A700 har landat
.
Grattis.

Hade varit trevligt med lite tidiga intryck när du får tid.
* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A700 *
Startad av
ekke
, sep 05 2007 20:57
998 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 07 januari 2009 - 18:40
Grattis. ![]() Hade varit trevligt med lite tidiga intryck när du får tid. Postad 07 januari 2009 - 18:56 Men i övrigt rätt intresant att se att en A200 A300 A350 användare kan hoppa direkt till A700 och börja fota direkt utan större problem.. Förbaskat smidigt upplagt systemen på så sätt.. ![]() Postad 07 januari 2009 - 19:03 Postad 07 januari 2009 - 20:14 Edit.. Inget häftigare direkt. Men den första bilden urklipt osv... Och vad annat än ett litet ljus för fira dagen.. Bifogad fil(er)Redigerat av mayro, 07 januari 2009 - 20:24. Postad 08 januari 2009 - 16:04
Ingen aning. Men några är vi ju..... idag kom jag på den första riktiga "jaaaa va bra" grejen med A700..Såvida det inte var den senast uppdateringen av program som fixat det.. Man ser nu vilket objektiv som använts direkt i mediainformarionen på sonyprogrammet..... Jippi.. NU kan man enkelt jämföra bilder och se vad man använt även då man glömt bort. Mitt gamla minolta från 1985 finns där till och med igenkänt av kameran och sedan bildprogrammet.. Sådant är kanon.... ![]() Sedan då verkar kameran ha lite "mer färger" så här som första intryck.Snäppet mer tyngd i färgerna. Så även om det är grått o trist i träden och vit snö så ser man det gröna algerna som dessa regniga sommrar satt dit på trädens grejar här i Blekinge...... Har inte provat nått därför vädret varit skit. Och jag är virusmående... Men provade ut via altanen en bild... Tror nog det blir bra det här bara man lärt sig kameran.. Men för det skall ske måste väder bli roligare samt virus mindre... Jag är ingen som älskar fota så till den grad så det blir vinterfotande om jag slipper.. Sist då. jag har ingen koll om min skärm är hyfsat rätt injusterad.. Jag kollar andras bilder och försöker se om deras bilder ser bra ut här. Speciellt sådana som har kalibrerade skärmar.. Samt på gratisprogrammens kalibreringar.. Men va sjutton.. Då bilder ser bra ut passar kalibreringarna inte direkt bra osv osv.. Så vad som är rätt o fel blev nått mittemellan här... Bifogad fil(er)Redigerat av mayro, 10 januari 2009 - 20:19. Postad 08 januari 2009 - 20:33 1.. frontlocket är bara ett svart orginal-lock med sonytext. Min A300 hade sonymärket där..Med snygg orage färg.. Skitsnyggt.. Men svart bara som min A700á.... Skam sony.. .Jag vill ha den med oranga färgen på... 2 .. Bärremmen har endast Sonytext på ena sidan fram. Så ingen ser ju att man har en Soooonnnnyyy ju då man knallar runt med den och det tittas på denna urläckra kamera bakifrån.... 2 st reklamplatser har dom inte fyllt upp riktigt här..Så här kan man inte ha det.. Någon Sonysäljare här som har dessa saker med "rätt" stuk på bör skicka detta till mig.. Man måste ju synas bland dom små Canikonmärkena där ute.. ![]() Postad 09 januari 2009 - 12:53 Grattis. Så 350 dög inte till. Men det var ju inget nytt. Så nu är du snart upp i samma nevå som vi andra med instegsmodeller från Nikon och Canon ![]() Nää men seriöst varför uppgradera du? Du kan ju knappast värmt upp kameran. /Simz Postad 09 januari 2009 - 15:10 ![]() Fast jag kunde inte riktigt motivera köpet Pentax k10D Grand Prix paketet när jag redan hade en K10D. Postad 09 januari 2009 - 15:14
Blir lite "cheezy" tycker jag... Sen ska det ju vara broderad text med äkta guldtråd, inte sånt där fattigt tryck ![]() Postad 09 januari 2009 - 15:57 Haha, rolig bild! ![]() Jag har försökt få tag i ett Minolta för de är ju faktiskt snyggare än Sonys, och sen är det lite roligt med Sony-Minolta blandningen. Skrev Minolta kameramodellen på remmarna? Fogel: Skinn är nice, har för mig att Sony har ett också. Postad 09 januari 2009 - 16:24
Det vet jag inte, kanske på vissa? Inte till D7D iaf... Annars får du köpa med Dynax-logga ![]() ![]() (längre ner på sidan...) Redigerat av (SiC), 09 januari 2009 - 16:26. Postad 09 januari 2009 - 16:52
En gamal handskada ifrån ett slagsmål där halva handleden slets av gör jag har svårt med greppa för småttiga saker då nervskadorna gjort att muskler fattas samt i viss mån även känsel..Har enbart ledkänsel i halva handen från lillfingret och uppåt.. .. A300án satt som gjuten.. Men ända var det precis det gick bra ändå.... Får kramper i näven ibland då man tvingar handen att försöka knipa ihop därför den styrs av andra muskler nu för göra saker då där som sagt saknas några som dog då nerverna slets av och inte gick att reparera riktigt.. Samma sak händer med verktyg tex. För pluttigt så kommer krampen där. men därför är huvudskälet nr 1... Men det satt långt inne.. Och jag saknar min Live view... Speciellt då man skall ställa vitbalansen på A700 skulle den varit bra.. För A700an är inte lika säker i autovitbalansen som A300 var tycker jag..Så det är inte enkom massa hissande här i Jämshög över A700 mot A300..Men jag har inte lärt mig A700 kameran ännu. Har varit aningen krasslig... Så skall inte yttra något alls nu om prestandan.. Den finns där. Men exakt som med A300 måste man lära sig kameran.. Så jag har massa trail and error kvar...Massor... Sedan då är givet det roligt bygga med en semi i botten senare framöver..Man är ju snubbe och gillar leksaker.. men men. Får inte riktigt vitbalansen att lösa jobbet lika bra som A300 som sagt på rent auto.. Detta måste jag före allt annat lära mig.. Annars får jag nog skicka in kameran för kontroll misstänker jag... men det troliga är att jag inte läst manualen ännu... ![]() Edit. Tog bort kassa bilder som var för visa vitbalansen.. Redigerat av mayro, 10 januari 2009 - 01:20. Postad 09 januari 2009 - 17:29 ![]() Bifogad fil(er)Redigerat av mayro, 10 januari 2009 - 20:16. Postad 09 januari 2009 - 19:41 Postad 09 januari 2009 - 19:50
Då är det nog så Bossieman.... Den är helt enkelt inte lika duktig som A300 (A200 ? ) inomhus med Auto vitbalansen... Skall prova lite mer i morron i mer dagsljus... Men en sak har den som inte A300 har på samma sätt.. Den tar med små nyanser än mer i färger.. Så jag tror "problemet" handlar om trail and error mer än att kameran skulle va fel på.. Och så är det ju manuellt justerat man måste ställa in och spara.. Så med lite läsning och provande så... Sedan blir jag nog nu tvingad till sist att gå över til raw nu.. Skall som sagt testa mera. Men känns som nu börjar det bli tvunget.. Men vilka jättefiler kameran gör i Jpeg.. 8 - 14 mb är vardagsmat... Trodde inte jpeg kunde bli så stora filer utav .. Bifogad fil(er)Redigerat av mayro, 11 januari 2009 - 16:52. Postad 10 januari 2009 - 12:18 ![]() Vad jag idag märkte va att man bör använda kamerans manuella val angående ljustyp då man fotar jpeg.. Så är det moln så skall det läget användas tydligen... A300an kunde man skippa detta med. Och på nått sätt så var