![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 22 september 2008 - 20:11

Postad 23 september 2008 - 07:53
Dom har kommit tillbaka nu efter 4 veckors Tysklandssemester, få se om det hjälpte mot värmeproblemet och frysningarna
Dom ska funka kanon, kontrollera att dom har secondstage-62 bootloadern bara...
Postad 25 september 2008 - 08:37
Fungerar Dreambox DM800HD PVR med Canalplus HD-utbud?
Jag har letat igenom forum, ringt till digitalboxen.com och Canalplus kundtjänst och får olika uppgifter över allt.
Canalplus säger att de använder Card Pairing och att man måste ha deras box för att det skall fungera.
Digitalboxen.com sa att det fungerar utmärkt med CD-HD.
Jag håller på att bli galen, funkar det eller inte?

Kommer köra med parabol om det nu skulle göra någon skillnad.
Postad 25 september 2008 - 10:03
Postad 25 september 2008 - 10:19
Finns det stor risk för att de slår på Card Pairing på CD senare?
Är man helt rökt då och kan kasta sin Dreambox?

Postad 25 september 2008 - 14:44
Tackar, då vet de intevad de pratar om (eller ljuger) på CD kundtjänst.
Finns det stor risk för att de slår på Card Pairing på CD senare?
Är man helt rökt då och kan kasta sin Dreambox?
Mycket troligt.., iaf om Du pratar om en DM800, då den saknar plats för CAM. En CAM kan bli lösningen, för de som inte vill ha en av CD:s eller Viasats boxar, då kortet skulle kunna paras mot CAM:en istället...
humlan.
Postad 25 september 2008 - 14:56
Är det något som veterligen är på väg?
Postad 25 september 2008 - 21:39
Ok så det kan vara läge att vänta på en Dreambox som både klarar HD och har CAM-modul.
Är det något som veterligen är på väg?
DM8000, men när den kommer, står antagligen fortfarande "skrivit i stjärnorna". Dessutom drar priset iväg med flera tusen jmf med 800:a boxen.. Jag har ingen större koll på Dreambox längre, då jag tycker dom tar så hutlöst betalt för sina grejor numera. Följer endast Kathrein UFS-910, vars mjukvara snart blir densamma som i Dreambox. Utvecklingen har nått så långt att beta-versiner finns ute, så ett halvår till, så finns troligen en färdig version ute. Sen följer jag lågpris alternativet Imperial SatBOX HD, å mellanprisklassens Octagon HD-918. Båda boxarna ger bra valuta för pengarna, men lär aldrig bli riktiga alternativ till Kathrein eller Dreambox. Dock så klarar båda kortdelning å in/avspelning..., även om mjukvaran måste förbättras, för att kunna kallas färdig...
Postad 26 september 2008 - 07:16
förresten så finns dm8000 hos betatestare nu så det borde nite vara långt borta nu till då alla kan köpa den... tycker det är bra att dom testar ordentligt den här gången så inte samma sak som hädne med dm800 händer... nu är ju som tur är problemen lösta med dm800 och det visade sig vara mjukvaran som inte var 100% optimerad för dm800...
Redigerat av Leatherface, 26 september 2008 - 07:36.
Postad 26 september 2008 - 07:16
DM 800,Octagon,Imperial,Kattis
Handen på hjärtat vilken box av ovan nämda HDTV-boxar är mest kompetent idag ?
Vilken av boxarna är mest funktionsduglig såsom texning av både SDTV,HDTV ,text på inspelat , funkar problemfritt med CD HDTV(även nya kort),inpelning på HDD,timeshift.Vardagligt användande alltså.
Vem som helst i en familj ska kunna ha glädje av att använda ovan nämda boxar med dess funktioner.
Alla boxarna kräver lite pyssel innan man kan luta sig tbx.Men efter det?
Vi bortser vad som snart kan komma,för snart är inte intressant.
Redigerat av Hakon, 26 september 2008 - 07:25.
Postad 26 september 2008 - 07:46
Jag beställde mitt CD abb igår med 0:- boxen så jag kan köra en Dreambox sedan.
Man binder sig ju i 24 månader så det är ett ganska saftigt slutpris man landar på med Canal+ osv.
Men köper man en box för 4.500:- så vill man ju att den funkar också.
Det vode ju kiss om CD ser till att man inte kan använda sin dyra fräcka box för att kika på deras kanaler.
Jag är inte speciellt sugen att lägge c:a 6.000:- TILL på deras inspelningsbara HD-box och ställa Dreamboxen i garderoben (eller Blocket)
En annan fråga, är det skillnad på gamla och nya CD-kort? Har jag garanterat ett nytt kort eftersom jag hämtade mitt parabolpaket på Expert igår? Skapar detta mer problem i framtiden?
Lite off-topic kanske

