Är PS3 40 GB tystare?
550 svar till detta ämne
Postad 02 November 2007 - 15:15
Grodman
-
Grodman
-
Amatör
-
-
55 inlägg
****Saxat från Nordichardware**** Sony kommer den 2 november att lansera en ny modell av sin PS3 spelkonsol och den nya 40GB modellen är som bekant en bantad version av det nuvarande flaggskeppet. Nu verkar det som att Sony inte bara bantat bort en del funktioner och features utan även sett till att se över själva Cell-processorn i konsolen. Man har nämligen, precis som Microsoft, använt sig av en ny och effektivare 65nm teknik för sin processor som dragit ner strömförbrukningen från 200W till betydligt beskedligare 135W. Utöver processorbytet har Sony även sett över kylningen och moderkortet i konsolen. Detta borde betyda att den nya modellen inte bara blir strömsnålare utan även tystare och svalare. Samt att Sony nog även lyckats dra ner sina höga tillverkningskostnader.
Nu gäller det bara o hitta rätt version...
Men... är inte denna lansering för US och att de nya PS3 40Gb som sälj i EU redan har detta. Eller kommer det en nyare variant av 40Gb även i EU??
Eftersom det står 2 nov så tolkar jag det som att det är en uppdatering av befintlig 40gb-maskin.
Postad 02 November 2007 - 15:33
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
****Saxat från Nordichardware**** Sony kommer den 2 november att lansera en ny modell av sin PS3 spelkonsol och den nya 40GB modellen är som bekant en bantad version av det nuvarande flaggskeppet. Nu verkar det som att Sony inte bara bantat bort en del funktioner och features utan även sett till att se över själva Cell-processorn i konsolen. Man har nämligen, precis som Microsoft, använt sig av en ny och effektivare 65nm teknik för sin processor som dragit ner strömförbrukningen från 200W till betydligt beskedligare 135W. Utöver processorbytet har Sony även sett över kylningen och moderkortet i konsolen. Detta borde betyda att den nya modellen inte bara blir strömsnålare utan även tystare och svalare. Samt att Sony nog även lyckats dra ner sina höga tillverkningskostnader.
Men... är inte denna lansering för US och att de nya PS3 40Gb som sälj i EU redan har detta. Eller kommer det en nyare variant av 40Gb även i EU??
Eftersom det står 2 nov så tolkar jag det som att det är en uppdatering av befintlig 40gb-maskin.
Hej, Har läst nyheten på Nordichardware fram och tillbaka och känner att den kan betyda lite olika saker faktiskt. Otydligt skrivet helt enkelt. I nyheten på Nordichardware länkas det till en notis hos engadget. Om man läser engadget-notisen nogrannt skriver de att den 40GB som släppts inte bara tappat funktioner utan även fått svalare processor. Om notisen är källan låter det i mina öron som att det är den redan släppta 40GB-varianten som beskrivs. För övrigt känns nyheten på Nordichardware lite luddigt skriven. Det skulle lika gärna kunna vara en uppdaterad 60GB-variant som beskrivs och att paraleller dras till den nyligen släppta 40GB-varianten. Det man kan fråga sig är alltså om en ny version verkligen släpps 2 nov (dvs idag) och om det i sådant fall är 40GB-varianten eller 60GB-varianten som uppdaterats. Som nyhetsförfattaren på Nordichardware utryckt är inte det helt klart. Någon som orkar maila notisförfattaren och be om ett förtydligande? /Martin
Redigerat av masaba, 02 November 2007 - 15:35.
Postad 02 November 2007 - 15:43
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
Köpte mig en 40gb förra veckan och är väldigt nöjd förutom en sak.
Fläkten har ett tickande läte. Det hörs tydligare innan den varvar upp till läge 2. Har kört folding och spelat mycket de senaste dagarna för att se om det bara behövde köras in på något sätt, men det är oförändrat.