det fixbart i vanliga lpegprogrammet mycket enklare... Medans denna verkar snudd kräva att den manövreras även med sådant aktivare.. Skoj med nya saker att lära.. Men men. Ser som sagt ut som raw fotande nu närmar sig mer funktionellt.. Så nu med endast lite ljusljustering i stort så lirar bilderna bättre. Men detta då i min skärm . vilket inte det behöver göra hos er.... Testade mitt Cosinaobjektiv denna gången. Bifogad fil(er)Postad 11 januari 2009 - 19:22 ![]() Det är för övrigt en sjukt stor skillnad i "trycket" i bild då solen inkommer med lite ljus.. Då framträder rätt klart den gröna/bruna tonen på grenarna som den mossiga feeling det mesta har numera efter dom senaste årens myckna regnande..Sedan vetetusan om inte min kitzoom är väldigt bra ihopsatt.. För den tar riktigt fina bilder ..är lite överaskad faktiskt över dess kapasitet...Inte riktigt lika skarp som gamla 35-70 F4. Men inte långt efter heller.. Jaja.. Skall väl snart inte tjata mer här.. Känns som man snackar med sig själv mestadelen i alla fall.. ![]() Postad 11 januari 2009 - 20:17 Är det 18-70 kitobjektiv du har eller det där som de säger är så bra, 16-105? Den där inomhusbilden, förresten, på sängen - var det med eller utan blixt? Postad 11 januari 2009 - 21:34 ![]() ![]() Jag fotar alltid utan blixt i huvudsak. Även inomhus.....Och kitoptik användes i sista bilden.. Före det ovanför Cosina 19-35 med "samma" vy som den sista.. Sängbilden är Minolta 35-70 F 4 optiken Vitbalans"problemet" är nog inte kamerans fel. Utan jag som är bortskämd med A300´´an som var enligt mig exeptionellt träffsäker i vitbalansen.. Men. Detta betyder inte 700án är dålig. Enbart att den måste styras med tillvalen den har.. Och detta är ju pga det är en mer avancerad kamera helt enkelt.. Så tar jag mig tid bara och ställer in egna tillval så är detta löst.. Tror detta var samma sak Bossieman också noterade i jämförelse med hans tidigare A200á.. DVS att man får göra sina val och magasinera dom sedan så finns dom där.. Men också måste man lära sig alla möjligheter kameran redan har inbyggt i sig.. Dom är några st kan jag säga..Hehe..Jag har börjat lite titta på det via ta raw bild och sedan titta på motsvarande justeringar i rawprogrammet som man kan göra i jpeg i kameran... A700 är en mycket fin kamera som tar bilder med sådant tryck i så man baxnar. I alla fall jag baxnar då jag ser dynamiken. ![]() ![]() Man skall ha klart för sig att denna kamera gör fullkomligt klart för mig att detta är en hög nivå.. Och som alltid så tar det för mig en stund att lära mig då jag måste gå den långa vägen via prova titta och sist försöka fatta via läsa.. Hade någon visat mig i praktiken så snappar jag direkt.. Men detta förbaskade handikapp med dyslexi är ibland riktigt pest... Man blir så förbannad ibland att enklaste förklaringstext skall vara lika svår att haja som att plugga in hela bilbeln för en mer läsintiligent ... men men Tycker jag du bör köpa dig en A700á?? Svaret är utan snack jajamensan.. det tycker jag.. ![]() Redigerat av mayro, 11 januari 2009 - 21:35. Postad 12 januari 2009 - 01:50 Postad 12 januari 2009 - 12:30
Såg du den första mätningen dom gjort ? Och vad sa den i så fall ? Postad 12 januari 2009 - 13:59 Finns det några gamla Minolta 70-200/2.8 som man kan få runt 5-7k som är bra eller är det nytt som gäller? Postad 12 januari 2009 - 15:57 Eller nån annan som gjort det? Jag blir inte riktigt klok på kitzoomen just nu ... Jag tycker den tar utmärkta bilder. . Och med snäppet uppskärpning riktigt bra bilder dessutom..Färger är inget fel på heller.. Tyckte nog även med A300án kitzoomen tog fina bilder.. medans nu så har jag ju den och mer erfarenhet med Sonykameror.. Och kan aningen mer utvärdera.. Och som sagt. Jag blir inte riktigt klok på denna kitzoom.. Det tar ju finfina bilder.. Kanske inte världens underverk i skarphet.. Men . Allt är inte 200% förstoring.. Utan en del handlar det om total bildfeeling också .. Och där är kitzoomen en lite dubbelbottnad historia på något sätt.. Den gör allt hyfsat väl med säg för bara säga en siffra. Dvs ingen exakt bedömmning.. Men säg 80--85% på allt. Så med detta på alla parametrar så blir bilderna trevliga som helhet ... Hoppas jag säger på så sätt att man kan förstå hur jag menar.. Som sagt.. Har du/ni testat?? Eller inbillar jag mig för intala mig jag inte behöver snabba mig sno matpengarna och handla nytt... ![]() Postad 12 januari 2009 - 17:42
Det ahr inte publicerats några mätningar, isåfall skulle de funnits på siten. De var mitt i arbetet som fw kom. Postad 12 januari 2009 - 17:47 ![]() men underligt det tar sådan tid.. Och att A200 A300 inte finns där.. Ser ju lite skumt ut då andra märken finns rätt ordenligt .. samt snabbt en del av dom också.. och med 12% av marknaden torde ju inte Sony vara sistavalet att undersöka snabbare...Knepigt.. Ekke. Vilket program är bäst till A700 raw.. Samt som finns med svensk text...? Jag fattar så kass Engelska... och vilket är bäst oavsett språk.. Ja bara det inte är annat än Engelska då.. Redigerat av mayro, 12 januari 2009 - 17:49. Postad 12 januari 2009 - 18:05
Som någon på dyxum uttryckte sig om kitobjektivet, Don't let anybody tell you this lens is worthless! Lite väl mycket CA från 18-40mm, största svagheten är oskärpan i kanterna, flares klarar den bra att eliminera. Vid F8 och 45-60mm är den bäst ![]() Postad 13 januari 2009 - 01:42
Har ingen kitzoom till min A700. Kör ju med Tamron 17-50 ju, mitt kitobjektiv har dotten min, har inte testat det alls på min A700. Postad 13 januari 2009 - 01:46
Bytlåna optik och prova... VI borde kanske starta en kitzoomstopic med kitzoombilder enbart.. ![]() Fast nu är man väl ot i denna tråden tror jag... ![]() Redigerat av mayro, 13 januari 2009 - 01:48. Postad 13 januari 2009 - 13:34 Postad 13 januari 2009 - 14:04
Testa.. Postad 13 januari 2009 - 14:22
Kan knäppa lite bilder imorgon isf, ljuset ute just nu är deprimerande. Men när jag använde det ihop med A100 så hade jag inga större klagomål. Det skulle väl vara att den är ganska oskarp ute vid kanterna även om man bländar ner + en del rödförskjutning. Det känns ganska billigt "Made in China" (vilket det är ![]() Postad 14 januari 2009 - 16:55 ![]() Ingen som hade lite tips på rawprogram där A700 kommer till fullaste rätt..?? Vad som anses passa bäst och som inte kostar larviga xxxxx Kr... Eller länkar där man kan få info utan att vara bildprogramsproffs fatta vad som sägs.. Har laddat hem Dxo nu och testar lite.. Och det verkar kunna göra fint resultat.. Lite knepigt bara med Engelskan då det inte finns på Svenska... Men att det är sjumilasteg bättre Sonys programvara för raw och då brushantering är utom alla tvivel...Men jag håller bara på och försöker fatta hur man gör då jag inte förstår vad allt betyder tyvärr... http://www.dxo.com/i.../dxo_optics_pro Men någon mer kunnig erfaren torde kunna ge tips väl ?? Någon....Eller?? Ingen som vill kanske.. Postad 15 januari 2009 - 00:05 Vet att det är många som föredrar Adobe Lightroom, men jag tycker bara att det är jobbigt. Gör samma inställningar snabbare i IDC+CS3. Man kan ju även öppna upp direkt med Adobe PhotoShop CS3 (Adobe Camera Raw?) och det fungerar oftast bra, går ju snabbare iom. att du slipper exportera via IDC, men jag har vant mig vid mitt workflow nu så jag håller mig till det. IDC är väl kanske inte världens bästa program att hantera A700ans RAW-filer, vet i och för sig inte hur det är med Version 3 som släpptes i samband med A900. Postad 15 januari 2009 - 00:26
Prova http://www.rawtherapee.com/ Postad 15 januari 2009 - 00:28 Skall direkt kolla upp det Ekke... ![]() Edit.. Ojojoj vad många grejer som dök upp då man öppnade det.. Hualigen... Nu får man söka hur det fungerar.. ![]() Ekke. Jag fattar inte hur man får dit Svenska?? Det står det skall finnas.. Men jag hittar ingen typ arkivmeny eller liknande där man väljer...... Edit. Den som inte ger sig finner.. Nu är det på Svenska ..Nu skall det labbas med så man förstår alla grejorna.. Tack ingen Ekke för tips.. ![]() Redigerat av mayro, 15 januari 2009 - 11:45. Postad 15 januari 2009 - 12:17 ![]() Ännu knepigare är att dom äldre rawbilderna går inte ladda in Då stängs programmet.. medans dom jag tog idag sedan programmet var instalerat.. Dom bilderna går att öppna...Knepigt... ![]() Fastson. Ladda hem trailversionen av Dox och ta nån kanonkass bild med brus i och kolla.. Skillnaden mot Sonys program är stor.. Dox lämnar kvar detaljer som med sonyhanteraren försvinner bara som sudd... Prova är ju gratis.. Så har programmet Sonyoptik i sig så det korrigerar kameran mot optiken man valt.. Om man har orginaloptik då.. Redigerat av mayro, 15 januari 2009 - 20:09. Postad 15 januari 2009 - 18:17 Dock hände det sig att jag köpte ny dator med Vista för att få bättre arbetsfart men Photoshop la av bit för bit ihop med Vista och det gick inte att komma åt inställningsfiler och annat för att fixa till det, hjälpte inte med av- och påinstallation heller. Den datorn ligger nu i ett fodral i ett hörn (fanns inga drivare till XP) och väntar på försäljning medan jag gick och köpte ytterligare en ny men med XP - då är allt ok igen. Postad 16 januari 2009 - 00:32 ![]() Redigerat av mayro, 16 januari 2009 - 15:02. Postad 18 januari 2009 - 01:45
Ska testa, tack för tipset. ![]() Normalt brukar jag inte ta bort brus genom IDC eftersom det är så pass förstörande. Brukar exportera till CS3 där NoiseNinja kan plocka bort färgbrus. Postad 26 januari 2009 - 16:28 ![]() men men detta kan givetvis svänga. men för stunden så ser det ut så här i alla fall. http://www.dyxum.com...D=445882#445882 Postad 28 januari 2009 - 19:18 Har fått för mig att E-3 är typ extremt vädertätad! Lika bra som Nikons proffsmodeller, stämmer det? Postad 28 januari 2009 - 21:01 ![]() Check fx: http://se.youtube.co...oDvgDDmSDE&NR=1 Har også læst om nogle der testede at stoppe den i en spand med vand (dog kom der vand bagved lcd'en) og kameraet virkede uden problemer bagefter. Postad 28 januari 2009 - 21:08
vad har en olympus vädertätning med en Sony A700 topic att göra ? Fattar absolut noll här.. Det får du väl snacka om på Olympus sidorna i alla fall.. Redigerat av mayro, 28 januari 2009 - 21:09. Postad 28 januari 2009 - 22:11 Tack för länken Hamsteren, mycket häftigt att en kamera kan stå emot så mycket! 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |