* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 06 februari 2009 - 10:22
Postad 06 februari 2009 - 10:32
hur är garantierna på projektorn/lampan om man köper den från audioart, eller tyskland för den delen?
Audioart kan jag inte svara på. Är de svenska så har de väl 2 års garanti. Lampgaranti vet jag inte.
Köper man från tyskland så gäller ju första året europa garantin, dvs pajar den första året så kan man lämna in den till Sony Sverige. Därefter så är det upp till varje återförsäljare att ha egna garantier. Jag köpte från Pipro och de har tre år. Så pajar min under första året så lämnar jag in den i Sverige, andra eller tredje så blir det att skicka till Tyskland, peppar, peppar...
Mig vetligen så har Sony ingen uttalad lampgaranti själva (olika försäljare kan ha egna garantier), men när jag snackade med dem innan mitt tysklandsköp så sade killen jag snackade med att om lampan gick sönder onormalt tidigt, typ vid 700 timmar så skulle de nog fixa en ny...
Hoppas att det hjälper!
Mvh ZooZ
Postad 06 februari 2009 - 11:06
Yes han menar denna, men han skrev det i HM mässan 2009 trådenMenar verkligen Fredrik denna projektor? Jag kan inte hitta att han skrivit detta i denna tråd?
Citera(FFrrEEddRRiiKK @ Feb 4 2009, 22:25 ) *
VAR DOCK UPPMÄRKSAM! Du kan inte smälla upp denna pjäs i vilket rum som helst, då den lätt kan falla på eget grepp.
I mina ögon så är HW-10 väldigt lätt placerad. Det enda som man kan säga negativt med placeringen är väl att projektorn i sig är väldigt stor, men bildmässigt så kan man justera mycket åt både upp-o-ner o sidorna. Sen är väl zoomen helt ok också tycker jag.
Mvh ZooZ
hela posten
Postad 06 februari 2009 - 11:24

Postad 06 februari 2009 - 11:25
Jag tror inte det handlar om lättplacerad eller ej avseende zoom/lensshift mm. Jag antar att han menar att om man inte har ett ljuskontrollerat rum och/eller vita väggar/tak så kan man inte riktigt utnyttja den fina kontrasten/svärtan hos Sonyn och då finns det andra kanske bättre alternativ.Ska inte denna vara hyffsad lättplacerad?
Om man jämför med tex z700(som jag hoppas den är hyffsat likvärdig med) eller skräckexemplet x10 som är helt värdelös i små rum
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 06 februari 2009 - 11:25.
Postad 06 februari 2009 - 14:34
Aah då är jag med vet att denna föredras om man kan mörklägga framför andra projektorerJag tror inte det handlar om lättplacerad eller ej avseende zoom/lensshift mm. Jag antar att han menar att om man inte har ett ljuskontrollerat rum och/eller vita väggar/tak så kan man inte riktigt utnyttja den fina kontrasten/svärtan hos Sonyn och då finns det andra kanske bättre alternativ.
Postad 06 februari 2009 - 14:40
Jag kan ju kolla på fotboll eller dyl utan att dra ner mörkläggningsgardin samt ha tänt taklampan utan problem. Dock är det ju som med alla projektorer att färgerna blir ju bättre ju mer man mörklägger.
Mvh ZooZ
Postad 06 februari 2009 - 15:30
Så är det ju.Jag känner att jag faktiskt måste göra en liten not här. Sonyn är inte ljussvag men det finns ljusstarkare projektorer.
Jag kan ju kolla på fotboll eller dyl utan att dra ner mörkläggningsgardin samt ha tänt taklampan utan problem. Dock är det ju som med alla projektorer att färgerna blir ju bättre ju mer man mörklägger.
Mvh ZooZ
Sonyn är inte ljussvag men heller ingen ljuskanon.
Postad 06 februari 2009 - 20:31
Men för 22 lär det ju bli AudioArt i dagsläget
Postad 06 februari 2009 - 21:26
Eftersom dom nu säljer dom för 25000 och några för 22000 (och då tjänar de några tusen på den) så måste ju dom "giriga" handlarna lägga på minst ca 5-7 tusen på varje projektor... det är ju inte acceptabelt!
