Elgiganten börjar sälja Denon?
684 svar till detta ämne
Postad 09 February 2010 - 22:33
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Ja..vad ska man säga. Ett par sidor tillbaka så undrade jag varför diskussionen var så infekterad. Och det blir bara värre. Lite jobbigt att alltid dela upp världen i svart och vitt kan jag tycka. Det är väl kanon om vissa föredrar att betala högre pris för bra service och kunnig personal.....medan dom som mer "rår sig själva" lurar runt på prisjakt och köper där det är billigast (alt. importerar gubevars). Är det inte så i många brancher...att små nischade butiker måste profilera sig på annat än pris för att konkurrera med stormarknader.
Jodå, jag kan tycka att det är jättebra att exempelvis Game finns, så jag kan prata med riktiga spelnördar (ursäkta uttrycket) om mitt PS3, spel och tillbehör. Har handlat massor där också. Samtidigt gör det både mig och min plånbok glad när ICA Maxi dumpar priset på Guitar Hero (ink gitarr) från 700:- till 200:-. Känner mig inte särskilt otrogen för det...
Känns nästan som att Hifi fantaster, i alla fall vissa....vill tillhöra en exklusiv skara, och om deras kära ögonstenar besudlas av stormarknader så så kanske man tvingas dela sitt exklusiva intresse med vanliga dödliga (läs "stormarknadsnissar"). Blir svårare att känna sig exklusiv då....
Sen tycker jag nog att forumet tillhör alla som delar hembio som intresse....oberoende om man köpt sin pryl hos handlare x eller y.
En fråga till slut. Är det nån som har nån aning om inköpspris vs. försäljningspris på Denon? Priset på t.ex 1910 har ju legat konstant på 5700:- så länge Hifiklubben hade monopol (i Sverige alltså). Och nu säljs den för 4200:-. Antingen har klubben haft grymma marginaler på Denon tidigare.....eller så säljer både EG och Klubben idag till brakförlust. Nån som vet??? Ligger sanningen nånstans mitt emellan?
PS Jag kramar ingen mer än den andre. Har hängt med sedan Hifiklubben startade och handlat allt från Luxman till Snell och Nad där, och varit toknöjd.....samtidigt som jag gärna gör mina "klipp" på EG, Expert eller nån annan stormarknad.
Postad 09 February 2010 - 22:47
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag skulle inte vara ett dugg orolig över överlvnaden av märket Denon om Denon och andra lite bättre märken säljs hos de här kedjorna, snarare tvärtom...
Tillgängligheten ökar vilket borde leda till att märket hittar flera köpare. Jag kan nästan tänka mig att vissa konsumenter är rädda för att gå in hos Hifiklubben i tron över att det är en highendbutik där elektroniken är på tok för dyr för honon/henne.
Att tro att Denon skulle försvinna bara för att man ökar tillgängligheten ser jag som ngt av det dummaste jag läst här på forumet alla kategorier, ha ha ha. Nästan inte ens värt att kommentera....
Hifi på 2000 talet är inte som hifi på 80-talet då det mest handlade om diverse kufar som mainstream folket tyckte var konstiga...
Gläd er istället åt att hifi blir mer och mer etablerat även hos svensson. Ju mer hifi åt folket, desto gladare blir jag!
G
Postad 09 February 2010 - 22:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
En fråga till slut. Är det nån som har nån aning om inköpspris vs. försäljningspris på Denon? Priset på t.ex 1910 har ju legat konstant på 5700:- så länge Hifiklubben hade monopol (i Sverige alltså). Och nu säljs den för 4200:-. Antingen har klubben haft grymma marginaler på Denon tidigare.....eller så säljer både EG och Klubben idag till brakförlust. Nån som vet??? Ligger sanningen nånstans mitt emellan?
Detta tog vi för 3 sidor sedan ... Dessa säljs billigare i Sverige idag än i något annat land De säljs med förlust Ingen verksamhet kan gå med förlust, inte ens EG Deras PC företag gick ju i graven pga att de jobbade precis så här med vissa märken Maveric
Postad 09 February 2010 - 22:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ja..vad ska man säga. Ett par sidor tillbaka så undrade jag varför diskussionen var så infekterad. Och det blir bara värre. Lite jobbigt att alltid dela upp världen i svart och vitt kan jag tycka. Det är väl kanon om vissa föredrar att betala högre pris för bra service och kunnig personal.....medan dom som mer "rår sig själva" lurar runt på prisjakt och köper där det är billigast (alt. importerar gubevars). Är det inte så i många brancher...att små nischade butiker måste profilera sig på annat än pris för att konkurrera med stormarknader.
Känns nästan som att Hifi fantaster, i alla fall vissa....vill tillhöra en exklusiv skara, och om deras kära ögonstenar besudlas av stormarknader så så kanske man tvingas dela sitt exklusiva intresse med vanliga dödliga (läs "stormarknadsnissar"). Blir svårare att känna sig exklusiv då....
Sen tycker jag nog att forumet tillhör alla som delar hembio som intresse....oberoende om man köpt sin pryl hos handlare x eller y.
Det bästa inlägget i denna tråd på länge och jag applåderar dig för det. Har själv undrat varför det ens ska behöva bli infekterat för att en till aktör kommer in på marknaden och ser till att priserna sänks för oss kunder. Men det har man ju knappt fått säga här förrän den stora sågen har gått och man blir idiotförklarad. Jag tillhör btw de som "rår sig sälva" och ser inget hot i detta. Men sen finns det ju vissa här som vill rida in på sina höga Hifi-hästar och mästra "stormarknadssnissarna" som om de vore mindre vetande fånar bara av detta faktum. Precis som du säger, forumet tillhör alla som delar intresset och inte enbart de som tror sig vara och veta bättre än de andra.
Redigerat av masse70, 09 February 2010 - 22:54.
Postad 09 February 2010 - 22:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Att tro att Denon skulle försvinna bara för att man ökar tillgängligheten ser jag som ngt av det dummaste jag läst här på forumet alla kategorier, ha ha ha. Nästan inte ens värt att kommentera....
Gläd er istället åt att hifi blir mer och mer etablerat även hos svensson. Ju mer hifi åt folket, desto gladare blir jag!
Kan också vara du som är dum som inte förstår vad du läser  Ingen har sagt att Denon skulle försvinna för att man ökar tillgängligheten. Denon är tillgängligt redan för alla och numera även hos EG för dom som som vet att man kan leta efter Denon på deras hemsida. INTE I BUTIK Om det är Denon 1610 som du menar med HIFI till folket, då vet du inte vad HIFI betyder eller är menat att betyda Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 09 February 2010 - 22:54.
Postad 09 February 2010 - 23:04
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det bästa inlägget i denna tråd på länge och jag applåderar dig för det. Har själv undrat varför det ens ska behöva bli infekterat för att en till aktör kommer in på marknaden och ser till att priserna sänks för oss kunder. Men det har man ju knappt fått säga här förrän den stora sågen har gått och man blir idiotförklarad. Jag tillhör btw de som "rår sig sälva" och ser inget hot i detta.
Men sen finns det ju vissa här som vill rida in på sina höga Hifi-hästar och mästra "stormarknadssnissarna" som om de vore mindre vetande fånar bara av detta faktum. Precis som du säger, forumet tillhör alla som delar intresset och inte enbart de som tror sig vara och veta bättre än de andra.
Bra talat! G
Postad 09 February 2010 - 23:05
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Nu lugnar vi ner oss. Inga mer pikar (mer eller mindre subtila).
Personangrepp och dyligt accepteras inte.
Maveric, lite ödmjukhet och ett öppet sinne skulle räcka långt när du diskuterar.
Nu håller vi nivån lite högre i tråden och visar respekt för varandra.
Redigerat av Nahaz, 09 February 2010 - 23:22.
Postad 09 February 2010 - 23:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tycker i alla fall Hifi-klubben försöker lite..... visst, tidigare "ensamrätt" på Denon, men de har trevliga välfyllda butiker, fina broschyrer och en vass och informativ hemsida med fina produktbilder och intressant produkttext.
Till skillnad från vad heter dom Pause ljud och bild? Sätter inte min fot där, har de inte fattat att en hemsida ska innehålla mer än en karta för att hitta till butiken kan de dra åt fanders, hur bra de än är. Har inte tid att åka in till stan stupekvarten, hört talas om Internet?
På Hifiklubben till skilland från elgiganten kan man faktiskt boka in en demo på de denon produkterna man är intresserade av, de kan svara på de flesta frågor man har om det man har tänkt köpa och de har likvärdig utrustning som passar det man vill provlyssna.
Att de gör ett påslag för att erbjuda detta är inte mer än rimligt faktiskt.´
En som förstått lite av branschen och hur det fungerar och bör fungera  Det är inte en enkel diskussion. Visst tjänar den breda marknaden på priskrig mellan flera aktörer när priserna dalar. Men å andra sidan ser vi vad som hänt med Onkyo bland annat.
Jag är dock för ett icke-monopol och en friare marknad där man som näringsidkare själv får välja vilka marginaler man har på produkterna. Om tillverkaren satt ett så lågt utpris att de inte kan upprätthålla service och supportnivåer är det beklagligt.
Precis vad en del av oss försöker förklara
Postad 09 February 2010 - 23:23
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Vill man handla "Hifi" från lastpallar, utan möjlighet att provlyssna, med stolpskott i butiken som inte vet vad dom säljer, och stå i samma kö med folk som köper brödrostar och vill fylla på sin kolsyrepatron så fine. Inte mig emot.
Postad 09 February 2010 - 23:24
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Det är väl ingen som tvingar någon att handla på Elgiganten?
Om man vill stödja sin handlare och sitter där timtals då betalar man väl för sig, alternativet är att de tar betalt för utvärdering av produkterna.
Man kan ju vända detta som man vill.
Jag som vill ha bra grejor och vet vad jag vill ha utan att sitta i timmar hos en handlare, varför skall jag betala för dem som utnyttjar detta?
Lägg ner debatten ni kommer aldrig att bli överens och kan heller knappast påverka Elgiganten med flera.
Postad 09 February 2010 - 23:29
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det var som fan! Och jag som har tyckt att rörförstärkare, dyrkablar och strömgeneratorer rört upp känslor i vissa trådar...  Lite synd ändå att Denon inte intresserar mig. Nu när de är så billiga, menar jag.
Men vad tusan; jag förstår argumenten som Maveric och en del andra för fram här men sett rent historiskt, ur ett mycket långt perspektiv, har monopol, oligopol och kartellbildning ALDRIG varit av godo för konsumenten medan den fria konkurrensen tillika prisbildningen AlLLTID varit det. Men det visste ni säkert.
Själv är jag dock min handlare trogen. Av flera anledningar. Hemlåning är en. Det faktum att man kan pruta rätt rejält när man gör stora affärer är en annan. Försök med det på OnOff... På sin höjd får du ett lakritssnöre till kabel och en två år gammal DVD-film på köpet...
Postad 09 February 2010 - 23:31
Captain
-
Captain
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Tycker det är lite tråkigt att Maveric och vissa andra verkar se ner på oss som vill handla våra produkter så billigt som möjligt och då ibland gärna vänder oss till en stormarknad. Hembio är ett väldigt stort intresse för mig och jag lägger gärna både pengar och tid på det men det betyder inte att jag lägger mer pengar än nödvändigt, finns produkten jag vill ha billigt på en stormarknad så går jag gladeligen dit köper den. Jag har inget som helst dåligt samvete för att jag genom att handla på stormarknaden eventuellt ställer till problem för en annan dyrare butik.
Sen skiter jag faktiskt totalt i om detta i längden gör att HK slutar sälja Denon, om dom inte klarar att konkurrera så är det en naturlig utveckling. Min Denon kommer att hålla lika bra kvalité och låta precis lika bra även om märket inte längre säljs av en dedikerad hifi butik utan endast säljs av en stormarknad. Dock har jag en känsla av att vissa personer i det här forumet inte håller med utan kommer vända sig mot Denon och hävda att det helt plötsligt är ett dåligt märke lämpligt för oupplysta Svenssons i samma sekund som det bara säljs av elgiganten....
Postad 09 February 2010 - 23:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag som vill ha bra grejor och vet vad jag vill ha utan att sitta i timmar hos en handlare, varför skall jag betala för dem som utnyttjar detta?
Så kan man så klart också se det .. om man vill köpa ohört .. men det gör väl de flesta idag. Man läser testerna i Hifi&Musik eller Hemmabiotidningen och sedan rusar man iväg och köper det som är prisvärt eller bäst i test. Men jag trodde faktiskt att man undvek det när det gäler förstärkare även om det är det är den mindre anläggningen det handlar om. - Jag har köpt en Denon 1610 och den låter skit bra .. Vad kul .. får jag höra - Jag har ju inte packat upp den än ... Klart puckat som de säger hos mediamarkt  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 09 February 2010 - 23:31.
Postad 09 February 2010 - 23:32
Unregistered6c9772c4
-
Unregistered6c9772c4
-
Amatör
-
-
85 inlägg
En som förstått lite av branschen och hur det fungerar och bör fungera 
Precis vad en del av oss försöker förklara
så vi andra som inte har samma åsikt som dig/er i detta fall vet då inte hur det fungerar eller bör fungera? Som inköpare får detta mig faktiskt till att små le litegranna.. Det finns något som heter monopolistisk konkurrens, dvs leverantören/återförsäljare (hk i detta fall) försöker göra sina "egna" produkter unika för att skaffa sig en marknadsposition. Det finns ingen direkt priskonkurrans, dvs säljaren sätter sitt eget pris för ett märke som ingen annan butik i Sverige kan konkurrera om. Därför har hk kunnat plocka ut ganska höga marginaler.. Detta är inget okänt och förekommer i flera branscher, inte bara inom hifibranschen.
Postad 09 February 2010 - 23:35
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Postad 09 February 2010 - 23:37
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Som inköpare får detta mig faktiskt till att små le litegranna..
Det finns något som heter monopolistisk konkurrens, dvs leverantören/återförsäljare (hk i detta fall) försöker göra sina "egna" produkter unika för att skaffa sig en marknadsposition. Det finns ingen direkt priskonkurrans, dvs säljaren sätter sitt eget pris för ett märke som ingen annan butik i Sverige kan konkurrera om. Därför har hk kunnat plocka ut ganska höga marginaler.. Detta är inget okänt och förekommer i flera branscher, inte bara inom hifibranschen.
HK har hela tiden varit utsatt för konkurrens genom att produkterna gått att köpa hos tyska internetföretag för en lite mindre peng. Detta har man upplyst om på detta forum i alla år. Tyvärr har forumet tagit bort dessa tyska företag från prisjakt så jag kan inte länka till hur det sett ut innan. Men den som tror att EG kommer att hålla dessa prser i längden (inköpare eller ej ) har nog missat plus och minus i skolan. Det går inte att sälja med förlust under allt för lång tid. Så frågan jag vill ställa är - varför tror ni att EG säljer Denon med förlust ? Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 09 February 2010 - 23:38.
Postad 09 February 2010 - 23:40
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
59.jpg 17.26K
2 Antal nerladdningarThis week Arcam played host to eleven collegues from HiFi Klubben, Arcam's distributor in Scandinavia. HiFi Klubben represents Arcam in Denmark, Norway and Sweden with the group composed of representatives from all three countires. On the agenda was a full factory tour plus in depth training on Arcams product line. The team were also treated to some great British hospitality at Arcams Cambridge headquarters too! One of the visitors, Fredrik Rasmusson of HiFi Klubben in Sweden, said of the trip "It made a very big impression on me, a super experience that i will never forget". Det är ingen slump att Hifiklubben fick rättigheterna. Man får vad man förtjänar heter det.
Redigerat av Unregistered76636631, 09 February 2010 - 23:41.
Postad 09 February 2010 - 23:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tyvärr har forumet tagit bort dessa tyska företag från prisjakt så jag kan inte länka till hur det sett ut innan.
Nej då, du kanske bara glömt att kryssa i internationella priset? Numera lönar det sig inte att köpa Denon från tyskland i alla fall.
Postad 09 February 2010 - 23:41
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Vilken tråd!?.Snacka om att spy galla över någon.Priser kan alltid diskuteras,men många har varit nöjda tidigare och betalat för kvalitet.Nu försöker EG ändra på det genom att sälja några(i sämre klass) få Denon produkter med förlust.Jag tror att alla vi kommer att vara förlorare i förtsättning.Missförstå inte mig,jag tycker oxå om frisk konkurens och lägre priser,men det som EG gör just nu är oerhört lömskt och inget vi tjänar på, inte på långa vägar iaf.(det är vad jag tycker)Jag tjatar verkligen inte på er som gjorde en bra affär och är nöjda,men tänk på att det finns många Hifi entusiaster inom bild & ljud här på forumet som jagar inte priser i första hand,utan kvalitet produkter och tjänster som bara riktiga Hifi butiker kan erbjuda.Jag själv hittar alltid det som passar mig bäst och det kan vara vilken butik som helst,men mest nöjd är jag med NetOnNet och deras koncept(gå in,hämta,betala och gå,utan att ha nåt att göra med okunniga säljare )
Folk kommer alltid att vara kissnödiga för saker de inte kan förstå.
Postad 09 February 2010 - 23:44
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nej då, du kanske bara glömt att kryssa i internationella priset?
Numera lönar det sig inte att köpa Denon från tyskland i alla fall.
Ser man på .. prisjakt har blivit modernt ..man kan själv välja var man vill sätta krysset  Edit: Nejdu .. nu lurade du mig .. Förr fick man upp minst 10 tyska företag och nu max 2 st Nej. det blir nog så att vi får en massa tyskar som köper Denon från EG och HK och då blir det inga över till Svensken och om de säljer så många enheter med förlust så ... ja, den som kan matte förstår  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 09 February 2010 - 23:49.
Postad 09 February 2010 - 23:53
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
ok då får vi reda ut lite här...
Det är som så att i sverige har vi efter knallarnas tid haft olika distributörsmonopol i form av grosshandlarna. Detta lever kvar än idag och gör att vissa affärer kan hypa ett märke och ta ut ofantliga överpriser bara för att ett märke har en viss status.
Ta JC som ett exempel. Ett par Lewis byxor som tillverkas i mexico för ett par tior och säljs i USA för någon hundralapp kostar över tusen spänn i sverige, enbart för att JC kontrollerar märket med järnhand, det blev ett jäkla liv när GEKÅS sålde ut ett parti Lewis byxor för ett par hundralappar. Då hette det att sveriges distributörer var på väg under, det fanns till och med en lag i sverige som förbjöd paralell-import, en lag som nu upphört, tack EU.
Inom hem-elektronikens värld finns det fortfarande starka aktörer kvar på den svenska marknaden som vill utnyttja sin distributörs-makt.
Men det fungerar inte riktigt så inom el-gigantens värld, EG förhandlar direkt med tillverkaren, någon mellanhand med distributörer finns inte, utan EG i sig är en egen distributör.
Detta sticker i mångas ögon, framförallt HK som har svårt att konkurera med en större aktör, för jag kan lova er EG går samman med Dixons, elkjop, elektro world, pixmania med flera och frågar Denon "vad får vi ge får X antal tusen enheter?" det pris dom får ifrån Denon är betydligt lägre än vad HK köper sina för. Det får HK att rysa...
EG´s satsning på Denon och andra "tyngre" märken är seriös, alla "mega store´s" kommer att ha ett ljudrum för demo av dessa produkter, där ska även vara en ansvarig för rummet som blivit utbildad av representanter för dom olika märkena.
Och handen på hjärtat, vad är det för support det gäller igentligen? köper man en förstärkare för 15k om man inte vet vad det är för något?
Service-biten är som vanligt i sverige, 1års garanti och 3års reklamationsrätt, troligtvis så skickar på EG och HK Denons produkter till samma service-firma så den biten skiljer inte sig...
Sen som en del hävdar, "rädda de små hifi-butikerna"?
Varför det?
Jag har inte så gott om pengar att jag kan slänga ut lite extra enbart för att jag vill "rädda små hifi-butiker" jag skiter fullständigt i deras möjligheter till att konkurera, faktum är att hade jag nu köpt en Denon i höstas och sett hur priserna sjunkit hade jag blivet grymt besviken på HK att dom kunnat ta ut dom höga priserna.
Kan inte HK få bättre priser ifrån Denon och ge mig ett marknadskraftigt pris så varför ska jag gynna dom?
All annan elektronik sjunker i pris, men ni menar allvarligt att HK ska vara ensamma om Denon och hålla ett pris under hela en modells levnadstid, när tv-apparater och andra produkter sjunker med nästan 50% på ett år...
Och till sist, tro inte EG är någon form av välgörenhet, dom tjänar pengar på det dom säljer, det handlar om vilka priser dom får ifrån tillverkaren.
edit: kolla på www.elkjop.no där finner ni lite mer märken exempelvis KEF och Mirage som säkerligen kommer till svenska EG inom snar framtid...
Redigerat av jokim, 10 February 2010 - 01:11.
Postad 10 February 2010 - 00:19
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
joakim, ÄNTLIGEN en som förstått! tack.
kan inflika att när jag köpte en denon från HK direkt när de nya kom. jag tyckte dock att de var lite högt prissatta jämfört med motsvarande produkter av andra märken. (jodå, det finns andra märken som är lika bra med lägre priser än HK utgångspriser)
nu när prisraset är ett faktum har jag valt att sälja min denon för en bra slant (japp förlorar en del) och köpt en större denon. trots att jag förlorat en del på försäljningen blev det ändå billigare än att köpa den större direkt.
för mig är det INGEN skillnad att köpa en produkt från HK eller från nåt annat ställe. måste handla online även från HK då det är 60mil t.o.r till närmsta HKbutik och vad gäller HK centralt, ush!
ringde en tid efter köpet och frågade om det möjligen kunde vara så att min mätmikrofon inte var riktigt kurant och om jag kunde få prova en ny om jag först skickade in min gamla till dom. du får åka till din närmsta butik var det enda svar jag fick. det blev billigare för mig att inte använda garantin utan helt enkelt köpa en ny mikrofon.
sen till alla er som snackar om HIFI, har ni nån aning om vad det står för egentligen? om ni googlar HIFI så får ni se att uttrycket härstammar från tidigt 50tal och sattes som standard DIN 45500 1973. en DUX från 1980 uppfyller standarden så om ni vill ha HIFI kan ni gå på en secondhand och köpa en gammal dux lika gärna.
Redigerat av drzap, 10 February 2010 - 00:22.
Postad 10 February 2010 - 10:09
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Vilken stor tråd detta blev, med många bra inlägg och många mindre bra inlägg.
Jag tror denna tråd hade varit helt utdöd nu om Elgiganten inte bara sålt Denon på sin hemsida utan även i sin butik till icke förlust marginaler.
Problemet ligger nog inte i att elgiganten säljer Denon billigare utan att de började sälja Denon på deras hemsida utan att ha några produkter och sedan droppa priset i sjön.
Många tror att HK har sålt sina produkter med höga vinst marginaler men som MaVeRiC har skrivit tidigare så finns det ingen indikation på det om man kollar övrig europeisk marknad. Utan de har legat på en bra prisnivå.
Jag har köpt en Denon 3310 på HK och de har ju 30 dagars prisgaranti så jag har betalat 8998 för min köpte den först för 9498 men kunde gladligen få tillbaka mellanskillnanden och den valde jag att investera i den nya uppdateringen man kan köpa för 598 på HK. Den uppdateringen kostar 100dollar på Denons egna webbshop så där är HK billigare.
Det är fortfarande billigare att åka till HK's fysiska butik och köpa Denon än att köpa den via gigantens hemsida om man nu har en HK butik i närheten.
Men ni som skriver att ooohh vad bra nu är Denon tillgängligt för alla vanliga konsumenter, så vill jag bara påpeka att HK har haft Denon produkter på sin webbshopp mycket längre en vad EG(O) har och har alltid funnits tillgängligt för alla typer av konsumenter som inte kan eller orkar åka till en fysisk butik för att även provlyssna på produkten.
Så vad kan man vänta sig nu när både EG och HK säljer Denon för förlust marginaler. Att båda kommer hålla sig till den prisnivån har jag svårt att tro att HK kommer sluta sälja Denon har jag också svårt att tro .
Jag tror att EG inte har tillräckligt många Denon produkter för att starta HI FI rum i sina butiker det tror jag och vilka högtalare ska de koppla in? Det har inte så stort urval ska de koppla in ett sett med Yamaha kanske eller kanske Yamaha eller kanske energy eller Pure acoustics.
Eventuellt så har EG bättre marginal på Denon för att de köpt ett billigt parti men i slutändan så kommer även de ligga på samma prisnivå som HK har gjort tidigare. Att HK har pressat sina priser bevisar bara att de håller vad de lovar att ingen ska sälja deras produkter billigare än de själva. Så istället för att EG gör så att de själva går med förlust så gör de att ett annat företag som håller vad de lovar också går med förlust.
Så frågan är ska man köpa på EG som bevisar att de gör allt för att sno åt sig marknads andelar kosta vad de kostar och kanske även drabbar slutkunden negativt. Eller köpa på HK som bara bevisar om och om igen att de håller vad de lovar och gör allt för att kunden ska ha ett fortsatt förtroende för att de får rätt priser och rätt servcie när de kommer till HK.
(PS . Detta är mina synpunkter och tankar och behöver inte vara den verkliga uppfattningen om vad som kan hända och ske. Ni som inte håller med har all rätt i världen att göra det)
Postad 10 February 2010 - 10:14
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Nej då, du kanske bara glömt att kryssa i internationella priset?
Numera lönar det sig inte att köpa Denon från tyskland i alla fall.
Kan meddela att dagspriset i butik på Oxford Street i London är 1200 pund (ca 14 500 kr) för 3310. Viva El Elgiganten!
Postad 10 February 2010 - 10:23
kimmen
-
kimmen
-
Rookie
-
9 inlägg
Ser ut som att El giganten slutar att sälja Denon.
Avr 1910 har blivit bort plockad.
Är det någon som beställt från elgiganten och fått sin 1910?
Postad 10 February 2010 - 10:34
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Men den som tror att EG kommer att hålla dessa prser i längden (inköpare eller ej ) har nog missat plus och minus i skolan. Det går inte att sälja med förlust under allt för lång tid.
Så frågan jag vill ställa är - varför tror ni att EG säljer Denon med förlust ?
Maveric
Eftersom jag jobbar inom "kapitalvarubranschen" kan jag svara på detta. Man vill in och ta en marknad! Mvh Micke
Redigerat av Unregistered1452, 10 February 2010 - 13:31.
Postad 10 February 2010 - 10:42
Veckans
-
Veckans
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Ser ut som att El giganten slutar att sälja Denon. Avr 1910 har blivit bort plockad. Är det någon som beställt från elgiganten och fått sin 1910?
Japp, märkte just det själv. Vet dock att Elgig ibland plockar bort produkter de inte har på lager för att senare lägga tillbaka dem igen. Såg en annan grej också. Denon AVR-1910 kostar endast 3500SEK på www.elkjop.no Kanske finns det ännu mer marginal för prissänkning i Sverige
Postad 10 February 2010 - 13:04
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Ser ut som att El giganten slutar att sälja Denon. Avr 1910 har blivit bort plockad. Är det någon som beställt från elgiganten och fått sin 1910?
Ja jag beställde en 1910 den 2 mars...och den ligger sorterad i Ånge sedan 10.45 igår. Vad händer i Ånge egentligen? Är det Sveriges svar på Bermuda triangeln?
Postad 10 February 2010 - 13:13
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Är det Sveriges svar på Bermuda triangeln? 
Det svarta hålet
Postad 10 February 2010 - 13:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag tror fortfarande inte på att EG kommer att satsa seriöst på varken Denon eller något annat märke Där ligger man i lä i jämförelse med Mediamarkt som hade sitt koncept klart innan man startade sin första butik i Sverige. ( men som ändå inte är riktigt bra ) Som Micke svarade på min fråga ( den ende som förstod frågan ? ) säljer man normalt sätt bara med förlust, då man vill in och ta en marknad Men .. jag tror inte att det är någon större strateg som dragit igång detta. Markus heter grabben som är ansvarig hos EG för detta spektakel och vad han har i tankarna vet vi inte, men att det inte är en seriös satsning kan vilken "amatör marknadsförare" lista ut med skjortärmen. Det finns ingen annan reklam för det .. än denna tråden .. Går du ut och frågar någon som inte läser på minhembio, så har dom inte en aning om att man har Denon hos EG. Och nu till frågan. När man sålt slut på dessa modeller och det inte längre är "strategiskt" att sälja till förlust. -Vad skall man göra dåååå ? Tror inte att EG har en aning ... Jag skall i alla fall komma ihåg vad alla med enbart konsument erfarehet har slängt ur sig här till oss som har lite mer kött på benen när det gäller handel och distribution. En del som skrivit här sitter som både försäljningschef och produktchef och en och annan "ansvarig för Sverige / Norden"  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 February 2010 - 13:36.
Postad 10 February 2010 - 14:19
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
HK har hela tiden varit utsatt för konkurrens genom att produkterna gått att köpa hos tyska internetföretag för en lite mindre peng. Detta har man upplyst om på detta forum i alla år. Tyvärr har forumet tagit bort dessa tyska företag från prisjakt så jag kan inte länka till hur det sett ut innan.
Men den som tror att EG kommer att hålla dessa prser i längden (inköpare eller ej ) har nog missat plus och minus i skolan. Det går inte att sälja med förlust under allt för lång tid.
Så frågan jag vill ställa är - varför tror ni att EG säljer Denon med förlust ?
Maveric
Inlägg nr 403 som du skrev så skrev du att "för 3 sidor sedan tog vi upp att dom säljer med förlust", gick tillbaks 4 sidor & tittade fram till denna sida lite hastigt men hittade inget konkret som visade att dom sålde med förlust. Finns det någon möjlighet att du kan länka till det inlägget där det står att dom säljer med förlust. Eller om du bara kan skriva att du vet att dom säljer med förlust & vilken "källa" du har fått det ifrån ? Uffe
Postad 10 February 2010 - 14:19
drzap
-
drzap
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Ja jag beställde en 1910 den 2 mars...och den ligger sorterad i Ånge sedan 10.45 igår. Vad händer i Ånge egentligen? Är det Sveriges svar på Bermuda triangeln? 
det är väl ett välkänt faktum att posten låter allt ligga i 1 dygn i Ånge. paketen ligger på tillmognad så att säga  nä allvarligt talat så brukar allt fastna på Ånge omlastningsstation då det räknas som brytpunkten mellan norra och södra sverige. tidtabellerna in och ut är inte samkörda.
Postad 10 February 2010 - 14:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Finns det någon möjlighet att du kan länka till det inlägget där det står att dom säljer med förlust. Eller om du bara kan skriva att du vet att dom säljer med förlust & vilken "källa" du har fått det ifrån ?
Hej Uffe ! Jag vet att man säljer med förlust och som du förstår, så finns det inga länkar till EG's eller HK's ekonomi rapport såvida man inte hackar sig in i deras system Det är heller inte troligt att EG går ut med den informationen då det skulle ses som idiotiskt. Men att HK skulle kunna säga muntligen till sina kunder att man idag säljer med förlust är ju ganska troligt, då man på så sätt talar om att man inte har så stora marginaler som vissa tycks tro. I alla fall inte nu. För det är väl ingen som i sin vildaste fantasi skulle få för sig att tex 3310 som fortfarande säljs några tusenlappar dyrare ute i europa skulle ha mer marginal när man passerat 9000 kr strecket Maveric
Postad 10 February 2010 - 14:50
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Hej Uffe !
Jag vet att man säljer med förlust och som du förstår, så finns det inga länkar till EG's eller HK's ekonomi rapport såvida man inte hackar sig in i deras system
Det är heller inte troligt att EG går ut med den informationen då det skulle ses som idiotiskt. Men att HK skulle kunna säga muntligen till sina kunder att man idag säljer med förlust är ju ganska troligt, då man på så sätt talar om att man inte har så stora marginaler som vissa tycks tro. I alla fall inte nu. För det är väl ingen som i sin vildaste fantasi skulle få för sig att tex 3310 som fortfarande säljs några tusenlappar dyrare ute i europa skulle ha mer marginal när man passerat 9000 kr strecket
Maveric
Men finns det någon möjlighet att dom går +/- noll på detta, eller är det minus som gäller tror du för EG, Har du någon insikt om EG & HK köper in från samma eller har någon av dom "dyrare" inköp Uffe
Postad 10 February 2010 - 14:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man kanske skulle passa på och införskaffa sig en reciver nu då, när dom är så billiga... ?!
Edit: just ja, intressant debatt föresten !
Postad 10 February 2010 - 14:56
linkmx6
-
linkmx6
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag köpte denon 1910 ifrån Elgiganten i måndags, å fick hem den på tisdagen, 59 kr i frakt, å jävligt snabb leverans
Postad 10 February 2010 - 15:05
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hoppas att dom hittar en svensk återförsäljare snart,då Onkyo har mycket bra reciver. 3007 som jag gärna vill köpa,men att behöva skicka den till Tyskland vid problem är inte så lockande dock.
??? Jag tror du missupfattat svensk konsumentlagstiftning. Du ska som konsument alltid lämna in/tillbaka en produkt där du köpt den. Hur de sen anordnar service är irrelevant för dig som konsument. Garantier ges av försäljaren i enlighet med konsumentköplagen, vare sig de vill eller inte och de kan inte slippa genom att hänvisa till direktimport eller liknande. Men det kanske var en svensk service-firma du önskade dig?
Postad 10 February 2010 - 15:15
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo precis en svensk service firma jag tänkte på.
Postad 10 February 2010 - 15:35
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Angående dumpade priser och förlustförsäljning.
Det har varit en hel del referenser till usa-priser*10 här. Tar man nuvarande usa-priser*10 (inte rek-priser utan faktiska) så landar man på neråt 6000 på en 2310, ca 9000 för en 3310 och ca 14000 på en 4310. På den av de modellerna som det på senaste tiden har varit lite konkurens här i sverige (3310) så ligger vi här på samma pris. På 2310 och 4310 där HK har varit ensamma så ligger de nästan 50% över usa-pris*10...
Man kan ju dra sina egna slutsatser....
Edit: Gäller för övrigt även 4810. usa-pris*10 = ca 21000. HK-pris=32000
Redigerat av matbl, 10 February 2010 - 15:56.
Postad 10 February 2010 - 15:43
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jo precis en svensk service firma jag tänkte på.
Lite OT, men men... Söker man på service på onkyo.com så får man upp två svenska firmor?
Postad 10 February 2010 - 15:52
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag tror fortfarande inte på att EG kommer att satsa seriöst på varken Denon eller något annat märke Där ligger man i lä i jämförelse med Mediamarkt som hade sitt koncept klart innan man startade sin första butik i Sverige. ( men som ändå inte är riktigt bra )
Som Micke svarade på min fråga ( den ende som förstod frågan ? ) säljer man normalt sätt bara med förlust, då man vill in och ta en marknad
Men .. jag tror inte att det är någon större strateg som dragit igång detta. Markus heter grabben som är ansvarig hos EG för detta spektakel och vad han har i tankarna vet vi inte, men att det inte är en seriös satsning kan vilken "amatör marknadsförare" lista ut med skjortärmen.
Det finns ingen annan reklam för det .. än denna tråden .. Går du ut och frågar någon som inte läser på minhembio, så har dom inte en aning om att man har Denon hos EG.
Och nu till frågan. När man sålt slut på dessa modeller och det inte längre är "strategiskt" att sälja till förlust. -Vad skall man göra dåååå ?
Tror inte att EG har en aning ...
Jag skall i alla fall komma ihåg vad alla med enbart konsument erfarehet har slängt ur sig här till oss som har lite mer kött på benen när det gäller handel och distribution. En del som skrivit här sitter som både försäljningschef och produktchef och en och annan "ansvarig för Sverige / Norden" 
Maveric
Det var väll detta jag också försökte få fram med mitt inlägg tidigare. Jag är helt med på din linje. EG beställde ett begränsat lager med Denon prylar och sålde slut det med minus i kassan men till vilken nytta.
Postad 10 February 2010 - 16:11
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det var väll detta jag också försökte få fram med mitt inlägg tidigare. Jag är helt med på din linje. EG beställde ett begränsat lager med Denon prylar och sålde slut det med minus i kassan men till vilken nytta.
Jag tvivlar. EG är nämligen ett företag och företag brukar vilja tjäna pengar. Antingen på kort eller lång sikt. Att ta in ett begränsat parti och sälja med förlust ger ingetdera. Antingen tar man in ett begränsat parti för att man på kort sikt kan göra pengar på det. Eller så säljer man till förlust (eller åtminstonde billigare än konkurenterna) för att ta marknadsandelar men då kan det inte vara ett begänsat parti för då förlorar man snabbt marknadsandelarna man just eventuellt tagit. Så det är rimligtvis antingen eller.
Postad 10 February 2010 - 17:18
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Skit samma, nu är en 3310 på väg från Elgiganten. 9000 är ungefär rätta priset för denna, att Hifi Klubben tidigare tagit 14500 är äckligt. För det får man en Onkyo 3007 som käkar 3310:or till frukost.
BTW, de lär inte sälja många 2310 nu när prisskillnaden är 500 kr
Redigerat av Unregistered6e2456b8, 10 February 2010 - 17:20.
Postad 10 February 2010 - 17:21
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Snackade med EG kundtjänst idag, dom kommer ta in fler och även deras tyngre modeller om försäljningen går bra.
Omm dom ska in i butik va han tveksam till,då det krävdes lite mer vad han nu menade med det.
Postad 10 February 2010 - 17:28
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Efter jag beställt så försvann "I lager" markeringen så jag ringde kundtjänst för att kolla så den inte är flera veckor bort, hon sa att ordern packades och skulle gå iväg i morgon
Postad 10 February 2010 - 17:52
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Snackade med EG kundtjänst idag, dom kommer ta in fler och även deras tyngre modeller om försäljningen går bra. Omm dom ska in i butik va han tveksam till,då det krävdes lite mer vad han nu menade med det.
4310, here we come............
Postad 10 February 2010 - 18:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag tvivlar. EG är nämligen ett företag och företag brukar vilja tjäna pengar. Antingen på kort eller lång sikt. Att ta in ett begränsat parti och sälja med förlust ger ingetdera. Antingen tar man in ett begränsat parti för att man på kort sikt kan göra pengar på det. Eller så säljer man till förlust (eller åtminstonde billigare än konkurenterna) för att ta marknadsandelar men då kan det inte vara ett begänsat parti för då förlorar man snabbt marknadsandelarna man just eventuellt tagit. Så det är rimligtvis antingen eller.
lite naivt .. PC City tlllhörde samma koncern och gick i konkurrs pga att man inte längre tjänade pengar Har tagit exempe på dessa tidigare Maveric
Postad 10 February 2010 - 19:00
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
har lite frågor om deneonen (1610)..
jag har en pv70..å den har ju bara 2 st hdmi ingångar...har varit på väg å köpa en hdmi splitter eller nått..
men eftersom 1610 innehåller 3 st hdmi in å 1 ut..så funderar jag på att köpa en sådan,då destutom min hk avr 4000 börjat strula..
om jag kopllar min hdbox å en dvd spelare till 1610..med en hdmi sladd,behöver jag då coaxial/optiskr kabel för ljudet om jag vill ha ut 5.1/dts ljud?
eller om jag vill lyssna på cd,är det bättre med en coaxial kabel,än med en hdmi kabel?
å kommer jag få ut bättre ljud cd/ bioljud med 1610 än med min gamla hk avr 4000,med ett par audiopro black diamond/perl/vector högtalare,eller blir det knappt märkbart..??
Postad 10 February 2010 - 20:43
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
lite naivt ..
PC City tlllhörde samma koncern och gick i konkurrs pga att man inte längre tjänade pengar
Har tagit exempe på dessa tidigare
Maveric
Jaså? Realistiskt kallar jag det.  Ditt exempel PC City tycker jag bekräftar min tes. Det var inte ett tillfälligt parti, utan ett försök att ta marknadsandelar genom att sälja billigt eller med förlust. Det gick inte så man la ner efter några år. Jag sa att det är med största sannolikhet antingen eller av de två fallen. Antingen ett tillfälligt parti som man försöker tjäna en hacka på eller ett lite mer långsiktigt försök att ta marknadsandelar. Men tillfälligt parti till förlustpris tror jag inte på. Dessutom visade jag ju i ett tidigare inlägg at EG's priser är ungefär usa-priser*10. Förutom 1610 då men den har blivit löjligt bllig.
Redigerat av matbl, 10 February 2010 - 20:50.
Postad 10 February 2010 - 20:48
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
har lite frågor om deneonen (1610)..
jag har en pv70..å den har ju bara 2 st hdmi ingångar...har varit på väg å köpa en hdmi splitter eller nått..
men eftersom 1610 innehåller 3 st hdmi in å 1 ut..så funderar jag på att köpa en sådan,då destutom min hk avr 4000 börjat strula..
om jag kopllar min hdbox å en dvd spelare till 1610..med en hdmi sladd,behöver jag då coaxial/optiskr kabel för ljudet om jag vill ha ut 5.1/dts ljud?
eller om jag vill lyssna på cd,är det bättre med en coaxial kabel,än med en hdmi kabel?
å kommer jag få ut bättre ljud cd/ bioljud med 1610 än med min gamla hk avr 4000,med ett par audiopro black diamond/perl/vector högtalare,eller blir det knappt märkbart..??
Tips till nästa gång. Kika in in denon avr-xx10 tråden med sånna här frågor. Så till din frågor. Om du kopplar hdbox och dvd med hdmi så behöver du inte dra någon coax eller optisk också. Ljudet går i hdmi. Även dts/5.1. För cd blir det ingen skillnad på coax eller hdmi. Det är samma digitala bitar som går över båda. Den sista frågan får någon annan svara på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|