Någon mer som har varit med om samma beteende ?
Kanske klokast att använda ångerrätten medans man har chansen...
Jag upplevde exakt samma som du. Störde mig på det då den tickandet hördes ifrån soffan 3m bort under tysta partier i film. Lämnade tillbaka med en tår i ögat.
Var och lämnade tillbaka den tidigare idag och fick en ny.
Den nya har inte alls samma tickande ljud. HÄRLIGT HÄRLIGT 
Jag har också detta tickande, är det inte hårddisken som låter? Iof lät inte 60gb HDn på det sättet.
Postad 02 November 2007 - 15:58
Vilo
-
Vilo
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Nu gäller det bara o hitta rätt version... http://www.psu.com/4...a0001565-p0.phpDet är nog så att det gäller USA, i min mening ganska konstigt att först släppa en ny modell och sen 3 veckor senare släppa en omarbetad version av den nya.
Postad 02 November 2007 - 16:10
Massive Damage
-
Massive Damage
-
Rookie
-
4 inlägg
Är det fler än jag som hör ett litet "flipprande" ljud från sin ps3:a (40gb)...
Jag har inget sådant på min 40 GB-version, hade inte heller det på mina 60 GB-are heller. Kalluft sug mest in framtill på 60gig:arn genom dom hål som tagits bort på 40gig:arn. Det mesta kommer ut baktill och lite på sidan. Så din bild stämmer inte helt med i alla fall min 60 gig.
Som sagt var. Inte på mina 3 60 GB:are.
Postad 02 November 2007 - 18:45
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
http://www.psu.com/4...a0001565-p0.php
Det är nog så att det gäller USA, i min mening ganska konstigt att först släppa en ny modell och sen 3 veckor senare släppa en omarbetad version av den nya.
Precis vad jag tänkte - låter ju helstolligt att tillverka en mellan-version i några veckor.
Postad 02 November 2007 - 18:50
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
http://www.psu.com/4...a0001565-p0.php
Det är nog så att det gäller USA, i min mening ganska konstigt att först släppa en ny modell och sen 3 veckor senare släppa en omarbetad version av den nya.
Precis vad jag tänkte - låter ju helstolligt att tillverka en mellan-version i några veckor.
Att notisen var riktad till den amerikanska marknaden är enda vettiga förklaringen.
Postad 02 November 2007 - 21:25
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Hallå.
Köpte 40 giggaren idag.
I soffan 3 meter från teve/ps3 så hör jag fläktens tickande ("frrrrrrrr") i lågljudspartier och ganska enkelt när det är tyst.
Du som har en 40 giggare: Gissar du att detta är ungefär normalt eller att det är ett subjekt för byte?
(Killen på Expert stormarknad kom med en låda som hade 1 bruten tejp och en obruten....jag ville ha en annan.....fick så.....den hade samma sak; en bruten tejp och en obruten.....kanske redan bytt innan?)
Postad 02 November 2007 - 21:36
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hallå. Köpte 40 giggaren idag. I soffan 3 meter från teve/ps3 så hör jag fläktens tickande ("frrrrrrrr") i lågljudspartier och ganska enkelt när det är tyst. Du som har en 40 giggare: Gissar du att detta är ungefär normalt eller att det är ett subjekt för byte?
(Killen på Expert stormarknad kom med en låda som hade 1 bruten tejp och en obruten....jag ville ha en annan.....fick så.....den hade samma sak; en bruten tejp och en obruten.....kanske redan bytt innan?)
Han va väl inne på lagret och vände med samma enhet igen  Var det på eriksberg? Börjar de ta slut redan? Jag trodde inte att detta var något tillfälligt utan jag förväntar mig att de stora kedjorna ska ligga på 3995 allihop nu när julrushen går igång. Kanske tom nått enstaka erbjudande ännu lägre, åtminstone på mellandagsrean...
Postad 02 November 2007 - 21:44
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Nepp.
De nya tejparna satt på olika platser.....
Eriksberg har fö stängt pga flytt så jag vart till backaplan.
Postad 02 November 2007 - 22:06
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Alla är öppnade. Dom lägger i svensk manual.
Postad 02 November 2007 - 22:18
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Ahaaaaaaa!!!!
Jamen då förstår jag ju Nordisk Films prissättning. Dom gör ju sig förtjänta av pengarna ;-)
(Tack pokerman....ps: Diggar kossan skarpt...vad gissar du om ljudet?)
Postad 02 November 2007 - 23:29
Unregistered9a177c31
-
Unregistered9a177c31
-
Veteran
-
-
1716 inlägg
Nu orkar jag inte läsa hela tråden just nu men om man ser till helheten... Har de flesta som köpt en 40 GB:s PS3 fått en tyst maskin?
Postad 03 November 2007 - 07:11
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Nu orkar jag inte läsa hela tråden just nu men om man ser till helheten... Har de flesta som köpt en 40 GB:s PS3 fått en tyst maskin?
ja, absolut.
Postad 03 November 2007 - 11:13
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Jo, 40gb skall vara tystare då den har ett annat moderkort, ändrat kylsystem och tillverkats i 65nm. Förutom de komponenter man tagit bort till skillnad från 60gb.
Vittnesmålen här är ju målande (jag väntar på min 40gb att levereras) och mycket tyder på att jag också kommer få avnjuta en tyst PS3... (peppar, peppar).
Ryktet om att 40GB-versionen använder sig av 65nm verkar vara falskt: http://www.engadget....ing-90nm-chips/Sony påstår att det fortfarande är 90nm som gäller.
Redigerat av pakarlss, 03 November 2007 - 11:14.
Postad 03 November 2007 - 11:23
bobbenmanen
-
bobbenmanen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hallå. Köpte 40 giggaren idag. I soffan 3 meter från teve/ps3 så hör jag fläktens tickande ("frrrrrrrr") i lågljudspartier och ganska enkelt när det är tyst. Du som har en 40 giggare: Gissar du att detta är ungefär normalt eller att det är ett subjekt för byte?
Jag köpte en 40GB på Expert stormarknad igår. Samma sak med fläkten, eller om det kanske är hårddisken man hör. Tror inte det går att komma ifrån, det är inte speciellt störande i vilket fall som helst. Alla maskiner som har en hårddisk låter lite rann. Den är helt klart tystare än min DCD recorder LG RH 277. Väldigt nöjd med mitt köp annars, bra pris nu också.
Postad 03 November 2007 - 11:45
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
*Uppdatering angående fläktljudet* Jag har haft mina tre 60gb PS3or i ett halvöppet skåp med en Marantz förstärkare 10-15cm nedanför. Naturligtvis skulle man tro att detta påverkande fläktvarvet nämnvärt på konsollerna. men så var inte fallet. De varvade upp lika mycket i den varma skåpet som de gjorde ståendes helt fritt. Men igår när jag foldade ca 20min med den nya 40gb versionen, också den inledningsvis ståendes i det varma skåpet växlade den helt plötsligt upp till högsta växeln. JÄVLAR vad det lät, den fullständigt blåste bort allt motstånd (60gb nivå 4 samt xbox360). Efter den chocken ställde jag konsollen på en öppen plats brevid TVn där de andra konsollerna också stått. Efter det testade jag folding igen och denna gång höll den sig inanför ramen för "tyst". Summan av kardemumman är att även 40gb versonen kan låta (mer) än 60gbaren. Hittade detta klipp på YouTube, exakt så lät min när det växlade upp til orkanstyrka 5. YouTube
Postad 03 November 2007 - 14:33
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag köpte en 40GB på Expert stormarknad igår. Samma sak med fläkten, eller om det kanske är hårddisken man hör. Tror inte det går att komma ifrån, det är inte speciellt störande i vilket fall som helst. Alla maskiner som har en hårddisk låter lite rann. Den är helt klart tystare än min DCD recorder LG RH 277. Väldigt nöjd med mitt köp annars, bra pris nu också.
-Någon annan som känner igen det "knarrande" fläktljudet? (konstant)
Postad 03 November 2007 - 16:44
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Här är ytterligare en som lämnat en ljudlig 60GB och skaffat en tyst 40GB. Jag hämtade ut en PS3 40GB idag och kunde snabbt konstatera att den är klart tystare än min tidgare 60GB. Är riktigt nöjd med beslutet att byta.
/Martin
Redigerat av masaba, 03 November 2007 - 16:45.
Postad 03 November 2007 - 17:37
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
EDIT: Märkte att inlägget var lite gammalt..
Redigerat av Explorer45, 03 November 2007 - 17:44.
Postad 03 November 2007 - 17:46
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Va inne på EXPERT idag ,,, fick pris på 3900
Dom visste dock inte när den kom in.. Men lätt köp....
// Andre
<{POST_SNAPBACK}>
Grymt pris ! hoppas onoff mm följer efter då 
Inte för att låta partisk men varför inte köpa den på expert då? 
hehe jadu, hade lite rabbat åså på onoff och onoff passar mej bättre pga att det är det enda som finns i min stad  för övrigt så var jag på onoff idag och använde prisgarantin och min rabbat så jag fick det för 3790 kr  Och för att tillgodo se tråden så kan jag säga att den låter knappt ingenting ! Nee ska fortsätta spela NHL 08 nu
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 03 November 2007 - 17:46.
Postad 03 November 2007 - 18:58
Ballybompa
-
Ballybompa
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Hej,
Här är ytterligare en som lämnat en ljudlig 60GB och skaffat en tyst 40GB. Jag hämtade ut en PS3 40GB idag och kunde snabbt konstatera att den är klart tystare än min tidgare 60GB. Är riktigt nöjd med beslutet att byta.
/Martin
Går det att lämna tillbaka sin PS3a som är från typ maj pga den låter mycket? eller skickar dom den till reparation och kommer tillbaka lika dålig? jobbiga NF är..
Postad 03 November 2007 - 19:09
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
Hej,
/Martin
Går det att lämna tillbaka sin PS3a som är från typ maj pga den låter mycket? eller skickar dom den till reparation och kommer tillbaka lika dålig? jobbiga NF är..
Stor risk att den går på "reperation".
Postad 03 November 2007 - 19:59
twoos
-
twoos
-
Rookie
-
7 inlägg
Här är ytterligare en nöjd ägare till 40giggaren, köptes på OnOff och är tyst som en mus. Har kört Folding@Home i 3 timmar nu måste fortfarande lägga örat på PS3an för att höra fläkten...
Postad 03 November 2007 - 20:23
Ckiller
-
Ckiller
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Kan inte påstå att ja tycker min är så tyst... låter redan när man sätter på den
Har den ståendes i ett skåp o efter en bluray film låter den faktiskt ännu mer
Postad 03 November 2007 - 20:57
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Kan inte påstå att ja tycker min är så tyst... låter redan när man sätter på den
Ja, just därför den låter mycket. Finns troligen ingen bra ventilation där. Om det nu är så, så kan man knappast anklaga Sony för det. Står tydligt i alla manualer för de flesta hifi och el-produkter "sörj för god ventilation" eller liknande. Min 40gb hörs om det är tyst i lägenheten, och mute på förstärkaren. Men den väsnas inte, lagom att man kan höra att den är igång
Postad 03 November 2007 - 21:02
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Tidigare i tråden nämns detta också, men efter att ha placerat PS3:an i 'öppet landskap' så tystnade den.
Postad 04 November 2007 - 06:33
Massive Damage
-
Massive Damage
-
Rookie
-
4 inlägg
Har nu verkligen lyssnat ordentligt på hur min 40 GB:are låter och kommit fram till följande:
1. Den har tre (3) fläktlägen.
2. Läge 3 är som läge 1 på 60 GB:aren
3. Läge 2 är som läge 0,75 på 60 GB:aren.
4. Läge 1 är som läge 0,5 på 60 GB:aren.
Så tyst är min 40 GB:are.
Postad 04 November 2007 - 08:47
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Har nu verkligen lyssnat ordentligt på hur min 40 GB:are låter och kommit fram till följande:
1. Den har tre (3) fläktlägen. 2. Läge 3 är som läge 1 på 60 GB:aren 3. Läge 2 är som läge 0,75 på 60 GB:aren. 4. Läge 1 är som läge 0,5 på 60 GB:aren.
Så tyst är min 40 GB:are.
Hallå. Jag har också lyssnat noga och kartlagt min 40 giggare (har ej haft 60) men; - Jag har räknat till 4 eller 5 lägen på min. (mer än 3 iaf) - Fläkten varvar aldrig ner när den tagit ett nytt steg i ventligation... De betyder att om jag foldar en stund och slutar så kan den stå på i flera timmar och idla och den sänker sig inte. Startar man om sänker den sig direkt och ligger på minsta fläktläge tills man belastar via dvd eller spel eller fold igen... Varvar era ner efter belastning? Knorrar era på lägsta fläktläget?
Postad 04 November 2007 - 10:16
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
/Martin
Hej, Själv sålde jag min begagnad. Det var inga problem att hitta en köpare och jag fick inga frågor om ljudnivån. Personligen tyckte jag ljudnivån var helt ok vid spelande men något för hög vid filmtittande och liknande. Angående att gå tillbaka till affären med en ljudlig 60GB så skulle jag gissa att de skickar iväg den på reparation. Det har gått för lång tid för att de bara ska ta tillbaka konsolen rätt av. Själv kände jag inte för att vara utan min PS3 i ett par veckor med risken att den ändå lät lika mycket efter och det var därför jag sålde den begagnad. /Martin
Postad 04 November 2007 - 15:58
bobbenmanen
-
bobbenmanen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ok, nu har jag haft min PS3 40 GB över helgen och konstaterat följande. Luftsuset är i det närmaste obefintligt, hörs knappt alls. Däremot hörs fläkten mekaniskt, som någon tidigare i tråden beskrev med det målande ljudet "frrr"... Detta ljud kan vara ganska iriterande när det är tyst i rummet för övrigt. Jag undrar om det är många som har en 40GB som känner igen detta, eller är det kanske så att man ska försöka sig på att byta sin maskin. För övrigt kan jag säga att enda gången jag fått upp fläkten i vad jag tror är 40GB läge 3 är när jag körde Folding.
Slutsats; luftus, inget problem. Mekaniskt fläktljud, lite störande, men ingen katastrof.
Om man glömmer eventuella ljudproblem är maskinen fantastisk.
Postad 04 November 2007 - 16:52
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Ni som stör er på ljudnivån på er 60GB: Jag kan inte fatta varför ni inte reklamerar. Klart ni ska ha en tystare maskin. Köpt i maj eller oktober spelar väl ingen roll, reklamationstiden är 3 år, och rappar man på och klagar inom 6 månader så räknas felet automatiskt som ursprungligt och då är det betydligt enklare att byta eller häva köpet. Personligen skulle jag inte acceptera att skicka bort konsolen och vänta flera veckor utan jag skulle kräva ett utbyte direkt av säljaren. Vem ### bryr som om vad NF anser om det, det är bara att stå på sig, finns ju faktiskt lagar och regler om detta.
Postad 04 November 2007 - 18:51
Unregisteredfdecda08
-
Unregisteredfdecda08
-
Användare
-
-
183 inlägg
Varvar era ner ett tag efter belastning (exvis folding)?
Min gör inte det (testade att idla i 10 timmar efteråt...) och startar man om så får man ner den. (tills man högbelstar igen).
Postad 04 November 2007 - 19:08
Unregistered9a177c31
-
Unregistered9a177c31
-
Veteran
-
-
1716 inlägg
Ni som stör er på ljudnivån på er 60GB: Jag kan inte fatta varför ni inte reklamerar. Klart ni ska ha en tystare maskin. Köpt i maj eller oktober spelar väl ingen roll, reklamationstiden är 3 år, och rappar man på och klagar inom 6 månader så räknas felet automatiskt som ursprungligt och då är det betydligt enklare att byta eller häva köpet. Personligen skulle jag inte acceptera att skicka bort konsolen och vänta flera veckor utan jag skulle kräva ett utbyte direkt av säljaren. Vem ### bryr som om vad NF anser om det, det är bara att stå på sig, finns ju faktiskt lagar och regler om detta.
Vem ska man prata med då? Återförsäljaren eller NF? Och om man inte har kvar originalkartongen? Jag köpte min PS3 för 3 månader sedan och jag tror inte Webhallen är så sugna på att ta in den bara sådär. Och antagligen inte byta den heller,
Redigerat av Unregistered9a177c31, 04 November 2007 - 19:09.
Postad 05 November 2007 - 20:02
goliat_43
-
goliat_43
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Funderar bara på en sak, ni som köpt PS3:an på tex ONOFF för 4000:-, fixade ni ner priset med nått då, för på deras hemsida står priset 4500:-
Förövrigt så klargjordes det tidigare i tråden att det i själva verket finns nio olika fläktlägen, kolla runt sidan 8 tror jag det var..
Redigerat av goliat_43, 05 November 2007 - 20:09.
Postad 05 November 2007 - 22:15
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Funderar bara på en sak, ni som köpt PS3:an på tex ONOFF för 4000:-, fixade ni ner priset med nått då, för på deras hemsida står priset 4500:-
Förövrigt så klargjordes det tidigare i tråden att det i själva verket finns nio olika fläktlägen, kolla runt sidan 8 tror jag det var..
på onoff i min stad så ringde dom till expert stormarknad och fråga va dom tog för den och sen fick jag den för samma pris  Ang det där "frrrrr" som en del hör så hör även jag detta ! men inget som stör mej iaf. Är nöjd än så länge iaf
Postad 05 November 2007 - 22:45
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
hörde frrr idag. När jag satte dit min optiska kabel så huvudet låg emot... från 2m är det totalt omöjligt att höra. skönt
Postad 05 November 2007 - 23:57
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Ni som stör er på ljudnivån på er 60GB: Jag kan inte fatta varför ni inte reklamerar. Klart ni ska ha en tystare maskin. Köpt i maj eller oktober spelar väl ingen roll, reklamationstiden är 3 år, och rappar man på och klagar inom 6 månader så räknas felet automatiskt som ursprungligt och då är det betydligt enklare att byta eller häva köpet. Personligen skulle jag inte acceptera att skicka bort konsolen och vänta flera veckor utan jag skulle kräva ett utbyte direkt av säljaren. Vem ### bryr som om vad NF anser om det, det är bara att stå på sig, finns ju faktiskt lagar och regler om detta. Vem ska man prata med då? Återförsäljaren eller NF? Och om man inte har kvar originalkartongen? Jag köpte min PS3 för 3 månader sedan och jag tror inte Webhallen är så sugna på att ta in den bara sådär. Och antagligen inte byta den heller,
"Sugna på att ta in den bara sådär" borde de absolut vara om de är ett seriöst företag som följer konsumenträttsreglerna, eftersom de har fått pengar av dig och därmed har ett ansvar för att varan ska fungera som tänkt. Är du verkligen missnöjd med maskinen? Du kan säkert få lite mothugg för att du inte har kartongen kvar så det är nog bra att stå på sig lite och detta blir nog lättare om du själv tycker att du har rätt. Personligen skulle jag aldrig i förväg spekulera om vad jag tror säljaren har lust med eller kör med för hemsnickrade regler, eftersom det är totalt irrelevant. Lägg du fram dina argument och låt säljaren lägga fram sina, du behöver inte oroa dig för att de skulle missa den biten. Många kunder verkar ha ett "butiks-perspektiv" och då är det liksom ingen som talar för kundens sak så det blir alldeles för enkelt för butiken att få rätt.
Postad 06 November 2007 - 01:43
Unregistered2149ab8a
-
Unregistered2149ab8a
-
Rookie
-
1 inlägg
Eftersom jag har följt den här sidan så pass länge nu så kändes det som om det var dags att själv öppna "munnen". Jag satt nämligen här för ett tag sedan och funderade om det knorrandes "frrr" ljudet var alldeles normalt.
Och det verkar det ju alltså vara, när så pass många andra känner till det  I övrigt är den oerhört fin och tyst, och i kontrast mot min 360 så är den närmast ljudlös, det vill säga, jag kan knappast förmå mig till att lyncha den för att den har en benägenhet att knorra en aning, lite kul måste den väl få ha
Postad 06 November 2007 - 09:22
Unregistered795fe392
-
Unregistered795fe392
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Min 40Gb PS3 har också det omtalade "Frrrr" ljudet från fläkten, jag har funderat på att lämna tillbaka den men när de flesta verkar ha ljudet så får man väl leva med det.
Själva fläkt "luft" ljudet är väldigt tyst om jag jämför tex mot min DVD recorder som också är från Sony.
Men när man en gång har lagt märke till det här tickande ljudet från fläkten så är det nästan det ända man tänker på.
Postad 06 November 2007 - 09:58
bobbenmanen
-
bobbenmanen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Min 40Gb PS3 har också det omtalade "Frrrr" ljudet från fläkten, jag har funderat på att lämna tillbaka den men när de flesta verkar ha ljudet så får man väl leva med det. Själva fläkt "luft" ljudet är väldigt tyst om jag jämför tex mot min DVD recorder som också är från Sony. Men när man en gång har lagt märke till det här tickande ljudet från fläkten så är det nästan det ända man tänker på.
Ni som har "frrr" ljudet... Varvar era upp mycket? Knorrandet blir bara störigt på högre fläktlägen, t.ex. när jag kör Folding blåser den på rätt bra och varvar inte ner när man går ut i XMB.
Redigerat av bobbenmanen, 06 November 2007 - 09:59.
Postad 09 November 2007 - 04:01
Unregistered9a177c31
-
Unregistered9a177c31
-
Veteran
-
-
1716 inlägg
Kommer antagligen att sälja min äldre PS3:a nu (60 GB) och satsar antagligen på 40 GB:s modellen. Hoppas chansen är stor att man får en tyst maskin. Vad tror ni?
Postad 09 November 2007 - 10:44
AnteHN
-
AnteHN
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ni som stör er på ljudnivån på er 60GB: Jag kan inte fatta varför ni inte reklamerar. Klart ni ska ha en tystare maskin. Köpt i maj eller oktober spelar väl ingen roll, reklamationstiden är 3 år, och rappar man på och klagar inom 6 månader så räknas felet automatiskt som ursprungligt och då är det betydligt enklare att byta eller häva köpet. Personligen skulle jag inte acceptera att skicka bort konsolen och vänta flera veckor utan jag skulle kräva ett utbyte direkt av säljaren. Vem ### bryr som om vad NF anser om det, det är bara att stå på sig, finns ju faktiskt lagar och regler om detta. Vem ska man prata med då? Återförsäljaren eller NF? Och om man inte har kvar originalkartongen? Jag köpte min PS3 för 3 månader sedan och jag tror inte Webhallen är så sugna på att ta in den bara sådär. Och antagligen inte byta den heller,
"Sugna på att ta in den bara sådär" borde de absolut vara om de är ett seriöst företag som följer konsumenträttsreglerna, eftersom de har fått pengar av dig och därmed har ett ansvar för att varan ska fungera som tänkt.
Är du verkligen missnöjd med maskinen? Du kan säkert få lite mothugg för att du inte har kartongen kvar så det är nog bra att stå på sig lite och detta blir nog lättare om du själv tycker att du har rätt.
Personligen skulle jag aldrig i förväg spekulera om vad jag tror säljaren har lust med eller kör med för hemsnickrade regler, eftersom det är totalt irrelevant. Lägg du fram dina argument och låt säljaren lägga fram sina, du behöver inte oroa dig för att de skulle missa den biten.
Många kunder verkar ha ett "butiks-perspektiv" och då är det liksom ingen som talar för kundens sak så det blir alldeles för enkelt för butiken att få rätt.
Seriöst företag? Ett seriöst företag tar in den på reparation eftersom det har man rätt till enligt KKL. Det brukar även röra sig om att samma fel skall konstateras 3 gånger innan man får byta ut varan (också enligt KKL). Skall vi vara extra hårda så tåls det även att säga att man har 3 månader på sig att lämna in varan efter att felet har visat sig. Eftersom fläktproblemet är ursprungligt och har funnits sedan maj har alltså den tiden gått ut. Detta är i och för sig ganska okänt hos många säljare. Kunder tenderar ofta att glömma att det inte bara är de som har rättigheter utan också företaget.
Postad 09 November 2007 - 10:59
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Min 40 GB låter lite grand men mycket mindre än min förra 60GB. BYT!
Den tål inte att stå i en TV-bänk dock. Då drar fläkten igång.
Postad 09 November 2007 - 17:36
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Har fått min 40gb nu och ansluter mig till skaran som säger att den är tyst. Visst finns 'frr'-ljudet där, men jag tar det vilken dag som helst före 'hårtorken' som 60gb medförde. Jag är hittills nöjd i alla fall!
Postad 09 November 2007 - 18:13
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
min 40gb är grymmt tystare än 60gb... men börjar störa mig som fan på frrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ljudet..... man är ju ruskigt sugen o skruva upp skiten o kolla om nått sitter löst eller nå klistermärke som sitter i fläkten... låter ju så.... men då rycker ju garantin allvärldens väg... blir väl att vänta ett år innan man kan skruva upp den då....
mvh
Postad 09 November 2007 - 18:19
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
okej, det avgör saken.
Min importerade från expert bara måste vara tystare än era.
Ni är ju som galna annars...
stänger ni av kylskåpet när ni ska sova?
Postad 09 November 2007 - 18:27
jespur
-
jespur
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Nu tycker jag allt att ni börjar bli jevligt petiga, kom hem o lira xbox med mig så får ni höra nåt som låter =P
Postad 09 November 2007 - 19:19
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
heheheh.. du har nog rätt.... man börjar bli riktigt nördig när de gäller ljudet...
Postad 09 November 2007 - 21:25
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
heheheh.. du har nog rätt.... man börjar bli riktigt nördig när de gäller ljudet... 
Ja, ljud stör mig oerhört. Hade det varit ett litet oljud i matnignen av DD 5.1 så hade jag blivit vansinnig. Men saker och ting måste kylas, speciellt när man matar på med rejäla saker. Säg att man klagar på att dvd´n låter mycket när den spinner upp, frågan är ju om man hellre vill ha dubbelt så lång laddningstid för att få bort ljudet? PS3 går säkert att få dödstyst, men då behöver faktiskt chassit vara betydligt större. Faktum är att Sony har gjort ett makalöst bra jobb i denna fråga jämfört med konkurrenter. Det finns dvd-recorders som låter mer än PS3.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|