Postad 26 september 2008 - 12:34
humlan.
Postad 26 september 2008 - 12:51
Postad 26 september 2008 - 13:53

Postad 26 september 2008 - 20:36
det kommer CA moduler till nya CI+ standarden men inte till nuvarande CI...Å fan Leatherface, så Du påstar att det inte kan komma en CAM, ovanligt fånigt påstående tycker jag. Du har i själva verket ingen som helst aning om det, utan det är enbart ett påhittat påstående från din sida... Ni är så tragiskt insnöade på Dreambox, att det nästan är att likna med fanatism. Varför inte säga som det är om Dreambox, en dyr box som lever på sin mjukvara, å inget annat. Men Ni börjar väl bli lite desperata, då Kathrein-boxen som kostar mycket mindre, har riktig HDMI, å dubbla platser för CAM, kan använda EXAKT samma mjukvara som Dreamboxen....
humlan.
den standarden ger möjlighet till kopieringsskydd som inte CI ger och om dom släpper cams för CI så blir chip pairingen ganska meningslös... datan skickas krypterat precis som chip pairingen gör så ska man kunna få ut några koder blir man tvungen knäcka krypteringen... det innebär också att alla som köpt TV apparater som klarar HD kanaler inte kommer kunna se på HD kanaler som är pairad utan blir tvungen att köpa en ny TV med CI+...
dm8000 har 4 platser för CAM och upp till 4 tuners.. att ha specielbyggd DVI tycker jag är fördel då kan användaren själv välja om man vill ansluta med DVI eller medföljande DVI->HDMI kabel... ingen nackdel som jag ser det iaf eftersom den skickar ljud iaf... dina boxar du pratar så varmt om har sämre chips som inte klarar 1080p bla och har sämre bild i jämförelse... och du nämner att man kan köra samma mjukvara på dom ja det är väl kanske möjligt sålänge det är opensource men det är en hel del plugins som inte är opensource med dom kan man inte köra på andra boxar.... har mindre minne med och enigma2 behöver mer minne än dom flesta andra boxar har med...
Redigerat av Leatherface, 27 september 2008 - 12:18.
Postad 28 september 2008 - 01:57
Postad 28 september 2008 - 08:19
att den inte är boxer godkänd innebär bara att den just inte har godkänts av boxer och har ingen support från dom och dom ansvarar inte för att det funka som det ska... men det betyder inte att det inte funkar för det...
Redigerat av Leatherface, 28 september 2008 - 08:28.
Postad 28 september 2008 - 13:18

Postad 28 september 2008 - 13:20
även där är ju dreamboxen och andra linuxboxar framtidssäker den klarar ju dom flesta krypteringsstandarder med softcams... men pairingen kommer det nog ingen lösning på länge...
Redigerat av Leatherface, 28 september 2008 - 13:28.
Postad 29 september 2008 - 15:30

Postad 29 september 2008 - 17:02
jag undrar bara också om bilden blir bättre med vanlig SD sändning som t.ex boxers egna Dilog DT-435HD? tack för svaren
Jag har ingen erfarenhet av Dilog DT-435HD men SD bilden från DM800 är riktigt bra efter det las till 576i via DVI i Enigma2 koden. Även SD via scart RGB ser mycket bra ut.
Uppskalning av SD material via DM800 ser inte så bra ut på min Pioneer PDP-LX508D då min TV har mycket bättre uppskalning än boxen.
Postad 29 september 2008 - 18:26
Postad 01 oktober 2008 - 22:02
Postad 02 oktober 2008 - 10:09
varför är denna bättre än Hyro 9000 HDTV eller Vantage 7100TS? har det något med operativ systemet att göra?
Jo det kan man lugnt säga. Boxen är konfigurerbar i det oändliga, läs tråden...
Postad 02 oktober 2008 - 12:11
Jo det kan man lugnt säga. Boxen är konfigurerbar i det oändliga, läs tråden...
ok kan inte så mycket ännu, får huvudvärk från beslutsångesten
Postad 07 oktober 2008 - 10:22
ok kan inte så mycket ännu, får huvudvärk från beslutsångesten
Är beslutsångesten över, köpte du en box?
Postad 09 oktober 2008 - 09:04
Postad 09 oktober 2008 - 09:11
dreamboxx.nu kanske. Där finns det guider och forum, hur bra dom är vet jag inte.Finns det nån bra guide hur man får den att funka smärtfritt, vilken image man ska m.m. Har haft en DM500 tidigare som en kompis körde igång åt mig, sen har den bara gått och gått utan problem. Tror väl säkert att lyckas med lite googlande, men skull vara fint om nån visste av typ nån steg för steg guide....
Postad 10 oktober 2008 - 11:54
Är beslutsångesten över, köpte du en box?
nä jag har inte gjort det ännu, jag undrar varför det inte finns några recensioner om den.. vore trevligt att läsa om den i M3 eller ngt

Postad 11 oktober 2008 - 21:52
Postad 12 oktober 2008 - 07:09
Jag funderar på att stoppa in en Solid State Disk i min Dreambox för att kunna spela in TV men inte få för mycket värmeutveckling eller surr (som från en vanlig hårddisk) när boxen är på. Är det någon som har testat detta?
Du dom diskarna var inte billiga...
En vanlig 2,5" disk låter inte mycket och speciellt varm blir den inte heller, disken stänger av sig om den inte används...
Postad 12 oktober 2008 - 07:12
nä jag har inte gjort det ännu, jag undrar varför det inte finns några recensioner om den.. vore trevligt att läsa om den i M3 eller ngt
ser M3 testet framför mig "box som fetrockar" bla bla.... M3's tester är ju "sådär" informativa måste jag säga

Postad 12 oktober 2008 - 07:28
Ett usbminne som man skriver till blir ju rätt varmt, så man kan väl anta att en SSD funkar på samma sätt.Jag funderar på att stoppa in en Solid State Disk i min Dreambox för att kunna spela in TV men inte få för mycket värmeutveckling eller surr (som från en vanlig hårddisk) när boxen är på. Är det någon som har testat detta?
Köp en extern eSATA-hårddisk istället, och göm den nånstans. Då slipper du surrandet (disken går iofs bara igång när man spelar in eller upp nånting) och hårddisken påverkar inte luftflödet inuti boxen alls.
Postad 19 oktober 2008 - 09:00
Ett usbminne som man skriver till blir ju rätt varmt, så man kan väl anta att en SSD funkar på samma sätt.
Köp en extern eSATA-hårddisk istället, och göm den nånstans. Då slipper du surrandet (disken går iofs bara igång när man spelar in eller upp nånting) och hårddisken påverkar inte luftflödet inuti boxen alls.
Nu har jag satt i en helt vanlig SATA hårddisk i boxen, funkar bra! Inte för varm och inte så farligt surrig. Nu kan jag spela in SVT HD på ComHem!

Återstår bara att övertyga ComHem om att ge upp pairingen.
Är det någon som vet hur man flyttar filer mellan USB minne och hårddisk. Finns det någon "filutforskaren" till DM800, antingen till LT5 eller till Gemini imagen.
Postad 19 oktober 2008 - 21:01
Är det någon som vet hur man flyttar filer mellan USB minne och hårddisk. Finns det någon "filutforskaren" till DM800, antingen till LT5 eller till Gemini imagen.
Telnet och därefter linuxkommandon?

Du kan också installera en variant av Norton/Windows/Midnight commander. Tror den heter tuxbox commander på db. Finns iaf för dm7020. Den varianten jag har kan köras som plugin via fjärren också om man inte gillar shell.
/Martin
Postad 20 oktober 2008 - 23:38
Postad 20 oktober 2008 - 23:54
När CD slår på pairing, så kommer detta att göras mot boxens serienummer och då
kommer man förmodligen att låta DB ägare få registrera sin box.
I annat fall, kommer man att förlora alla som har DB och liknande som kunder
och cardsharing att explodera till fullo. Tror inte att CD vill reta upp denna gruppen
allt för mycket. För faktum är, att nästan alla DB ägare är betalande kunder hos CD
Men man klarar sig gott med en 600
Har själv båda ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 oktober 2008 - 23:55.
Postad 20 oktober 2008 - 23:59
Köp en extern eSATA-hårddisk istället,
Jag kör med intern HDD och skulle faktiskt hålla med dig om att det borde var bättre att
använda e-sata då det finns på boxen
Men jag har en fråga
Stänger e-sata av sig på boxens comando eller gör den det av sig själv. så som en mybook
gör då den inte används ?
Fungerar det lika bra med e-sata ?
Maveric
Postad 21 oktober 2008 - 08:28
CD's pairing på HD kanaler kommer funka som comhems CAS7 pairing som dom slog på igen igår... det kommer bli svart för alla som inte har en box med chipet i... inte ens vanlig CA modul kommer att funka förrän CI+ blivit standard så CS kommer inte heller att funka... när det gäller vad CD vill så spelar det ingen roll då pairing är ett krav från bolagen i väst...Ja det finns massor av anledingar. Hdmi är bara en av dom.
och cardsharing att explodera till fullo. Tror inte att CD vill reta upp denna gruppen
allt för mycket. För faktum är, att nästan alla DB ägare är betalande kunder hos CD
Har själv båda ..
Maveric
Redigerat av Leatherface, 21 oktober 2008 - 08:35.
Postad 21 oktober 2008 - 09:56
Ja det finns massor av anledingar. Hdmi är bara en av dom.
Har själv båda ..
Maveric
Har du testat bildkvalitén på samma TV med vardera box? Någon skillnad på SD kanalerna?
Postad 21 oktober 2008 - 09:59
Redigerat av Leatherface, 21 oktober 2008 - 10:00.
Postad 21 oktober 2008 - 10:13
CD's pairing på HD kanaler kommer funka som comhems CAS7 pairing som dom slog på igen igår... det kommer bli svart för alla som inte har en box med chipet i... inte ens vanlig CA modul kommer att funka förrän CI+ blivit standard så CS kommer inte heller att funka... när det gäller vad CD vill så spelar det ingen roll då pairing är ett krav från bolagen i väst...
Kan du då tala om varför CD inte har aktiverat pairingen när dom har haft HD kanaler i sitt utbud i flera år?
Jag tror det är skitsnack att USA kräver pairing på HD kanaler! Det är bara dryga/snåla/urkassa ViaCrap och ComCrap som vill låsa sina kunder till sig eller inte orkar med att supporta alla som har en annan mottagare än de crapbolagen tvingar på sin "kunder"

Redigerat av bpl, 21 oktober 2008 - 10:14.
Postad 21 oktober 2008 - 12:25
Om man använder DVB-C tuner för Comhem hur fungerar det då?
Postad 21 oktober 2008 - 16:12
Min e-Sata funkar med standby ställt i 800 meny.Så samma funktion med eSata som med intern HDD.eSatan har separat nätagg.Jag kör med intern HDD och skulle faktiskt hålla med dig om att det borde var bättre att
använda e-sata då det finns på boxen
Men jag har en fråga
Stänger e-sata av sig på boxens comando eller gör den det av sig själv. så som en mybook
gör då den inte används ?
Fungerar det lika bra med e-sata ?
Maveric
Postad 21 oktober 2008 - 17:43
Det funkar med vilken tuner som helst sålänge det är på samma mux/transponder... om det inte går så är det begränsning i den boxen man använder.. dreamboxarna klarar det utmärkt iaf...Vad jag har förstått så går det vid användning av den inbyggda DVB-S2 tunern att titta på en kanal och samtidigt spela in en annan om kanalerna befinner sig på samma mux trots att boxen bara har en tuner.
Om man använder DVB-C tuner för Comhem hur fungerar det då?
Redigerat av Leatherface, 21 oktober 2008 - 17:43.
Postad 22 oktober 2008 - 21:23
Postad 23 oktober 2008 - 07:55
Då är man tillbaka på SD-TV, bortsett från SVT HD då alltså. Men har inte slagit till på en DBox 800HD ännu. Om man tittar på SD hur stor skillnad blir det mellan bilden på TV via scart och via DVI/HDMI??? Vore supergrymt om nån kunde lägga in foto eller liknande så man kan se skillnaden i detaljer, om det nu blir någon märkbar skillnad.
Skillnaden på bildkvallitén mellan scart-RGB och HDMI beror väldigt mycket på vilken TV du har. Jag ser nästan ingen skillnad på bildkvallitén mellan scart-RGB och HDMI på min Pioneer PDP-LX508D, HDMI bilden är lite bättre.
Som sagt, det beror på vad din TV har för bildbehandling om den är bra eller inte.
Postad 23 oktober 2008 - 08:07
Skillnaden på bildkvallitén mellan scart-RGB och HDMI beror väldigt mycket på vilken TV du har. Jag ser nästan ingen skillnad på bildkvallitén mellan scart-RGB och HDMI på min Pioneer PDP-LX508D, HDMI bilden är lite bättre.
Som sagt, det beror på vad din TV har för bildbehandling om den är bra eller inte.
Tjena,
Jag kör med en dm600 som är kopplad med en scart->Component vilket fungerar kanon! Har varit sugen på en dm800 just för att få dvi/hdmi, men är det värt pengarna att byta ut 600an mot en 800a på SDTV när man redan kör komponent ?
Mvh flovv
Postad 23 oktober 2008 - 10:08
Tjena,
Jag kör med en dm600 som är kopplad med en scart->Component vilket fungerar kanon! Har varit sugen på en dm800 just för att få dvi/hdmi, men är det värt pengarna att byta ut 600an mot en 800a på SDTV när man redan kör komponent ?
Mvh flovv
Som jag sa i tidigare inlägg, det kan bli bättre bild om din TV inte är bra på att skala om signalen.
Jag hade en Sony KDL-W2000 40" Full HD LCD som inte var bra på att skala om SD signalen till panelens upplösning, då var det bättre att låta boxen sköta den uppgiften...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar