Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 8,75 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 8,82 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9 (5) Inga priser
Samsung LE70F96BD (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 9 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 11 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 14 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 15 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 16 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 16 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 16 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 16 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 16 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 17 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 17 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 17 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 17 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 17 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 09 oktober 2007 - 07:36

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Cloudingen har inte försvunnit, den har inte ändrat sig det minsta. Jag har bara sett det när datorn ger en svart bild, så jag har aldrig sett det i en film eller när jag sett på tv så det är inget som stör direkt, men jag störs så klart när jag ser det.

Det är nog inga problem att leva med det, jag kunde ju leva med min förra skärm.

Redigerat av Zulan, 09 oktober 2007 - 07:37.

Postad 09 oktober 2007 - 07:39

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Intressant... Funderar på 40" F86 men är osäker på om det räcker i storlek. Jag sitter ca 3 meter från TVn. Ska man köpa 46" istället?

<{POST_SNAPBACK}>

Själv sitter jag med ett avstånd på 3 meter mellan soffkant och tv-bänkskant, mellan ögon och skärm blir det alltså lite till. Fotöljen står lite närmare så den är nog vid ca 3 meter.

Slutsatsen av mina studier är att 46" är alldeles lagom, man vänjer sig snabbt, hade inte velat haft någon mindre.

Lyser den där lampan på foten hela tiden när man ser på tv och är inte det störande i så fall?? =P

Vad menar ni med att filmer ser ut "som en såpa", alltså B-filmkänsla med billiga kameror eller vaddå?

<{POST_SNAPBACK}>

Går att slå av lampan om man vill. Flera lägen (av, på vid tittande, på vid av)

Känslan är lite som du beskriver, det blir skarpt som tusan, på gränsen för mycket så man då får den här b-filmskänslan, men det ska tydligen försvinna när du slår av någon av bildbehandlingsfunktionerna. Har inte bestämt mig än om jag gillar det eller inte..

Ang clouding så anar jag att jag ev har lite av det också, inte tittat så noga men tycker jag sett några ljusare fläckar när man ställer sig någonstans utan insignal (= helt svart bild).
I övrigt film/tv-tittande har jag inte sett ngt, men har ju inte hunnit sett så mycket ännu

Redigerat av BulanS, 09 oktober 2007 - 08:10.

Postad 09 oktober 2007 - 08:37

Markus20
  • Markus20
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Antagligen idag få jag min F86. Hur ligger det till med clouding? Har man rätt att få byta tv om den lider av extrem clouding eller hur ligger det till?

LOL, enligt en snubbe på Euronics så ska man låta sin plasma stå på i över 100 timmar innan man får lira spel? Kanske om man "värmer" upp lcd:n med 2 timmars tv tittande, kanske det hindrar att bildas clouding. Eller jag vet inte. Är lite orolig nu faktiskt. Orka Clouding

Postad 09 oktober 2007 - 10:47

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sett clouding live, men det låter iaf inte värre än banding som jag har sett live, det distraherade väldigt mycket från helhetsbilden. Någon som vet en inspelning där man kan se hur clouding ser ut? Gjorde en sökning på google och det ser ut som vita fält i hörnen på TVn. Syns dessa endast på svart bakgrund?

BulanS: Tack för svaret, tror nog jag kommer köra på en 46" efter det du sa. Jag menar, man köper ju väldigt sällan ny TV, och om man ändå ska slå på stort, så kan man slå till på lite större (framför allt eftersom det är full-hd).

Postad 09 oktober 2007 - 14:51

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
majstång - har du jämfört F96 mot Pioneer PDP-508:an? Jag tror att F96 kommer kosta runt 40k, och då kommer man upp i Pio territorium prismässigt. Visst kostar en PDP-LX508 (1080P, dvs direkt jämförbar) 50K, men en PDP-508 (720P) kostar "bara" 35K, och jag tror att man har ganska bara förhandlingsutrymme på denna pris. Vad jag har läst är Pioneer Kuro serien bättre än F96 för det mesta. En PDP-508 är 2" mindre, och bara 720P, men jag kommer sitta 5m borta, och då kan man inte ser skillnaden mellan 720P och 1080P. Men det känns lite fel att betalar 35k för en 720P TV år 2007, och det är det som leder mig tillbaka till F86:an, som är ett kanonbra köp för 24k. Vad säger du om allt detta?

Postad 09 oktober 2007 - 18:39

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Här är lite bilder från min tv med helt svart bakgrund, eftersom detta är min första LCD så har jag inget direkt att jämföra med men "molnen" kan störa lite ibland. Dock endast vid helmörka scener som tex inledningen på Star Wars och liknande. Man ser även vad som ser ut som två eller tre döda pixlar på bilden men jag ser ingenting annars (har letat) men nånting måste det ju vara eftersom det syns på båda bilderna.

Bifogad fil  IMG_2438.JPG   498,24K   333 Antal nerladdningar

Andra bilden är tagen så att man ska se men den är kraftigt överdriven, första bilden är mycket mer rättvis till den verkliga bilden.

Bifogad fil  IMG_2436.JPG   507,84K   292 Antal nerladdningar

Vad tycker ni? Nåt man borde reklamera? Vad använder man för att hitta döda pixlar lättast?

