Postad 03 February 2010 - 23:24
Postad 03 February 2010 - 23:28
Postad 03 February 2010 - 23:41
Vänta nu, vad försöker du åstadkomma? Dacmagic är en D/A-omvandlare som garanterat gör jobbet mycket bättre än din förstärkare. Eller har du redan kopplat Dacmagicen analogt till förstärkaren och vill även få till "pass through" av Dolby och DTS?Hej, som rubriken lyder behöver jag hjälp hur dacmagic ska kopplas till förstärkaren? Jag kör med usb från datorn och ska koppla optiskt från dacen till förstärkaren. Vilken optisk utgång ska jag använda på dacen, in eller ut samt på förstärkaren, in eller ut??
Postad 03 February 2010 - 23:44
Postad 04 February 2010 - 01:02
Postad 04 February 2010 - 01:14
alltså
-för stereo: usb -> dac -> analog rca ut -> förstärkare analog in
-för surround: usb -> dac -> optisk ut -> optisk in / alternativt optiskt från dator till förstärkare på en gång om du kan det, då blir det mindre sladdar och knappar att hålla reda på
mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 04 February 2010 - 01:15.
Postad 04 February 2010 - 10:03
Med nuvarande koppling kan man på ett snällt sätt säga att du har kastat 3000 kr i sjön eftersom Dacmagicen inte används överhuvudtaget, förutom att omvandla USB till optisk men det kan fixas på BETYDLIGT billigare sätt.
Som sagt, Dacmagic är en riktigt bra D/A-omvandlare som sannolikt utklassar D/A-omvandlaren som sitter i din förstärkare. Köp en bra analog signlalkabel (RCA) och koppla DAcmagic till förstärkarens CD- eller AUX-ingång.
Postad 04 February 2010 - 12:17
Postad 04 February 2010 - 12:39
Svar: JASå för att utnyttja dacmmagic...
Svar: Det beror på vad du har för D/A-omvandlare i förstärkaren. Bara att testa och lyssna vilket som låter bäst....och få bästa ljud ska den kopplas analogt (rca-kabel) till förstärkaren?
Ledsen om jag rör till det men jag är rädd för att du har köpt något som du inte behöver. Så av ren nyfikenhet måste jag fråga:
1) Varför köpte du en DacMagic?
2) Vad har du för förstärkare?
Postad 04 February 2010 - 14:23
Postad 04 February 2010 - 20:34
Den digitala musiken i datorn (Spotify eller MP3) måste någonstans konverteras till en analog signal som högtalarna kan omvandla till ljudvågor. Det görs av en så kallad DAC (Digital to Analog Converter) och i ditt fall har du tre olika apparater med inbyggd DAC:
- Datorns ljudkort som med största säkerhet har en analog "line out" (oftast 3,5mm hörlurkontakt).
- Dacmagic som är en renodlad DAC.
- Förstärkaren (vars DAC främst är avsedd för att konvertera digitalt ljud i Dolby och DTS-format från tex en DVD-spelare)
Frågan man måste ställa sig är vilken DAC som gör jobbet bäst. Enklast är förstås att lyssna men i ditt fall kan jag lova att Dacmagic är mycket bättre på att konvertera digitalt ljud än datorns ljudkort (som brukar vara skräp) eller förstärkaren, konstigt vore annars eftersom Dacmagic kostar hälften av vad hela din förstärkare kostar.
Du hade alltså kopplat en optisk digital kabel från Dacmagic till förstärkaren vilket innebär att Dacmagic inte gör något annat än att omvandla en USB-signal (digital) till en optisk digital signal som sedan skickas vidare till förstärkaren. Dvs DAC:en i förstärkaren omvandlar musiken till analogt. Det var det jag menade med kastat pengar i sjön. För några hundralappar kan man köpa en liten USB-grej som gör samma omvandling.
Du vill istället att Dacmagic ska sköta omvandlingen till analog signal, det är ju hela grejen med den apparaten, och därför ska du använda den analoga utgången på Dacmagic och koppla till förstärkarens CD- eller AUX-ingång. Och lägg några hundralappar på en bra RCA-kabel, det är det värt.
Mvh
(nöjd ägare till en Dacmagic)
Postad 04 February 2010 - 21:00
Mvh
(ej längre förvirrad dacägare)
Postad 04 February 2010 - 21:18
Mvh
Postad 31 May 2017 - 09:16
Eftersom saker redan är hyfsat pedagogiskt förklarade här så väcker jag tråden till liv igen.
Om man nu har kopplat enligt "stereo: usb -> dac -> analog rca ut -> förstärkare analog in" vad har förstärkaren då för uppgift kvar vad gäller ljudet?
Postad 31 May 2017 - 09:27
Eftersom saker redan är hyfsat pedagogiskt förklarade här så väcker jag tråden till liv igen.
Om man nu har kopplat enligt "stereo: usb -> dac -> analog rca ut -> förstärkare analog in" vad har förstärkaren då för uppgift kvar vad gäller ljudet?
Att förstärka signalen ![]()
Den analoga signalen ut från dacen är inte kraftig nog för att driva ett par högtalare, utan man måste ha en förstärkare som kan förstärka signalen till högtalarna.
Postad 31 May 2017 - 13:34
Att förstärka signalen
Den analoga signalen ut från dacen är inte kraftig nog för att driva ett par högtalare, utan man måste ha en förstärkare som kan förstärka signalen till högtalarna.
Ja det är förstås ![]()
Men förutom själva effekten då?
Om vi tex tar en anläggning som inte har en vanlig receiver utan för och slutsteg. Då kopplar man dacen till försteget. Vad har försteget för uppgift då?
Postad 31 May 2017 - 13:48
Försteg justerar volymen. Kopplar du dac direkt till slutsteg får du konstant max volym.Ja det är förstås
Men förutom själva effekten då?
Om vi tex tar en anläggning som inte har en vanlig receiver utan för och slutsteg. Då kopplar man dacen till försteget. Vad har försteget för uppgift då?
Dacmagic plus har ju även försteg. Den kan du koppla till ett slutsteg.
Redigerat av Ochåäö, 31 May 2017 - 13:50.
Postad 31 May 2017 - 17:37
Försteg justerar volymen. Kopplar du dac direkt till slutsteg får du konstant max volym.
Dacmagic plus har ju även försteg. Den kan du koppla till ett slutsteg.
Ok men är det bara för att justera volymen verkligen?
Dom flesta försteg, eller alla kanske, har ju inbyggd dac och kan även kosta en herrans massa pengar. Om man kör HTPC tex så kan man ju justera volymen där lika gärna.
Mitt scenario är såhär:
Jag har HTPC och slutsteg men ska köpa försteg och eller DAC. Vad ska jag lägga pengar på då?
Postad 31 May 2017 - 18:29
Nej, du kan inte "lika gärna" justera volymen från din HTPC. Det kommer försämra dynamiken om du använder en taskig digital volymjustering, som den i en vanlig dator.Ok men är det bara för att justera volymen verkligen?
Dom flesta försteg, eller alla kanske, har ju inbyggd dac och kan även kosta en herrans massa pengar. Om man kör HTPC tex så kan man ju justera volymen där lika gärna.
Mitt scenario är såhär:
Jag har HTPC och slutsteg men ska köpa försteg och eller DAC. Vad ska jag lägga pengar på då?
En okej dac med digital volymjustering kommer du ganska långt på. Vill du ta det två steg längre investerar du i ett fint analogt försteg som du kopplar till ett bra slutsteg.
Volymjustering går alltid ut över dynamiken men är samtidigt nödvändig. Det är ofta bättre och mindre dynamikbegränsande att justera volymen analogt.
När budgeten är begränsad är det dock inte självklart vilket som blir den mest prisvärda lösningen.
Redigerat av hampestampe, 31 May 2017 - 18:35.
Postad 31 May 2017 - 18:34
Nej, du kan inte "lika gärna" justera volymen från din HTPC. Det kommer försämra dynamiken om du använder en taskig digital volymjustering, som den i en vanlig dator.
En okej dac med digital volymjustering kommer du ganska långt på. Vill du ta det två steg längre investerar du i ett fint analogt försteg som du kopplar till ett bra slutsteg.
Okej så analogt försteg till ett bra slutsteg men fortfarande med en separat dac mellan dator och försteg?
Postad 31 May 2017 - 18:37
Beror mycket på budget.
Redigerat av hampestampe, 31 May 2017 - 18:38.
Postad 31 May 2017 - 19:41
Ja. renodlat försteg är nästan enbart bara justera volymen. Sedan har man lagt till olika funktion som många analoga ingångar och som du nämner även digitala ingångar(inbyggd dac).Ok men är det bara för att justera volymen verkligen?
Mitt scenario är såhär:
Så är det ju även på en förstärkare. Eller integrerad förstärkare som det igentligen heter. Integrerad förstärkare har både förförstärkare(kallas försteg) och förstärkare(kallas slutsteg). Som man valt att lägga till olika funktioner till tex digital ingångar, riaa steg m.m.
Redigerat av Ochåäö, 31 May 2017 - 19:43.
Postad 31 May 2017 - 21:11
Ja, det kan bli bra. Eller så skaffar du en bra integrerad förstärkare istället för både för och slutsteg.
Beror mycket på budget.
Ja slutstegen är redan införskaffade, nu körs dom via min hembioreceiver som agerar försteg/dac men det är den jag vill byta ut.
Postad 31 May 2017 - 21:39
Okej.Ja slutstegen är redan införskaffade, nu körs dom via min hembioreceiver som agerar försteg/dac men det är den jag vill byta ut.
Är du redo att betala lite för att få en riktigt bra lösning hade jag satsat på ett försteg.
Dacmagic har du köpt? Vad har du för slutsteg?
Själv kör jag mediaspelare/streamer via usb till dac (med möjlighet till volymjustering, som jag ej utnyttjar) via xlr-kablar till försteg som i sin tur också är anslutna med xlr till slutsteget.
Postad 31 May 2017 - 21:46
Vilken dacmagic har du tittat på?
Postad 31 May 2017 - 21:47
Okej.
Är du redo att betala lite för att få en riktigt bra lösning hade jag satsat på ett försteg.
Dacmagic har du köpt? Vad har du för slutsteg?
Själv kör jag mediaspelare/streamer via usb till dac (med möjlighet till volymjustering, som jag ej utnyttjar) via xlr-kablar till försteg som i sin tur också är anslutna med xlr till slutsteget.
Nja jag hijackade tråden lite bara, det är inte jag som har Dacmagic.
Jag har haft en hemmabiosetup med reciever och surround-ljud men ska nu byta till bara två-kanal. Jag har kommit över lite grejer och har idag dessa två bla:
Slutsteg - http://www.bladelius...ANTAGE/S250.htm
Dac - http://www.bladelius...delius/usb-dac/
Postad 31 May 2017 - 21:53
Känns som din setup förtjänar ett bra analogt försteg, tänker jag...
Bra grejer du skaffat...
Postad 31 May 2017 - 21:55
Okej, den dacen har väl ingen volymkontroll?
Känns som din setup förtjänar ett bra analogt försteg, tänker jag...
Bra grejer du skaffat...
Nej den har ju inte det och min 7-kanals receiver känns inte optimal i den här setupen. Men jag blev förvirrad när jag började titta på försteg för alla verkar ha inbyggd dac och då undrar jag varför folk kör med separata? Visst dom kan ju alltid vara bättre men ändå.
Vad skulle kunna vara ett bra analogt försteg? ![]()
Postad 31 May 2017 - 22:21
http://www.holograph.../pre-twentyfive
Postad 31 May 2017 - 22:29
Utan att veta budget. Men som hampestampe sa fina grejor. Vill du köra vidare på svenskt så titta på denna. Dock halv bredd. Finns med fjärr.
http://www.holograph.../pre-twentyfive
Ja den verkar nice, holographic audio har jag inte hört talas om? Får kanske läsa på lite där. Synd att den är halvbred dock...
Postad 31 May 2017 - 22:31
Köp något begagnat på hifimagasinet för 1/3 eller 1/4 av nypriset, eller så.Nej den har ju inte det och min 7-kanals receiver känns inte optimal i den här setupen. Men jag blev förvirrad när jag började titta på försteg för alla verkar ha inbyggd dac och då undrar jag varför folk kör med separata? Visst dom kan ju alltid vara bättre men ändå.
Vad skulle kunna vara ett bra analogt försteg?
Försteg är i synnerhet om de saknar dac, uteslutande analoga om inget annat sägs. (det framgår kanske inte så tydligt alltid, men så är det)
Postad 31 May 2017 - 22:35
Jag är inte helt 100 men tror naqref på "faktiskt" är inblandad i holographic. Ligger tex bakom mupps högtalarna.Ja den verkar nice, holographic audio har jag inte hört talas om? Får kanske läsa på lite där. Synd att den är halvbred dock...
Hittade denna på blocket.
https://m.blocket.se...eg_72718415.htm
Redigerat av Ochåäö, 31 May 2017 - 22:48.
Postad 31 May 2017 - 22:51
Jag är inte helt 100 men tror naqref på "faktiskt" är inblandad i holographic. Ligger tex bakom mupps högtalarna.
Hittade denna på blocket.
https://m.blocket.se...eg_72718415.htm
Tack för tipset, jag mailade faktiskt honom i förrgår men har inte fått nåt svar :/
Det börjar klarna hur det här hänger ihop rent tekniskt också och det är det viktiga, även om det finns mycket kvar att lära.
Postad 02 June 2017 - 11:07
Postad 15 June 2017 - 23:43
Tack för tipset, jag mailade faktiskt honom i förrgår men har inte fått nåt svar :/
Det börjar klarna hur det här hänger ihop rent tekniskt också och det är det viktiga, även om det finns mycket kvar att lära.
Nu är jag tillbaks i den här tråden igen. Med en liten teknisk fråga.
Säg att jag har dator->dac->monoblock sen ett analogt tvåkanals försteg. Då kommer allt vara frid och fröjd när jag spelar musik men hur blir det när man drar igång en film med DD eller DTS tex?
Postad 28 August 2018 - 07:38
Nu är det kortslutning i mitt huvud, brukar inte ha problem att koppla ljud...
utrustning Nad 3020i (nyligen inköpt)
Stationär dator
Scandyna Micropo bluetooth (line-in, sub-in anslutning)
Argon Sub-840
DacMagic 100 (usb anslutning till datorn)
Ute efter att få datorljudet via dac till högtalarna med förstärkaren
hur fanken ska jag koppla??
Redigerat av Unregistereddf6909c5, 28 August 2018 - 07:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?