

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

MIn Pioneer PLasma konverterar ju signalen från boxen och förstärker den. På min TV är skillnaden mellan composit och rgb enorm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fast nu menar jag ingenting där composit är inblandat, om det nu inte är det som signalen in kallas/blir om man inte kör med just RGB i scarten.
Jag har alltså inga compositkablar inkopplade alls, enbart scart. Det jag jämför med är Scart RGB och Scart "vanlig" vad det nu kallas som inputkälla väl i tv:n (kabeln går alltså in i RGB-ingången men väl i tv:n väljer jag inte specifikt RGB). Är du med?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja visst jag är med! :D .

Menade med composit, signalen som sänds från scartkabeln i normalläge. Det är för övrigt samma signal som en reguljär kompositkabel. Av de 21 pins i en scart används förenklat fyra pins för bild, dvs samma resultat som i en kompositkabel. När du kör RGB aktiveras och används 6 till.

Postad 04 januari 2007 - 12:57

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Mitt första intryck är... att bilden var bättre på min gamla Sagem-box. :D ;)

Likaså programguiden. :)

Postad 04 januari 2007 - 13:09

johan50
  • johan50
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har haft boxen i fyra dagar, eller rättare sagt två st eftersom den första var paj. Nu är nummer två också paj och jag ska återlämna den idag (den klarar inte 16:9 format och ljudet går inte att reglera), sen skippar jag den här boxen tills vidare.
Jag har nästan bara negativt att komma med men kanske, kanske kan det mesta åtgärdas med en uppdatering. Men jag köper i så fall tillbaka den när uppdateringen släppts och fungerar.

Bland det sämsta, som jag inte hört någon annan nämna, är att om man ser på en inspelning och stoppar denna så kommer man inte tillbaka till där man var. Man får börja från början och snabbspola :) . Jag kanske har missat nån smart funktion där eller så är just min box helt paj.

I övrigt instämmer jag som sagt med alla andra felaktigheter som tidigare påpekats i tråden. Konstigt att den överhuvudet taget säljs innan man åtgärdat det primära.

Postad 04 januari 2007 - 14:51

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Fick igång en intressant diskussion om skillnaden mellan RGB och composit... :) Måste dock erkänna jag har mig själv att skylla för att jag inte såg nån skillnad. Började misstänka att min scart-kabel inte var så fullmatad som jag trodde och bytte den - och faktiskt ser jag nu en ganska tydlig skillnad. Testbilden på SVT är bra för att jämföra. Med composit känns det som bilden flimrar mer och särskilt i kanterna mellan olika färgblock. RGB ger en stabilare och skönare bild.

(Detta innebär att jag inte kommer använda composit-signalen för att låta den gå via min hemmabio-receiver... )

Redigerat av briskeby, 04 januari 2007 - 14:52.

Postad 04 januari 2007 - 15:33

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Bland det sämsta, som jag inte hört någon annan nämna, är att om man ser på en inspelning och stoppar denna så kommer man inte tillbaka till där man var. Man får börja från början och snabbspola

Det finns en "bookmarkfunktion" som man kan använda för att lösa detta problem

Postad 04 januari 2007 - 15:44

roffe99
  • roffe99
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har problem med att få sifferknapparna på boxen att fungera. När jag tex har på text-tv'n kan jag inte skriva någon siffra för att mata in en ny sida, vad har jag missat? Knapparna fungerade fint när jag matade in frekvensnr och de andra inställningarna.

Mvh
/roffe99

Postad 04 januari 2007 - 17:26

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Jag har haft boxen i fyra dagar, eller rättare sagt två st eftersom den första var paj. Nu är nummer två också paj och jag ska återlämna den idag (den klarar inte 16:9 format och ljudet går inte att reglera), sen skippar jag den här boxen tills vidare.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst funkar 16:9 och ljudet går också att regelera. Båda dessa funktioner funkar dessutom klock rent. Sedan återstår såklart dom andra buggarna som redan nämnts...

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 04 januari 2007 - 17:27.

Postad 04 januari 2007 - 21:56

johan50
  • johan50
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
rena spökboxen. Jag försäkrar att jag hade problemen som jag beskriver men är medveten om att just dessa kanske gäller just mitt ex. Däremot bookmarkfunktionen provade jag aldrig i samband med att jag såg på redan inspelat material, trodde att den enbart fungerade vid inspelning. Nu är boxen åter hos Expert så jag kan inte prova "bookmark".
Jag följer den här tråden o ser om jag vågar köpa tilbaka boxen senare.

Hoppas den fungerar bättre för er andra.

Johan

Postad 04 januari 2007 - 22:22

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Ja visst jag är med!  :) .

Menade med composit, signalen som sänds från scartkabeln i normalläge. Det är för övrigt samma signal som en reguljär kompositkabel. Av de 21 pins i en scart används förenklat fyra pins för bild, dvs samma resultat som i en kompositkabel. När du kör RGB aktiveras och används 6 till.

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt, att du är med alltså. ;-D

Då finns det två alternativ som gäller här hemma alltså. Antingen har vi så pass bra tv-nät här att skillnaden mellan RGB och det som kommer ur vanliga scarten (komposit som du säger) är marginell, eller så har jag fått felaktiga kablar när jag gjorde mina dyra inköp för ett par år sedan. :-D

Postad 04 januari 2007 - 23:45

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ja visst jag är med!  :) .

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt, att du är med alltså. ;-D

Då finns det två alternativ som gäller här hemma alltså. Antingen har vi så pass bra tv-nät här att skillnaden mellan RGB och det som kommer ur vanliga scarten (komposit som du säger) är marginell, eller så har jag fått felaktiga kablar när jag gjorde mina dyra inköp för ett par år sedan. :-D

<{POST_SNAPBACK}>

Ett tips är att jämföra lite mer statiska bilder, som tex SVT:s klassiska klocktestbilder, flimmer i kanter och ojämheter är typiska problem för compositvideo. Där borde du kunna se skillnad med RGB. Se Briskebys inlägg lite högre upp också.

Bifogad fil  qed_scart1.JPG   17,24K   16 Antal nerladdningar

Jag har en riktig baddarkabel som jag dock inte använder då den inte överfö ljud men den är rgb only....en riktig beuty, bilden med den här kabeln slår det mesta..Så visst har kabeln betydelse.
Den heter QED AV-4110

Postad 05 januari 2007 - 00:03

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Chuck Spin... Supra FS Full Scart är de kablarna jag har.

Postad 05 januari 2007 - 01:00

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Chuck Spin... Supra FS Full Scart är de kablarna jag har.

<{POST_SNAPBACK}>

Den kabeln går ju inte av för hackor...Den är riktigt bra. Kör allt i rgb bara då vet du ju att du använder den på bästa sätt. Sen om skillanden för dig inte är enorm, så aaa man kan ju alltid plocka lingon i skogen :)

Postad 05 januari 2007 - 01:16

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Det SKALL vara grym skillnad mellan Composit och RGB...allt annat är verkligen kostigt !

Postad 05 januari 2007 - 01:36

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Det SKALL vara grym skillnad mellan Composit och RGB...allt annat är verkligen kostigt !

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. Men resultat varierar ju från fall till fall. Rent teoretiskt är RGB med scart likvärdigt komponentvideo. Scarten finns ju dock inte överallt tex USA därför blev komponent standarlösningen för bättre bild där.

Postad 05 januari 2007 - 08:24

roffe99
  • roffe99
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Fick ordning på sifferknapparna, måste ha kommit åt någon annan knapp som satte dessa ur spel.

Det nämns att det finns en knapp som ska släppa igenom analoga signaler till TVn för att kunna se på 3:an och 5:an. Någon som vet något om detta, den knapphändiga bruksanvisningen nämner inget om det.

Postad 05 januari 2007 - 08:30

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Fick ordning på sifferknapparna, måste ha kommit åt någon annan knapp som satte dessa ur spel.

Det nämns att det finns en knapp som ska släppa igenom analoga signaler till TVn för att kunna se på 3:an och 5:an. Någon som vet något om detta, den knapphändiga bruksanvisningen nämner inget om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör de analoga kanalerna via antennutgången på boxen...

Postad 05 januari 2007 - 09:49

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Visst funkar 16:9 och ljudet går också att regelera. Båda dessa funktioner funkar dessutom klock rent.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... 16:9 fungerar inte klockrent för mig. Hur gör jag om jag vill att boxen ska skicka ut 4:3 respektive 16:9 i orginalformat? Min TV verkar inte få någon styrsignal när man byter kanal från en 4:3-sändning till en 16:9-dito. Och vice versa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.