Postad 09 oktober 2007 - 19:06

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Här är lite bilder från min tv med helt svart bakgrund, eftersom detta är min första LCD så har jag inget direkt att jämföra med men "molnen" kan störa lite ibland. Dock endast vid helmörka scener som tex inledningen på Star Wars och liknande. Man ser även vad som ser ut som två eller tre döda pixlar på bilden men jag ser ingenting annars (har letat) men nånting måste det ju vara eftersom det syns på båda bilderna.

Bifogad fil  IMG_2438.JPG   498,24K   333 Antal nerladdningar

Andra bilden är tagen så att man ska se men den är kraftigt överdriven, första bilden är mycket mer rättvis till den verkliga bilden.

Bifogad fil  IMG_2436.JPG   507,84K   292 Antal nerladdningar

Vad tycker ni? Nåt man borde reklamera? Vad använder man för att hitta döda pixlar lättast?

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ju skumt ut helt klart samsung har väl ngn noll döda pixlar garanti ? har jag för mig + att jag tycker den ser lite grå ut kan ju va fotot men när jag tittade på f86an vad den jätte svart vid tom svart ruta men va vet jag jag hade iallafall bytt ut den om möjlighet finns

Redigerat av master_blom, 09 oktober 2007 - 19:08.

Postad 09 oktober 2007 - 19:06

Unregistered7e225d54
  • Unregistered7e225d54
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Kan man inte visa bilder via USB på F serien ?

I så fall skapa en svart, Vit, Röd, Grön, Blå bild.
Då borde du lätt kunna se om nån pixel inte funkar som den ska.

Är osså sugen på F86:an

Postad 09 oktober 2007 - 19:29

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
b0wlingb0y: ######r vad mycket clouding det var, är det här ett vanligt problem med F86 serien? Nu blir man ju lite avskrämd.

Postad 09 oktober 2007 - 20:32

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0
bOwlingOy. Tycker inte cloudingen verkar ovanligt mycket. Ser alltid mer ut på ett foto. Är det inget som stör vid normalt mörka scener nu, när den är ny, kan du räkna med att du inte ser det alls efter, 2 - 300 tim. körning, när backlighten satt sig lite, enl. min erfarenhet iallafall.

Postad 09 oktober 2007 - 21:01

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

bOwlingOy. Tycker inte cloudingen verkar ovanligt mycket. Ser alltid mer ut på ett foto. Är det inget som stör vid normalt mörka scener nu, när den är ny, kan du räkna med att du inte ser det alls efter, 2 - 300 tim. körning, när backlighten satt sig lite, enl. min erfarenhet iallafall.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det blir bättre med tiden? Är det alltid så eller bara för en del?

Sitter verkligen och funderar hur jag ska göra, kan ju fortfarande lämna tillbaka den på öppet köp. En kompis till mig köpte en samtidigt som jag, han har också clouding men det verkar vara lite mildare på hans.

Sen har jag lite problem med att få till den där riktigt bra svärtan, har testat lite inställningar från folk på avforums och en del ger riktigt bra färger men saknar det där nattsvarta som man hört att den ska kunna prestera. Bäst svärta får jag med Dynamic mode men då går ju färger och kontrast åt pipan rejält hur mycket man än fipplar med inställningarna :rolleyes:
Nån med bra inställningar??

Postad 09 oktober 2007 - 21:15

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Mitt cloud är på exakt samma ställe.

Postad 09 oktober 2007 - 21:21

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vart köpte du din och är det så pass att du funderar på att reklamera?

Postad 09 oktober 2007 - 21:23

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

majstång - har du jämfört F96 mot Pioneer PDP-508:an?  Jag tror att F96 kommer kosta runt 40k, och då kommer man upp i Pio territorium prismässigt.  Visst kostar en PDP-LX508 (1080P, dvs direkt jämförbar) 50K, men en PDP-508 (720P) kostar "bara" 35K, och jag tror att man har ganska bara förhandlingsutrymme på denna pris.  Vad jag har läst är Pioneer Kuro serien bättre än F96 för det mesta.  En PDP-508 är 2" mindre, och bara 720P, men jag kommer sitta 5m borta, och då kan man inte ser skillnaden mellan 720P och 1080P.  Men det känns lite fel att betalar 35k för en 720P TV år 2007, och det är det som leder mig tillbaka till F86:an, som är ett kanonbra köp för 24k.  Vad säger du om allt detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, jag har helt enkelt inte vågat att titta på en PDP-LX508 nån längre stund , då skulle jag bli utfattig direkt...hihi! Jag får helt enkelt blockera ut ALLA tankar på Plasma och helt inrikta mig på det som passar bäst som datormonitor. Jag har tagit en snabbpik på en PDP-LX508 men sprang därifrån när jag kände att jag började gilla den :P Finns liksom inget annat val än LCD. Vilken sorg det skulle va att dega 50000 lax för en tv och sen har du en powerbar burn-in första veckan efter idogt Halo 3-spelande :rolleyes:
Absolut, jag håller fullständigt med dig om att det skulle kännas fel att dega 35k för allt annat än 1080P. När jag nu ser de cloudingproblem F86 lider av så är det inget tvivel längre för mig. Det kommer bli en F96. Visst kommer det att gå att få tag på clouding-fria F86:or men det känns som ett lotteri, eftersom jag skulle gjort som alla andra här att köpa osett via nätet för att spara så många penningar som möjligt. Vill absolut inte genomgå bekymret att hålla på och byta ut apparaten och få va utan tv:n i flera veckor. Vilket jäkla meck alltså.
Ska oxå sägas att även F96 har clouding men då med Local Dimming (LED SmartLighting) inaktiverad. Med LD påslagen KOLSVART...inte ett moln så långt ögat kan se. Vissa halos runt ljusa föremål i mörka fält kan faktiskt urskiljas, men bara om man tittar i en extrem vinkel uppifrån eller från sidan. Rakt framifrån och vettiga tittarvinklar...helt perfekt.
Bästa pris på F96 52" idag är 36k. Netsuperstore har ett pris på 33k men ser ut att vara fel...hittar inte tv:n i deras sortiment. Men för 33 då slår jag till direkt...inget snack.

Postad 09 oktober 2007 - 21:36

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Oj, nu finns det fler butiker på prisjakt - hade inte märkt det. Finns för 32k från digitalo.de, som verka helt respektabelt - gör det!!! Om du eller någon annan slår till på en F96:a, skulle jag uppskattar det mycket om jag kunde kom förbi och kolla på det en halvtimme eller så. Jag fixar gänra ett nytt HDMI kabel / bra flaska vin / dyl. som tack. Har riktigt svårt att bestämmer mig just nu.

Postad 09 oktober 2007 - 21:39

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
majstang,,Netsuperstore verkar ha fått riktigt dåliga omdömen överallt...bara så du vet

Postad 09 oktober 2007 - 21:50

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så det blir bättre med tiden? Är det alltid så eller bara för en del?

Sitter verkligen och funderar hur jag ska göra, kan ju fortfarande lämna tillbaka den på öppet köp. En kompis till mig köpte en samtidigt som jag, han har också clouding men det verkar vara lite mildare på hans.

Sen har jag lite problem med att få till den där riktigt bra svärtan, har testat lite inställningar från folk på avforums och en del ger riktigt bra färger men saknar det där nattsvarta som man hört att den ska kunna prestera. Bäst svärta får jag med Dynamic mode men då går ju färger och kontrast åt pipan rejält hur mycket man än fipplar med inställningarna :rolleyes:
Nån med bra inställningar??

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det brukar alltid vara så, enl. min erf. Har haft en hel del LCD och det brukar alltid sätta sig. Det brukar vara sämre när det är i kanterna. Men som jag sa, är det inget som stör nu, kan du känna dig lugn. Men är det tydligt störande nu, så tycker jag du skall byta.

Ja, dynamic sabbar alltid gråskalan och färgerna och en 100Hz skärm är svårkalibrerad. Bilden blir lätt övermättad och bakgrunden för fokoserad. Då upplevs också rörelserna, fokos och bakgrund som lite konstiga i förhållande till varandra. Men när man väl får till kalibreringen rätt, så är 100 Hz underbart och ett måste.

En del här säger att man upplever 100Hz som lite studiefilmat och onormalt på olika sätt. Men efter lite längre erf. kan jag säga tvärtom. Orkar inte längre se på en LCD utan 100 Hz med allt hackande och onormala bildflyt.

Som jag ser det handlar detta mycket om kalibreringen och förstås också lite en vanesak.

Postad 09 oktober 2007 - 22:09

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
majstang:

Har F96 100 Hz? Finnes det en funksjon der man kan få bildet under sportsendinger til å bli mer jevne? Likt slik som 100 Hz Movie Plus eller 100 Hz Motion Flow til Sony?

Kalibrering av F96: Kan en bruke tipsene dere linket til hos folkene på avsforum? Klarer nok ikke å kalibrere den selv.

Vil en ved god kalibrering gjøre artefaktene som de sier på hdtvtest mindre synlige?

Hvordan blir dybdebølelsen i HD-film på en F96 med stor kontrast i sammenliknet med andre TV-er?

Takk hvis du gidder å svare. Tror jeg kjøper F96.

Postad 09 oktober 2007 - 22:12

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Oj, nu finns det fler butiker på prisjakt - hade inte märkt det.  Finns för 32k från digitalo.de, som verka helt respektabelt - gör det!!!  Om du eller någon annan slår till på en F96:a, skulle jag uppskattar det mycket om jag kunde kom förbi och kolla på det en halvtimme eller så.  Jag fixar gänra ett nytt HDMI kabel / bra flaska vin / dyl. som tack.  Har riktigt svårt att bestämmer mig just nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, en Tysk butik menar du! Men tänk om det mot all förmodan är nåt som inte lirar med TV:n och den måste skickas tillbaks. Då måste jag stå för frakten själva va? Lockande pris måste jag säga :P

majstang,,Netsuperstore verkar ha fått riktigt dåliga omdömen överallt...bara så du vet

<{POST_SNAPBACK}>

Bugar och bokar för tipset :rolleyes: Vad retar sig folk på hos dem?

Postad 09 oktober 2007 - 23:46

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Netsuperstore...
https://www.prisjakt....php?ftgid=1634

Postad 10 oktober 2007 - 08:07

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
waaa... Beställde 40F86:an i Torsdags från Dustin Home. Sen ser jag den på nån terminal på Tisdag... och sen ringer jag för att få bekräftat när jag kommer att få den hemkörd och de kör bara ut på FREDAGAR till mig!! Helt sanslöst jobbigt... får vänta tills efter 17:00 på Fredag på en vara som jag likväl kunde ha hämtat själv isf... jobbigt med hemleverans ju...

Postad 10 oktober 2007 - 08:32

Muaytudd
  • Muaytudd
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

waaa... Beställde 40F86:an i Torsdags från Dustin Home. Sen ser jag den på nån terminal på Tisdag... och sen ringer jag för att få bekräftat när jag kommer att få den hemkörd och de kör bara ut på FREDAGAR till mig!! Helt sanslöst jobbigt... får vänta tills efter 17:00 på Fredag på en vara som jag likväl kunde ha hämtat själv isf... jobbigt med hemleverans ju...

<{POST_SNAPBACK}>

Haha vilken budgettleverans

Postad 10 oktober 2007 - 10:32

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vart köpte du din och är det så pass att du funderar på att reklamera?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min i Tyskland. Har inga funderingar på att reklamera, tycker inte det är något större problem.

Postad 10 oktober 2007 - 10:52

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Majstång - problemet är att de billigaste butiker här i Sverige är inte mycket bättre, tyvärr. Här har man lagstiftingen på vårt sida, men det kan bli rätt jobbigt ändå. Så valet står mellan de superbilliga ner i Tyskland eller de lagom billiga här i Sverige. Som andra ha påpekat - caveat emptor (dvs läs om butiken på prisjakt innan du beställer). Jag hoppas att Dustin kommer visar upp sin pris på F96:an snart - de är lagombilliga och har bra service (i min erferenhet iaf).

Har läst lite mer på AVS angående F96:an och jag är ganska tempted, måste jag säga. Få se vad prissättningen landar på när det kommer ut på fler butiker här i Sverige.

Postad 10 oktober 2007 - 10:54

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

på en vara som jag likväl kunde ha hämtat själv isf...

<{POST_SNAPBACK}>

Går det att hämta från Dustin? Jag ser att det är slut hos de nu - nästa leverans kommer den 23:e.

Postad 10 oktober 2007 - 13:41

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Är det ingen mer på forumet som har fått hem sitt exemplar?

Skulle uppskatta om folk kunde skriva om dom upplever clouding och isf hur mycket. Bilder vore ju självklart det bästa :)

Postad 10 oktober 2007 - 16:48

Markus20
  • Markus20
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Min är på posten just nu. Ska hämta ut den. Väger ju BARA 40 kg!

Postad 10 oktober 2007 - 20:51

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

majstang:

Har F96 100 Hz? Finnes det en funksjon der man kan få bildet under sportsendinger til å bli mer jevne? Likt slik som 100 Hz

Movie Plus eller 100 Hz Motion Flow til Sony?

Kalibrering av F96: Kan en bruke tipsene dere linket til hos folkene på avsforum? Klarer nok ikke å kalibrere den selv.

Vil en ved god kalibrering gjøre artefaktene som de sier på hdtvtest mindre synlige?

Hvordan blir dybdebølelsen i HD-film på en F96 med stor kontrast i sammenliknet med andre TV-er?

Takk hvis du gidder å svare. Tror jeg kjøper F96.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, den har inte 100 hz. Men den har en alternativ metod för reducering av motion blur (i alla fall Amerikanska 81-serien 60 hz).

En snubbe på AVS Forum hittade detta på Samsungs hemsida.

"Q: How does LED Motion Plus™ (som finns på F96) differ from Auto Motion Plus 120Hz™ (available in Samsung 71-series LCD TVs)?

A: With Auto Motion Plus 120Hz the television is creating an interpolated frame between every real frame, thereby producing a smoother image similar to the way adding more pages to a animated flip book smoothes the image. LED Motion Plus™ scans a horizontal black bar from top to bottom of the screen once per video frame, effectively “erasing” the image retained in your memory. Although the mechanism for reducing motion blur differs between LED Motion Plus™ and Auto Motion Plus 120Hz™, the end benefit is the same – dramatically reduced motion blur artifacts."

Du kan läsa mer om detta i följande artikel...den är ganska bra faktiskt men lååång (5 sidor).
http://www.behardwar...-screening.html
Nackdelen med F96:ans sätt att reducera motion blur är TV:n blir lite mörkare, men detta ska inte spela någon roll eftersom TV:n har ordentliga ljusresurser i reserv att ta till. F96:ans sätt att reducera motion blur fungerar minst lika bra som F86:ans Interpolating teknik (fast utan artifacts som trippel-effekten som avhandlats här tidigare).

På IFA 2007 snackades det om att LED Motion Plus inaktiverats på alla F96:or över hela PAL-området. När funktionen (som troligen är inställd för att passa NTSC-standardens 60 hz) skulle köras på långsammare 50 hz så uppstod judder. Har inte hört nåt efter det. Måste ta reda på mer om det här innan jag slår till själv på en F96:a. Får nog kontakta Samsung direkt, tror jag.

Klart du fixar att kalibrera den själv...läs manualen noga och lär dig alla menyer så blir det väldigt lätt. Om du stöter på något som du känner blir för svårt så fråga bara. Killarna på AVS Forum hjälper dig nog mer än gärna :) Snart kommer det finnas många F96 ägare här oxå som kommer bli experter på kalibrering.

Efter ha följt kalibreringstråden på AVS Forum så verkar det vara så att man måste göra en kompromiss mellan riktigt grym svärta (som ger mer artifacts och ganska dåligt med skuggdetaljer) och en högre ljusinställning (brightness) för att minska artifacts, få lite sämre svärta och mera skuggdetaljer. För att komplicera till det så verkar det finnas väldigt många andra inställningar som påverkar bildkvaliteten i olika riktningar. Det killarna på AVS håller på med är att lära sig (och oss andra) vilken inställning som påverkar vad. Trial and error helt enkelt. Det verkar väldigt lovande i alla fall. Skulle vara väldigt spännande att få se en F96 med de inställningar som de lovordar så mycket, med djupa fina färger, bra svärta och få artifacts.

Nu vet inte jag vad "dybdebølelsen" betyder riktigt, kanske du menar bilddjup eller 3D-känsla?

Postad 10 oktober 2007 - 20:56

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
hyslopc -
Såg ditt inlägg på AVS settings-tråden och du har så otroligt rätt. Det hade varit superkul att få en riktig jämförelse mellan F96 och F86, med de absolut bästa kalibreringarna. Kanske vi får se riktigt kalibrerade apparater bredvid varandra sen när de absolut största kedjorna (som förmodligen har lite kalibreringskunskap och resurser) börjar sälja dem båda. Då kommer jag stå där och dräggla :) Fast jag har ju redan bestämt mig...men det här med inaktiverad LED Motion Plus är oroväckande...om det nu är så vill säga...kanske bara ett rykte eller så har det löst sig sen IFA preview (juni-juli nångång). Hoppas det! Måste luska i det imorn.

Postad 10 oktober 2007 - 21:40

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Men herregud vad svårt detta blev nu då. Jag trodde allvarligt talat inte att det skulle vara några problem alls med f86, men om nu flera pers här har problem med clouding vet jag inte om man vågar...

Postad 10 oktober 2007 - 21:57

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Håller med.. verkar oroväckande.

Är clouding konstant på samma ställe hela tiden eller flyttar/ändrar det på sig från gång till gång.

Vad tycker ni som har fått en f86a med clouding, är det något att bry sig om?

Postad 10 oktober 2007 - 22:00

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
"Nu vet inte jag vad "dybdebølelsen" betyder riktigt, kanske du menar bilddjup eller 3D-känsla?"

Det betyr 3D-känsla ja;) Får håpe den er god på F96.

Kan en eventuelt slå på LED Motion Plus med en firmware oppdatering?

Redigerat av Twarken, 10 oktober 2007 - 22:02.

Postad 10 oktober 2007 - 22:23

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

hyslopc -
Såg ditt inlägg på AVS settings-tråden och du har så otroligt rätt. Det hade varit superkul att få en riktig jämförelse mellan F96 och F86, med de absolut bästa kalibreringarna. Kanske vi får se riktigt kalibrerade apparater bredvid varandra sen när de absolut största kedjorna (som förmodligen har lite kalibreringskunskap och resurser) börjar sälja dem båda. Då kommer jag stå där och dräggla :) Fast jag har ju redan bestämt mig...men det här med inaktiverad LED Motion Plus är oroväckande...om det nu är så vill säga...kanske bara ett rykte eller så har det löst sig sen IFA preview (juni-juli nångång). Hoppas det! Måste luska i det imorn.

<{POST_SNAPBACK}>

De största kedjorna? Kalibreringskunskap...hehe.

Har till dags datum inte sett en enda korrekt inställd skärm på en enda butik i en "stor kedja". När det gäller kalibreringskunskap så börjar det faktiskt sakta bli bättre (dock inte i de stora kedjorna), men det är fortfarande en bra bit kvar innan man kan gå in i de flesta butiker och få en korrekt inställd bild. Intresset finns i branschen och vi gör fler och fler utbildningar för att lära ut det.

Postad 10 oktober 2007 - 22:28

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
havocsi ,, tycker du ska ta o fixa till en rescension av F86 =) planer?

Postad 10 oktober 2007 - 22:56

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

"Nu vet inte jag vad "dybdebølelsen" betyder riktigt, kanske du menar bilddjup eller 3D-känsla?"

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det var inget som slog mig när jag såg F96:an förut. Klart jämförbart med Sony X3500. Har läst nånstans att begränsningen när det gäller att få bra 3D-känsla är själva flytande kristallens (LCD) reaktionsförmåga. På de flesta displayer där ute är denna responstid 8ms. Och det räcker inte till eftersom displayen måste rita upp dubbelt så många frames för att få till bra 3D. F86:ans 120 hz hjälper nog inte till på traven eftersom den använder interpolated frames, men om den skulle vara sk. "native" 120 hz, så skulle det säkert bli betydligt bättre. Det här blev nog lite rörigt...med andra ord...de flesta LCD idag suger när det gäller 3D-känsla :)

Vet inte när det gäller inaktiveringen av LED Motion Plus och uppdatering/aktivering via Firmware...hoppas det! Tänkte ta reda på mer om det. Ingen annan här verkar veta något om det utöver det som redan skrivits.
Thomas L, Xerox, snowstorm....någon som hört nåt mera?

Postad 10 oktober 2007 - 23:07

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

De största kedjorna? Kalibreringskunskap...hehe.

Har till dags datum inte sett en enda korrekt inställd skärm på en enda butik i en "stor kedja". När det gäller kalibreringskunskap så börjar det faktiskt sakta bli bättre (dock inte i de stora kedjorna), men det är fortfarande en bra bit kvar innan man kan gå in i de flesta butiker och få en korrekt inställd bild. Intresset finns i branschen och vi gör fler och fler utbildningar för att lära ut det.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha...nä jag vet mycket väl att det är under all kritik här i Sverige och det är helt sanslöst att det fått vara så....det borde ju finnas en direkt korrelation mellan en ruggigt bra inställd TV och antal sålda enheter...det fattar ju vilken byfåne som helst :) Intressant...hur som helst att det börjar röra på sig i branschen...kanske jag ska gå till butiken som du jobbar i eller företräder? :) Kanske man kan få veta vilken :)

Postad 10 oktober 2007 - 23:24

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
havocsi--äh, sorry...missade att det var hemabiobutiken på Lidingö...kanske tittar in då...har ni både F96 och F86 hemma?

Postad 11 oktober 2007 - 00:40

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Fått min 40F86 nu, ligger massor av bilder i mitt galleri och ... vet inte om jag har clouding... bästa sättet att kolla hur mycket jag har är "vad" frågar jag er nu!
Jättefin bild iaf!!!

Postad 11 oktober 2007 - 05:18

Daemonicus
  • Daemonicus
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Är det ingen mer på forumet som har fått hem sitt exemplar?

Skulle uppskatta om folk kunde skriva om dom upplever clouding och isf hur mycket. Bilder vore ju självklart det bästa  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också en 46" F86 och upplever ungefär lika mycket clouding som du när jag såg dina bilder, på samma ställe är det också. Inget jag heller direkt störs av, ser det bara när skärmen är helt svart. Så jag har inga funderingar på att reklamera den heller :)

Redigerat av Daemonicus, 11 oktober 2007 - 06:59.

Postad 11 oktober 2007 - 07:26

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
majstång - tror HBC kommer få in F96 runt den 23:e. Jag hoppas att de får in F86 och F96. Då kanske du och jag kan dyka upp där och köra duell mellan F86, F96, PDP-508, och PDP-LX508!

Postad 11 oktober 2007 - 07:32

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det var inget som slog mig när jag såg F96:an förut. Klart jämförbart med Sony X3500. Har läst nånstans att begränsningen när det gäller att få bra 3D-känsla är själva flytande kristallens (LCD) reaktionsförmåga. På de flesta displayer där ute är denna responstid 8ms. Och det räcker inte till eftersom displayen måste rita upp dubbelt så många frames för att få till bra 3D. F86:ans 120 hz hjälper nog inte till på traven eftersom den använder interpolated frames, men om den skulle vara sk. "native" 120 hz, så skulle det säkert bli betydligt bättre. Det här blev nog lite rörigt...med andra ord...de flesta LCD idag suger när det gäller 3D-känsla :)

Vet inte när det gäller inaktiveringen av LED Motion Plus och uppdatering/aktivering via Firmware...hoppas det! Tänkte ta reda på mer om det. Ingen annan här verkar veta något om det utöver det som redan skrivits.
Thomas L, Xerox, snowstorm....någon som hört nåt mera?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, min forskning om F96 har legat nere ett tag. Någon sa att MoviePlus implementerar LED-scanning, med är tveksam (Samsung UKs tidiga specar klargjorde tydligt: LED scanning = No).

Det enda jag vet är att Syd-Amerika också verkar få LED-modeller i hela spannet 40-57" i höst. Jag vill köpa en 46", så Europas modell är inte aktuell för min del. Antar att jag får vänta tills April denna gången också... Men, men - för er som har möjlighet att köpa en sådan stor F96 - grattis - LCD med LED backlight är grymt!

Postad 11 oktober 2007 - 08:07

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag hittar inget i manualen angående "LED motion plus": http://downloadcente...-00Eng-0817.pdf
Och reviewn på hdtvtest.co.uk (http://www.hdtvtest....ure-Quality.php) noterar inget om LED motion plus. Däremot står det där att "I did not see any significant motion blurring which is what I've come to expect from a top-tier LCD TV, but as I swerved and turned my car in Gran Turismo HD Concept, I couldn't help but notice a few faint vertical bands against the light blue sky." Det står där också att den hanterar 1080p/24 helt perfekt - inget judder alls, så det är bara en fråga om hur den hanterar SD, som tyvärr i dagens Sverige finns det alldeles för mycket av.

Postad 11 oktober 2007 - 08:15

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Kikade lite på 40F86BD igår i en butik här i Karlskoga...

Kikade dels på 1080P material samt SD-sändningar via Canal Digital, sida vid sida med Pioneer 428XD
och Sharps HD1 (i 46").
CD boxen var deras senaste HD-box från Sagem(?).

Tyckte faktiskt att F86:an presterade riktigt riktigt bra!
I princip ingen större synlig skillnad i svärta mot Pioneer skärmen, bildbehandlingen fungerade riktigt
bra med SD-signaler (till o med fotboll!) och skärpan var riktigt fin med få rörelseartefakter (med 1080P material).
Tror till och med jag föredrog F86:an framför Pioneer-skärmen, i alla fall sett till priset.
HD1:an tyckte jag inte hängde med alls! Fast det kan mycket väl bero på att den inte var kalibrerad

Dock var (såklart i butik) ingen av skärmarna kalibrerade med i alla fall hjälpligt inställda, så omdömet
får tas med en nypa salt eller två.

Helt klart den första (av de modernaste) LCD-skärmar som jag faktiskt tycker duger för TV-tittning!
Modellerna innan F-serien från Samsung sög ju nått kopiöst vad gäller... tja allt.

Håller på o kikar efter en skärm just nu (och har inga förbehåll vad gäller plasma vs. LCD) och som
det ser ut nu så är F86:an en stark kanditat, helt klart.

Har än så länge hunnit med att kika på följande paneler: Panasonic PZ70 (suger), Pio 428/4280XD (riktigt bra!), Samsung M86 (suger kopiöst), Samsung F86 (riktigt bra, såvitt jag hunnit bedömma),
Sharp HD1 (vet ej riktigt)

Postad 11 oktober 2007 - 09:11

tbaumbach
  • tbaumbach
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min F86 hemma i två dagar, men har tyvärr inte hunnit med att beställa ComHem med HD-Box. Så vanliga TV sändninga kan jag inte säga så mycket om. Har idag alltså bara 1, 2 och 4an... Väntar med omdömen på vanliga TV sändningar.

Skall testa att köra en DVD film i helgen o se hur den ser ut...

Men jag var o köpte en Blue-ray film "Kingdom o heaven" (Ja jag vet ingen höjdare rulle men det var kvaliten jag var ute efter o några fina vyer) i går o tittar på den... O kan inte klaga på något alls.... Störde mig inte någon gång på TVn... Men det ser ibland lite skumt ut i filmen men är säker på att det är filmen som inte är jätte bra gjord ibland.

Sedan har jag även kört lite spel på SP3 (bara de 2 spelen som följde med) o kan inte klaga på något där... Ser bra ut.

Så en lite slutsats: TVen är grym när den matas med full-HD. Men det varkliga provet kommer när man har fått hem comHem med Canal+ o kollar på fotboll då det är det den kommer att användas för... Väntar med lite lite oro för att det inte skall se toppen ut men hoppas på det bästa.

Så än så länga har jag ingetm att klaga på :)

Postad 11 oktober 2007 - 09:21

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min F86 hemma i två dagar, men har tyvärr inte hunnit med att beställa ComHem med HD-Box. Så vanliga TV sändninga kan jag inte säga så mycket om.  Har idag alltså bara 1, 2 och 4an... Väntar med omdömen på vanliga TV sändningar.

Men jag var o köpte en Blue-ray film "Kingdom o heaven" (Ja jag vet ingen höjdare rulle men det var kvaliten jag var ute efter o några fina vyer)  i går o tittar på den...  O kan inte klaga på något alls....  Störde mig inte någon gång på TVn... Men det ser ibland lite skumt ut i filmen men är säker på att det är filmen som inte är jätte bra gjord ibland. 

Sedan har jag även kört lite spel på SP3 (bara de 2 spelen som följde med)  o kan inte klaga på något där... Ser bra ut.

Så en lite slutsats:  TVen är grym när den matas med full-HD.  Men det varkliga provet kommer när man har fått hem comHem med Canal+ o kollar på fotboll då det är det den kommer att användas för...  Väntar med lite lite oro för att det inte skall se toppen ut men hoppas på det bästa.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med clouding på din?

Postad 11 oktober 2007 - 09:48

tbaumbach
  • tbaumbach
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
ja bra fråga!

Har inte kollat på någon svart bild. För jag måste väl ha en sändning som sänder helt svart?
Men jag skall helt klart hålla koll på det o rapportera om jag stör mig på det.

Sedan glömde jag nämna att jag inte har testat att köra TVn som monitor till datorn.

O tyvärr är grafikkorten trasigt på den stationära + att den nya jobb datorn bara har VGA utgång :)

Men skall nog snart titta på inköp av en ny dator, men det lär ta några veckor innan den är på plats :)

Planen är att ha TVn som både TV + monitor. fungera det bra så köper jag in en billigt 22 tums skärm till datorn för att ha vid behov... Fungera det inte så är man sugen på att skafffa sig en 30 tums monitor (hmmm lite väl dyrt kanske :) )

Men en grym TV när den matas med HD kvalitet.

Postad 11 oktober 2007 - 09:54

Daemonicus
  • Daemonicus
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

ja bra fråga!

Har inte kollat på någon svart bild. För jag måste väl ha en sändning som sänder helt svart?
Men jag skall helt klart hålla koll på det o rapportera om jag stör mig på det.

Sedan glömde jag nämna att jag inte har testat att köra TVn som monitor till datorn.

O tyvärr är grafikkorten trasigt på den stationära + att den nya jobb datorn bara har VGA utgång :)

Men skall nog snart titta på inköp av en ny dator, men det lär ta några veckor innan den är på plats :)

Planen är att ha TVn som både TV + monitor.  fungera det bra så köper jag in en billigt 22 tums skärm till datorn för att ha vid behov... Fungera det inte så är man sugen på att skafffa sig en 30 tums monitor (hmmm lite väl dyrt kanske :unsure: )

Men en grym TV när den matas med HD kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver väl bara ändra source till ext1 ext2 så kan du se om det finns någon clouding :)

Postad 11 oktober 2007 - 09:56

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Jo att det är en helgrym Tv håller jag med dig om utan tvekan men after läst diverse tester och förhandstittar där ingen har sett någon clouding så blir man ju besviken när ens eget ex har det. Du behöver inte ha en sändning som sänder svart bild utan det räcker med att du tex ändrar till en source där du inte har nåt ikopplat, (Ext 1 eller 2, Component etc) då får du en svart bild.
Tänk dock på att teven måste värmas upp i ca 1tim innan molnen visar sig, håller tummarna att du slipper se dom...

Postad 11 oktober 2007 - 10:26

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min F86 hemma i två dagar, men har tyvärr inte hunnit med att beställa ComHem med HD-Box. Så vanliga TV sändninga kan jag inte säga så mycket om.  Har idag alltså bara 1, 2 och 4an... Väntar med omdömen på vanliga TV sändningar.

Men jag var o köpte en Blue-ray film "Kingdom o heaven" (Ja jag vet ingen höjdare rulle men det var kvaliten jag var ute efter o några fina vyer)  i går o tittar på den...  O kan inte klaga på något alls....  Störde mig inte någon gång på TVn... Men det ser ibland lite skumt ut i filmen men är säker på att det är filmen som inte är jätte bra gjord ibland. 

Sedan har jag även kört lite spel på SP3 (bara de 2 spelen som följde med)  o kan inte klaga på något där... Ser bra ut.

Så en lite slutsats:  TVen är grym när den matas med full-HD.  Men det varkliga provet kommer när man har fått hem comHem med Canal+ o kollar på fotboll då det är det den kommer att användas för...  Väntar med lite lite oro för att det inte skall se toppen ut men hoppas på det bästa.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill gärna höra dina åsikter när du tittat på fotboll och annan sport på din nya tv...väldigt viktigt att det flyter på bra med bilden när man ser fotboll...

Postad 11 oktober 2007 - 11:00

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag hittar inget i manualen angående "LED motion plus":  http://downloadcente...-00Eng-0817.pdf
Och reviewn på hdtvtest.co.uk (http://www.hdtvtest....ure-Quality.php) noterar inget om LED motion plus.  Däremot står det där att "I did not see any significant motion blurring which is what I've come to expect from a top-tier LCD TV, but as I swerved and turned my car in Gran Turismo HD Concept, I couldn't help but notice a few faint vertical bands against the light blue sky."  Det står där också att den hanterar 1080p/24 helt perfekt - inget judder alls, så det är bara en fråga om hur den hanterar SD, som tyvärr i dagens Sverige finns det alldeles för mycket av.

<{POST_SNAPBACK}>

Var och tittade på LED F96 i Halmstad för några veckor sedan. Tyvärr så fanns inte möjlighet att koppla upp den mot BD eller likn. (dom prioriterade att ha BD kopplat till PZ700 som jag förövrigt inte alls blev imponerad av). Sedan om jag skulle inspektera 3m ifrån var man tvungen att ställa sig under en trappa vilket inte blev så ergonomiskt.
Kan inte säga att jag reagera negativt på SD efter en stunds tittande, inget som stör mig iaf, kollade en del på HD discovery. Ovanför F96 stod PX700 och till vänster om den samsungs nya 50" plama (p96 eller Q96 minns ej) och smisk fick dom bägge två som också var inställda på löjligt höga färger. F96 såg också maffigare ut med sina 2 extra tum.
Designen på F96 är anmärkningsvärd och är det jag kan tänka mig istället för pioneers svartlack, speciellt om man har något därhemma som matchar silvriga ramen på sidorna. Klart den tappar utanför betrakningsvinklar men mest besviken blev man av att inte få den demad med bra källa och inte heller pilla på inställningar. Men att SD helt klart godkänd och testade motsvarande som jag sitter hemma, 3 meter från 52" helt perfekt i mina ögon.
Jag vill också veta mer om den fullt ut stödjer p24 precis som G8. Kan någon förklara detta för mig (från HDtvtest):

Video deinterlacing was only average with limited jaggies reduction in both motion-adaptive interpolation and directional filtering. In terms of film mode deinterlacing, [Movie Plus] was necessary for 3:2 and 2:2 cadence detection and processing, but because this also added a motion interpolation component, other problems are introduced such as loss of the 24p cinematic effect, and some estimation artifacts (e.g. shimmering around moving objects). The good news is that even with [Movie Plus] disabled, the Samsung LE52F96BD would still perform 2:3 pulldown over HDMI in 1080i correctly, thereby preserving the full resolution of your high-definition material if you haven't already used your playing device to carry out the deinterlacing (i.e. by passing a 1080p signal to your TV).

I Halmstad låg F96 på 45000 och när man ser sig omkring nu på priserna blir man onekligen sugen.
Hade varit smidigt om LED:en hade haft en egen tråd här, lite svårt att hålla reda på vilken tv folk pratar om här.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.