Haha, detta blir lite som ett Kalla Fakta mot de hänsynslösa priser några av hembioaffärerna har!

Edit: Visst de kan demonstrera vissa projektorer/dukar och detta kan ju vara värt en del. Men fan inte en 1/3 av priset på projektorn!
Edit2) Hade vart kul att göra ett gruppköp från Audio Art! (kanske kan komma ner till 20 000 Sek/st om vi är 7-8 stycken som beställer!)
Redigerat av Sync, 06 februari 2009 - 21:32.
Postad 07 februari 2009 - 00:08
hur är garantierna på projektorn/lampan om man köper den från audioart, eller tyskland för den delen?
Jag köpte min hos Audioart.
Jag fick tre år på projjen och lampg. i 1 år eller 750 timmar, pixelgaranti i tre månader, men det behöver man nog inte oroa sig över, med denna...
Postad 07 februari 2009 - 21:29
3år 4år 10år? (visst lampbyte får man göra, men tänker mer på paneler och annat "inne i lådan")
Vad är livslängden?
Postad 07 februari 2009 - 22:16
Hur länge håller en hw10 ungefär?
3år 4år 10år? (visst lampbyte får man göra, men tänker mer på paneler och annat "inne i lådan")
Vad är livslängden?
Hur f-n ska någon kunna veta det?! Projjen har funnits på marknaden några månader.
Postad 07 februari 2009 - 23:24
Hur f-n ska någon kunna veta det?! Projjen har funnits på marknaden några månader.
Hehe, Nu tänkte jag ju mest på tekniken den använder.. vilken har funnits i några år väl.
Hur går det för de inorganiska panelerna? Är det någon som fått inbränningar/missfärgade Oorganiska paneler?
Går det fästa en anamorfisk lins direkt på HW10 eller måste man använda någon form av anordning för att linsen skall sitta fast rätt?
Redigerat av Sync, 08 februari 2009 - 00:08.
Postad 11 februari 2009 - 20:29
Det blir svarta kanter runt hela bilden exakt lika breda alltså inte bara över och under, hur gör jag för att fylla ut hela bilden?
Hur skjuter denna projektorn bilden?
När jag satte igång den första gången hamnade en stor del av bilden i taket, projektorn är monterad ca 30-40cm nedanför taget upp och ner.
Postad 11 februari 2009 - 22:52
Såå nu äntligen är projektorn hemma och givetvis har jag ett problem som jag behöver hjälp med.
Det blir svarta kanter runt hela bilden exakt lika breda alltså inte bara över och under, hur gör jag för att fylla ut hela bilden?
Hur skjuter denna projektorn bilden?
När jag satte igång den första gången hamnade en stor del av bilden i taket, projektorn är monterad ca 30-40cm nedanför taget upp och ner.
Använd zoom och lens-shift.
Postad 11 februari 2009 - 23:08
Givetvis har jag ställt bilden som jag vill ha den dvs inte i taket, jag fick för mig att denna ska skjuta bilden hyffsat "rakt" med standard inställningar dock var det inte så för mig.Använd zoom och lens-shift.
Och menar du att jag ska fylla ut bilden med zoom? hur då? kör på halv zoom och full bild där man kan välja normal, full zoom m,m
Postad 12 februari 2009 - 13:56
Postad 12 februari 2009 - 15:16
Redigerat av Unregisteredbfabe95c, 14 februari 2009 - 13:51.
Postad 12 februari 2009 - 15:18
SXRD projektorer har alltid ljus som går utanför bilden. Har hört att det är inget man kan göra åt. Den tekniken
gör så att det blir en ram runt om bilden, och varför är jag faktist inte insatt i.
Trodde inte att det var det som han menade, men är det då så sväljer ju svarta sammetslister runt rammen det.
Mvh ZooZ
Postad 12 februari 2009 - 15:20
Postad 13 februari 2009 - 00:59
Hur räknar man ut när den horisontella inställningen är neutral?
Påverkar linsshift bilden negativt?
Neutral= oförändrad linsshift (heter det väl)
Postad 13 februari 2009 - 08:11
Postad 13 februari 2009 - 21:38
Hela huset är ju lite snett vilket gör att jag fått tilta fästet lite för att bilden ska bli rak på väggen, är detta anledningen och enda saken att göra för att fixa det om jag inte vill använda keystone blir att rikta rummet?
Postad 14 februari 2009 - 01:47
Annars är det, det som ställer till det med bilden ja, till och med min gamla DLP, var bättre med detta, den hade bara vertikal lensshift, vilket var ett under bara det för en DLP, men vilken lensshift sen oj oj, spelade absolut ingen roll om projjen satt kloss an i taket eller låg på golvet
Redigerat av Unregistered6332cbbb, 14 februari 2009 - 01:53.
Postad 14 februari 2009 - 01:52
Vad heter fenomenet som gör att det blir en ram av ljus runt bilden?
Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 14 februari 2009 - 01:53.
Postad 14 februari 2009 - 02:07
SXRD projektorer har alltid ljus som går utanför bilden. Har hört att det är inget man kan göra åt. Den tekniken
gör så att det blir en ram runt om bilden, och varför är jag faktist inte insatt i.
Ofaan, inte med min HW-10:a, märkte nått ljusare undertill med keystone, men nu när jag sänkt den, och satt keystone till 0, så är det helt väck...
Absolut inget att oroa sig över, när jag körde keystone så fick jag ett litet ljussläpp nedtill, under duken som inte gick att se om det inte var absolut mörker, blev mer som ett ljusgenomsläpp, i absolut lägsta klass, det försvinner helt om man sätter keystone till 0, keystone bör ändå inte användas då den ändå är skit på denna projektor, så kör absolut utan om ni har möjlighet
Postad 14 februari 2009 - 02:22
Kom på en sak till när jag använder horisontel linsshift flyttar sig bilden även uppåt en bit när man närmar sig ändlägena, blir som en båge.
Postad 14 februari 2009 - 02:31
Postad 14 februari 2009 - 08:27
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 14 februari 2009 - 08:29.
Postad 14 februari 2009 - 10:23
Postad 14 februari 2009 - 14:42
Postad 14 februari 2009 - 14:58
Postad 14 februari 2009 - 15:09
Postad 14 februari 2009 - 15:28
Postad 14 februari 2009 - 15:46
Postad 14 februari 2009 - 16:01
Bifogad fil(er)
Postad 14 februari 2009 - 16:03
Har du ändrat något i inställningarna på din projektor?
Postad 14 februari 2009 - 16:05
Postad 14 februari 2009 - 16:09
för er som kör duk kan det ju vara så att ni inte ser ljuset för att ni har svart ram?
Ljuset ser man tydligt i mörka scener men inte lika lätt i ljusa
Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 14 februari 2009 - 16:18.
Postad 14 februari 2009 - 16:16
Nej inte annat än dom siffror som finns på projectorreviews.comDå skulle jag tro det är något fel på projjen, har suttit med min nu och ändrat lite i instälningarna men jag får inte ditt fenomen.
Har du ändrat något i inställningarna på din projektor?
Har mekat lite nu för o se om det fanns nån som tog bort det men icke vad jag kunde se
Postad 14 februari 2009 - 16:18
kanske ska tillägga att jag projicerar direkt på en vit vägg, är det någon annan här som också gör så utan att se någon ljusram.
för er som kör duk kan det ju vara så att ni inte ser ljuset för att ni har svart ram?
nope, kan inte vara det, jag har kollat som faan, det är helt omöjligt, måste vara fel på projjen om du inte ställt zoomen för högt,och som jag har ställt in för att ration/skärpan skall bli så bra som möjligt så är det helt omöjligt att detta är ett fenomen som normalt existerar, kontakta din återförsäljare...

Postad 14 februari 2009 - 16:21
Postad 14 februari 2009 - 16:28

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar