Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2009 - 08:49

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
ok, tack. fördelen med den är ju att den också är portabel, dvs lätt att koppla in till squeezeboxeen när man vill det..

Mvh

Postad 06 November 2009 - 02:30

monkeydoodle
  • monkeydoodle
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Är det bättre att köpa en dacmagic än ett bra ljudkort för 2000:-? Jag använder bara stereohögtalare till min dator.

Mvh

Jä*ligt sugen på denna DACen MEN, problemet är att den bara kör 16 bitars ut ur USB,, så en en fråga, har dom släppt någon uppdatering som gör man kan komma åt dess fulla potential? eller blir det nått för nästa hårdvaru släpp från Cambridge?

tycker det är lite konstigt när nu den har så fina specs, vem vill spela album med med 24 bitars ljud om det om samplas till 16 bitars sedan upp till 24 igen?
Nästan allt idag är ju mastrat i 24/96 eller 192, för att sedan med konverteras med ner till 16/44.1
för CD släpp, bara där är det ju så att säga förluster från orginalet..

Börjar ju nu dyka upp alt fler sidor som har albumen i 24/96, så, någon som vet? finns det en uppdatering eller ska man hitta något annat?

https://www.hdtracks.com
gratis album 24/96 http://theslip.nin.com nån som kan kommentera hur det låter på DAC en?

Postad 06 November 2009 - 14:24

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Jä*ligt sugen på denna DACen MEN, problemet är att den bara kör 16 bitars ut ur USB,, så en en fråga, har dom släppt någon uppdatering som gör man kan komma åt dess fulla potential?

Nej, det kommer inte att gå eftersom man då måste byta ut hela USB-mottagaren.

Nästan allt idag är ju mastrat i 24/96 eller 192, för att sedan med konverteras med ner till 16/44.1
för CD släpp, bara där är det ju så att säga förluster från orginalet..

Om det görs bra så ger det inga hörbara förluster. Det är framförallt vid inspelning/signalbehandling man har nytta av 24 bitar.

Börjar ju nu dyka upp alt fler sidor som har albumen i 24/96, så, någon som vet? finns det en uppdatering eller ska man hitta något annat?

Måste du tvunget använda USB då? Toslink är mycket bättre för överföring av ljud.

gratis album 24/96 http://theslip.nin.com nån som kan kommentera hur det låter på DAC en?

16/44.1- och 24/96-versionerna är så vitt jag kan se identiskt mastrade, så de låter antagligen exakt likadant oavsett hur du spelar dem:

Postad bild

Postad 15 November 2009 - 14:16

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Sjukt problem sjuk lösning.... ;)

Hejsan alla DacMagic användare... Har haft samma problem som många med sprakande och hackande ljud sedan jag installerade Windows 7... Efter att ha letat lösning hela förmiddagen så gav jag helt enkelt upp och fortsatte med konfigurera mitt nya windows... och råkade då snubbla på lösningen som funkar för mig...

Jag ändrade helt enkelt Windows "utseende tema" till Windoes Aero istället för Windows Basic som är standard efter installaton och VIPS så slutade sprakandet... Helt sjukt, och om jag byter tillbaks till Windows Basic igen så börjar det igen... Vettefan varför det ska ha nån betydelse för hur USB utgången till min DacMagic fungerar men bevisligen funkar det för mig iaf...

Så alla som har problem med sprakande ljud kan ju prova detta... Funkar klockrent för mig iaf... Hur konstigt det än låter... :blush:

Postad 22 November 2009 - 21:12

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Läste på ett annat forum att Dacen AD1955 i Cambridge Audio 840c tydligen skulle vara snäppet bättre än dacen Wolfson 8740 i magicen!?
Min fråga och undran då är om någon vet eller testat och jämfört ex. Dacmagicen med XTZ:s D3a som det tydligen också sitter en AD1955 dac i! Visst XTZ:n kostar mer men man får ett smidigare system med fjärr, fler ingångar samt en fet 2 kanalare i priset!

Postad 05 December 2009 - 17:46

Magnus_Lind
  • Magnus_Lind
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej på er,
Jag tänkte köpa en DAC-magic i dagarna och köra den från datorn med både CD och Spotify. Jag kan inte se någon optisk eller coax utgång på den. FInns det något smidigt sätt att lösa det på, helst då optisk.
Datorn är en HP 6510b

Postad 05 December 2009 - 18:30

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
För att få tillgång och använda den fina D/A omvandlaren från Dac-Magicen måste du använda analogt ut från dacen. Det finns dock både coax samt optiskt ut från dacen!

Alltså enkelt förklarat usb,coax/optiskt från dator in i dac-magicen och sen analogt ut till förstärkare! Kopplar du däremot coax/optiskt även från dac-magicen blir det endast pass-throught alltså dac-magic helt oanvänd och D/A omvandlingen sker i stärkaren. Däremot är pass-throught perfa om man även kör 5.1 ljud från datorn som dac-magicen inte avkodar vilket man avhjälper med coax/optiskt från dacen till stärkaren.

Redigerat av warp56, 05 December 2009 - 18:34.

Postad 06 December 2009 - 19:30

Magnus_Lind
  • Magnus_Lind
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

För att få tillgång och använda den fina D/A omvandlaren från Dac-Magicen måste du använda analogt ut från dacen. Det finns dock både coax samt optiskt ut från dacen!

Alltså enkelt förklarat usb,coax/optiskt från dator in i dac-magicen och sen analogt ut till förstärkare! Kopplar du däremot coax/optiskt även från dac-magicen blir det endast pass-throught alltså dac-magic helt oanvänd och D/A omvandlingen sker i stärkaren. Däremot är pass-throught perfa om man även kör 5.1 ljud från datorn som dac-magicen inte avkodar vilket man avhjälper med coax/optiskt från dacen till stärkaren.

Tror jag var lite otydlig. Jag tänkte köra analogt från DACen till förstärkaren. Men från datorn vill jag hellre köra optiskt än via USB. Hur löser jag det smidigast, ser ingen optisk utgång på datorn (HP 6510b).

Mvh
Magnus

Postad 06 December 2009 - 19:56

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Tror jag var lite otydlig. Jag tänkte köra analogt från DACen till förstärkaren. Men från datorn vill jag hellre köra optiskt än via USB. Hur löser jag det smidigast, ser ingen optisk utgång på datorn (HP 6510b).

Mvh
Magnus

Denna borde lösa dina problem
http://www.netonnet....SB(123717,4052)

Postad 06 December 2009 - 20:25

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Denna borde lösa dina problem
http://www.netonnet....SB(123717,4052)

Nej, den löser inte "problemet" eftersom den också tar signalen från datorns USB-utgång och omvandlar den till optisk. Om datorn saknar optisk (eller coaxial) utgång finns det inget annat sätt att få ut digitalsignalen till Dac Magicen.

Varför vill du inte använda USB-ingången på Dac Magic?

Redigerat av head, 06 December 2009 - 20:28.

Postad 06 December 2009 - 21:36

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Nej, den löser inte "problemet" eftersom den också tar signalen från datorns USB-utgång och omvandlar den till optisk. Om datorn saknar optisk (eller coaxial) utgång finns det inget annat sätt att få ut digitalsignalen till Dac Magicen.

Varför vill du inte använda USB-ingången på Dac Magic?

Korrekt, tänkte mig inte för där. Baksmällan måste vara värre än jag trodde =)

Postad 06 December 2009 - 21:38

BigForre
  • BigForre
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Skrev i en annan tråd tidigare, hoppas på svar därifrån också..men det kan vara så att frågan kanske lämpar sig bättre till denna tråd. Klipper därför in från den tråden..

ctrlv

Hej, har ett problem med min nyinköpta Samsung UE46B7070. Har kopplat den optiska ljudutgången till en DacMagic och det mesta verkade fungera hur bra som helst när jag drog ner lite serier och kikade på. Krånglet började när jag drog ner min första 1080p rulle i formatet mkv. Märkte då att tvn inte hade stöd för formatet DTS och blev lite ledsen. Men jag deppade inte ihop och kodade om ljudet till AC3 och trodde att allt skulle fungera bra. Det gjorde det inte, fick inget felmeddeladen när filmen började, men det var ändå helt tyst. Blev dock förvånad när jag provade att sätta på tvn egna högtalare och fick höra att ljdet fungerade.

Varför skickar den inte ut detta ljud via den optiska digitala ljudutgången?

Hoppas att någon vet vad jag gör för fel =)

Tack på förhand / Anders

Har aldrig haft problem med optiska utgången, den har tagit allt utom DTS, du är säker på att det inte är den mottagande enheten som saknar stöd?

Det är det jag inte riktigt vet. Den mottagande enheten (Cambridge DacMagic) svarar att den tar emot något, eftersom den visar inkommande sample rate på ljudet. Jag inte särskilt insatt, men i mitt huvud borde det fungera så att tvn bearbetar ljudformatet och ut ur den optiska dgitala ljudutgången borde det komma en ljudsignal som är oberoende av vilket format som tvn bearbetat. Visserligen med olika kvalitet, men fortfarande. Eller är jag av fel uppfattning?

Njae den skickar inte PCM ut utan det är tex min förstärkare som avkodar Dolby Digital så det kan säkert vara DAC:en som inte förstår.

Efter att ha kollat på din DAC så ser det väl ut som den är ren stereoavkodare därför förstår den väl inte tex dolby digital...

Från MANUALEN till DacMagic:
Note: This unit only accepts two-channel LPCM digital audio (e.g. Dolby Digital 2.0). You cannot
connect a Dolby Digital 5.1 or a DTS signal as they will not be recognised. If you wish to connect a DVD
or similar device, please ensure that the sound output of your player is set to two-channel PCM.

Tack då mycket för svar, då har jag kommit en liten bit längre på väg i min förståelse. En sak som förvånade lite då är följande; De flesta 1080-filmer i mkv verkar ha ljudformatet DTS, eftersom Tvns mediaspelare inte klarade av DTS använde jag mig av ett program som heter AudioConverter, vilket kodade om DTS till AC3. Där fanns ett val, Downmix to Stereo, formatet blir alltså 2 kanalers AC3. Detta klarade den inte heller.

Du har inte någon aning om varför det inte fungerade, eller om du har någon annan lösning?

Edit: Det går inte att ställa in TVN så att den skickar ut en stereosignal genom den optiska digitala utgången, vilket DacMagicen borde klara?

Postad 07 December 2009 - 12:50

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Läste på ett annat forum att Dacen AD1955 i Cambridge Audio 840c tydligen skulle vara snäppet bättre än dacen Wolfson 8740 i magicen!?
Min fråga och undran då är om någon vet eller testat och jämfört ex. Dacmagicen med XTZ:s D3a som det tydligen också sitter en AD1955 dac i! Visst XTZ:n kostar mer men man får ett smidigare system med fjärr, fler ingångar samt en fet 2 kanalare i priset!

Inte riktigt svar på din fråga men Dacmagic använder samma slags DAC som 640C med en enklare uppsampling än den i 740C. Enligt Cambridge själva ligger den ljudmässigt mellan dessa. 840C är en nivå över. Nu är det ju inte bara DAC'en som avgör. Strömförsörjing, analogdel osv. Har XTZ uppsampling?

Postad 07 December 2009 - 13:13

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Fick detta idag:
Viktigt säkerhetsmeddelande angående
nätadapter till Cambridge Audio DacMagic

Vi har uppmärksammats på ett problem med en del nätadaptrar till Cambridge Audio DacMagic. Problemet i fråga yttrar sig i form av små sprickor i plasthöljet efter en tids användning.

Enligt Cambridge Audio berör problemet endast ett fåtal av de produkter som sålts. Trots detta har man av säkerhetsskäl beslutat att dra tillbaka och byta alla originalnätadaptrar av den typ som berörs, då dessa kan bli defekta med tiden. Ett eventuellt byte kommer naturligtvis att utföras gratis.

Vi vill gärna uppmana dig att följa förfarandet nedan för att ta reda på om just din nätadapter kan vara osäker och därför bör bytas.

Börja med att kontrollera nätadapter till din DacMagic

Gör så här om du har en nätadapter som ser ut som på Bild A:

1. Bryt strömmen till stickkontakten (eventuellt från propp- eller säkringsskåp).

2. Dra ut nätadaptern ur stickkontakten genom att ta tag om båda sidor in mot baksidan (se nedan). Om höljet mot förmodan skulle lossna, ska du vara väldigt försiktig när du tar bort basdelen. Det kan finnas skarpa kanter och transformatorn kan vara varm.

3. Kontakta din Hi-Fi Klubben-butik eller Hi-Fi Klubben Online, så ser vi till att du får din nätadapter utbytt till en ny och säker utgåva gratis. OBS: Detta gäller även om du inte omedelbart kan se några defekter på nätadaptern!

OBS: Om du vänder dig till butiken för ett byte ska du ta med och lämna över din gamla nätadapter. Om du får en ny nätadapter via post är du förpliktigad att förstöra den gamla och kassera den på ett korrekt sätt. Du får INTE fortsätta att använda den.

Detta gäller alltså standard-adaptern och inte de nyare Macot-aggregaten som tydligen skickas med.

Min adapter såg ok men skall ändå bytas.

Postad 09 December 2009 - 20:48

Sarvik
  • Sarvik
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Fick också det, var inne på Klubben idag men dom hade bara fått in 2 nya adaptrar, och båda hade gått åt.
På fredag förväntades det komma ett nytt större lass.

Postad 17 December 2009 - 18:27

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag köpte en DacMagic häromveckan och är mycket nöjd.
Kör optisk kabel (5 meter) från en iMac till DacMagic, sedan vidare till förstärkaren.

Funderar dock på om jag behöver byta min adapter.
Kan någon posta modell-beteckning på en adapter som byts ut (om ni har det sparat) samt modell-beteckning på en ny adapter som erhålits?
(Jag har ställt samma fråga till HFK, så om de svarar innan nån annan här så postar jag svaret.)

Jag har f.ö. adapter modell "KTEC KA23A120150016G".

Redigerat av Unregistered1588, 17 December 2009 - 18:28.

Postad 19 December 2009 - 13:35

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
någon som kör med dacmagic som tidigare kört genom en hembiostärkare i den lite högre skolan, tex onkyo 906 eller liknande. Jag sitter i valet och kvalet om jag ska byta till denna dac för att förbättra ljudet från datorn.

Postad 28 December 2009 - 10:20

Sarvik
  • Sarvik
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag köpte en DacMagic häromveckan och är mycket nöjd.
Kör optisk kabel (5 meter) från en iMac till DacMagic, sedan vidare till förstärkaren.

Funderar dock på om jag behöver byta min adapter.
Kan någon posta modell-beteckning på en adapter som byts ut (om ni har det sparat) samt modell-beteckning på en ny adapter som erhålits?
(Jag har ställt samma fråga till HFK, så om de svarar innan nån annan här så postar jag svaret.)

Jag har f.ö. adapter modell "KTEC KA23A120150016G".

Den nya transformatorn heter Mascot, kan inte uttyda någon modellbeteckning på bilderna Klubben har skickat till mig.
(Men står det Mascot med stora bokstäver på din så är den OK. Jag ska byta men dem verkar inte ha fått in dem nya än (?)

Postad 02 January 2010 - 12:36

Unregistered9678dd01
  • Unregistered9678dd01
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kan man inte få mer än 44.1 khz från en toslink kabel?
Verkar inte lyckas. Jag har flera inspelningar på datorn med 24bitars men jag har aldrig fått mer än 44.1khz från daccen. Nån som kan förklara hur man kan få detta?

Har en macbook pro 13"
har även en Airport express som jag kör toslink till daccen ifrån.
Har prövat o ha toslinken inkopplad direkt i datorn men inget bättre där inte.

Postad 04 January 2010 - 13:33

Unregistered9678dd01
  • Unregistered9678dd01
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
sen så brusar strömmen i daccen nåt så otroligt... varför?

Postad 04 January 2010 - 14:06

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Kan man inte få mer än 44.1 khz från en toslink kabel?
Verkar inte lyckas. Jag har flera inspelningar på datorn med 24bitars men jag har aldrig fått mer än 44.1khz från daccen. Nån som kan förklara hur man kan få detta?

Har en macbook pro 13"
har även en Airport express som jag kör toslink till daccen ifrån.
Har prövat o ha toslinken inkopplad direkt i datorn men inget bättre där inte.

Ja, det kan jag förklara.
Mac:ens ljud-ut-del (?) samplar om/ned till 44.1 khz , men det kan du ställa om.
Starta "Audio MIDI Setup", ligger nog i Applications - Utilities.

http://en.wikipedia....udio_MIDI_Setup

Välj "Properties For:" --> "Built-in output".
Ändra samplingsfrekvens till ex. 96 khz.
Observera att bitar (24) inte är samma sak som samplingsfrekvens (44.1, 96 etc.)

När du sparat inställningen, starta därefter om ditt mediaspelar-program (iTunes, VLC, Vox etc.)

Detta är tyvärr bökigt/trixigt när man blandar låtar med olika samplingsfrekvens i ex. samma spellista.
Det har Apple fått en del kritik för.

Postad 04 January 2010 - 14:37

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

sen så brusar strömmen i daccen nåt så otroligt... varför?

Vilken ström pratar du om?
Den digitala ljudströmmen, eller själva elektroniken i dac:en ?
Har själv inget problem med någotdera.

Postad 08 January 2010 - 09:12

Magnus_Lind
  • Magnus_Lind
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en ny dator och tänkte köra s/pdif ut på den senare. Men tills jag skaffat kabel så skulle jag köra över USB idag men jag får inte ut något ljud ur den/datorn.
DACen installeras och jag kan se att USB ljudenhet är vald som ljudkälla. Jag ser även att den har ljud enligt "ljudstapeln" på datorn. Men det kommer inte något ljud alls och DACen visar ingen samplingsfrekveks alls. Det är som att ljudet inte kommer ut alls. När jag väljer datorns högtalare som ljudkälla är det inga problem.
Jag kör Windows 7.

Någon kunnig?

Postad 08 January 2010 - 09:22

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt en ny dator och tänkte köra s/pdif ut på den senare. Men tills jag skaffat kabel så skulle jag köra över USB idag men jag får inte ut något ljud ur den/datorn.
DACen installeras och jag kan se att USB ljudenhet är vald som ljudkälla. Jag ser även att den har ljud enligt "ljudstapeln" på datorn. Men det kommer inte något ljud alls och DACen visar ingen samplingsfrekveks alls. Det är som att ljudet inte kommer ut alls. När jag väljer datorns högtalare som ljudkälla är det inga problem.
Jag kör Windows 7.

Någon kunnig?

Sorry, kör Mac med optisk.

Men tidigare i denna tråd nämns ny drivrutin för ljudet via USB, kolla detta!

Postad 12 January 2010 - 21:34

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Tänkte testa och köra spotify genom mobilen med denna. finns ju givetvis ingen digital utgång på Iphone men usb finns ju. men tittar man den sladden så verkar det inte finnas den typ av usb-del som kan pluggas in utan det ser ut som den ändan som stoppas i datorn.

Förstår ni eller velar jag till de för er :(

Postad 06 February 2010 - 23:40

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Tja.

Har precis köpt den här.

En enkel fråga: Försvinner det lite plastiga ljudet efter ett tag?

Postad 06 February 2010 - 23:43

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Tja.

Har precis köpt den här.

En enkel fråga: Försvinner det lite plastiga ljudet efter ett tag?

Huh?
Förklara dig bättre...

Postad 06 February 2010 - 23:59

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Huh?
Förklara dig bättre...

Well, bytte CD-spelare - från min Sony SACD till min Toshiba HDDVD, efter mitt förra inlägg. Det är inte klokt. Toshiban utklassar Sonyn på vanliga CD-skivor. Är inte så besviken på Cambridgen längre...

Redigerat av Tompa123, 07 February 2010 - 00:46.

Postad 08 February 2010 - 22:13

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Cambridgen behöver spelas in lite, som de flesta andra hifi-produkter..

Postad 08 February 2010 - 22:35

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej!

Har två enkla o raka frågor att ställa, nämligen: blir det någon förbättring att köra ljudet digitalt från en Squeezebox via Dacen vidare till steron. Sunt förnuft säger mig att en ren D/A omvandlare för nästan 3000:- måste låta bättre än en trådlös mediaspelare för 2000:-

Fråga två: går det att köra det digitala tv-ljudet från boxen via Dacen så att det blir ett märkbart bättre ljud? Har en Humax PVR2000 från Tele2.

Tack på förhand.. :(

Redigerat av Unregistered1803, 08 February 2010 - 22:37.

Postad 08 February 2010 - 22:45

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Hej!

Har två enkla o raka frågor att ställa, nämligen: blir det någon förbättring att köra ljudet digitalt från en Squeezebox via Dacen vidare till steron. Sunt förnuft säger mig att en ren D/A omvandlare för nästan 3000:- måste låta bättre än en trådlös mediaspelare för 2000:-

Fråga två: går det att köra det digitala tv-ljudet från boxen via Dacen så att det blir ett märkbart bättre ljud? Har en Humax PVR2000 från Tele2.

Tack på förhand.. :(

Cambrigde dacen är en bättre dac än Squeezeboxens inbyggda så ja du lär höra en förbättring.
Ang. fråga nummer två så beror det nog på har din Box flerkanalsljud skulle jag inte koppla den i genom DacMagicen då den bara klarar två kanaler men annars varför inte. Det kommer iaf inte bli sämre.
Lycka till.

Postad 09 February 2010 - 00:26

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Passar på att göra ett tillägg. Tar tillbaka allt . DAC'en är nu inspelad och är strålande bra. Mycket prisvärd helt enkelt. Har också en Squeezebox (Duo) och DAC'en i den är rena skämtet. Köp en DacMAgic och du kommer att uppleva en enorm ljudskillnand. Iaf är det så hos mig.

Redigerat av Tompa123, 09 February 2010 - 00:27.

Postad 09 February 2010 - 13:09

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Cambrigde dacen är en bättre dac än Squeezeboxens inbyggda så ja du lär höra en förbättring.
Ang. fråga nummer två så beror det nog på har din Box flerkanalsljud skulle jag inte koppla den i genom DacMagicen då den bara klarar två kanaler men annars varför inte. Det kommer iaf inte bli sämre.
Lycka till.

jo, jag har en stereo inkopplad tilltv:n så det blir bara två-kanal.. undrade bara om ljudet blev bättre. Men det borde det ju bli, så länge boxen klarar av att köra ut stereoljudet via digitalutgången.

Passar på att göra ett tillägg. Tar tillbaka allt . DAC'en är nu inspelad och är strålande bra. Mycket prisvärd helt enkelt. Har också en Squeezebox (Duo) och DAC'en i den är rena skämtet. Köp en DacMAgic och du kommer att uppleva en enorm ljudskillnand. Iaf är det så hos mig.

Låter perfekt det..

Tack!

Redigerat av Unregistered1803, 09 February 2010 - 13:48.

Postad 09 February 2010 - 15:15

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Såvitt jag vet så är det Wolfson i både Squeezeboxen och denna DAC. Dock en viss (kvalitets-)skillnad på dem.

Squeezeboxen: WM8501
Denna DAC: WM8740

DAC-info från Wolfson:

Postad 09 February 2010 - 17:23

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Även jag kan bekräfta att DacMagic ger ett enormt lyft till Squeezebox Duet. Basen blev djupare och mer väldefinierad (tajtare) och det blev en mycket bättre närvarokänsla i mellanregistret (röster mm).

Se till att koppla den koaxialt (RCA) och köp en bra digitalkabel.

Postad 09 February 2010 - 18:37

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
kommer att köra med hifiklubbens Argon, duger det?

Nu måste jag gå o lägga mig, känner jag..

Redigerat av Unregistered1803, 09 February 2010 - 21:56.

Postad 05 March 2010 - 12:17

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej.

Är problemet med att dacmagic tappar bitströmmen från airport express löst än?

Jag vill använda den optiskt från en airport men det blir inget köp om det hackar.

Postad 06 March 2010 - 07:27

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Hej alla som kan har en liten fråga.

Kör just nu coax digital mellan datorn och recivern med ett esi juli till marantz sr8002.
Är lite sugen att prova denna pryl men man vill ju vara säker på ett bra resultat.

Måste man köra analog för att verkligen få ut något av denl? Jag vet ej hur mitt ljuudkort står sig mot den.
Just nu så använder jag ej analog ut på kortet då jag inbildat mig digital signal är bättre :)

Redigerat av _FredriK_, 06 March 2010 - 08:37.

Postad 06 March 2010 - 09:41

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

[...]
Måste man köra analog för att verkligen få ut något av denl? Jag vet ej hur mitt ljuudkort står sig mot den.
Just nu så använder jag ej analog ut på kortet då jag inbildat mig digital signal är bättre :)

Nya tider. Från datorn till DacM'en är det lika bra att köra med USB. Annars går det jättebra att köra digitalt in på DM'en. Det är mellan DAC'en och receivern, som man måste köra analogt. Annars blir DAC'en värdelös.

Redigerat av Tompa123, 06 March 2010 - 09:42.

Postad 06 March 2010 - 11:44

Catstyle
  • Catstyle
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Även jag kan bekräfta att DacMagic ger ett enormt lyft till Squeezebox Duet. Basen blev djupare och mer väldefinierad (tajtare) och det blev en mycket bättre närvarokänsla i mellanregistret (röster mm).

Se till att koppla den koaxialt (RCA) och köp en bra digitalkabel.

Vad menar du med att köpa en bra digitalkabel?
Hur skulle det spela någon roll?

Ingen ironi eller så, utan en uppriktig fråga. :)

Postad 06 March 2010 - 11:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tror att han menar att det skall vara bra kvalité på kabel och kontakter
Finns ju mycket skit också på marknaden

Billigaste de har på Hifi klubben http://www.hifiklubb...bel_1_meter.htm

Blir jättebra :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 06 March 2010 - 11:51.

Postad 06 March 2010 - 12:07

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

[...]

2. Jag glömde att berätta att DacMagic'en bara behandlar två kanaler. Kör du flerkanalsljud via Coaxial-kabeln, så funkar inte denna DAC.

Redigerat av Tompa123, 06 March 2010 - 17:09.

Postad 06 March 2010 - 17:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Ok, så om jag fattat detta korrekt... Min IPTV-box lämnar 5.1-ljud ut via optisk/koax. Den signalen kan alltså inte DacMagic ta hand om? Trist, har 2-kanalsuppsättning o tänkte testa en DacMagic bla för att se om den förbättrar ljudet från min BD60 (tar analogt nu till en HK980) men också TV-ljudet hade varit intressant då den borde vara betydligt mycket bättre än den inbyggda DAC'en.

Postad 06 March 2010 - 19:19

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

2. Jag glömde att berätta att DacMagic'en bara behandlar två kanaler. Kör du flerkanalsljud via Coaxial-kabeln, så funkar inte denna DAC.

Jag kör digitalt just nu men använder bara 2.0. Surr från datorn är jag inte itresserad av.

Postad 06 March 2010 - 19:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Ok, så om jag fattat detta korrekt... Min IPTV-box lämnar 5.1-ljud ut via optisk/koax. Den signalen kan alltså inte DacMagic ta hand om?

Jo om iptv boxen kan konvertera ner till 2.0 vilket du väl förmodligen kör om du har en 2 kanalare :)

Det blir alltid bättre att ta ut digitalt från en digitalbox

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 06 March 2010 - 19:32.

Postad 06 March 2010 - 23:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Jo om iptv boxen kan konvertera ner till 2.0 vilket du väl förmodligen kör om du har en 2 kanalare :)

Det blir alltid bättre att ta ut digitalt från en digitalbox

Maveric

Motorolas VIP 1963 (Telia) lämnar väl (vad jag vet) endast 5.1 via digitalutgången(?). Stereoljudet tar jag från de analoga utgångarna vid de tillfällen jag vill ha lite bättre ljud vid TV-tittande. Annars alltid via HDMI direkt till TV'n.

Redigerat av tomano58, 06 March 2010 - 23:50.

Postad 11 March 2010 - 16:54

Stonehedge
  • Stonehedge
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, jag blev nyss medlem här och använder en DacMagic. Jag har med intresse läst inläggen här och vill göra några kommentarer.

Ja, Dacmagic använder Wolfson WM 8740 men varje sådant chip innehåller två DACar och det sitter två sådana chip i DacMagic. Så det finns två DACar per stereokanal. De är kopplade med "Dual Differential Mode" vilket bl. a. förbättrar SNR med 3 dB. Det är nog inte i DAC-chipen som eventuella begränsningar ligger.

Det har även diskuterats om uppsampling relativt oversampling. Uppsampling görs av en Texas DSP i DacMagic. Oversampling görs i DAC-chipen för att förbättra digitala filteregenskaper.

Det har också sagts att man inte kan dra nytta av högre samplingfrekvens eftersom örat och förstäkare bara kan klara 20 kHz. Så kan man inte vända på samplingsteoremet. Det är sant att samplingsteoremet säger att man MINST måste sampla med den dubbla hasstigheten av de högsta frekvenser man vill överföra. Men speciellt i högre frekvenser blir det s.k. kvantiseringsbrus. Kvantiseringsbrus är felen i kodning som görs för att avläsningen inte var precis på vågtoppen (och beroende på om det kodas med 16 eller 24 bitar så blir möjliga nivåer orsak till kvantiseringsfel). Har man högre samplingshastighet så minskar kvantiseringsbruset och man kan därför visst dra nytta av en högre samplingsfrekvens.

Om det finns begränsningar så finns de enligt min uppfattning i två områden. USB-anslutningen är inte riktigt high-tech och tillåter bara 48 kHz med 16 bitars kodning. Och tillverkare vill alltid skryta med DACar och Hz men talar sällan om den analoga delen i sina produkter. DacMagic är inget undantag. När signalen kommer från en DAC så måste den förstärkas i den analoga delen och det kan göras "billigt". Då blir ljudet inte heller så bra. DacMagic har väl en OK men inte jättebra analogdel.

Redigerat av Stonehedge, 11 March 2010 - 19:33.

Postad 11 March 2010 - 21:55

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Vad menar du med att köpa en bra digitalkabel?
Hur skulle det spela någon roll?

Ingen ironi eller så, utan en uppriktig fråga. ;)

Eftersom det är ljud vi diskuterar menar jag med "bra" en som låter bra. :P

Kör just nu coax digital mellan datorn och recivern med ett esi juli till marantz sr8002.
Är lite sugen att prova denna pryl men man vill ju vara säker på ett bra resultat.

Just nu så använder jag ej analog ut på kortet då jag inbildat mig digital signal är bättre :D

Jag tror att följande tråd besvarar din fråga:
https://www.minhembi...howtopic=255579

I synnerhet inlägg #13 som jag skrev för inte så länge sedan.

Postad 11 March 2010 - 23:24

Stonehedge
  • Stonehedge
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Eftersom det är ljud vi diskuterar menar jag med "bra" en som låter bra. ;)

Jag är också intresserad av vad du menar med "bra". Om du menar kablar med tillräcklig area och kontakter som är hållbara så är vi överens.

Men det är märkvärdigt. Vi har alldeles utmärkta mätsystem som i många fall klarar terrahertz som går långt längre än någon audiosignal är. Vi har spektrumanalysatorer, oscilloskop och dedikerade mätsystem med mikrofoner för audio. Men vi ser aldrig att det finns mätresultat som stöder de fantastiska kvaliteter som anförs för dyra kablar. Om det nu finns skillnader varför kan dessa ej visas i mätresultat?

Postad 11 March 2010 - 23:41

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av vad du menar med "bra". Om du menar kablar med tillräcklig area och kontakter som är hållbara så är vi överens.

Det brukar gå hand i hand är min erfarenhet. Bra kabel = nästan alltid bra kontakter (det omvända är inte lika säkert).

Men det är märkvärdigt. Vi har alldeles utmärkta mätsystem som i många fall klarar terrahertz som går långt längre än någon audiosignal är. Vi har spektrumanalysatorer, oscilloskop och dedikerade mätsystem med mikrofoner för audio. Men vi ser aldrig att det finns mätresultat som stöder de fantastiska kvaliteter som anförs för dyra kablar. Om det nu finns skillnader varför kan dessa ej visas i mätresultat?

Inte så konstigt när vi pratar om sinnen och känslor. Hörseln är ett av människans känsligaste "instrument" och vad jag uppfattar som bra ljud kan låta helt annorlunda för dig. Hur skulle man kunna mäta "bra ljud". Vad skulle referensen vara?

Fundera på det. :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.