Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör

1333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 135/2,8 STF (Objektiv) 2 7,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,4 (Objektiv) 2 6,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,7 (Objektiv) 9 7,5 (1) Inga priser
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Sony A (Objektiv) 3 7,5 (1) Inga priser
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Sony A (Objektiv) 1 8,25 (3) Inga priser
Sony HVL-F56AM (Blixtar) 1 7 (1) Inga priser
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony A (Objektiv) 1 7 (1) Inga priser
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Sony A (Objektiv) 1 6,5 (1) Inga priser
SanDisk Extreme FireWire Card Reader for Compact Flash SDDRX4-CF (Minneskortläsare) 1 (0) Inga priser
Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX for Sony A (Objektiv) 2 (0) Inga priser
Sony HVL-F58AM (Blixtar) 1 7,5 (1) Inga priser
Sony Zeiss Distagon T* 24/2,0 ZA SSM (Objektiv) 2 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 25 februari 2009 - 00:03

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Trist att ni är så oförstående.

Ungefär 15 av de senaste ~30 inläggen har inte tillfört trådens ämne någonting ("jag har en hemlis men säger inte vad det är"-inläggen inkluderade), det är fler än "några" inlägg. Det enda jag bad om var att ni rundade av och valde ett lämpligare ställe om ni ville fortsätta. Jag är inte emot det om det handlar om några enstaka inlägg, men om det blir allt för många i sträck så blir det ointressant för alla utom de parter som ingår i diskussionen. Detta ingår i vårt regelverk och om min vädjan nu känns så svår att smälta så är det bara att slänga ett öga på våra regler så ser ni svart på vitt vad som gäller.

Känns mitt förslag om en Off topic-tråd som något som kan behaga er så är ni välkomna att skapa en, i övrigt anser jag detta ärende vara avslutat och tar fortsatta åsikter via PM.

Postad 25 februari 2009 - 01:00

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Oj vikken blixt denna Sonyblixt var o är... :) ..

Kastade bara iväg en provbild utan veta hur man ställer in kamera eller blixt... På med den bara på kameran och tryck av ..

Och om jag jämför denna blixt med min sk tredjeparts blixt jag hade till min Pentax K10D förut så var den där tredjepartsblixten lite en mer " leksak" mot detta.. fast iofs så fick man väl snudd 3 sådana tredjeparts för en som denna HVL56 am från Sony..

Men jag tror det är just att grejorna passar mer ihop som är en av dom mera avgörande sakerna.. Skall nog hädanefter alltid använda märkesblixtar i framtiden även om det kostar några kronor mer..

Nu skall detta läsas och läras mer om.. För fota med blixt är inte det enklaste och att få det bra samtidigt.. jag är oerhört impad av många som kan fota med blixt så snyggt så man inte ser det använts många ggr.. Då har man kommit en bit med sina blixtfotande...

Kort.. Jag kan nog utan ljuga rekomendera denna blixt .. Den är nu tydligen utgådd ur Sonys sortiment.. Men beg finns väl en o annan. Samt några finns ju ute i butikerna.. Det är bra klipp i denna blixt. :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 25 februari 2009 - 01:23.

Postad 25 februari 2009 - 10:18

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Håller med hr Mayro om 56:an. Det är en mycket bra blixt. Har en sådan till en Sony Alpha 100.
Jag snålade när jag köpte blixt till min gamla analoga Minolta 5xi, något som främst märktes när jag försökte studsa blixten i tak eller väggar - då blev det alldeles för dåligt ljus.
Men med 56:an studsar jag friskt utan att tänka så mycket på det. Fotar mest våra små barn och deras kompisar när de leker och då är det inte direkt några stillasittande poserande fotomodeller direkt....

Det enda negativa jag har att säga är att blixten kan vara kinkig på uppladdningsbara batterier. Även om de är tämligen fulladdade varnar den för dåliga batterier och kan rentav stänga av sig i protest. Kan nog bero på vilken kondition de aktuella uppladdningsbara är i. Ibland funkar det alldeles utmärkt och jag får ut massor av blixtrande från batterierna, men som sagt så händer det även att nyladdade batterier tas för dåliga. Har faktiskt kollat med multimetern en gång efter att blixten stängt av sig fast jag tyckte att batterierna skulle vara nyladdade, då mätte alla fyra batterierna runt 1,3 V.

Är det någon som känner till ifall det är skillnade på olika fabrikat på NiMH-batterier? I mitt fall körde jag på relativt billiga Vanson inköpta på Clas Ohlson.

Postad 25 februari 2009 - 11:04

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Håller med hr Mayro om 56:an. Det är en mycket bra blixt. Har en sådan till en Sony Alpha 100.
Jag snålade när jag köpte blixt till min gamla analoga Minolta 5xi, något som främst märktes när jag försökte studsa blixten i tak eller väggar - då blev det alldeles för dåligt ljus.
Men med 56:an studsar jag friskt utan att tänka så mycket på det. Fotar mest våra små barn och deras kompisar när de leker och då är det inte direkt några stillasittande poserande fotomodeller direkt....

Det enda negativa jag har att säga är att blixten kan vara kinkig på uppladdningsbara batterier. Även om de är tämligen fulladdade varnar den för dåliga batterier och kan rentav stänga av sig i protest. Kan nog bero på vilken kondition de aktuella uppladdningsbara är i. Ibland funkar det alldeles utmärkt och jag får ut massor av blixtrande från batterierna, men som sagt så händer det även att nyladdade batterier tas för dåliga. Har faktiskt kollat med multimetern en gång efter att blixten stängt av sig fast jag tyckte att batterierna skulle vara nyladdade, då mätte alla fyra batterierna runt 1,3 V.

Är det någon som känner till ifall det är skillnade på olika fabrikat på NiMH-batterier? I mitt fall körde jag på relativt billiga Vanson inköpta på Clas Ohlson.

Jag köpte mina batterier på kjell&co och där sa dom att dom dyrare gp batterier va bättre än deras billigare sort.

/P

Postad 25 februari 2009 - 13:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Biltemas "finaste" lirar i vår långzoom Canon s3is med bravur.. Ihop med deras finaste laddare med fläkt och bilsladd för 12v samt 230 vanlig..

Lirade kanonfint i min gamla tredjepartareblixt.. Och kommer få göra tjänst här nu.. Skall köpa mig 4 extra för säkerhetsskull efter ha läst här......Tänk vad nyttiga "inputs" man kan få då man samtalar lite..

tackar.. :rolleyes:

Postad 25 februari 2009 - 13:35

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Tror att min framtida HVL-F42AM kommer räcka mer än nog för mig!
Fast om jag hittar en begagnad 56AM (som du mayro) till ett bra pris så blir det en sån istället!

Kull att ni gillar blixtarna, men mayro, vad är det för tredjepartsblixt som du snackar om?
Vet ju själv att (med sånna här saker) det är bättre att köra med "orginal"(samma märke) men det är ju ändå bra att få tips om vad man ska undvika!

Postad 25 februari 2009 - 14:25

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0

NiMH-batterier har en cellspänning på 1,2V så dina verkar ju ha varit tämligen bra skick :rolleyes:

Redigerat av (SiC), 25 februari 2009 - 14:26.

Postad 25 februari 2009 - 14:51

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

NiMH-batterier har en cellspänning på 1,2V så dina verkar ju ha varit tämligen bra skick :rolleyes:

Ja, i alla fall när de är obelastade. Frågan är hur de reagerar när blixten drar en massa effekt när den ska ladda upp sig. Kan tänka mig att sämre batterier eller slitna batterier knäar då varvid blixten tycker att det är för dålig kräm och stänger av sig.
Har i alla fall köpt Duracell NiMH http://www.clasohlso...spx?id=60674073 nu, ska bli intressant att se hur de fungerar i blixten.

Postad 25 februari 2009 - 15:00

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Problemet er at spændingen falder til under de 1.3-1.2 så blitzen tror batterierne er døde, havde samme problem i min FLR-36R til Olympus når der var 50% tilbage i de 2700mah Varta batterier jeg bruger så ville den ikke mere :rolleyes:

Har hørt at Sanyo's Eneloop skulle fungerer ret ok i blitz.

Postad 25 februari 2009 - 15:12

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
WHAT THE HELL??

:rolleyes: :( B) :D :D :blink:
1340kr????

Titta priset!!!! :S
Felskrivning av Prisjakt?

Fast de står såhär på deras hemsida:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Ponisch, 25 februari 2009 - 15:19.

Postad 25 februari 2009 - 15:19

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Hehe ja så er det ikke så billigt længere :rolleyes:

Postad 25 februari 2009 - 15:27

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Så det måste vara en felskrivning av Prisjakt då? :rolleyes:

Postad 25 februari 2009 - 15:47

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Problemet er at spændingen falder til under de 1.3-1.2 så blitzen tror batterierne er døde, havde samme problem i min FLR-36R til Olympus når der var 50% tilbage i de 2700mah Varta batterier jeg bruger så ville den ikke mere :rolleyes:

Har hørt at Sanyo's Eneloop skulle fungerer ret ok i blitz.

Om man tittar på produktbeskrivningen av dessa Varta-batterier så borde de kunna fungera bra:
http://www.clasohlso...spx?id=55539858
Produktbeskrivningen av de Duracell-batterier jag köpte är inte lika omfattande, men snarlik på ett par punkter, så jag har gott hopp om att de ska funka bra.
Lite frustrerande att sitta på jobbet och vara sugen på att testa sånt här... och veta att barnen förmodligen kommer att äta upp all tid där hemma tills man utmattad stupar i säng...

Postad 25 februari 2009 - 16:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Tror att min framtida HVL-F42AM kommer räcka mer än nog för mig!
Fast om jag hittar en begagnad 56AM (som du mayro) till ett bra pris så blir det en sån istället!

Kull att ni gillar blixtarna, men mayro, vad är det för tredjepartsblixt som du snackar om?
Vet ju själv att (med sånna här saker) det är bättre att köra med "orginal"(samma märke) men det är ju ändå bra att få tips om vad man ska undvika!

Den var inte dålig tredjepartaren..Minns inte vad den hette.. Cyberphoto har väl sålt dom under olika märkesnamn har jag sett...Utan för stålarna var den nog bra som sjutton..

Men denna Sony orginal var bättre märkte jag direkt..Men den är kraftigare också iofs.....Och som jag skrev tror jag att matchningen mellan samma märkes blixt och kamera utgör den stora anledningen att kameran direkt bara tar bilden.. grejorna passar ihop... Samt svarar mer exakt på nått sätt... Men det kanske är inbillning bara..

Men jag blev rasande glad då jag såg kapasiteten denna blixt levererar...

kraftmässigt tror jag en HVL42 AM gör väl så bra ifrån sig.. Däremot vetetusan om jag skulle köpa en 36á .. Den tror jag är för slö.. OBS ""Tror"" den är för slö.. Kan ha fel även där..

Postad 25 februari 2009 - 23:05

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Minoltas vita AF 200/2,8 hos: Tradera

Postad 26 februari 2009 - 04:33

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Jag funderar på blixt till min A700 och har några frågor. Vad vinner man på de dyrare blixtrarna? Att man kan använda dem på längre avstånd är det allt? Vilken av Sonys original är den mest prisvärda just nu?

Postad 26 februari 2009 - 11:57

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag funderar på blixt till min A700 och har några frågor. Vad vinner man på de dyrare blixtrarna? Att man kan använda dem på längre avstånd är det allt? Vilken av Sonys original är den mest prisvärda just nu?

Jag tycker att 42am är den mest prisvärda just nu.

/P

Postad 26 februari 2009 - 12:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Jag tycker att 42am är den mest prisvärda just nu.

/P

En notering kan vara bra att ändå nämna.. 56 an samt 58 am har master trådlös funktion.. 42 an har endast det såsom trådlös slav.....

Så beroende på ev framtida "blixtrande bilder" man skall ta med flera blixtar kanske så kan detta kanske också ha en betydelse för vad man väljer.... Om jag fattat detta med flera blixtar rätt vill säga samt trådlös funktioner osv..

Skulle jag handlat nytt skulle jag köpt 42án om ekonomin avgör samtidigt.Och man vet man endast kommer fota lite inomhus då och då.. ((Då kanske ? en tredjepartare kan göra tjänst också utan problem billigt o bra.??..

Men jag tror att märkesblixten 42 am vore klart bäst val ändå därför den säkert passar kanon ihop med kameran..Och dom kostar ju inte så mycket mer än en tredjeparts gör heller...

Om ekonomin inte begränsar så är givet en Hvl 56/58 det man väljer...

Och handlade jag efter vad min ekonomi tillåter hade jag inte köpt någon blixt alls... Ungarna och min fru undrar vad dom skall få för mat denna månad.. Jag låsas inte höra deras klagan då jag svarar med glad min att i Kina lever folk på ris... ;)

men blixt har jag.. ;)

Redigerat av mayro, 26 februari 2009 - 12:57.

Postad 26 februari 2009 - 13:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
mayro: Har du testat hur bra din blixt fungerar trådlöst och då framförallt som trådlös master? Jag har nämligen en gammal minolta blixt (HS5400?) liggande som jag gärna vill använda som slav och det hade inte varit så dumt att kunna använda en 56 eller 58 blixt för att lösa detta.

Postad 26 februari 2009 - 16:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

mayro: Har du testat hur bra din blixt fungerar trådlöst och då framförallt som trådlös master? Jag har nämligen en gammal minolta blixt (HS5400?) liggande som jag gärna vill använda som slav och det hade inte varit så dumt att kunna använda en 56 eller 58 blixt för att lösa detta.

nej :rolleyes: ;)

Jag testade den bara och packade ner den. Har inte ens kollat i instruktionsboken hur den fungerar...Skäms på mig vikket slarv.... :lol:

Edit..

Plockade fram blixten . kameran . instruktionsböckerna och började titta på detta med trådlös blixt.... Jag kan väl säga att det är så pass mycket att lära och lära så jag kan väl bara säga att det fungerar ... Och att möjligheterna utökas nått grymt i blixt-teknik ifrån att ha den bara på kameran alltid... bara detta att kunna ha blixten i ena näven och ta enhandsbilder med kameran och skicka blixten ifrån lite skumma vinklar med den andra handen var lite roligt... Jag vet inte hur man fotografiskt kan använda detta givetvis.. Men ATT det kommer bli användbart inser jag... Men detta är en lång skola framöver i användande...

Men enligt intruktionsboken har man en radie på 5 m typ man kan placera blixten inom.. Så som sagt var.. Att det är användbart är nog inga tvivel om..

Sparade inga bilder av dom jag tog då ingen var nått att visa. Testade ju bara funktionen..Och den lirar..

Vad HVL 56 AM har ( som kanske även 42án har ? ) är att man kan ställa in blixten med neråtlutning för närbilder med blixt.. Detta var riktigt bra det.. Kunde ta en riktigt ruggigt skarp fin renfärgad blid av vår tv-fjärrka utan bilden såg "blixtig" ut.... Men den var för bra. Man såg för noga imellan knapparna trotts man inte ser något i dagsljus med vanliga ögon... För den såg rent läbbans ut med denna renhet och att man kröp in med 100%...

Så fjärren är nästa sak som skall rengöras garanterat :lol:

Men en sak jag inte riktigt gillar med dessa Sonyblixtar.. Det är att den har snabbfäste.. Fästet i sig är inget fel med. Tvärt om är det smidigt... Men det känns som blixten lite sitter löst på kameran vilket är en lite obehagskänsla.. Det gär ju inget i sig.. Men ändå som sagt. Lite obahaglig känsla av att man glömt skruva fast blixten.. Så obehagskänsla...

Hade hellre velat haft ett hjul och skruvat fast blixten med i stället.. Men det är nog en vanesak som man senare kommer anse som normalt . Men nu i början känns det lite ovant då man ju är van att separata blixtar sitter bergfast åtskruvade...Och man har feelingen den sitter löst..

Men detta var väl den negativa biten jag funnit så här långt.. Allt annat så här långt är över förväntan... Och instruktionsboken antyder att jag har en lång väg att vandra innan jag hajar vad man kan och inte kan .. Tur att automatiken fungerar väl intigrerat då det är märkesblixt så även jag som amatör kan ta foton med den och dom blir bra.... :D

Redigerat av mayro, 26 februari 2009 - 18:15.

Postad 26 februari 2009 - 18:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Kanske blir att köpa en blixt i morgon då när jag ändå skall hämta mitt Tamron 17-50 objektiv.

Postad 26 februari 2009 - 18:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Kanske blir att köpa en blixt i morgon då när jag ändå skall hämta mitt Tamron 17-50 objektiv.

Fin optik och fin blixt samma dag är snudd lite julaftonfeeling över... :lol:

Postad 26 februari 2009 - 19:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Ja lite så är det allt. Håller dessutom som bäst på och funderar på ett nytt telezoom för ett ersätta mitt gamla och rätt så dåliga sigma (75-300 objektiv från mitten av 90-talet).

Postad 26 februari 2009 - 21:48

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej

Ja då har min nya sak kommit.
"Lägger in några bilder så ni får se." På grund av gnäll så tar jag bort bilderna, dom som är intresserade kan titta i mitt galleri.

Finns fler bilder på mina fotogrejer i mitt galleri.

/P

Redigerat av PontiacMan, 26 februari 2009 - 22:42.

Postad 26 februari 2009 - 21:54

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Skippa full storlek på bilderna är du snäll...

/Jordan

Postad 26 februari 2009 - 22:01

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Skippa full storlek på bilderna är du snäll...

/Jordan

Min dator visar inte bilderna i full storlek...
Kan man göra dom mindre på sidan eller måste man själv förminska dom??

/P

Redigerat av PontiacMan, 26 februari 2009 - 22:27.

Postad 26 februari 2009 - 22:10

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Nice! vad vill du ha för det? :lol:

Postad 26 februari 2009 - 22:35

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Man förminskar bilderna innan man lägger upp dom. 1280 eller 1024 räcker mer än väl...

/Jordan

Postad 26 februari 2009 - 22:43

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Man förminskar bilderna innan man lägger upp dom. 1280 eller 1024 räcker mer än väl...

/Jordan

Har inte installerat nåt bildbehandlingsprogram ännu, men bilderna är borta nu...

Postad 26 februari 2009 - 22:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Har inte installerat nåt bildbehandlingsprogram ännu, men bilderna är borta nu...

Här kompis har du ett suveränt gratisprogram att förminska med.. Men det kan en del smått o gott annat också..Jag förminskar allt med detta program.. Och programmet gör extremt fint jobb anser jag...

http://www.faststone.org/

och grattis till ditt Beercan.. Ser dessutom förbaskat välskött ut det exemplaret.. :lol:

Redigerat av mayro, 26 februari 2009 - 22:50.

Postad 26 februari 2009 - 22:52

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Här kompis har du ett suveränt gratisprogram att förminska med.. Men det kan en del smått o gott annat också..Jag förminskar allt med detta program.. Och programmet gör extremt fint jobb anser jag...

http://www.faststone.org/

och grattis till ditt Beercan.. Ser dessutom förbaskat välskött ut det exemplaret.. :lol:

Ok, tack får plocka hem det.
Har du nån länk till Rawhide programmet??

Tack så mycket,
ja det ser ju nästan nytt ut,
får se om jag hinner ut imorn och om vädret är ok, så jag kan ta lite bilder med det....

/P

Redigerat av PontiacMan, 26 februari 2009 - 22:54.

Postad 26 februari 2009 - 23:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
http://www.my-spot.com/RHC/

Vassegoo.. Kom ihåg det är gratisprogram samt väl är under utbyggnad konurnierligt om jag inte hajar fel.... Man det är väldans bra tycker jag i brusfixet utan loosa skärpa som många program gör...Smetar inte ut direkt...

Skall bli rejält kul att höra vad du anser om programmet.. Och tiff-filerna du får ut kan du bara kasta bort sedan så slipper du få datorn belamrad med massa sådant .. och obs. Det är enbart raw program.. Jag satt ett tag o svor över att det inte öppnade mina bilder tills jag hajade det enbart var ett rent rawprogram och inget annat..

Postad 26 februari 2009 - 23:41

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Annars är det lätt att förminska bilder i Paint. Högerklicka, Öppna med, inne i paint: CTRL + W så kommer det upp en ruta som man skriver samma tal i de två översta rutorna, ex. vis 30. De undre behöver man inte röra.
Hoppas det hjälpte.

MVH

Postad 27 februari 2009 - 11:17

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

http://www.my-spot.com/RHC/

Vassegoo.. Kom ihåg det är gratisprogram samt väl är under utbyggnad konurnierligt om jag inte hajar fel.... Man det är väldans bra tycker jag i brusfixet utan loosa skärpa som många program gör...Smetar inte ut direkt...

Skall bli rejält kul att höra vad du anser om programmet.. Och tiff-filerna du får ut kan du bara kasta bort sedan så slipper du få datorn belamrad med massa sådant .. och obs. Det är enbart raw program.. Jag satt ett tag o svor över att det inte öppnade mina bilder tills jag hajade det enbart var ett rent rawprogram och inget annat..

Tackar för det. Så fort det blir lite bättre väder så skall jag ut med mitt beercan och ta lite raw filer :-)
Omvandlar rawhide raw filer till tiff filer??
Jag trodde den gjorde om dom till jpg filer..

/P

Redigerat av PontiacMan, 27 februari 2009 - 11:30.

Postad 27 februari 2009 - 11:28

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Annars är det lätt att förminska bilder i Paint. Högerklicka, Öppna med, inne i paint: CTRL + W så kommer det upp en ruta som man skriver samma tal i de två översta rutorna, ex. vis 30. De undre behöver man inte röra.
Hoppas det hjälpte.

MVH

När jag inte har något annat program använder jag denna metoden, runt 30-33% är lagom!

Postad 27 februari 2009 - 12:48

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

'PontiacMan' date='Feb 27 2009, 11:17 ' post='2336376']
Omvandlar rawhide raw filer till tiff filer??
Jag trodde den gjorde om dom till jpg filer..

Rawhide gör om till både Jpeg och tiff.. Man får ställa in så man får dessa båda.. Men det är ju bara att kasta tiffbilderna... Man får lite mappar liggande också o skräpa.. Men dom kan man ju kasta också sedan man är klar..

grejen är att programmet är rätt vasst på att hantera rawbilderna verkar det som.. Jag kunde tex förbättra en misslyckad bild till att faktiskt se hyfsat ok ut trotts skakoskärpa samt brus som kom med...

Min mellandotter på pilbågstävling... Tänkte kasta denna bild.. Men så testade jag med Rawhide... Och nu ser bilden ju lite hyfsad ut.. Så den får stanna nu som dugande ..

Bifogad fil(er)

Postad 27 februari 2009 - 13:42

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Rawhide gör om till både Jpeg och tiff.. Man får ställa in så man får dessa båda.. Men det är ju bara att kasta tiffbilderna... Man får lite mappar liggande också o skräpa.. Men dom kan man ju kasta också sedan man är klar..

grejen är att programmet är rätt vasst på att hantera rawbilderna verkar det som.. Jag kunde tex förbättra en misslyckad bild till att faktiskt se hyfsat ok ut trotts skakoskärpa samt brus som kom med...

Min mellandotter på pilbågstävling... Tänkte kasta denna bild.. Men så testade jag med Rawhide... Och nu ser bilden ju lite hyfsad ut.. Så den får stanna nu som dugande ..

Aha ok

Jag får prova mig fram när jag kommer så långt.

/P

Postad 27 februari 2009 - 20:10

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Ja, i alla fall när de är obelastade. Frågan är hur de reagerar när blixten drar en massa effekt när den ska ladda upp sig. Kan tänka mig att sämre batterier eller slitna batterier knäar då varvid blixten tycker att det är för dålig kräm och stänger av sig.
Har i alla fall köpt Duracell NiMH http://www.clasohlso...spx?id=60674073 nu, ska bli intressant att se hur de fungerar i blixten.

Tänkte bara rapportera att duracellbatterierna fungerade betydligt bättre än Vanson i blixten. Med de billigare NiMH indikerade blixten svagt batteri i displayen även i de fall den laddade och blixtrade bra. Nu laddas det finemang och än så länge har det inte dykt upp någon symbol för svagt batteri. Trevligt.
Tack för bra feed-back!

Postad 27 februari 2009 - 23:40

Unregistereddacee538
  • Unregistereddacee538
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det dax att slå till vad tror ni. Jag är ute efter ett telezomm, så är det här nått att satsa på??
http://www.tradera.c...uktion_85951313
Om det är det slår jag till direkt på 2300:-

Fredrik

Postad 28 februari 2009 - 00:53

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Är det dax att slå till vad tror ni. Jag är ute efter ett telezomm, så är det här nått att satsa på??

Fredrik

Jag har precis köpt ett, vet dock inte vad double cross e för nåt.
Ovanligare ok, bara att köpa det då :-)

/P

Redigerat av PontiacMan, 28 februari 2009 - 15:42.

Postad 28 februari 2009 - 10:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Double cross (xx) är sällsyntare än vanliga Beercan , fast inte annorlunda på något sätt förutom att det står Maxxum med xx'en som sitter ihop!

Postad 28 februari 2009 - 18:57

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Double cross (xx) är sällsyntare än vanliga Beercan , fast inte annorlunda på något sätt förutom att det står Maxxum med xx'en som sitter ihop!

Ser ut som en felskrivning på objektivet :-)
På mitt e det skrivet som vanligt...

/P

Postad 28 februari 2009 - 21:44

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Fredrik

Jag hade slagit till direkt. helt ok köp nu pris också.

/P

Postad 01 mars 2009 - 12:34

Marzocchi
  • Marzocchi
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Tänkte skrota kitobjektivet till min alpha200.

Funderar på Tamrons 17-50/2.8 och utöver det ett begagnat Minolta Beercan. Verkar det som ett bra val av objektiv? Finns det olika versioner av beercan:en, och vilket i så fall bör man välja? Eller är det kanske bättre att satsa på ett nytt zoomobjektiv, som tamron 70-300 eller 55-200?

Redigerat av Marzocchi, 01 mars 2009 - 12:49.

Postad 01 mars 2009 - 20:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Tamron blir finfint.. Och Minolta 70-210 f4 gissar jag det också finfint..

Och finns nog bara en typ utav Minolta 70-210 f4 .. .. Vilket även syns på Dyxum.. Det hade annars funnits specialavdelning för den andra modelen..Men det finns bara en "Beercan" och inte två.. Däremot så finns det väl lite olika namn på sakerna på olika marknader om jag inte minns fel...

Postad 02 mars 2009 - 11:49

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar på att skaffa ett 70-300 objektiv och funderar på dessa två.
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta
eller
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro for Sony/Konica Minolta

vilket skulle ni rekommendera?

Mvh,
/

Postad 02 mars 2009 - 12:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Gå upp ett steg till APO-versionen av Sigma´t, tror att det är värt de extra slantarna!

Postad 02 mars 2009 - 12:07

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Gå upp ett steg till APO-versionen av Sigma´t, tror att det är värt de extra slantarna!

Vad är det för skillnad på APO och detta?

Postad 02 mars 2009 - 12:12

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
APO förhindrar Kromatisk Aberration, se Wikipedia

Postad 02 mars 2009 - 12:31

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
ahhh... ok, tack så mycket. Ska nog ta och fundera på detta objektiv då.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.